Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

A magyar üzemanyagárak a háborús feszültség ellenére továbbra is kedvezőbben alakulnak a szomszédos országokhoz képest

Az izraeli-iráni konfliktus lezárultával, az átmeneti megugrást követően a hazai és szomszédos üzemanyagárak is csökkenni kezdtek; a kormány elvárása júniusban is teljesült, a magyar üzemanyagárak ismét kedvezőbben alakultak a szomszédos országokhoz képest - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium szombaton az MTI-vel.
2025. 07. 05. 21:00
Megosztás:

Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében a magyarországi újautó-piacon az első fél évben

A BMW márka 18,8 százalékkal növelte eladásait a magyarországi újautó-piacon az idei első fél évben a tavalyi év hasonló időszakához képest, az értékesített 3286 darab modellel a bajor márka továbbra is őrzi első helyét a prémium szegmensben - tájékoztatta a BMW Group Magyarország az MTI-t közleményben.
2025. 07. 05. 20:00
Megosztás:

Mi az a stabilcoin? A stabilcoin fogalom jelentésére kerestek a legtöbben

Mi a stabilcoin, mi a stabilcoin jelentése? Felrobbant a stabilcoin-keresések száma Kínában – már 250 milliárd dolláros piacról beszélünk.
2025. 07. 05. 19:00
Megosztás:

Drága vagy olcsó a magyar benzin literenkénti ára jelenleg?

A magyar üzemanyagárak a háborús feszültség ellenére továbbra is kedvezőbben alakulnak a szomszédos országokhoz képest - olvashatjuk az NGM friss jelentésében.
2025. 07. 05. 18:00
Megosztás:

A fiatalok az agrár-élelmezési szektorban: a FAO legújabb jelentése górcső alá veszi milyen buktatók és lehetőségek várhatják a világ 1,3 milliárd fiatalját

„A fiatalok helyzete az agrár-élelmezési rendszerekben” címmel tette közzé ma az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) átfogó jelentését a globális szinten jelenleg 1,3 milliárd 15–24 év közötti fiatalról. A jelentés részletesen elemzi és hangsúlyozza meghatározó szerepüket a mezőgazdasági szektor átalakításában az élelmezésbiztonság, a táplálkozás és a gazdasági lehetőségek javítása érdekében.
2025. 07. 05. 17:00
Megosztás:

Brutális előny érhető el a CSOK Plusz és az Otthon Start összekombinálásával

A mai kormányinfón rengeteg új dolgot árultak el az új, 3 százalékos kamatozású támogatott hitelről, melyet az első ingatlanjukat vásárlók igényelhetnek. Többek között azt is, hogy összekombinálható lesz a kölcsön más lakástámogatási elemekkel is. A CSOK Plusszal együtt akár 72 millió forint támogatott kölcsönt vehetnek fel az igénylők első otthonjuk megvásárlására.
2025. 07. 05. 16:00
Megosztás:

Fejlesztői rekordot dönt a Sui, miközben a token árfolyama tovább szenved

Miközben a legtöbb blokklánc projekt fejlesztői aktivitása csökken, a Sui hálózat látványosan előretör: két év alatt 54%-kal nőtt a fejlesztői közösség. Ám az ökoszisztéma növekedése éles ellentétben áll a natív token, az SUI árfolyamának gyenge teljesítményével, ami még mindig 48%-kal van az eddigi csúcsa alatt.
2025. 07. 05. 14:00
Megosztás:

A cél változatlan: mindenki, aki akar és tud az dolgozhasson – minden idők legalacsonyabb szintjére csökkent a regisztrált álláskeresők száma Magyarországon

A kormány mindent megtesz azért, hogy mindenki, aki akar és tud, az dolgozhasson, ennek érdekében célzott programokkal segíti az álláskeresők mielőbbi elhelyezkedését. A kormány a magyar munkavállalók, kiemelten a gyermekes családok támogatására fordítja Magyarország forrásait. A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően minden idők legalacsonyabb szintjére csökkent a regisztrált álláskeresők száma Magyarországon, számuk tavalyhoz és az előző hónaphoz képest is több mint 3 ezerrel csökkent.
2025. 07. 05. 13:00
Megosztás:

Májusban valósággal felrobbant a hazai hitelpiac, és érkezik az újabb bomba

A Magyar Nemzeti Bank ma közzétett friss adatai szerint 2025 májusában ismét jelentős bővülést mutatott a hazai lakáshitelpiac, mind a piaci, mind a támogatott lakáscélú hitelek jól teljesítettek. Eközben a bankok arról számoltak be, hogy az év eleje óta nem tapasztaltak érdemi változást a jelzáloghitel-igénylések jóváhagyási arányában. A kormány ebben a hitelezési szempontból egyébként is kedvezőnek nevezhető helyzetben jelentette be az új, 3 százalékos kamatozású lakásvásárlási támogatást, ami várhatóan szeptembertől tovább élénkíti a hazai lakáshitelpiacot - írja közleményében a Bank360.
2025. 07. 05. 12:00
Megosztás:

Szavazással indulhat a WLFI token kereskedése – Trump kapcsolatai továbbra is kérdéseket vetnek fel

A függetlenség napján új fejezet kezdődhet a kriptopiacon: a World Liberty Financial (WLFI) bejelentette, hogy közösségi szavazást indít tokenje, a $WLFI szabad kereskedhetőségének engedélyezéséről. Miközben a decentralizált jövő felé nyitnak, politikai árnyékok is vetülnek a projektre – Donald Trump szerepe továbbra is vitatott.
2025. 07. 05. 11:00
Megosztás:

Zuhan a NEAR token árfolyama, hiába indult el az új Bitwise ETP

Hiába a nagy reményekkel kísért új tőzsdén kereskedett termék (ETP) indulása, a NEAR Protocol tokenje pénteken 5%-os eséssel válaszolt. A technikai elemzés szerint erős ellenállás alakult ki az árfolyamgrafikonon, miközben a teljes kriptopiac is gyengélkedik. Vajon ideje-e újraértékelni a NEAR szerepét az AI-vezérelt blokkláncprojektek között?
2025. 07. 05. 10:00
Megosztás:

Feladtad már az eheti lottódat? Akkor siess, mert...

Tovább nőtt a tét az Ötöslottón, miután közel 4 hónapja nem született telitalálatos szelvény. A múlt héten 24 játékos volt egészen közel a fődíjhoz, ugyanis csupán egy számot hibáztak el. Ezen a héten minden idők 9. legnagyobb nyereményét kínálja a játék a szerencsevadászoknak.
2025. 07. 05. 09:00
Megosztás:

A Kormány az uniós költségvetési szabályrendszer lehetőségét kihasználva megnyitja a Gazdaságfejlesztési Keretet

A Kormány a költségvetés stabilitásának megőrzése és a szigorú fiskális fegyelem fenntartása mellett a lehető legnagyobb gazdasági növekedés elérésére törekszik. Ennek érdekében a Kormány élni kíván az Európai Bizottság által elfogadott, Magyarország számára megnyíló országspecifikus mentesítési záradékkal.
2025. 07. 05. 08:00
Megosztás:

Mit okozhat a lakáspiacon a kormány legújabb bejelentése?

A kormány által bejelentett 3 százalékos kedvezményes hitellel kapcsolatban a zenga.hu hirdetési portál állománya alapján megnéztük, a lakásárakhoz képest hol, mekkora részét érintheti a kínálatnak a döntés, és az elmúlt időszak áremelkedésének ellenére, hol jelenthet érdemi segítséget a lakásvásárlásban a frissen bejelentett kedvezmény.
2025. 07. 05. 07:00
Megosztás:

Nyakunkon az év legfontosabb vitorlásversenye: a Kékszalag akár pénzt is hozhat a konyhára!

2025. július 10-én kezdődik az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A vitorlássport szerelemeseinek ünnepe idén nemcsak a versenyzőknek és a „magyar tenger” partján szurkoló közönségnek kínál felejthetetlen élményeket, de a sportfogadók számára is, akik a Vegas.hu-n tippelhetnek a verseny végeredményére.
2025. 07. 05. 06:00
Megosztás:

Új küldetés: itthon tartani és egyben tartani a mozduló magánvagyont

A komplex, partneri alapon működő családi vagyontervezési szolgáltatás nem csak a gazdagok kényelmét szolgálja – nemzetgazdasági jelentősége van.
2025. 07. 05. 05:00
Megosztás:

A TRON DAO és a MetaMask együttműködésével indult be a láncok közötti innováció az EthCC-n

A TRON DAO aktív jelenléttel és stratégiai partnerségekkel – köztük a MetaMaskkal és az Arkhammal – vett részt a 2025-ös EthCC konferencián, amelyet idén a franciaországi Cannes városában rendeztek meg. A fókuszban a láncok közötti együttműködés és a decentralizált ökoszisztéma jövője állt – piaci hatások nélkül, de komoly iparági figyelemmel.
2025. 07. 05. 04:00
Megosztás:

Beépített manipuláció a játékokban - az NKFH részt vett a videojátékokat vizsgáló nemzetközi fogyasztóvédelmi ellenőrzésben

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. március 31. és április 11. között részt vett a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat (International Consumer Protection and Enforcement Network; ICPEN) által koordinált éves, mobil- és online játékokra fókuszáló nemzetközi ellenőrzési akcióban („sweep”). A kezdeményezéshez 21 másik ország fogyasztóvédelmi hatósága is csatlakozott. Az ellenőrzés során 439 mobil- és online játékot vizsgáltak, melyek szinte kivétel nélkül tartalmaztak pénzköltésre ösztönző, manipulációs elemeket.
2025. 07. 05. 03:00
Megosztás:

Kerti kútból locsolsz? Komoly büntetést kaphatsz!

Annak ellenére, hogy a kutak létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat enyhítették, az Agroinform.hu korábbi felmérése alapján a témával kapcsolatos erős érzelmi kötődés dacára is a szabálytalan kutat létesítők 46 százaléka nem szándékozik a jövőben hivatalosan bejelenteni illegálisan fúrt kútját a hatóságok felé.
2025. 07. 05. 02:00
Megosztás:

Törvényi döntés! 60 év feletti nyugdíjasok az érintettek

Sok nagycsaládban élő nő számára fontos kérdés, hogy miként érvényesíthető a „nők 40” kedvezményes nyugdíj lehetősége azoknak az édesanyáknak az esetében, akik több gyermeket neveltek. Szabályozási háttér: 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról.
2025. 07. 05. 01:00
Megosztás: