SZTAKI-s kutatók vezetésével szeldítik meg a rettegett repülési jelenséget

Egy a SZTAKI által vezetett nemzetközi kutatócsoportnak sikerült leküzdenie a repülés egyik legnagyobb kihívását. Egy kifinomult vezérlőrendszerrel aktívan elfojtották a flatter rettegett jelenségét. A kutatás az EU által finanszírozott FliPASED projektben zajlott a SZTAKI, DLR, ONERA és TUM partnerekkel.

SZTAKI-s kutatók vezetésével szeldítik meg a rettegett repülési jelenséget

Egy európai kutatócsoportnak sikerült leküzdenie az aeroelaszticitás egyik fontos kihívását – a légijármű-szerkezetekben a flatter jelenségének elnyomását egy aktív vezérlőrendszer segítségével. Ezt a bravúrt egy speciálisan felépített pilóta nélküli légi jármű (UAV) segítségével végrehajtott repülési kampányban mutatták be.

A magyarországi Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetből (SZTAKI), a Német Repülési Központból (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR), a francia Repülés és Űrkutatási Laborból (ONERA) és a Müncheni Műszaki Egyetemből (TUM) álló csapat. A sikeres repülési tesztekre a németországi Cochstedtben található pilóta nélküli repülőgéprendszerek nemzeti kísérleti tesztközpontjában került sor, amelyet a DLR üzemeltet.

A repülőgépeket olyan technológiákkal tervezik, amelyek lehetővé teszik a könnyűszerkezetes felépítést, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén. Következésképpen a repülőgép-szerkezetek rugalmasak, vagyis deformálódnak, ha aerodinamikai terhelésnek vannak kitéve. Az anyagok és a tervezési fejlesztések trendjei lehetővé teszik, hogy a jövőbeni repülőgépek még könnyebbek legyenek, tovább növelve rugalmasságukat.

A szerkezeti deformáció és az aerodinamika közötti kölcsönhatást aeroelaszticitásnak nevezik. A rugalmasság növekedésével a repülőgép szerkezeti dinamikája, vagyis rezgési jellemzői kezdenek beleszólni bizonyos jelenségekbe. Bizonyos körülmények között a repülőgép szerkezetének rezgései és a környező légáramlás közötti kölcsönhatások instabillá válhatnak. Ez a jól ismert aeroelasztikus jelenség, amelyet „flatternek” neveznek, katasztrofális meghibásodáshoz vezethet a rezgési amplitúdó gyors növekedése miatt. Ezért a légi jármű szerkezetét úgy kell megtervezni, hogy a maximális üzemi sebességnél vagy az alatt soha ne fordulhasson elő flatter, jelentős tartalékkal. Ez a kulcsfontosságú követelmény jelentős korlátot jelent a repülőgép-szerkezetek még könnyebbé tételében.

A Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods (FliPASED) projekten belül az egyik fő cél az volt, hogy aktív eszközökkel, fedélzeti vezérlőfelületek, érzékelők és intelligens vezérlőalgoritmusok segítségével elnyomják a flattert. A cél annak vizsgálata volt, hogy az aktív flatter-elnyomás ezen elve milyen mértékben tesz lehetővé új tervezési szabadságot a repülőgép szerkezeti tömegének további csökkentése érdekében.

A cél megvalósítása a következő kulcsfontosságú feladatokat foglalta magában: i) módszerek és eszközök kidolgozása a pontos rugalmas repülőgép-modellezéshez, ii) repülőgép-vezérlő algoritmusok kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a tervezett flatter sebességet meghaladó repülést, és iii) a kifejlesztett eszközök és módszerek validálása biztonságos, ill. megfizethető kísérleti tesztplatform.

T-FLEX és P-FLEX UAV-k

A T-FLEX UAV-t egy korábbi európai kutatási projekt, a Flutter Free Flight Envelope eXpansion (FLEXOP) keretében tervezték. Az ilyen demonstráció mögött az az indoklás áll, hogy a különböző technológiák viszonylag gyorsan és biztonságosan tesztelhetők próbapadon, a repülő kereskedelmi repülőgépek adaptálási költségének töredékéért, emberi élet kockázata nélkül. Az UAV második változatát, a P-FLEX-et használták az aktív flatter-szabályozás tesztelésére. A repülési tesztek kiegészítő biztonsági eszközeként fontos biztonsági elemként a pilóták által üzemeltetett flatter gátló rendszert is beépítették.

Repülési teszt Cochstedtben

A repülési teszt egy légi jármű kritikus értékelése annak aeroelasztikus stabilitásának felmérésére. Ez magában foglalja a légi jármű ellenőrzött és szisztematikus tesztelését annak érdekében, hogy felmérjék annak teljesítményét különböző repülési körülmények között. A flatterteszt fontos mérföldkő minden repülőgép tanúsítási kampányában, mivel segít azonosítani és csökkenteni a flatter kockázatát, amely katasztrofális szerkezeti hibához vezethet, ha nem foglalkoznak vele.

A flatter repülésteszt kampány célja az volt, hogy megerősítse az előre jelzett nyílt hurkú flatter sebességet (flatter sebesség aktív flatter szabályozás használata nélkül), és két aktív flatter-elnyomó vezérlőt demonstráljon ezen a nyílt hurkú flatterelési sebességen túl. A teszthéten minden projektpartner csapata jelen volt, mivel egyértelmű volt, hogy a repülési tesztek sikere csak multidiszciplináris csapatmunkával lesz lehetséges.

A hét intenzív csapatmunkával indult az aeroelasztikus modellek frissítésére a legfrissebb földi vibrációs teszt (GVT) adatai alapján. Ezen modellek alapján különböző elemzési módszereket alkalmaztak a várható flatterelési viselkedés validálására és a tényleges flatter sebesség lehető legpontosabb előrejelzésére.

A szárny flatter mechanizmus a hagyományos hajlító-torziós lengések csatolódását foglalta magában, amelyet nagy megbízhatósággal először másodpercenként 56 méteres sebességnél becsültek instabillá válónak. Ezt követően a modellt arra használták, hogy nagyszámú szimuláció segítségével felkészítsék a szabályozó algoritmust a repülési tesztelésre.

A repülési tesztterv ezen eredmények alapján készült. Úgy döntöttek, hogy nyitott hurkú repülési tesztet hajtanak végre állandó magasságban, növekvő repülési sebesség mellett. A gépet előkészítették, és a fedélzeti robotpilóta rendszer lehetővé tette a repülőgép számára a cél repülési sebességek fenntartását. Az adatvezérelt (repülő matematikai modelljétől függetelen) Operational Modal Analysis (OMA) algoritmusok eredményei a nyílt hurkú repülési teszttől az 54 méter/sec sebességig megerősítették a szimmetrikus szárnyhajlítási és szárnytorziós módok közötti csatolási jelenség előfordulását a szimulációs modellekkel. Ezen túlmenően a flatter kritikus üzemmódjának csillapítása az aeroelasztikus csillapítás egy százaléka alá csökkent – ami azt jelzi, hogy a másodpercenkénti 54 méter valóban a stabil repülési tartomány szélén volt.

Repülés a flatter sebességet meghaladóan

A következő logikus lépés az aktív flatter szabályozás tesztelése volt. Két különböző aktív flatter vezérlőt terveztek – egy strukturált H-végtelen szabályozót és egy H2-optimális bemenet-kimenet-keverék szabályozást. Az a döntés született, hogy minden szabályozó számára külön repülési tesztet hajtanak végre, ahol a repülőgép átrepül az előre jelzett 56 méter/másodperces flatter sebességen. A repülőtér, a tűzoltók és a FliPASED csapata jól felkészült arra, hogy ezt a kiszámított kockázatot több készenléti tervvel is vállalja egy esetleges meghibásodás esetére. A repülőgép 2023. május 26-án, pénteken 09:50-kor szállt fel, és a rendszerellenőrzést követően bekapcsolták az aktív flatter-szabályozó rendszert. A repülőgép ezután biztonságosan átrepült a repülési sebességen. Mindkét szabályozó 61 méter/másodperc sebességig engedélyezte a repülőgép repülését, ami jóval meghaladja a kritikus sebességet. Ez döntő eredmény volt a projekt számára.

Egy fontos kérdés azonban még maradt. Valóban jelen van a repülőgépen a várt pusztító flatter 56 méter/s sebességnél? Ezt követően úgy döntöttek, hogy szabályozó nélkül repülnek túl az előre jelzett flatter sebességen, hogy megerősítsék a szimulációs modellek és az adatvezérelt OMA algoritmusok eredményeit. Ismét több biztonsági protokollt vezettek be. A repülés során, mivel a rendkívül turbulens körülmények miatt a vártnál hamarabb elérte az 56 méter/másodperc sebességet, a repülőgép flattert tapasztalt, ami sérüléseket és a szárny hátsó részén elhelyezett rudak elvesztését eredményezte, amelyeket azért szereltek fel, hogy a flatter jelenséget kiváltsák. Ez egy nem szándékos hibabiztos funkció volt, amely megmentette a repülőgépet, és lehetővé tette a biztonságos leszállást további incidensek nélkül. Ez az utolsó repülési teszt megerősítette, hogy a szabályozók nagyon jól teljesítettek, és hogy az aktív vezérlés hatékony eszköz lehet a könnyebb repülőgép-szerkezetek védelmében a repülési instabilitás ellen.

Kitekintés a repülőipari közösség számára

A repülési tesztek először mutattak be sikeres repülés közbeni aktív flatter-elnyomást egy UAV-n, amelynek jellemzői hasonlóak a kereskedelmi repülőgépekéhez. Ráadásul ez példátlan, úgynevezett technológiai felkészültségi szintet demonstrál, bizonyítva, hogy a következő generációs kereskedelmi repülőgépek hatékony technológiájaként használható.

Végül, mivel a flatter veszélyes és rendkívül nemkívánatos jelenség, a valódi flatterről szóló adatok rendkívül ritkák. A FliPASED projektnek ezért az a víziója, hogy ne csak olyan repülési hardver- és szoftvereszközöket publikáljon, amelyek bemutatják az aktív flatter-szabályozást, a szimulációt és a valós idejű előrejelzést, hanem egy nyílt forráskódú adattárat is biztosít az összes repülési teszt adataival. A cél az, hogy más mérnökök és kutatók fejlesszék és validálják eszközeiket és módszereiket, ami e kutatási terület előrehaladását eredményezi.

Egy nemzetközi kutatócsoportnak sikerült leküzdenie a repülés egyik legnagyobb kihívását: egy kifinomult vezérlőrendszerrel aktívan elfojtották a rettegett jelenséget, a flattert.

A csapat olyan területeken is repülésre bírta UAV-t, ahol flatter-elnyomó rendszer nélkül ez nem volt leheséges. A repülési tesztekre a Cochstedtben található DLR Pilóta nélküli Repülőgép Rendszerek Nemzeti Kísérleti Tesztközpontjában került sor.

Idén kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Modern Gyárak Éjszakája – több mint 120 gyár nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt

2025 november 14-én immár kilencedik alkalommal rendezi meg a Nemzetgazdasági Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség a Modern Gyárak Éjszakája országos programsorozatot, amelynek célja, hogy közelebb hozza az érdeklődőket az innováció és technológia világához. A programsorozat keretében több mint 120 gyár nyitja meg kapuit az ország minden pontján, online és offline formában egyaránt. A minden érdeklődő által ingyenesen látogatható rendezvényekre a Modern Gyárak Éjszakája weboldalán lehet jelentkezni, a gyárak által meghatározott számú szabad helyre.
2025. 11. 07. 05:00
Megosztás:

Otthon Start Program: szeptemberben csak néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.
2025. 11. 07. 04:30
Megosztás:

A döntések 89%-a a nőké, mégis úgy érzik, figyelmen kívül hagyják őket

Ma, amikor a gazdasági válságok gyökeresen alakítják át a fogyasztói magatartást, különösen fontos megértenünk, kik irányítják valójában a választásokat.
2025. 11. 07. 04:00
Megosztás:

Kimagasló érdeklődés az MBH Jelzálogbank első nemzetközi jelzáloglevél-kibocsátásán

Nagy sikerrel zárult az MBH Jelzálogbank első nemzetközi jelzáloglevél-kibocsátása: a 100 millió euró (mintegy 38,7 milliárd forint) értékben meghirdetett tranzakción nemzetközi összehasonlításban is kimagasló kereslet mutatkozott, a felajánlott mennyiség csaknem tizenkétszeresére érkezett igény a külföldi befektetők részéről. A kibocsátás eredménye jelentős elismerés a magyar jelzáloglevél mint tőkepiaci eszköz számára, és egyben tükrözi az MBH Csoporthoz tartozó jelzáloghitelintézet iránti befektetői bizalmat.
2025. 11. 07. 03:30
Megosztás:

ING: továbbra is marad a remény, hogy jövőre beindul a gazdaság

A magyar gazdaság zsinórban negyedik éve áll a „hátha jövőre jobb lesz” várakozás küszöbén, miközben úgy tűnik, az idei év sem hozza el a régóta várt fordulatot – hangzott el az ING Bank sajtótájékoztatóján. Virovácz Péter, a bank vezető elemzője szerint bár 2026-ban már elindulhat némi növekedés, de korántsem a korábban megszokott 3-6 százalékos ütemben. A lassú kilábalásnak ráadásul komoly ára lehet: tartósan magas infláció, amelyet csak relatíve magas kamatszinttel lehet kordában tartani. Ebben a törékeny egyensúlyban a forint stabilitása kulcskérdés lesz a következő években.
2025. 11. 07. 03:00
Megosztás:

Karbantartás lesz az állami informatikai háttérrendszerekben

Az állami informatikai háttérrendszerekben november 7-én, pénteken 15 óra és november 10-én, hétfőn 6 óra között előre ütemezett karbantartást végeznek - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 07. 02:30
Megosztás:

Konferenciát rendez a Neumann Társaság és a HUN-REN SZTAKI

A mesterséges intelligenciára, a holográfiára és az idei Neumann-díjasokra fókuszál a Neumann Társaság és a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) idei konferenciája, amit november 19-én tartanak Budapesten - közölték a szervezők az MTI-vel csütörtökön.
2025. 11. 07. 02:00
Megosztás:

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Számos módon támogatja az Agárminisztérium (AM) a generációváltást a mezőgazdaságban - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 07. 01:30
Megosztás:

Okos nyomásszabályozót adtak át Szerencsen

Új, okos nyomásszabályozó állomást adtak át csütörtökön a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Szerencsen, a Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Opus Tigáz Zrt. és az NRG Works Kft. közös fejlesztésében - közölte az Opus Energetika Csoport az MTI-vel.
2025. 11. 07. 01:00
Megosztás:

A szerb kormány elfogadta a 2026-os költségvetési törvénytervezetet

A szerb kormány elfogadta a jövő évi költségvetés törvénytervezetét, amely a csütörtökön kiadott közlemény szerint a bruttó hazai termék (GDP) 3 százalékát kitevő költségvetési hiánnyal, valamint 3 százalékos gazdasági növekedéssel számol.
2025. 11. 07. 00:30
Megosztás:

Mit vásárolnak most a kriptoipar bennfentesei? Az 5 legjobb kriptós előértékesítés, amely Q4-es áttörésre esélyes

A kriptovilágban az előértékesítések azok a helyek, ahol vagyonokat lehet szerezni – vagy elveszíteni. A legnagyobb megtérülést gyakran azok a projektek hozzák, amelyeket még a nagy tőzsdei bevezetés előtt sikerül elcsípni. Ugyanakkor minden valódi lehetőségre jut több tucatnyi átverés is.
2025. 11. 06. 23:30
Megosztás:

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket. A bankok a jelenlegi módosítások közül jelentős hatást várnak a résztulajdon kivásárlása előtt megnyíló lehetőségtől, míg a testvérek adóstársként való bevonása szerintük csak kevésbé fogja növelni az ügyféligényt. A Bank360 összegyűjtötte az Otthon Start Program első két hónapjának banki tapasztalatait.
2025. 11. 06. 23:00
Megosztás:

Az Emirates Group közzétette a 2025–26-os pénzügyi év első felére vonatkozó jelentését

Az Emirates Group ma publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025. 11. 06. 22:30
Megosztás:

A crypto mining rig jelentése, értelmezése és működése – Részletes magyarázat és gyakorlati példák a kriptobányászat világából

Mi az a crypto mining rig, és miért olyan fontos a kriptovaluta-piac működésében? Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, mit is jelent a fogalom, hogyan működik egy ilyen berendezés, milyen típusai vannak, és hogyan kapcsolódik a Bitcoinhoz vagy az Ethereumhoz. Célunk, hogy laikus olvasók számára is érthetővé tegyük ezt a bonyolultnak tűnő, de valójában logikusan működő rendszert.
2025. 11. 06. 22:00
Megosztás:

1 millió dolláros tőkebevonás igazolja a 100-szoros potenciált: a Digitap ($TAP) árfolyam-előrejelzése aggasztja az XRP-hívőket

A Digitap ($TAP) felemelkedése mostanra valódi kriptós jelenséggé vált. Ami csendes előértékesítésként indult, mára virálisan terjed a közösségi médiában: már közel 100 millió tokent értékesítettek, és több mint 1 millió dollár tőkét vontak be.
2025. 11. 06. 21:30
Megosztás:

MNB: tovább erősítette a bankrendszer sokkellenálló-képességét a jegybank

A makroprudenciális előírások az elmúlt egy évben is hozzájárultak a bankrendszer és a piaci szereplők megfelelő tőke-, likviditási és finanszírozási helyzetéhez, biztosították a sokkellenálló-képességet anélkül, hogy szükségtelenül korlátoznák az intézmények hitelezési képességét - mondta Szakács János, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) makroprudenciális politika főosztályának vezetője a csütörtökön megjelent 2025-ös Makroprudenciális jelentést ismertetve a jegybank Youtube csatornáján.
2025. 11. 06. 21:00
Megosztás:

Kulcsfontosságú a mohácsi Duna-híd fejlesztése

Kulcsfontosságú a mohácsi Duna-híd fejlesztése - hangsúlyozta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében csütörtökön, miután a mohácsi Duna-híd beruházásával kapcsolatban újabb sajtótámadás jelent meg, ezúttal a G7 felületén.
2025. 11. 06. 20:30
Megosztás:

Erősödött a forint csütörtök estére

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 11. 06. 20:00
Megosztás:

Kockázatkezelés a sportüzletben: Amit a befektetőknek tudniuk kell az események szervezéséről

A sport az elmúlt egy-két évtized során alaposan átalakult, akár a rajongókról és kedvenceikről, akár a mögötte felépült üzletről van szó.
2025. 11. 06. 19:30
Megosztás:

Hivatalos: a brit uralkodó megvonta testvérétől a hercegi címet

Hivatalosan is bejelentették csütörtökön, hogy a brit uralkodó, III. Károly király megvonta öccsétől, a súlyos szexuális botrányokba keveredett Andrástól a hercegi címet és a királyi fenség titulusát.
2025. 11. 06. 19:00
Megosztás: