Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Gyengült a forint pénteken

Gyengült pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon. A hetet vegyes eredménnyel fejezte be, a havi kezdésnél erősebben áll.
2025. 11. 21. 19:00
Megosztás:

Olaszországban több mint ötmillió bevándorló él

Olaszországban több mint ötmillió letelepedett bevándorló él, több mint harminc százalékuk muszlim, valamint több százezerre teszik az illegális bevándorlók számát, akiket állami forrásokból látnak el - derült ki az olasz szakszervezetek közös statisztikai összefoglalójából, amelyet Rómában mutattak be.
2025. 11. 21. 18:00
Megosztás:

Népegészségügyi központ: terjed a hepatitis A vírusa

Továbbra is terjed a hepatitis A vírusa, a kézmosás a legjobb megelőzés - írta a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 21. 17:00
Megosztás:

NAV: bárki elmondhatja a véleményét az e-számla koncepcióról

Szakmai észrevételeket és javaslatokat vár 2026. január 20-ig közösen kidolgozott e-számla koncepciójára a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a koncepció már elérhető a NAV honlapján - közölte az adóhivatal az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 21. 16:00
Megosztás:

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengült a brit gazdaság aktivitása

A vártnál sokkal nagyobb mértékben gyengültek és már csak minimális ütemű növekedést jeleznek a brit gazdaság novemberi aktivitási mérőszámai.
2025. 11. 21. 15:30
Megosztás:

Stabilitást sugall a Bitcoin dominancia: 55%-os szint mellett zajlik a piac újraárazása

Miközben a kriptopiac egészét visszahúzza a volatilitás és az általános befektetői félelem, a Bitcoin meglepő módon megőrzi vezető szerepét. A 2025 novemberi piac korrekciója során a Bitcoin dominanciája stabilan 55% körül maradt – ez arra utal, hogy a befektetők még mindig a legismertebb kriptoeszközben látják a legnagyobb biztonságot. De mit is jelent mindez a piac többi szereplője – főként az altcoinok – számára?
2025. 11. 21. 15:00
Megosztás:

Apad a profit, nőnek a költségek a cégeknél - Lassul a magyar marketingipar lendülete

Kihívásokkal teli piacon, de alapvetően stabilan működnek a marketing-iparághoz köthető hazai cégek. Azonban a gyengülés jelei már látszódnak: az árbevételek jól alakultak, de elindult a profit csökkenése, a költségek pedig elszabadultak – derült ki az iparág gazdasági teljesítményét mérő Marketing Indexből. A 33 ezer vállalkozás pénzügyi adatait feldolgozó kutatás szerint szinte az összes területen jól láthatóak a koncentrálódás jelei, az ágazat cégeinek száma csökkent, a főváros dominanciája megkerülhetetlen, míg a bevétel 80 százaléka a cégek kevesebb mint 20 százalékánál összpontosul. 2025-től az eredmények fenntartása egyre nagyobb kihívás. Az iparágban egyelőre nem látszik erős, pozitív trendforduló, ezért kulcskérdés, hogy a piaci szereplők hogyan igazodnak ehhez a helyzethez.
2025. 11. 21. 14:30
Megosztás:

MNB: új alelnöke lehet a Magyar Nemzeti Banknak

Banai Péter Benőt november 25-én hallgatja meg az Országgyűlés Gazdasági bizottsága a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzésekért, pénzforgalomért és jegybanki programokért felelős alelnök-jelöltjeként, miután Virág Barnabás lemondott a megbízatásáról - közölte az MNB pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 14:00
Megosztás:

Tízmilliókért keltek el a magyar kortárs festők művei – Keserü Ilona festménye 42 millió forintot ért

A Virág Judit Galéria 17. Háború utáni és kortárs aukcióján Keserü Ilona egyik újabb alkotása ért el magas leütési árat, 42 millió forintot. A teremben más híres kortárs művészek alkotásainál is repkedtek a tízmilliók. Bak Imre 1989-es nagyméretű remekműve 24 millió forintos leütési áron talált gazdára, Lantos Ferenc érett korszakának expresszív geometrikus kompozíciójánál pedig a kikiáltási ár kétszeresénél, 18 millió forintnál koppant a kalapács.
2025. 11. 21. 13:30
Megosztás:

Most fog igazán meglátszani, mit okoz az Airbnb-tiltás

A többi belvárosi kerülethez képest nem változtatta meg drasztikusan a VI. kerület lakáspiacát a tavalyi terézvárosi Airbnb-t tiltó rendelet. Az eladó és a kiadó lakások kínálata, valamint a hirdetési árak alakulása alapján a terézvárosi lakástulajdonosok egyelőre kivártak, és nem dobták piacra tömegesen Airbnb-s lakásaikat. A zenga.hu elemzési vezetője szerint viszont a Kúria legutóbbi döntése nyomán a magán és egyéb szálláshelyek tulajdonosai közül a közeljövőben többen is eladóként jelenhetnek meg a piacon.
2025. 11. 21. 13:00
Megosztás:

Évi 80-90 milliárd forintos adócsökkentést jelenthet a vállalkozásoknak a 11 pontos csomag

Évi 80-90 milliárd forintos adócsökkentést jelenthet a vállalkozásoknak a 11 pontos adócsökkentési és adóegyszerűsítési csomag - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért, technológiáért és védelmi iparért felelős államtitkára a TV2 Mokka című műsorában péntek reggel.
2025. 11. 21. 12:30
Megosztás:

Mélyrepülésben a Dogecoin: kritikus támasz szint tört meg, folytatódik a medvetrend

A Dogecoin, a legismertebb mémcoin, technikai összeomláson megy keresztül: a 0,15 dolláros támasz szint átszakadt, a piac pedig továbbra is a medvék uralma alatt áll. Miközben a teljes kriptopiac extrém félelem állapotába süllyedt, a DOGE mozgása technikai szempontból is komoly aggodalomra ad okot. Vajon megáll a zuhanás, vagy újabb mélypontok jönnek?
2025. 11. 21. 12:00
Megosztás:

Lassult az OECD harmadik negyedévi GDP-növekedése

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagállamainak gazdasága 0,2 százalékkal nőtt az idei harmadik negyedévben az előző három hónaphoz képest, amikor nagyobb, 0,4 százalékos bővülést mértek - áll a szervezet honlapján.
2025. 11. 21. 11:30
Megosztás:

Megerősítette a Vajda-Papír „B+” minősítését a Scope Ratings

A Scope Ratings megerősítette a Vajda-Papír Kft. kibocsátói és fedezetlen kötvényminősítését „B+” szinten. A minősítés megerősítése azt tükrözi, hogy a cégcsoport pénzügyi alapjai továbbra is erősek, miközben a cég nagyszabású beruházási programot indított a növekedés és versenyképesség hosszú távú biztosítása érdekében.
2025. 11. 21. 11:00
Megosztás:

Brutális zuhanás a kriptopiacon: a Bitcoin 85 ezer dollár alá esett, 2 milliárd dollárnyi pozíciót likvidáltak

A kriptopiac történetének egyik legsötétebb hónapját éli novemberben, miután a Bitcoin árfolyama meredeken, 85 ezer dollár alá zuhant – ezzel gyakorlatilag eltörölve az év eddigi nyereségét. A pánik elérte az altcoinokat is, miközben intézményi befektetők tömegesen menekülnek, és a piac félelemindexe rég nem látott mélységekbe süllyedt. Mi történt pontosan, és mi jöhet ezután?
2025. 11. 21. 10:30
Megosztás:

A volatilitás a kötvénypiacon is megfigyelhető volt, gyenge volt a zöld kötvények kereslete

A piac által régóta hiányolt munkaerőpiaci adatok megjelenését követően a tízéves hozam közel öt bázispontos esés után visszatért a 4,1%-os szintre.
2025. 11. 21. 10:00
Megosztás:

Turbulens napot követően erős mínuszban zártak a vezető amerikai indexek

Volatilis napot zártak tegnap az amerikai tőzsdék. Az Nvidia pozitív eredményei rallyt eredményeztek, a lelkesedés viszont hamar alábbhagyott, a munkaerőpiaci adatok pedig tovább növelték a kamatpályával kapcsolatos bizonytalanságot, így a vezető tengerentúli indexek mínuszban zártak csütörtökön.
2025. 11. 21. 09:30
Megosztás:

A kedvező Nvidia-jelentést követően emelkedtek az európai tőzsdék

Az európai részvények csütörtökön pluszban zártak, miután az AI-piac meghatározó szereplője, az Nvidia kedvező eredményei csökkentették az AI-lufi körüli aggodalmakat.
2025. 11. 21. 09:00
Megosztás:

Így költenek a magyarok karácsonykor - friss kutatás

Idén a legtöbben 25-50 ezer forintot szánnak összesen a karácsonyi ajándékokra. A nagy többség nem nyújtózik tovább annál, amennyit a havi jövedelme vagy a spórolt pénze enged, áruhitelben vagy egyéb, banki kölcsönben csak kevesen gondolkodnak.
2025. 11. 21. 08:30
Megosztás:

Alig vitték idén a babaváró hitelt, de most fordulhat a kocka

Nem sikerült fényesen az első három negyedév a babaváró hitel szempontjából, hiszen eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött szerződések száma és összege is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az utolsó negyedévben viszont fordulhat a kocka: az Otthon Start hitel megjelenése vélhetően jót tett a babaváró iránti keresletnek is.
2025. 11. 21. 08:00
Megosztás: