Robbanásszerűen növekedett az online vásárlások és a házhoz szállítások száma 2020 óta
Magyarországon az elmúlt három évben forradalmi változások történtek az e-kereskedelem és a házhoz szállítás területén, amelyben a pandémia, az új technikai megoldások hozzáférhetősége, valamint a változó vásárlói igények is jelentős szerepet játszottak. 2020-ban korlátozások első napjaiban negyedével, két hónappal később pedig 50 százalékkal nőtt az online megrendelések száma1. Egyre többen tapasztalták meg az online vásárlás és a házhoz szállítás előnyeit, ami a számokban is meglátszott: 2021 márciusában 125 százalékkal több megrendelést adtak le, mint egy évvel korábban1. Erőteljesebbé vált az az igény, hogy az élelmiszereken túl egyéb termékekhez is minél gyorsabb, akár aznapi, időablakos házhoz szállítással jussanak hozzá a fogyasztók. A látványosan megugró kereslet kielégítéséhez a cégek innovatív, technológiaalapú logisztikai megoldásokat kezdtek alkalmazni.
Két év alatt közel 20 százalékkal nőtt2 azok aránya, akik a három hónapon belül ismételten online vásároltak, amiből jól látszik, hogy 2022-ra sok fogyasztó számára vált rendszeressé az internetes vásárlás. A reáljövedelmek csökkenése és az inflációs ráta elmúlt másfél évben tapasztalt, rendkívüli növekedése azonban pénzügyi kihívások elé állította az ellátási lánc valamennyi szereplőjét. A megnövekedett költségek kezelésében kulcsfontosságúvá vált az okosmegoldások használata. A vállalatok egy része a házhoz szállítás racionalizálása mellett döntött, ami bizonyos esetekben a logisztikai folyamatok kiszervezését jelentette; egy tavalyi évet vizsgáló tanulmányban3 a megkérdezett vállalatok 64 százaléka értett egyet azzal, hogy egy logisztikai partnerrel történő együttműködés révén csökkenthető a vállalat logisztikai költsége. A profi logisztikai vállalatok képesek teljes egészében átvállalni az webshopok kézbesítéssel kapcsolatos feladatait: részt vesznek a szállítási útvonalak lerövidítésében, kézbesített termékek csomagolásában, a szállítási területekhez kapcsolódó működési koncepció megtervezésében, szakképzett futárok alkalmazásában, a kézbesítés során felmerülő akadályok elhárításában és a teljes felelősség átvállalásában. A cégek így felszabadult anyagi és emberi erőforrásaikat vállalatuk fejlesztésébe fektethetik.
Az elmúlt három évben egyre nagyobb figyelmet kapott a klímaváltozás és a környezetvédelem, amelyek ma már a különböző szolgáltatások megválasztásánál is kiemelt tényezőként szerepelnek. A nagyvárosok fenntartható fejlődése szempontjából a logisztikai vállalatoknak arra kell törekedniük, hogy a házhoz szállítás a lehető legkisebb mértékben növelje a városi közúti forgalmat. Ezen a téren is felértékelődik a mesterséges intelligencia- és adatalapú logisztikai rendszerek alkalmazása, hogy a rövidebb és gyorsabb szállítási útvonalakkal csökkenthessék a környezeti terhelést.
Az utolsó kilométeres okoslogisztikai szolgáltatásokat nyújtó DODO szakértőinek előrejelzése alapján idén az online rendelések aránya leginkább az élelmiszervásárlás terén emelkedhet, a fogyasztók számára pedig döntő tényezővé válik a kézbesítés minősége, gyorsasága és rugalmassága, amelyhez minden online kereskedőnek igazodnia kell, ha részt kíván venni a piaci versenyben. Ennek megvalósítására a cégek vagy kiépítenek egy saját professzionális logisztikai rendszert – amely komoly erőforrásmenedzsmentet és költséges fejlesztéseket jelent -, vagy partnerségre lépnek egy külső okoslogisztikai vállalattal.
„A házhoz szállítási tendencia jelenleg azt mutatja, hogy az időablakok szűkülni fognak, amelyben a logisztikai vállalatok fejlődésének és felkészültségének hatalmas szerepe lesz. Az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DODO jelenleg is számos ügyfél részére kínál 30 perces, 1, 2 és 4 órás szállítási időablakokat. Sok fogyasztó számára az élelmiszereken túl alapelvárássá vált nem csupán az aznapi kézbesítés, de az időablakos házhoz szállítás is, amely egyértelműen előrevetíti a logisztika jövőjét. A fenntartható városi logisztika fejlődése szempontjából pedig egyre nagyobb szerepet játszanak majd azok az adatalapú megoldások, amelyekre az idén hároméves DODO működése épül” – mondta Dr. Sáfár Károly, a hazai piacon három éve jelen lévő DODO magyarországi képviselője.