SZTAKI-s kutatók vezetésével szeldítik meg a rettegett repülési jelenséget

Egy a SZTAKI által vezetett nemzetközi kutatócsoportnak sikerült leküzdenie a repülés egyik legnagyobb kihívását. Egy kifinomult vezérlőrendszerrel aktívan elfojtották a flatter rettegett jelenségét. A kutatás az EU által finanszírozott FliPASED projektben zajlott a SZTAKI, DLR, ONERA és TUM partnerekkel.

SZTAKI-s kutatók vezetésével szeldítik meg a rettegett repülési jelenséget

Egy európai kutatócsoportnak sikerült leküzdenie az aeroelaszticitás egyik fontos kihívását – a légijármű-szerkezetekben a flatter jelenségének elnyomását egy aktív vezérlőrendszer segítségével. Ezt a bravúrt egy speciálisan felépített pilóta nélküli légi jármű (UAV) segítségével végrehajtott repülési kampányban mutatták be.

A magyarországi Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetből (SZTAKI), a Német Repülési Központból (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR), a francia Repülés és Űrkutatási Laborból (ONERA) és a Müncheni Műszaki Egyetemből (TUM) álló csapat. A sikeres repülési tesztekre a németországi Cochstedtben található pilóta nélküli repülőgéprendszerek nemzeti kísérleti tesztközpontjában került sor, amelyet a DLR üzemeltet.

A repülőgépeket olyan technológiákkal tervezik, amelyek lehetővé teszik a könnyűszerkezetes felépítést, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén. Következésképpen a repülőgép-szerkezetek rugalmasak, vagyis deformálódnak, ha aerodinamikai terhelésnek vannak kitéve. Az anyagok és a tervezési fejlesztések trendjei lehetővé teszik, hogy a jövőbeni repülőgépek még könnyebbek legyenek, tovább növelve rugalmasságukat.

A szerkezeti deformáció és az aerodinamika közötti kölcsönhatást aeroelaszticitásnak nevezik. A rugalmasság növekedésével a repülőgép szerkezeti dinamikája, vagyis rezgési jellemzői kezdenek beleszólni bizonyos jelenségekbe. Bizonyos körülmények között a repülőgép szerkezetének rezgései és a környező légáramlás közötti kölcsönhatások instabillá válhatnak. Ez a jól ismert aeroelasztikus jelenség, amelyet „flatternek” neveznek, katasztrofális meghibásodáshoz vezethet a rezgési amplitúdó gyors növekedése miatt. Ezért a légi jármű szerkezetét úgy kell megtervezni, hogy a maximális üzemi sebességnél vagy az alatt soha ne fordulhasson elő flatter, jelentős tartalékkal. Ez a kulcsfontosságú követelmény jelentős korlátot jelent a repülőgép-szerkezetek még könnyebbé tételében.

A Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods (FliPASED) projekten belül az egyik fő cél az volt, hogy aktív eszközökkel, fedélzeti vezérlőfelületek, érzékelők és intelligens vezérlőalgoritmusok segítségével elnyomják a flattert. A cél annak vizsgálata volt, hogy az aktív flatter-elnyomás ezen elve milyen mértékben tesz lehetővé új tervezési szabadságot a repülőgép szerkezeti tömegének további csökkentése érdekében.

A cél megvalósítása a következő kulcsfontosságú feladatokat foglalta magában: i) módszerek és eszközök kidolgozása a pontos rugalmas repülőgép-modellezéshez, ii) repülőgép-vezérlő algoritmusok kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a tervezett flatter sebességet meghaladó repülést, és iii) a kifejlesztett eszközök és módszerek validálása biztonságos, ill. megfizethető kísérleti tesztplatform.

T-FLEX és P-FLEX UAV-k

A T-FLEX UAV-t egy korábbi európai kutatási projekt, a Flutter Free Flight Envelope eXpansion (FLEXOP) keretében tervezték. Az ilyen demonstráció mögött az az indoklás áll, hogy a különböző technológiák viszonylag gyorsan és biztonságosan tesztelhetők próbapadon, a repülő kereskedelmi repülőgépek adaptálási költségének töredékéért, emberi élet kockázata nélkül. Az UAV második változatát, a P-FLEX-et használták az aktív flatter-szabályozás tesztelésére. A repülési tesztek kiegészítő biztonsági eszközeként fontos biztonsági elemként a pilóták által üzemeltetett flatter gátló rendszert is beépítették.

Repülési teszt Cochstedtben

A repülési teszt egy légi jármű kritikus értékelése annak aeroelasztikus stabilitásának felmérésére. Ez magában foglalja a légi jármű ellenőrzött és szisztematikus tesztelését annak érdekében, hogy felmérjék annak teljesítményét különböző repülési körülmények között. A flatterteszt fontos mérföldkő minden repülőgép tanúsítási kampányában, mivel segít azonosítani és csökkenteni a flatter kockázatát, amely katasztrofális szerkezeti hibához vezethet, ha nem foglalkoznak vele.

A flatter repülésteszt kampány célja az volt, hogy megerősítse az előre jelzett nyílt hurkú flatter sebességet (flatter sebesség aktív flatter szabályozás használata nélkül), és két aktív flatter-elnyomó vezérlőt demonstráljon ezen a nyílt hurkú flatterelési sebességen túl. A teszthéten minden projektpartner csapata jelen volt, mivel egyértelmű volt, hogy a repülési tesztek sikere csak multidiszciplináris csapatmunkával lesz lehetséges.

A hét intenzív csapatmunkával indult az aeroelasztikus modellek frissítésére a legfrissebb földi vibrációs teszt (GVT) adatai alapján. Ezen modellek alapján különböző elemzési módszereket alkalmaztak a várható flatterelési viselkedés validálására és a tényleges flatter sebesség lehető legpontosabb előrejelzésére.

A szárny flatter mechanizmus a hagyományos hajlító-torziós lengések csatolódását foglalta magában, amelyet nagy megbízhatósággal először másodpercenként 56 méteres sebességnél becsültek instabillá válónak. Ezt követően a modellt arra használták, hogy nagyszámú szimuláció segítségével felkészítsék a szabályozó algoritmust a repülési tesztelésre.

A repülési tesztterv ezen eredmények alapján készült. Úgy döntöttek, hogy nyitott hurkú repülési tesztet hajtanak végre állandó magasságban, növekvő repülési sebesség mellett. A gépet előkészítették, és a fedélzeti robotpilóta rendszer lehetővé tette a repülőgép számára a cél repülési sebességek fenntartását. Az adatvezérelt (repülő matematikai modelljétől függetelen) Operational Modal Analysis (OMA) algoritmusok eredményei a nyílt hurkú repülési teszttől az 54 méter/sec sebességig megerősítették a szimmetrikus szárnyhajlítási és szárnytorziós módok közötti csatolási jelenség előfordulását a szimulációs modellekkel. Ezen túlmenően a flatter kritikus üzemmódjának csillapítása az aeroelasztikus csillapítás egy százaléka alá csökkent – ami azt jelzi, hogy a másodpercenkénti 54 méter valóban a stabil repülési tartomány szélén volt.

Repülés a flatter sebességet meghaladóan

A következő logikus lépés az aktív flatter szabályozás tesztelése volt. Két különböző aktív flatter vezérlőt terveztek – egy strukturált H-végtelen szabályozót és egy H2-optimális bemenet-kimenet-keverék szabályozást. Az a döntés született, hogy minden szabályozó számára külön repülési tesztet hajtanak végre, ahol a repülőgép átrepül az előre jelzett 56 méter/másodperces flatter sebességen. A repülőtér, a tűzoltók és a FliPASED csapata jól felkészült arra, hogy ezt a kiszámított kockázatot több készenléti tervvel is vállalja egy esetleges meghibásodás esetére. A repülőgép 2023. május 26-án, pénteken 09:50-kor szállt fel, és a rendszerellenőrzést követően bekapcsolták az aktív flatter-szabályozó rendszert. A repülőgép ezután biztonságosan átrepült a repülési sebességen. Mindkét szabályozó 61 méter/másodperc sebességig engedélyezte a repülőgép repülését, ami jóval meghaladja a kritikus sebességet. Ez döntő eredmény volt a projekt számára.

Egy fontos kérdés azonban még maradt. Valóban jelen van a repülőgépen a várt pusztító flatter 56 méter/s sebességnél? Ezt követően úgy döntöttek, hogy szabályozó nélkül repülnek túl az előre jelzett flatter sebességen, hogy megerősítsék a szimulációs modellek és az adatvezérelt OMA algoritmusok eredményeit. Ismét több biztonsági protokollt vezettek be. A repülés során, mivel a rendkívül turbulens körülmények miatt a vártnál hamarabb elérte az 56 méter/másodperc sebességet, a repülőgép flattert tapasztalt, ami sérüléseket és a szárny hátsó részén elhelyezett rudak elvesztését eredményezte, amelyeket azért szereltek fel, hogy a flatter jelenséget kiváltsák. Ez egy nem szándékos hibabiztos funkció volt, amely megmentette a repülőgépet, és lehetővé tette a biztonságos leszállást további incidensek nélkül. Ez az utolsó repülési teszt megerősítette, hogy a szabályozók nagyon jól teljesítettek, és hogy az aktív vezérlés hatékony eszköz lehet a könnyebb repülőgép-szerkezetek védelmében a repülési instabilitás ellen.

Kitekintés a repülőipari közösség számára

A repülési tesztek először mutattak be sikeres repülés közbeni aktív flatter-elnyomást egy UAV-n, amelynek jellemzői hasonlóak a kereskedelmi repülőgépekéhez. Ráadásul ez példátlan, úgynevezett technológiai felkészültségi szintet demonstrál, bizonyítva, hogy a következő generációs kereskedelmi repülőgépek hatékony technológiájaként használható.

Végül, mivel a flatter veszélyes és rendkívül nemkívánatos jelenség, a valódi flatterről szóló adatok rendkívül ritkák. A FliPASED projektnek ezért az a víziója, hogy ne csak olyan repülési hardver- és szoftvereszközöket publikáljon, amelyek bemutatják az aktív flatter-szabályozást, a szimulációt és a valós idejű előrejelzést, hanem egy nyílt forráskódú adattárat is biztosít az összes repülési teszt adataival. A cél az, hogy más mérnökök és kutatók fejlesszék és validálják eszközeiket és módszereiket, ami e kutatási terület előrehaladását eredményezi.

Egy nemzetközi kutatócsoportnak sikerült leküzdenie a repülés egyik legnagyobb kihívását: egy kifinomult vezérlőrendszerrel aktívan elfojtották a rettegett jelenséget, a flattert.

A csapat olyan területeken is repülésre bírta UAV-t, ahol flatter-elnyomó rendszer nélkül ez nem volt leheséges. A repülési tesztekre a Cochstedtben található DLR Pilóta nélküli Repülőgép Rendszerek Nemzeti Kísérleti Tesztközpontjában került sor.

A Semmelweis Egyetem Közép-Európa legjobb egyeteme

A Semmelweis Egyetem (SE) Közép-Európa legjobb egyeteme, a cél pedig az, hogy az elkövetkező években Európa és a világ egyik legjobb egyeteme legyen a budapesti orvosegyetem - hangoztatta a kulturális és innovációs miniszter hétfőn a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika új Diagnosztikai és Terápiás Központjának avatásán.
2025. 11. 17. 16:00
Megosztás:

A használt ingatlanoké a lakáshitelpiac – ám az Otthon Start javíthat a helyzeten

Az idei év első kilenc hónapjában folyósított lakáshitelek összegének több mint 77 százalékát használt lakás vásárlására fordították az adósok, a szerződések számánál pedig még magasabb lehet ez az arány – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az Otthon Start Program új szerződéseivel ugyanakkor nőhet az új ingatlanok aránya a friss szerződéseken belül.
2025. 11. 17. 15:30
Megosztás:

Stabilcoin-válság réme fenyegeti Európát – figyelmeztet az EKB

Az Európai Központi Bank (EKB) újabb, a kriptovaluták világából eredő pénzügyi kockázatra figyelmeztet. Olaf Sleijpen, a holland jegybank kormányzója szerint egy hirtelen bekövetkező stabilcoin-visszaváltási hullám megrázhatja Európa gazdaságát, és rákényszerítheti az EKB-t monetáris politikája újragondolására. Mit is jelent ez pontosan, és miért kellene figyelnünk a digitális dollárhoz kötött tokenekre?
2025. 11. 17. 15:00
Megosztás:

Árdrágító és inflációnövelő hatása lehetne a csomagolásokat terhelő EPR-díjak további emelésének

A hazai gyártó, forgalmazó és kereskedő vállalkozások arra hívják fel a figyelmet, hogy a legkésőbb november 30-ig kihirdetendő 2026. évi, csomagolásokat és termékeket terhelő kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díjak esetleges újabb emelésének érezhető inflációnövelő hatása lehet.
2025. 11. 17. 14:30
Megosztás:

Új számlák, új díjak: így alakítják át kínálatukat a bankok a bankszámlastop idején

A 2026 közepéig érvényben lévő bankszámlastop befagyasztotta a meglévő lakossági bankszámlák díjait, miközben az elmúlt időszakban több pénzintézet is új számlacsomagokat vezetett be, amelyekre nem vonatkozik a hatályos korlátozás. A money.hu elemzése szerint a Raiffeisen, az MBH Duna Bank, az OTP és a MagNet Bank is teljesen átalakította számlacsomag-kínálatát - a régi csomagok megszűntek, az újak pedig sok esetben magasabb havi költséggel és szigorúbb feltételekkel érhetők el.
2025. 11. 17. 14:00
Megosztás:

21 százalékkal nőtt az AutoWallis Csoport árbevétele az év első kilenc hónapjában

A harmadik negyedévben is jól teljesített az AutoWallis, miután a korábbi trendet folytatva 21 százalékkal bővült a régió 17 országában jelen lévő csoport árbevétele, mely így elérte a 353 milliárd forintot.
2025. 11. 17. 13:30
Megosztás:

Az év végi kgfb-kampány félidejében az autósok 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést

Félidejénél tart a november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány: az Insura.hu adatai szerint az első két hétben a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el az egy évvel korábban mért 32 800 forintos szinttől - közölte a biztosításközvetítő hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 13:00
Megosztás:

Kiderült, mik az idei karácsonyi slágertermékek és mennyit költünk rájuk

Idén sem marad el az év végi hajrá a műszaki piacon: a magyarok közel fele tervez nagyobb értékű elektronikai terméket vásárolni az utolsó negyedévben. A MediaMarkt friss, országos reprezentatív kutatásából kiderül, hogy bár a slágertermékek listáját továbbra is az okostelefon és a laptop vezeti, a generációk között meglepő különbségek rajzolódnak ki, a vásárlásra szánt összegek pedig sok esetben átlépik a százezer forintos határt.
2025. 11. 17. 12:30
Megosztás:

Néhány év alatt közel 30%-kal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből[1]. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
2025. 11. 17. 12:00
Megosztás:

VISA a Ripple hálózatán? – Az Interledger Protocol áttörést hozhat, az XRP árfolyam erős bázist épít

A Ripple újra reflektorfénybe került: egy friss jelentés szerint a világ egyik legnagyobb fizetési hálózata, a VISA, hamarosan integrálhatja tranzakcióit a Ripple Interledger Protocol rendszerébe. Eközben az XRP árfolyama 1,85–2 dollár közötti zónában stabilizálódik, ami erős intézményi bizalmat és potenciális árrobbanást jelezhet. Egyes elemzők szerint az XRP következő célára 5–8 dollár lehet. Lássuk, hogyan épülhet híd a hagyományos pénzügyek és a blokklánc világa között!
2025. 11. 17. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

A záráshoz közeledve a japán és kínai piacok mínuszokat mutatnak hétfőn, miközben a koreai és indiai benchmarkok a zöld tartományban tartózkodnak. A Hang Seng 1%-os csökkenést mutat. Japánban előzetes harmadik negyedéves GDP-adatok láttak napvilágot, melyek visszaesést jeleztek, igaz, a várakozásoknál enyhén kisebbet.
2025. 11. 17. 11:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek pénteken a fejlett piaci hosszú hozamok

A múlt héten végre véget ért a történelem leghosszabb, másfél hónapos kormányzati leállása az USA-ban, így a piac figyelme a Fed decemberi kamatdöntése felé fordult.
2025. 11. 17. 10:30
Megosztás:

Vegyes zárás a tengerentúli részvénypiacokon, a technológia enyhén korrigált a korábbi napok eladási hullámait követően

Vegyesen zártak a Wall Street-i indexek az elmúlt hét utolsó kereskedési napján: a Dow 0,7%-ot esett, az S&P500 alig 0,1%-ot vesztett, miközben a Nasdaq Composite 0,1%-kal növekedett azt követően, hogy a nap korábbi részében eladási hullám tartotta nyomás alatt az indexeket.
2025. 11. 17. 10:00
Megosztás:

Pénteken tovább estek a vezető európai indexek

A piros tartományban zárt pénteken a nyugat-európai tőzsdék túlnyomó többsége: a Stoxx600 1,0, a FTSE100 1,1, a DAX pedig 0,7%-ot veszített értékéből azt követően, hogy a Fed döntéshozóinak legutóbbi megszólalásai kétségessé tették a decemberi kamatcsökkentést az USA-ban.
2025. 11. 17. 09:30
Megosztás:

Országos közlekedésbiztonsági ellenőrzés kezdődik a közutakon

Elsősorban a tehergépjárművek és autóbuszok, valamint vezetőik ellenőrzésére terjed ki az az országos közlekedésbiztonsági akció, amely ma kezdődik a közutakon.
2025. 11. 17. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé hétfő reggelre a forint

Gyengült kissé hétfő reggelre a forint a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 17. 08:00
Megosztás:

Folytatódik a burkolatfelújítás az M2-esen

Hétfőtől újabb szakaszok lezárásával folytatódik a burkolatfelújítás az M2-es autóúton, a javítási munkálatok idején hosszabb menetidőre kell számítani - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 17. 07:00
Megosztás:

Bitcoin: eltűnt az idei nyereség – újra mélyül a kriptotél?

Alig egy hónap telt el az új történelmi csúcs óta, a Bitcoin pedig lenullázta az idei hozamát. A kriptovalutákra visszatérő medvehangulat mögött ezúttal nem drámai hírek, hanem a kockázati étvágy gyors lehűlése és az intézményi befektetők visszavonulása áll.
2025. 11. 17. 06:00
Megosztás:

Tom Lee szerint az Ethereum követheti a Bitcoin 100-szoros növekedési mintáját

A Bitcoin közel 100-szoros emelkedést ért el azóta, hogy a Fundstrat 2017-ben, nagyjából 1 000 dolláros árfolyam környékén vételre ajánlotta. A kriptovaluta ezt úgy érte el, hogy közben hat darab 50% feletti és három 75% feletti összeomlást is elszenvedett. Tom Lee, a Fundstrat befektetési igazgatója most azt mondja: ugyanez a logika kezd kibontakozni az Ethereum esetében is.
2025. 11. 17. 05:00
Megosztás:

Merre tart a Bitcoin? – A bizonytalan rövid távtól a hosszú távú kilátásokig

A Bitcoin (BTC) árfolyama 2025-ben egyelőre messze elmarad a korábbi évek látványos teljesítményétől. November közepéig mindössze 8%-os idei emelkedést tudott felmutatni, miközben továbbra is 25%-kal a korai októberi csúcs alatt forog. A növekvő eladói nyomás miatt sok befektetőben felmerül a kérdés: merre tarthat a világ legértékesebb kriptovalutája a következő hónapokban és években?
2025. 11. 17. 04:00
Megosztás: