Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Több mint 7 százalékkal csökkent a hazai árufuvarozás összteljesítménye tavaly a nemzetközi politikai hatások és az európai recesszió következtében, kevesebb árut szállítottak közúton, vasúton és vízen is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban. A hazai eredmény azért is kiemelkedő, mert az EU-ban összességében tavaly több mint 10 százalékkal csökkent az intermodális forgalom. A nehéz gazdasági helyzetben idén sem várható az áruszállítás bővülése, már a tavalyi teljesítmény megismétlése is eredménynek számítana. Az intermodális fuvarozás térnyerése viszont tovább gyorsulhat.

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Turbulens évet zárt az áruszállítás 2023-ban: a 2022-ben tapasztalt csökkenés tovább folytatódott. A pandémia hatása ugyan már elmúlt és az energiapiaci viharok is csillapodtak, viszont az európai szintű recesszió, az orosz–ukrán háború, a Vörös-tengeren kezdődött hajótámadások, a tengeri szállítási díjak hullámzása, valamint az európai szintű problémák a vasúti infrastruktúrában – felújítási dömping, sztrájkok, határzárak – nehéz helyzetbe hozták a fuvarozást.

Eközben a szakemberhiány a sofőrök mellett a logisztikai ágazat egészébe begyűrűzött. Raktárosokat, targoncavezetőket, vasúti szakembereket, fuvarszervezőket keresnek folyamatosan, egyre magasabb béreket és egyéb juttatásokat ígérve.

A tavalyi második félévben bezuhant a szállítás

Tavaly a hazai árufuvarozás összvolumene (243 millió tonna) 7,1 százalékkal, teljesítménye (45,1 milliárd tonnakilométer) 10,3 százalékkal csökkent 2022-höz képest. A közúti, a vasúti és a vízi alágazat teljesítménye is negatív volt. Ennek oka elsősorban a gazdaság gyenge teljesítménye, valamint érezhető a tendencia, hogy az európai gyártók visszahozzák termelésüket, vagy annak egy részét Európába, ezzel pedig csökken a szállítási igényük.

Legnagyobb részben (79%) közúton szállítják az árut. Tavaly a nemzetközi és a belföldi közúti szállítás volumene is csökkent, főleg a második félévben. A hazai forgalomcsökkenés oka elsősorban a lakossági fogyasztás visszaesése volt. Ezen felül a forgalom egy részét más uniós ország fuvarozói vagy ukrán kamionosok vitték el, csökkentve ezzel a hazai fuvarozók mozgásterét.

A vasúti fuvarozást 2023-ban is hátrányosan érintették a gyakori vágányzárak, a rossz pályaállapotok miatt elrendelt tömeges lassújelek, a határátlépési nehézségek. Az egyeskocsis forgalomra kapott támogatás piaci hatása még nem érződött, és nem látható előre, hogy idén milyen hatása lesz.  

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye négy éve csökken folyamatosan, tavaly is rövidebb távolságra és kevesebb árut vittek, mint 2022-ben. Ennek részben az ukrán háború az oka, ugyanis a dunai vontatóhajók nagy része az Al-Dunán dolgozott, ukrán gabonát szállított. A hajózás rossz helyzetét mutatja, hogy 2019-hez képest mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a belvízi áruszállítás.

Nőtt az intermodális szállítás aránya

Az intermodális áruforgalom sem tudta elkerülni a csökkenést tavaly, de kisebb mértékben érintette a válság, mint a többi szállítási ágazatot, így összességében növelni tudta részesedését az áruszállításban. 2023-ban összesen 700 ezer húszlábas szabványkonténernyi (TEU) árut szállítottak több fuvarozási módot kombinálva. A rakott konténereknél 6 százalékkal, az üreseknél 1 százalékkal mérséklődött a kontinentális forgalom, a félpótkocsik fuvarozása viszont 6 százalékkal bővült. Ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő, az EU-ban összességében ugyanis tavaly minden negyedévben több mint tíz százalékkal csökkent az csökkent az intermodális forgalom.

A tengeri–vasúti vagy tengeri–közúti kombinált szállítás teljesítménye stagnált tavaly, összesen 360 ezer TEU-t tett ki. Az adriai és égei tengeri kikötőkből származó forgalom 2 százalékkal csökkent, míg az északi és keleti tengeri kikötőknél 10 százalékkal nőtt. Elsősorban nyersanyagok és alkatrészek érkeznek tengeren a hazai feldolgozóiparnak, a késztermékeket főként közúton vagy kisebb részben vasúton szállítják el.

A vasúti fuvarozáson belül nőtt tavaly az intermodális szállítás aránya, az MLSZKSZ saját adatai szerint már meghaladta a 31 százalékot. Ezt az eredmény annak ellenére sikerült elérni, hogy az Ázsia és Európa közötti vasúti forgalom az első negyedévben teljesen leállt, szinte egyáltalán nem jött áru az orosz-fehérorosz-lengyel útvonalon. Ennek oka, hogy Kína és Oroszország között intenzívebbé vált a vasúti szállítás, ami lekötötte a kapacitásokat, és az árak sem voltak versenyképesek a tengeri szállítással. A Selyemút forgalma csak az utolsó negyedévben kezdett megélénkülni, miután az Ádeni-öbölben kezdődött húszi támadások hatására drágultak a tengeri fuvarok és megnőtt a menetidő.

Először leállt, majd újraindult az ukrán forgalom

2023 első hónapjaiban az ukrán–magyar áruforgalom is szinte teljesen leállt, a háború, a kedvezőbb eljutási útvonalak, és elszámolási viták miatt. Az ukrán dunai kikötők ellehetetlenítése miatt azonban augusztustól ismét megjelent az ukrán konténeres forgalom, elsősorban gabonát és nyersétolajat szállítanak. Ukrajna irányában kisebb mértékben megkezdődött az építőanyag-fuvarozás.

Az MLSZKSZ adatai szerint az intermodális forgalom túlnyomó része, 99 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba 2023-ban.

Idén, az előrejelzések szerint, a gazdasági nehézségek miatt már az is eredmény lesz, ha a szinten marad a fuvarozás összteljesítménye. Az MLSZKSZ ugyanakkor arra számít, hogy az intermodális fuvarozás aránya tovább növekszik.

„Az intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Kisebb a személyzetigénye, mint a közúti szállításnak, gyors és jól szervezhető, az árképzése egyre versenyképesebb. Térnyerését környezetvédelmi szempontok miatt támogatja az Európai Unió, elősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésének finanszírozásával és a közúti szállítás szabályainak szigorításával. A nemrég módosított hazai szabályozás pedig további segítséget jelent azzal, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül támogatják a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Az MLSZKSZ támogatja a hazai közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések erősítését, és sürgeti a vasúti infrastruktúra fejlesztését. A szervezet azzal számol, hogy a most induló jelentős autóipari és kapcsolódó ipari beruházások elkészültével napi szinten 30–40 plusz tehervonattal kell számolni, amelyet a magyar vasúti hálózat csak intenzív és jól szervezett fejlesztésekkel fog tudni kezelni.

Megszűnik a Messenger - a Facebook döntése végleges

Sokk a felhasználóknak: a Meta bejelentette, hogy megszünteti a Messenger asztali verzióját Windows és macOS rendszereken – számolt be róla a HVG. Ez azt jelenti, hogy hamarosan csak a webes felületen lehet majd üzenni.
2025. 11. 06. 01:00
Megosztás:

[ÉLŐ] Kriptovaluta hírek ma – 2025. november 5. – Miért zuhan újra a kripto? És miért immunis a $TAP?

A piacok jelenleg „előbb adnak el, később kérdeznek” módban működnek, ahogy a likviditás menekül a kijáratok felé. Ha egy altcoin nem termel bevételt vagy nem old meg valós problémát, a befektetőket egyszerűen nem érdekli.
2025. 11. 05. 23:00
Megosztás:

Új tüdőkórházat adtak át Sepsiszentgyörgyön

Új tüdőkórházat adtak át szerdán Sepsiszentgyörgyön, a modern eszközökkel felszerelt egészségügyi intézmény az engedélyeztetési folyamat után, várhatóan jövő év elején nyitja meg kapuit - közölte Tamás Sándor Kovászna megyei tanácselnök Facebook-oldalán.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Bank360: Mindenki az Otthon Startra figyel, miközben a személyi kölcsönöknél dőlnek a rekordok

Július után ismét 100 milliárd forint feletti összegű személyi kölcsönre szerződtek a háztartások 2025. szeptemberben. Idén ez már a második ilyen hónap volt, egyelőre töretlen a népszerűsége a kelendő fogyasztási kölcsönnek. A babaváró hitelből idén még nem fogyott annyi, mint szeptemberben. A Bank360 a Magyar Nemzeti Bank adatait szemlézte.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Állami mankón a lakáshitelezés: az új hitelek 38%-a támogatott

Megérkeztek a szeptemberi hitelstatisztikai adatok, amelyekből egyértelműen látszik, hogy a támogatott hitelek aránya a teljes hitelkihelyezésben jelentősen megugrott. Ennek fő mozgatórugója az Otthon Start program, gyakorlatilag az egész ország erről beszél a bejelentése óta.
2025. 11. 05. 21:00
Megosztás:

A Mol csoport Európa összefogását sürgeti egy új európai ipari stratégia érdekében

Kézzelfogható intézkedéseket sürget a Mol csoport Európa ipari versenyképességének helyreállítása érdekében, a társaság szerdai közleményében arra figyelmeztet, hogy a magas energiaköltségek, a szabályozás összetettsége és terhe, valamint az egyre inkább széttagolt piacok veszélyeztetik a kontinens hosszú távú jólétét.
2025. 11. 05. 20:30
Megosztás:

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei. A családi házak energetikai korszerűsítését segítő pályázaton eddig 4700 jelentkezőnek utaltak támogatást - összegezte a hivatalos Facebook oldalára szerdán feltöltött bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 05. 19:30
Megosztás:

Rengeteg használt autó ömlött be az országba októberben

Októberben a DataHouse adatai szerint 12 588 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 10 százalékkal több az előző havi mennyiségnél, és több mint 17 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak 10 725-ös értékét. Hasonló mértékű behozatalra utoljára 2021 márciusában volt példa, azóta a regisztrált import használt autók száma meg sem közelítette a 12 ezres szintet.
2025. 11. 05. 19:00
Megosztás:

Jön a Black Friday és a karácsony, indulhat a roham a hitelekért is

November elejével elindult az üzletekben a Black Friday-hoz kötődő, illetve a karácsonyi ünnepkör előtti akciók szezonja, ami a személyi kölcsönök és az áruvásárlási hitelek iránti keresletnek is jót tesz majd – hívja fel a figyelmet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A személyi kölcsönöknél az év végi időszaktól függetlenül is az egekben jár a kereslet, ám az áruhiteleknél úgy tűnik, az idei év csendesebb lesz a tavalyihoz képest.
2025. 11. 05. 18:30
Megosztás:

Indul a Demján Sándor 1+1 Program második üteme – 20 milliárd forint támogatás a vidéki vállalkozások fejlesztésére

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások támogatása érdekében! Ezért 2025. október 6-ától bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt és megdupláztuk a Demján Sándor Tőkeprogram keretében egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét. A Kormány azonban itt nem áll meg: a hazai kkv-k további megerősítése érdekében elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program második ütemét, 20 milliárd forint keretösszeggel. A program új szakaszában egy vállalkozás legalább 25 millió forint, legfeljebb 200 millió forint vissza nem térítendő támogatást igényelhet, 50 százalékos támogatási intenzitással. A program célja, hogy a vidéki vállalkozások eszközberuházásainak támogatásával növelje a magyar kkv-k termelékenységét, versenyképességét és technológiai felkészültségét. Az előregisztráció november 6-án indul, a támogatási kérelmek benyújtására december 1-jén lesz lehetőség.
2025. 11. 05. 18:00
Megosztás:

Jubileumi csengetéssel ünnepelte 30 éves tőzsdei jelenlétét az OTP Bank Nyrt.

Harminc évvel ezelőtt vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsde parkettjére az OTP Bank Nyrt., amelynek jubileumát ma ünnepélyes, kereskedésindító csengetéssel köszöntötték a tőzsdén. A hazai tőkepiac egyik jelentős szereplője három évtized alatt a BUX index legnagyobb súlyú papírjává vált, több BÉT Legek díjat is elnyert, és jelenleg is aktív szerepet vállal a tőkepiac fejlesztésében. A Budapesti Értéktőzsdével közösen indított stratégiai programjaik is jól mutatják a bank elkötelezettségét a hazai és regionális befektetői közösség erősítése iránt.
2025. 11. 05. 17:30
Megosztás:

Hatalmas új okosraktárat nyitott a Kifli.hu

Több tízmillió euró értékű beruházással hozta létre új logisztikai központját a Kifli.hu Biatorbágyon. Az online szupermarket, 16 500 négyzetméteres telephelye a cseh anyacég, a Rohlik Group történetének legnagyobb beruházása. A központban a legkorszerűbb automatizálási technológia működik, jelentősen növelve a kapacitást, még gyorsabb kiszállítást és még szélesebb választékot biztosítva a vásárlóknak.
2025. 11. 05. 17:00
Megosztás:

Megugrott a BMW negyedéves profitja

A BMW AG német autógyártó nyeresége 256 százalékkal nőtt az idei harmadik negyedévben éves összevetésben - került föl a cég honlapjára szerdán.
2025. 11. 05. 16:30
Megosztás:

Kínai autómárkák robbanásszerű növekedése – így alakul az EU autópiaca 2025-ben

Az Európai Unió autópiaca 2025 szeptemberében 10%-kal bővült az előző évhez képest. Bár a hibrid autók továbbra is uralják a piacot, a figyelem középpontjába egyre inkább a kínai autómárkák kerülnek, amelyek rekordnövekedést értek el. Az elektromos átállás viszont még messze nem tart ott, ahol az EU szeretné – derül ki a NextAuto lízingspecialista írásából.
2025. 11. 05. 16:00
Megosztás:

A legjobb kriptotőzsdék RWA-kereskedéshez

Mik azok az RWA-k és a tokenizált részvények? A Real-World Assets (RWAs), vagyis valós eszközök egyszerűen a hagyományos pénzügyi eszközök – például amerikai államkötvények, részvények vagy ETF-ek – digitalizált formái, amelyeket a blokkláncon adnak ki. Ezt a folyamatot nevezzük tokenizációnak.
2025. 11. 05. 15:30
Megosztás:

A Bitget Stock Futures mesterfokon: Gyors útmutató a részvénykereskedéshez a kriptokorszakban

A részvénykereskedés átalakulóban van. A Bitget Stock Futures révén a részvényekkel való kereskedés egyszerűbbé és rugalmasabbá vált.
2025. 11. 05. 15:00
Megosztás:

Ez most a 10 legnépszerűbb használt autó Magyarországon

Bár az érdeklődők száma csökkent, a hazai használtautó-piac minősége javult 2025 októberében - derül ki a Használtautó.hu adataiból. A járművek fiatalabbak, kevesebbet futottak, árak pedig minden hajtáslánc esetében emelkedtek. Különösen figyelemre méltó, hogy az elektromos autóknál is megtört a korábbi trend, és nőtt az átlagáruk.
2025. 11. 05. 14:30
Megosztás:

Ismét tízezres nagyságrendű lehet az éves csökkenés

A 2025-ös háromnegyedév adatai alapján a magyar cégvilágban tovább folytatódik a cégszám csökkenése. Az új alapítások továbbra sem képesek ellensúlyozni a megszűnések számát, miközben a cégbírósági eljárások száma tartósan magas maradt.
2025. 11. 05. 14:00
Megosztás:

Erős kettősség látható a fiatalok fizetési várakozásainál

A dolgozó fiatalok döntő része, 68 százaléka egyértelműen derűlátó a jövőbeni fizetésemelésekre nézve, azaz emelkedést várnak. Ugyanakkor az inflációval korrigált emelés, azaz a reálkeresetek alakulását tekintve már jóval árnyaltabb a kép a K&H ifjúsági index szerint. Tény azonban, hogy a bére csökkenésére csak nagyon kevés fiatal számít.
2025. 11. 05. 13:30
Megosztás:

Erős kettősség látható a fiatalok fizetési várakozásainál

A dolgozó fiatalok döntő része, 68 százaléka egyértelműen derűlátó a jövőbeni fizetésemelésekre nézve, azaz emelkedést várnak. Ugyanakkor az inflációval korrigált emelés, azaz a reálkeresetek alakulását tekintve már jóval árnyaltabb a kép a K&H ifjúsági index szerint. Tény azonban, hogy a bére csökkenésére csak nagyon kevés fiatal számít.
2025. 11. 05. 13:00
Megosztás: