20 százalékkal nőtt az AutoWallis árbevétele az első negyedévben, aminek már közel a kétharmada külföldről származik

A régió 16 országában 27 márkát képviselő AutoWallis Csoport árbevétele 20 százalékkal 107 milliárd forintra ugrott az év első három hónapjában, mellyel újabb rekordot ért el. A növekedésben az organikus fejlődés (3%) és az akvizíciók, üzletfejlesztések hatásai is megjelentek.
Miközben az uniós piacokon 1,9 százalékos volt az új gépjármű-értékesítés csökkenése*, a régió túlnyomó része 1-4 százalékos növekedési pályára állt, jellemzően stabilizálódó infláció és lassan meginduló gazdasági növekedés mellett. A Csoport által értékesített járművek száma 1,8 százalékkal 11.814 darabra emelkedett az év első három hónapjában. Ebben az időszakban a normalizálódott gyártási kapacitások és az egyes közép-kelet-európai piacokon bizonyos márkák esetében tapasztalható ügyfélszerződési ütem lassulása következtében emelkedtek a márkakereskedői és importőri készletek.
Elsősorban a kedvezőtlen működési környezet (pl. vámintézkedések piaci hatásának kiszámíthatatlansága) és további, a növekedést elősegítő fix költségek emelkedése miatt a társaság EBITDA-ja 31 százalékkal 3,3 milliárd forintra csökkent, egy részvényre jutó eredménye pedig 1,21 forintra (-55%) mérséklődött az első negyedévben. Ennek ellensúlyozására a Csoport hatékonyságot növelő intézkedései folyamatban vannak, amelyek a későbbi időszakban fejtik ki pozitív hatásukat. Az AutoWallis Csoport értékesítési teljesítménye továbbra is növekedett, de az emelkedést az első negyedévben mérsékelte a marginok további normalizálódása, a működési költségek leginkább infláció által generált növekedése, valamint a béremelések hatása. A Csoport tovább növekvő regionális szerepét és működésének diverzifikáltságát mutatja, hogy első negyedéves árbevételének már 64 százaléka külföldről származott.
A Nagykereskedelmi üzletág az előző év azonos időszakához képest főként egyszeri hatások miatt 5 százalékkal kevesebb gépjárművet értékesített, elsősorban két Opel modellnek a tervekhez képest későbbi piaci bevezetése miatt (ezek pozitív hatása a következő negyedévekben várható). Ennek ellenére az üzletág 3 százalékkal, 49 milliárd forintra növelte árbevételét az értékesített gépjárművek összetétel-változásának, valamint az időközi árváltozásoknak köszönhetően. Az üzletág eredményességét egyszeri hatás is csökkentette, miután bekerülési áron értékesített 540 darab, biztosítási eseménnyel érintett gépjárművet, melyek biztosításból befolyó kompenzációja a későbbi időszakban várható majd eredményt javító tételként.
A Kiskereskedelmi üzletág árbevétele elsősorban az elmúlt időszakban lezárt akvizíciók és üzletfejlesztések (a cseh MILAN KRÁL GROUP és NC Auto felvásárlása) eredményeként jelentősen (+40%), 56,3 milliárd forintra bővült, amellyel akvizíciók nélkül is kismértékben meghaladta a 2024 első negyedéves teljesítményét. Az üzletág 2025. első negyedévében 2.731 darab (+12,7%) új, valamint 938 darab (+57,1%) használt gépjárművet értékesített – ezekkel a számokkal teljesítménye akvizíciók nélkül a tavalyi év azonos időszakához hasonlóan alakult. A Kiskereskedelmi Üzletág szolgáltatási területén a szervizórák számának növekedése alapvetően akvizíciós eredetű volt, azonban ezek nélkül is az előző év azonos időszakához hasonlóan alakult.
A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett vállalat Mobilitási Szolgáltatások Üzletágának árbevétele 38 százalékkal 2 milliárd forintra növekedett, köszönhetően a rövid távú autókölcsönzési szolgáltatást nyújtó Sixt kiemelkedő első negyedéves teljesítményének, valamint a flottakezelési szolgáltatások területen elért flottanövekedésnek. A Csoport rövid- és hosszú távú gépjárműkölcsönzési, továbbá a flottakezelési tevékenységét összefoglaló üzletágánál kismértékben, 2,9 százalékkal csökkent a bérleti események száma, azonban a bérleti napok száma 13,6 százalékkal bővült a hosszabb távú bérletek arányának növekedésének köszönhetően.
Az AutoWallis Csoport 2025 első negyedéves EBITDA-ja továbbra is magas bruttó árréstermelés mellett, főként egyszeri hatások miatt 31 százalékkal 3,3 milliárd forintra, míg az EBITDA-margin 5,3-ról 3 százalékra csökkent, de az átmeneti megtorpanás nem veszélyezteti az AutoWallis stratégiájának megvalósulását. Az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevétellel hasonló mértékben, 21 százalékkal 88,7 milliárd forintra növekedett, azaz az AutoWallis képes volt magas szintű bruttó árréstermelő képességét a korábbi bázis időszakival (17,8%) közel azonos szinten (17,3%) tartani. A személyi jellegű ráfordítások 45 százalékos emelkedése elsősorban az akvizíciók hatására 37 százalékkal megnövekedett létszámnak (a Csoport átlagos létszáma 385 fővel 1.423 főre emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest), valamint a munkaerőpiac inflációkövető változásai miatti béremeléseknek köszönhető. A pénzügyi bevételek és ráfordítások értéke 2025 első negyedévében -817 millió forint volt, mely a 2024-es bázis időszakhoz képest közel 50 százalékkal kevesebb ráfordítást jelent. A kamatráfordítások állománya elsősorban a 2024 második felében felvett, akvizícióhoz kapcsolódó hitel, valamint a tavaly decemberben kibocsátott kötvény kamata miatt növekedett. A realizált és nem realizált árfolyamkülönbözetek eredményeként az AutoWallis 262 millió forint bevételt számolt el az előző év azonos időszakában mért 655 millió forint veszteséggel szemben.
Ormosy Gábor, az AutoWallis Csoport vezérigazgatója az eredmény értékelésekor elmondta, hogy az idei év első negyedévének gyártói kampányai elmaradtak a tavalyi év kimagasló támogatásaitól, és az iparágat kiemelten sújtó globális kereskedelempolitikai intézkedések bizonytalansága is meghatározó volt az első negyedévben, ugyanakkor az elmúlt időszakban lezárt akvizíciók és üzletfejlesztések hatása már pozitívan befolyásolta a vállalat eredményét. A társaság a növekedési stratégiájának megvalósításához szükséges akvizíciós és irányítási kompetenciákat már javarészt kiépítette, így ennek költségei már terhelik a tárgyidőszakot, miközben a tervezett dinamikus növekedés mérethatása a későbbre tervezett tranzakciókkal együtt fog teljes mértékben jelentkezni. A kilátásokkal kapcsolatban kiemelte: az AutoWallis tovább folytatja növekedési stratégiájának megvalósítását, vizsgálja a régiós akvizíciós és üzletfejlesztési lehetőségeket, valamint a korábbi tranzakciókban rejlő bővülési és szinergialehetőségek kiaknázását.