UBM: ötödével, közel 240 milliárd forintra növelte árbevételét az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoport
A 2024/2025-ös üzleti évben az UBM Csoport tovább erősítette pozícióját a hazai és nemzetközi piacokon. A cégcsoport 2024. július 1. és 2025. június 30. között 239,93 milliárd forint árbevételt ért el, ami mintegy 20,8 százalékkal haladja meg az előző üzleti évben produkált 198,66 milliárd forintos szintet. A rekordszintű árbevétel ellenére a cégcsoport -45 millió forint adózás előtti eredményt ért el a bázisidőszakban teljesített 1,93 milliárd forintos szint után. A negatív adózás előtti eredményt elsősorban egyszeri tételek, egy vevő fizetésképtelensége miatt elszámolt jelentős mértékű értékvesztés, és az állattartási szegmens – a korábbi évekhez képest – nagyobb volatilitása és gyengébb teljesítménye okozta.
Jelentős volumen- és árbevétel-növekedés jellemezte a 2024/2025-ös üzleti évet
A kibocsátási volumenek jelentősen növekedtek a lezárt üzleti évben. A gyártott takarmányok mennyisége 6 százalékkal, 481 ezer tonnára nőtt, míg a commodity szegmensben a fő fehérjehordozók (szójadara és szójabab) kereskedelme 49 százalékkal, 356 ezer tonnára emelkedett, a szemes termények és olajos magvak volumene pedig 19 százalékkal, 1,25 millió tonnára bővült. A teljes gyártott és kereskedett forgalom így összességében közel 20 százalékkal nagyobb, közel 2,1 millió tonna lett a 2024/2025-ös üzleti évben.
Nyugat-Európa az UBM legnagyobb exportpiaca
Az UBM Csoport jelenleg 20 országba exportál – ám a stratégiai célországok köre folyamatosan bővül –, és teljes konszolidált árbevételének már több mint harmada (34,2 százaléka) Nyugat-Európából – elsősorban Olaszországból, Németországból és Ausztriából – származik. A cégcsoport konszolidált árbevételének 44,1 százaléka érkezik a magyar piacról, míg 55,9 százaléka export tevékenységből ered.
Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja a lezárt üzleti évben folytatta beruházásait és nemzetközi terjeszkedését:
Az UBM a tervek szerint körülbelül 50 millió eurós, azaz mintegy 20 milliárd forintos összértékű beruházással Kazahsztánban folytatja terjeszkedését, amelynek köszönhetően 15 százalékkal bővülhet a cégcsoport árbevétele. A beruházás első ütemében, idén ősszel a KazFoodProducts és az UBM Csoport megkezdi a közép-ázsiai ország legnagyobb, évi 48 ezer tonna kapacitású premixüzemének építését. Emellett az UBM várhatóan 2028-ig három, egyenként mintegy 100 ezer tonna éves kapacitású takarmánygyárat, továbbá egy laboratóriumot és egy oktatási központot is épít a közép-ázsiai országban.
Az UBM Csoport sikeresen lezárta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának számító holland Royal Agrifirm Group részeként működő Agrifirm Magyarország Zrt. (Agrifirm) felvásárlását. A tavaly közel 28 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló, a baromfitakarmányok gyártása területén Magyarországon vezető szerepet betöltő Agrifirm UBM Nutrition Zrt. néven, az UBM Csoport részeként folytatja tevékenységét. A tranzakció erősíti az UBM baromfitakarmány-piaci jelenlétét, és várhatóan mintegy 40 százalékkal, közel 850 ezer tonnára növeli a csoport teljes hazai gyártókapacitását.
A Mangal Ilona Sertéshizlalda Kft. tulajdonrészének megvásárlásával az UBM 2023-ban lépett be az agrárintegráció állattartás szegmensébe. Az elmúlt egy évben jelentősen erősödött az UBM élőállat-termelési vertikuma annak köszönhetően, hogy a sertésintegráció kibocsátása – újabb bérhizlaló telepek bevonásának eredményeképpen – mostanra mintegy 240 ezer sertésre emelkedett éves szinten.
A lezárt üzleti évben az UBM üzembe helyezte a közel 1,8 milliárd forintból felépített, 4 MW teljesítményű nyírmeggyesi naperőművét, amelynek köszönhetően az UBM Feed Zrt. által működtetett takarmánykeverő gyárak és egyéb üzemek villamosenergia-szükségletének 64 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból a cégcsoport.
Cél a fenntarthatóság
Az UBM az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoportként elkötelezett a fenntartható működés mellett, és az ESG szemléletet stratégiai szinten integrálta vállalati működésébe, törekedve arra, hogy a fenntarthatóság terén is az iparág zászlóshajójává váljon. A cégcsoport 2030-ig célul tűzte ki a Scope 1 és 2 üvegházhatású gázok kibocsátásának 20 százalékos, valamint a Scope 3 kibocsátás 15 százalékos fajlagos csökkentését. Emellett folyamatos fejlesztéseken dolgozik a hulladékcsökkentés és az energiahatékony működés előmozdítása érdekében is.
Az 1996-ban alapított UBM Csoport 2,1 millió tonnás forgalmával hazánk egyik legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője, és 481 ezer tonnás saját termelési volumenével piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. Az egyik legnagyobb hazai mezőgazdasági cégcsoport a 2024. július 1-től 2025. június 30-ig tartó üzleti évében közel 240 milliárd forintos konszolidált árbevételt ért el. Az UBM Csoport 20 országba exportál, ezekből származik árbevételének 56 százaléka is. Az UBM Holding Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cége, amelynek részvénye 2025. október 30-án 1150 forinton zárt.