Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Több mint 7 százalékkal csökkent a hazai árufuvarozás összteljesítménye tavaly a nemzetközi politikai hatások és az európai recesszió következtében, kevesebb árut szállítottak közúton, vasúton és vízen is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban. A hazai eredmény azért is kiemelkedő, mert az EU-ban összességében tavaly több mint 10 százalékkal csökkent az intermodális forgalom. A nehéz gazdasági helyzetben idén sem várható az áruszállítás bővülése, már a tavalyi teljesítmény megismétlése is eredménynek számítana. Az intermodális fuvarozás térnyerése viszont tovább gyorsulhat.

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Turbulens évet zárt az áruszállítás 2023-ban: a 2022-ben tapasztalt csökkenés tovább folytatódott. A pandémia hatása ugyan már elmúlt és az energiapiaci viharok is csillapodtak, viszont az európai szintű recesszió, az orosz–ukrán háború, a Vörös-tengeren kezdődött hajótámadások, a tengeri szállítási díjak hullámzása, valamint az európai szintű problémák a vasúti infrastruktúrában – felújítási dömping, sztrájkok, határzárak – nehéz helyzetbe hozták a fuvarozást.

Eközben a szakemberhiány a sofőrök mellett a logisztikai ágazat egészébe begyűrűzött. Raktárosokat, targoncavezetőket, vasúti szakembereket, fuvarszervezőket keresnek folyamatosan, egyre magasabb béreket és egyéb juttatásokat ígérve.

A tavalyi második félévben bezuhant a szállítás

Tavaly a hazai árufuvarozás összvolumene (243 millió tonna) 7,1 százalékkal, teljesítménye (45,1 milliárd tonnakilométer) 10,3 százalékkal csökkent 2022-höz képest. A közúti, a vasúti és a vízi alágazat teljesítménye is negatív volt. Ennek oka elsősorban a gazdaság gyenge teljesítménye, valamint érezhető a tendencia, hogy az európai gyártók visszahozzák termelésüket, vagy annak egy részét Európába, ezzel pedig csökken a szállítási igényük.

Legnagyobb részben (79%) közúton szállítják az árut. Tavaly a nemzetközi és a belföldi közúti szállítás volumene is csökkent, főleg a második félévben. A hazai forgalomcsökkenés oka elsősorban a lakossági fogyasztás visszaesése volt. Ezen felül a forgalom egy részét más uniós ország fuvarozói vagy ukrán kamionosok vitték el, csökkentve ezzel a hazai fuvarozók mozgásterét.

A vasúti fuvarozást 2023-ban is hátrányosan érintették a gyakori vágányzárak, a rossz pályaállapotok miatt elrendelt tömeges lassújelek, a határátlépési nehézségek. Az egyeskocsis forgalomra kapott támogatás piaci hatása még nem érződött, és nem látható előre, hogy idén milyen hatása lesz.  

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye négy éve csökken folyamatosan, tavaly is rövidebb távolságra és kevesebb árut vittek, mint 2022-ben. Ennek részben az ukrán háború az oka, ugyanis a dunai vontatóhajók nagy része az Al-Dunán dolgozott, ukrán gabonát szállított. A hajózás rossz helyzetét mutatja, hogy 2019-hez képest mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a belvízi áruszállítás.

Nőtt az intermodális szállítás aránya

Az intermodális áruforgalom sem tudta elkerülni a csökkenést tavaly, de kisebb mértékben érintette a válság, mint a többi szállítási ágazatot, így összességében növelni tudta részesedését az áruszállításban. 2023-ban összesen 700 ezer húszlábas szabványkonténernyi (TEU) árut szállítottak több fuvarozási módot kombinálva. A rakott konténereknél 6 százalékkal, az üreseknél 1 százalékkal mérséklődött a kontinentális forgalom, a félpótkocsik fuvarozása viszont 6 százalékkal bővült. Ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő, az EU-ban összességében ugyanis tavaly minden negyedévben több mint tíz százalékkal csökkent az csökkent az intermodális forgalom.

A tengeri–vasúti vagy tengeri–közúti kombinált szállítás teljesítménye stagnált tavaly, összesen 360 ezer TEU-t tett ki. Az adriai és égei tengeri kikötőkből származó forgalom 2 százalékkal csökkent, míg az északi és keleti tengeri kikötőknél 10 százalékkal nőtt. Elsősorban nyersanyagok és alkatrészek érkeznek tengeren a hazai feldolgozóiparnak, a késztermékeket főként közúton vagy kisebb részben vasúton szállítják el.

A vasúti fuvarozáson belül nőtt tavaly az intermodális szállítás aránya, az MLSZKSZ saját adatai szerint már meghaladta a 31 százalékot. Ezt az eredmény annak ellenére sikerült elérni, hogy az Ázsia és Európa közötti vasúti forgalom az első negyedévben teljesen leállt, szinte egyáltalán nem jött áru az orosz-fehérorosz-lengyel útvonalon. Ennek oka, hogy Kína és Oroszország között intenzívebbé vált a vasúti szállítás, ami lekötötte a kapacitásokat, és az árak sem voltak versenyképesek a tengeri szállítással. A Selyemút forgalma csak az utolsó negyedévben kezdett megélénkülni, miután az Ádeni-öbölben kezdődött húszi támadások hatására drágultak a tengeri fuvarok és megnőtt a menetidő.

Először leállt, majd újraindult az ukrán forgalom

2023 első hónapjaiban az ukrán–magyar áruforgalom is szinte teljesen leállt, a háború, a kedvezőbb eljutási útvonalak, és elszámolási viták miatt. Az ukrán dunai kikötők ellehetetlenítése miatt azonban augusztustól ismét megjelent az ukrán konténeres forgalom, elsősorban gabonát és nyersétolajat szállítanak. Ukrajna irányában kisebb mértékben megkezdődött az építőanyag-fuvarozás.

Az MLSZKSZ adatai szerint az intermodális forgalom túlnyomó része, 99 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba 2023-ban.

Idén, az előrejelzések szerint, a gazdasági nehézségek miatt már az is eredmény lesz, ha a szinten marad a fuvarozás összteljesítménye. Az MLSZKSZ ugyanakkor arra számít, hogy az intermodális fuvarozás aránya tovább növekszik.

„Az intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Kisebb a személyzetigénye, mint a közúti szállításnak, gyors és jól szervezhető, az árképzése egyre versenyképesebb. Térnyerését környezetvédelmi szempontok miatt támogatja az Európai Unió, elősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésének finanszírozásával és a közúti szállítás szabályainak szigorításával. A nemrég módosított hazai szabályozás pedig további segítséget jelent azzal, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül támogatják a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Az MLSZKSZ támogatja a hazai közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések erősítését, és sürgeti a vasúti infrastruktúra fejlesztését. A szervezet azzal számol, hogy a most induló jelentős autóipari és kapcsolódó ipari beruházások elkészültével napi szinten 30–40 plusz tehervonattal kell számolni, amelyet a magyar vasúti hálózat csak intenzív és jól szervezett fejlesztésekkel fog tudni kezelni.

Jobb vétel lehet 2026-ban: az Nvidia részvény vagy a Bitcoin?

Az Nvidia és a Bitcoin két teljesen eltérő eszköz, mégis van bennük egy közös pont: mindketten saját piacuk csúcsán állnak. Az Nvidia a mesterséges intelligenciát kiszolgáló adatközponti GPU-k piacát uralja, 4,3 billió dolláros kapitalizációjával a világ legértékesebb félvezetőgyártója, míg a Bitcoin 1,8 billió dolláros értékével továbbra is a kriptoszektor zászlóshajója.
2025. 12. 15. 05:00
Megosztás:

A lakás ideális hőfokát nem előírni, hanem elmagyarázni érdemes

Meglepően egyszerű módszerrel csökkenthető az otthoni energiafogyasztás: megbízható információk hatására jelentősen lejjebb vennék az egyetemisták lakásuk hőmérsékletét, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss felméréséből.
2025. 12. 15. 04:00
Megosztás:

Belehúztak a gyűjtögetésbe a magyarok: már ennyi pénz van a kincstári NYESZ-számlákon

Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
2025. 12. 15. 03:00
Megosztás:

Melyik kriptóban van több növekedési potenciál: Bitcoin vagy Cardano?

Ha a befektetőket megkérdezzük, inkább egy stabil, „blue chip” eszközt választanának-e, vagy egy kisebb, még bizonyítás előtt álló projektet, sokan ösztönösen az utóbbit mondanák. A nagy nyereség ígérete vonzó – még akkor is, ha a legtöbb „lottószelvény” végül értéktelenné válik.
2025. 12. 15. 02:00
Megosztás:

Beütött amitől féltünk: itt a készpénzfizetési limit Európában

Az Európai Unió jelentős lépést tett a pénzmosás visszaszorítása érdekében: elfogadták a 10 000 eurós készpénzes fizetési plafont, miután már tavaly decemberben létrehozták az uniós pénzügyi tisztaság felett őrködő központi szervet, az AMLA-t.
2025. 12. 15. 01:00
Megosztás:

Ilyen időnk lesz a karácsony előtti héten

Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a jövő héten is, de elsősorban a hét elején kisebb körzetekben felszakadozhat a felhőzet. A hőmérséklet csúcsértéke nagyrészt 3-8 Celsius-fok között alakul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 12. 15. 00:05
Megosztás:

A felújított pályán sűrűbben járnak a vonatok a Hatvan-Somoskőújfalu vonalon

Még a téli menetrendváltás vasárnapi életbe lépése előtt rendbe tették a 81-es vonalat, így sűrűbbé vált a közlekedés a Hatvan–Somoskőújfalu vonalon, immár egész nap, órás ütemben indultak a vonatok - közölte a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap közösségi oldalán.
2025. 12. 14. 23:00
Megosztás:

Ez az 1 dollár alatti kriptó akár meglepetést is okozhat

A vezető kriptovaluták többsége 2025-ben eddig gyengén teljesít, a top 20 érme közül csak néhány tudott pluszban maradni. Ezek közé tartozik a Tron (TRX) is, amely jelenleg körülbelül 0,25 dolláron forog, és az év eleje óta nagyjából 12%-ot emelkedett. Ez elsőre nem tűnik kiugró eredménynek, de még így is jobban teljesít, mint a Bitcoin, amely mínuszban van ugyanebben az időszakban.
2025. 12. 14. 22:00
Megosztás:

Kétmillió ember fantáziáját mozgatta meg a lakáspiac 2025-ben

A magyar lakáspiac 2025-ben rendhagyó és kiemelkedően aktív időszakot zárt, mivel egyetlen naptári éven belül két markáns keresleti hullám alakult ki, erre pedig a modern hazai lakáspiac történetében eddig nem volt példa. Az első hullám az év elején érkezett, amikor sokan a magas hozamú állampapírokból felszabaduló megtakarításainak kerestek ingatlanpiaci befektetési lehetőséget. A második, még jelentősebb roham nyár végétől indult, miután bejelentették az Otthon Start Programot (OSP), amely kifejezetten az elsőlakás-vásárlók számára kínál kedvező feltételeket.
2025. 12. 14. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint az 50. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 12. 14. 20:00
Megosztás:

Bitfarms: már nem csak Bitcoin-bányász, hanem AI-energiaplay

A Bitfarms részvényei 2025-ben látványosan felülteljesítették a Bitcoint: miközben a BTC az év eleje óta mínuszban van, a BITF árfolyama közel 90%-kal emelkedett. Ennek oka nem a kriptopiac ereje, hanem éppen az, hogy a vállalat tudatosan eltávolodik a klasszikus Bitcoin-bányászattól, és egyre inkább energia- és digitális infrastruktúra-szolgáltatóvá alakul át, kifejezetten az AI-adatközpontok igényeire szabva.
2025. 12. 14. 19:00
Megosztás:

Melyik faj lesz az év hala 2026-ban?

A Magyar Haltani Társaság ismét nyilvános szavazást hirdetett az Év hala cím elnyerésére. A közönség 2026-ra három őshonos halfaj közül választhat, a kezdeményezés célja a hazai halfauna megismertetése és népszerűsítése. Szavazni december 31-ig lehet a társaság honlapján, ahol a leadott voksok aktuális állása is folyamatosan nyomon követhető.
2025. 12. 14. 18:00
Megosztás:

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a kálium-karbonát esetében

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a műtrágya alapanyagaként használt kálium-karbonát esetében - jelentette be az amerikai adminisztráció szombaton, amelyet követően visszanyerte szabadságát több mint 100 bebörtönzött ellenzéki.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Sokan nem ismerik a jövő évi újdonságokat az autópályák használatában

Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az autopalyamatrica.hu online felmérése alapján vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet adventi adománygyűjtése

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet 30. adventi adománygyűjtése, amelyhez már több százezren csatlakoztak, több mint 100 millió forintot ajánlottak fel a nélkülözők támogatására – közölte a segélyszervezet vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 16:00
Megosztás:

Az Air China tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között

Az Air China légitársaság a jelenlegi heti négy helyett tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között, ezzel a magyar főváros lesz a negyedik az Európai Unióban, amely napi közvetlen légi összeköttetéssel fog állni a kínaival - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vasárnap Budapesten.
2025. 12. 14. 15:00
Megosztás:

Kína új jogi irányelvei felforgathatják a kriptobűnözés kezelését – Jöhet a globális szabályozási hullám?

Kína új jogi javaslatot terjesztett elő, amely alapjaiban reformálhatja a kriptovalutákkal kapcsolatos bűncselekmények kezelését. A cél: átláthatóbb bírósági eljárások, szabályozott eszközértékesítések és a károsultak hatékonyabb védelme. Bár a nemzetközi piac egyelőre higgadtan reagált, a lépés globális hatással is járhat. Lássuk, mit tartalmaz a kínai igazságügyi hálózat friss javaslata, és miért érdemes figyelni rá a kriptopiaci szereplőknek!
2025. 12. 14. 14:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyam előrejelzés 2030-ig: 500 ezer vagy 1 millió dollár? A BTC jövője intézményi szemmel

A Bitcoin ismét fordulóponthoz érkezett: az árfolyam 2025 végén 90 ezer dollár körül stabilizálódott, miután októberben 126 ezer dolláros csúcsot ért el. A piac most egyetlen kérdésre fókuszál: elérheti-e a Bitcoin az 500 ezer vagy akár az 1 millió dolláros szintet 2030-ra?
2025. 12. 14. 13:00
Megosztás:

Brazília legnagyobb magánbankja Bitcoin-t ajánl: Miért javasol az Itaú Unibanco 3%-os BTC-kitettséget?

Az Itaú Unibanco, Latin-Amerika legnagyobb magántulajdonban lévő bankja merész, de átgondolt ajánlással rukkolt elő: ügyfeleinek azt tanácsolja, hogy 2026-ra portfóliójuk akár 3%-át is fektessék Bitcoinba.
2025. 12. 14. 11:00
Megosztás:

Soha nem látott egészségügyi kockázatfelmérési program indul Gödöllőn

Soha nem látott egészségügyi kockázatfelmérési program indul Gödöllőn és vonzáskörzetében - közölte a kulturális és innovációs miniszter szombaton a Pest vármegyei városban.
2025. 12. 14. 09:00
Megosztás: