Turbulens időszakban a hazai e-kereskedelem

Kihívásokkal teli év után, 9,9%-os éves növekedést követően 1323 milliárd forintos forgalommal zárt 2022-ben a belföldi online kiskereskedelem. A 2020-21-es kiemelkedő évek után – igazodva a nemzetközi trendekhez – 2022-ben a magyar online piac is jelentősen vesztett a sebességéből. A magyar vásárlók azonban egyre jobban kedvelik az online vásárlást: a piac növekedésének elsődleges motorja immár a vásárlási gyakoriság folyamatos emelkedése. A vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a magyar vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásának idei első, tavaszi fordulójából.

Turbulens időszakban a hazai e-kereskedelem

Az e-kereskedelmet immár 10 éve kutató GKID a Mastercard-dal karöltve 2023-ban indította útjára „Digitális Kereskedelmi Körkép” néven Magyarország egyik legátfogóbb e-kereskedelmi kutatását, melynek részeként a felek három fordulóban vizsgálják a teljes digitális kereskedelmi ökoszisztémát.

2022 mérlege: 1323 milliárd forint online forgalom és 77,1 millió rendelés

A kutatássorozat első, tavaszi fordulója alapján Magyarországon az online kiskereskedelemi piac 2022-ben 1323 milliárd forintos forgalmat generált, melyhez 77,1 millió darab teljesített rendelés társult.

Az online szektor lendülete az év előrehaladtával folyamatosan csökkent: míg az első negyedév 23%-os bővüléssel zárult, addig a kiemelt időszaknak számító negyedik negyedév – az áremelkedések ellenére – már csak mindössze 4%-os forgalmi alapú bővüléssel zajlott le. Ezzel együtt pedig éves szinten is mindössze 9,9%-kos növekedés volt mérhető az online kiskereskedelmi piacon, ami az infláció mértékét is figyelembe véve már csökkenést jelent 2021-hez képest.

„Igaz, a forgalmi bővülés üteme jelentősen visszaesett 2020 és 2021 után, de más európai országokkal ellentétben Magyarország még így is pozitív növekedési pályán tudott maradni. 2022 nyár végén ez még korántsem volt ennyire magától értetődő” – értékelte a piac 2022-es teljesítményét Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója. „2022 kapcsán az e-kereskedők eleve szkeptikusak voltak, és a járvány hullámaival együtt járó hipernövekedéseket követően visszarendeződésre számítottak, azonban az infláció, valamint a globális és hazai gazdasági hatások együttese erre a természetes visszarendeződésre csak még jobban ráerősítettek” – folytatta az e-kereskedői hangulat összegzését a szakember.

Míg a hagyományos bolti kereskedelemben – élén az élelmiszerekkel és napi fogyasztási cikkekkel – az áremelkedés a fogyasztói kosarakban is tetten érhető volt, addig az e-kereskedelemben a drágulás miatt polarizálódás ment végbe. 2022 második felében – kiemelten szeptembertől kezdődően – érezhetően megnőtt az alacsonyabb árfekvésű, helyettesítő termékek iránti kereslet, ezzel párhuzamosan jelentősen apadt az árban-minőségben középkategóriás termékek vásárlása, miközben az online kereskedelemben korábban is jelentős arányt képviselő prémium igények továbbra se tűntek el.

A fogyasztói szokások átrendeződése 2022-ben összességében 2%-kal lefelé húzta az online kosárértékeket, ami tavaly így 17,2 ezer forint volt egy vásárlásra vetítve. A kosárérték csökkenésére pedig csak ráerősített, hogy 2022 második felétől érezhetően visszább vett a lakosság a jóléti kiadásokból, ami leginkább a műszaki cikkek és nagyértékű tartós fogyasztási cikkek online piacát sújtotta.

A hagyományos boltok súlyának erősödése miatt az e-kereskedelem teljes (online + offline) kereskedelmen belüli részesedése a 2021-es – rekordnak számító – 10,4%-os szintről 2022-ben visszaesett 9,6%-ra.

Erősödnek a külföldi kereskedők, egyre vékonyabb a határ a belföldi és külföldi rendelés között

A magyar online forgalmat más megvilágításba helyezi, ha a webáruházak szemszögéből vizsgálva ketté osztjuk belföldi és külföldi kereskedőkre. Utóbbi csoportba ráadásul ma már korántsem csak az idegen nyelvű, nem forintban árazó kereskedők értendők bele, hanem a lokalizált szolgáltatással (magyar nyelvű oldallal, helyi ügyfélszolgálattal, a magyar vásárlók igényeire szabott fizetési és kézbesítési megoldásokkal) szereplők is. Ezek az európai, gyakran szomszédos vagy más kelet-európai országból üzemelő webáruházak a magyar vásárlók számára épp úgy helyinek tűnnek, de míg néhány éve a belföldi működésű áruházak rendelkeztek  helyismeretből és kiszolgálási gyorsaságból fakadó üzleti előnyökkel, addig az elmúlt 1-2 évben ez a különbség gyakorlatilag megszűnt. A felgyorsult csomaglogisztikának köszönhetően már egy nyugat-európai raktárból induló megrendelés is másnap a magyar vásárlónál lehet.

A Digitális Kereskedelmi Körkép egyik figyelemre méltó megállapítása, hogy a 2022-es évre mért 9,9%-os online kereskedelmi növekedés csak a hazai operációval rendelkező webáruházak forgalmát és rendelési számát figyelembe véve csökkenés lett volna. A magyar e-kereskedelmet tehát egyre inkább befolyásolják, formálják a már magyarként viselkedő, helyi igényeket értő, de valójában külföldi, határon túlról működő kereskedők. Ez komoly kihívást jelent a helyi, Magyarországon működő cégek számára, mivel a nemzetközi értékesítésből származó adatvagyon és a több piac között eloszló, optimalizált működési költségek összességében erősebb értékesítési pozíciót eredményezhetnek a nemzetközi cégeknek.

A belföldi piacnak ennek ellenére komoly korlátai vannak: az új vásárlók megszerzése, a vásárlási frekvencia növelése, illetve a megfelelő marketing alkalmazása mind olyan kihívást jelent, ami nagymértékben megnehezíti az online kiskereskedők fejlődését. Ennek egy lehetséges ellenszere, ha nem csak a hazai piac keretei között gondolkoznak a kereskedők, hanem külföldi vásárlókat is igyekeznek elérni. Jelenleg minden 7. webáruház van jelen külföldi piacon is és csaknem hasonló arányban vannak a kilépést tervezők is. A leginkább preferált országok között Románia és Szlovákia szerepel a legnagyobb súllyal, de a külföldre is értékesítő boltok harmada nem szomszédos nyugat-európai országokat is kiszolgál.

Ezen kedv erősítésére jött létre a Digitális Kereskedelmi Szövetség is, melynek a GKID mellett a Mastercard is  alapító tagja. A szövetség épp a napokban jelentette be a hamarosan induló mentor programját, melyben külföldre értékesítést tervező e-kereskedők jelentkezését várják, képzés és mentorálás kapcsán.

Csökkenő kosárértékek mellett is növekvő rendelési gyakoriság jellemzi az online piacot

A forgalom 2020-ig nagyobb mértékben nőtt, mint a tranzakció (rendelésszám), majd 2021-ben a két mutató bővülési üteme kiegyenlítődött és 2022-ben már a rendelések nagyobb ütemben tudtak bővülni, mint a forgalom (11,8% vs. 9,9%). A magas bővülési ütem hátterében a 2022-re jellemző alávásárlás mellett elsősorban az áll, hogy egyre többször, több mindent és összességében bátrabban rendelünk az internetről: az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2023 elejére elérte a 21 online rendelés/fő/év szintet.

„Bár ez elmúlt 9-10 hónap nagyon turbulens volt a magyar e-kereskedelem számára, de szerencsére mindez nem befolyásolta a vásárlók online rendelés iránti – egyre nagyobb – elköteleződését. Az elmúlt évek intenzív kereskedői versenyében jelentősen javult a vásárlói élmény és az általános szolgáltatási színvonal, így mára sokkal természetesebbé, ezáltal pedig rendszeresebbé vált az online rendelés a magyar vásárlók számára is. Kiemelnénk, hogy nagyot fejlődött a magyar piac a fizetési szolgáltatások területén is: fogyasztói oldalról mára alapelvárás a  mentett kártyás fizetés biztosítása, amely egyre több kereskedőnél érhető el hazánkban. Ez a megoldás végső soron az ügyfélélmény mellett fontos biztonsági- és lojalitás-építő tényezővé vált az értékesítési folyamatokban” – emelte ki a kutatás egyik legfontosabb üzenetét Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A szakember mindehhez hozzátette azt is, hogy a Digitális Kereskedelmi Körkép kutatás mérései szerint Magyarországon mintegy 5,1 millió fő vásárol online. Közülük 3,9 millióan termékeket is vesznek, azaz ők jelentik a webáruházak vásárlói bázisát.

Eddig 2023 is hasonló képet fest, de a kereskedők bizakodók

A külső hatásokra adott vásárlói reakciók 2023 első negyedévében sem változtattak a magyar online kereskedelem helyzetén: a magyar piacon működő webáruházak átlagosan 4,8%-os forgalmi növekedést tapasztaltak az első három hónapban. Ugyanakkor az e-kereskedők az elmúlt hónapok nehézségei ellenére összességében pozitívabbak a 2023-as év kapcsán és idén a 2022-es évhez hasonló, 10%-os forgalmi bővülésre számítanak.

Még mindig az utánvétes fizetés a legnépszerűbb, de a készpénz szerepe csökken

A Mastercard és a GKID kutatása alapján Magyarországon az online rendelések 63%-a már elektronikus fizetéssel kerül kiegyenlítésre. A különböző fizetési megoldások közül a legnagyobb részesedése az online fizetésnek van 35%-kal, ezt követi a bankkártyás utánvét 28%-kal.

„A digitális technológiák fejlődése, a kereskedők fejlesztései, valamint a fizetési élmény látványos javulása együttesen terelik a vásárlókat a digitális fizetési megoldások irányába. Bár a magyar e-kereskedelemben továbbra is dominál az utánvétes fizetés, 2022-ben már minden második átvételkor fizetett rendelés elektronikus tranzakcióval zárult és az arány 2023-ban tovább erősödik” – foglalta össze a fizetési szokások átalakulását Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős regionális vezetője. „A fizetési megoldások elsődleges terelője, formálója a kereskedő, ezért a webáruházak edukálása kulcsfontosságú. Az elmúlt években sokat tettünk azért, hogy az olyan megoldásokat, mint a mentett kártyás fizetés, megismertessük az érintettekkel. Hiszen az, hogy a vásárló pár kattintással, néhány másodperc alatt, az adatai begépelése nélkül tud fizetni, nem csak az ügyfélélményt javítják, de a lojalitást is erősítik, ez pedig egy win-win helyzet minden fél számára. Jelenleg már 5 webáruházból 4 lehetővé teszi, hogy online fizessük ki vásárlásunk ellenértékét.Az online fizetési kedvhez azonban több tényező együtt állására van szükség, melyből a kereskedőbe vetett bizalom, a termék ára, valamint a weboldal minősége is előkelő helyen van” – mondta el a szakember.

Az ingatlanközvetítés területén is fontos szereplővé vált a Fundamenta

Hat éve kezdte meg ingatlanközvetítői tevékenységét a Fundamenta Ingatlan, amely mostanáig közel 100 milliárd forint értékű ingatlanértékesítést bonyolított le sikeresen. A vállalat az elmúlt időszakban évről évre 30–50 százalékos növekedést ért el az ingatlanközvetítés területén, mára pedig az ingatlanközvetítői létszám tekintetében a negyedik legnagyobb szereplőjévé vált a hazai ingatlanközvetítői piacnak. A Fundamenta Ingatlan 2025-ben eddig több mint 500 ingatlan adásvételében segítette ügyfeleit, amelyek összértéke meghaladja a 20 milliárd forintot.
2025. 10. 17. 03:00
Megosztás:

Kocsit vennél 3-5 millió Ft között? Mutatjuk mivel jársz jól!

A 3-5 millió forintos ársávban továbbra is a Škoda Octavia, valamint a Volkswagen Golf és Passat uralják az érdeklődést a magyar használtautó-piacon - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, októberi toplistájából.
2025. 10. 17. 02:00
Megosztás:

Le kell cserélni a gázkazánokat Magyarországon is az IEA döntése értelmében!

A globális éghajlatválság árnyékában egy merész terv fogalmazódott meg: az IEA ajánlása szerint már 2025-től tilthatnák az új fosszilis tüzelőanyagú kazánok forgalmazását. Ez azt jelentené, hogy a jövő háztartásai már nem gázkazánokat vesznek, hanem zöld technológiákat — hőszivattyúkat, hibrid rendszereket, geotermikus megoldásokat.
2025. 10. 17. 01:00
Megosztás:

Lottó csalás! VIDEÓRA vették a számokkal hogyan manipuláltak

Alig telik el hét, hogy valamelyik lottótársaságot ne érné csalásvád azoktól a játékosoktól, akiknek éppen nem kedvezett a szerencse. Az internetes fórumokon is számos ilyen bejegyzés és összeesküvés-elmélet kering. Most egy olyan esetet mutatunk be, amely sokak szerint az egyik legnyilvánvalóbb lottócsalás volt – ráadásul élő adásban, a tévékamerák előtt történt. A cikk végén meg is nézheti a felvételt, amely az egész botrányt elindította.
2025. 10. 17. 00:30
Megosztás:

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel - közölte a tőzsdei társaság a BÉT honlapján csütörtökön.
2025. 10. 17. 00:05
Megosztás:

A közép- és kelet-európai gazdaságok valamelyest ellenállóképesek, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható

Közép- és Kelet-Európa gazdaságai valamelyes ellenállóképességet mutatnak az idén, mindenekelőtt az erős hazai fogyasztás révén, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható, tekintettel az amerikai kereskedelmi politika és a világgazdasági növekedési kilátások bizonytalanságaira - áll a Fitch Ratings csütörtökön Londonban ismertetett regionális helyzetértékelésében.
2025. 10. 16. 23:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 42. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 10. 16. 23:00
Megosztás:

Gyengüléssel zártak a New York-i tőzsde főbb mutatói

Gyengüléssel zártak csütörtökön a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
2025. 10. 16. 22:30
Megosztás:

Az MBH a legnagyobb fiókhálózattal rendelkező bank Magyarországon

Az MBH a legnagyobb fiókhálózattal rendelkező bank Magyarországon: 400 bankfiókjuk országszerte megtalálható, nemcsak a városokban, hanem a kistelepüléseken is jelen vannak - mpndta a pénzintézet vezérigazgató-helyettese csütörtökön a bank legújabb fiókjának megnyitó ünnepségén, a Debrecen Plázában.
2025. 10. 16. 22:10
Megosztás:

Vigyázó szemetek… Rómára vessétek!

Mintha egyfajta szerepcserének lennénk tanúi az eleddig magabiztos Franciaország és a belpolitikai káoszáról és adósságairól ismert Olaszország között.
2025. 10. 16. 21:30
Megosztás:

A fűtés mindig rosszkor romlik el, de fel lehet készülni

A fűtési rendszerek meghibásodása jellemzően a legrosszabbkor, a szezon közepén jelentkezik, amikor a felhasználók tehetetlenek, a szakemberek pedig túlterheltek. E problémára kínálnak megoldást a modern digitális felügyeleti rendszerek, amelyek folyamatosan figyelik a működést, és rendellenesség esetén azonnal jeleznek. Ilyenkor a hibák többsége távolról diagnosztizálható, gyakran javítható is, így csökken a kiszállások száma, gyorsabbá válik a beavatkozás. Az okosotthonokban az integrált vezérlőrendszerek egyszerű kezelőfelületen biztosítják a gépészet irányítását.
2025. 10. 16. 21:00
Megosztás:

Ma már az vagy, amit posztolsz - A digitális presztízs lesz az új társadalmi rang

A társadalmi rang kifejezésének módja átalakulóban van. Egyre többet halljuk: amit nem posztoltál, az meg sem történt. A fiatalabb generációk körében már nem csak élményt, hanem státuszt is jelent egy koncertről, egy sztártól vásárolt relikviáról való posztolás. Ezt a változást felismerve fejleszt virtuálisan is megjeleníthető, digitális termékeket egy magyar tulajdonú, amerikai székhelyű cég.
2025. 10. 16. 20:30
Megosztás:

Francia jóváhagyást kapott Európa első tokenizált tőzsdéje, a LISE

A pénzügyi világ új korszakba lépett: Franciaország hivatalosan is jóváhagyta Európa első teljesen tokenizált tőzsdéjének működését. A párizsi székhelyű Lightning Stock Exchange (LISE) engedélyt kapott arra, hogy blokklánc-alapú infrastruktúrával forradalmasítsa a részvénykereskedelmet. A lépés mérföldkő nemcsak a decentralizált technológia, hanem az egész európai tőkepiac számára.
2025. 10. 16. 20:00
Megosztás:

Az AI és a nemzetközi piacterek nyomása alatt a magyar webshopok

Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek belépése érezhető nyomást gyakorol egyes piaci szegmensekre: a webáruházak egyharmada már forgalmi visszaesést érez, miközben a mesterséges intelligencia villámgyorsan alakítja át az online kereskedelem működését – derül ki a Shoprenter és a Visa közös Nagy Webáruház Felméréséből.
2025. 10. 16. 19:30
Megosztás:

Magyarországon most indul az okos kisállat-forradalom, Nyugat-Európában már minden harmadik gazdinál van smart pet eszköz

A SmartPaw Magyarország (smartpaw.hu) a modern, felelős kisállattartást támogató okos megoldások hazai disztribútora legfrissebb piaci áttekintésében azt mutatja be, hogy Nyugat-Európában már minden harmadik gazdi használ legalább egy smart pet eszközt – automata etetőt, itatót, GPS-es nyakörvet vagy interaktív játékot. Magyarországon ez az arány 2024-ben még 8–9% volt, idén viszont várhatóan 12–14%-ra emelkedik, ami közel 50%-os éves növekedésnek felel meg.
2025. 10. 16. 19:00
Megosztás:

A Waberer’s stratégiai szándéknyilatkozatot ír alá a GYSEV-vel

Stratégiai együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában jegyzett Waberer’s a GYSEV-vel és a GYSEV CARGO-val, amely értelmében megvizsgálják a tavaly decemberben bejelentett adásvételi tranzakció végrehajtásának lehetőségeit, illetve azt, hogy milyen üzleti struktúra, illetve ütemezés mellett tudnak kölcsönösen kedvező üzleti fejlesztéseket közösen végrehajtani a jövőben.
2025. 10. 16. 18:30
Megosztás:

Hogyan tegyük különlegessé az online rendelések csomagolását?

A mai internetes vásárlási szokások világában a csomagolás messze nem csak a termék megóvásáról szól. A vásárlók megrendelésük során elvárják, hogy a csomag kifogástalan állapotban érkezzen. De mit is jelent ez a gyakorlatban, és miért fontos ennek megvalósítása?
2025. 10. 16. 17:30
Megosztás:

Hogyan működik hatékonyan a HACCP rendszer az élelmiszerláncban?

Te is úgy érzed, hogy az élelmiszerbiztonság szempontjaiban nem lehet kompromisszumot kötni, és egy alaposan kidolgozott rendszer jelenti a megoldást? Az utóbbi évtizedekben a HACCP rendszer globálisan elterjedt módszerré vált az élelmiszerminőség biztosítása érdekében. De hogyan működik mindez a gyakorlatban, és mit jelent egy vállalkozás számára?
2025. 10. 16. 17:00
Megosztás:

Csökkent az EU-ban beadott menedékkérelmek száma

Júliusban az előző hónaphoz képest 6 százalékkal kevesebb, 55 340 ember nyújtott be első alkalommal nemzetközi védelem iránti kérelmet az Európai Unió valamely tagállamában. Az előző év azonos hónapjának vonatkozó számaitól (75 820) az idei júliusi adat 27 százalékkal marad el - közölte az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön.
2025. 10. 16. 16:30
Megosztás:

A tavalyihoz hasonló számban érkeztek magyar turisták Horvátországba

Minimális csökkenés mellett, szinte a tavalyihoz hasonló számban érkeztek magyar vendégek október közepéig Horvátországba - közölte a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi igazgatója csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
2025. 10. 16. 16:00
Megosztás: