Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Több mint 7 százalékkal csökkent a hazai árufuvarozás összteljesítménye tavaly a nemzetközi politikai hatások és az európai recesszió következtében, kevesebb árut szállítottak közúton, vasúton és vízen is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban. A hazai eredmény azért is kiemelkedő, mert az EU-ban összességében tavaly több mint 10 százalékkal csökkent az intermodális forgalom. A nehéz gazdasági helyzetben idén sem várható az áruszállítás bővülése, már a tavalyi teljesítmény megismétlése is eredménynek számítana. Az intermodális fuvarozás térnyerése viszont tovább gyorsulhat.

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt

Turbulens évet zárt az áruszállítás 2023-ban: a 2022-ben tapasztalt csökkenés tovább folytatódott. A pandémia hatása ugyan már elmúlt és az energiapiaci viharok is csillapodtak, viszont az európai szintű recesszió, az orosz–ukrán háború, a Vörös-tengeren kezdődött hajótámadások, a tengeri szállítási díjak hullámzása, valamint az európai szintű problémák a vasúti infrastruktúrában – felújítási dömping, sztrájkok, határzárak – nehéz helyzetbe hozták a fuvarozást.

Eközben a szakemberhiány a sofőrök mellett a logisztikai ágazat egészébe begyűrűzött. Raktárosokat, targoncavezetőket, vasúti szakembereket, fuvarszervezőket keresnek folyamatosan, egyre magasabb béreket és egyéb juttatásokat ígérve.

A tavalyi második félévben bezuhant a szállítás

Tavaly a hazai árufuvarozás összvolumene (243 millió tonna) 7,1 százalékkal, teljesítménye (45,1 milliárd tonnakilométer) 10,3 százalékkal csökkent 2022-höz képest. A közúti, a vasúti és a vízi alágazat teljesítménye is negatív volt. Ennek oka elsősorban a gazdaság gyenge teljesítménye, valamint érezhető a tendencia, hogy az európai gyártók visszahozzák termelésüket, vagy annak egy részét Európába, ezzel pedig csökken a szállítási igényük.

Legnagyobb részben (79%) közúton szállítják az árut. Tavaly a nemzetközi és a belföldi közúti szállítás volumene is csökkent, főleg a második félévben. A hazai forgalomcsökkenés oka elsősorban a lakossági fogyasztás visszaesése volt. Ezen felül a forgalom egy részét más uniós ország fuvarozói vagy ukrán kamionosok vitték el, csökkentve ezzel a hazai fuvarozók mozgásterét.

A vasúti fuvarozást 2023-ban is hátrányosan érintették a gyakori vágányzárak, a rossz pályaállapotok miatt elrendelt tömeges lassújelek, a határátlépési nehézségek. Az egyeskocsis forgalomra kapott támogatás piaci hatása még nem érződött, és nem látható előre, hogy idén milyen hatása lesz.  

A hazai belvízi áruforgalom teljesítménye négy éve csökken folyamatosan, tavaly is rövidebb távolságra és kevesebb árut vittek, mint 2022-ben. Ennek részben az ukrán háború az oka, ugyanis a dunai vontatóhajók nagy része az Al-Dunán dolgozott, ukrán gabonát szállított. A hajózás rossz helyzetét mutatja, hogy 2019-hez képest mintegy negyven százalékkal zuhant vissza a belvízi áruszállítás.

Nőtt az intermodális szállítás aránya

Az intermodális áruforgalom sem tudta elkerülni a csökkenést tavaly, de kisebb mértékben érintette a válság, mint a többi szállítási ágazatot, így összességében növelni tudta részesedését az áruszállításban. 2023-ban összesen 700 ezer húszlábas szabványkonténernyi (TEU) árut szállítottak több fuvarozási módot kombinálva. A rakott konténereknél 6 százalékkal, az üreseknél 1 százalékkal mérséklődött a kontinentális forgalom, a félpótkocsik fuvarozása viszont 6 százalékkal bővült. Ez a teljesítmény uniós szinten is kiemelkedő, az EU-ban összességében ugyanis tavaly minden negyedévben több mint tíz százalékkal csökkent az csökkent az intermodális forgalom.

A tengeri–vasúti vagy tengeri–közúti kombinált szállítás teljesítménye stagnált tavaly, összesen 360 ezer TEU-t tett ki. Az adriai és égei tengeri kikötőkből származó forgalom 2 százalékkal csökkent, míg az északi és keleti tengeri kikötőknél 10 százalékkal nőtt. Elsősorban nyersanyagok és alkatrészek érkeznek tengeren a hazai feldolgozóiparnak, a késztermékeket főként közúton vagy kisebb részben vasúton szállítják el.

A vasúti fuvarozáson belül nőtt tavaly az intermodális szállítás aránya, az MLSZKSZ saját adatai szerint már meghaladta a 31 százalékot. Ezt az eredmény annak ellenére sikerült elérni, hogy az Ázsia és Európa közötti vasúti forgalom az első negyedévben teljesen leállt, szinte egyáltalán nem jött áru az orosz-fehérorosz-lengyel útvonalon. Ennek oka, hogy Kína és Oroszország között intenzívebbé vált a vasúti szállítás, ami lekötötte a kapacitásokat, és az árak sem voltak versenyképesek a tengeri szállítással. A Selyemút forgalma csak az utolsó negyedévben kezdett megélénkülni, miután az Ádeni-öbölben kezdődött húszi támadások hatására drágultak a tengeri fuvarok és megnőtt a menetidő.

Először leállt, majd újraindult az ukrán forgalom

2023 első hónapjaiban az ukrán–magyar áruforgalom is szinte teljesen leállt, a háború, a kedvezőbb eljutási útvonalak, és elszámolási viták miatt. Az ukrán dunai kikötők ellehetetlenítése miatt azonban augusztustól ismét megjelent az ukrán konténeres forgalom, elsősorban gabonát és nyersétolajat szállítanak. Ukrajna irányában kisebb mértékben megkezdődött az építőanyag-fuvarozás.

Az MLSZKSZ adatai szerint az intermodális forgalom túlnyomó része, 99 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, METRANS) keresztül érkezett az országba 2023-ban.

Idén, az előrejelzések szerint, a gazdasági nehézségek miatt már az is eredmény lesz, ha a szinten marad a fuvarozás összteljesítménye. Az MLSZKSZ ugyanakkor arra számít, hogy az intermodális fuvarozás aránya tovább növekszik.

„Az intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet tud kihasítani az áruszállításból. Kisebb a személyzetigénye, mint a közúti szállításnak, gyors és jól szervezhető, az árképzése egyre versenyképesebb. Térnyerését környezetvédelmi szempontok miatt támogatja az Európai Unió, elősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésének finanszírozásával és a közúti szállítás szabályainak szigorításával. A nemrég módosított hazai szabályozás pedig további segítséget jelent azzal, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül támogatják a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Az MLSZKSZ támogatja a hazai közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések erősítését, és sürgeti a vasúti infrastruktúra fejlesztését. A szervezet azzal számol, hogy a most induló jelentős autóipari és kapcsolódó ipari beruházások elkészültével napi szinten 30–40 plusz tehervonattal kell számolni, amelyet a magyar vasúti hálózat csak intenzív és jól szervezett fejlesztésekkel fog tudni kezelni.

Mostantól a kisvállalkozók is pár perc alatt megmérhetik a karbonlábnyomukat

Új fejezet kezdődik a kis- és egyéni vállalkozások számára: egyre többen követelhetik meg a beszállítóiktól, hogy elkötelezettséget mutassanak a fenntarthatóság terén. A társadalom részéről is egyre nagyobb az igény, hogy a vállalkozások környezetvédelmi törekvései átláthatóak legyenek. Kevés cég tudja azonban, hogy mekkora a karbonlábnyoma és hogyan tudná csökkenteni azt. Íme pár hasznos tipp a kibocsátás minimalizálására.
2024. 05. 11. 13:00
Megosztás:

Hasznos tudnivalók a 2023. évi szja-bevallásokkal kapcsolatban

A 2023. évi szja-bevallás benyújtására már csak egy szűk hónap áll a magánszemélyek rendelkezésére, ugyanis ennek határideje 2024. május 21. Fontos kiemelni, hogy az összevont adóalap után befizetett jövedelemadó 1+1%-ának felajánlására is csak az említett határidőig van lehetőség, ez viszont történhet elektronikusan vagy papír alapon, függetlenül a bevallás benyújtásának módjától.
2024. 05. 11. 12:00
Megosztás:

A 200 milliárdos többletforrás több mint 90 százalékára kötöttek már szerződéseket a Baross Gábor Hitelprogram keretében

Villámgyorsan zajlik a február közepén lezárult Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram igényléseinek elbírálása. Alig három hónap leforgása alatt a 200 milliárd forintos többletforrás 92 százalékára már meg is kötötte a hitelszerződéseket a magyar vállalkozásokkal az EXIM. A korábbinál is kedvezőbb finanszírozási feltételekkel kínált, immár kizárólag beruházási célú hiteltermékek iránt rendkívüli volt az érdeklődés, egy hónap alatt a teljes keret kimerült. Az EXIM Magyarország eddig 784 szerződést kötött a magyar vállalatokkal összesen 183,4 milliárd forint értékben.
2024. 05. 11. 11:00
Megosztás:

Ezekre a dokumentumokra lesz szükség az otthonfelújítási támogatás igényléséhez

Lezárult a társadalmi egyeztetés az otthonfelújítási pályázati kiírásával kapcsolatban. A program honlapja várhatóan május végén indul, addig is a minisztérium összegyűjtötte, hogy milyen dokumentumokra lesz mindenképpen szükség a pályázat benyújtásához. Így felkészülhetünk a támogatás igénylésére.
2024. 05. 11. 10:00
Megosztás:

A munkahelyek megtartását kell támogatni

A válságok időszakában a magyar kormány előtt két út állt: mi úgy döntöttünk, hogy nem a munkanélküliséget, hanem a munkahelyek megtartását, sőt a válságok és nehézségek ellenére, ha mód és lehetőség van rá, új munkahelyek létrehozását szeretnénk finanszírozni - jelentette ki Menczer Tamás, a Fidesz-KDNP kommunikációs igazgatója, Pest vármegye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője a Kemenes Cukrász Manufaktúra Kft. kapacitásbővítő beruházásának csütörtöki bejelentésén.
2024. 05. 11. 09:00
Megosztás:

Női startup program indul 11 országban

Az EIT Food és a POZI.io Magyarország legjobb női agrárvállalkozóit keresi. Az Empowering Women in Agrifood (EWA) program keretében kifejezetten a korai szakaszban lévő, a női vezetésű agrár és élelmiszer jellegű vállalkozásokat célozzák meg, hogy erősítsék pozíciójukat a szektorban, ahol jelenleg még jelentős az egyenlőtlenség.
2024. 05. 11. 08:00
Megosztás:

Korrekció valószínűleg véget ért: a DOGE, a SHIB és a PEPE vezeti a helyreállást, miközben a "bálnák" nagy tétben fogadnak a Rollblockra (RBLK)

A mémérmék piaca, amely néhány évvel ezelőtt még csak tréfaként indult, mára több mint 53 milliárd dolláros piaci kapitalizációt ért el. Az év eleji hatalmas emelkedések után a piac néhány héttel ezelőtt visszaesést tapasztalt. Azonban az elemzők szerint a piaci korrekció véget ért, és hatalmas emelkedést jósolnak a Dogecoin (DOGE), a Shiba Inu (SHIB) és a Pepe (PEPE) számára.
2024. 05. 11. 07:32
Megosztás:

A három legjobb 5 dollár alatti kriptovaluta, amelyeket érdemes figyelemmel követni

Az elmúlt években a kriptovaluta-ipar jelentős változásokon ment keresztül az ökoszisztémába beáramló új tokenek hatására. Ez a jelenség felkeltette a kereskedők és a kriptovaluta-rajongók érdeklődését, akik az újabb áttöréseket keresik. A kriptopiac dinamikus jellege miatt a kereskedőknek és a vásárlóknak nem kell sokat költeniük ahhoz, hogy nyereséges befektetéseket eszközöljenek. Az olyan, 5 dollár alatti tokenek, mint a Pepe (PEPE) és a Dogwifhat (WIF), jelentős profitot hoztak a kereskedőknek. A piac új szereplője, a KangaMoon (KANG), szintén óriási potenciált mutat a mémérme-piac meghódítására.
2024. 05. 11. 07:15
Megosztás:

Erősen kezdte az évet a Vitesco Technologies

A Debrecenben is termelőbázissal rendelkező Vitesco Technologies növekvő működési eredménnyel zárta az első negyedévet - derült ki a vállalat MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményéből.
2024. 05. 11. 07:00
Megosztás:

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.
2024. 05. 11. 06:00
Megosztás:

Eljárás indult az MVM ellen

Versenyfelügyeleti eljárás lefolytatását rendelte el a bíróság az MVM számlázási gyakorlatával kapcsolatban - közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 11. 05:00
Megosztás:

Hogyan vélekednek a munkavállaló diákok az iskolaszövetkezetekről?

A pénzkereseti lehetőség jelenti a legfontosabb motivációt a munkát vállaló diákok életében, akik döntő többsége már hallott, dolgozott vagy jelenleg is az iskolaszövetkezetekkel való együttműködésben tudott elhelyezkedni a munkaerőpiacon. A Pannon-Work Zrt. által készített kutatásból ezek mellett az is kiderült, hogy miképpen vélekednek az iskolaszövetkezetek által nyújtott szolgáltatásokról, mennyire elégedettek a munkakörülményekkel illetve a fizetésekkel.
2024. 05. 11. 04:30
Megosztás:

Miért kell a nyugdíjasok pénzét euróra váltani?

A nyugdíjasok megtakarításainak megőrzése és védelme rendkívül fontos, hiszen ezek jelentik a mindennapi biztonság forrását. Azonban a forint időnkénti ingadozása miatt érdemes megfontolni a megtakarítások egy részének stabilabb valutákra, például euróra vagy dollárra történő átváltását.
2024. 05. 11. 02:00
Megosztás:

Ez fog történni az Ön forintjaival is ha Magyarország bevezeti az EURÓ-t

Magyarország csatlakozása az euróövezethez az átlagember életében több szinten is változásokat hozna. Az alábbiakban részletezzük, hogy milyen hatásai lehetnek az átlag magyar lakos pénzügyi helyzetére az euró hivatalos fizetőeszközként történő bevezetésének:
2024. 05. 11. 01:00
Megosztás:

A SEAL újra naggyá teheti a Solana mém érméit, már 300 ezer dollárnál jár az ICO

Az amerikai „redneck” fóka, a Sealana mém érme (SEAL) az indulás első hetében máris 300 000 dollárt gyűjtött össze. A Solana lánc vadonatúj előértékesítése egy olyan szektorban mutatja meg az erejét, amelyet a Dogecoinhoz és a Shiba Inuhoz hasonló kutyás érmék uralnak. Ez a tengeri emlős azonban úgy működik közöttük, mint egy 21. századi hazafi, aki az elveszett amerikai álmot hajszolja.
2024. 05. 11. 00:01
Megosztás:

Mindenkit vár a HUMDA Zöld életre valók eseménye Pécsett

Az elektromos mobilitás bemutatásával, gokartszlalommal és VR-kiállítással várják az érdeklődőket a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) e-mobilitási roadshow-jának pécsi állomásán május 9. és 11. között - hangzott el a rendezvény csütörtöki workshopján.
2024. 05. 10. 23:00
Megosztás:

Márciusban is folytatódott az ipar másfél éve tartó vesszőfutása

Ma reggel ipari termelési adatokat is közzétett a Központi Statisztikai Hivatal az idei harmadik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten 2,8 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. Az érték elmaradt az elemzői konszenzustól. A nyers adatok lényegesen durvább, kétszámjegyű visszaesést mutatnak, ugyanakkor ennek hátterében az idei évben a tavalyi harmadik havinál jelentősen, hárommal kevesebb munkanap áll, mely áprilisban visszajön. Havi szinten kiugró mértékben, 3,0 százalékkal csökkent az ipari kibocsátás a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint. A termelés az év első három hónapjában 4,1%-kal kisebb volt, mint 2023 azonos időszakában.
2024. 05. 10. 22:00
Megosztás:

Munkáltatók után vizsgálódik a NAV

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az elektronikus álláskereső platformok hirdetményei nyomán is vizsgálja, hogy a foglalkoztatók betartják-e a dolgozók bejelentésének szabályait - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 10. 21:30
Megosztás:

A kormány támogatja az önellátás erősítését az élelmiszeripar területén

Az utóbbi évek válságai megmutatták, hogy az önellátásnak rendkívüli fontossága van, különösképpen a mezőgazdaság és az élelmiszeripar területén, ezért a kormány továbbra is kiemelten támogatja ezt a szektort - közölte Illés Boglárka külügyi államtitkár csütörtökön Budapesten.
2024. 05. 10. 21:00
Megosztás:

Magasabb jövedékiadó-visszatérítés jár a gázolaj után

A kormány újabb intézkedéssel segíti a gazdákat. Megjelent az a kormányrendelet, amely rögzíti, hogy 2024. május 1-jétől a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj után visszaigényelhető adó mértéke 90 százalékra emelkedik - jelentette be az agrárminiszter a tárca közleménye szerint.
2024. 05. 10. 20:30
Megosztás: