Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

A Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alapvetően fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle. Évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok. Ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódik, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.

Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket. Ebben az értelemben az autóipari szereplők hagyományos ipari cégeknek minősülnek. Ezt felismerve, a szektor komoly változtatásokat kíván eszközölni a jövőben.

CASE technológiák és a jövő kulcskérdései

Ezeket gyűjtőnéven CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiáknak nevezi a szektor, és a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.
 
A Deloitte szerint az autóipari szektort irányítókat érintő kulcskérdések a következők:
 
-Mely fejlett technológiák fogják leginkább befolyásolni az autóipart a következő évtizedben?
-Mit vár majd el a jövő autóvásárlója?
-Megvan-e a megfelelő szakértelem a jövőbeni elvárások kielégítésére?
-Milyen forrásokból lehet fedezni a szükséges befektetéseket?
 
Ahogy más iparágaknál, az autógyártásban is egyre hangsúlyosabb a UX, a különböző rendszerek és szoftverek nyújtotta felhasználói élmény. „Komoly verseny alakult ki az infotainment és vezetést támogató rendszerek minősége, esztétikája, felhasználói ergonómiája között. A vásárlók elvárják, hogy a járműben is az okoseszközöktől megszokott élmény várja őket, hogy eszközeiket gond nélkül csatlakoztathassák és integrálhassák az autók rendszerébe, megszakítás és korlátozások nélkül használva azokat. Ez a fogyasztói igény hajtja az autógyártókat is a fejlesztésekben” – tette hozzá Marton Károly, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának technológiai szakértője.

Ki fizeti ezt ki?

Kulcskérdés az is, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben. A CASE technológiák fejlesztésébe pumpált dollármilliárdok azonban több problémát is felvetnek. Egyrészt kérdés, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni, lehetséges-e ilyen szintű értékesítés-növekedést elérni? Másrészt a piacra dobott új elektromos autók használatához megfelelően kiépített töltő infrastruktúra kell: ezt ki építi ki, és ki lesz a tulajdonosa? Az sem mellékes, hogy az elektromos autózással kieső fosszilis üzemanyagadót hogyan pótolják, miként illesztik az új rendszerekbe.
 
A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.
 
„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.

Nem tudott részt venni? Na maradjon le semmiről!

A Las Vegas-i CES-en a Deloitte stábja különböző fórumokon és kerekasztalbeszélgetéseken vitatta meg ezeket és a jövőt érintő más kérdéseket az érintett szereplőkkel. Ezeket a következő linken keresztül lehet megnézni, követni:
 
https://www2.deloitte.com/us/en/pages/technology-media-and-telecommunications/events/deloitte-at-ces.html
 
A Deloitte Insights App segítségéve pedig minden, az idei CES-t meghatározó témát és kulcskérdést körbe lehet járni, ami leginkább foglalkoztatta az idei kiállítás résztvevőit.
 
https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/ces.html

KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Iránykereséssel nyithat a BÉT

A határidős árazások alapján iránykereséssel kezdődhet a kereskedés csütörtökön a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. elemzője szerint. A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 427,98 pontos, 0,43 százalékos csökkenéssel, 98 376,68 ponton zárt szerdán.
2025. 09. 25. 09:00
Megosztás:

Gyorsabb növekedést vár idén az EBRD térségünkben

Az idén az eddig vártnál valamivel gyorsabb, jövőre tovább élénkülő gazdasági növekedést valószínűsít tevékenységi térségében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD).
2025. 09. 25. 08:30
Megosztás:

Dollárerősödés és aranykorrekció: Mi következhet a Bitcoin számára?

A kriptopiac ismét makrogazdasági erők szorításában van: az amerikai dollár erősödése és az arany korrekciója egyszerre formálják a befektetői hangulatot. A Bitcoin eközben szűk sávban mozog, lemaradva a részvénypiacok és az arany rekorddöntő lendületétől.
2025. 09. 25. 08:00
Megosztás:

New Yorkban tárgyalt Szijjártó Péter és Szergej Lavrov az ukrajnai háborúról

Az ukrajnai háború, illetve a kétoldalú gazdasági és energetikai együttműködés legfontosabb kérdéseiről egyeztetett orosz kollégájával, Szergej Lavrovval Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán New Yorkban.
2025. 09. 25. 07:30
Megosztás:

A Bunge korszerű biomassza kazánt telepít a martfűi gyárában

A Bunge a világ első számú, agráripari megoldásokat kínáló vállalata, amely összeköti a gazdákat a fogyasztókkal, hogy nélkülözhetetlen élelmiszereket, takarmányt és üzemanyagot szállítson a világnak. A vállalat egy több mint 50 millió dolláros beruházás keretében megkezdte a martfűi gyárában található biomassza kazán korszerűsítését.
2025. 09. 25. 07:00
Megosztás:

Dinamikus fejlődésben a hazai energiaszektor

Szegeden tartott közös sajtótájékoztatót az Energiaügyi Minisztérium, az MVM és a Magyar Elektrotechnikai Egyesület. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a hazai energetika előtt álló meghatározó feladatok a következő időszakban a villamosenergia termelési és tárolási portfolió diverzifikációja, a villamoshálózat fejlesztése és a zöldenergiához kapcsolódó szabályozási környezet, illetve ösztönzők átdolgozása lesznek.
2025. 09. 25. 06:00
Megosztás:

Miért esik a Solana nagyobbat, mint a Bitcoin, az Ethereum és az XRP?

Míg a nagy kriptovaluták – Bitcoin, Ethereum és XRP – is gyengélkednek a piacon, a Solana (SOL) az elmúlt napokban még erősebb esést szenvedett el. Elemzők szerint ez annak köszönhető, hogy a befektetők elsősorban a magas kockázatú, erősen tőkeáttételes eszközökből vonják ki a pénzüket – a Solana pedig tipikusan ebbe a kategóriába tartozik.
2025. 09. 25. 05:30
Megosztás:

Az EU további 50 millió euró humanitárius segélyt nyújt a palesztin területeken élőknek

Az Európai Bizottság további 50 millió eurónyi humanitárius segélyt szabadított fel szerdán a gázai humanitárius helyzet kezelésére és a Ciszjordániában növekvő humanitárius szükségletek kielégítésére.
2025. 09. 25. 05:00
Megosztás:

387 intézmény vesz részt az országos iskolakert-fejlesztési programban

Jelenleg 387 intézmény vesz részt az országos iskolakert-fejlesztési programban - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára szerdán a Győr-Moson-Sopron vármegyei Zsirán tartott sajtótájékoztatóján.
2025. 09. 25. 04:30
Megosztás:

A 30 éves jelzáloghitelek kamata mélypontra csökkent az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban tavaly szeptember óta a legalacsonyabb szintre csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata a szeptember 19-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 09. 25. 04:00
Megosztás:

Mol: műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei

Műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei, amelyeknél azt vizsgálták, hogy a rendszer hosszabb ideig képes-e stabilan, maximális kapacitással működni - közölte a Mol szerdán az MTI-vel.
2025. 09. 25. 03:30
Megosztás:

Ősszel ismét indul a mobilvisszagyűjtő kampány

Idén ősszel 8. alkalommal indult el a használt mobiltelefonok visszagyűjtését szolgáló Passzold vissza, Tesó! kampány - közölte a Jane Goodall Intézet és a KÖVET Egyesület szerdán az MTI-vel.
2025. 09. 25. 03:00
Megosztás:

Nem kap nyugdíjat, aki a lakcímét nem jelenti be a Nyugdíjfolyósítónak

Az ellátás folyósítását érintő lakcím-, tartózkodási hely-, levelezési cím- vagy bankszámlaszám-változást a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság felé szükséges írásban jelezni.
2025. 09. 25. 02:00
Megosztás:

Vége a diktálásnak és a villanyóra leolvasásnak! Más lesz helyette

Az energiafelhasználás nyomon követése és hatékony szabályozása napjainkban kulcsfontosságú, hiszen a villamosenergia-rendszerek egyre nagyobb terhelés alatt működnek.
2025. 09. 25. 01:00
Megosztás:

Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?

2025 augusztusában tovább emelkedtak az árak a magyar használtautó-piacon: az eladó hirdetések kínálati átlagára 5,5 millió forint volt, szemben a 2024 augusztusában regisztrált 5,3 millió‑val. Az autók közel 90%-át 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5–10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is. A Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) augusztusi jelentése a havi statisztikai sorozat harmadik része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
2025. 09. 25. 00:01
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: SUI – mi mozgatja a SUI árfolyamát?

Az alábbi elemzésben áttekintem, hogy az elmúlt hónapokban milyen tényezők – projektfejlesztések, piaci események, makrogazdasági hatások és szabályozói lépések – mozgatták a SUI kriptovaluta árfolyamát, illetve milyen lehetőségek és kockázatok tornyosulnak a közeljövő számára.
2025. 09. 24. 23:00
Megosztás:

Az IMF szerint a magyar GDP 4 százalékába kerülne, ha EU-szerte leállítanák az orosz földgázszállítást

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint a magyar GDP 4 százalékába kerülne, ha EU-szerte leállítanák az orosz földgázszállítást - közölte Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter szerdán a Facebook-oldalán.
2025. 09. 24. 22:30
Megosztás:

A francia szakszervezetek újabb országos tilakozónapot szerveznek

A francia szakszervezetek október 2-ra újabb országos tiltakozónapot hirdettek, mivel nem kaptak "egyértelmű választ" a miniszterelnöktől követeléseikre a szerdai megbeszélésükön.
2025. 09. 24. 22:00
Megosztás:

Tether új lendületet vesz – volt Google-vezetőt neveztek ki üzletfejlesztési igazgatónak

Tether: már nem csak egy stabilcoin-cég? A világ egyik legismertebb kriptovaluta cége, a Tether, komoly irányváltást jelez: új vezetőt nevezett ki, hogy túllépjen a digitális eszközök világán és erősítse pozícióját más technológiai és pénzügyi szektorokban is. A korábban a Google-nél és a Limestone Capitalnál dolgozó Benjamin Habbel érkezése új korszakot nyithat a cég életében.
2025. 09. 24. 21:30
Megosztás:

Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója

Az első hetek banki tapasztalatai alapján új időszámítás kezdődött a magyarországi lakáshitelezésben az Otthon Start indulásával. A pénzintézetek megduplázódó átlagos hitelösszegről, 20 évet meghaladó átlagos futamidőről számoltak be a BiztosDöntés.hu szakértőinek. Minden ötödik igénylő ráadásul piaci, fogyasztóbarát vagy CSOK Plusz lakáshitelt is igényel az Otthon Start mellé, mert nem elegendő a kitűzött lakáscélhoz a maximálisan elérhető 50 millió forint.
2025. 09. 24. 21:00
Megosztás: