Tavasszal újabb lendületet vett az elektronikus fizetés
2022 első három hónapjában tovább bővült az hazai elektronikus fizetési piac, mutat rá a Magyar Nemzeti Bank frissen publikált pénzforgalmi összefoglalója[1]. Éves összehasonlításban újabb rekordot döntött a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön lebonyolított tranzakciók száma és összege is. Az ebben a negyedévben regisztrált, több mint 313 millió tranzakció az előző év hasonló időszakához viszonyítva 30 százalékos bővülést jelent, és 2010 óta ez a legmagasabb tranzakciószám a január-márciusi időszakban. A tranzakciók összege az idei első negyedévben elérte a 2606 milliárd forintot, ami szintén új első negyedéves rekordnak és a 2010 óta regisztrált második legmagasabb összegnek számít.
Figyelemre méltó az is, hogy míg a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön lebonyolított tranzakciók száma 2020 negyedik negyedévéről a 2021-es év első negyedévére hét százalékkal csökkent, addig 2021 negyedik és 2022 első negyedéve között 5 százalék alatt maradt a visszaesés mértéke. A tranzakciók összegét tekintve pedig azonos időszakban 9,5 százalék helyett mindösszesen 4,2 százalékos csökkenés ment végbe. 2022 első három hónapjában a készpénzfelvételek darabszámában és értékében szintén enyhe növekedés látható, ugyanakkor a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlásokhoz viszonyított szerepük továbbra is csökkenő tendenciát mutat.
A hazai fizetési infrastruktúra is tovább bővült az első negyedévben, a fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma a december végi 149 484 darabról 151 375-re növekedett, az internetes elfogadóhelyek száma pedig 10 százalékos bővülés után elérte a 37 441 darabot. Az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok száma március végén már meghaladta a 235 ezer darabot.
„Igaz, hogy az idei első három hónap ugrásszerű forgalombővülésében az orosz-ukrán konfliktus és az emelkedő infláció hatásai is szerepet játszottak, azonban az MNB friss adatai is alátámasztják saját tapasztalatainkat, miszerint az elektronikus fizetés népszerűsége ezen hatásoktól eltekintve is folyamatosan emelkedik. Láthatóan a kereskedők is alkalmazkodnak az egyre erőteljesebb vásárlói igényre, hogy bankkártyával, vagy akár okostelefonnal is vásárolhassanak náluk.” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness többféle fizetési módot is lehetővé tesz, használatával már érintéses kártyaelfogadás, valamint QR-kódos és link-es fizetés is felkínálható a vásárlók számára. Az applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.