Az új M6-os története: avagy hogyan építsünk magyarosan?

Szerdán átadják az M6-os autópálya Dunaújvárostól Bólyig és a M60-as autópálya Bólytól Pécsig tartó szakaszát. Az összesen 145 kilométeres úttal a magyar autópályák hossza 1098 kilométerre nő, a beruházással - a magyar régiók közül utolsóként - a Dél-Dunántúl is elérhetővé válik gyorsforgalmi úton. (MTI)

1999. április 28.

 

Az Orbán-kormány tízéves autópálya fejlesztési programjában elfogadta az M6-os gyorsforgalmi út Szekszárdon keresztül a horvát határig való teljes kiépítésének koncepcióját. A déli irányba tartó úgynevezett V/C korridor megépítését 1997-ben Magyarország kezdeményezésére iktatták be az európai fő közlekedési úthálózatba.

 

2003. március 5.

 

A Medgyessy-kormány úgy döntött, hogy a 2015-ig szóló útfejlesztési program keretében 2004-ben kezdődjön meg az M6-os autópálya építése az M0-ás körgyűrűtől Dunaújvárosig.


2003. május 7.

 

A Nemzeti Autópálya Rt. közbeszerzési tendert hirdetett meg az M6-os autópálya Dunaújváros-Pécs, és az M56-os Bóly-országhatár közötti szakaszának engedélyezési és kivitelezési tervének elkészítésére.

 

2004. február 1.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Autópálya Rt. közreműködésével közzétette az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére és 22 éves koncessziós üzemeltetésére vonatkozó pályázati felhívását.

 

2004. március 10.

 

A kormány döntése értelmében a Budapest XXII. kerületében található, volt Metallochemia gyártelep területén ún. barnamezős beruházás kezdődik, ott, ahol az M6-os autópályának az M0-ás és az Érdi tető közötti nyomvonala halad keresztül.

 

2004. augusztus 6.

 

Az M6 Duna Autópálya Konzorcium nyerte az M6-os autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére kiírt koncessziós pályázatot. A konzorciumot a Bilfinger Berger BOT GmbH, a Porr Infrastruktur GmbH és a Swietelsky International Baugesellschaft m. b. H. alkotta.

 

2004. szeptember 27.

 

Az Országgyűlés elfogadta az autópálya koncessziós szerződés megkötéséről szóló határozati javaslatot.

 

2005. február 10.

 

Letették az alapkövét az autópálya Érd-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszának.

 

2005. március 25.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. bejelentette: a Vegyépszer Rt. ajánlatát találta alkalmasnak, így ez a cég építheti meg az autópálya városi szakaszát, amely az M0-ás csomópontot köti össze az M6-os Érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszával.

 

2005. június 1.

 

A Gyurcsány-kormány döntése szerint Public Private Partnership (PPP) konstrukcióban épülhet meg az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly közötti 47,9 kilométeres, és az M60-as autóút Bóly-Pécs közötti, kétszer kétsávos, 10 kilométeres szakasza.

 

Tekintsük át, hogyan is épült meg az M6-os:

 

2005. július 19.

 

Az építő és a banki konzorciumok meghívására beszállt az autópálya építésének finanszírozásába a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), amely 32 millió euró kölcsönt adott az összesen 480 millió eurós beruházáshoz.

 

2005. november 25.

 

Elkészült az autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti szakaszának első keresztező útja, s ideiglenesen átadták a forgalomnak a baracsi felüljárót.

 

2005. december 3.

 

Átadták az autópálya első, 650 méteres szakaszának alapját, amelybe a volt Metallochemia-gyártelep által 80 éven át termelt több százezer tonna, nehézfémet tartalmazó, szennyezett talajt építettek be. A beruházás Közép-Kelet-Európa legjelentősebb kármentesítő környezetvédelmi projektje volt, amellyel Magyarország legnagyobb szennyezett gócát számolták fel.

 

2006. március 12.

 

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-országhatár szakaszra.

 

2006. június 11.

 

Felavatták az Érdi tető-Dunaújváros közötti 58,6 kilométeres szakaszt, amely az első PPP-konstrukcióban, az állam és a magántőke közcélú együttműködésével megvalósult autópálya-építési beruházás volt. A pályaszakaszon 10 csomópont, egy az M6-os és M8-as autópályák közötti autópálya-csomópont, két komplex benzinkutas és két további pihenőhely, egy Üzemeltetési és karbantartási autópálya mérnökség, 60 híd illetve műtárgy és 15 körforgalom épült ki mintegy 500 millió euró költséggel.

 

2007. március 19.

 

Az Országgyűlés elfogadta az M6-os autópályává fejleszthető autóút Szekszárd-Bóly közötti szakaszának és az M60-as autópályává fejleszthető autóút Bóly-Pécs közötti szakaszának koncesszióba adására vonatkozó közbeszerzési eljárás megkezdéséhez előterjesztett határozati javaslatot.

 

2007. november 21.

 

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter valamint a Strabag vezette Mecsek Autópálya Konzorcium Zrt. képviselője Budapesten aláírta az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti 80 kilométeres szakasz megépítésére, üzemeltetésére, felújítására, fenntartására és finanszírozására vonatkozó szerződést.

 

2008. január 3.

 

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kiírta a közbeszerzési pályázatot az autópálya Dunaújváros-Szekszárd szakaszának tervezését, építését, felújítását, üzemeltetését, karbantartását és ezek finanszírozását magában foglaló koncesszióra.

 

2008. január 23.

 

Londonban a Project Finance International Magazin Az év üzlete elismeréssel jutalmazta az Európa - Közel-Kelet - Afrika régióban az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as sztráda Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítését, az eddigi legnagyobb magyarországi PPP projektet.

 

2008. április 3.

 

Lerakták az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly között és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly-Pécs között épülő szakaszának alapkövét. Az építő a Colas SA és a Strabag AG alapította Mecsek Construction Group. Felavatták a tervezett négy alagút első ikeralagútját is Bátaszék-Leperdpusztán.

 

2008. június 16.

 

Halálos áramütést szenvedett egy 51 éves építőmunkás a Bóly és Pécs közötti szakasz építése során Birján közelében.

 

2008. július 17.

 

Szekszárdon aláírták a Dunaújváros-Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasz projektindító memorandumát. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd épül. A szakasz kivitelezését és üzemeltetését az M6 Tolna Koncessziós Zrt. nyerte el.

 

2008. július 22.

 

Meghalt egy építőmunkás az autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakasznak építéséhez kapcsolódó burkolathelyreállítási munka során.

 

2008. július 24.

 

Az esőzéseket követően Szekszárd és Bóly között beomlott az "A" jelű, Bátaszék névre keresztelt, épülő alagút egy része. A járatok fölött mintegy 100 méter hosszú, 40 méter széles és 10-15 méter mély kráter keletkezett. Személyi sérülés nem történt, a munkagépekben anyagi kár nem keletkezett. Az átjárók építését leállították.

 

2008. augusztus 13.

 

Felgyorsult a talaj süllyedése az "A" jelzésű alagútjánál. Az alagút tovább deformálódott, a felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt lezárták. Október 10-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) részlegesen feloldotta az alagútépítési tilalmat. Az "A" jelű alagút déli, omlással érintett szakaszának építése csak 2009. február 26-án folytatódhatott.

 

2008. szeptember 11.

 

Az Európai Beruházási Bank (EIB) kétszázmillió euró kedvezményes kölcsönt hagyott jóvá a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építésére.

 

2008. szeptember 23.

 

Átadták az autópálya M0-ás csomópontját az Érdi-tetővel összekötő 8,3 kilométeres szakaszt. A négy csomópontot - közöttük az első magyarországi háromszintes kereszteződést - tartalmazó szakasz 47,4 milliárd forintba került. A 2x2 sávos autópálya mentén 30 alul- és felüljáró műtárgyat építettek ki, s a nyomvonal mentén 120 kilométer hosszúságú közművet kellett kiváltani.

 

2008. november 5.

 

Dunaföldváron letették a Dunaújváros-Szekszárd közti új pályaszakasz alapkövét: a 65,1 kilométeres szakasz építője a német Bilfinger Berger AG és az osztrák Porr AG.

 

2009. április 16.

 

A bátaszéki szakaszon egy munkást egy munkagép fülkéje egy terepjárónak szorított. A szerencsétlenül járt ember a helyszínen életét vesztette.

 

2009. augusztus 18.

 

A nyugati járat ünnepélyes áttörésével befejeződött a bátaszéki 1331 méteres "A" jelű alagút fejtése, ezzel a Szekszárd-Bóly pályaszakasz mind a négy alagútja átjárhatóvá vált. A pálya négy alagútján összesen hatszázan dolgoztak, közel 600 ezer köbméter földet fejtettek ki, és 15 ezer köbméter lőttbetont használtak fel.

 

2009. november 19.

 

A Bátaszék és Véménd között épülő alagútban újabb munkást ért halálos baleset. Ő volt az autópálya-építés 4. áldozata.

 

2010. március 26.

 

Szekszárd és Pécs között elkészült az M6/M60-as autópálya. A 80 kilométeres szakasz nyolc völgyhídon - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres szebényi viaduktján -, és négy alagúton (Bátaszék alagút, Geresd alagút, Baranya alagút, Véménd alagút) keresztül halad. A Dunaújváros-Szekszárd szakasz 65,1 km hosszú, amelyen 8 csomópont 4 db pihenőhely, 58 db híd-műtárgy található, köztük 6 völgyhíd van. A leghosszabb híd a Gyűrűs árok felett található, amelynek hossza 636 méter.

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a kkv-kat

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a költségvetésből a magyar tulajdonú kkv-kat, ami mintegy 400 ezer vállalkozást érint. A támogatás a Demján Sándor Program egyes elemein, a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamattámogatásán, valamint a nemrég bejelentett, 11 pontból álló adó- és adminisztrációcsökkentő csomagon keresztül valósul meg - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter éves meghallgatásán a parlamenti vállalkozásfejlesztési bizottság csütörtöki budapesti ülésén.
2025. 11. 28. 03:30
Megosztás:

A turizmus az utószezonban is dinamikusan bővült – ágazati kitekintő

Idén január és október között a turisztikai szálláshelyeken regisztrált vendégek száma jelentősen emelkedett: a belföldi turistáké 3%-kal, míg a külföldieké 11%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának értékeit. Így tehát továbbra is jól látható, hogy a külföldi turisták jelentik a növekedés fő hajtóerejét. Októberben mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalom, valamint a vendégéjszakák száma is növekedést mutatott havi és éves szinten is. A bruttó árbevétel is kiemelkedően bővült, a 104,2 milliárd forintos októberi adat folyó áron 14%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.
2025. 11. 28. 03:00
Megosztás:

Európai uniós oltalomban részesült az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezés

Tovább színesedik és pontosabbá válik Magyarország bortérképe azzal, hogy az Európai Bizottság döntése értelmében európai uniós oltalomban részesültek az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezések - jelentette ki az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint Etyeken a mezőgazdaságért felelős államtitkár abból az alkalomból, hogy Christophe Hansen mezőgazdaságért és élelmiszerért felelős uniós biztossal ünnepélyesen átadta a döntésről szóló díszokleveleket.
2025. 11. 28. 02:30
Megosztás:

10 éves ciklusok határozzák meg a német ingatlanpiacot

A német ingatlanpiacot jellemzően 10 éves ciklusok mozgatják – erre építi stratégiáját az Available Zrt., amely a közelmúltban 114 új lakással bővítette németországi portfólióját. Az ingatlanállomány így meghaladja a 10.000 négyzetmétert. A kizárólag német bérlakáspiacon aktív magyar vállalat célja, hogy állományát tíz év alatt tízszeresére, mintegy 2000 lakásra növelje. A bővülést a 2026 első negyedévére tervezett tőzsdei bevezetésből finanszíroznák. Vida Imre vezérigazgató szerint a német piac hosszú távon kiszámítható, a jogi környezet átlátható, a kereslet stabil, így a lakások értéknövekedése és a hitelállomány csökkenése együtt biztosíthatja a hozamot.
2025. 11. 28. 02:00
Megosztás:

Közös nyilatkozatot fogadtak el a V4-ek parlamenti bizottságai a mesterséges intelligenciáról

Közös nyilatkozatot fogadtak el a visegrádi államok (V4) parlamenti kamaráinak illetékes bizottságai a mesterséges intelligenciáról (MI) mint gazdaságfejlesztési eszközről - közölte az MTI-vel csütörtökön az Országgyűlés Hivatala.
2025. 11. 28. 01:30
Megosztás:

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy azzal a céllal jött létre, hogy segítse a vásárlókat a mindennapi döntésekben, és egyértelmű eligazodási pontot adjon az élelmiszerek sokszínű kínálatában - mondta az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint az élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a KMÉ nemzeti minőségrendszer ötéves fennállása alkalmából rendezett eseményen, Budapesten.
2025. 11. 28. 01:00
Megosztás:

A Magyar Közútban egyesül az útüzemeltetés és útdíjszedés

A hatékonyabb működés érdekében a szerdán megjelent kormányhatározat értelmében, 2026. január elsejével a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) használatidíj-rendszerben és útdíjrendszerben ellátott közfeladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 28. 00:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 48. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 27. 23:30
Megosztás:

Az Aptos lemaradt: az APT árfolyama stagnál, miközben a piac többi része emelkedik

Miközben a kriptovaluták többsége emelkedő pályára állt, az Aptos natív tokenje, az APT egyre inkább lemarad a mezőnytől. Az árfolyam egy szűk sávban, 2,23 és 2,39 dollár között oldalaz, és bár a kereskedési volumen megnőtt, a vevők nem tudják áttörni a kulcsfontosságú ellenállási szinteket. Vajon csak idő kérdése az újabb kitörés, vagy mélyebb korrekcióra készül a piac?
2025. 11. 27. 23:00
Megosztás:

A Bitcoin visszakapaszkodott 91 ezer fölé – de a piac törékeny maradt

A Bitcoin ismét 91 700 dollár közelében forog, ami közel 3%-os emelkedést jelent az elmúlt 24 órában. A múlt heti feszültség enyhült, de a kriptopiaci szereplők most mélyebb kérdésekre keresik a választ: vajon visszatér a valódi kereslet, és épül-e újra a likviditás a piac mélyebb rétegeiben? A látszólagos megkönnyebbülés ellenére a hangulat még mindig félelemmel teli.
2025. 11. 27. 22:30
Megosztás:

A 3 legjobb kriptós előértékesítés, amit érdemes megvásárolni a Black Friday-en (és miért a $TAP az egyetlen, amiben 100x potenciál van)

A Black Friday nem csak a tévék és kütyük vásárlásának ideje – ez az időszak egyben a kriptós előértékesítések kiemelt szezonja is. Míg a szélesebb kriptopiac továbbra is szenved, és a „Félelem és Kapzsiság” index erősen a „szélsőséges félelem” zónában tartózkodik, néhány feltörekvő tokenprojekt dacol a trendekkel.
2025. 11. 27. 22:00
Megosztás:

Estére erősödött a forint árfolyama

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 21:00
Megosztás:

Merre tovább, Bitcoin árfolyam? A kriptopiac válaszút előtt áll

A Bitcoin árfolyama a 91 000 dolláros szint körül ingadozik, miközben az altcoinok lassú, de határozott élénkülést mutatnak. A geopolitikai bizonytalanság, a technikai szintek áttörése és a közelgő ünnepi időszak egyaránt befolyásolják a kriptopiacot – vajon felfelé vagy lefelé mutat majd az iránytű? Szakértők szerint most minden azon múlik, sikerül-e a bikáknak újra irányítást szerezni.
2025. 11. 27. 20:30
Megosztás:

Figyelemre méltó kriptó előértékesítés a Black Friday héten: a Digitap ($TAP) már 2 millió dollár fölött jár

A Digitap ($TAP) ezen a héten az egyik legkiemelkedőbb kriptovaluta előértékesítésként tűnik fel, mivel már meghaladta a 2 millió dolláros tőkebevonást, elsősorban nagybefektetői (whale) pénztárcákból. Azok a befektetők, akik jelenleg keresik a megfelelő kriptovalutát, vonzónak találják a Digitap „omni-bank” platformját, amely egyetlen alkalmazásban egyesíti a hagyományos pénzügyi (fiat) és kripto funkciókat.
2025. 11. 27. 20:00
Megosztás:

A Pi Network áttörése a játékiparban: stratégiai partnerség a CiDi Games-szel

A Pi Network új szintre emeli kriptovalutájának valódi felhasználhatóságát: a CiDi Games-szel kötött együttműködés révén a Pi immár nem csupán digitális pénztárcákban vagy piactereken tűnik fel, hanem közvetlenül a játékélmény része lesz. A lépés jelentős fordulatot jelent a projekt életében, és valódi értéket teremt a felhasználók számára – játékon belüli vásárlásoktól kezdve a jutalmazási rendszerekig.
2025. 11. 27. 19:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 11. 27. 19:00
Megosztás:

16 százalékkal növelte az árbevételét a JYSK

A JYSK Magyarország az előző pénzügyi évében 16 százalékkal növelte az árbevételét, elérve a 89 milliárd forintot - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 27. 18:30
Megosztás:

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

A Wizz Air légitársaság 2026 tavaszára létrehozza légibázisát a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren – jelentette be izraeli látogatásán csütörtökön Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
2025. 11. 27. 18:00
Megosztás:

16,6 millió csomag hamis, vagy káros játékot vontak ki az EU piacairól

Az elmúlt két évben 16,6 millió csomag hamis, vagy káros játékot vontak ki az Európai Unió piacairól 36,8 millió euró értékben - közölte az Európai Unió hágai székhelyű rendőrségi együttműködési szervezete, az Europol csütörtökön.
2025. 11. 27. 17:30
Megosztás:

Elkezdődött a talajok őszi-téli feltöltődése

Az elmúlt egy hétben kiadós csapadék öntözte az ország jelentős részét, ezzel elkezdődött a talajok őszi-téli feltöltődése. Bár jelentős területi különbségek voltak a csapadék mennyiségében, de még a kevesebb esőben részesülő alföldi tájakon is jutott némi nedvesség a fél méternél mélyebb talajrétegbe is - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 11. 27. 17:00
Megosztás: