Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Nem figyelnek eléggé a cégek a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre

Egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a vállalatoknak a munkaerő megtartásra, illetve tágabban a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre. Bár ennek tudatában vannak a felsővezetők, az ilyen irányú beruházásokat mégsem építik be széleskörűen hosszú távú üzleti stratégiájukba, derül ki az EY idei EHS érettségi tanulmányából.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Kiszámíthatóbb hozam, kevesebb kötelezettség – ezeket a befektetéseket keresik a magyarok

Közeledik az év vége, a legtöbb háztartás most hozza meg az idei adójóváírások maximalizálásával, a jövő évi terveikkel, vagy éppen az ünnepi kiadásokkal kapcsolatos pénzügyi döntéseket. A magyar lakosság háromnegyede a fix hozamú megtakarításokat keresi, és egyre fontosabb a befektetésnél jelentkező költségek minimalizálása – derült ki többek között a Groupama Biztosító országos reprezentatív kutatásából. Az SZJA-menteséggel érintett édesanyák többletjövedelmének közel 40 százalékából pedig új befektetés lehet.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás:

Az ASTER kriptovaluta áttörésre készül: 15%-os árfolyamugrás után jöhet az 1,50 dolláros célár?

Újabb altcoin került a reflektorfénybe: az ASTER token ára jelentős, 15%-os emelkedést mutatott, amivel új havi csúcsot ért el. A háttérben nagybefektetők fokozódó érdeklődése és technikai jelek egyaránt egy újabb ralira utalnak.
2025. 11. 19. 13:00
Megosztás:

Több mint egymilliárd forintot fizet az About You a magyaroknak

Megtévesztő módon akciózott és pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra az About You – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A népszerű online divatáru portál üzemeltetője elismerte a jogsértéseket és vállalta, hogy 1750 forint kompenzációt nyújt több százezer magyar fogyasztónak, akik 2022. december 31. és 2024. december 31. között vásároltak a weboldalon vagy az applikációban.
2025. 11. 19. 12:30
Megosztás:

Kinek jó az, hogy ilyen magas az MNB jegybanki alapkamat?

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) mai döntése, amely szerint változatlanul hagyta az irányadó kamatokat – az alapkamatot 6,50%-on, az egynapos betéti kamatot 5,50%-on, valamint az egynapos hitelkamatot 7,50%-on – a szigorú monetáris politika folytatását jelzi.
2025. 11. 19. 12:00
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Sokmillió forintos kiadást okoznak a vízműveknek a vécén lehúzott nedves törlőkendők – intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban

A városi szennyvízhálózat láthatatlanul működik, amíg minden rendben van – ám az utóbbi években egyre gyakrabban áll le váratlanul. A nedves törlőkendők, konyhai szálas anyagok és zsiradékok a csatornában összeállva hatalmas, sokszor több méteres dugulásokat hoznak létre, eltávolításuk pedig milliós tétel is lehet a víziközműveknek. Mivel a lakossági edukáció önmagában nem hoz áttörést, egyre több vízműnél intelligens, önfelügyelő szivattyútechnológiával előzik meg a dugulást. A Tiszamenti Regionális Vízműveknél például már 50 új generációs Xylem okosszivattyút alkalmaznak, országszerte pedig már közel 1200 ilyen eszköz van szolgálatban.
2025. 11. 19. 11:30
Megosztás:

Közeleg a kriptotél? 5 iparági szakértő szerint nem – és el is mondják, miért!

Bár a piac dermedtnek tűnhet, a háttérben optimizmus bontakozik ki. Öt kriptoipari szakértő véleménye alapján korántsem biztos, hogy tényleg egy újabb kriptotél felé tartunk. Sőt – szerintük éppen most alapozódik meg a következő nagy emelkedés!
2025. 11. 19. 11:00
Megosztás:

Tovább estek a tengerentúli piacok is, melyeket a Home Depot vártnál kedvezőtlenebb gyorsjelentése is lehúzott

Tovább estek az amerikai részvénypiacok is kedden, bár a nyugat-európainál mérsékeltebb gyengülést mutattak.
2025. 11. 19. 10:30
Megosztás:

Kiskereskedelmi kereskedés 2025-ben – Növekedés, trendek, számok

A kiskereskedelmi kereskedés – amikor egyéni befektetők vesznek részt a pénzpiacokon – az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül. A technológiai fejlődés, a kereskedési platformokhoz való könnyebb hozzáférés és a növekvő pénzügyi műveltség lehetővé tették, hogy egyre több magánszemély lépjen be olyan piacokra, amelyeket korábban főként intézményi befektetők uraltak. Ahogy 2025-ben továbbhaladunk, fontos áttekinteni a kiskereskedelmi kereskedés aktuális helyzetét, az új trendeket, a statisztikai adatokat, valamint az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket. Ez a cikk átfogó képet ad a 2025-ös kiskereskedelmi kereskedésről, betekintést nyújtva a növekedési pályába, a meghatározó trendekbe és a jövőbeli kilátásokba.
2025. 11. 19. 10:00
Megosztás:

Negyedik napja estek és egyhavi mélyponton zártak a nyugat-európai piacok

Jelentős veszteségeket szenvedtek el az nyugat-európai részvénypiacok kedden, a német index pedig öthavi mélypont közelébe esett, miközben globális kockázatkerülő hangulat uralta a piacokat. A pesszimizmust elsősorban a technológiai szektor túlértékeltsége miatti aggodalmak és az amerikai jegybank gyors kamatcsökkentésével kapcsolatos várakozások gyengülése táplálta.
2025. 11. 19. 09:30
Megosztás:

Alulértékelt lehet a Coinbase részvénye a kriptopiaci visszaesés közepette?

A kriptovaluta piac ismét vad hullámvasútra került, és ezzel párhuzamosan újra reflektorfénybe került a Coinbase részvénye (COIN). A Bitcoin és az Ethereum árfolyamzuhanása megrázta a digitális eszközökhöz kötődő vállalatokat, de vajon a Coinbase most olcsón megszerezhető gyöngyszem, vagy csupán egy túlértékelt techálom árnyéka? Elemzésünkben a friss hírek, értékelések és pénzügyi mutatók tükrében vizsgáljuk meg a vállalat jelenlegi helyzetét és jövőbeli kilátásait.
2025. 11. 19. 09:00
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 19. 08:40
Megosztás:

Átfogó szűrőprogramot indít a Szegedi Tudományegyetem

A leggyakoribb népbetegségekre kiterjedő átfogó szűrőprogramot indít a Szegedi Tudományegyetem (SZTE), a kezdeményezésbe bevont településen élők személyre szabott javaslatot kapnak az ajánlott vizsgálatokról - közölte Fendler Judit, a felsőoktatási intézmény kancellárja.
2025. 11. 19. 08:05
Megosztás:

A magyarok mintegy fele tudatos hírfogyasztónak tartja magát

Csak kevés honfitársunk él információs buborékban - derül ki az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közös kutatásából. A hírfogyasztási szokásokra irányuló felmérés arra is rávilágít, hogy milyen mértékben jelenik meg a médiával szembeni bizalmatlanság és az ideológiai zártság az egyes társadalmi csoportokban.
2025. 11. 19. 07:00
Megosztás:

Nigel Farage megvonná az EU-állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére

Nigel Farage, a radikálisan EU- és bevándorlásellenes brit Reform UK párt vezetője szerint meg kell vonni a Nagy-Britanniában letelepedett európai uniós állampolgároktól a jogosultságot a szociális juttatások igénybevételére.
2025. 11. 19. 06:30
Megosztás:

Korszakváltásban a hazai alkoholpiac - mit hozott idén a Száraz November?

A magyar vendéglátás előtt ma nem csupán a drágulás áll kihívásként: az alkoholfogyasztást érintő zéró tolerancia, a tudatosabb fogyasztói szokások és a változó generációs elvárások együttesen formálják át a piacot, évről évre érezhetően befolyásolva a forgalmat. Miközben a Száraz November egyre népszerűbb, a fogyasztók pedig tudatosabban választanak, a hazai alkoholpiac mélyreható átalakuláson megy keresztül. A mentes kategóriák térnyerése, az organikus borok új korszakának kezdete és a gazdasági visszaesés mind formálják azt, ahogyan ma iszunk — vagy éppen nem iszunk.
2025. 11. 19. 06:00
Megosztás:

A Velencei-tónál már nem feltétlenül az Otthon Starttal éri meg ingatlant vásárolni

Miközben elszállt az Otthon Start hitellel megvásárolható ingatlanok ára a Velencei-tónál, addig a hétvégi házak, nyaralók piaca nyomottabbá vált, így ott most jóval kedvezőbbek az árak és komoly alkuk érhetők el. Ezért a szakértő szerint a 3%-os kamat ellenére sem feltétlenül a támogatott hitellel vásárlás most a legjobb lehetőség a tó környékén.
2025. 11. 19. 05:30
Megosztás:

MNB: kulcsfontosságú a devizapiac stabilitása

A Monetáris Tanács mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat most már tizennégy hónapja változatlan és 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 11. 19. 05:00
Megosztás:

Számottevő reálhozamot termeltek a nyugdíjpénztárak

A harmadik negyedévben sem állt meg az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári befizetések növekedése, valamint a taglétszám gyarapodása. A nyugdíjkasszák infláció feletti hozamot termeltek az év első kilenc hónapjában, az egészségpénztárak esetében pedig jól látszanak az idei jogszabálymódosítások pozitív hatásai is.
2025. 11. 19. 04:30
Megosztás: