Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Trump új SEC-elnöke kriptoforradalmat hirdet: teljes irányváltás készül az USA pénzügyi szabályozásában

Új szelek fújnak a washingtoni pénzügyi hatóságoknál: Paul Atkins, az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) frissen kinevezett elnöke bejelentette, hogy „mozgósítják” az ügynökséget a digitális eszközökre vonatkozó szabályozás reformjára. Az USA elindulhat afelé, hogy kriptobarát országként újrapozícionálja magát – a cél: egyértelműség, biztonság és modernizáció.
2025. 08. 16. 11:00
Megosztás:

Piros figyelmeztetést adtak ki hét vármegyére szombatra

A legmagasabb, piros fokozatú figyelmeztetést adta ki szombatra a HungaroMet Zrt. az ország középső és déli vármegyéire, ahol a napi középhőmérséklet meghaladhatja a 29 Celsius-fokot.
2025. 08. 16. 10:00
Megosztás:

Tehén- és kecskesajtokat hívtak vissza a kereskedelemből mikrobiológiai szennyeződés miatt

Franciaországból származó pasztőrözött tehén- és kecskesajtokat hívtak vissza a kereskedők - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) pénteken az MTI-nek eljuttatott közleményében.
2025. 08. 16. 09:00
Megosztás:

Tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

Tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program, már 75 milliárd forintot fizettek ki a vállalkozásoknak - írta pénteki közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 08. 16. 08:00
Megosztás:

Megéri még egyáltalán ventilátort használni?

A nyári kánikulában könnyen elviselhetetlenné válhat a hőmérséklet az otthonunkban, ezért elengedhetetlenné válik a lakás hűtése. A klímák jelentősen nagyobb komfortérzetet nyújtanak a nagy hőségben, de a ventilátoroknak is tudnak előnyei lenni. Lipták András, a Gree légkondicionálók műszaki szakértőjének segítségével jártuk körbe, hogy mikor, melyik megoldás lehet az optimális.
2025. 08. 16. 07:00
Megosztás:

Az EU számos európai országban segíti az erdőtüzek elleni védekezést

Az Európai Unió Polgári Védelmi Mechanizmusán keresztül számos európai országban, köztük Görögországban, Spanyolországban, Bulgáriában, Montenegróban és Albániában segíti az erdőtüzek elleni védekezést - közölte az Európai Bizottság csütörtökön.
2025. 08. 16. 06:00
Megosztás:

A magyarok többsége utolsó pillanatban, de egyre tudatosabban köt utasbiztosítást

A magyar utazók zöme továbbra is Európán belül nyaral, elsősorban autóval, és az utazás előtt néhány nappal – vagy sokszor az indulás napján – köti meg utasbiztosítását. A Posta Biztosító tapasztalatai szerint azonban egyre többen választanak magasabb szintű biztosítási csomagot, és élnek a különféle extra kiegészítőkkel is, például „Poggyász Extra” vagy „Járatkésés” kiegészítő biztosítással.
2025. 08. 16. 05:00
Megosztás:

Gyengén teljesített a kínai gazdaság

Az ország ipari termelése júliusban 5,7%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami lassulás a júniusi 6,8% után, és elmarad a 5,9%-os várakozásoktól.
2025. 08. 16. 04:05
Megosztás:

Mi számít ma jó lokációnak az ingatlanpiacon? – Szakértők tippjei ingatlanvásárláshoz

Lakás- vagy házvásárláskor sokan próbálnak évekre előre tervezni, pedig a szakértők szerint érdemesebb a jelenlegi élethelyzetünkhöz igazodva egy értékálló, jó befektetésnek tekinthető ingatlant választani. Az ingatlan értékállóságát pedig leginkább a lokáció határozza meg. De mi mutatja meg, hogy egy ingatlan jó környéken található?
2025. 08. 16. 03:00
Megosztás:

Ősi légkondícionáló módszer, ingyenesen!

A forró nyári napok nem mindig jártak villanyszámla-növekedéssel. Őseink évszázadokig éltek légkondicionáló és ventilátor nélkül, mégis megtalálták a módját, hogy elviselhetővé tegyék a hőséget. A titok egyszerű: a természet, az anyagok és a szellőzés tudatos használata.
2025. 08. 16. 02:00
Megosztás:

Elfogadták a jogszabályt! Mikor és kik kapják meg a 13. havi nyugdíjat 2026-ban?

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 2025. január 1-jétől érvényes rendelkezései szerint a 13. havi nyugdíj minden év februárjában érkezik, mégpedig a februári nyugdíjjal megegyező összegben. Erre azok jogosultak, akik a megelőző év legalább egy napján, valamint a tárgyév februárjában is nyugellátásban részesülnek.
2025. 08. 16. 01:00
Megosztás:

Lemaradtál a FARTCOIN 122x-es ralijáról? Ne ismételd meg a hibát a Snorter tokennel

A Fartcoin (FARTCOIN) egyszer és mindenkorra beírta magát a mém érmék történelmébe, amikor 2024 októbere és 2025 januárja között több, mint 200-szorosára emelkedett az ára. A hatalmas ralinak köszönhetően a token korai befektetői csillagászati nyereségeket valósíthattak meg januárban, amikor token ára 2 dollár fölé emelkedett.
2025. 08. 16. 00:01
Megosztás:

Rekordszintre emelkedett az infláció Szlovákiában

Szlovákiában 4,4 százalékos volt júliusban az éves infláció, ami az elmúlt 19 hónapban a legmagasabb ütemű drágulás volt - derült ki a statisztikai hivatal (SÚSR) által pénteken közölt adatokból.
2025. 08. 15. 23:00
Megosztás:

Az OTP húzta új csúcsra a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 423,84 pontos, 0,4 százalékos emelkedéssel, 105 146,55 ponton zárt pénteken.
2025. 08. 15. 22:00
Megosztás:

Sok szabálytalanságot találtak a Sziget Fesztivál alatt ellenőrzött taxiknál

A Sziget Fesztivál nyolc napja alatt tíz ellenőr két műszakban közel 400 ellenőrzést végzett a taxiknál, amelyek közül 164 esetben készült hivatalos jegyzőkönyv, s ezek között 89 esetben tapasztaltak valamilyen szabálytalanságot - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken az MTI-vel.
2025. 08. 15. 21:00
Megosztás:

Átfogó vizsgálatot indít a kormányhivatal az utasok védelme érdekében

Az utasok biztonsága érdekében Budapest Főváros Kormányhivatala azonnali hatállyal műszaki ellenőrzést rendelt el az elmúlt napokban kigyulladt BKV-autóbuszok ügyében - tudatta a hivatal pénteken közleményben az MTI-vel.
2025. 08. 15. 20:00
Megosztás:

Kiderült! Miért tapsolnak az utasok a repülőgépen leszállás után?

Szinte mindenkiben, aki már repült, felmerült a kérdés, hogy miért tapsolnak leszállás után (vagy éppen miért nem). Sokféle teória kering erről a közbeszédben. Míg egyesek számára ez természetes módja a személyzet munkájának megköszönésére, addig mások szerint inkább felesleges reakció.
2025. 08. 15. 19:00
Megosztás:

Részesedést szerezhet az USA az Intelben

A Bloomberg értesülései szerint a Trump-adminisztráció részesedést szerezhet az amerikai chipgyártóban, ezzel támogatva az ohiói komplexum befejezését.
2025. 08. 15. 18:00
Megosztás:

A 4iG több lépcsőben tőkét von be a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be

A 4iG Nyrt. több lépcsőben tőkét von be az űripari leányvállalatába, a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be (4iG SDT) - közölte az anyavállalat pénteken a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 08. 15. 17:00
Megosztás:

Világbéke és egyebek!

Ma tárgyal Trump és Putyin a potenciális békéről, de valószínűleg inkább egy esteleges tűzszünetről.
2025. 08. 15. 16:00
Megosztás: