Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Több mint 7 százalékkal csökkent a hazai árufuvarozás összteljesítménye tavaly a nemzetközi politikai hatások és az európai recesszió következtében, kevesebb árut szállítottak közúton, vasúton és vízen is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban. A hazai eredmény azért is kiemelkedő, mert az EU-ban összességében tavaly több mint 10 százalékkal csökkent az intermodális forgalom. A nehéz gazdasági helyzetben idén sem várható az áruszállítás bővülése, már a tavalyi teljesítmény megismétlése is eredménynek számítana. Az intermodális fuvarozás térnyerése viszont tovább gyorsulhat.

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Turbulens évet zárt az áruszállítás 2023-ban: a 2022-ben tapasztalt csökkenés tovább folytatódott. A pandémia hatása ugyan már elmúlt és az energiapiaci viharok is csillapodtak, viszont az európai szintű recesszió, az orosz–ukrán háború, a Vörös-tengeren kezdődött hajótámadások, a tengeri szállítási díjak hullámzása, valamint az európai szintű problémák a vasúti infrastruktúrában – felújítási dömping, sztrájkok, határzárak – nehéz helyzetbe hozták a fuvarozást.

Eközben a szakemberhiány a sofőrök mellett a logisztikai ágazat egészébe begyűrűzött. Raktárosokat, targoncavezetőket, vasúti szakembereket, fuvarszervezőket keresnek folyamatosan, egyre magasabb béreket és egyéb juttatásokat ígérve.

A tavalyi második félévben bezuhant a szállítás

Tavaly a hazai árufuvarozás összvolumene (243 millió tonna) 7,1 százalékkal, teljesítménye (45,1 milliárd tonnakilométer) 10,3 százalékkal csökkent 2022-höz képest. A közúti, a vasúti és a vízi alágazat teljesítménye is negatív volt. Ennek oka elsősorban a gazdaság gyenge teljesítménye, valamint érezhető a tendencia, hogy az európai gyártók visszahozzák termelésüket, vagy annak egy részét Európába, ezzel pedig csökken a szállítási igényük.

Legnagyobb részben (79%) közúton szállítják az árut. Tavaly a nemzetközi és a belföldi közúti szállítás volumene is csökkent, főleg a második félévben. A hazai forgalomcsökkenés oka elsősorban a lakossági fogyasztás visszaesése volt. Ezen felül a forgalom egy részét más uniós ország fuvarozói vagy ukrán kamionosok vitték el, csökkentve ezzel a hazai fuvarozók mozgásterét.

A vasúti fuvarozást 2023-ban is hátrányosan érintették a gyakori vágányzárak, a rossz pályaállapotok miatt elrendelt tömeges lassújelek, a határátlépési nehézségek. Az egyeskocsis forgalomra kapott támogatás piaci hatása még nem érződött, és nem látható előre, hogy idén milyen hatása lesz.  

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye négy éve csökken folyamatosan, tavaly is rövidebb távolságra és kevesebb árut vittek, mint 2022-ben. Ennek részben az ukrán háború az oka, ugyanis a dunai vontatóhajók nagy része az Al-Dunán dolgozott, ukrán gabonát szállított. A hajózás rossz helyzetét mutatja, hogy 2019-hez képest mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a belvízi áruszállítás.

Nőtt az intermodális szállítás aránya

Az intermodális áruforgalom sem tudta elkerülni a csökkenést tavaly, de kisebb mértékben érintette a válság, mint a többi szállítási ágazatot, így összességében növelni tudta részesedését az áruszállításban. 2023-ban összesen 700 ezer húszlábas szabványkonténernyi (TEU) árut szállítottak több fuvarozási módot kombinálva. A rakott konténereknél 6 százalékkal, az üreseknél 1 százalékkal mérséklődött a kontinentális forgalom, a félpótkocsik fuvarozása viszont 6 százalékkal bővült. Ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő, az EU-ban összességében ugyanis tavaly minden negyedévben több mint tíz százalékkal csökkent az csökkent az intermodális forgalom.

A tengeri–vasúti vagy tengeri–közúti kombinált szállítás teljesítménye stagnált tavaly, összesen 360 ezer TEU-t tett ki. Az adriai és égei tengeri kikötőkből származó forgalom 2 százalékkal csökkent, míg az északi és keleti tengeri kikötőknél 10 százalékkal nőtt. Elsősorban nyersanyagok és alkatrészek érkeznek tengeren a hazai feldolgozóiparnak, a késztermékeket főként közúton vagy kisebb részben vasúton szállítják el.

A vasúti fuvarozáson belül nőtt tavaly az intermodális szállítás aránya, az MLSZKSZ saját adatai szerint már meghaladta a 31 százalékot. Ezt az eredmény annak ellenére sikerült elérni, hogy az Ázsia és Európa közötti vasúti forgalom az első negyedévben teljesen leállt, szinte egyáltalán nem jött áru az orosz-fehérorosz-lengyel útvonalon. Ennek oka, hogy Kína és Oroszország között intenzívebbé vált a vasúti szállítás, ami lekötötte a kapacitásokat, és az árak sem voltak versenyképesek a tengeri szállítással. A Selyemút forgalma csak az utolsó negyedévben kezdett megélénkülni, miután az Ádeni-öbölben kezdődött húszi támadások hatására drágultak a tengeri fuvarok és megnőtt a menetidő.

Először leállt, majd újraindult az ukrán forgalom

2023 első hónapjaiban az ukrán–magyar áruforgalom is szinte teljesen leállt, a háború, a kedvezőbb eljutási útvonalak, és elszámolási viták miatt. Az ukrán dunai kikötők ellehetetlenítése miatt azonban augusztustól ismét megjelent az ukrán konténeres forgalom, elsősorban gabonát és nyersétolajat szállítanak. Ukrajna irányában kisebb mértékben megkezdődött az építőanyag-fuvarozás.

Az MLSZKSZ adatai szerint az intermodális forgalom túlnyomó része, 99 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba 2023-ban.

Idén, az előrejelzések szerint, a gazdasági nehézségek miatt már az is eredmény lesz, ha a szinten marad a fuvarozás összteljesítménye. Az MLSZKSZ ugyanakkor arra számít, hogy az intermodális fuvarozás aránya tovább növekszik.

„Az intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Kisebb a személyzetigénye, mint a közúti szállításnak, gyors és jól szervezhető, az árképzése egyre versenyképesebb. Térnyerését környezetvédelmi szempontok miatt támogatja az Európai Unió, elősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésének finanszírozásával és a közúti szállítás szabályainak szigorításával. A nemrég módosított hazai szabályozás pedig további segítséget jelent azzal, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül támogatják a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Az MLSZKSZ támogatja a hazai közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések erősítését, és sürgeti a vasúti infrastruktúra fejlesztését. A szervezet azzal számol, hogy a most induló jelentős autóipari és kapcsolódó ipari beruházások elkészültével napi szinten 30–40 plusz tehervonattal kell számolni, amelyet a magyar vasúti hálózat csak intenzív és jól szervezett fejlesztésekkel fog tudni kezelni.

A horvát kormány nem szabályozza tovább az üzemanyagok árát

Horvátország kormánya úgy döntött, hogy a kőolajszármazékok legmagasabb kiskereskedelmi árának meghatározásáról szóló rendeletet a továbbiakban nem alkalmazza, amit a globális piaci trendek alapos elemzésének és nyomon követésének eredményével magyarázott.
2025. 07. 14. 22:30
Megosztás:

Fokozná a kiskorúak védelmét az online térben az EB

Az Európai Bizottság iránymutatásokat tett közzé hétfőn a kiskorúak védelmének fokozására az online térben, valamint bemutatott egy életkort ellenőrző alkalmazást annak biztosítására, hogy a gyermekek és a fiatalok továbbra is élvezhessék az online világ kínálta lehetőségeket, például a tanulást és a kommunikációt, miközben csökken a káros tartalmaknak és viselkedésnek való kitettségük kockázata.
2025. 07. 14. 21:30
Megosztás:

Az első fél évben nőtt az ingatlan adásvételek száma

Idén az év első hat hónapjában az ingatlan adásvételek száma országosan 63 390 volt, ami éves összevetésben 2,8 százalékos növekedés, emellett a hitelpiacon is folytatódott az élénkülés: a hitelezés volumene 23 százalékkal nőtt 2024 azonos időszakához képest - közölte a Duna House hétfőn az MTI-vel.
2025. 07. 14. 21:00
Megosztás:

MNB: jóval infláció felett nőtt a tőkepiaci szereplők, pénztárak, biztosítók forgalma 2024-ben

A magyarországi öngondoskodási, biztosítási és tőkepiaci szektor, valamint a közvetítők egyaránt kétszámjegyű, az inflációt jelentősen meghaladó forgalomnövekedést könyvelhettek el 2024-ben - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az MTI-vel hétfőn.
2025. 07. 14. 20:00
Megosztás:

Giorgia Meloni a kereskedelmi háború veszélyeire figyelmeztetett

A kereskedelmi háború mindannyiunkat gyengébbé tenne a közös globális kihívásokkal szemben - figyelmeztetett Giorgia Meloni olasz kormányfő vasárnap este kiadott közleményében az amerikai elnök vámpolitikai bejelentésére reagálva.
2025. 07. 14. 18:30
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 18:00
Megosztás:

18 milliárd forintos közvilágítás-korszerűsítési pályázat indul 5000 lakos alatti településeknek

Hétfőtől pályázhatnak az 5000 lakos alatti települések a helyi közvilágítás korszerűsítésére; a Magyar Falu Program keretében, a Jedlik Ányos Energetikai Program forrásaiból összesen 18 milliárd forint áll rendelkezésre - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) energetikáért felelős államtitkára hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
2025. 07. 14. 17:30
Megosztás:

Indul a nyári szezonális ellenőrzés

Július 15-én, kedden elindul a nyári szezonális ellenőrzés, amelyet az élelmiszerlánc-felügyeletet irányító Tállai András, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára rendelt el - jelentette be hétfői közleményében a minisztérium.
2025. 07. 14. 17:00
Megosztás:

Folytatódhat a fellendülés a budapesti szállodapiacon

Minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt a kelet-közép-európai és ezen belül a budapesti szállodapiac teljesítménye 2024-ben. A szektor növekedése idén is folytatódhat, a nemzetközi vendégéjszakák száma az év végére az eddigi rekordév, 2019 szintjét is meghaladhatja - tájékoztatta a CBRE az MTI-t hétfőn.
2025. 07. 14. 16:30
Megosztás:

Ide 30, oda 27

Szóval nem 20, nem 50, hanem most inkább 30 százalékos általános vámot vetne ki Trump az EU-ra augusztus 1-től (na meg Mexikóra is).
2025. 07. 14. 16:00
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 15:30
Megosztás:

Több hibát is találtak a rumok ellenőrzésekor

Rumokat vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), egy terméknél jelölési hibát találtak, egynél pedig élelmiszerminőségi probléma miatt intézkedtek a szakemberek; a hivatal mindkét forgalmazóval szemben eljárást indított és csaknem 700 ezer forint bírságot szabott ki - közölte a Nébih a honlapján hétfőn.
2025. 07. 14. 15:00
Megosztás:

Erőteljesen csökkent a BASF negyedéves nyeresége

A vártnál jelentősebben csökkent a Magyarországon is jelen lévő BASF német vegyipari vállalat nyeresége az idei második negyedévben, miközben rontotta idei eredményelőrejelzését - áll a cég honlapján.
2025. 07. 14. 14:30
Megosztás:

Nőtt az ingatlanadásvételek és a hitelezés volumene 2025 első félévében

A Duna House legfrissebb ingatlanpiaci adatai alapján a hazai lakáspiac a nyári hónapok kezdetén is stabil aktivitást mutatott: 2025 júniusában országosan 9 908 lakóingatlan cserélt tulajdonost, ami 6,3%-kal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának értékét.
2025. 07. 14. 14:00
Megosztás:

Ismét féltheti állását a Fed-elnök

Jerome Powell Fed-elnök ismét Trump célkeresztjébe került.
2025. 07. 14. 13:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a kötelező biztosítás az e-rollerekre?

Idén átlagosan 6500 forintos éves átlagdíj mellett, alapvetően két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett kalkulátorának adataiból. Az ellenőrzés nehézségei miatt piaci becslések szerint országos szinten csupán az érintett járművek harmada rendelkezik az előírt biztosítással.
2025. 07. 14. 13:00
Megosztás:

3 stresszmentes kriptobefektetési stratégia, amivel nyugodtan alhatsz éjszaka

A kriptovaluta-befektetés nem a gyenge idegzetűek sportja. Egy Bitcoin 2021. november 10-én 67 000 dollárba került, és 2022-ben 16 000-ig zuhant, mielőtt 2025 júliusára elérte a 109 000 dolláros szintet. Aki ezt az utat végigjárta, 62%-os hozamnak örülhet – ha közben nem dobta el a portfólióját ijedtében. Ha te is belevágnál a digitális eszközök világába, de nem akarsz minden árfolyam-ingadozás miatt álmatlanul forgolódni, ez a három stratégia neked szól.
2025. 07. 14. 12:30
Megosztás:

A Stellar (XLM) váratlan áttörése: Lehagyta az XRP-t, és újra reflektorfénybe került

A kriptoközösséget meglepő fordulat rázta meg a napokban: a Stellar (XLM) nemcsak hogy lehagyta az XRP-t árfolyamteljesítményben, de ezzel megszakított egy hónapok óta tartó szoros árfolyamkorrelációt a két token között. A mozgás nem véletlenszerű, hanem technikai és piaci háttérrel alátámasztott rally, amely újraélesztette az érdeklődést a Stellar iránt – és ezzel új fejezet nyílhat az XLM kontra XRP versenyben.
2025. 07. 14. 12:00
Megosztás:

Emelkedtek a hosszú hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain pénteken

Az amerikai 10 éves hozama 4 bp-tal 4,39% körüli szintre emelkedett pénteken, Donald Trump elnök utóbbi napokban bejelentett vámfenyegetései tovább fokozták a piaci feszültséget.
2025. 07. 14. 11:30
Megosztás:

A jövő a tokenizált betéteké, nem a stabilcoinoké a Bank of England szerint

A Bank of England kormányzója, Andrew Bailey határozott üzenetet küldött a brit bankszektornak: ne a privát stabilcoinokkal, hanem a tokenizált bankbetétekkel foglalkozzanak. Az üzenet nemcsak iránymutatás, hanem egy új szabályozási korszak nyitánya is lehet – amely gyökeresen átalakíthatja a pénzügyi rendszer digitális jövőképét az Egyesült Királyságban.
2025. 07. 14. 10:30
Megosztás: