Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Több mint 7 százalékkal csökkent a hazai árufuvarozás összteljesítménye tavaly a nemzetközi politikai hatások és az európai recesszió következtében, kevesebb árut szállítottak közúton, vasúton és vízen is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban. A hazai eredmény azért is kiemelkedő, mert az EU-ban összességében tavaly több mint 10 százalékkal csökkent az intermodális forgalom. A nehéz gazdasági helyzetben idén sem várható az áruszállítás bővülése, már a tavalyi teljesítmény megismétlése is eredménynek számítana. Az intermodális fuvarozás térnyerése viszont tovább gyorsulhat.

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Turbulens évet zárt az áruszállítás 2023-ban: a 2022-ben tapasztalt csökkenés tovább folytatódott. A pandémia hatása ugyan már elmúlt és az energiapiaci viharok is csillapodtak, viszont az európai szintű recesszió, az orosz–ukrán háború, a Vörös-tengeren kezdődött hajótámadások, a tengeri szállítási díjak hullámzása, valamint az európai szintű problémák a vasúti infrastruktúrában – felújítási dömping, sztrájkok, határzárak – nehéz helyzetbe hozták a fuvarozást.

Eközben a szakemberhiány a sofőrök mellett a logisztikai ágazat egészébe begyűrűzött. Raktárosokat, targoncavezetőket, vasúti szakembereket, fuvarszervezőket keresnek folyamatosan, egyre magasabb béreket és egyéb juttatásokat ígérve.

A tavalyi második félévben bezuhant a szállítás

Tavaly a hazai árufuvarozás összvolumene (243 millió tonna) 7,1 százalékkal, teljesítménye (45,1 milliárd tonnakilométer) 10,3 százalékkal csökkent 2022-höz képest. A közúti, a vasúti és a vízi alágazat teljesítménye is negatív volt. Ennek oka elsősorban a gazdaság gyenge teljesítménye, valamint érezhető a tendencia, hogy az európai gyártók visszahozzák termelésüket, vagy annak egy részét Európába, ezzel pedig csökken a szállítási igényük.

Legnagyobb részben (79%) közúton szállítják az árut. Tavaly a nemzetközi és a belföldi közúti szállítás volumene is csökkent, főleg a második félévben. A hazai forgalomcsökkenés oka elsősorban a lakossági fogyasztás visszaesése volt. Ezen felül a forgalom egy részét más uniós ország fuvarozói vagy ukrán kamionosok vitték el, csökkentve ezzel a hazai fuvarozók mozgásterét.

A vasúti fuvarozást 2023-ban is hátrányosan érintették a gyakori vágányzárak, a rossz pályaállapotok miatt elrendelt tömeges lassújelek, a határátlépési nehézségek. Az egyeskocsis forgalomra kapott támogatás piaci hatása még nem érződött, és nem látható előre, hogy idén milyen hatása lesz.  

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye négy éve csökken folyamatosan, tavaly is rövidebb távolságra és kevesebb árut vittek, mint 2022-ben. Ennek részben az ukrán háború az oka, ugyanis a dunai vontatóhajók nagy része az Al-Dunán dolgozott, ukrán gabonát szállított. A hajózás rossz helyzetét mutatja, hogy 2019-hez képest mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a belvízi áruszállítás.

Nőtt az intermodális szállítás aránya

Az intermodális áruforgalom sem tudta elkerülni a csökkenést tavaly, de kisebb mértékben érintette a válság, mint a többi szállítási ágazatot, így összességében növelni tudta részesedését az áruszállításban. 2023-ban összesen 700 ezer húszlábas szabványkonténernyi (TEU) árut szállítottak több fuvarozási módot kombinálva. A rakott konténereknél 6 százalékkal, az üreseknél 1 százalékkal mérséklődött a kontinentális forgalom, a félpótkocsik fuvarozása viszont 6 százalékkal bővült. Ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő, az EU-ban összességében ugyanis tavaly minden negyedévben több mint tíz százalékkal csökkent az csökkent az intermodális forgalom.

A tengeri–vasúti vagy tengeri–közúti kombinált szállítás teljesítménye stagnált tavaly, összesen 360 ezer TEU-t tett ki. Az adriai és égei tengeri kikötőkből származó forgalom 2 százalékkal csökkent, míg az északi és keleti tengeri kikötőknél 10 százalékkal nőtt. Elsősorban nyersanyagok és alkatrészek érkeznek tengeren a hazai feldolgozóiparnak, a késztermékeket főként közúton vagy kisebb részben vasúton szállítják el.

A vasúti fuvarozáson belül nőtt tavaly az intermodális szállítás aránya, az MLSZKSZ saját adatai szerint már meghaladta a 31 százalékot. Ezt az eredmény annak ellenére sikerült elérni, hogy az Ázsia és Európa közötti vasúti forgalom az első negyedévben teljesen leállt, szinte egyáltalán nem jött áru az orosz-fehérorosz-lengyel útvonalon. Ennek oka, hogy Kína és Oroszország között intenzívebbé vált a vasúti szállítás, ami lekötötte a kapacitásokat, és az árak sem voltak versenyképesek a tengeri szállítással. A Selyemút forgalma csak az utolsó negyedévben kezdett megélénkülni, miután az Ádeni-öbölben kezdődött húszi támadások hatására drágultak a tengeri fuvarok és megnőtt a menetidő.

Először leállt, majd újraindult az ukrán forgalom

2023 első hónapjaiban az ukrán–magyar áruforgalom is szinte teljesen leállt, a háború, a kedvezőbb eljutási útvonalak, és elszámolási viták miatt. Az ukrán dunai kikötők ellehetetlenítése miatt azonban augusztustól ismét megjelent az ukrán konténeres forgalom, elsősorban gabonát és nyersétolajat szállítanak. Ukrajna irányában kisebb mértékben megkezdődött az építőanyag-fuvarozás.

Az MLSZKSZ adatai szerint az intermodális forgalom túlnyomó része, 99 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba 2023-ban.

Idén, az előrejelzések szerint, a gazdasági nehézségek miatt már az is eredmény lesz, ha a szinten marad a fuvarozás összteljesítménye. Az MLSZKSZ ugyanakkor arra számít, hogy az intermodális fuvarozás aránya tovább növekszik.

„Az intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Kisebb a személyzetigénye, mint a közúti szállításnak, gyors és jól szervezhető, az árképzése egyre versenyképesebb. Térnyerését környezetvédelmi szempontok miatt támogatja az Európai Unió, elősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésének finanszírozásával és a közúti szállítás szabályainak szigorításával. A nemrég módosított hazai szabályozás pedig további segítséget jelent azzal, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül támogatják a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Az MLSZKSZ támogatja a hazai közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések erősítését, és sürgeti a vasúti infrastruktúra fejlesztését. A szervezet azzal számol, hogy a most induló jelentős autóipari és kapcsolódó ipari beruházások elkészültével napi szinten 30–40 plusz tehervonattal kell számolni, amelyet a magyar vasúti hálózat csak intenzív és jól szervezett fejlesztésekkel fog tudni kezelni.

Fagyos fordulat: erős szél hozza a hétvégi lehűlést

Pénteken még borult lesz az ég, de erős széllel száraz, hideg levegő érkezik és a hétvégén csökken a felhőzet. A csúcshőmérséklet jellemzően csak 0 Celsius-fok körül alakul és visszatérnek a kemény éjszakai fagyok is: vasárnap hajnalban a derültebb, hidegre hajlamos helyeken mínusz 10 foknál is hidegebb lehet - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.
2025. 02. 13. 22:30
Megosztás:

Bővítette termelő- és raktárkapacitását a Goodwill Pharma Nyrt.

Bővítette raktárkapacitását, kutatás-fejlesztési és innovációs laboratóriumot, új központi irodát, valamint gyógyszergyártó üzemet épített Szegeden a Goodwill Pharma Nyrt., a csaknem 5 milliárd forintos beruházást csütörtökön adták át.
2025. 02. 13. 22:00
Megosztás:

A vám- mellett a licitháború is elkezdődhet

Donald Trump bejelentette, hogy mától fogva a viszonosság elvén alapuló vámokat vezet be, ami azt jelenti, hogy az Egyesült Államok ugyanolyan mértékű és arányú vámokat alkalmazhat, mint amilyeneket más országok az amerikai árukra vetnek ki.
2025. 02. 13. 21:30
Megosztás:

Ősszel megindulhat a sorozatgyártás a BMW debreceni gyárában

Idén ősszel megindul a sorozatgyártás a BMW debreceni gyárában, ami hatalmas lökést fog adni a magyar gazdaságnak - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Budapesten.
2025. 02. 13. 21:00
Megosztás:

Az OTP újabb mozgó bankfiókot indított Polgáron

Az OTP a Hajdú-Bihar vármegyei Polgáron is elérhetővé tette mozgó bankfiók szolgáltatását, amely a hagyományos, készpénzmentes bankfiókokkal azonos szolgáltatásokat kínál - közölte az OTP csütörtökön az MTI-vel.
2025. 02. 13. 20:30
Megosztás:

Újra megjelent a madárinfluenza Bács-Kiskun vármegyében

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) laboratóriumi vizsgálata alapján újra megjelent a madárinfluenza Bács-Kiskun vármegyében - közölte a Nébih csütörtökön az MTI-vel.
2025. 02. 13. 20:00
Megosztás:

Csökkent az euróövezet ipari termelése

Havi és éves összevetésben egyaránt csökkent az euróövezet ipari termelése decemberben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön közzétett adatai szerint.
2025. 02. 13. 19:30
Megosztás:

A TDD szerepe ipari és kereskedelmi beruházásokban

Az ipari és kereskedelmi ingatlan beruházások rengeteg kockázatot rejtenek magukban, főleg mert komoly összegekről van szó, ezek a tranzakciók jelentős pénzügyi és műszaki kockázatokat hordoznak magukban.
2025. 02. 13. 19:00
Megosztás:

Kihaló fajok, elsivatagosodó Európa: innovációval és közös lépésekkel még megmenthető a jövő

Környezetünk megóvása és a fenntarthatóság korunk legsürgetőbb és legösszetettebb problémája, amiről bőven van még mit tanulnunk. A téma különösen aktuális napjainkban. De mekkora valójában a baj? Tehetünk-e bármit a környezetkárosító folyamatokkal szemben? Milyen szerep jut a vállalatoknak? És milyen utakat kínálnak a megoldáshoz az innovatív technológiák? Elgondolkodtató tényekkel érkezik a Bosch Magyarország Podcast legújabb adása, mely a fenntarthatóság legrejtettebb dimenzióiba enged betekintést.
2025. 02. 13. 18:30
Megosztás:

Majdnem Európa csúcsára tört a magyar lakáspiac

Európában csak Luxemburg előzte meg Magyarországot a lakáspiaci tranzakciók számának növekedésében 2024 harmadik negyedévében – derül ki az Eurostat adataiból, melyet az OTP Ingatlanpont dolgozott fel. Vagyis nemcsak magyar szemmel érezhető a pezsgés, hanem a kontinens egészén is jellemző volt a piac bővülése.
2025. 02. 13. 18:00
Megosztás:

Porhintés a „teljes kiőrlésű” jelző, 186 milliós GVH-bírságot kapott a Lidl

Megtévesztő volt a Lidl Magyarország kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Kiderült, hogy az érintett pékáruk alapanyaga csak alig egyharmad arányban volt teljes kiőrlésű lisztből. A fogyasztók megtévesztése miatt a GVH Versenytanácsa 186 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra.
2025. 02. 13. 17:30
Megosztás:

Tesco árzuhanás: olcsóbb lett a tej és a tojás

Jelentősen csökkentette számos tej és tojás árát a Tesco: az áruházlánc üzleteiben és online felületén 12 féle UHT és ELS tej és 7 féle sajátmárkás tojás kapható, előbbiek esetében akár 8, utóbbiak esetében akár 10 százalékos árcsökkentést is tapasztalhatnak a vásárlók - közölte a vállalat az MTI-vel csütörtökön.
2025. 02. 13. 17:00
Megosztás:

Viharos év után: 40 ezer elemikár-bejelentés a Generalinál

A Generali Biztosítóhoz 2024-ben közel 40 ezer lakással és társasházzal kapcsolatos elemi kárbejelentés érkezett, a károk összege megközelítette az 5 milliárd forintot - közölte a társaság az MTI-vel csütörtökön.
2025. 02. 13. 16:30
Megosztás:

A mediterrán étrend és a szív egészsége

A köztudatban mediterrán diétaként emlegetjük leginkább ezt az étkezési irányt, azonban ez inkább egy életmód, mely évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat. Ennek oka, hogy azok, akik ezt az étrendet követik, kevesebb egészségügyi problémával küzdenek, főként a szív- és érrendszer működése terén.
2025. 02. 13. 16:00
Megosztás:

Az amerikai vámok is fűtik Európát

Sokak szerint az amerikai vámok is az öreg kontinens felé terelik az amerikai befektetőket. Hiszen számos nagy amerikai technológiai óriás jelentős árbevétellel rendelkezik például Kínából.
2025. 02. 13. 15:30
Megosztás:

Jó tanácsok várandósoknak

A babavárás időszaka minden nőnél más: van, aki első gyermekével várandós, és mindenre figyel, olykor tanácstalan, sokat olvas a témában. Mások már rutinosabbak, magabiztosabbak, nekik inkább a nagyobb gyermek és a munkahely körüli teendők kötik le a gondolataikat.
2025. 02. 13. 14:30
Megosztás:

Pozitív cash flow-t vár a Thyssenkrupp

A Thyssenkrupp közzétette első negyedéves pénzügyi beszámolóját. Az árbevétel 7,8 milliárd euró lett, elmaradva a 8,2 milliárdos elemzői konszenzustól.
2025. 02. 13. 14:00
Megosztás:

A külföldi akvizíciók után hazai felvásárlásokkal erősít a Prohuman Group

A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet játszó Protocall Kft. 100%-os üzletrészét. A cégcsoport az akvizíciókkal olyan piacokon bővíti szolgáltatási portfólióját, amelyek túlmutatnak a hagyományos HR-tevékenységeken, de munkaerő-intenzív jellegük miatt szinergiát mutatnak alaptevékenységével, és jelentős hozzáadott értéket jelenthetnek ügyfeleik számára.
2025. 02. 13. 13:30
Megosztás:

Az import pörgette a magyar e-kereskedelemet

A magyar e-kereskedelem 2024-ben 1900 milliárd forintot meghaladó forgalmat ért el, ez csaknem 15 százalékos növekedés, melyből 17 százalékot, 330 milliárd forintot az import generált - derült ki a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásból.
2025. 02. 13. 13:00
Megosztás:

Szülinapi buli szervezése költséghatékonyan

Egy születésnapi buli megszervezése izgalmas kihívás, de könnyen túlléphetjük a tervezett költségkeretet, ha nem figyelünk oda a részletekre. Szerencsére néhány okos döntéssel elérhetjük, hogy az esemény hangulatos, mégis pénztárcabarát legyen. 
2025. 02. 13. 12:30
Megosztás: