5 millió embert megszólító pénzügyi edukációs program indult
Simor András, az MNB elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, az, ahogyan a lakosság kezeli pénzügyeit, nem segíti a gazdasági növekedését, a pénzügyi szektort és saját boldogulását sem. Az emberek ugyanis sok olyan döntést hoznak, amit utólag megbánnak. Az elnök szerint a biztonságot, a kockázatokat, az előnyöket és a hátrányokat kell jól értékelni, akár számlanyitásról, akár hitelekről van szó.
Úgy vélte, sem a túl sok kockázatvállalás, sem a túl kevés nem megfelelő döntés, az lenne a jó, ha mindenki a megfelelő információk birtokában tudna helyesen dönteni. Simor András kifejtette, a lakosság pénzügyi kultúrájának javítása mindenki számára fontos, mert ha a fogyasztók tudatosabb döntéseket hoznak az kevesebb válsághoz vezet a pénzügyi szektorban és növeli a stabilitását. A Mindennapi Pénzügyeink Program állami intézmények és mintegy két tucat pénzügyi szervezet összefogásával jött létre. A pénzügyi szemléletformáló program fő célja az, hogy emelje a lakosság alacsony pénzügyi kultúrájának szintjét.
Ennek érdekében 15 hónapon keresztül 22, a Sanoma-csoporthoz tartozó médiumban mintegy 700 cikk és önálló szerkesztőségi tartalom jelenik majd meg a mindennapi élethez szükséges praktikus pénzügyi ismeretekről. Várhegyi Éva, az alapítvány kuratóriumának elnöke elmondta, a banki, pénzügyi, biztosítási szektor pénzügyileg is támogatja az egy-másfél éves programot, ami mintegy 90 millió forintba kerül. Ebből a piaci szereplők 80 milliót adnak, a fennmaradó részt pedig az MNB állja, míg a PSZÁF szakmai támogatást nyújt hozzá. A piaci szereplők 2-5 millió forint közötti összeggel támogatják a programot, a Sanoma pedig átszámítva mintegy 75 millió forintos értékkel vesz részt benne.
A programnak lesz egy gyűjtőoldala is: a mindennapipenzugyeink.hu-n összegyűjtik majd a megjelent cikkeket, amelyek a szintén nyilvános szakértői anyagokkal együtt szabadon felhasználhatók lesznek. A program sikerességét független kutatások is mérik majd. A Pénziránytű Alapítványt az MNB kezdeményezésére hozták létre 2008-ban azért, hogy elősegítse a pénzügyi kultúra fejlesztésében érdekelt szereplők közötti párbeszédet. Balogh László, a PSZÁF alelnöke kifejtette, a válságon még nem vagyunk túl, de legmélyebb szakszán igen.
Elmondta, az elmúlt időszakban jelentősen erősödött a pénzügyi fogyasztóvédelem jogi és intézményi kerete. Mindez azért is fontos, mert nagy különbség van például egy pénzintézet és a termékeit megvásárló fogyasztó szaktudása, hozzáértése között. A válság hatására jelentősen megnőtt a kisebb-nagyobb veszteséget elszenvedő csalódott, sokszor megtévesztett emberek száma, miközben a bizalom és piac erodálódni kezdett.
Éppen ezért lényegesnek nevezte a piacok stabilitásának növelését és a bizalom visszaszerzését. Elmondta, a felügyelet is erősítette fogyasztóvédelmi tevékenységét, ami szintén segítheti a pénzügyi kultúra fejlődését. Olyan fogyasztókra van ugyanis szükség, akik egy pénzügyi szervezetnél fel tudják tenni azt az öt-tíz kérdést, ami alapján jól dönthetnek. Jó fogyasztóvédelmet ugyanis csak felelős, fogyasztóbarát intézményekkel, illetve tájékozott fogyasztókkal együtt lehet megvalósítani - jegyezte meg.