2020: a HR reorganizációjának éve?
Az utóbbi évek soha nem látott kihívások elé állították a HR-t
A munkaerő kínálat bizonyos szempontból elkényelmesítette a szakmát, hiszen volt erőforrás bőven, ezért nem igényelt a cégek részéről extra erőfeszítést egy jó szakember megszerzése. Mostanra azonban gyakorlatilag megkerülhetetlenek az olyan eszközök, mint az employer branding (céges márkaépítés), a kommunikáció menedzsment vagy épp a generációelmélet.
A fordulatot a 2015-ös év jelentette. A HR hirtelen azzal találta szembe magát, hogy a munkaerőpiac keresletivé válása miatt versenyeznie, sőt, bizonyos szempontból küzdenie kellett a munkaerőért. A beruházások növekedése ugyanis gyakorlatilag felszívta a dolgozókat, mint egy szivacs, a munkanélküliség pedig soha nem látott mélypontra süllyedt. Így amikor újabb üzemek, stb. nyílnak, már komoly kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása, és egyre több a betöltetlen állás.
Több évtizednyi változás néhány év alatt
A HR-nek viszonylag gyorsan kellett reagálnia az előtte álló nehézségekre, és mindössze négy év alatt járta be azt a pályát, amire más ágazatoknak több évtized állt a rendelkezésére. Ennek a hatalmas tempónak az eredményeképpen nem volt, illetve nem ritka a munkatársak kiégése, a belső konfliktusok vagy akár a súlyosabb szervezeti problémák megjelenése sem.
Mindeközben természetesen a HR igyekezett válaszolni az őt érő kihívásokra. Csakhogy mindezt menet közben kellett végrehajtania úgy, hogy az új eszközöket a legtöbben még épp csak tanulták. Sőt, valójában a feladatok egy részéhez, mint például a céges márkaépítés, gyakran külső segítséget vettek igénybe. A kapkodás miatt pedig gyakran nem kellőképpen átgondolt és sokszor csak a felszínt kapargató megoldások születtek. Ezek azonban nem minden esetben bizonyultak alkalmasnak a toborzás problémáinak megoldására, sem az elvándorlás megfékezésére, még akkor sem, ha egyébként a legtöbben megtették, ami tőlük telt.
2020 a HR reorganizációjának éve lehet
A fenti okok miatt elkerülhetetlen a mára „lemerült” HR újjászervezése, amit azonban ezúttal nem lehet elaprózni: nem lesz elég néhány kisebb, tétova lépés, a változásoknak egészen mélyrehatónak kell lenniük. Már csak azért is, mert a személyzeti munka olyan feladatokkal bővült, mint a már említett céges márkaépítés, a kommunikáció menedzsment, illetve az értékesítés.
A HR reorganizációja nem lesz egyszerű feladat, és időbe telik a megvalósítása, de hosszabb távon számtalan előnnyel kecsegtet: dinamizálhatja a céget, a közös célok pedig új lendületet adhatnak a csapatnak.