Az alfa generáció fogja igazán fellendíteni az e-kereskedelmet
Mi is az az alfa-generáció?
2005-ben Mark McCrindle társadalomkutató létrehozta az „alfa generáció” kifejezést, hogy azonosítsa a Z-generáció után következő csoportot. A generáció tagjai a szakember szerint a 2010 és 2024 között születettek. Székely Levente ifjúságkutató, a Budapesti Corvinus Egyetem tudományos munkatársa szerint a tudósok még vitatkoznak azon, hogy egyáltalán érdemes-e a csoport elkülönítése a Z-generációtól, mivel egyelőre csupán parányi különbségek figyelhetők meg. Azt gondolja, hogy csak fokozati eltérésekkel rendelkeznek az „alfák”, de épp ezek azok a tényezők, amelyek új folyamatokat indítanak el, illetve tesznek meghatározóvá korábban csupán az újító kevesekre jellemző szokásokat – ez pedig természetesen megváltoztatja az e-kereskedelmet is.
A digitálisnál is digitálisabb nemzedék – mi fogja vásárlásra késztetni az alfákat?
Nótin Szabolcs azt vallja, hogy az e-kereskedelemnek még gyorsabban és hatékonyabban kell majd működnie, ha az alfák igényeit akarja kielégíteni: „az alfa generáció okostelefonnal a kezében születik, számukra már teljesen elképzelhetetlen egy nem-online világ, illetve az Y- és Z-generációk igényei által formált forradalmi e-commerce megoldások – mint például a drónnal történő kiszállítás – már teljesen megszokott lesz, mire felnőtté válnak” – fogalmazott.
A szakember elmondása alapján az alfák természetesnek tartják majd, hogy teljesen személyre szabott hirdetéseket látnak az online térben, így a legnagyobb webshopok már bátran használnak mesterséges intelligencia által irányított marketing-automatizáló programokat. Ez a trend egyébként lassan elterjed a kisebb piaci szereplők körében is, hiszen már most az MI bizonyul a leghatékonyabb megoldásnak.
Nótin Szabolcs szerint az online marketingben új trendként jelent meg a „jutalmazó marketing”: egyre több olyan megoldás születik ugyanis, ami interaktívvá, játékossá (gamifikáció) teszi a reklámozást azért, hogy a felhasználó élményeket társítson a márkákhoz. Székely Levente szerint a gyors információáramlás és a folyamatos kapcsolódás által az emberek boldogsága egyre inkább elaprózódik majd: „a digitális generációkban közös az élménykeresés és a vágyak azonnali kielégítésére vonatkozó törekvés, ami sok kis boldogságot eredményez; a marketinges szakma pedig rá fog jönni, hogy ki kell elégíteni az emberek ezen vágyakozását” – tette hozzá.