Jogosítvány kategóriák Magyarországon és nemzetközi jogosítvány kategóriák

Milyen kategóriában lehet jogosítványt szerezni Magyarországon? Milyen gépjárművet milyen kategóriájú jogosítvánnyal lehet vezetni? Milyen nemzetközi jogosítvány kategóriák vannak? Vezetői engedély kategóriák Magyarországon és a nemzetközi vezetői engedélyek fajtái. Mi a teendő ha ellopják vagy elveszíti valaki a jogosítványát? Ellopott, elhagyott jogosítvány esetén hogyan lehet autót vezetni?

Jogosítvány kategóriák Magyarországon és nemzetközi jogosítvány kategóriák

A vezetői engedélyek fajtái - Milyen jogosítvány típusok vannak?

A járművezetésre jogosító okmányoknak - ezért nevezik a köznyelvben jogosítványnak őket - két fajtája van:

1. a vezetői engedély,

2. a nemzetközi vezetői engedély.

Mi a teendő, ha ellopják, elveszítjük a jogosítványt?

A járművezetési jogosultságot az alábbi módokon lehet igazolni jogosítvány ellopása/elhagyása esetén:

A külföldi hatóság által kiállított érvényes vezetői engedély Magyarország területén történő:

- eltulajdonítása esetén a rendőrségi feljelentés,

- elvesztése vagy megsemmisülése esetén a bejelentésről szóló jegyzőkönyv, és a vezetői engedélyt kiadó külföldi ország hatósága által kiállított, a vezetői engedély adataira, érvényességére és a vezetési jogosultság tartalmára vonatkozó igazolás, a feljelentés vagy jegyzőkönyv kiállításának napjától számított legfeljebb 30 napig;

Az érvényes magyar vezetői engedély:

- eltulajdonítása esetén a rendőrségi feljelentés,

- elvesztése vagy megsemmisülése esetén a külföldi vagy magyar hatóságnál tett bejelentésről szóló jegyzőkönyv, a feljelentés vagy jegyzőkönyv kiállításának napjától számított legfeljebb 30 napig.

Vezetői engedély/Jogosítvány

A vezetői engedély különböző kategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. és a 2. melléklete tartalmaz.

A nemzetközi kategóriák:

AM kategória :

- Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

- kétkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;

- háromkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

- Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3≥-nél a külső gyújtású motorok esetében;

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy

2. folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.

 

A1 alkategória

- olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg

A2 alkategória

- olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át

"A" korlátozott kategória

- legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár

"A" kategória

- olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az "A1" és "A2" alkategóriába, az "A" korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja

Gépjárművek:

B1 alkategória

- négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel

B kategória

a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű

b) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg

c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontatójármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg

B+E kategória

- "B" kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg

C1 alkategória

- nem a "D1" vagy "D" kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó, de legfeljebb 7500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

C1+E alkategória

- "C1" kategóriába tartozó járműből és nehéz pótkocsiból álló olyan járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg, továbbá

- olyan járműszerelvény, amelyben a vontató jármű a "B" kategóriába tartozik, pótkocsijának vagy félpótkocsijának megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de a szerelvény megengedett legnagyobb össztömege a 12 000 kg-ot nem haladja meg

C kategória

- nem a "D1" vagy "D" kategóriába tartozó, 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű, és a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

C+E alkategória

- a "C" kategóriába sorolt gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény

D1 alkategória

- a vezetőn kívül legfeljebb tizenhat utas szállítására tervezett és gyártott, 8 m-t meg nem haladó legnagyobb hosszúságú gépjárművek; "D1" kategóriába tartozó gépjármű és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

D1+E alkategória

"D1" kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény

D kategória

- a vezetőn kívül több mint 8 utas szállítására tervezett és gyártott gépjárművek; a D kategóriába tartozó gépjárműből és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvény

D+E kategória

- "D" kategóriába tartozó gépjárműből és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény

TR trolibusz

- meghatározása nemzeti kategóriáknál

Nemzeti kategóriák

K kategória

- kerti traktor

- állati erővel vont jármű

T kategória

- mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi

- lassú jármű és pótkocsi

- kerti traktor

- állati erővel vont jármű hajtására

- segédmotoros kerékpár (ide értve a "mopedautót" is)

M kategória

- segédmotoros kerékpár (ide értve a "mopedautót is")

- állati erővel vont jármű hajtására

- kerti traktor (16. életév betöltése után)

TR trolibusz

- trolibusz

- mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi

- segédmotoros kerékpár

- lassú jármű és pótkocsi

- kerti traktor

- állati erővel vont jármű hajtására

V kategória

- kerti traktor

- állati erővel vont jármű hajtására

A nemzeti kategóriás jogosítványoknak az a sajátossága, hogy ezekkel csak belföldön lehet a meghatározott járműveket vezetni, igaz az ilyen jogosítvánnyal rendelkezőknek nem kell kezdő vezetői minősítéssel járó, két éves próbaidőt kiállniuk. A vezetői engedélyben többféle kód szerepel, így jelzik például a "kezdő vezetői engedély" minősítés lejártának határidejét, az állampolgársági adatot, az egészségi feltételeket, illetve az egészségi állapotból következő korlátozásokat - olvasható az Ügyfélkapun.

XRP árfolyam előrejelzés 2026 - XRP kriptovaluta technikai elemzés

XRP 2026-ra elérheti a 250 dollárt? – Merész jóslatok, új remények a kriptopiacon: a kriptopénzek világa újra lázban ég: az XRP körül újabb vad találgatások ütötték fel a fejüket, amelyek szerint a jelenleg 2,55 dolláros XRP árfolyam 2026-ra akár a 250 dollárt is elérheti.
2025. 05. 15. 08:00
Megosztás:

Áldás és átok az állampapír a lakáshitel piacnak

Az elmúlt években megszokotthoz képest kevesebb lakás vásárlásához kellett hitel idén tavasszal, hiszen az emberek egy része az állampapír-megtakarítását tette át ingatlanba. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint ugyanakkor a megugró árak miatt azok, akiknek mégis hitelre volt szükségük, komolyabb összegeket vettek fel. A szakértő szerint a következő hónapokban lassulhat a kihelyezések növekedésének dinamikája.
2025. 05. 15. 07:30
Megosztás:

Továbbra is a befektetők diktálnak a budapesti ingatlanpiacon

A Duna House legfrissebb adatai szerint a 2025 áprilisában Budapesten zárult adásvételek csaknem felében befektetési célból vásároltak ingatlant – ez a tendencia új lendületet adhat a fővárosi piac szerkezetének és árazásának is.
2025. 05. 15. 07:00
Megosztás:

A Daimler Truck negyedéves bevétele és működési eredménye is csökkent

Csökkenő negyedéves bevételről, a tavalyinál gyengébb működési eredményről számolt be a Daimler Truck német haszongépjármű-gyártó szerdán.
2025. 05. 15. 06:30
Megosztás:

A mobilhívás még népszerűbb, mint az online telefonálás

A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen közreadott Mobilpiaci jelentése nem csupán a telekommunikációs előfizetések számáról ad tájékoztatást, hanem a különféle eszközökön bonyolított hívások és a mobilinternet-forgalom mennyiségéről és arányairól is.
2025. 05. 15. 06:00
Megosztás:

Tízből kilenc szülőnek kihívást jelent a nyári szünidő

A gyerekek nyári szünideje amellett, hogy anyagilag is megterhelő a családok számára, a felügyelet megszervezésében is komoly kihívás elé állítja a szülőket. Sok családban ezért ebben az időszakban a nagyszülőkhöz fordulnak segítségért, de egyre többen vannak azok is, akik gyorshitel felvételében, vagy rokoni és baráti támogatásban gondolkodnak. Az Erste az otthoni munkavégzés lehetősége mellett azzal is segíti a kollégákat, hogy idén harmadával emelte a hozzájárulás összegét a gyerekek nyári táboroztatásának költségeihez.
2025. 05. 15. 05:30
Megosztás:

Tudatosabb ügyfelek, erősödő biztonság: sikeresen zárult a 2025-ös lakásbiztosítási kampány

Az idei lakásbiztosítási kampány adatai alapján egyértelműen azt mutatják, hogy a magyar ügyfelek tudatosabban és hosszabb távra tervezve biztosítják otthonaikat. Az OVB adatai alapján a 2025-ös kampányban az ügyfelek 76%-a tartamkedvezménnyel választott, a legtöbben (81%) pedig saját értékmeghatározással kötötték meg szerződésüket, miközben a csoportos beszedés vált a legnépszerűbb fizetési móddá.
2025. 05. 15. 05:00
Megosztás:

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a május 9-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 05. 15. 04:30
Megosztás:

Az MTel igazgatósága döntött a passzív mobil infrastruktúra szétválasztásáról

A Magyar Telekom igazgatósága a passzív mobil infrastruktúra portfólió 100%-os tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztását javasolja. A vagyonleválasztásról 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlés dönt majd.
2025. 05. 15. 04:00
Megosztás:

Hidvéghi Balázs: Ukrajna gyorsított EU-csatlakozása nem érdeke Magyarországnak

Ukrajna gyorsított csatlakozása az Európai Unióhoz nem érdeke Magyarországnak, és ellentétes a közép-európai érdekekkel is - jelentette ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára szerdán Törökszentmiklóson, sajtótájékoztatón.
2025. 05. 15. 03:00
Megosztás:

Új környezetvédelmi bírságok: a cégeknek mostantól mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk

2025 májusától az engedélyeztetési, levegővédelmi, zajvédelmi, hulladékgazdálkodási bírságokat szabályozó, valamint a felszíni víz védelmére vonatkozó rendeletmódosítások értelmében a vállalatokra jelentős bírságok szabhatók ki. Az új szabályozási keret szerint a környezetvédelmi előírások megsértésével drámai mértékben emelkednek a pénzbeli szankciók.
2025. 05. 15. 02:00
Megosztás:

Romániában 33 százalékkal csökkentek a közvetlen külföldi tőkebefektetések az első negyedévben

Romániában 33 százalékkal csökkentek a közvetlen külföldi tőkebefektetések az első negyedévben - közölte szerdán a Román Nemzeti Bank (BNR).
2025. 05. 15. 01:30
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött a KSH és a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium

Együttműködési megállapodást írt alá a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium (MILAB), a kutatási, innovációs kooperáció célja a mesterséges intelligencia intenzív bevonása a statisztika-előállításba a folyamatok gyorsítása és a hatékonyság növelése érdekében.
2025. 05. 15. 01:00
Megosztás:

Kettősség jellemzi a magyar építőipart

Az év harmadik hónapjában éves szinten visszaesést mutatott, míg a havi adatok alapján – amellett, hogy továbbra is visszafogott teljesítmény jellemzi – kismértékben mégis növekedni tudott az ágazat. Emellett pozitív, hogy a termelés meghaladta a tavalyi utolsó negyedévit, viszont a GDP első negyedéves teljesítményét mégsem tudta jelentősebben felfelé húzni az ágazat. A rendelési mutatók nem teljesítettek jól, a megkötött új szerződések volumene elmaradt a 2024 márciusitól, ugyanakkor a teljes szerződésállomány 3,8%-kal magasabb az egy évvel korábbinál. Az ágazatot 2025 második felétől egyre erősebben megtámaszthatják az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő intézkedései, azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása, a nagy állami beruházások elhalasztása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása negatív tényező.
2025. 05. 15. 00:30
Megosztás:

Új vezérigazgatót és igazgatótanácsi elnököt nevezett ki az AKKO Invest

Az AKKO Invest Nyrt. szerdai igazgatótanácsi ülésén egyhangúlag Steinberg Noah Miltont választotta a társaság igazgatótanácsának elnökévé, Gyáfrás Sándort pedig a társaság új vezérigazgatójává - tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerdán.
2025. 05. 14. 23:30
Megosztás:

AM: új kezdet kapujában a magyar-bajor agrárkapcsolatok

Nagyon tanulságos, hogy szinte minden kérdésben egyet tudtunk érteni. Az együttműködést kell keresni, valamint azt, hogy a felmerülő kihívásokra miként tudunk közösen hatékony válaszokat adni - fogalmazott Nagy István agrárminiszter Münchenben a tartomány élelmiszerügyi, mezőgazdasági, erdészeti és turisztikai miniszterével, valamint a Bajor Parasztszövetség elnökével folytatott megbeszélése után az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
2025. 05. 14. 23:00
Megosztás:

Korrigált kilátással megerősítette az OTP Jelzálogbank javított osztályzatát az S&P

Lefelé korrigált kilátással megerősítette az OTP Jelzálogbank javított osztályzatát szerdán az S&P Global Ratings, hangsúlyozva, hogy a lépés adminisztratív jellegű kiigazítás, és nem a magyar pénzintézet adósminőségi profiljának gyengülését jelzi.
2025. 05. 14. 21:30
Megosztás:

Új kezdet kapujában a magyar-bajor agrárkapcsolatok

Nagyon tanulságos, hogy szinte minden kérdésben egyet tudtunk érteni. Az együttműködést kell keresni, valamint azt, hogy a felmerülő kihívásokra miként tudunk közösen hatékony válaszokat adni - fogalmazott Nagy István agrárminiszter Münchenben a tartomány élelmiszerügyi, mezőgazdasági, erdészeti és turisztikai miniszterével, valamint a Bajor Parasztszövetség elnökével folytatott megbeszélése után az Agrárminisztérium (AM) szerdai közleménye szerint.
2025. 05. 14. 21:00
Megosztás:

A VOSZ is csatlakozott a Gondosóra programhoz

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) is csatlakozott a Gondosóra programhoz; az erről szóló együttműködési megállapodást szerdán írták alá Budapesten.
2025. 05. 14. 20:30
Megosztás:

Nem változtatott idei és jövő évi olajkereslet-növekedési előrejelzésén az OPEC

Az Olajexportáló Országok Szervezete (OPEC) szerdán publikált havi rendszeres olajpiaci jelentésében nem változtatott a 2025-re és 2026-ra vonatkozó globális olajkereslet-növekedési becslésén és csak kevéssé módosította globális gazdaságnövekedési előrejelzését.
2025. 05. 14. 19:30
Megosztás: