Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok

A biztosítások keresztértékesítésére, a mobiltelefonon felvehető személyi kölcsön termék kialakítására és a bankkártyaigénylés megkönnyítésére fókuszáltak a digitális bajnokként számon tartott pénzintézetek - derül ki a Deloitte Digital által a világ 318 bankjának internet banki és mobil banki szolgáltatási palettáját összehasonlító kutatásából. Mivel a felmérés két évvel ezelőtt is elkészült, kiderült, hogy ki zárkózott fel, vagy épp maradt le az innovációs versenyben, ahogy az is, hol tart a magyar bankok digitalizációja.

Az online értékesítést fejlesztik a digitalizációban élen járó bankok

Mitől lesz digitális bajnok egy bank?

A digitális érettség felmérése három részből áll: a funkciók elérhetőségét és kiterjedtségét felmérő elemzésből, egy ügyféligény kutatásból, valamint egy felhasználói élmény (UX) tesztelésből. Az előbbiek meglétéhez szükséges információkat több mint 180 „tesztvásárló” gyűjtötte össze, akik folyószámlákat nyitottak a vizsgált bankoknál, majd a több mint 1100 funkció mentén értékelték az egyes bankok internetes és mobil banki csatornáinak kínálatát. Ezzel párhuzamosan egy ügyféligény-kutatás is készült 4900 ügyfél részvételével, hogy kiderüljön: az egyes banki tevékenységeket milyen gyakran és mely csatornán folytatnák legszívesebben ügyfelek. Ezeket a vizsgálatokat egészítette ki a digitális csatornák felhasználói élmény szempontú elemzése.
 
„A kutatás alapján mind a 318 bank vizsgálatkori értékajánlatát egy digitális érettség pontszámmal jellemeztük, majd e pontszám alapján képeztük a digitális bajnokok, az ügyes követők, az alkalmazkodók, valamint a digitálisan lemaradók csoportjait. A digitális bajnokok, akik globálisan a legszélesebb digitális szolgáltatási kört nyújtó 10 százalékba tartoznak.  Ők határozzák meg az iparág legfontosabb digitális trendjeit. A digitális bajnokok az elmúlt két évben a biztosítási termékek keresztértékesítésére, a mobiltelefonon felvehető személyi kölcsön termék kialakítására és a minél kényelmesebb bankkártyaigénylésre fókuszáltak. Kutatásunk rávilágít azokra a területekre is, melyeken jelentős tér van még fejlődésre a többiek számára” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere.
 
„A Deloitte digitális banki érettséget vizsgáló felmérése itthon első alkalommal 2018-ban készült el. A felmérés egyik fókusza a teljesen online igényelhető termékek vizsgálata, melyek esetén az ügyfeleknek egyáltalán nem szükséges a bankfiókba ellátogatnia a termék igénylése érdekében. A kutatás rávilágított, hogy a banki ügyfelek egyre inkább térnek át az online csatornákra, továbbá nő azon ügyfelek aránya, akik, ha tehetik, egyáltalán nem vennének igénybe bankfiókokat. Ez a trend mind globálisan, mind itthon megfigyelhető” – emelte ki Németh Annamária, a Deloitte Digital menedzsere.

Mely banki termékek digitalizálódnak leginkább?

Az elmúlt 2 évben mind a 16 vizsgált banki termék esetén nőtt a termékek elérhetősége a digitális csatornákon. A legnagyobb mértékű növekedés a biztosítás, a személyi kölcsön és a betéti kártya termékkategóriákban tapasztalható. A digitális bajnokok mind az internet, mind a mobilcsatornájukat hasonló mértékben fejlesztették. Az internetes csatorna esetén a 2020-as digitális érettség pontszámok átlagosan 17, míg mobilbank esetén átlagosan 18 százalékponttal emelkedtek a 2018-as pontszámokhoz képest.

Az alábbi ábra az egyes termékek digitális érettségpontszámának százalékpontos növekedését mutatja 2018 és 2020 között, azaz leolvasható róla, hogy a digitálisan legfejlettebb bankok mely termékek online elérhetőségét fejlesztették leginkább. (Az ábra 26 digitális bajnok bank eredménye alapján készült, melyek szerepeltek mind a 2018-as, mind a 2020-as kutatásban.)

Hogyan digitalizálódnak a pénzügyi termékek?

Biztosítások

A nem-életbiztosítások kategóriájában (pl. utas-, balesetbiztosítás) kiugró növekedés látszik.  A digitális bajnokok 77 százalékánál lehet internetbankon, 68 százalékánál pedig mobilon keresztül az elejétől a végéig online (end-to-end) módon ilyen biztosítást kötni. A vizsgált magyar bankok esetében csupán háromnál van erre mód internetbankon, kettőnél pedig mobilbankon keresztül is. Életbiztosítások esetén már kisebb a növekedés. 2020-ra a digitális bajnokok 39 százalékánál érhető el end-to-end életbiztosítás kötés internetbankon, 29 százalékuknál pedig mobil applikációban. Jelenleg a magyar bankoknál még egyik digitális csatornán sem lehet teljesen online életbiztosítást kötni.

Személyi kölcsön

Mobilbankon és internetbankon keresztül a digitális bajnok bankok 87-87 százalékánál érthető el személyi kölcsön igénylés teljesen online. A hazai elterjedtség azonban ennél jóval alacsonyabb. Itthon a 9 vizsgált bank közül 4 banknál juthatnak az ügyfelek személyi kölcsönhöz internetbankon keresztül, bankfióki ügyintézés nélkül.

Bankkártya

Bankkártyát a digitális bajnok bankok többségénél lehet ma már teljesen online igényelni: a bankok 87 százalékánál internetbankon keresztül, 81 százalékánál pedig mobilbankon keresztül. Ezzel szemben Magyarországon teljesen online mindösszesen 3 banknál, csak internetbankon keresztül lehetséges ez a folyamat. A kártya aktiválása, blokkolása, illetve bankkártyához kapcsolódó vásárlási limitek módosítása már több banknál is elérhető, online bankkártyaigénylés mobilbankon keresztül viszont még egy banknál sem lehetséges.

Érdekesség, hogy egyre több bank teszi elérhetővé az ügyfelek számára virtuális bankkártya igénylését. A virtuális bankkártya lényege, hogy biztonságosabbá teszi az online tranzakciókat. A vizsgált hazai bankok közül azonban még egyik sem kínál ilyen megoldást.

Összességében tehát megállapítható, hogy a hazai pénzintézetek az ügyfélút mindegyik szakaszán elmaradnak a globális átlagtól, ám a szektorban több olyan fejlesztésre is sor került, amelyek azt jelzik, hogy a hazai piac is dinamikus átalakuláson esik át. Az ilyen fejlesztések közé sorolható, hogy már egy éve (2020. március óta) minden magyar ügyfél számára hozzáférhető az azonnali fizetési rendszer. Ezen felül az online számlanyitás elterjedése, valamint a hitelezési folyamatok digitális elindítása is mutatja: a magyar bankok is fokozatosan alkalmazkodnak a digitális csatornák használatára egyre nyitottabb ügyfeleikhez.

Oroszország a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot sem kímélte

Megbírságolta egy moszkvai bíróság csütörtökön a Twittert, a Facebookot és a WhatsAppot az orosz állampolgárok adatainak Oroszországban történő lokalizálását (az ország területén működő szerveren való tárolását) előíró jogszabályok megsértése miatt.
2021. 08. 28. 08:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

A legjobb támogatás, amiről még nem hallottál

A magyar munkáltatók számára elérhető a lehetőség, hogy egészségpénztári keretek között célzott szolgáltatások révén támogassák munkavállalóikat, könnyítve ezzel az egészségmegőrzéshez és a családi kiadásokhoz kapcsolódó terheiken. Bár a hazai cégek már 2019-től választhatják ezt a kedvező adózású támogatási formát, egyelőre még nem terjedt el széles körben – hívja fel a figyelmet az OTP Egészségpénztár.
2021. 08. 25. 14:00
Megosztás:

A dolgozók harmada home office-ban marad, az IT-védekezést is ehhez kell igazítani

Év végére globálisan az alkalmazottak csaknem harmada távmunkában végzi el a feladatait, arányuk pedig a közeljövőben sem csökken jelentősen. Ez arra kényszeríti a szervezeteket, hogy legalább öt, egyes szektorokban akár tíz évvel is előrehozzák a digitális átalakítási terveiket. Ennek megfelelően a vállalatoknak az IT rendszereik védelmét is ehhez kell igazítani, s erre tekintettel kell kialakítani — hívja fel a figyelmet a Maxvalor Hungary, a dán Heimdal Security magyarországi forgalmazója.
2021. 08. 25. 13:00
Megosztás:

A SZTAKI kutatóival készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder

A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) kutatóival és mérnökeivel készít robotot építő robotot Ottonie von Roeder német művész, aki a Goethe Intézet jóvoltából érkezik szeptemberben Budapestre - tájékoztatta a SZTAKI kedden az MTI-t.
2021. 08. 25. 06:00
Megosztás:

Az MNB szeptemberben méri fel a kamatemelések eredményeit

A monetáris tanács a szeptemberi inflációs jelentés ismeretében értékeli átfogóan a kamatemelési ciklus eredményeit és azonosítja az inflációs kilátásokat övező kockázatokat - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a keddi kamatdöntés indoklásában.
2021. 08. 24. 23:00
Megosztás:

Javította a cseh gazdasági prognózist a prágai pénzügyminisztérium

Javította a cseh gazdasági előrejelzését a prágai pénzügyminisztérium. A kedden nyilvánosságra hozott új előrejelzése szerint az idén 3,2 százalékkal fog emelkedni a bruttó hazai termék (GDP) Csehországban, míg áprilisban a tárca 3,1 százalékos növekedést várt.
2021. 08. 24. 22:00
Megosztás:

Diákok fejlesztettek digitális tanulási eszközöket krónikus beteg gyerekeknek

Interaktív nyelvtanuló applikációjával a Fazekas Gimnázium diákjaiból álló csapat nyerte meg a Morgan Stanley budapesti központja által idén először megrendezett Code to Give hackathont. A vállalat felhívására diákok, pályakezdők és tapasztalt szakemberek jelentkeztek, hogy a Morgan Stanley informatikusaival együttműködve, az Amigos a gyerekekért Alapítvány partnereként innovatív tanulási eszközöket fejlesszenek krónikus betegség miatt hosszabb kórházi kezelésre szoruló gyerekek és tinédzserek számára.
2021. 08. 24. 15:00
Megosztás:

Ősztől újra törlesztene a még moratóriumban lévők nagy többsége

Pozitív, jövőközpontú és a problémák megoldására irányuló kommunikációt várnak a pénzügyi szolgáltatójuktól a lakossági ügyfelek a koronavírus-járvány okozta új környezetben – derül ki a CIB Bank nemrégiben a saját ügyfélkörében elvégzett online kutatásából. Az immár második alkalommal elvégzett felmérés alapján a válaszadók legnagyobb félelme változatlanul az, hogy egy családtagjuk elkapja a koronavírust, miközben az anyagi biztonságért inkább a fiatalabb, az egészségéért pedig az idősebb generáció aggódik jobban. A CIB Bank még hitelmoratóriumban lévő lakossági ügyfeleinek többsége szeptember után inkább már újra törlesztene.
2021. 08. 23. 23:00
Megosztás:

Pénzügyi tudatosságra nevel egy új magyar applikáció

Világviszonylatban is egyedülálló az a magyar fejlesztésű applikáció, amelyet két pénzügyi szakember apuka alkotott meg, hogy segítsenek vele megalapozni a gyerekek pénzhez való viszonyát.
2021. 08. 23. 18:00
Megosztás:

Forinterősödéssel indult a hét

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfő kora reggel a péntek esti szintekkel összevetve a bankközi piacon.
2021. 08. 23. 08:00
Megosztás:

Egyre többen veszik online az iskolaszereket

Jelentősen nőtt az idén az iskolaszerek online eladása az Extreme Digital adatai alapján.
2021. 08. 21. 10:00
Megosztás:

Semmi meglepetés, mégis nagyot esett az amerikai tőzsde

A Federal Reserve tegnap közzétett jegyzőkönyve nem szolgált új információval az amerikai jegybank monetáris politikáját illetően.
2021. 08. 19. 15:00
Megosztás:

A munka jövője: automatizáció

A Universal Robots a robotikai piac egyik úttörője az olyan szabályozások kidolgozásában, melyek a kobotok, az automatizáció, valamint a biztonságos munkavégzés feltételeit teremtik meg. A cég évek óta arra törekszik, hogy világszerte szabályozza a robotok működését és a munkáltatók számára, úgynevezett együttműködő robotok biztosításával segítse a munkavégzést.
2021. 08. 19. 07:30
Megosztás:

Társkereső applikációk - félnünk kell a csalóktól?

A tanulmány megállapításai szerint a csalók jelentős mértékben visszatartják az embereket a randiappok használatától. A válaszadók 38%-a azért fél használni őket, mert attól tart, hogy átverik a csalók, 34% pedig általában véve nem bízik a randiappokat használó emberekben. Mindezek ellenére a válaszadók mindössze 15%-át vették már célba kiberbűnözők, és a csalókkal kapcsolatba kerülők 31%-ának sikerült elkerülnie a támadást.
2021. 08. 18. 13:00
Megosztás:

Világszinten küzdenek a pénzügyi vállalatok a kiberbűnözőkkel

A pénzügyi szolgáltató vállalatok hosszú ideje a kiberbűnözők népszerű célpontjai, az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint ennek jó oka van, hiszen a pénz mellett rengeteg bizalmas ügyféladatot is kezelnek, amelyeket a bűnözők különféle átverésekhez tudnak felhasználni, vagy eladják azokat az internet fekete piacain: a Verizon adatsértési jelentéséből kiderül, hogy a pénzügyi ágazatot csak az elmúlt évben több mint 1500 incidens érte, köztük 448 megerősített adatlopással.
2021. 08. 17. 15:00
Megosztás:

A hazai piacon elsőként zöld jelzáloglevelet hozott forgalomba az OTP Csoport

Az OTP Csoport a hazai piacon elsőként bocsátott ki zöld jelzáloglevelet, hiszen 2021. augusztus 16-án sikeresen megtörtént az OTP Jelzálogbank Zrt. OJB2031/I jelzálogleveleinek nyilvános forgalomba hozatala. Az aukción összesen 10,08 milliárd forint ajánlatot nyújtottak be a tőkepiaci szereplők, amelyből a kibocsátó 5,02 milliárd forintot fogadott el.
2021. 08. 17. 00:05
Megosztás:

Az MFB 3,5 milliárd forint nyereséget könyvelt el az első fél évben

Az MFB 3,5 milliárd forint adózás utáni nyereséget ért el idén az első fél évben szemben a tavalyi első fél évi 0,78 milliárddal - tette közzé a pénzintézet a nemzetközi számviteli standardok szerinti nem auditált, nem konszolidált pénzügyi kimutatásait a Budapesti Értéktőzsde honlapján hétfőn.
2021. 08. 16. 20:00
Megosztás:

Új emlékérme-sorozatot indít az MNB

Az égig érő fa megnevezéssel 2000 forint névértékű színesfém emlékérmét bocsát ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál keretében. Az emlékérmével egy új sorozatot indít a jegybank.
2021. 08. 15. 19:00
Megosztás: