Számos ponton szigorodik a reklámetikai kódex

A reklámszakma hó végén életbe lépő önszabályozó dokumentuma új, alkalmanként a hatályos uniós irányelveknél is szigorúbb követelményeket támaszt a hirdetésekkel szemben – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie ügyvédi iroda. Számos iparágnak célszerű ezért áttekinteni hirdetési gyakorlatát.

Számos ponton szigorodik a reklámetikai kódex

Az Önszabályozó Reklámtestület és a Magyar Reklámszövetség a közelmúltban jelentősen módosította, 24 szakmai szervezet pedig már alá is írta a Magyar Reklámetikai Kódexet. A felülvizsgált kódex június 30-án lép hatályba, és kiemelten témái közé sorolható a környezetvédelem, az új formájú digitális reklámok, az influenszermarketing, a gyermek- és fiatalkorúak védelme, a szerencsejáték vagy az egészséges testkép támogatása. Részletesebb szabályokat vezet be továbbá számos termékkategóriában, az egészségügyi termékektől és kozmetikumoktól az élelmiszereken, italokon és étrendkiegészítőkön keresztül a járművekig.

„Az új kódex hatálybalépésére tekintettel javasoljuk az érintett vállalkozások, illetve iparágak számára, hogy vizsgálják felül hirdetési gyakorlataikat – javasolja dr. Laczkó Máté, a Baker McKenzie ügyvédje. – A szabályozásban foglalt elvek emellett iránymutatásként szolgálhatnak azoknak a piaci szereplőknek is, akik ugyan nem aláírói a kódexnek, de bizonytalanok abban, hogy kereskedelmi gyakorlataik megfelelőek-e.”

Az új kódex alapjaiban módosította a környezetvédelemmel kapcsolatos cikkelyt, és a – termék vagy cég környezetre gyakorolt pozitív hatásáról szóló – „zöld állítások” szabályozásával elébe megy az EU még csak tervezett irányelvének is. A hirdető nem hivatkozhat saját érdemeként olyan környezeti előnyre, amely kötelező jogszabályi előírásból ered vagy az érintett piacon általános gyakorlatnak tekinthető. Zöld, illetve ökológiai jelzők – például környezetbarát, környezettudatos, öko, bio, organikus – csak abban az esetben használhatók, ha azt megfelelő EU-s vagy belföldi szervezet védjegye igazolja. A szabály alól nincs kivétel, így védjegy nélkül akkor sem tehető ilyen állítás, ha egyébként tudományosan alátámasztott lenne.

Az új kódex emellett tiltja az élelmiszer-, illetve energiapazarlás ábrázolását, a jogszabály által már betiltott egyszer használatos műanyagok megjelenítését, a hulladékkezelést pedig preferált szelektív hulladékgyűjtésként bemutatni.

Az új Kódex reflektál a digitalizáció legújabb technikai vívmányaira. A szabályozás körébe került így például a virtuális és kiterjesztett valóság, az okoseszközök, a keresőhirdetés, a terméket, szervezetet vagy szolgáltatást népszerűsítő reklámjáték (advergame), a folyamatokat játékszerűvé tévő játékosítás (gamification) és a játékon belüli reklám (in-game advertising) is. A kódex beépítette továbbá az úgynevezett sötét mintázatok – a fogyasztók online döntéseit manipuláló kereskedelmi gyakorlatok – uniós szabályozását is.

Önálló cikkelyt kapott a korábban nem szabályozott influenszermarketing is. Ilyennek minősül – a Gazdasági Versenyhivatal vonatkozó iránymutatásával összhangban – minden tartalom, amelyet az influenszer gazdasági érdekből készített vagy tett közzé, az influenszer pedig a követőtábor nagyságától függetlenül bárki (ideértve a kitalált személyeket is), aki az interneten gazdasági célból tartalmat közöl.

Szponzoráció esetén az influenszerreklámnak első helyen – például az első képen, a címben, címke vagy hashtag alkalmazásával – kell egyértelműen utalnia az ellenszolgáltatás tényére. Az ilyen reklámért az influenszert, a reklámozót és a közreműködő vállalkozásokat – például az ügynökséget vagy a médiavállalkozást – egyetemleges felelősség terheli.

A Kódexen végigvonul az elvárás, hogy a reklámok az egészséges életmódot pozitív színben tüntessék fel. Ezek a szabályok külön hangsúlyt kaptak az egészségügyi termékek, kozmetikumok, élelmiszerek és étrendkiegészítők reklámozására vonatkozó speciális szabályozásban.

Az alkalmazott modellek (és utómunkálatok) nem népszerűsíthetik az extrém vékony testalkatot, a kozmetikumok pedig csak korlátozásokkal reklámozhatók fiatalkorúaknak. Ezen reklámok nem használhatják ki a fogyasztó környezetvédelmi aggályait és nem építhetnek a környezetvédelmi tudatosság hiányára. Az élelmiszerhirdetések pedig nem tüntetheti fel negatív színben azokat, akik aktív, egészséges életmódot folytatnak.

Jelentős változás, hogy az új kódex speciális szabályokat vezetett be a korábban külön nem szabályozott étrendkiegészítőkre. „Ezen szabályok közül a legfontosabb, hogy az étrendkiegészítő reklámja nem terjedhet túl az egészség fenntartásán, nem sugallhatja azt, hogy beteg emberek szükségleteit elégíti ki.” tette hozzá dr. Bíró Helga, a Baker McKenzie budapesti irodájának partnere.

A járművek reklámozásának szabályozása több ponton kiegészült: így például a terepjárók és összkerékmeghajtású járművek nem hirdethetők környezetkímélőként, a vezetői asszisztensrendszer és hasonló technológiák nem ábrázolhatók úgy, mint amelyek helyettesítik a vezetőt és a vezetői képességeket. Környezetvédelmi okokból a reklámban lehetőség szerint úgy kell bemutatni az autót, hogy abban egyidejűleg több ember ül.

A szerencsejátékokra vonatkozó szabályok is kiegészültek. Ezek reklámja nem sugallhatja, hogy aki többet kockáztat, az többet is nyer, illetve azt sem, hogy alkalmas anyagi veszteségek visszanyerésére. Emellett nem célozhat fiatalkorúakat, illetve nem építhet kiszolgáltatott csoportokra. Korábban nem szabályozott területként a kódexbe került a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is.

Zambó Péter: az erdőtelepítés kulcsfontosságú válasz a klímaváltozás kihívásaira

A klímaváltozás kihívásaira olyan természetalapú megoldásokkal kell válaszolni, mint amilyen az erdőtelepítés - jelentette ki az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden Sárváron, sajtótájékoztatón.
2025. 11. 05. 02:30
Megosztás:

Te is tekergeted a fűtést föl és le? Nagy butaságot csinálsz!

A legtöbben rosszul fűtenek – és észre sem veszik, mennyit fizetnek érte. Sokan azt hiszik, hogy spórolnak, ha naponta többször lekapcsolják, majd újra feltekerik a fűtést. A valóságban azonban ez a módszer többet árt, mint használ.
2025. 11. 05. 02:00
Megosztás:

Mire készül Kína és Oroszország együtt?

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés elmélyítésére szólított fel, hangsúlyozva, hogy Peking a "viharos külső körülmények" ellenére is elkötelezett a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mellett - jelentette a kínai állami televízió.
2025. 11. 05. 01:30
Megosztás:

Régi villanybojlered van? Akkor a villanyszámlád az égben lesz!

Sokan azt hiszik, hogy a mosógép vagy a sütő a legnagyobb áramzabáló a lakásban, pedig a villanybojler az igazi energiafaló! Ha ezzel melegíted a vizet, akkor jó, ha tudod: egy rosszul beállított 120 literes bojler akár egy teljes háztartás rezsicsökkentett áramkeretét is felemésztheti.
2025. 11. 05. 01:00
Megosztás:

14 év után mozdult meg a „Satoshi-korszak” bálnája – 1 milliárd dollárt váltott készpénzre

Egy 14 éve inaktív Bitcoin-bálna újra életjelet adott magáról – és nem is akárhogyan: az illető mintegy 1 milliárd dollárnyi Bitcoint adott el, amivel sokak szerint újabb hullámot indíthat el a kriptopiaci eladásokban.
2025. 11. 05. 00:30
Megosztás:

Az EU jóváhagyta az Ukrajna-eszköz következő, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta Ukrajnának a makroszintű pénzügyi stabilitást biztosító 50 milliárd eurós, hosszú távú pénzügyi támogatás ötödik, 1,8 milliárd eurós részletének kifizetését - tette közzé az X-en az uniós tanács kedden.
2025. 11. 05. 00:05
Megosztás:

XRP árfolyam ma: a bálnák a Digitap ($TAP) felé fordulnak a 100-szoros árnövekedési előrejelzés után

A 2023-as mélypontjáról induló parabolikus, 100-szoros rali után úgy tűnik, hogy az XRP egy kritikus rotációs szakaszba lép, mivel a bálnatárcák most frissen megjelenő, fintech-alapú tokenekbe kezdik átcsoportosítani tőkéjüket.
2025. 11. 04. 23:00
Megosztás:

Turisztikai fejlesztések indulnak a Dunakanyarban

A Pilisi Parkerdő 2,3 milliárd forint értékű ökoturisztikai fejlesztést indít a Pilis Bike hálózat fejlesztésével és egy ökoturisztikai központ kialakításával a visegrádi Mogyoró-hegyen - közölte az erdőgazdaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 22:30
Megosztás:

Minden ötödik belga háztartást energiaszegénység fenyeget

Majdnem minden ötödik belga háztartás, vagyis a lakosság 19,8 százaléka veszélyeztetett az energiaszegénység legalább egyik formája által - írta a Belga hírügynökség a szövetségi gazdasági szolgálat (FPS Economy) kedden közzétett adataira hivatkozva.
2025. 11. 04. 21:30
Megosztás:

A DOGE-nek tartania kell a 0,18 dollárt – különben... A bálnák dupláznak erre a virális “SOL-gyilkosra” a robbanásszerű növekedési előrejelzések után

Ali kriptoelemző arra figyelmeztet, hogy nagyobb visszahúzódás jöhet, ha a Dogecoin árfolyama nem tudja megtartani a 0,18 dolláros támaszt. További vérfürdő jöhet?
2025. 11. 04. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint kedd estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 04. 20:30
Megosztás:

Tudományosan is hitelesítették az Opella nettó zéró kibocsátási célkitűzését

Az Opella ma bejelentette, hogy a Science Based Targets initiative (SBTi) nevű szervezet hivatalosan is hitelesítette a vállalat közép- és hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljait. Ez a fontos mérföldkő igazolja, hogy az Opella klímastratégiája összhangban áll azzal céllal, mely legfeljebb +1,5°C-os globális felmelegedést irányoz elő, valamint a Párizsi Egyezménnyel. Egyúttal megerősíti, hogy a vállalat a megfelelő úton halad afelé, hogy 2050-re saját működésében és teljes értékláncában is elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.
2025. 11. 04. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: a magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes

A magyar nukleáris ipar nemzetközileg is versenyképes, a szektor ráadásul stratégiai jelentőséggel bír a nemzetgazdaság jövőbeli teljesítménye szempontjából is - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Párizsban.
2025. 11. 04. 19:30
Megosztás:

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal

A kiskereskedelmi cégek többségét kényszerítették már fizetésre zsarolóvírusokkal, és egyre gyakrabban válnak kiberbűncselekmények áldozataivá - közölte a Sophos kedden az MTI-vel.
2025. 11. 04. 19:00
Megosztás:

A tapasztalt fehérgallérosok bére már 1 millió forint felett alakul

Amíg korábban szinte kizárólag a magasabb bérszint volt az indoka a munkahelyváltásnak, addigra ma már a mentális egészség és a munka-magánélet egyensúly is fókuszba került a Grafton Recruitment felmérése alapján. A Salary & Market Guide 2025 kutatás szerint a fehérgalléros dolgozók többsége alapvető fontosságúnak tartja azt is, hogy lehessen otthonról dolgozni, miközben a vállalatok egyre inkább igyekeznek visszarendelni őket az irodába.
2025. 11. 04. 18:00
Megosztás:

Újra 250 ezer forint alatt a budapesti bérleti díjak – az Otthon Start hűti a piacot

Októberben ismét a lélektani 250 ezer forintos szint alá süllyedtek Budapesten a kínálati bérleti díjak, amire utoljára januárban volt példa – derül ki a Rentingo legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. A csökkenés fő oka az Otthon Start Program, amely egyszerre mérsékli a keresletet és növeli a kínálatot: a kedvezményes hitellel lakást vásárlók kiesnek a bérleti piacról, miközben a programmal szerzett befektetési lakások most jelennek meg a kínálati oldalon. A legnagyobb vesztesek a középkategóriás bérlemények – a 250-350 ezer forintért kínált lakásokat a legnehezebb kiadni.
2025. 11. 04. 17:30
Megosztás:

Indul az új kötelezős szezon, ezekre érdemes figyelni

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést. Az érintetteknek érdemes megnézniük a teljes kínálatot, a tavalyi kampányban ugyanis átlagosan 18 ezer forintot spórolhattak a legkedvezőbb szerződéssel – derül ki a Netrisk összeállításából.
2025. 11. 04. 17:05
Megosztás:

3-4 éves mélyponton a lakásépítések, de az Otthon Start új lendületet adhat

Az év első kilenc hónapjában 7490 lakás épült, ami 14 százalékos csökkenés az előző év azonos időszakához képest. Az építési engedélyek és a beruházók friss bejelentései alapján viszont jövőre fordulat jöhet a lakásépítésekben. Az Otthon Start Program július és szeptember között látványosan felpörgette az új lakások iránti keresletet minden településtípus esetében, és sok helyen robbanásszerű növekedést okozott. Az ingatlan.com adatai szerint országosan és éves összevetésben közel 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt. A budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható.
2025. 11. 04. 16:30
Megosztás:

Rekord után újabb rekord várható a hitelpiacon

A Duna House cégcsoporthoz tartozó Credipass adatai szerint 2025 októberében minden eddiginél magasabb lakáscélú jelzáloghitel-volument regisztráltak Magyarországon, novemberben pedig újabb rekord várható. Az Otthon Start Program (OSP) által támogatott piacon, a különböző támogatási formák maximális kihasználásához mára már csak ezért is elengedhetetlenné váltak a felkészült független pénzügyi tanácsadók. A Duna House reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci kutatásából pedig még az is kiderül, hogy az emberek leginkább mely területeken vonnak be pénzügyi tanácsadókat.
2025. 11. 04. 16:00
Megosztás:

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban

Több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást a vállalati e-autó programban, a megemelt keretösszeg bő feléből több mint 5600 tisztán elektromos gépkocsit szerezhettek be a hazai cégek. A pályázati lehetőség december elsejéig még nyitva áll a flottáik zöldítését tervező gazdasági társaságok előtt - hívta fel a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium keddi Facebook-bejegyzésében.
2025. 11. 04. 15:30
Megosztás: