A Fidelity szerint vége a bóvli-ralinak
„A befektetési ciklus bizakodó hangulatú szakasza az elmúlt év júliusában kezdődött, amikor Mario Draghis ígéretet tett arra, hogy mindent megtesz az euró megmentéséért. A piaci szereplők eufóriája valóságos bóvli-ralit indított el, amelyet a banki részvények vezettek. Ezen belül is a legkockázatosabb európai bankházak árfolyamai emelkedtek a legerőteljesebben.
Az olaszországi választási patthelyzet és a Ciprus talpra állítását célzó szokatlan mentőakció nyomán azonban most újra kijózanodnak a részvénypiacok: a befektetők lassan eredményeket akarnak látni, már nem elégszenek meg a javulás puszta reményével. A bizakodó hangulatú szakasz vége egyben a bóvli-rali végét is jelenti.
Elválik az ocsú a búzától
Mindez első hallásra elég sötét piaci kilátásokat sejtet. A befektetési ciklusban azonban a bizakodást a növekedés szakasza követi, és az összességükben javuló főbb mutatók is azt jelzik, hogy a következő piaci szakasz küszöbén állunk, még akkor is, ha a politikai zavargások okozta kockázatok még mindig jelen vannak.
A növekedési szakaszban azonban rögtön elválik az ocsú a búzától. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a minőségi részvények, amelyek a likviditás által hajtott optimizmus-rali idején lemaradtak a spekulatív papírok árfolyam-emelkedése mögött, most elemelkednek a nagy tömegtől. Ez egyértelmű – hiszen korábban sem estek túlságosan nagy mértékben. Még fontosabb azonban az a tény, hogy a teljes piaci ciklust tekintve – tehát hosszú távon összességében – a minőségi részvények vezetnek. Ezért a gyors, meredek árfolyam-emelkedés helyett érdemes türelmesen kivárni a minőségi vállalatok által hosszú távon kínált jobb árfolyamokat. Mivel most lépünk át a növekedési szakaszba, a mostani különösen jó időpont a minőségi részvényekbe történő befektetésre, amelyek most mind a piaccal, mind más befektetési osztályokkal, pl. a vállalati kötvényekkel összevetve ritkán látott, kedvező lehetőségeket kínálnak.
Vonzó lehetőségek a fogyasztási cikkek piacán és a médiaszektorban
Most főként a fogyasztási cikkek piacán és a médiaszektorban kínálkoznak jó lehetőségek. A két marketingóriás, a WPP és a Publicis például egyaránt profitálhat a küszöbországok növekvő reklámkiadásaiból és a digitális reklám emelkedő trendjéből. Az alapvető fogyasztási cikkek szegmensében kedvenceim a Danone és a Nestlé. Ugyan a Nestlé már régóta a befektetők kedvence, a részvény még mindig jelentős árfolyam-potenciállal bír, hiszen a vállalatcsoport kiváló márkákkal van jelen számos országban. Ezenkívül folyamatos, organikus növekedés jellemzi a vállalatot, amely egyrészt a növekvő értékesítési volumeneknek, másrészt az infláció mértékével emelhető áraknak köszönhető.
Ugyanakkor azt javaslom a befektetőknek, hogy a következő időszakban mindenképp kerüljék a véget érő optimizmus-rali nyerteseit, az euróövezet pénzügyi papírjait. Ellenük szólnak az eszközeik gyenge minősége miatti jelentős kockázatok, nagyfokú eladósodottságuk és az alacsony kamatszint. A telekommunikációs és a közüzemi szolgáltatói ágazatot is inkább kerülném. Az utóbbiak már egyébként is likviditáshiánytól szenvednek, és most még a szigorodó szabályozói környezet is fenyegetést jelent számukra. Ugyanígy összességükben az európai telekommunikációs vállalatok mérlegei sem nevezhetők éppenséggel ragyogónak. Ehhez jön még, hogy a telekommunikációs szolgáltatók tömegtermékeket szolgáltatnak, és mivel az illetékes felügyeleti hatóságok tovább kívánják csökkenteni az új versenytársak által átugrandó piacra lépési akadályokat, az ágazatban középtávon inkább csökkenő nyereségekkel lehet számolni – annál is inkább, mivel a fogyasztók lényegesen árérzékenyebbek lettek.”