Észtország egész vonatflottáját részben magyar gyártású FLIRT-re cserélték
A beszerzéssel az Elron, Európában egyedülálló módon, a teljes személyszállító vasúti flottáját lecserélte, amelynek köszönhetően az utasok száma átlagosan 45%-kal emelkedett Észtországban. A projekt érdekessége, hogy a 38 vonat összesen 120 kocsiszekrényét a Stadler szolnoki üzeme gyártotta, amely jelentős hazai hozzáadott értéket jelent.
Az Elron (korábbi nevén Elektriraudtee) még 2009-ben indított közbeszerzési eljárást 18 villamos és 20 dízel motorvonat beszerzésére. A kiírás győztese a Stadler lett, a szerződéseket 2010 augusztusában írták alá a felek. Az Elron összesen 12 háromrészes és 6 négyrészes villamos, valamint 8 háromrészes és 6 négyrészes dízel vonatot rendelt a Stadlertől, amely a legnagyobb közbeszerzés a független Észtország történetében. A beszerzés nemcsak Észtország, hanem Magyarország szempontjából is fontos, ugyanis mindegyik vonat kocsiszekrénye a Stadler szolnoki üzemében készült. Az összesen 120 kocsiszekrényre 250 ezer munkaórát fordítottak a hazai szakemberek, amely jelentős magyarországi gyártási hányadot jelent a projektben.
Üzemeltetési tapasztalatok
Az első villamos motorvonatot 2013 júliusában, az első dízel járművet pedig 2014 januárjában állította üzembe az Elron. Mivel a beszerzéssel az üzemeltető a teljes vasúti gördülőállományát lecserélte, a jelenlegi flotta átlagéletkora a nullához közelít, amely szintén egyedülálló az európai vasúti üzemeltetők között. A járművek az üzembehelyezés óta összesen 1,2 millió kilométert futottak az észt vasúti hálózaton, és hozzávetőlegesen 5 millió utast szállítottak. A vonatok megbízhatóságát jól mutatja, hogy rendelkezésre állásuk folyamatosan 99,5% körül alakul. A szolgáltatási színvonal javulását jelzi a folyamatosan emelkedő utasszám is, amely a villamos vonalakon 60%-kal, a dízel vonalakon 15%-kal nőtt, összességében 45%-kal növelve a vasúttársaság utasforgalmát.
Nemcsak az utasszám növekedése, hanem az üzemeltetési költségek csökkenése is kedvező hatással van az Elron pénzügyi helyzetére. A vonatok alacsonyabb súlya miatt ugyanis a vasúti hálózat használati költségei is mérséklődtek az vasúttársaság számára.Emellett a dízel vonatok esetében az üzemanyag költségek 30%-kal csökkentek, míg az villamos vonatok a fékezési energia felsővezetékbe történő visszatáplálásával hoznak jelentős megtakarításokat. Ennek köszönhetően az Elron úgy tudta 56%-kal növelni a járatsűrűséget, hogy közben az üzemeltetési költségei nem emelkednek.
Az észt FLIRT
A 3.500 mm széles kocsiszekrényekkel rendelkező, kifejezetten az Elron részére kifejlesztett villamos és dízel FLIRT-ök az Európai Unió legszélesebb személyszállító vonatai közé tartoznak. A dízel vonat nemcsak a Stadler történetének első dízel hajtású FLIRT-je, hanem egyúttal Európa egyik első olyan dízel motorvonata, amelyben egy szuperkondenzátor segítségével érhető el dinamikusabb gyorsulás, illetve jelentősebb energia-megtakarítás.
A széles nyomtávú (1.520 mm) vonatokat az Észtországban gyakori szélsőséges időjárási körülményekre szabva tervezték és gyártották le. Ehhez a Stadler a korábban Norvégiába és Finnországba szállított vonataival szerzett széleskörű tapasztalatokat.
A villamos vonatok végsebessége 160 km/óra, gyorsulási sebessége 1.2 m/s2, amely egyedülálló teljesítmény ebben a szektorban. A dízel vonatok 0.85 m/s2-es gyorsulása ugyancsak kiemelkedő, amelyhez szintén 160 km/h végsebesség társul. A vonatok mindegyike korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionálóval, ingyenes 4g wifivel, számítógép asztalokkal, notebookok és mobiltelefonok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, megfigyelő kamerákkal, valamint kerekesszékek, kerékpárok és babakocsik fogadására is alkalmas utasterekkel rendelkezik.