2024-ben az agilitás és az ügyfélközpontúság lesz a vállalkozások növekedésének kulcsa
A cégek számára ma már hívószónak számít a fenntartható növekedés, amely azonban évről-évre egyre több akadályba ütközik. A válságok sorozata különösen érzékenyen érinti a kis- és középvállalkozásokat, melyek globális viszonylatban az egész üzleti szektor mintegy 90%-át képviselik, így boldogulásuk, sőt növekedésük, gazdasági kulcskérdés a világ minden táján. „Statisztikai tény, hogy a kkv-k fele nem éli túl a piacon töltött első 5 évet, ez az arány pedig mindannyiunk számára rossz hír. Jelenleg kifejezetten nagy kihívás a tartós üzleti siker elérése, így különösen fontosak a stabil alapok. Ha a vállalkozás rendelkezik rövid és hosszú távú stratégiával és felméri az esetleges kockázatokat, akkor gyorsabban és jobban tud reagálni a válsághelyzetekre is. Emellett egyre nagyobb szerep jut az üzleti mentorálásnak is, a cégek rengeteget tudnak egymásnak segíteni saját tapasztalataikkal, továbbajánlással vagy akár pusztán egy szakmai beszélgetéssel” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország és a jövőre immár ötödik alkalommal megrendezésre kerülő Next Stage Camp: Évtervező hétvége alapítója és vezetője, ahol Nyúl Sándor is megosztja tapasztalatait az alábbi témákban:
2024: fókuszban a technológia és az ügyfelek
A jövő év tehát hasonlónak ígérkezik, mint az elmúlt néhány esztendő: tele lesz kiváló üzleti lehetőségekkel, egyben óriási buktatókkal is. Tennivaló tehát lesz bőven, mindenekelőtt azonban fontos hátra is tekinteni és megvizsgálni, milyen stratégiák működtek jól 2023-ban, milyen területek szorultak háttérbe és mi az, amit a lehető leghamarabb meg kell oldani az új évben. Az analízis segítségével priorizálni tudjuk a ránk váró feladatokat, egyben a szervezeti felépítést és feladatköröket is átgondolhatjuk, hogy az minél hatékonyabban szolgálja az érdekeinket. A hosszabb távú célkitűzések mellett legyenek olyan egyértelmű vállalások, melyeket 2024 végéig teljesíteni szeretnénk: legyen szó akár a bevétel növeléséről, az ügyfélkör bővítéséről, a termékminőség javításáról vagy a belső folyamatok fejlesztéséről, ha mi és a kollégáink is kézzelfogható iránymutatás mentén haladunk, sokkal motiváltabban dolgozunk majd a közös célok megvalósításáért. Mégis melyek azok a fő területek, amiket érdemes figyelembe vennünk a tervezéskor?
1. Integrált technológiák és automatizáció
A digitalizáció minden eddiginél komolyabb lehetőségeket kínál a vállalkozások számára: a mesterséges intelligencia önállóan old meg feladatokat vagy kommunikál a munkavállalókkal és ügyfelekkel, a számítógépek elképzelhetetlen mennyiségű adatot kezelnek pontosan és hatékonyan, az online felületek pedig nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a márkaépítésben és értékesítésben. A közeljövő sikerei azon fognak múlni, hogy a kkv-k mennyire tudják integrálni ezeket a rendszereket és egy olyan cégre szabott kombinációt kialakítani belőlük, melyek a leginkább támogatják üzleti céljaikat.
2. Adatalapú döntéshozatal
Kutatások szerint a cégek 23%-a egyáltalán nem elemzi és értékeli utólag a meghozott döntések hatásait a vállalkozásra nézve, ezzel fontos információkat hagynak figyelmen kívül, ami pedig komolyan befolyásolhatja az üzleti kilátásokat. A jövőben egyre nagyobb jelentőségük lesz az adatoknak és az azok elemzésével nyert összefüggéseknek a kkv-k teljesítményében és sikerében, azonban a big data által nyújtott lehetőségek maradéktalan kiaknázásáig hosszú út vezet. Az első lépések a munkavállalók edukációjával és a kapcsolódó tevékenységek iránti elkötelezettség növelésével kezdődnek – minél hamarabb, annál jobb.
3. Külföldi piacokon
Számos hazai vállalkozás folytat üzleti tevékenységet és értékesíti termékeit, szolgáltatásait más országokban is, de ezek a törekvések gyakran nem eléggé tudatosak, inkább csak egy-egy új kapcsolatból születik együttműködés. Habár ezek a lehetőségek jó belépőt biztosíthatnak az induláshoz idegen piacokon, az exportban komolyan gondolkodó cégeknek nemzetközi üzleti stratégiára van szükségük, sőt, gyakran át kell alakítaniuk a szervezeti felépítést, belső folyamatokat, erőforrás-menedzsmentet. Emellett hasznos lehet olyan vállalkozásokkal konzultálni, melyek vagy keresztülmentek már ezeken a lépéseken vagy élő kapcsolatokkal rendelkeznek a kiszemelt területen.
4. Minden az ügyfélről szól
Természetesen távolabbról szemlélve is az ügyfélelégedettség az egyik legfőbb mutatója az üzleti sikernek, azonban ez napjainkban már többről szól. A felnövekvő generációk már elvárják, hogy minden digitális területen a maximumot nyújtsa a vállalkozás, azonnali visszajelzéseket, gyors és akadálytalan vásárlói útvonalat keresnek, ráadásul már azt is figyelembe veszik a választáskor, hogy az adott cég milyen értékeket képvisel, odafigyel-e például a fenntartható üzletmenetre. Nagyon jól kell tehát ismernünk a célcsoportunkat, visszajelzéseket kérni tőlük és azokból levonni a megfelelő következtetéseket, hogy beépíthessük a tanulságokat ügyfélkezelési gyakorlatunkba.
„2024 kulcsszavai egyértelműen a nyitottság és az együttműködés lesznek: amelyik cég nem figyel a piacán zajló változásokra, az le fog maradni a gyorsan változó viszonyok között. Érvényes ez a technológiai adaptációra, de az ügyfélkapcsolatokra is, a lényeg az, hogy cégünk ne elszigetelt egységként működjön, hanem együtt éljen és alakuljon a környezetével. Ehhez pedig elengedhetetlen a tudatos és rendszeres szakmai networking is, mely nem csupán az üzletszerzésben és tanulásban segít, de egyben inspiráló is” – mondja Avidor András. A BNI több mint 1100 hazai tagvállalkozásának nem is kell sokat várnia 2024 első kapcsolatépítő eseményére, a január 12. és 14. közötti Évtervező hétvégén a festői Prónay Kastélyban alapozhatják meg a jövő évi üzleti sikereket. A programban makrogazdasági kitekintés és a vállalkozásfejlesztéshez támpontot adó interaktív szekció is lesz, a cégátadás kihívásairól pedig Nyúl Sándor beszél majd, aki 2020-ban lépett hátra a Gránit Pólus vezetésétől.