Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Januártól Ukrajnában és Moldovában is a magyar tarifa szerint mobilozhatunk

2026. január 1-től Ukrajna és Moldova is tagja lesz az európai roamingzónának, így ha egy magyar előfizető ezen országokból telefonál haza vagy bármelyik uniós tagállamba, a hazai díjtételekkel számolhat.
2025. 12. 17. 16:00
Megosztás:

A Mol-csoport és a SOCAR szárazföldi kutatási és termelésmegosztási megállapodást írt alá

A Mol-csoport és a azerbajdzsáni állami olajtársaság, a SOCAR átfogó szénhidrogén kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodást írt alá, amely Azerbajdzsán Shamakhi-Gobustan régiójának egy szárazföldi területére vonatkozik, a közös kutatási projektben a Mol-csoport operátorként 65 százalékos, a SOCAR pedig 35 százalékos részesedéssel rendelkezik - közölte a Mol szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:30
Megosztás:

Hamis szurkolói termékeket találtak a pénzügyőrök

Több ezer, ismert sportmárkák és külföldi klubcsapatok logójával ellátott terméket találtak pénzügyőrök egy vállalkozás székhelyén; a termékeket replikaként hirdette a cég - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:00
Megosztás:

A munkavállalók kevesebb, mint fele kapott bónuszt tavaly

Különösen aktívak a munkavállalók az álláspiacon, döntéseiket továbbra is a fizetések és juttatások mértéke határozza meg leginkább, így fokozott a vállalatokon lévő bérnyomás. Jelenleg minden harmadik dolgozó elgondolkozna a munkahelyváltáson, ha idén nem kapna prémiumot – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív kutatásából.
2025. 12. 17. 14:30
Megosztás:

Karácsonyi élményajándékozás pörgeti fel az utazási piacot

Az egyre népszerűbb karácsonyi élményajándékozás új lendületet ad az utazási kedvnek. A „télből a nyárba” programok mellett a jövő évi nyaralások és kulturális körutazások előfoglalása is megkezdődik, ahol a korai döntés nem csak kedvezményeket, de jobb helyeket is biztosít a népszerű desztinációk esetében.
2025. 12. 17. 14:00
Megosztás:

Újabb földterületek megvásárlására nyílik lehetőség

A földértékesítési program következő ütemében több mint ezer településen nyílik lehetőség 10 hektárnál kisebb területű, állami tulajdonú földrészlet megvásárlására. A földrészletekre 30 napig, azaz január 16-ig lehet vételi ajánlatot tenni az Agrárminisztérium (AM) Elektronikus Pályázati Rendszerének (EPR) felületén - közölte az AM szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 13:30
Megosztás:

2025-ben így tanulnak nyelveket a leggyorsabban fejlődők

A nyelvtanulás 2025-re végleg maga mögött hagyta a kizárólag tankönyv-alapú, frontális oktatást. A leggyorsabban fejlődő tanulók már pontosan tudják, hogy a siker nem a bemagolt nyelvtani szabályokon, hanem a tudatos módszerválasztáson és az aktív részvételen múlik. A hangsúly egyre inkább azon van, hogy a nyelv ne tantárgy legyen, hanem élő eszköz, amelyet a tanuló magabiztosan használ a mindennapokban, akár munkáról, utazásról vagy személyes kapcsolatokról van szó.
2025. 12. 17. 13:00
Megosztás:

Élvezd a stílusos lakberendezést: prémium bútorok nagy kedvezménnyel

Olasz bútormárkák közül válogathatsz rendkívüli árengedmény keretében, ahol kiemelkedő ajánlatokat találsz. Elegáns lakókörnyezetre vágysz, de eddig nem találtál rá az álmaid bútoraira a megfelelő áron?
2025. 12. 17. 12:30
Megosztás:

Óvodákat újítanak meg Csongrádon

Négy tagóvodát újítanak meg Csongrádon mintegy 300 millió forintból uniós támogatással - tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 17. 12:00
Megosztás:

Februártól 300.000 Ft készpénz vehető fel ingyenesen havonta

Kihirdették a vonatkozó jogszabályt, így most már biztos, hogy februártól az eddigi duplájára, havi 300 ezer forintra nő a bankkártyás készpénzfelvétel díjmentességének az értékhatára. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a változás nyomán a készpénzállomány is megugorhat a lakosságnál.
2025. 12. 17. 11:30
Megosztás:

Kötéltánc a bizonytalanság felett, új korszakban a Kockázatkezelési vezetők – megjelent a KPMG CRO-reportja

Az idei KPMG Summiton került publikálásra az ötödik KPMG CRO Report, amelyben a pénzügyi szektor kockázatkezelési vezetői számoltak be arról, hogyan látják és piaci trendeket és az aktuális kihívásokat. Idén a felmérésben közel 30 kockázatkezelési vezető (CRO) vett részt, három szektorból (bank, alapkezelő és biztosító), kérdőíves, illetve személyes interjú formájában. A november 27-én rendezett KPMG Summiton Szalai Péter, a vállalat kockázatkezelési tanácsadás területének vezetője és számos meghívott szakértő – többek között Barabási Albert-László fizikus és hálózatkutató; Szemerkényi Réka, Magyarország volt washingtoni nagykövete és Oszkó Péter, volt pénzügyminiszter – elemezték a kutatás eredményeit és a kockázatkezelés legnagyobb kihívásait.
2025. 12. 17. 11:00
Megosztás:

Adatvezérelt üzemmódba kapcsol az MNB

Ezúttal sem változott a kamatszint. A Magyar Nemzeti Bank a várakozásoknak megfelelően nem módosított a a kamatszinten, az alapkamatot 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét kamatát 5,50 százalékon, míg az overnight fedezett hitel kamatát 7,50 százalékon hagyták. Ezentúl ülésről ülésre dönt az MNB. A mai közleményben volt egy nagyon fontos változás, az utolsó mondat: "A Tanács folyamatosan értékeli a beérkező makrogazdasági adatokat és az inflációs kilátásokat befolyásoló tényezőket, kiemelten az év eleji átárazásokat, valamint a pénzügyi piacok stabilitását, amelyek alapján körültekintően és adatvezérelten, ülésről ülésre dönt az alapkamat mértékéről.”
2025. 12. 17. 10:30
Megosztás:

Eltűnt az árkülönbség az elektromos és hibrid autók között

Megjelent a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal novemberi közös statisztikája, amely szerint a hazai használtautó-piacon több kulcsterületen is lassuló, de egyre határozottabb szerkezeti átrendeződés figyelhető meg. Miközben az árkategóriák aránya hónapról hónapra stabilizálódik, az elektromos és hibrid hajtású modellek kínálata továbbra is jóval az átlag felett bővül, és a márkák, illetve modellek rangsorában is több figyelemre méltó elmozdulás történt.
2025. 12. 17. 10:00
Megosztás:

Űr- és védelmi fejlesztések: nemzetközi partnerséget kötött a 4iG

A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT), valamint a Northrop Grumman együttműködik a következő generációs védelmi rendszerek területén - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 17. 09:30
Megosztás:

Gyengült szerda reggelre a forint

Gyengült a forint szerda reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 17. 08:30
Megosztás:

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Erasmus-programhoz

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Európai Unió Erasmus-programjához, amelyből a brit EU-tagság öt évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után kilépett.
2025. 12. 17. 08:00
Megosztás:

Bővült az MNB előretekintő iránymutatása

A széleskörű várakozásoknak megfelelően decemberben is 6,50%-on tartotta az alapkamatot a Monetáris Tanács. Az EUR/HUF árfolyam reggel 385 alatt is járt. A sajtótájékoztató előtt erősödött a forint, 383,80 környékére csorgott le az EUR/HUF árfolyam, majd a sajtótájékoztató alatt 386,5-ig gyengült, majd kissé visszakorrigált.
2025. 12. 17. 07:30
Megosztás:

Rekordérdeklődés mellett zárult az MBH Bank pénzügyi vetélkedőjének első fordulója

Rekordrészvétellel zárult az MBH Bank és a DUE Médiahálózat közös pénzügyi vetélkedőjének első fordulója: a harmadik alkalommal meghirdetett MBH Nagy Diák Banktudós tesztre idén több mint 15 800 diák regisztrált, akik december 1-jéig összesen több mint 30 500 tesztet töltöttek ki. A fiatalok körében továbbra is kiemelt az érdeklődés a játék iránt, amit az is jelez, hogy a résztvevők átlagosan többször is próbára tették tudásukat, így a kérdéssoron keresztül még jobban elmélyíthették pénzügyi ismereteiket. Az MBH Bank számára kiemelt fontosságú a fiatalok hosszú távú pénzügyi edukációja és tudatosságának fejlesztése, amely a társadalmi felelősségvállalás egyik központi pillére.
2025. 12. 17. 06:30
Megosztás:

Felsővezetői kilátások 2026-ra: optimizmus, fegyelmezettség, rugalmasság és mesterséges intelligencia

Az International Workplace Group legfrissebb, felsővezetői körben végzett felmérése szerint a vezérigazgatók 95%-a optimistán tekint 2026-ra, és 84%-uk a globális gazdasági körülmények javulására számít az idei, volatilitással és óvatossággal jellemezhető év után*.
2025. 12. 17. 06:00
Megosztás:

Az EB intézkedési tervet mutatott be a lakhatási válság kezelésére

Az Európai Bizottság bemutatta az első európai "megfizethető lakhatási" tervet, amellyel az egyik legsürgetőbb társadalmi problémára, a megfizethető, fenntartható és jó minőségű lakhatás hiányára kíván választ adni - közölte az európai uniós javaslattevő és végrehajtó testület kedden Brüsszelben.
2025. 12. 17. 05:30
Megosztás: