Az új M6-os története: avagy hogyan építsünk magyarosan?

Szerdán átadják az M6-os autópálya Dunaújvárostól Bólyig és a M60-as autópálya Bólytól Pécsig tartó szakaszát. Az összesen 145 kilométeres úttal a magyar autópályák hossza 1098 kilométerre nő, a beruházással - a magyar régiók közül utolsóként - a Dél-Dunántúl is elérhetővé válik gyorsforgalmi úton. (MTI)

1999. április 28.

 

Az Orbán-kormány tízéves autópálya fejlesztési programjában elfogadta az M6-os gyorsforgalmi út Szekszárdon keresztül a horvát határig való teljes kiépítésének koncepcióját. A déli irányba tartó úgynevezett V/C korridor megépítését 1997-ben Magyarország kezdeményezésére iktatták be az európai fő közlekedési úthálózatba.

 

2003. március 5.

 

A Medgyessy-kormány úgy döntött, hogy a 2015-ig szóló útfejlesztési program keretében 2004-ben kezdődjön meg az M6-os autópálya építése az M0-ás körgyűrűtől Dunaújvárosig.


2003. május 7.

 

A Nemzeti Autópálya Rt. közbeszerzési tendert hirdetett meg az M6-os autópálya Dunaújváros-Pécs, és az M56-os Bóly-országhatár közötti szakaszának engedélyezési és kivitelezési tervének elkészítésére.

 

2004. február 1.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Autópálya Rt. közreműködésével közzétette az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére vonatkozó pályázati felhívását.

 

2004. március 10.

 

A kormány döntése értelmében a Budapest XXII. kerületében található, volt Metallochemia gyártelep területén ún. barnamezős beruházás kezdődik, ott, ahol az M6-os autópályának az M0-ás és az Érdi tető közötti nyomvonala halad keresztül.

 

2004. augusztus 6.

 

Az M6 Duna Autópálya Konzorcium nyerte az M6-os autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére kiírt koncessziós pályázatot. A konzorciumot a Bilfinger Berger BOT GmbH, a Porr Infrastruktur GmbH és a Swietelsky International Baugesellschaft m. b. H. alkotta.

 

2004. szeptember 27.

 

Az Országgyűlés elfogadta az autópálya koncessziós szerződés megkötéséről szóló határozati javaslatot.

 

2005. február 10.

 

Letették az alapkövét az autópálya Érd-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszának.

 

2005. március 25.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. bejelentette: a Vegyépszer Rt. ajánlatát találta alkalmasnak, így ez a cég építheti meg az autópálya városi szakaszát, amely az M0-ás csomópontot köti össze az M6-os Érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszával.

 

2005. június 1.

 

A Gyurcsány-kormány döntése szerint Public Private Partnership (PPP) konstrukcióban épülhet meg az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly közötti 47,9 kilométeres, és az M60-as autóút Bóly-Pécs közötti, kétszer kétsávos, 10 kilométeres szakasza.

 

Tekintsük át, hogyan is épült meg az M6-os:

 

2005. július 19.

 

Az építő és a banki konzorciumok meghívására beszállt az autópálya építésének finanszírozásába a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), amely 32 millió euró kölcsönt adott az összesen 480 millió eurós beruházáshoz.

 

2005. november 25.

 

Elkészült az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának első keresztező útja, s ideiglenesen átadták a forgalomnak a baracsi felüljárót.

 

2005. december 3.

 

Átadták az autópálya első, 650 méteres szakaszának alapját, amelybe a volt Metallochemia-gyártelep által 80 éven át termelt több százezer tonna, nehézfémet tartalmazó, szennyezett talajt építettek be. A beruházás Közép-Kelet-Európa legjelentősebb kármentesítő környezetvédelmi projektje volt, amellyel Magyarország legnagyobb szennyezett gócát számolták fel.

 

2006. március 12.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-országhatár szakaszra.

 

2006. június 11.

 

Felavatták az Érdi tető-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszt, amely az első PPP-konstrukcióban, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével megvalósult autópálya-építési beruházás volt. A pályaszakaszon 10 csomópont, egy az M6-os és M8-as autópályák közötti autópálya-csomópont, két komplex benzinkutas és két további pihenőhely, egy Üzemeltetési és karbantartási autópálya mérnökség, 60 híd illetve műtárgy és 15 körforgalom épült ki mintegy 500 millió euró költséggel.

 

2007. március 19.

 

Az Országgyűlés elfogadta az M6-os autópályává fejleszthető autóút Szekszárd-Bóly közötti szakaszának és az M60-as autópályává fejleszthető autóút Bóly-Pécs közötti szakaszának koncesszióba adására vonatkozó közbeszerzési eljárás megkezdéséhez előterjesztett határozati javaslatot.

 

2007. november 21.

 

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter valamint a Strabag vezette Mecsek Autópálya Konzorcium Zrt. képviselője Budapesten aláírta az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti 80 kilométeres szakasz megépítésére, üzemeltetésére, felújítására, fenntartására és finanszírozására vonatkozó szerződést.

 

2008. január 3.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kiírta a közbeszerzési pályázatot az autópálya Dunaújváros-Szekszárd szakaszának tervezését, építését, felújítását, üzemeltetését, karbantartását és ezek finanszírozását magában foglaló koncesszióra.

 

2008. január 23.

 

Londonban a Project Finance International Magazin Az év üzlete elismeréssel jutalmazta az Európa - Közel-Kelet - Afrika régióban az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as sztráda Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítését, az eddigi legnagyobb magyarországi PPP projektet.

 

2008. április 3.

 

Lerakták az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly között és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs között épülő szakaszának alapkövét. Az építő a Colas SA és a Strabag AG alapította Mecsek Construction Group. Felavatták a tervezett négy alagút első ikeralagútját is Bátaszék-Leperdpusztán.

 

2008. június 16.

 

Halálos áramütést szenvedett egy 51 éves építőmunkás a Bóly és Pécs közötti szakasz építése során Birján közelében.

 

2008. július 17.

 

Szekszárdon aláírták a Dunaújváros-Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasz projektindító memorandumát. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd épül. A szakasz kivitelezését és üzemeltetését az M6 Tolna Koncessziós Zrt. nyerte el.

 

2008. július 22.

 

Meghalt egy építőmunkás az autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakasznak építéséhez kapcsolódó burkolathelyreállítási munka során.

 

2008. július 24.

 

Az esőzéseket követően Szekszárd és Bóly között beomlott az "A" jelű, Bátaszék névre keresztelt, épülő alagút egy része. A járatok fölött mintegy 100 méter hosszú, 40 méter széles és 10-15 méter mély kráter keletkezett. Személyi sérülés nem történt, a munkagépekben anyagi kár nem keletkezett. Az átjárók építését leállították.

 

2008. augusztus 13.

 

Felgyorsult a talaj süllyedése az "A" jelzésű alagútjánál. Az alagút tovább deformálódott, a felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt lezárták. Október 10-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) részlegesen feloldotta az alagútépítési tilalmat. Az "A" jelű alagút déli, omlással érintett szakaszának építése csak 2009. február 26-án folytatódhatott.

 

2008. szeptember 11.

 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) kétszázmillió euró kedvezményes kölcsönt hagyott jóvá a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építésére.

 

2008. szeptember 23.

 

Átadták az autópálya M0-ás csomópontját az Érdi-tetővel összekötő 8,3 kilométeres szakaszt. A négy csomópontot - közöttük az első magyarországi háromszintes kereszteződést - tartalmazó szakasz 47,4 milliárd forintba került. A 2x2 sávos autópálya mentén 30 alul- és felüljáró műtárgyat építettek ki, s a nyomvonal mentén 120 kilométer hosszúságú közművet kellett kiváltani.

 

2008. november 5.

 

Dunaföldváron letették a Dunaújváros-Szekszárd közti új pályaszakasz alapkövét: a 65,1 kilométeres szakasz építője a német Bilfinger Berger AG és az osztrák Porr AG.

 

2009. április 16.

 

A bátaszéki szakaszon egy munkást egy munkagép fülkéje egy terepjárónak szorított. A szerencsétlenül járt ember a helyszínen életét vesztette.

 

2009. augusztus 18.

 

A nyugati járat ünnepélyes áttörésével befejeződött a bátaszéki 1331 méteres "A" jelű alagút fejtése, ezzel a Szekszárd-Bóly pályaszakasz mind a négy alagútja átjárhatóvá vált. A pálya négy alagútján összesen hatszázan dolgoztak, közel 600 ezer köbméter földet fejtettek ki, és 15 ezer köbméter lőttbetont használtak fel.

 

2009. november 19.

 

A Bátaszék és Véménd között épülő alagútban újabb munkást ért halálos baleset. Ő volt az autópálya-építés 4. áldozata.

 

2010. március 26.

 

Szekszárd és Pécs között elkészült az M6/M60-as autópálya. A 80 kilométeres szakasz nyolc völgyhídon - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres szebényi viaduktján -, és négy alagúton (Bátaszék alagút, Geresd alagút, Baranya alagút, Véménd alagút) keresztül halad. A Dunaújváros-Szekszárd szakasz 65,1 km hosszú, amelyen 8 csomópont 4 db pihenőhely, 58 db híd-műtárgy található, köztük 6 völgyhíd van. A leghosszabb híd a Gyűrűs árok felett található, amelynek hossza 636 méter.

Magyarország a 18. helyre csúszott vissza az európai használtautó-piac átláthatósági rangsorában – nőtt a sérült autók aránya

A kilométeróra-manipuláció és a rejtett sérülések továbbra is komoly problémát jelentenek a hazai használtautó-piacon, és jelenleg semmi sem utal arra, hogy a trend a közeljövőben megfordulna. Az autóipari adatelemzéssel foglalkozó carVertical minden évben elkészíti Európa járműpiacának átláthatósági elemzését, hogy feltárja, mely országokban a legkockázatosabb használt autót vásárolni.
2025. 10. 28. 06:00
Megosztás:

Jóváhagyta Putyin a plutónium ártalmatlanításáról szóló orosz-amerikai szerződés felmondását

Aláírta Vlagyimir Putyin orosz elnök az Oroszország és az Egyesült Államok által védelmi célokra már nem hasznosított plutónium ártalmatlanításáról szóló, 2000-ben megkötött és 2011-ben ratifikált kormányközi megállapodás felmondásáról szóló törvényt.
2025. 10. 28. 05:00
Megosztás:

Nyúl Terméktanács: sikerrel zárult az első Európai Nyúlhús Napok rendezvénysorozata

Lezárult az első alkalommal megrendezett Európai Nyúlhús Napok rendezvénysorozata, a tapasztalatok alapján a magyar fogyasztók körében van nyitottság a minőségi nyúlhúst is tartalmazó ételek iránt - közölte a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az MTI-vel hétfőn.
2025. 10. 28. 04:30
Megosztás:

Új hitelmegállapodást kötött az Etele Plazára a Futureal

Meglévő hiteleinek refinanszírozásáról és új hitelkeret biztosításáról állapodott meg az Etele Plaza bevásárló- és szórakoztatóközpont tulajdonosa, a Futureal egy három bankból álló hitelezői konzorciummal - közölte az ingatlanfejlesztő Futureal-csoport az MTI-vel hétfőn.
2025. 10. 28. 03:30
Megosztás:

Alapításának 750. évfordulóját ünnepli Amszterdam

Koncertekkel, kiállításokkal és egy gigantikus tortával ünnepli megalapításának 750. évfordulóját Amszterdam - tájékoztatott az NL Times című, angol nyelvű holland hírportál.
2025. 10. 28. 03:00
Megosztás:

Két év után megszüntetik a rendkívüli állapotot Izrael déli részében

Jóváhagyta a hadsereg ajánlását Jiszráel Kac védelmi miniszter hétfőn Izraelben, és így 2023 októbere óta most először nem hosszabbítják meg a rendkívüli állapotot az ország déli részén, a hátországban.
2025. 10. 28. 02:30
Megosztás:

Energiaügyi Minisztérium: kétszeres túligénylés az energetikai kutatás-fejlesztési pályázaton

Lezárult a jelentkezési időszak az energetikai korszerűsítéseket ösztönző programcsomag 13 milliárd forintos keretösszegű kutatás-fejlesztési kiírásán. A pályázat a piacról még hiányzó innovatív technológiai fejlesztések, jelentős tudományos, műszaki újdonságtartalommal rendelkező termékek, prototípusok, szolgáltatások létrehozását támogatja energetikai fókusszal. A benyújtási határidőig 71 hazai vállalkozás vagy konzorcium jelezte összesen 28 milliárd forintnyi támogatási igényét - jelentette be az MTI-nek hétfőn megküldött közleményében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 10. 28. 02:00
Megosztás:

Nagy Márton: a kormány elfogadta a gyorsvasút megteremtésének koncepcióját

A kormány elfogadta a gyorsvasút megteremtésének koncepcióját: 1 milliárd eurós beruházással 27 kilométernyi vasút épülhet meg Kőbányától Monorig, lényegében bekötve az országos gerinchálózatba a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőteret - mondta a nemzetgazdasági miniszter hétfőn Budapesten a repülőtéren sajtótájékoztatón, amelyet Lázár János építési és közlekedési miniszterrel közösen tartott.
2025. 10. 28. 01:30
Megosztás:

Putyin szerint a tervek szerint alakulnak Moszkva és Phenjan kapcsolatai

Oroszország és a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság kapcsolatai a tervek szerint alakulnak - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök, amikor hétfőn a Kremlben fogadta Csve Szonhi észak-koreai külügyminisztert.
2025. 10. 28. 01:00
Megosztás:

Milliárdosok fektetnek bele, hollywoodi sztárok használják: a biológiai kor mérése az új globális egészségügyi trend

A Szilícium-völgytől Hollywoodig mindenki a biológiai kort próbálja feltérképezni és visszafordítani. A trendet olyan milliárdos befektetők vezetik, mint Jeff Bezos, aki a 3 milliárd dolláros tőkével indult Altos Labs biotechnológiai cégbe is befektetett az öregedés kutatására.
2025. 10. 28. 00:30
Megosztás:

Ismét sürgeti az árrésstop kivezetését a kereskedelmi szövetség

Az élelemiszer árak március óta 5 százalék alatti ütemben nőnek, szeptemberben pedig az éttermi árakkal kiegészített infláció is 4,7 százalékra mérséklődött. A kormány korábban ehhez a feltételhez kötötte a kiskereskedelmi árrésstop kivezetését - hívta fel a figyelmet hétfői nyilatkozatában az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).
2025. 10. 28. 00:05
Megosztás:

ETH 4 000 dollár fölött, DOGE 0,2 dolláron – de a $TAP 50-szeres hozamkilátása kelti fel a bálnák érdeklődését – 2025 legnagyobb nyertese?

Az „Uptober” újra itt lehet az Ethereum árfolyamának 4 000 dollár fölé történő emelkedésével, valamint a Dogecoin árfolyamának 0,2 dollárra való visszatérésével. Ugyanakkor a reflektorfényt most a Digitap ($TAP) viszi el, amely 55%-kal ugrott meg, 0,0125 dollárról 0,0194 dollárra.
2025. 10. 27. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) átlépi az 1 millió dolláros mérföldkövet: Ez 2025 leggyorsabban növekvő előértékesítése?

A nemrég indult Digitap ($TAP) előértékesítés jelentős tőkebeáramlást vonzott a kisbefektetők részéről, és a kriptovilág figyelmét is felkeltette, miután néhány nappal ezelőtt túllépte az 1 millió dolláros határt.
2025. 10. 27. 23:00
Megosztás:

Panyi Miklós: az Otthon Start Program kiváló állapotban van

Az Otthon Start Program kiváló állapotban van, mozgásban az ingatlanpiac, mozgásban a hitelpiac, mozgásban az építőipar és az albérletpiac is - közölte a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára hétfőn a Facebook-oldalán.
2025. 10. 27. 22:30
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés 2026-ra: Elérheti az 5 dollárt a Ripple natív tokenje?

Az XRP már hosszú ideje a figyelem középpontjában áll a kriptovaluta világban – különösen azok körében, akik hisznek a blokklánc-alapú globális fizetési rendszerek jövőjében. A Ripple által fejlesztett token nemcsak technológiai szempontból számít egyedinek, hanem szabályozási szempontból is különleges utat járt be. Most, hogy egyre közelebb kerülhet a jogi bizonytalanságok lezárása, sokan újra felteszik a kérdést: valóban elérheti az XRP az 5 dolláros álomhatárt? Nézzük meg a hosszú távú kilátásokat 2025-től egészen 2030-ig!
2025. 10. 27. 21:30
Megosztás:

Debrecenben és környékén indított toborzó kampányt a CATL kínai akkumulátorgyár

A CATL kínai akkumulátorgyár újabb toborzó kampányt indított Debrecenben és környékén, amellyel több száz új munkahelyet kínál. A vállalat célja, hogy a lehető legnagyobb mértékben a helyieket, és a környező településeken élőket alkalmazza a termelési, gyártási, minőségbiztosítási és a logisztikai munkakörökben - tájékoztatta a vállalat az MTI-t hétfőn.
2025. 10. 27. 21:00
Megosztás:

Jelentős forgalomban emelkedett a tőzsde, az OTP új csúcson zárt

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 1134,18 pontos, 1,09 százalékos emelkedéssel, 105 317,01 ponton zárt hétfőn.
2025. 10. 27. 20:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék hétfőn.
2025. 10. 27. 20:00
Megosztás:

Ethena (ENA): A DeFi következő nagyágyúja? 5 érv, ami mellette szól

A decentralizált pénzügyek (DeFi) világa ismét izgalmas fejleményekkel szolgál – az Ethena protokoll és annak zászlóshajó stablecoinja, a USDe, minden eddiginél nagyobb figyelmet kap. A projekt nemcsak hogy megelőzte a DAI-t a piaci kapitalizációban, de komoly ökoszisztéma-bővítést is végrehajtott, stratégiai partnerségeket épített ki, és vezetősége masszív tokenvásárlással erősítette meg a befektetői bizalmat. Nézzük, miért is tartják sokan az Ethenát a DeFi következő meghatározó szereplőjének!
2025. 10. 27. 19:00
Megosztás:

A csendes gyilkos nem alszik télen sem: minden, amit a szén-monoxid-érzékelőről tudni kell

A fűtési szezon beköszöntével ismét előtérbe kerül a szén-monoxid-mérgezés veszélye. Bár a legtöbben tisztában vannak a kockázattal, a tragédiák jelentős része mégis elkerülhető lenne egy kis odafigyeléssel és egy megbízható érzékelővel. A probléma ugyanis gyakran nem a készülék hiánya, hanem annak nem megfelelő típusa vagy rossz elhelyezése. A MediaMarkt szakértői összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat.
2025. 10. 27. 18:00
Megosztás: