Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

A digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg a sportiparban, és lehetőséget kínál arra, hogy innovatív és személyre szabott élményeken keresztül hozza közelebb a rajongókat. Ennek teljes körű kihasználásához azonban a digitális technológiának az üzlet minden aspektusába be kell épülnie, átalakítva az emberek szokásait, a folyamatokat és a technológiát – állapítja meg a Deloitte kutatása.

Teljesen új pályán: digitális átalakulás a sportiparban

Nem kérdés, hogy a technológia minden iparágban átalakította és tovább fogja átalakítani a vállalkozásokat, gyökeresen megváltoztatva mind az ügyfélélményt, mind a szervezetek belső működését. Különösen a sportiparban zajlik gyors felfordulás, és a digitális technológia soha nem látott növekedési lehetőségeket nyit meg.

„Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen aknázni, a sporttal foglalkozó szervezeteknek holisztikus digitális átalakításra lesz szükségük: a technológiát az üzlet minden aspektusába be kell építeniük, de az ilyen szervezeti átalakulást nem szabad félvállról venni, meg kell határozni a pontos célokat és skálázni kell a folyamatot” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A technológiában rejlő lehetőségek

A technológia nyújtotta lehetőségek négy kategóriába sorolhatók: a tartalom elérésének kiszélesítése, a rajongói élmény fokozása, a szponzorok bevonása és az új bevételi források csatornázása.

Az okostelefonok és a táblagépek térhódítása hozzájárulhatott az élő meccsek látogatottságának csökkenéséhez, mivel egyre többen térnek át az élő közvetítésre. A National Football League (NFL) és a Major League Baseball (MLB) nézőszáma a 2007-es szint alatt van, míg a National Hockey League (NHL) és a National Basketball Association (NBA) nézőszáma a 2012-2013-as szezon óta csökkent. Ugyanakkor az over-the-top (OTT) platformok a növekedés új motorjaként jelennek meg: miközben az NFL televíziós nézettsége csökkent, az NFL-meccseket streamelő rajongók száma 2017-ben 25 százalékkal nőtt. A sportszervezeteknek stratégiailag kell használniuk a digitális médiát, hogy közvetlen kapcsolatot építsenek ki a rajongókkal. Ennek egyik módja a műsorszolgáltatókkal való partnerség, hogy több csatornán keresztül tudják irányítani a tartalmat, ami rengeteg valós idejű marketinglehetőséget is lehetővé tesz. Végső soron a tartalom digitális optimalizálása a különböző platformokon segít kiszélesíteni a sporttal foglalkozó szervezetek tartalmi elérését.

Sok sportrajongót már nem csak a játék érdekel – olyan exkluzív és megosztható élményre vágynak, amit a technológia felerősíthet. A sporttal foglalkozó szervezetek növelhetnék a stadionok látogatottságát olyan immerzív technológiák használatával, mint a kiterjesztett és virtuális valóság, ami rendkívül izgalmas nézői élményt nyújt. A hűség és az ügyfélkapcsolat-kezelési adatok felhasználásával növelhető az elkötelezettség, és az élmények a szurkolók egyéni preferenciáihoz igazíthatók.

„A szurkolók minden eddiginél több interakcióban vannak a médiával – 2014 és 2016 között az audioanyagok hallgatása, a tévénézés és az alkalmazások használata mindenhol nőtt. Ha ezt összevetjük azzal a ténnyel, hogy a sportrajongók egyre fogékonyabbak a személyre szabott elköteleződésre, akkor számtalan lehetőség nyílik meg. A célzott hirdetések átlagosan kétszer olyan hatékonyak, mint a nem célzott hirdetések: az Y generációsok 60 százaléka szívesen megosztaná adatait kuponokért vagy promóciókért cserébe, és a fogyasztók 71 százaléka szívesebben látna az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket. A digitális analitika lehetővé teszi annak jobb megértését, hogy mi izgatja a rajongókat, így a szponzorok betekintést nyerhetnek abba, hogy milyen típusú hirdetések és együttműködési modellek működnek az egyes célcsoportoknál. A digitális eszközök a szponzorok számára is több információt nyújthatnak a rajongókról, így a nagyobb hatékonyság érdekében testre szabhatják az üzenetek időzítését, tartalmát és eljuttatását” – tette hozzá Hosszu Gábor.

Új üzletág: adatokkal való kereskedés

A big data által dominált világban a szurkolók adatainak bányászásával jobban megérthetők szokásaik, preferenciáik és demográfiai jellemzőik. Új bevételi források nyerhetők a szurkolók innovatív módon történő elérésével, de az adatok felhasználhatók az alapvető üzleti műveletek javítására, a partnerkapcsolatok kiépítésére és megszilárdítására, és teljesen új üzleti modellek kidolgozására is. Komoly potenciál van az anonimizált adatok közvetlen pénzzé tételében is külső termékeken és megoldásokon keresztül: a vállalatok harmada már ma is kereskedelmi forgalomba hozza vagy megosztja adatait, hogy új bevételi forrásokhoz jusson, pl. nyers adatok értékesítésével, információ kereskedelmével, ill. az adatok megosztott eszközökkel történő egyesítésével, személy- és eszközazonosító adatok értékesítésével a hirdetési tőzsdéken, és médiaaktiválással az ügyfelek kontextuális adatai alapján.

Hogyan érdemes elkezdeni az átalakulást?

„A tényleges digitalizációhoz fontos, hogy a vállalat egészének már a kezdetektől fogva meg kell állapodnia a célokról és célkitűzésekről. Ezeknek már a digitális stratégia kidolgozása előtt rendelkezésre kell állni, mivel a digitális stratégiának az egész vállalkozást kell támogatnia – nem csak az egyes részeket. A siker kulcsa, hogy felismerjük, mekkora digitális befektetést szeretnénk eszközölni, és megérteni, hogy adott pénzügyi kerettel mit lehet elérni.” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte  technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A digitális átalakuláson áteső sportvállalkozásoknak át kell gondolniuk, hogy milyen digitális képességekre van szükségük, és hogyan használhatják azokat hatékonyan a szervezet három sarokköve – az emberek, a folyamatok és a technológia – megváltoztatására. Nem elég digitális tehetségeket integrálni, hanem folyamatos képzéssel el kell látni az alkalmazottakat digitális készségekkel. A digitális átalakulás magában foglalja a hagyományos üzleti folyamatok újragondolását és újraszabályozását is, a vállalati technológiának lehetővé kell tennie a működési hatékonyságot, és segítenie kell a szervezetet a rajongókkal és az ügyfelekkel való szorosabb együttműködésben. Az átalakulást hozó technológiák a fogyasztói trendeket jelző prediktív modellezéstől kezdve az új bevételi forrásokat megnyitó e-kereskedelmi platformokig terjednek.

A siker alapelve a tervezés

A sikeres digitális átalakulás több olyan tervezési alapelvre támaszkodik, amelyek a döntéshozatalban irányadók lehetnek. A mai fogyasztók állandó összeköttetésben vannak, erre válaszul a szervezeteknek ki kell találniuk, hogyan használhatják ki ezt a kapcsolódási lehetőséget a zökkenőmentes márkaélmény biztosítása érdekében. Mivel az ügyfelek egyre inkább az elköteleződés online formáit választják, egyre inkább a digitális marketing válik a marketing, mint olyan kontextusává. A digitális vállalkozássá válás azt is jelenti, hogy a technológiát a műveletek egyszerűsítésére, a folyamatok szűk keresztmetszeteinek azonosítására és a manuális munka minimalizálására használják. A szoftverek használata a manuális folyamatok helyettesítésére lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy automatikusan gyűjtsenek adatokat, amelyek segítségével jobban megérthetik a teljesítményt, a költségtényezőket és a kockázati forrásokat is.

„A jól tervezett haladás nagyon fontos: meg kell engedni, hogy az ügyfelek maguk határozzák meg digitális élményeiket, kerülni kell a robbanásszerű bevezetést, kicsiben kell kezdeni, majd skálázni. A digitális vállalkozás középpontjában az ügyfél áll: ha a digitális technológia segítségével az ő kezébe adjuk a gyeplőt, az elősegíti a hosszú távú hűség kialakulását és az ismertség szájról szájra történő elterjedését. A digitális átalakulás iteratív folyamat, amely folyamatosan fejlődik: a fokozatos bevezetés lehetővé teszi az alkalmazottak, a vállalati partnerek és a rajongók számára, hogy fokozatosan fogadják el az ajánlatokat, ahogy a vállalat digitálisan érettebbé válik.

Érdemes egy-egy minimálisan életképes termékkel (MVP) vagy kisebb léptékű digitális kezdeményezékkel kezdeni a koncepció bizonyítása és a szervezeten belüli támogatás biztosítása érdekében. Ahogy ezek a kezdeményezések sikeresek, könnyebb lesz mindenkit rávenni a következő, nagyobb lépésekre” – mondta Fazekas István a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Természetvédők szövetsége: Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur egyezmény ellen

Civil és agrár szervezetek kérik a magyar kormányt, az európai parlamenti képviselőket, hogy Magyarország határozottan lépjen fel az EU-Mercosur (Dél-amerikai Közös Piac) egyezmény ellen - közölte a Magyar Természetvédők Szövetsége szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Év végi teendő az utakon: már érdemes megváltani az új matricát

December elejétől lehet megvásárolni a jövő évre érvényes autópálya-matricákat, amelynek ára az infláció mértékével drágul, ugyanakkor a felújítások miatt kedvezményeket is bevezettek. A magyar autósok zöme jövőre nem akar változtatni az autózási szokásain, a többség nyaralás és családlátogatás miatt használja a fizetős útszakaszokat, és csak azok vesznek éves országos matricát, akik rendszeresen nagy távokat tesznek meg - derül ki a Simple alkalmazás felhasználói körében végzett felmérésből.
2025. 12. 11. 06:00
Megosztás:

Több mint kétmilliárd forintból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson

Több mint kétmilliárd forint uniós támogatásból újult meg a szennyvíztisztító telep Csorváson - közölte az önkormányzat szerdán.
2025. 12. 11. 05:30
Megosztás:

A logisztika legdrágább hibája az „így szoktuk” mentalitás

A magyar és közép-európai logisztikai szektorban mára olyan működési minták rögzültek, amelyek minden nap újratermelik a költségnövekedést, a kapacitáshiányt és a felesleges környezeti terhelést. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) friss elemzése szerint az „így szoktuk” logika minden szereplőt sújt: a fuvarozókat, a szállítmányozókat, az árukibocsátókat, az árufogadókat és végső soron a fogyasztókat is, miközben a rendszer hatékonysága alig javul, a pazarlás pedig folyamatosan nő. A probléma nem a technológia hiányával kezdődik, hanem a bebetonozott, hibás gyakorlatokkal.
2025. 12. 11. 05:00
Megosztás:

Átadták az építőipari szakma Lechner Ödön-díját és az Építőipari nívódíjat

Átadták az építőipari szakma kitüntetéseit szerdán Budapesten, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró ünnepi közgyűlésén. Lechner Ödön-díj elismerésben részesült Hegedűs Gergely András, a Magyar Építők főszerkesztője, Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. vezérigazgatója, Peterka Attila, a West Hungária Bau Kft. stratégiai igazgatója, Piltman Miklós ácsmester és Závodiné Sánta Melinda Margit, az ÉVOSZ gazdasági vezetője.
2025. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Digitális megoldások üzletág a WTS Klientnél

A WTS Klient Gazdasági Tanácsadó Kft. korábbi Business Automation üzletága a jövőben Digitális megoldások néven működik tovább, kibővített, a digitális transzformációt támogató szolgáltatási csomaggal. A megújult üzletág a meglévő portfólió mellett már saját fejlesztésű, automatizált áfabevallási megoldást is kínál, valamint informatikai és adózási-számviteli tapasztalattal rendelkező új szakemberekkel áll ügyfelei rendelkezésére.
2025. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Tovább erősíti régiós jelenlétét a PwC Magyarország

A PwC Magyarország új debreceni irodájának megnyitója nemcsak a vállalat, de Debrecen és a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődésének szempontjából is mérföldkő. A Forest Center Debrecen irodaházban az ünnepélyes megnyitót egy nagyszabású üzleti konferencia kísérte, ahol a térség meghatározó gazdasági szereplői - Debrecen város és a Debreceni Egyetem vezetése, valamint a PwC szakértői - aktuális üzleti és adózási kérdésekről, mesterséges intelligenciáról, e-kereskedelmi jógyakorlatokról és a bértranszparencia hazai átültetéséről is megosztották tapasztalataikat.
2025. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Döntött a Parlament! A 14. havi nyugdíj sorsa volt a tét, ez lett a vége

Elfogadta az Országgyűlés szerdán a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt; a juttatást fokozatosan vezetik be, a nyugdíjasok 2026 februárjában a teljes összeg egynegyedét kapják meg.
2025. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Új fejezetet nyit a Netrisk: elindultak a banki összehasonlítások

Szintet lép a 2,5 millió magyar ügyfelet kiszolgáló Netrisk.hu: a biztosítási piac digitalizációjában és versenyének élénkítésében betöltött vezető szerepe után most a banki termékek összehasonlítását is elindítja a vállalat. Decemberben vált elérhetővé a személyi kölcsön- és az Otthon Start Program-hitelkalkulátor, később pedig érkezik a jelzáloghitel- és bankszámla-összehasonlítás. A cél változatlan: egyszerű, gyors és tiszta döntési lehetőséget biztosítani minden ügyfél számára. Hosszabb távon pedig a magyar lakossági hitelpiac megreformálása, digitalizációjának élénkítése. A Netrisk célja ugyanis, hogy a hagyományos kamat-összehasonlítás mellett egy minőségi rangsort, később pedig ügyfélszintű hitelminősítést is bevezessen.
2025. 12. 11. 02:30
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-91 éves nyugdíjasok készüljetek!

A képviselők a kormány előterjesztését egyhangúlag, 181 igen szavazattal támogatták.
2025. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Változik a magyar villanyszámla rendszer - aki vált, jól járhat

Magyarországon jelenleg egy új, rugalmasabb villamosenergia-díjszabási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják, amely kedvező feltételeket kínálhat azoknak, akik vállalják az átállást. A dinamikus áramárak hazai alkalmazása előtt azonban több akadály is áll. Balogh József energetikai szakértő korábban a Pénzcentrum.hu-n rámutatott, hogy ehhez többek között jelentős mennyiségű új okosmérő telepítése lenne szükséges, ezekből pedig gyakran hiány van a piacon.
2025. 12. 11. 01:00
Megosztás:

Eurót vennél? Ne tedd! A forint huzamosabb ideig megőrizheti az erejét

Idén a hazai gazdaságban szolid, 0,4 százalékos bővülés várható, ám 2026-ban fokozatos élénkülés indulhat, s ez összességében 2,8 százalékos GDP-növekedéshez vezethet jövőre.
2025. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Újra reflektorfényben a Sui: Intézményi tőke, technikai erő és 1 milliárd dolláros TVL hajtja a fellendülést

A kriptopiac egyik legnagyobb visszatérője idén kétségtelenül a Sui ($SUI) – a blokklánc, amely nemcsak technikai alapon, hanem masszív intézményi érdeklődéssel is megerősítette pozícióját. A kereskedők figyelme újra azokra az eszközökre irányul, amelyek már bizonyítottak. A Sui most újra átlépte az 1 milliárd dolláros zárolt értéket (TVL), és úgy tűnik, még csak most kezdődött a felfutás.
2025. 12. 11. 00:01
Megosztás:

A rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A Magyar Közlönyben kihirdetett rendelet szerint a javítóintézetek irányítása és fenntartása a büntetés-végrehajtási szervezethez kerül, az országos parancsnok felügyelete alá. A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, ma 11 órakor lép hatályba.
2025. 12. 10. 23:30
Megosztás:

Meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely

Az ünnepi időszakban megnövekedett forgalom miatt hétvégente meghosszabbított nyitvatartással fogadja az utasokat az ásotthalmi határátkelőhely - közölte a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 10. 22:30
Megosztás:

Így alakult szerda estére a forint

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 10. 21:00
Megosztás:

Hátrányos helyzetű óvodások támogatását finanszírozza az EU

Elindul a Hátrányos helyzetben élő óvodáskorú gyermekek támogatása a felzárkózó településeken elnevezésű pályázat 7,3 milliárd forint uniós támogatással - közölték a szervezők az MTI-vel közleményben szerdán.
2025. 12. 10. 20:30
Megosztás:

A Monero 10%-ot esett heti szinten, az elemzők szerint a Digitap lehet a következő 100-szoros szorzóval kecsegtető kriptós előértékesítés

December 7-én a Monero (XMR) több mint 10%-ot esett heti szinten, 360 dollárra süllyedve, mielőtt enyhe korrekcióval 370 dollárig visszakapaszkodott. A mozgás meglepte a kereskedőket, akik arra számítottak, hogy a Monero adatvédelmi fókuszú szegmense erősebb piaci környezetben is stabil marad. Ez a visszaesés arra késztette a befektetőket, hogy újraértékeljék kitettségüket, és olyan projekteket keressenek, amelyek kézzelfogható növekedési potenciált kínálnak.
2025. 12. 10. 20:00
Megosztás:

Magyarország idén is két olyan bűnözőt köröz, akik az Europol legkeresettebb bűnözőinek listáján szerepelnek

A tavalyi évhez hasonlóan Magyarország idén is két olyan bűnözőt köröz, akik szerepelnek az Európai Unió hágai székhelyű rendőrségi együttműködési szervezetének (Europol) a legkeresettebb európai bűnözőket rögzítő, hétfőn közzétett listáján, az érintett bűnözőket kábítószer-kereskedelem, valamint gyilkosság és súlyos testi sértés miatt keresik.
2025. 12. 10. 19:30
Megosztás: