Számos ponton szigorodik a reklámetikai kódex

A reklámszakma hó végén életbe lépő önszabályozó dokumentuma új, alkalmanként a hatályos uniós irányelveknél is szigorúbb követelményeket támaszt a hirdetésekkel szemben – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie ügyvédi iroda. Számos iparágnak célszerű ezért áttekinteni hirdetési gyakorlatát.

Számos ponton szigorodik a reklámetikai kódex

Az Önszabályozó Reklámtestület és a Magyar Reklámszövetség a közelmúltban jelentősen módosította, 24 szakmai szervezet pedig már alá is írta a Magyar Reklámetikai Kódexet. A felülvizsgált kódex június 30-án lép hatályba, és kiemelten témái közé sorolható a környezetvédelem, az új formájú digitális reklámok, az influenszermarketing, a gyermek- és fiatalkorúak védelme, a szerencsejáték vagy az egészséges testkép támogatása. Részletesebb szabályokat vezet be továbbá számos termékkategóriában, az egészségügyi termékektől és kozmetikumoktól az élelmiszereken, italokon és étrendkiegészítőkön keresztül a járművekig.

„Az új kódex hatálybalépésére tekintettel javasoljuk az érintett vállalkozások, illetve iparágak számára, hogy vizsgálják felül hirdetési gyakorlataikat – javasolja dr. Laczkó Máté, a Baker McKenzie ügyvédje. – A szabályozásban foglalt elvek emellett iránymutatásként szolgálhatnak azoknak a piaci szereplőknek is, akik ugyan nem aláírói a kódexnek, de bizonytalanok abban, hogy kereskedelmi gyakorlataik megfelelőek-e.”

Az új kódex alapjaiban módosította a környezetvédelemmel kapcsolatos cikkelyt, és a – termék vagy cég környezetre gyakorolt pozitív hatásáról szóló – „zöld állítások” szabályozásával elébe megy az EU még csak tervezett irányelvének is. A hirdető nem hivatkozhat saját érdemeként olyan környezeti előnyre, amely kötelező jogszabályi előírásból ered vagy az érintett piacon általános gyakorlatnak tekinthető. Zöld, illetve ökológiai jelzők – például környezetbarát, környezettudatos, öko, bio, organikus – csak abban az esetben használhatók, ha azt megfelelő EU-s vagy belföldi szervezet védjegye igazolja. A szabály alól nincs kivétel, így védjegy nélkül akkor sem tehető ilyen állítás, ha egyébként tudományosan alátámasztott lenne.

Az új kódex emellett tiltja az élelmiszer-, illetve energiapazarlás ábrázolását, a jogszabály által már betiltott egyszer használatos műanyagok megjelenítését, a hulladékkezelést pedig preferált szelektív hulladékgyűjtésként bemutatni.

Az új Kódex reflektál a digitalizáció legújabb technikai vívmányaira. A szabályozás körébe került így például a virtuális és kiterjesztett valóság, az okoseszközök, a keresőhirdetés, a terméket, szervezetet vagy szolgáltatást népszerűsítő reklámjáték (advergame), a folyamatokat játékszerűvé tévő játékosítás (gamification) és a játékon belüli reklám (in-game advertising) is. A kódex beépítette továbbá az úgynevezett sötét mintázatok – a fogyasztók online döntéseit manipuláló kereskedelmi gyakorlatok – uniós szabályozását is.

Önálló cikkelyt kapott a korábban nem szabályozott influenszermarketing is. Ilyennek minősül – a Gazdasági Versenyhivatal vonatkozó iránymutatásával összhangban – minden tartalom, amelyet az influenszer gazdasági érdekből készített vagy tett közzé, az influenszer pedig a követőtábor nagyságától függetlenül bárki (ideértve a kitalált személyeket is), aki az interneten gazdasági célból tartalmat közöl.

Szponzoráció esetén az influenszerreklámnak első helyen – például az első képen, a címben, címke vagy hashtag alkalmazásával – kell egyértelműen utalnia az ellenszolgáltatás tényére. Az ilyen reklámért az influenszert, a reklámozót és a közreműködő vállalkozásokat – például az ügynökséget vagy a médiavállalkozást – egyetemleges felelősség terheli.

A Kódexen végigvonul az elvárás, hogy a reklámok az egészséges életmódot pozitív színben tüntessék fel. Ezek a szabályok külön hangsúlyt kaptak az egészségügyi termékek, kozmetikumok, élelmiszerek és étrendkiegészítők reklámozására vonatkozó speciális szabályozásban.

Az alkalmazott modellek (és utómunkálatok) nem népszerűsíthetik az extrém vékony testalkatot, a kozmetikumok pedig csak korlátozásokkal reklámozhatók fiatalkorúaknak. Ezen reklámok nem használhatják ki a fogyasztó környezetvédelmi aggályait és nem építhetnek a környezetvédelmi tudatosság hiányára. Az élelmiszerhirdetések pedig nem tüntetheti fel negatív színben azokat, akik aktív, egészséges életmódot folytatnak.

Jelentős változás, hogy az új kódex speciális szabályokat vezetett be a korábban külön nem szabályozott étrendkiegészítőkre. „Ezen szabályok közül a legfontosabb, hogy az étrendkiegészítő reklámja nem terjedhet túl az egészség fenntartásán, nem sugallhatja azt, hogy beteg emberek szükségleteit elégíti ki.” tette hozzá dr. Bíró Helga, a Baker McKenzie budapesti irodájának partnere.

A járművek reklámozásának szabályozása több ponton kiegészült: így például a terepjárók és összkerékmeghajtású járművek nem hirdethetők környezetkímélőként, a vezetői asszisztensrendszer és hasonló technológiák nem ábrázolhatók úgy, mint amelyek helyettesítik a vezetőt és a vezetői képességeket. Környezetvédelmi okokból a reklámban lehetőség szerint úgy kell bemutatni az autót, hogy abban egyidejűleg több ember ül.

A szerencsejátékokra vonatkozó szabályok is kiegészültek. Ezek reklámja nem sugallhatja, hogy aki többet kockáztat, az többet is nyer, illetve azt sem, hogy alkalmas anyagi veszteségek visszanyerésére. Emellett nem célozhat fiatalkorúakat, illetve nem építhet kiszolgáltatott csoportokra. Korábban nem szabályozott területként a kódexbe került a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is.

Válogassunk megfontoltan a mobilszolgáltatók karácsonyi ajánlatai között

Az ünnepi időszakban sokan szeretnék meglepni magukat vagy szeretteiket egy-egy új mobiltelefonnal, tablettel vagy okosórával. Ajándékvásárláskor a fogyasztók a szokásosnál jellemzően kevésbé tudatosan hoznak döntéseket, ilyenkor gyakran azt sem gondolják át, mekkora összegű kiadásra kell számítaniuk, illetve milyen hosszú távra szerződnek egy-egy mobilszolgáltatóval új okoseszközük megvételekor. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői ezért összeszedték, mit érdemes mérlegelnünk, ha hűségidős szerződéssel vásárolnánk mobil eszközt.
2024. 12. 11. 13:30
Megosztás:

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére

Jövőre is emelkedik a szakképzésben oktatók bére - hangsúlyozta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerdán a TV2 Mokka című műsorában.
2024. 12. 11. 13:00
Megosztás:

A magyarok több, mint fele szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti majd a munkájukat

A hazai munkavállalók általánosságban úgy vélik, hogy a munkaerőpiaci körülmények akár már egy-két éven belül is jelentősen átalakulhatnak, és a megkérdezettek közel fele optimista ennek a technológiai átalakulásnak a hatásaival kapcsolatban - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös felméréséből.
2024. 12. 11. 12:30
Megosztás:

Kós Hubert az MBH Bank új márkanagykövete

Kós Hubert lesz az MBH Bank márkanagykövete a követkető két évben, az együttműködés részeként a sportoló számos alkalommal fog feltűnni a pénzintézet kampányaiban. Az olimpikon személyes részvételének központi témája a sport és a szurkolás mindennapokra gyakorolt hatásának bemutatása lesz, az MBH Bankkal közös célkitűzésük, hogy a sport világára jellemző értékek inspirációt nyújtsanak az emberek számára a saját céljaik eléréséhez vezető úton. Az MBH Bank hosszú évek óta aktív szerepet vállal a magyar sportélet fejlesztésében és szponzorálásában, a népszerű úszóval kötött partnerség újabb mérföldkő a sport támogatása melletti elkötelezettség jegyében.
2024. 12. 11. 12:00
Megosztás:

Az ALTEO napelem parkot épít a MOL-nak

Az ALTEO 37,5MW kapacitású naperőmű fővállalkozói kivitelezési pályázatot nyert a MOL-tól.
2024. 12. 11. 11:30
Megosztás:

Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók

Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
2024. 12. 11. 11:00
Megosztás:

Több évre kiszámítható bankolást ígér az alapszámla

Mivel több évre megszületett a minimálbér emelés tervezete, ezért az ettől függő havidíjú speciális bankszámla konstrukció, az alapszámla is több évre kiszámíthatóvá vált. A minden banknál elérhető bankszámla fix havidíjért cserébe rengeteg ingyenes tranzakciót tartalmaz, ezért sokaknak érdemes élni vele – írja a BiztosDöntés.hu.
2024. 12. 11. 10:30
Megosztás:

A dollár erősödése ellenére a forint növelte értékét az euróval szemben

Tegnap sem jelent meg fontos makrogazdasági adat sem az USA-ban, sem Európában.
2024. 12. 11. 10:00
Megosztás:

Csökkenéssel zártak a főbb amerikai indexek is - estek az Oracle, emelkedtek az Alphabet és az Alaska Air papírjai

Csökkenéssel zártak tegnap tengerentúli indexek. A befektetők a mai napon megjelenő amerikai inflációs adatra vártak, amely a piac várakozása szerint novemberben havi alapon 0,3%-os lehetett, egy év alatt pedig 2,7%-kal mehettek fel az árak.
2024. 12. 11. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Olaszországban a betlehemről folyik vita

El a kezekkel a betlehemtől! - reagált Matteo Salvini a jobboldali Liga párt vezetője hétfő este a baloldali sajtó felvetésére, miszerint az olaszországi iskolákban a karácsonyi ünnepekre felállított betlehemek kirekesztő és idegengyűlölő társadalomra utalnak.
2024. 12. 11. 06:00
Megosztás:

100 millióba kerül egy átlagos budapesti új lakás

Ismét változott a lakásárak dinamikája az idei évben. Novemberben 0,1 százalékra lassult az országos lakásdrágulás havi üteme az októberi 2,8 százalékos tempóról. Éves szinten 10,2 százalékos áremelkedés történt novemberben, ami lényegében megegyezik az egy hónappal korábbi 10,1 százalékhoz képest – derül ki az ingatlan.com legfrissebb lakásárindexéből, amely ismerteti legfrissebb, december elejére vonatkozó konkrét árakat is és beszámol az új építésű budapesti ingatlanok rekorddöntéséről is.
2024. 12. 11. 05:30
Megosztás:

Magyarok a boldogság-lista végén

Ha a pénz nem is, a megtakarítás biztosan boldogít – derül ki az NN Longevity kutatásából. Márpedig mindkettőre – több megtakarításra és több boldogságra – szükségünk lenne, mivel nálunk jóval alacsonyabb a boldogságszint, mint a régió többi országában. De mitől lehetnénk elégedettebbek az életünkkel? A kutatás öt fontos boldogságfaktort talált.
2024. 12. 11. 05:00
Megosztás:

A magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet az agrárkamara

A karácsonyi szezonban is a jó minőségű magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) keddi közleményében.
2024. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Hogyan tovább önvezető autók? Új közlekedési kormányzati stratégia Németországban

Az európai járműgyártás élt már meg szebb napokat. Romló üzleti hangulatról, a gazdasági környezet bizonytalanságairól szólnak a hírek, válságról szóló elemzésekkel van tele a sajtó. Ebben a helyzetben milyen irányba halad az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés? Ezen kérdés kapcsán Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje nyújt tájékoztatást egy friss iparági fejleményről.
2024. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Itt a friss magyar inflációs adat!

Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan a fogyasztói árak idehaza. A friss adat egy árnyalattal magasabb annál, mint amit vártunk, de megegyezik a piaci konszenzussal.
2024. 12. 11. 03:30
Megosztás: