Az új M6-os története: avagy hogyan építsünk magyarosan?

Szerdán átadják az M6-os autópálya Dunaújvárostól Bólyig és a M60-as autópálya Bólytól Pécsig tartó szakaszát. Az összesen 145 kilométeres úttal a magyar autópályák hossza 1098 kilométerre nő, a beruházással - a magyar régiók közül utolsóként - a Dél-Dunántúl is elérhetővé válik gyorsforgalmi úton. (MTI)

1999. április 28.

 

Az Orbán-kormány tízéves autópálya fejlesztési programjában elfogadta az M6-os gyorsforgalmi út Szekszárdon keresztül a horvát határig való teljes kiépítésének koncepcióját. A déli irányba tartó úgynevezett V/C korridor megépítését 1997-ben Magyarország kezdeményezésére iktatták be az európai fő közlekedési úthálózatba.

 

2003. március 5.

 

A Medgyessy-kormány úgy döntött, hogy a 2015-ig szóló útfejlesztési program keretében 2004-ben kezdődjön meg az M6-os autópálya építése az M0-ás körgyűrűtől Dunaújvárosig.


2003. május 7.

 

A Nemzeti Autópálya Rt. közbeszerzési tendert hirdetett meg az M6-os autópálya Dunaújváros-Pécs, és az M56-os Bóly-országhatár közötti szakaszának engedélyezési és kivitelezési tervének elkészítésére.

 

2004. február 1.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Autópálya Rt. közreműködésével közzétette az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére vonatkozó pályázati felhívását.

 

2004. március 10.

 

A kormány döntése értelmében a Budapest XXII. kerületében található, volt Metallochemia gyártelep területén ún. barnamezős beruházás kezdődik, ott, ahol az M6-os autópályának az M0-ás és az Érdi tető közötti nyomvonala halad keresztül.

 

2004. augusztus 6.

 

Az M6 Duna Autópálya Konzorcium nyerte az M6-os autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére kiírt koncessziós pályázatot. A konzorciumot a Bilfinger Berger BOT GmbH, a Porr Infrastruktur GmbH és a Swietelsky International Baugesellschaft m. b. H. alkotta.

 

2004. szeptember 27.

 

Az Országgyűlés elfogadta az autópálya koncessziós szerződés megkötéséről szóló határozati javaslatot.

 

2005. február 10.

 

Letették az alapkövét az autópálya Érd-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszának.

 

2005. március 25.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. bejelentette: a Vegyépszer Rt. ajánlatát találta alkalmasnak, így ez a cég építheti meg az autópálya városi szakaszát, amely az M0-ás csomópontot köti össze az M6-os Érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszával.

 

2005. június 1.

 

A Gyurcsány-kormány döntése szerint Public Private Partnership (PPP) konstrukcióban épülhet meg az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly közötti 47,9 kilométeres, és az M60-as autóút Bóly-Pécs közötti, kétszer kétsávos, 10 kilométeres szakasza.

 

Tekintsük át, hogyan is épült meg az M6-os:

 

2005. július 19.

 

Az építő és a banki konzorciumok meghívására beszállt az autópálya építésének finanszírozásába a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), amely 32 millió euró kölcsönt adott az összesen 480 millió eurós beruházáshoz.

 

2005. november 25.

 

Elkészült az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának első keresztező útja, s ideiglenesen átadták a forgalomnak a baracsi felüljárót.

 

2005. december 3.

 

Átadták az autópálya első, 650 méteres szakaszának alapját, amelybe a volt Metallochemia-gyártelep által 80 éven át termelt több százezer tonna, nehézfémet tartalmazó, szennyezett talajt építettek be. A beruházás Közép-Kelet-Európa legjelentősebb kármentesítő környezetvédelmi projektje volt, amellyel Magyarország legnagyobb szennyezett gócát számolták fel.

 

2006. március 12.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-országhatár szakaszra.

 

2006. június 11.

 

Felavatták az Érdi tető-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszt, amely az első PPP-konstrukcióban, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével megvalósult autópálya-építési beruházás volt. A pályaszakaszon 10 csomópont, egy az M6-os és M8-as autópályák közötti autópálya-csomópont, két komplex benzinkutas és két további pihenőhely, egy Üzemeltetési és karbantartási autópálya mérnökség, 60 híd illetve műtárgy és 15 körforgalom épült ki mintegy 500 millió euró költséggel.

 

2007. március 19.

 

Az Országgyűlés elfogadta az M6-os autópályává fejleszthető autóút Szekszárd-Bóly közötti szakaszának és az M60-as autópályává fejleszthető autóút Bóly-Pécs közötti szakaszának koncesszióba adására vonatkozó közbeszerzési eljárás megkezdéséhez előterjesztett határozati javaslatot.

 

2007. november 21.

 

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter valamint a Strabag vezette Mecsek Autópálya Konzorcium Zrt. képviselője Budapesten aláírta az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti 80 kilométeres szakasz megépítésére, üzemeltetésére, felújítására, fenntartására és finanszírozására vonatkozó szerződést.

 

2008. január 3.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kiírta a közbeszerzési pályázatot az autópálya Dunaújváros-Szekszárd szakaszának tervezését, építését, felújítását, üzemeltetését, karbantartását és ezek finanszírozását magában foglaló koncesszióra.

 

2008. január 23.

 

Londonban a Project Finance International Magazin Az év üzlete elismeréssel jutalmazta az Európa - Közel-Kelet - Afrika régióban az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as sztráda Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítését, az eddigi legnagyobb magyarországi PPP projektet.

 

2008. április 3.

 

Lerakták az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly között és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs között épülő szakaszának alapkövét. Az építő a Colas SA és a Strabag AG alapította Mecsek Construction Group. Felavatták a tervezett négy alagút első ikeralagútját is Bátaszék-Leperdpusztán.

 

2008. június 16.

 

Halálos áramütést szenvedett egy 51 éves építőmunkás a Bóly és Pécs közötti szakasz építése során Birján közelében.

 

2008. július 17.

 

Szekszárdon aláírták a Dunaújváros-Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasz projektindító memorandumát. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd épül. A szakasz kivitelezését és üzemeltetését az M6 Tolna Koncessziós Zrt. nyerte el.

 

2008. július 22.

 

Meghalt egy építőmunkás az autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakasznak építéséhez kapcsolódó burkolathelyreállítási munka során.

 

2008. július 24.

 

Az esőzéseket követően Szekszárd és Bóly között beomlott az "A" jelű, Bátaszék névre keresztelt, épülő alagút egy része. A járatok fölött mintegy 100 méter hosszú, 40 méter széles és 10-15 méter mély kráter keletkezett. Személyi sérülés nem történt, a munkagépekben anyagi kár nem keletkezett. Az átjárók építését leállították.

 

2008. augusztus 13.

 

Felgyorsult a talaj süllyedése az "A" jelzésű alagútjánál. Az alagút tovább deformálódott, a felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt lezárták. Október 10-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) részlegesen feloldotta az alagútépítési tilalmat. Az "A" jelű alagút déli, omlással érintett szakaszának építése csak 2009. február 26-án folytatódhatott.

 

2008. szeptember 11.

 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) kétszázmillió euró kedvezményes kölcsönt hagyott jóvá a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építésére.

 

2008. szeptember 23.

 

Átadták az autópálya M0-ás csomópontját az Érdi-tetővel összekötő 8,3 kilométeres szakaszt. A négy csomópontot - közöttük az első magyarországi háromszintes kereszteződést - tartalmazó szakasz 47,4 milliárd forintba került. A 2x2 sávos autópálya mentén 30 alul- és felüljáró műtárgyat építettek ki, s a nyomvonal mentén 120 kilométer hosszúságú közművet kellett kiváltani.

 

2008. november 5.

 

Dunaföldváron letették a Dunaújváros-Szekszárd közti új pályaszakasz alapkövét: a 65,1 kilométeres szakasz építője a német Bilfinger Berger AG és az osztrák Porr AG.

 

2009. április 16.

 

A bátaszéki szakaszon egy munkást egy munkagép fülkéje egy terepjárónak szorított. A szerencsétlenül járt ember a helyszínen életét vesztette.

 

2009. augusztus 18.

 

A nyugati járat ünnepélyes áttörésével befejeződött a bátaszéki 1331 méteres "A" jelű alagút fejtése, ezzel a Szekszárd-Bóly pályaszakasz mind a négy alagútja átjárhatóvá vált. A pálya négy alagútján összesen hatszázan dolgoztak, közel 600 ezer köbméter földet fejtettek ki, és 15 ezer köbméter lőttbetont használtak fel.

 

2009. november 19.

 

A Bátaszék és Véménd között épülő alagútban újabb munkást ért halálos baleset. Ő volt az autópálya-építés 4. áldozata.

 

2010. március 26.

 

Szekszárd és Pécs között elkészült az M6/M60-as autópálya. A 80 kilométeres szakasz nyolc völgyhídon - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres szebényi viaduktján -, és négy alagúton (Bátaszék alagút, Geresd alagút, Baranya alagút, Véménd alagút) keresztül halad. A Dunaújváros-Szekszárd szakasz 65,1 km hosszú, amelyen 8 csomópont 4 db pihenőhely, 58 db híd-műtárgy található, köztük 6 völgyhíd van. A leghosszabb híd a Gyűrűs árok felett található, amelynek hossza 636 méter.

Zsibbadás a végtagokban - figyelmeztetés, amit nem érdemes félvállról venni

Egy kellemetlen bizsergés a kézben elsőre talán nem tűnik komoly problémának. Sokan elintézik egy legyintéssel, főleg ha a tünet pár perc után magától elmúlik. De mi történik, ha ez a zsibbadás rendszeresen visszatér, zavarja a munkát?
2025. 04. 26. 00:01
Megosztás:

Jó eredmény és megemelt eredményvárakozás az AbbVie-tól

Az AbbVie részvényei 3,6 százalékkal emelkedtek a nyitás előtti kereskedésben, miután a gyógyszergyártó közzétette negyedéves eredményét.
2025. 04. 25. 23:00
Megosztás:

Szintet lép a tőzsdén a Goodwill Pharma

A mai naptól a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában folytatódik a Goodwill Pharma Nyrt. részvényeivel a kereskedés. Az elsősorban gyógyszergyártással és -forgalmazással, valamint engedélyeztetéssel foglalkozó társaság 2022-ben debütált a BÉT középvállalatokat tömörítő Xtend piacán, a szintlépés ezáltal egy újabb fontos mérföldkövet jelent a cég életében.
2025. 04. 25. 22:00
Megosztás:

Erős pénzügyi teljesítmény után új szintre léphet a tőkepiacon a VERTIKAL Group

Közel 21 milliárd forintos árbevétellel és mintegy 2,8 milliárd forint EBITDA-val zárta a 2024-es pénzügyi évet a Budapesti Értéktőzsde Xtend platformján jegyzett VERTIKAL Group Nyrt. – áll a közgyűlés által elfogadott éves üzleti jelentésben. A társaság 2025. április 25-én tartotta meg éves rendes közgyűlését, amelynek keretében a részvényesek elfogadták a VERTIKAL igazgatóságának azon javaslatát, hogy az adózott eredmény – a tervezett növekedési célokkal összhangban – eredménytartalékba kerüljön, és megkezdődhet a Standard piacra lépés előkészítése is.
2025. 04. 25. 21:00
Megosztás:

Történelme legsikeresebb évét zárta tavaly az OTP Bank

Az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, a bank kiemelkedő jövedelmezőséget ért el, tőkehelyzete rendkívül stabil, a régióban piacvezető - mondta a bank elnök-vezérigazgatója a társaság éves közgyűlésén, pénteken Budapesten.
2025. 04. 25. 20:00
Megosztás:

Polygon vezér: A DeFi-nek meg kell szabadulnia a hype-tól, ha túl akarja élni

A decentralizált pénzügyek (DeFi) szektora az elmúlt években gyors növekedésen ment keresztül – de vajon fenntartható ez a tempó? A Polygon Labs vezérigazgatója, Marc Boiron szerint nem. Egy exkluzív interjúban kemény kritikát fogalmazott meg a DeFi jelenlegi gyakorlatáról, és irányt mutatott egy hosszú távon is életképes jövő felé.
2025. 04. 25. 19:30
Megosztás:

A megbízható adózókat kell támogatni – ismét összeült a Fenntartható Gazdaságfehéredésért Felelős Bizottság

A 2025-ös év a vállalkozások éve, ezért fontos olyan minősítési rendszer fenntartása, amely a rendesen adózó, vagyis jogkövető vállalkozások számára érdemi kedvezményeket és előnyöket biztosít – emelte ki Gerlaki Bence államtitkár, a bizottság elnöke. Mint mondta, további cél az, hogy a NAV-nál rendelkezésre álló adatvagyon minél hatékonyabban felhasználásra kerüljön egy még igazságosabb rendszer kialakítása érdekében.
2025. 04. 25. 18:30
Megosztás:

Az előzetesnél hajszállal jobb eredményről számolt be a Gloster

A Gloster korrigált 2024-es pénzügyi kimutatása — ami figyelembe veszi a Systemfarmer Zrt. 2024.01.01. és 2024.08.15. közötti és a megszűnő tevékenységek eredményét is — némileg jobb lett, mint amit előzetesen közölt a társaság.
2025. 04. 25. 18:00
Megosztás:

Amerikai lépésre vár Kína - de mi lesz az?

Először az USA-nak kell eltörölnie az egyoldalú vámokat, és csak ezt követően lehet szó párbeszédről a kínai kereskedelmi miniszter szerint.
2025. 04. 25. 17:30
Megosztás:

A negatív kilátások a jó eredmény ellenére a mélybe küldték az Intel részvényeket

Az Intel részvényei 4,9 százalékkal estek piaczárás után, miután a chipgyártó a vámokkal kapcsolatos bizonytalanságra hivatkozva a vártnál gyengébb bevételi előrejelzést adott a második negyedévre.
2025. 04. 25. 17:00
Megosztás:

Az erős marzsoknak köszönhetően jó eredmény az Alphabettől

Az Alphabet, részvényei 4,6 százalékkal emelkedtek a csütörtöki zárás utáni kereskedésben, mivel a cég első negyedéves eredménye felülmúlta a várakozásokat.
2025. 04. 25. 16:30
Megosztás:

Egy gondolat bánt engemet … Baj lehet a tőzsdéken

Na persze nem az, ami Petőfit bántotta, hanem az, hogy pl. a gazdasági politikai bizonytalanság indexe szerint a kockázatok olyan mértékben növekedtek, mint 2008-ban vagy éppen 2020-ban a Covid idején.
2025. 04. 25. 16:00
Megosztás:

Bezuhanó amerikai lakásértékesítések

Márciusban évesített szinten mindössze 4,02 millió használt lakást értékesítettek az USA-ban, ami 250 ezres visszaesés az előző hónaphoz képest.
2025. 04. 25. 15:30
Megosztás:

SUI árfolyam elemzés: SUI kriptovaluta ár előrejelzés technikai indikátorokkal

A SUI kriptovaluta az utóbbi hetekben meredek árfolyamemelkedésen ment keresztül, amely felkeltette a kripto befektetők figyelmét világszerte. Ebben a SUI árfolyam elemzésben áttekintjük a legfrissebb technikai adatokat, indikátorokat, támasz- és ellenállási szinteket, és megvizsgáljuk, hogy érdemes-e most beszállni, eladni vagy kivárni. A cikk végén konkrét előrejelzést is adunk rövid, közép és hosszú távra.
2025. 04. 25. 15:00
Megosztás:

Összefogás a magyar állattenyésztésért – A Nemzetgazdasági Minisztérium célzott intézkedésekkel segíti a gazdákat

A magyar állattenyésztés a nemzetgazdaság szempontjából kiemelt fontosságú ágazat, amely több ezer vidéki család megélhetését biztosítja, és kulcsszerepet játszik a hazai élelmiszerellátásban.
2025. 04. 25. 14:30
Megosztás:

Czomba Sándor: A magyar foglalkoztatottság továbbra is Európa élmezőnyéhez tartozik

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 márciusában több mint 4,7 millióan dolgoztak Magyarországon, az első negyedévben összességében 7 ezer fős éves foglalkoztatás- bővülés volt tapasztalható. A foglalkoztatottak száma kiemelkedő, miközben a munkanélküliség mértéke változatlanul az európai uniós átlag alatt van, így hazánk – a foglalkoztatottsági adatok tekintetében – továbbra is Európa élmezőnyéhez tartozik.
2025. 04. 25. 14:00
Megosztás:

Két pert is megnyert az NMHH az RTL-lel szemben

Két ügyben is pert nyert a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa az M-RTL Zrt.-vel szemben. Az RTL médiaszolgáltatója egyrészt a Reggeli című műsorszám 2023. október 25-i adása miatt kiszabott hárommilliós, másrészt a 2023. november 5-én 19 óra 29 perces kezdettel sugárzott Sztárbox miatt kirótt tízmilliós bírság, valamint a jogsértésekről szóló közlemények közzétételére vonatkozó kötelezés jogszerűségét vitatta - közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága pénteken az MTI-vel.
2025. 04. 25. 13:00
Megosztás:

Regisztrálhatnak a látássérült álláskeresők a VGYKE új projektjére

Újabb munkaerőpiaci szolgáltatással segíti a látássérültek nyílt munkaerőpiaci elhelyezkedését a VGYKE.
2025. 04. 25. 12:30
Megosztás:

Stagnáló munkaerőpiac: márciusban 4 millió 701 ezren dolgoztak

2025 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 701 ezer volt. A munkanélküliek száma 211 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 04. 25. 12:00
Megosztás:

Játék oldalak – A szerencsejáték digitális aranybányái 2025-ben

Ha az online kaszinók egy várost alkotnának, akkor 2025-re Las Vegas reklámfényei is elhalványulnának mellettük.
2025. 04. 25. 11:58
Megosztás: