Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Az EU-ban 5,8 százalékkal nőtt az új autók eladása októberben

Az Európai Unióban 5,8 százalékkal, 916 ezer 609-re nőtt az új autók eladása októberben az előző év azonos hónapjához képest - áll az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült jelentésben.
2025. 11. 25. 14:00
Megosztás:

Több tízezer extra ingatlannal bővülhet az otthon startos kínálat

A kormány fontolóra vette, hogy a külterületi lakóingatlanokra is kiterjeszti az Otthon Start Programot, így a tanyák és birtokközpontok mellett egyéb külterületen lévő lakóingatlanokra is igényelhető lenne a 3 százalékos hitel. Országosan több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan szerepel az ingatlannyilvántartásban, amiből 29 ezer zártkerti besorolású. A legtöbb külterületi lakóingatlan Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben található. Az újonnan tervezett intézkedés valószínűleg ezeknek a régióknak az ingatlanpiacát pörgetné jobban.
2025. 11. 25. 13:30
Megosztás:

A házépítéshez még mindig beton kell, nem wifi

A világ digitalizálódik. Ami ma még kézzel fogható, az holnap már egy alkalmazásban érhető el. De van egy határ: házat nem lehet letölteni, burkolatot nem lehet a negyedikre streamelni, fürdőszobát nem burkol a mesterséges intelligencia. A jó szakember továbbra is a jövő építőiparának legfontosabb erőforrása és fogytán van.
2025. 11. 25. 13:00
Megosztás:

Japán új védelmi vonalat húz a kriptotőzsdék köré – Kötelező tartalékot vezetnek be a hackek és csődök ellen

Japán ismét példát mutat a kriptovaluta-szabályozásban: a világ egyik legszigorúbban ellenőrzött digitális eszközpiacán új törvényjavaslat készül, amely kötelezővé tenné a kriptotőzsdék számára, hogy külön tartalékokat képezzenek az ügyfélveszteségek fedezésére. A cél világos: fokozott védelem a hackertámadásokkal, üzemzavarokkal és csődhelyzetekkel szemben, miközben a szektor egyre inkább hasonlít a hagyományos pénzügyi piacok működésére.
2025. 11. 25. 12:30
Megosztás:

Egyre nagyobb igény lesz a munkásszállások iránt, de van-e elég kínálat?

A magyarországi munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen a kékgalléros munkakörök esetében. Az elmúlt években a munkavállalók mobilitása csökkenő tendenciát mutatott, azonban ez a trend idén megfordulni látszik „A közelmúltban megnyíló új ipari beruházások komoly munkaerő-vándorlást indítanak el az érintett régiókba. A jelenlegi munkaerő-állomány mobilizálása válasz lehet a növekvő igények kielégítésére, ehhez azonban minőségi munkásszállók biztosítására is szükség van a piacon. A szállásoltatás továbbra is jelentős szerepet tölt be a munkaerőhiány enyhítésében, különösen a vidéki és ipari térségekben” - tájékoztat Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2025. 11. 25. 12:00
Megosztás:

A 20-40 évesek már az ingatlanpiac több mint felét adják

Az Otthon Start Program hatására 2025 végére látványosan átalakult a hazai ingatlanpiac életkori szerkezete: mind országosan, mind Budapesten a fiatalabb vevők kerültek meghatározó pozícióba. A Duna House adatai szerint a 20-30 és 30-40 év közötti korosztály minden korábbinál aktívabban van jelen a tranzakciókban, miközben vásárlási jellemzőik és költési hajlandóságuk is jelentősen átformálta a keresleti oldalt.
2025. 11. 25. 11:30
Megosztás:

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

Bár Magyarországon a közüzemi vízellátás szinte a teljes lakosság számára elérhető, az elöregedett hálózatok és a modern technológiák hiánya rengeteg kockázatot rejt, óriási a vízveszteség, és sok helyen rohamosan romlik a vízminőség. A hazai vízvezetékrendszer felújítási ciklusa átlagosan 271 év, de akad olyan szakasz, amelynek teljes cseréje a jelenlegi ütemben 25 ezer évig tartana, miközben a vezetékek átlagos élettartama alig 60-100 év! Számítások szerint évente mintegy 19-21,5 milliárd forintnyi közpénz tűnik el az elfolyó vagy el nem számlázható víz miatt.
2025. 11. 25. 11:00
Megosztás:

Stabilcoinok mentik meg az amerikai államadósságot? – 109 milliárd dolláros kényszeres vásárlás az új törvény nyomán

2025 második felében robbanásszerű növekedésen ment keresztül a stabilcoin-piac, ami nemcsak a kriptoszektor, hanem az amerikai államadósság finanszírozása szempontjából is történelmi fordulatot hozott. Az újonnan elfogadott GENIUS-törvény értelmében ugyanis a stabilcoin-kibocsátók kötelezően amerikai állampapírokba fektetik a fedezetet – így július és november között már 109 milliárd dollárnyi államkötvényt vásároltak. A kripto és a közpénzügyek világának összefonódása új korszakot jelez, amely globális hatással lehet a pénzügyi rendszerekre.
2025. 11. 25. 10:30
Megosztás:

Markus Hilken az SAP Emarsys Hungary élén

Az SAP Hungary régiós és globális szinten is kiemelkedő fejlesztőközpontját vezető Markus Hilkent nevezték ki az SAP Emarsys Technologies Hungary ügyvezető igazgatójává. A kinevezés az SAP és a vállalat által korábban felvásárolt Emarsys összeolvadásának egy új mérföldköve, mely megerősíti Magyarország vezető szerepét az SAP ügyfélélmény- (Customer Experience) és marketing-automatizációs fejlesztéseinek globális portfóliójában.
2025. 11. 25. 10:00
Megosztás:

Az USA-ban erősödtek a kamatcsökkentési várakozások, a kötvényhozamok pár bázisponttal lejjebb araszoltak

Két nap alatt a második olyan üzenet érkezett a Fed döntéshozóitól, ami alapján csökkenhet a kamat decemberben, így az USA-ban erősödtek a kamatcsökkentési várakozások. A hozamok ismét lejjebb araszoltak pár bázisponttal, a tízéves közelíti a lélektani szempontból is fontos 4%- os szintet, ami igen közel van a járvány utáni kereskedési sáv aljához. Az európai kötvényhozamok is kissé csökkentek, a tízéves német hozam 2,7% alá süllyedt. Az EUR/USD 1,15 felett maradt.
2025. 11. 25. 09:30
Megosztás:

Amerikában folytatódott a pénteki rali, míg az EU az acél- és alumíniumipari vámok csökkentését, addig az USA a digitális szektor kiegyensúlyozottabb szabályozását várja a másik féltől

A Wall Street indexei emelkedéssel zártak hétfőn, folytatva a pénteki ralit, mivel nőtt annak a valószínűsége, hogy az amerikai jegybank decemberben csökkenti az irányadó kamatot, ami segített a befektetőknek túllépni a túlértékelt technológiai részvények miatti aggodalmakon. A technológiai túlsúlyos Nasdaq Composite 2,7%-kal, az S&P 500 1,5%-kal, a Dow Jones 0,4%-kal került feljebb. A piaci árazás alapján a decemberi kamatvágás valószínűsége már 81%, szemben a pénteki 35-40%-kal.
2025. 11. 25. 09:00
Megosztás:

Vegyes képet mutattak hétfőn az európai indexek

Vegyes képet mutattak hétfőn az európai indexek. A STOXX 600 0,1%-kal erősödött, a DAX pedig 0,6%-kal került feljebb. A francia CAC 40 viszont 0,3%-kal csökkent, az FTSE 100 közel stagnált. A befektetők leginkább az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos fejleményekre és az erősödő amerikai kamatcsökkentési várakozásokra figyeltek.
2025. 11. 25. 08:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Újra erősödik a befektetői bizalom

A kriptovaluták összpiaci kapitalizációja enyhén emelkedett az elmúlt 24 órában, miközben a Bitcoin 87 600 dollárig kapaszkodott vissza. A vezető altcoinok között a Bonk (BONK) lett a nap meglepetése: a mémcoin több mint 14,5%-ot erősödött egyetlen nap alatt.
2025. 11. 25. 07:30
Megosztás:

Több száz milliós sikkasztás miatt ítéltek el egy jogászt

Több száz milliós sikkasztás, hamis magánokirat felhasználása és pénzmosás miatt nem jogerősen 6 év 6 hónap börtönre ítélt egy jogászt a Kecskeméti Járásbíróság - közölte a Kecskeméti Törvényszék hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 25. 07:00
Megosztás:

A JP Morgan kirúgta a Bitcoin párti vezért – Szenátor Lummis kiakadt a kriptoellenes lépésekre

Egy újabb vihar rázta meg az amerikai kriptovaluta-szektort: a JP Morgan váratlanul bezárta a Strike vezérigazgatójának, Jack Mallersnek a bankszámláit – mindenfajta magyarázat nélkül. A lépés nemcsak a közösség körében keltett felháborodást, de a kriptobarát Szenátor, Cynthia Lummis is élesen bírálta a bankot. Vajon újraindult az „Operation Chokepoint” típusú kriptoellenséges hadjárat?
2025. 11. 25. 06:30
Megosztás:

Sokan váltanának munkahelyet, de ez egyre több időbe telik

Élénk munkavállalói aktivitás, csökkenő álláshirdetésszám és a korábbinál hosszabb álláskeresési idő jellemzi jelenleg a munkaerőpiacot – derül ki a Profession.hu legfrissebb adataiból.
2025. 11. 25. 06:00
Megosztás:

Újabb jelentős logisztikai fejlesztést zárt le a Panattoni Üllőn

Átadták Üllőn az egyik vezető hazai drogérialánc számára épült új logisztikai központot. Az egyedi technológiai megoldásokat felvonultató létesítmény a Panattoni Hungary negyedik sikeresen lezárt saját fejlesztése, egyúttal a beruházó OTP Ingatlanbefektetési Alappal második közös projektje. A mintegy 32 ezer négyzetméteres, korszerű logisztikai központ komplex ingatlanfejlesztési, bérbeadási és befektetési keretrendszerben valósult meg, és várhatóan 2026 második negyedévében kezdi meg éles működését.
2025. 11. 25. 05:30
Megosztás:

Munkáltatói rémálom: csendes felmondásban a dolgozók háromnegyede?

A csendes kilépés, illetve a munkavállalói lojalitás drasztikus romlása az utóbbi években került a kutatások középpontjába, és minden felmérés szerint hatalmas mértékű, ami jelentősen rontja az egyes cégek, összességében teljes ágazatok, nemzetgazdaságok teljesítményét. A jelenségnek számos oka van, de a fontosabbak közül a belső kommunikáció, illetve a munkahelyi légkör és kultúra a legkönnyebben orvosolhatók közé tartozik.
2025. 11. 25. 05:00
Megosztás:

Mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásból

November a kedvezmények hónapja: egymást érik a leárazások, akciók és a Black Friday-ajánlatok, amelyek ilyenkor sokakat vásárlásra csábítanak. A szórakoztató elektronikai cikkek különösen kelendőek, akár már a karácsonyra készülődve, de az sem ritka, hogy sajátmagunkat ajándékozzuk meg velük. K&H idei e-sportkutatása szerint ez a vásárlási kedv a gaming világban is érződik: éves szinten egyre többet ruházunk be a játékélményt fokozó technológiákra és eszközökre. A mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásbólpénzintézet felmérése azt mutatja, hogy többtízezer forintot költünk évente játékfelszerelésekre és kiegészítőkre.
2025. 11. 25. 04:30
Megosztás:

250 ezer forintba kerül átlagosan, ha baj történik a nyaraláson

A magyarok körében is egyre kedveltebbek az őszi és téli utazások, sokan szeretnek november és február között akár hosszabb időre is elutazni, például a télből nyárba. Az ilyenkor utazóknak sem árt tudni azonban, mire fizethet a biztosításuk – főleg, hogy az idén nyári szezonban a 250 ezer forintot is elérte a külföldön betegség vagy baleset miatt orvosi ellátásra szoruló, vagy a poggyász eltűnése, esetleg az autó meghibásodása miatt anyagi kárt szenvedő utazók ellátásának, illetve kártérítésének átlagos költsége - olvasható az UNION Biztosító blogján megjelent legfrissebb cikkben. Ebből az is kiderül, milyen esetekben fordulhatunk anyagi segítségért a biztosítóhoz, és mik voltak idén a legdurvább esetek.
2025. 11. 25. 04:00
Megosztás: