Az új M6-os története: avagy hogyan építsünk magyarosan?

Szerdán átadják az M6-os autópálya Dunaújvárostól Bólyig és a M60-as autópálya Bólytól Pécsig tartó szakaszát. Az összesen 145 kilométeres úttal a magyar autópályák hossza 1098 kilométerre nő, a beruházással - a magyar régiók közül utolsóként - a Dél-Dunántúl is elérhetővé válik gyorsforgalmi úton. (MTI)

1999. április 28.

 

Az Orbán-kormány tízéves autópálya fejlesztési programjában elfogadta az M6-os gyorsforgalmi út Szekszárdon keresztül a horvát határig való teljes kiépítésének koncepcióját. A déli irányba tartó úgynevezett V/C korridor megépítését 1997-ben Magyarország kezdeményezésére iktatták be az európai fő közlekedési úthálózatba.

 

2003. március 5.

 

A Medgyessy-kormány úgy döntött, hogy a 2015-ig szóló útfejlesztési program keretében 2004-ben kezdődjön meg az M6-os autópálya építése az M0-ás körgyűrűtől Dunaújvárosig.


2003. május 7.

 

A Nemzeti Autópálya Rt. közbeszerzési tendert hirdetett meg az M6-os autópálya Dunaújváros-Pécs, és az M56-os Bóly-országhatár közötti szakaszának engedélyezési és kivitelezési tervének elkészítésére.

 

2004. február 1.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Autópálya Rt. közreműködésével közzétette az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére vonatkozó pályázati felhívását.

 

2004. március 10.

 

A kormány döntése értelmében a Budapest XXII. kerületében található, volt Metallochemia gyártelep területén ún. barnamezős beruházás kezdődik, ott, ahol az M6-os autópályának az M0-ás és az Érdi tető közötti nyomvonala halad keresztül.

 

2004. augusztus 6.

 

Az M6 Duna Autópálya Konzorcium nyerte az M6-os autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére kiírt koncessziós pályázatot. A konzorciumot a Bilfinger Berger BOT GmbH, a Porr Infrastruktur GmbH és a Swietelsky International Baugesellschaft m. b. H. alkotta.

 

2004. szeptember 27.

 

Az Országgyűlés elfogadta az autópálya koncessziós szerződés megkötéséről szóló határozati javaslatot.

 

2005. február 10.

 

Letették az alapkövét az autópálya Érd-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszának.

 

2005. március 25.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. bejelentette: a Vegyépszer Rt. ajánlatát találta alkalmasnak, így ez a cég építheti meg az autópálya városi szakaszát, amely az M0-ás csomópontot köti össze az M6-os Érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszával.

 

2005. június 1.

 

A Gyurcsány-kormány döntése szerint Public Private Partnership (PPP) konstrukcióban épülhet meg az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly közötti 47,9 kilométeres, és az M60-as autóút Bóly-Pécs közötti, kétszer kétsávos, 10 kilométeres szakasza.

 

Tekintsük át, hogyan is épült meg az M6-os:

 

2005. július 19.

 

Az építő és a banki konzorciumok meghívására beszállt az autópálya építésének finanszírozásába a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), amely 32 millió euró kölcsönt adott az összesen 480 millió eurós beruházáshoz.

 

2005. november 25.

 

Elkészült az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának első keresztező útja, s ideiglenesen átadták a forgalomnak a baracsi felüljárót.

 

2005. december 3.

 

Átadták az autópálya első, 650 méteres szakaszának alapját, amelybe a volt Metallochemia-gyártelep által 80 éven át termelt több százezer tonna, nehézfémet tartalmazó, szennyezett talajt építettek be. A beruházás Közép-Kelet-Európa legjelentősebb kármentesítő környezetvédelmi projektje volt, amellyel Magyarország legnagyobb szennyezett gócát számolták fel.

 

2006. március 12.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-országhatár szakaszra.

 

2006. június 11.

 

Felavatták az Érdi tető-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszt, amely az első PPP-konstrukcióban, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével megvalósult autópálya-építési beruházás volt. A pályaszakaszon 10 csomópont, egy az M6-os és M8-as autópályák közötti autópálya-csomópont, két komplex benzinkutas és két további pihenőhely, egy Üzemeltetési és karbantartási autópálya mérnökség, 60 híd illetve műtárgy és 15 körforgalom épült ki mintegy 500 millió euró költséggel.

 

2007. március 19.

 

Az Országgyűlés elfogadta az M6-os autópályává fejleszthető autóút Szekszárd-Bóly közötti szakaszának és az M60-as autópályává fejleszthető autóút Bóly-Pécs közötti szakaszának koncesszióba adására vonatkozó közbeszerzési eljárás megkezdéséhez előterjesztett határozati javaslatot.

 

2007. november 21.

 

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter valamint a Strabag vezette Mecsek Autópálya Konzorcium Zrt. képviselője Budapesten aláírta az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti 80 kilométeres szakasz megépítésére, üzemeltetésére, felújítására, fenntartására és finanszírozására vonatkozó szerződést.

 

2008. január 3.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kiírta a közbeszerzési pályázatot az autópálya Dunaújváros-Szekszárd szakaszának tervezését, építését, felújítását, üzemeltetését, karbantartását és ezek finanszírozását magában foglaló koncesszióra.

 

2008. január 23.

 

Londonban a Project Finance International Magazin Az év üzlete elismeréssel jutalmazta az Európa - Közel-Kelet - Afrika régióban az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as sztráda Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítését, az eddigi legnagyobb magyarországi PPP projektet.

 

2008. április 3.

 

Lerakták az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly között és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs között épülő szakaszának alapkövét. Az építő a Colas SA és a Strabag AG alapította Mecsek Construction Group. Felavatták a tervezett négy alagút első ikeralagútját is Bátaszék-Leperdpusztán.

 

2008. június 16.

 

Halálos áramütést szenvedett egy 51 éves építőmunkás a Bóly és Pécs közötti szakasz építése során Birján közelében.

 

2008. július 17.

 

Szekszárdon aláírták a Dunaújváros-Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasz projektindító memorandumát. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd épül. A szakasz kivitelezését és üzemeltetését az M6 Tolna Koncessziós Zrt. nyerte el.

 

2008. július 22.

 

Meghalt egy építőmunkás az autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakasznak építéséhez kapcsolódó burkolathelyreállítási munka során.

 

2008. július 24.

 

Az esőzéseket követően Szekszárd és Bóly között beomlott az "A" jelű, Bátaszék névre keresztelt, épülő alagút egy része. A járatok fölött mintegy 100 méter hosszú, 40 méter széles és 10-15 méter mély kráter keletkezett. Személyi sérülés nem történt, a munkagépekben anyagi kár nem keletkezett. Az átjárók építését leállították.

 

2008. augusztus 13.

 

Felgyorsult a talaj süllyedése az "A" jelzésű alagútjánál. Az alagút tovább deformálódott, a felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt lezárták. Október 10-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) részlegesen feloldotta az alagútépítési tilalmat. Az "A" jelű alagút déli, omlással érintett szakaszának építése csak 2009. február 26-án folytatódhatott.

 

2008. szeptember 11.

 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) kétszázmillió euró kedvezményes kölcsönt hagyott jóvá a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építésére.

 

2008. szeptember 23.

 

Átadták az autópálya M0-ás csomópontját az Érdi-tetővel összekötő 8,3 kilométeres szakaszt. A négy csomópontot - közöttük az első magyarországi háromszintes kereszteződést - tartalmazó szakasz 47,4 milliárd forintba került. A 2x2 sávos autópálya mentén 30 alul- és felüljáró műtárgyat építettek ki, s a nyomvonal mentén 120 kilométer hosszúságú közművet kellett kiváltani.

 

2008. november 5.

 

Dunaföldváron letették a Dunaújváros-Szekszárd közti új pályaszakasz alapkövét: a 65,1 kilométeres szakasz építője a német Bilfinger Berger AG és az osztrák Porr AG.

 

2009. április 16.

 

A bátaszéki szakaszon egy munkást egy munkagép fülkéje egy terepjárónak szorított. A szerencsétlenül járt ember a helyszínen életét vesztette.

 

2009. augusztus 18.

 

A nyugati járat ünnepélyes áttörésével befejeződött a bátaszéki 1331 méteres "A" jelű alagút fejtése, ezzel a Szekszárd-Bóly pályaszakasz mind a négy alagútja átjárhatóvá vált. A pálya négy alagútján összesen hatszázan dolgoztak, közel 600 ezer köbméter földet fejtettek ki, és 15 ezer köbméter lőttbetont használtak fel.

 

2009. november 19.

 

A Bátaszék és Véménd között épülő alagútban újabb munkást ért halálos baleset. Ő volt az autópálya-építés 4. áldozata.

 

2010. március 26.

 

Szekszárd és Pécs között elkészült az M6/M60-as autópálya. A 80 kilométeres szakasz nyolc völgyhídon - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres szebényi viaduktján -, és négy alagúton (Bátaszék alagút, Geresd alagút, Baranya alagút, Véménd alagút) keresztül halad. A Dunaújváros-Szekszárd szakasz 65,1 km hosszú, amelyen 8 csomópont 4 db pihenőhely, 58 db híd-műtárgy található, köztük 6 völgyhíd van. A leghosszabb híd a Gyűrűs árok felett található, amelynek hossza 636 méter.

Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje

Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a béke helyett, és az összes rendelkezésre álló pénzt Ukrajnának adja. A kormány Magyarország forrásait nem Ukrajna, hanem a magyar lakosság, különösen a gyermekes családok támogatására fordítja - emelte ki a legfrissebb kereseti adatokhoz fűzött szerdai kommentárjában Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a tárca közleményében.
2025. 07. 16. 11:00
Megosztás:

Az amerikai inflációs adatokra figyeltek a befektetők; emelkedtek a fejlett piaci hozamok

A befektetői figyelem középpontjában álló, kedden megjelent amerikai inflációs adat a headline index tekintetében a várakozásoknak megfelelően emelkedett júniusban, míg a core mutató – bár szintén növekedett – a konszenzusnál kedvezőbben alakult.
2025. 07. 16. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a tengerentúli indexek

Vegyesen zártak az amerikai piacok, a befektetők a banki gyorsjelentésekre és az inflációs adatközlésre figyeltek. A NASDAQ a technológiai szektor jó teljesítményéből tudott profitálni, amivel negyedszer zárt történelmi csúcson öt kereskedési napon belül.
2025. 07. 16. 10:00
Megosztás:

Mérsékelt eséssel zártak a nyugat-európai piacok; emelkedett a BUX

Az európai részvénypiacok kedden mérsékelt csökkenéssel zártak, miután a befektetők az EU–USA kereskedelmi tárgyalások kimenetelére és a friss amerikai inflációs adatokra fókuszáltak.
2025. 07. 16. 09:30
Megosztás:

Ennyi volt májusban a bruttó átlagkereset

Májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett - közölte szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 07. 16. 09:00
Megosztás:

Megállapodást kötött a 4iG Űr- és Védelmi Technológiák Zrt. a kazah állami űripari vállalattal

Közös projektek létrehozását és tudásátadást lehetővé tevő előzetes megállapodást kötött a a 4iG Űr- és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT Zrt.) a kazah állami űripari vállalattal (Kazakhstan Gharysh Sapary, KGS) - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 07. 16. 08:00
Megosztás:

Ukrajna elismerte a többes állampolgárságot

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök több jogszabállyal együtt aláírta kedden a többes állampolgárság ügyét szabályozó törvényt is, amit az X-en jelentett be.
2025. 07. 16. 07:30
Megosztás:

A szellemi tulajdonjog akár pénzügyi fedezet lehet

A globális gazdaságot egyre inkább az innováció vezérli, ebben a környezetben pedig a vállalatok sikerében a szellemi tulajdon (IP) kulcsszerepet játszik. A legértékesebb cégek versenyelőnye ma már elsősorban nem fizikai, hanem immateriális eszközökből származik, mint a kutatás-fejlesztés eredményei, szoftverek, adatok, design, brand, szervezeti tudás és a magasan képzett munkaerő, amelyek mind jelentős gazdasági értéket teremtenek. A világ számos pontján ezért egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozások nemcsak a tárgyi eszközökön – például ingatlanokon és gépeken alapuló –, hanem a szellemi tulajdon alapú finanszírozást vagy befektetést választják és keresik.
2025. 07. 16. 07:00
Megosztás:

Megcsinálták, ami csak keveseknek sikerül nulláról: az Egyesült Államokban terjeszkedik a magyar szoftverfejlesztő cég, a Bobcats Coding

Több, mint 460 millió forintos árbevétellel zárta első üzleti évét a Fazekas Barbara, Kökény Tamás és Varga-Baráth Barbara által 2023-ban alapított hazai szoftverfejlesztő cég, a Bobcats Coding. A cég AI fókuszú digitális termékfejlesztési projekteket valósít meg, és a kezdetektől a nemzetközi piacot célozza.
2025. 07. 16. 06:30
Megosztás:

Durva támadás érte Brüsszelből az agráriumot

Durva támadás érte Brüsszelből az agráriumot, az Európai Bizottság új javaslatcsomagja tönkreteheti a magyar mezőgazdaságot - nyilatkozta az MTI-nek kedden telefonon a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke.
2025. 07. 16. 06:00
Megosztás:

Önerő nélkül is hitelhez juthatnak a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások az MFB-nél

Új lehetőséget kínál az európai uniós forrású „KKV Technológia Plusz” Hitelprogram (GINOP Plusz 1.4.3-24) most megjelent módosítása a feldolgozóipar területén tevékenykedő vállalkozásoknak. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által működtetett MFB Pont Plusz hálózat vállalati fiókjaiban már elérhető „B” jelű forgóeszköz hitel fix 0%-os kamatozással biztosít lehetőséget a likvid működést elősegítő készletbeszerzéshez, illetve működési költségek finanszírozására. A mikro- és kisvállalkozások 100 százalékos előleglehívás mellett, saját forrás nélkül juthatnak kölcsönhöz.
2025. 07. 16. 05:30
Megosztás:

Digitális védelem a bőrönd mellé – így kerüld el a csalókat a nyaralás alatt

A nyári vakáció a kikapcsolódásról szól – de a csalók ilyenkor sem pihennek. Ezekben a hónapokban többet vásárolunk: szállásfoglalás, autóbérlés, repülőjegyek, programok – mindezt gyakran gyorsan és kényelmesen, digitális fizetéssel rendezzük. A csalók ezt pontosan tudják, és kifinomult módszerekkel próbálnak hozzáférni a pénzünkhöz. A Visa friss kutatása[1] szerint egyre többen szervezik maguk az utazásaikat, és egyre többen fizetnek online. Íme néhány fontos tanács, hogy lehet sikeresen védekezni a csalók ellen.
2025. 07. 16. 05:00
Megosztás:

A várakozási idő a legnagyobb különbség az állami és magánellátás között

Tovább nőtt az állami és a magán szakorvosi ellátások megítélése közötti különbség egy országos kutatás eredményei alapján. Bár mindkét szektorban tapasztalhatók kedvezőtlen folyamatok, a magyarok ötöde már magán szakorvoshoz fordul, elsősorban a rövidebb várakozási idő, valamint a jobb körülmények és felszereltség miatt.
2025. 07. 16. 04:30
Megosztás:

Nem javul a vállalkozói hangulat

Nem javul a vállalkozói hangulat, az üzleti környezet egyre nehezebbé válik - mondta Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára kedden az Egyensúly Intézet szakmai közreműködésével készülő VOSZ Barométer kutatás 2025. második negyedéves jelentését ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten.
2025. 07. 16. 04:00
Megosztás:

A nyári szabadságolások után nő a felmondások száma a cégeknél

A nyári szabadságolások lecsengésével sok cégvezető szembesül azzal az évről évre visszatérő jelenséggel, hogy a pihenés után a munkatársak körében kezdetét veszi a felmondási hullám. A szakértő szerint mindez a cégvezetés minőségének és a vállalati struktúra hiányosságainak egy pontos indikátora. A tudatos cégépítéssel és a vezetői képességek fejlesztésével ugyanakkor megelőzhető a tömeges elvándorlás.
2025. 07. 16. 03:30
Megosztás:

Új lehetőség a hazai kkv-k számára: indul a kamatmentes forgóeszközhitel a Technológia Plusz Hitelprogram keretében

A Nemzetgazdasági Minisztérium döntése nyomán – a hazai mikro- és kisvállalkozások támogatása érdekében – újabb elemmel bővült a KKV Technológia Plusz Hitelprogram. A már működő beruházási hitel mellé július 15-től elérhetővé válik a program „B” komponense, a 70 milliárd forint keretösszegű kamatmentes forgóeszközhitel. A program várhatóan 4000–4500 vállalkozás számára nyújthat érdemi segítséget, különösen a fejlesztendő térségekben.
2025. 07. 16. 03:00
Megosztás:

Miért kap több nyugdíjat egy férfi, mint egy nő? Mi a megoldás?

Az Európai Unióban a férfiak átlagos nyugdíja közel 25%-kal magasabb, mint a nőké – derül ki az Eurostat legújabb adataiból. Bár Magyarországon valamivel kisebb ez az eltérés, még itt sem éri el a nők átlagnyugdíja a férfiaké 88 százalékát. Érdemes ezzel a kérdéssel részletesebben is foglalkozni, hiszen a nyugdíjasok között jelentősen többen vannak a nők, ráadásul általában hosszabb életre számíthatnak – mégis kevesebb juttatásból kell megélniük. Mit tehetünk az ügyben?
2025. 07. 16. 02:00
Megosztás:

Minimálbér emelést akarsz? - akkor még július végéig igényelheted!

A 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv keretében 3 éves bérmegállapodás jött létre, amelynek értelmében a minimálbér 2027-re 40 százalékkal fog emelkedni. A kormány a bérmegállapodás biztosítása érdekében segíti azon munkáltatókat, akik minimálbéren foglalkoztatnak munkavállalókat.
2025. 07. 16. 01:00
Megosztás:

“Vallottak” a középkorú magyarok: ennyivel nőttek a megélhetési költségek

A kiadások növekedésének üteme enyhült, de a magyarok túlnyomó többsége még mindig drágulást tapasztal a mindennapi megélhetés terén – derül ki a K&H biztos jövő felmérés második negyedéves eredményeiből. A jövedelmi helyzettől, családi állapottól és nemtől is függ, mekkora mértékű költségnövekedéssel szembesülnek a háztartások.
2025. 07. 16. 00:30
Megosztás:

MBH Bank: újabb támogatás a vállalkozásoknak, forgóeszköz hitelcéllal bővül a KKV Technológia Plusz Hitelprogram

2025. július 15-től az MBH Bank MFB Pont Plusz termékportfólióján belül elérhetővé válik a GINOP Plusz-1.4.3-24/B KKV Technológia Plusz Hitelprogram új, forgóeszköz-finanszírozási hitelterméke. Az európai uniós forrásból biztosított kamatmentes kölcsön a feldolgozóipari vállalkozások mindennapi működési költségeihez, valamint likvid működésük fenntartásához szükséges készletbeszerzésekhez – ideértve például a bér- és járulékfizetéseket, valamint a rezsiköltségeket – nyújt támogatást. Az 1-20 millió forint közötti összegű kölcsön akár önerő és tárgyi fedezet nélkül is igényelhető, a törlesztés pedig havi rendszerességgel, egyenlő részletekben történik. Az MBH Bank célja a folyósítással, hogy hozzájáruljon a hazai kkv-szektor fejlődéséhez és gyakorlati megoldásokkal támogassa a vállalkozások stabil működését. A bank országos lefedettségű, 154 fiókból álló MFB Pont Plusz hálózata szakértő kollégákkal segíti az érdeklődőket.
2025. 07. 16. 00:05
Megosztás: