Elviselhetetlen terhek a magyar közúti árufuvarozókon
Erdei Péter elmondta: a gázolaj jövedéki adójának 2010. január elsejével történt emelése kalkulációik szerint nem biztosítja a költségvetésnek az elvárt többletbevételeket, mert azok a fuvarozók, akik ezt megtehetik, elviszik tankolásaikat más országokba. Hozzáfűzte: a büdzsé bevételei akár csökkenhetnek is az intézkedés nyomán, mivel csak a magyar árufuvarozók révén évente körülbelül 400 millió liternyi gázolaj-forgalomtól - és így adóbevételektől - eshet el az ország.
Ehhez a veszteséghez hozzáadódik, hogy a tranzitfuvarozók sem fognak Magyarországon tankolni a drágulás miatt - fűzte hozzá az igazgató. A fuvarozók önköltségének legnagyobb részét az üzemanyagköltségek teszik ki, így a január elsejei drágulás jelentős teher a szektornak - mondta Erdei Péter. Hangsúlyozta: az áremelkedés miatt már nincs olyan környező uniós tagállam, ahol az üzemanyag ne lenne olcsóbb mint Magyarországon.
A fuvarozók kötelező felelősségbiztosításának díjai átlagosan 50 százalékkal nőttek 2010-ben az előző évhez képest, ami további költségterheket jelent a szállítóknak. Ezzel párhuzamosan a szállítók nem érvényesítik fuvardíjaikban a költségemelkedéseket, vagyis nem pótolható a fuvardíjakból a költségek ilyen mértékű emelkedése - hangsúlyozta Erdei Péter.
A logisztikai és fuvarozási szektor a bruttó hazai termék (GDP) csaknem 6 százalékát adja, és körülbelül 100.000 ember él Magyarországon ebből és a kapcsolódó szolgáltatásokból. Erdei Péter egyebek közt bejelentette, hogy az MKFE megállapodott a Secret Control Kft.-vel egy olyan speciális GPS rendszer kedvezményes beszerzéséről tagjai számára, amely a jármű aktuális tartózkodási helyét mutatja, és amellyel csökkenthetők a feleslegesen megtett kilométerek és olcsóbbá válik a kommunikáció.