Te is 40 fokon mosod a ruhát? Jó nagy hülyeséget csinálsz!

A magyar háztartások többsége továbbra sem bízik a hideg vizes mosásban: a P&G októberi felmérése szerint a háziasszonyok közel fele (45,3%) még mindig 40 fokon mossa a ruhákat.
Pedig az alacsonyabb vízhőmérséklet, a rövidített mosási program és egy korszerű mosókapszula nemcsak kisebb környezeti terhelést, hanem jelentősen alacsonyabb villanyszámlát is eredményez.
A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a válaszadók több mint fele (57%) még a hétköznapi viseletet is 40 °C-on tisztítja, míg minden ötödik (21%) 50 °C vagy annál magasabb hőfokot választ.
A törölközőknél és ágyneműknél ez az arány még magasabb: az előbbit a megkérdezettek 53 százaléka, az utóbbit 46 százaléka mossa 50 °C vagy annál forróbb vízben. Holott az Energy Saving Trust vizsgálata szerint a 40 helyett 30 fokos mosás akár 57%-kal kevesebb energiát igényel, miközben jobban óvja a ruhák színét és formáját, hosszabb élettartamot biztosít, és a környezetterhelést is csökkenti.
Ennek ellenére a kutatás szerint a háziasszonyoknak csak 14,8 százaléka választja a 30 fokos programot, és még a hétköznapi ruhák esetében is mindössze minden ötödik (22%) használ hidegvizes mosást.
Ez nem kizárólag magyar sajátosság. Mivel a mosás teljes szénlábnyomának közel 60 százaléka a használat során, azon belül is főként a víz melegítéséből származik, a P&G hosszú ideje globális edukációs kampányokat folytat különböző márkáin keresztül, hogy a fogyasztókat a hidegebb hőmérsékleten való mosás felé terelje, ami jelentős energiamegtakarítással és kisebb ökológiai lábnyommal járhat.
Nem mosunk rosszul – de nem is profin
A felmérés szerint a lakosság 90 százaléka maga intézi a mosást, csak kevesen bízzák másra – köztük arányaiban több férfi és 50 év feletti.
A háztartások kétharmadában heti egynél többször is beindul a mosógép, több mint egyötödük (21%) pedig legalább négyszer mos hetente. Az egyedül élők harmadánál (32%) szintén gyakori a heti több mosás, míg a három vagy többtagú családoknál általános a heti 3–4 adag (75%).
Vásárlási szempontok
Mosószer választásakor a legfontosabb tényező a hatékonyság és az ár-érték arány, ezt követi az illat, amely inkább a fiatalabb (18–29 éves) korosztály számára meghatározó. A fenntarthatóság a negyedik helyen áll, a válaszadók több mint fele (52%) számára számít, főként a fiatalabb generációnál.
A fogyasztók többsége nem ragaszkodik egyetlen márkához: 57 százalék szerint teljesen mindegy, milyen mosószert vesz. Átlagosan körülbelül 4000 forintot költenek mosószerre, a legtöbben (43%) 2000–4000 forint közötti összeget, míg egyharmaduk (31%) 4000–6000 forintot fordít erre.
A legnépszerűbb a folyékony mosószer (a lakosság kétharmada használja), míg kapszulát és port egyaránt a háztartások 28 százaléka alkalmaz.
Környezetbarát csomagolás és innováció
A mosókapszulák előnye, hogy alacsony hőfokon és rövid ciklusban is hatékonyak. Ráadásul egyes márkák, például az Ariel POD, már újrahasznosítható papírdobozban kerülnek forgalomba, fenntarthatóbb alternatívát kínálva a műanyagflakonos folyékony mosószerekkel szemben.
Az Ariel tavaly teljesen megszüntette a műanyag csomagolást, az új, karton alapú doboz pedig idén két rangos szakmai elismerést is kapott: az Effekt 2030 díjat Zöld egyensúly kategóriában, valamint ismételten elnyerte a Fenntarthatóság Szimbóluma díjat, ezúttal innovatív környezetbarát csomagolása miatt.
A doboz FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik, legalább 70%-ban újrahasznosított rostból készül, és egyszerűen a szelektív papírgyűjtésbe dobható. A fedél tapintható jelölése segíti a látássérült vásárlókat, míg a Navilens QR-kód okostelefonnal beolvasva hangos felolvasást és nagyított szöveget biztosít.
Ezt a kódot egy brit start-up fejlesztette ki, és már sok vak és gyengénlátó felhasználónak nyújtott hatékony segítséget.