Sikeresen élesbe állt a KELER új rendszere
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a KELER, amely egy több éve tartó, átfogó program (KELER Szolgáltatásfejlesztési Program, KSZP) keretében 2021. december 6-án elindította az új értékpapír-kiegyenlítési rendszerét.
A KELER rendszerében teljesülnek a bankok és befektetési szolgáltatók közötti értékpapír tranzakciók (kiegyenlítések), amelyek végeredményeképpen valamennyi befektetőhöz eljutnak az értékpapírok és pénzek, legyen szó akár tőzsdei, akár tőzsdén kívüli (ún. OTC) ügyletekről, vagy új kibocsátásokról.
„Több évig tartó kulcsfontosságú fejlesztés első szakaszának sikeres hétvégi élesítésén van túl a KELER, amelynek révén az elmúlt évtizedek legnagyobb szabású informatikai rendszer fejlesztése valósult meg.” mondta Demkó-Szekeres Zsolt, a KELER vezérigazgatója.
„A program fő célja volt, hogy hazai, részben saját fejlesztői-szállítói háttérrel, új fejlesztési alapokra építve hozzunk létre egy hatékonyan működő, korszerű informatikai infrastruktúrát, amely azon túl, hogy biztonságos és egyszerűbben üzemeltethető, eleget tesz a szabályozói elvárásoknak is és egyúttal biztosítja a KELER egységes, európai sztenderdek szerinti működésének feltételeit is.”
Az új rendszer élesítésével megvalósult azoknak a szolgáltatási elemeknek a jelentős része, amelyeket elsősorban a központi értéktárakat, és ehhez kapcsolódóan a kiegyenlítési fegyelmet szabályozó európai uniós rendeletek (CSDR, SDR) előírásai tettek szükségessé, amelyek alapvetően meghatározzák a KELER, illetve azon túlmenően a tőkepiac többi szereplőinek működését is, mivel egyes rendelkezései közvetlenül a KELER ügyfeleit is érintik.
Az új értékpapír-kiegyenlítési rendszer azonban csak az első lépés volt a program keretében, mivel 2022. február elsejétől kezdve további elemekkel bővülnek a központi értéktár funkciói. Jövő februártól kezdődően jogszabályilag kötelezően alkalmazni kell a pénzbírságokat a KELER résztvevői körében történő meghiúsult kiegyenlítések után és a kiegyenlítési fegyelem erősítése érdekében további adminisztratív intézkedések (adatszolgáltatás, nyilvántartások kezelése) szükségesek.
A vezérigazgató végezetül hozzátette:
„Köszönetemet fejezem ki valamennyi ügyfelünknek, szállítóinknak, partnereinknek, továbbá tulajdonosainknak és munkatársaimnak a KSZP keretében tanúsított folyamatos támogatásukért és együttműködésükért, amellyel lehetővé tették a KELER sikeres megújulását! A jövő évben folytatjuk fejlesztéseinket és stratégiánk megvalósítását, amellyel támogatjuk a hazai tőkepiac fejlődését!”