Új vámudvar nyílt a fényeslitkei East-West Gate terminálon
Az East-West Gate intermodális vasúti terminálon nyílik meg Szabolcs-Szatmár Bereg megye első olyan vámudvara, ahova a normál mellett a széles nyomtávú vasút is becsatlakozik. A jövőben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szolgálati helyeként működő vámudvart teljes egészében az EWG beruházója bocsátotta a NAV rendelkezésére. A vámudvar a felek példamutatóan hatékony együttműködésének eredményeként készülhetett el rekordidő alatt és kaphatta meg a szükséges engedélyeket.
A legmodernebb technológiákkal, adatátviteli- és telefonhálózattal, informatikai eszközökkel felszerelt vámudvar szolgáltatásait bármely, vasúton vagy közúton a terminálon áthaladó gazdálkodó elérheti. A hivatal munkatársai nemcsak az EWG terminálra beérkező áruk, hanem bármely, megfelelő engedélyekkel rendelkező gazdálkodó szervezet árujának vámeljárás alá vonását is elvégzik, illetve képesek felső küszöbértékű veszélyes áruk vámkezelésére is. A vámudvar a tranzitszállítmányok állandó vámfelügyeletét is biztosítja.
„A vámhatóság küldetése az egyensúly fenntartása a jogszerű kereskedelem könnyítése és a vámellenőrzések lefolytatása között. Ennek egyik fontos eleme a NAV munkájában a folyamatos vámhatósági jelenlét a vámudvarokban és a szolgálati helyeken. Rendkívül fontos, hogy a NAV munkatársai minőségi körülmények között, fejlett technológiájú épületben lássák el feladataikat, és a gazdálkodókat megfelelő környezet fogadja. Minderre jó példa a most átadott vámudvar, amely minden igényt kielégítő, modern technológia felhasználásával épült” – mondta Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetéséért felelős államtitkár.
„A 21. század termináljaként az a célunk, hogy a legmagasabb szolgáltatási színvonalat nyújtsuk ügyfeleinknek, és hozzájáruljunk ahhoz, hogy Magyarország aktív szereplője legyen a nemzetközi logisztikának. A terminálon működő, a maga nemében egyedülálló vámudvar lehetővé teszi a széles nyomtávon érkező áruk egyszerűsített, gyors vámkezelését és felügyeletét is, egyben lehetőséget ad arra, hogy jelentősen nőjön az ukrán-magyar viszonylatú export-import áruforgalom is” – hangsúlyozta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.
Rekordidő alatt készült el az új kelet-nyugati csomópont
Az EWG több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem, valamint jóváhagyási folyamat végén megkapta a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Az első áruszállító konténerszerelvények és kamionok rövidesen megérkeznek a terminálra. Az EWG – a magyarországi vasúti pályakapacitás függvényében – évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen.
Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt. A terminál beruházója júniusban kötött együttműködési megállapodást Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a EUROGATE Csoport hazai vasúti leányvállalatával, az EUROGATE Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezen felül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.
Környezetbarát logisztika, 5G és 3D digitális siker 21. század terminálján
Az új intermodális terminál Európában egyedülálló logisztikai és technológiai megoldásokat nyújt. Fényeslitkén a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG ezen felül alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG működése során is nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával működik majd, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak.
Az EWG-be a legmodernebb technológiát építették be, itt irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítették az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját –, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.