Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Otthon Start Program: nagyobb a füstje, mint a lángja?

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) várva várt, szeptemberre vonatkozó jelzáloghitel-piaci adatai. A friss adatsor különlegessége, hogy azok most először adnak képet a szeptember 1-jén elindult Otthon Start Program hitelpiaci hatásairól. A korábban elhangzottakhoz képest azonban némi csalódást okoztak a most megjelent számok, ugyanis sem a kihelyezett hitelösszeg, sem a szerződésszám nem számít kiemelkedőnek. Az ugyanakkor igaz, hogy az új szerződéseken belül a támogatott lakáshitelek aránya jelentősen megugrott a korábbiakhoz képest – írja közleményében a Bank360.
2025. 11. 04. 06:30
Megosztás:

Meteorológia: átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október

Átlag közeli hőmérsékletű és száraz volt az október - közölte a HungaroMet Zrt. a honlapján hétfőn.
2025. 11. 04. 06:00
Megosztás:

A megelőzés megtérül: egyre több cég szervez célzott szűréseket dolgozóinak

Az idei évben tovább nőtt a munkáltatók érdeklődése az egészségmegőrző programok iránt. Az OTP Egészségpénztárnál a 2024-es évhez viszonyítva 26 százalékkal emelkedett a munkáltatói beléptetések száma, a befizetéseik pedig szeptember végéig meghaladták a 3 milliárd forintot. A munkatársak jóllétét szem előtt tartó cégek célzott munkahelyi szűréseket is szerveznek, amelyek amellett, hogy növelik a lojalitást, csökkenthetik a fluktuációt és a betegszabadságok számát is.
2025. 11. 04. 05:30
Megosztás:

Megnövelt készültség a bevásárlóközpontokban a vírusok terjedése ellen

Fokozott egészségügyi kockázatot jelent a bevásárlóközpontok megsokszorozódó forgalma az ünnepi időszakban, a légúti megbetegedések szezonjával párhuzamosan – hívják fel a figyelmet szakértők. A zsúfolt terekben a kórokozók gyorsabban terjedhetnek, ezért a professzionális háttérmunka mellett a látogatók tudatosságára is szükség van. Medveczky Tamás, a HW Solutions ágazat igazgatója szerint a pandémia óta a látogatók higiéniai elvárásai nőttek, a tiszta környezet bizalmi tényező. Hozzátette: ebben az időszakban növelik a takarítószemélyzet létszámát, és a fókuszt a proaktív, folyamatos fertőtlenítésre helyezik. Ez a kritikus érintési pontok, mint a liftgombok, kilincsek és mozgólépcső-korlátok, valamint a mosdók folyamatos kezelését jelenti. A szakértő hangsúlyozta a vásárlók egyéni felelősségét is: a rendszeres, alapos kézmosás, a kihelyezett kézfertőtlenítők használata és a köhögési etikett betartása elengedhetetlen a fertőzések megelőzéséhez. A biztonságos ünnepi vásárlás közös felelősség.
2025. 11. 04. 05:00
Megosztás:

Nen törik meg a zsugorodás, miközben a megrendelésállomány már "megmozdult"

Az építőiparban tovább tart a visszafogottság: miközben a megrendelésállomány már bővül, a cégszám és a vállalkozói stabilitás tovább csökken. A piac élénkülésének első jelei látszanak, de a szektor még mindig átmeneti állapotban van.
2025. 11. 04. 04:30
Megosztás:

A lakásárakat, a bolti forgalmat és magyarok közérzetét is lehúzza a szedett-vedett utcakép

A magyarok közel felét nyomasztja az üzletek rendezetlen felirataitól és logóitól túlzsúfolt utcakép, ami szerintük kihat a környékük ingatlanáraira és a boltok forgalmára is – mutat rá az Europion piackutató és a BePRO közös reprezentatív felmérése.
2025. 11. 04. 04:00
Megosztás:

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János

A közbeszerzési törvény módosítását kezdeményezi Lázár János, erről a Facebook-oldalán hétfőn számolt be az építési és közlekedési miniszter.
2025. 11. 04. 03:30
Megosztás:

Az otthonteremtési támogatás kiterjesztését javasolja a Munkástanácsok Országos Szövetsége

A Munkástanácsok Országos Szövetsége kezdeményezi a kormánynál az otthonteremtési támogatás kiterjesztését a köztulajdonban lévő, közszolgáltatásokat működtető gazdasági társaságok munkavállalóira - tájékoztatta az MTI-t a szakszervezet hétfőn.
2025. 11. 04. 03:00
Megosztás:

Megduplázta a nyereségét a Shopper Park Plus

Az idén az első 9 hónapban 31,3 millió eurós, a tavalyi azonos időszakihoz képest kétszeres adózott eredménnyel zárt a Shopper Park Plus (SPP) - közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 02:30
Megosztás:

Hány éves vagy valójában? Kimutatható a testünk valódi, un. biológiai kora

A biológiai kor nem végleges ítélet: egy új programmal hónapok alatt "visszafordítható" az öregedés órája. És mindez már Magyarországon is elérhető.
2025. 11. 04. 02:00
Megosztás:

A One Magyarország a háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatással

A One Magyarország a magyar háztartások 54 százalékában van jelen valamilyen szolgáltatásával, ez 6,4 millió lakossági előfizetést jelent, a cég emellett vállalati szegmenssel is rendelkezik, így ki tudja szolgálni a közép- és nagyvállalatokat, valamint a kormányzatot is - hangzott el a One Magyarország sajtótájékoztatóján hétfőn Budapesten.
2025. 11. 04. 01:30
Megosztás:

Rezsicsökkentés 2026 - így fog kinézni a lakossági áram és földgáz árak és szabályozás

A tervezet szerint 2026-ban is az MVM marad az állami támogatás fő kedvezményezettje a lakossági energiaellátás után. Ez a támogatás továbbra is a rezsicsökkentett és a piaci ár közötti különbséget hivatott fedezni.
2025. 11. 04. 01:00
Megosztás:

A WING Csoport több mint 2,1 hektár fejlesztési telket vásárolt Budapesten

A WING Csoport megállapodást kötött a GTC-vel több mint 2,1 hektár fejlesztési telek megvásárlásáról Budapesten, a Váci úti irodafolyosó területén - közölte az ingatlanfejlesztő társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 04. 00:30
Megosztás:

Megerősítette az EBRD osztályzatát a Fitch Ratings

Megerősítette változatlan stabil kilátással az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) lehetséges legjobb, "AAA" szintű besorolását a Fitch Ratings.
2025. 11. 03. 23:30
Megosztás:

Az építőipar imái meghallgatásra kerültek: jó irányba változott az energetikai otthonfelújítási program

A változások pontosan azok az irányok, amelyeket az építőipar már régóta sürgetett: több pénz, kevesebb önerő, kevesebb adminisztráció és bővülő lehetőségek jellemzik a megújult otthonfelújítási támogatást. A Mapei Kft. szerint a kormány által bejelentett módosítások lendületet adhatnak a lakossági energetikai korszerűsítéseknek.
2025. 11. 03. 23:00
Megosztás:

Célzott pénzosztás: Új szintre emeli támogatási stratégiáját az Ethereum Alapítvány

Az Ethereum Alapítvány új lendületet ad az ökoszisztéma fejlesztésének: elbúcsúzik a nyílt pályázati rendszertől, és helyette célzott támogatási modellre áll át. A stratégiai szemléletváltás nemcsak hatékonyabbá teszi a forráselosztást, de az Ethereum jövőjének legfontosabb pilléreit – a skálázhatóságot, adatvédelmet és decentralizációt – is megerősíti.
2025. 11. 03. 22:30
Megosztás:

Horvátországban megkezdődik az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer telepítése

Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék) - közölte hétfőn a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC).
2025. 11. 03. 22:00
Megosztás:

Kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program

Hiába a balos fanyalgás, kirobbanó állapotban van az Otthon Start Program - közölte a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára hétfőn a Facebook-oldalán.
2025. 11. 03. 21:30
Megosztás:

Újabb négycsillagos szálloda nyílt Budapesten

Francia szállodabefektető beruházásaként megnyílt a YOU Hotel Budapest, a négycsillagos szálloda a Szentkirályi utcában, Stühmer Frigyes egykori csokoládégyárában kapott helyett, az üzemeltetést a magyar Accent Hotel Management látja el - közölte az Accent hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 03. 21:00
Megosztás:

Tesztüzemben működik a krki LNG-terminál új modulja

Tesztüzemben működik az új átalakító modul, amely megduplázza a krki LNG-terminál (cseppfolyósítottföldgáz-terminál) kapacitását - közölte hétfőn az LNG Hrvatska, a létesítményt üzemeltető horvát vállalat.
2025. 11. 03. 20:00
Megosztás: