Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak a kilépés az EU-ból

A brit pénzügyminiszter szerint súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit).
2025. 10. 16. 12:00
Megosztás:

Még kedvezőbb feltételekkel igényelhető az országosan elérhető Otthonfelújítási Program

Több jelentős módosítás is életbe lép a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) koordinációjában megvalósuló, európai uniós társfinanszírozású Otthonfelújítási Programban (KEHOP Plusz 4.1.7-24 és KEHOP Plusz-1.4.8-24). A maximálisan igényelhető finanszírozási összeg 6 millió forintról 10 millió forintra nő és ezen belül a vissza nem térítendő támogatási rész akár 5 millió forintra emelkedik. Az összesen 73 milliárd forintos keretösszegű programok esetében az önerő mértéke egységesen 5%-ra mérséklődik, ugyanakkor a lehívható szállítói előleg 75%-ra nő.
2025. 10. 16. 11:30
Megosztás:

Az amerikai 10 éves hozam lényegében nem változott, miközben az európai hosszú hozamok estek

Tegnap átmenetileg 4%-ig is leszúrt a tízéves amerikai kötvényhozam, de a lényegében egyéves mélypontról végül visszapattant és pár bázisponttal ezen szint felett zárt, részben a New York állam feldolgozóipari indexének jelentős javulása miatt.
2025. 10. 16. 11:00
Megosztás:

Többnyire emelkedtek a Wall Street vezető indexei

A szerdai kereskedés során az amerikai részvénypiacok az enyhén csökkenő Dow Jones index kivételével mérsékelt emelkedést mutattak, amit elsősorban a nagybankok kedvező gyorsjelentései és az AI-szektor iránti megújult optimizmus hajtott. A Morgan Stanley részvényei 4,7%-kal emelkedtek, miután a bank a vártnál jobb harmadik negyedéves eredményeket közölt, míg a Bank of America 4,4%-os pluszban zárt, szintén az erős negyedéves eredményének köszönhetően.
2025. 10. 16. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Vegyesen zártak tegnap a főbb európai részvénypiacok. A francia piac jelentősen emelkedett, miután Sebastian Lecornu újra kinevezett miniszterelnök bejelentette, hogy a nagy társadalmi ellenállást kiváltó, de Emmanuel Macron programjának fontos elemét jelentő nyugdíjreformot a 2027-es választások utánra halasztják.
2025. 10. 16. 10:00
Megosztás:

Minden harmadik foglalás wellnessre szól az október 23-i hosszú hétvégén

Az október 23-i hosszú hétvégén minden harmadik foglalás wellnessre szól, Eger, Budapest, Miskolc, Gyula és Hajdúszoboszló a legnépszerűbb úti cél a Szallas.hu foglalási adatai alapján. A vendégek zöme a hoteleket és az apartmanokat keresi, és 2-3 éjszakás pihenést terveznek a legtöbben - közölte a szállásfoglaló portál csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 16. 09:00
Megosztás:

Rekordszinten az arany és az ezüst ára

Történelmi csúcsra erősödött az arany és az ezüst jegyzése unciánként a New York-i tőzsde fémrészlegében (Comex) csütörtökön kora reggel.
2025. 10. 16. 08:40
Megosztás:

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya legnehezebb szakaszának előmunkálatai

Elkezdődtek az Erdélyt Moldvával összekötő A8-as autópálya legnehezebb, a székelyföldi Gyergyóditró és a moldvai Gerinces (Grinties) közötti hegyvidéki szakaszának előmunkálatai - tájékoztatta az MTI-t szerdán a Hargita megyei önkormányzat.
2025. 10. 16. 07:00
Megosztás:

Az amerikai szenátus ismét elutasította az átmeneti költségvetést,

Az amerikai szenátus szerdán ismét elutasította az átmeneti költségvetést, ami lehetővé tenné a szövetségi kormányzati intézmények működésének újraindulását.
2025. 10. 16. 06:00
Megosztás:

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét

Felavatták a Stihl nagyváradi üzemét szerdán - írta az economedia.ro.
2025. 10. 16. 05:30
Megosztás:

Ezekkel a beállításokkal lesz tökéletes a játék a tévén

A játékélmény minősége messze nem csak a konzolon múlik: ha a tévé nincs megfelelően beállítva, a kép késhet, a mozgás elmosódhat, a sötét részek láthatatlanok maradhatnak, és a színek sem adják vissza pontosan az alkotók grafikai elképzelését. Pár percnyi időráfordítással viszont könnyedén finomhangolhatjuk a tévénket: az LG szakértői összegyűjtötték azokat a beállításokat, amelyekkel a különféle játékműfajokban a lehető legjobb lesz a gaming élmény.
2025. 10. 16. 05:00
Megosztás:

A magyar vállalkozások stratégiai alkalmazkodással és fejlesztésekkel válaszolnak egy nehéz év kihívásaira

A piaci bizonytalanságok komoly tehertételei minőségi fejlődésre késztetik a vállalkozásokat - ezt az ösztönzőt a piaci verseny sikeresen erősíti fel. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Vállalkozáskutatási Műhelyének kiadványa, a Jelentés a magyar vállalkozásról 2025, több mint 2000 vállalkozás válaszai alapján részletesen bemutatja, hogyan reagálnak a cégek a gazdasági nyomásra és milyen jellemzők különböztetik meg a versenyben a sikeres és a követő vállalatokat.
2025. 10. 16. 04:30
Megosztás:

Élénkül a kereslet az építőiparban – a támogatások hatása már érezhető

A Mapei Kft. harmadik negyedéves adatai igazolták a nyári várakozásokat: a vállalat 14,4 százalékkal növelte belföldi forgalmát az előző évhez képest, így szeptember végére 29,0 milliárd forintos árbevételt ért el. A vállalat szerint a támogatások élénkítik a piacot, ugyanakkor a kereslet fokozatosan erősödik.
2025. 10. 16. 04:00
Megosztás:

Új kommunikációs vezető a Novartis Magyarországnál

A vezetői pozíciót 2025. október 15-től Smid Beáta tölti be. A svájci központú világcég stratégiai pillérként tekint a kommunikációra és a betegközösségekkel történő együttműködésre, hiszen ezek kulcsszerepet játszanak a bizalom erősítésében, a partnerkapcsolatok fejlesztésében és az egészségügyi környezet alakításában. Az új vezető feladata az lesz, hogy mindezt még hangsúlyosabbá tegye Magyarországon a két terület összehangolt működtetésével.
2025. 10. 16. 03:30
Megosztás:

Első lakás az Otthon Startból: erre is érdemes nagyon figyelni!

Az Otthon Start Program elindulásával egyre többen vágnak bele első lakásuk megvásárlásába, jellemzően hitelből. A kölcsön feltételeként lakásbiztosítást is kell kötni, ám sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az alapbiztosítás nem mindig nyújt elegendő védelmet egy komolyabb káresemény esetén.
2025. 10. 16. 03:00
Megosztás:

London szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil ellen

Szankciókat jelentett be szerdán két orosz olajipari óriásvállalat, a Rosznyefty és Lukoil ellen a brit kormány.
2025. 10. 16. 02:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: újra rekordot dönt a Magyarországra irányuló orosz földgázszállítás

Idén újra rekordot dönt a Magyarországra irányuló orosz földgázszállítás, amelynek kiesését a maradék infrastruktúra nem tudná hiánytalanul pótolni - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Facebookon.
2025. 10. 16. 01:00
Megosztás:

Brexit - Brit pénzügyminiszter: súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak a kilépés az EU-ból

A brit pénzügyminiszter szerint súlyos és tartós károkat okozott a brit gazdaságnak Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit).
2025. 10. 16. 00:05
Megosztás:

Orbán Viktor: nemsokára találkozom Donald Trumppal

A magyar külpolitika a békepártiságáról híres az egész világon - jelentette ki a miniszterelnök a Mandiner Youtube-csatornáján szerda este közzétett interjúban azzal kapcsolatban, hogy hétfőn részt vett Sarm es-Sejkben a gázai tűzszüneti megállapodás aláírásán. Orbán Viktor elmondta azt is, nemsokára találkozik Donald Trumppal, az Egyesült Államok elnökével.
2025. 10. 15. 23:00
Megosztás:

Hubai Imre: egymilliárd köbméterrel több vizet tartanak vissza a tájban, mint valaha

A Vizet a tájba! program első és legfontosabb eredménye, hogy megdőlt a dogma, amely szerint több víz folyik ki az országból, mint amennyi befolyik, egymilliárd köbméter vizet sikerült visszatartani - mondta az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára szerdán Szolnokon.
2025. 10. 15. 22:00
Megosztás: