Kik számíthatnak idén adóellenőrzésre?
A NAV eszköztára az adóregisztrációs eljárás és a fokozott adóhatósági felügyelet intézményével bővül 2012-ben. Nagy hangsúlyt kapnak a jövőben az adatgyűjtést célzó, valamint az egyes gazdasági események valódiságának vizsgálatára irányuló ellenőrzések, továbbá jelentősen változtak a NAV által ellenőrizendő tevékenységi körök, így ebben az évben a közúti áruszállítással, raktározással, vendéglátással, munkaerő-piaci szolgáltatással, számítógépes programozással, állattenyésztéssel, növénytermesztéssel, illetve épületek építésével foglalkozók számíthatnak ellenőrzésekre.
A társasági és osztalékadó vonatkozásában az adó megállapítási, bevallási kötelezett-ség teljesítésének vizsgálatán túlmenően, a NAV várhatóan továbbra is kiemelt figyelmet fordít a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek és a transzferárak ellenőrzésére, a jelentős összegű jegyzett tőke emelésére, tőketartalék bejelentésére; tulajdoni részesedést jelentő befektetés (különösen üzletrész), illetve ha jelentős összegű befektetett eszköz megszerzésére vagy értékesítésére került sor.
Kiemelt figyelmet kap ebben az évben is a feltételes adómegállapítással érintett adózók esetében a kérelemben foglalt feltételek teljesítésének vizsgálata, illetve fejlesztési és beruházási adókedvezmények igénybevételének ellenőrzése is. Már bevett gyakorlat a NAV számára az innovációs járulékkötelezettség csökkentés jogosságának vizsgálata és a jövedelem- (nyereség-) minimumot el nem érő jövedelmet (nyereséget) bevalló vállalkozások adóalapjainak ellenőrzése, ez nem változik 2012-ben sem.
A NAV a korábbiaknál jóval hatékonyabb kiválasztás alapján a jövőben is vizsgálni fogja a magánszemélyek jövedelmeinek és vagyongyarapodásának, illetve életvitelre fordított kiadásainak összhangját, célul tűzve ki az eddig eltitkolt jövedelmek feltárását.
2012-ben az áfa vizsgálatokkal elsődlege-sen az alábbi főbb adózói körök lesznek érintettek:
• a körbeszámlázásos ügyletek, csalárd értékesítési láncolatok, számlagyárak részesei,
• az adóminimalizálók, akik fiktív számlák befogadásával csökken-tik adófizetési kötelezettségüket,
• a kockázatelemzéssel feltárt szervezett csalási konstrukciókban résztvevő vállalkozások, és az azokat irányító, haszonhúzó ma-gánszemélyek,
• a jelentős Közösségen belüli ke-reskedelmet folytatók (különö-sen, ha a forgalmukhoz képest a VIES rendszerben közölt adatok nagy összegű negatív irányú elté-rést mutatnak), • a személygépkocsi és egyéb jár-mű bérbeadással érintettek.
Fokozódik a kiutalás előtti áfa vizsgálatok jelentősége, mivel a korábbiakban szükséges pénzügyi rendezettség feltételének eltörlése okán a NAV úgy ítéli meg, hogy az áfa visszaigénylés nagyobb kockázati elemet hordoz. Ennek okán áfa kiutalás előtti fokozott ellenőrzések várhatóak. A NAV a vámok területén elsősorban az utólagos ellenőrzési tevékenységre helyezi a hangsúlyt, különösen:
• az áruosztályozás jogszerűségé-nek vizsgálata,
• vámtarifaszámokhoz tartozó ki-egészítőkódok alkalmazásának vizsgálata,
• vámérték helyességének, kimunkálásának vizsgálata,
• a legnagyobb behozatali irányú forgalmat bonyolító gazdálkodók ellenőrzése,
• export vámeljárások ellenőrzése.
A jövedéki adóellenőrzések jelentős részét az adózatlan dohánytermékek behozatalának és forgalomba kerülésének megakadályozása teszi ki. Továbbá a NAV különös tekintettel jár el az illegális ásványolaj behozók és forgalmazók ellen, illetve az otthoni fogyasztásra előállítható, adómentes párlat, erjesztett alkoholtermékek illegális forgalomba hozójával szemben. A környezetvédelmi termékdíj vonatkozásában a NAV kiemelten vizsgálja az egyéb kőolajtermékeket, a reklámhordozó papírokat, a csomagolást, illetve az elektromos, elektronikai berendezéseket.
A népegészségügyi termékadó vonatkozásában 2011. szeptember 1-jétől kiemelt figyelmet fordít az üdítőitalra és energiaitalra, az előrecsomagolt cukrozott készítményekre, a sós snackre és a gyümölcsízre.