Jövőre sem áll talpra a nyugat-európai autópiac - Calyon
A pénzintézet, MTI-hez csütörtökön eljutatott közleményében kiemeli: a legfejlettebb európai országokban 2009-ben is 8,5 százalékkal kevesebb autót értékesítettek, ám a sikeres roncsprémium-programok nélkül ez a szám jóval nagyobb lenne. A gazdasági krízis az olajválságnál is nagyobb negatív kilengést jelent a motorizáció trendjében. A visszaesést nem is annyira a dráguló hitelek, mint inkább a hitelkereslet hiánya jelenti - hangsúlyozzák az elemzők.
Az európai roncsprémiumokra kitérve megjegyzik: a Volkswagen az állami beavatkozásnak köszönhetően a tavalyi 3,1 millió után idén várhatóan 3,5 millió személygépkocsit értékesít, ami legalább 1 millió járművel több, mint amennyit az ágazati szakértők prognosztizáltak a roncsprémium bevezetése előtt. Hozzáteszik: a segítség nyomán a Volkswagen 1,2 milliárd eurós üzemi eredményt jelentett az első félévben, míg a BMW szerény, 114 millió eurós pozitív profitot mutatott fel, a Daimler pedig 2,4 milliárd eurós veszteséget jelentett.
A Fiat szerény 262 millió eurós eredményt könyvelhet el, miközben francia gyártók közül a PSA 1,3 milliárd, a Reanult 326 millió eurós üzemi veszteséget jelentett a hasonló olasz és francia intézkedések hatására. A válság egyik legnagyobb vesztese a félévet 11,4 milliárd eurós veszteséggel záró svéd Volvo, amely a Daimlerhez hasonlóan haszongépjármű-üzletágán bukta a legnagyobbat.
A Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ugyanakkor csütörtökön jelentette be, hogy szeptembertől a magyarországi autóértékesítések lassú emelkedésére számít az augusztusban mért mélypont után. Erdélyi Péter, a szervezet társelnöke elmondta: 2009-ben várhatóan 65 ezer személygépkocsit helyeznek forgalomba az országban, ami becsléseik szerint jövőre 75 ezerre bővülhet. Az elmúlt három évben Magyarországon mintegy 200 ezer autót értékesítettek évente, ami a hasonló országokkal összevetve mintegy 60 százalékkal több, mint amennyit a lakosság és a vállalatok fizetőképes kereslete biztosított volna.