Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Folytatódik a fogyatékossággal élők lakhatási programja

Folytatódik a fogyatékossággal élők lakhatási programja, már 5300-an kaptak új esélyt a teljesebb életre - közölte a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a közösségi oldalán szombaton.
2025. 09. 07. 08:05
Megosztás:

Erős startot vett a rendszerváltás utáni legnagyobb otthonteremtési program

Erős startot vett a héten elindult, a rendszerváltás utáni legnagyobb otthonteremtési program - írta a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.
2025. 09. 07. 07:00
Megosztás:

Megnősült a szlovén miniszterelnök

A nyilvánosság kizárása mellett, szűk baráti és családi körben házasodott össze Robert Golob szlovén miniszterelnök élettársával, Tina Gaberrel.
2025. 09. 07. 06:00
Megosztás:

Az ukrán külügyminiszter közvetlen párbeszédre hívta magyar partnerét Ukrajna EU-csatlakozásáról

Andrij Szibiha ukrán külügyminiszter arra kérte magyar kollégáját, Szijjártó Pétert, hogy találkozzanak és tárgyaljanak a vitás kérdésekről Ukrajna EU-tagságával kapcsolatban.
2025. 09. 07. 05:00
Megosztás:

Mit érdemes tenni most 100 dollárral a kriptopiacon?

A kriptovaluták árfolyama ismét a csillagos égben jár: a Bitcoin (BTC) ára jelenleg kb. 111 ezer dollár, míg az Ethereum (ETH) 4.500 dollár körül mozog. Ilyenkor sok kisbefektető megijed – mit ér a kezében lévő 100 dollár, amikor ilyen összegek röpködnek?
2025. 09. 07. 04:00
Megosztás:

Tízből hat jogosult tervezi felvenni az Otthon Startot – friss felmérés

A Bankmonitor és a Pénzcentrum együtt végzett felmérést, amelyben a magyar lakosság hitelekhez való hozzáállásáról kérdezte a kitöltőket. Ez most különösen értékes információkkal szolgál, hiszen az Otthon Start indulásának időszakában érdekes összevetni az eredményeket a tavalyival, és megnézni, milyen változások történtek. Az Otthon Starttal kapcsolatos válaszok pedig különösen beszédesek, hiszen jól mutatják, hogyan gondolkodik a magyar lakosság a programról és a hitelezésről általában.
2025. 09. 07. 03:00
Megosztás:

Mi a tökéletes vérnyomása egy 40, 50, 60, 70, 80, 90 éves férfinak és nőnek?

Egy adott életkorban az ideális vérnyomás-értéket számos tényező befolyásolja, például a nem, az életkor, az egészségi állapot vagy a genetikai adottságok. Általánosan elmondható, hogy az évek előrehaladtával a vérnyomás alakulása is változik. Nézzük meg részletesebben, hogyan!
2025. 09. 07. 02:00
Megosztás:

Mi lesz a rengeteg otthon dugdosott készpénzzel, ha államcsőd következik be?

Az államcsőd azt jelenti, hogy egy ország nem tudja teljesíteni az adósságai és egyéb pénzügyi kötelezettségei törlesztését. Ilyen helyzet súlyos gazdasági és pénzügyi válságot idézhet elő, amelynek következményei kedvezőtlenül érinthetik az ország gazdasági működését és a lakosság mindennapjait. Felmerül a kérdés: milyen típusú megtakarítás nyújthat védelmet egy államcsőd esetén?
2025. 09. 07. 01:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 09. 06. 23:00
Megosztás:

Nagy István: 13 ezer tonna vadhús került piacra és saját felhasználásra 2024/25-ben

A 2024/25. évi aktuális bevételi adatok szerint az értékesített és saját felhasználásra szánt hazai vadhús mennyisége 13 ezer tonna volt, ebből a nagyvad mennyisége 12,2 ezer, az apróvadé mintegy 800 tonna volt - mondta az agrárminiszter szombaton a Fejér vármegyei Soponyán, a 18. Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztiválon.
2025. 09. 06. 21:00
Megosztás:

Romániai céget vásárolt fel a Fidia olasz gyógyszeripari vállalat

Felvásárolta a román Meditrina Pharmaceuticals SRL-t az olasz gyógyszeripari vállalat, a Fidia Farmaceutici - írja az economedia.ro a cég közleménye alapján.
2025. 09. 06. 20:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: Magyarország és Románia érdekei egybevágnak az energetika területén

Magyarország és Románia érdekei teljes mértékben egybevágnak az energetika területén, a két ország ezért ennek mentén a jövőben is szorosan együtt fog működni - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Facebookon.
2025. 09. 06. 19:00
Megosztás:

Nevet vált a Pentagon - Mit gondolsz, mire?

Hadügyminisztérium (Department of War) néven működik a jövőben az Egyesült Államok védelmi minisztériuma, népszerű nevén Pentagon – a névváltásról pénteken írt alá rendeletet Donald Trump elnök.
2025. 09. 06. 18:00
Megosztás:

Negatívra rontotta a lengyel államadósosztályzat kilátását a Fitch

Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az az eddigi stabilról Lengyelország hosszú távú devizaadósság-besorolásának kilátását a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a folyamatosan romló lengyel közfinanszírozási helyzettel indokolta a lépést.
2025. 09. 06. 17:00
Megosztás:

Trilliók érkezhetnek az XRP-be? Új SEC-szabály hozhatja el a kriptotőke aranykorát

Egy friss elemzés szerint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) olyan szabályozási változtatásokat készül bevezetni, amelyek alapjaiban formálhatják át a kriptovaluták világát. A Wall Street intézményei előtt megnyílhat az út a tokenkibocsátások és blokklánc-alapú finanszírozási modellek felé – és mindez hatalmas tőkeáramlást indíthat el, különösen az XRP ökoszisztémájába. De valóban eljön az XRP ideje?
2025. 09. 06. 16:00
Megosztás:

A bankszektor történelmi fordulóponthoz érkezett

A pénzügyi szektor új növekedési ciklusba lépett – a K&H már ma is ezekre a kihívásokra építi stratégiáját.
2025. 09. 06. 15:00
Megosztás:

Dogecoin árfolyam újra emelkedik – érdemes most beszállni?

A kriptopiac egyik legismertebb mémcoinja, a Dogecoin (DOGE) pénteken ismét zöldbe fordult. A token árfolyama 3,7%-ot erősödött 24 óra alatt, miközben a Bitcoin csak 1,1%-kal, az Ethereum pedig 0,7%-kal kúszott feljebb.
2025. 09. 06. 14:00
Megosztás:

Szükség van az EU klímapolitikájának átalakítására

Át kell alakítani az Európai Unió klímapolitikáját, mégpedig úgy, hogy az ne veszélyeztesse a kontinens iparát - mondta Petr Fiala cseh kormányfő António Costának, az Európai Tanács elnökének pénteken a dél-morvaországi Brünnben (Brno).
2025. 09. 06. 13:00
Megosztás:

Kanadai kormányfő: új szankciókat készítenek elő Oroszországgal szemben

Új szankciós csomagot készítenek elő Oroszországgal szemben Ukrajna szövetségesei - jelentette ki pénteken Mark Carney kanadai miniszterelnök egy sajtótájékoztatón.
2025. 09. 06. 12:00
Megosztás:

50 millió ADA eladás két nap alatt – Óvatosság jellemzi a derivatív piacot

A Cardano (ADA) piacán erősödő eladói nyomás érzékelhető, miután a nagybefektetők – az úgynevezett „whale”-ek – rövid idő alatt 50 millió tokentől váltak meg. Ezzel párhuzamosan a derivatív piac aktivitása is csökken, miközben a túlzottan long-pozíciójú kereskedők egyre sebezhetőbbé válnak. Vajon egy nagyobb korrekció előszelét látjuk?
2025. 09. 06. 10:00
Megosztás: