Önvezető mozdonyok Magyarországon? Igen, simán, jöhet

Az automatizálás és a digitalizáció egyre több szektorban jelent kihívást és egyben megoldást is a különböző folyamatok menedzselésére. Nem kivétel ez alól a vasúti közlekedés sem. Azonban Magyarországon, míg az autózásban már javában zajlik az önvezető járművek tesztelése, a metróvonalon pedig a mindennapi életünk részévé vált az autonóm, vezető nélküli kocsik használata, addig a vasúti közlekedésben nem találkozunk ilyen irányú fejlesztésekkel. Pedig egy magyar mérnökcsapat már rendelkezik az ehhez szükséges technológiával, ami nemcsak műszaki megoldást nyújt, de az ágazatot fokozottan sújtó szakemberhiány enyhítésében is szerepet játszhat.

Önvezető mozdonyok Magyarországon? Igen, simán, jöhet

Big Data a vasúti közlekedésben

Az európai vasúti közlekedés már most is az egyik legösszetettebb hálózat, az egész kontinenst átfogó biztonságkritikus rendszer: az UNIFE szakmai testület számítása szerint egymilliárdot is meghaladó számú adatszolgáltató egység található benne, és ennek megfelelően elképesztő mennyiségű adat keletkezik évente. Az Európai Unió a 2021 és 2027 közötti időszakra szóló Digitális Európa programmal ugyan támogatja a gazdasági és társadalmi digitalizációt, azonban a mobilitáson belül a vasúti közlekedés digitalizációjára is érdemes, sőt kifizetődő nagyobb hangsúlyt fektetni hazánkban is. Magyarország ugyanis kifejezetten érintett ebben a kérdésben, az országon áthaladó ún. tranzitforgalomtól kezdve a városok és főutak zsúfoltságán át az elővárosi közlekedésig.

Az agglomerációba költözők, elsősorban családok esetében a kötöttpályás közlekedés jelentősége egyre inkább felértékelődik. A vasúti infrastruktúra megújítása és továbbfejlesztése tehát sok szempontból napirenden lévő feladat.

Időszerű digitalizáció

A hazai vasúti rendszerek digitalizációja már a küszöbön áll, a műszaki megoldások is jelentős részben adottak, és ez nagy lehetőségeket rejt magában. A témát azonban számos aspektusból érdemes vizsgálni: a műszaki megoldások és újdonságok mellett legalább olyan fontos hajtóerő az ágazatot fokozottan sújtó szakemberhiány.

Közeledik az önvezető vonatok kora

A magyar vasúti közlekedés automatizálásának lehetősége realitás, hiszen a 4-es metró már járművezető nélkül működik, és egyre többet hallunk az önvezető gépjárművek tesztelésével kapcsolatos eredményekről is. Azonban a teljesen önvezető autók, illetve a mesterséges intelligencia vészhelyzetre adott válaszreakciója még igencsak ingoványos terület, valamint az is kérdés, hogy mennyire iktatható ki az emberi tényező, miközben sokszor az tehető felelőssé egy-egy baleset bekövetkezéséért is.


A mozdonyok, vonatok esetén az emberi reakcióidőnek lényegében nincs szerepe, hiszen a fékút meghaladja az akár fél kilométert is, „finom kormánymozdulat” a kötött pálya miatt nem értelmezhető, mindemellett részletes szabályok rendelkeznek a mozdony irányításának minden lényeges eleméről. Bár a feladat a közúti forgalomnál jóval egyszerűbbnek tűnik, mégsem hallani ilyen tesztekről, fejlesztésekről. A vasút esetében az önvezetés ugyanis más koncepció mellett valósítható meg!


Míg a közúti forgalomnál alapvetően a környezet jeleit érzékelő, de autonóm jármű koncepcióját tökéletesítik, tehát egy önvezető autónak képesnek kell lennie bármely környezeti hatásra megfelelően reagálni, kötöttpályás közlekedés esetén – mivel a fogalom már az első pillanattól kezdve rendszerben értelmezhető – a biztonságról is a rendszer egészének kell gondoskodnia.


Korábban ennek alapeszközét a vasúti biztosítóberendezések jelentették. A magyar vasúti pályán az elmúlt száz év valamennyi műszaki korszakának termékei megtalálhatók, sőt szép számmal akadnak még biztosítatlan vonalak, állomások is.


Legrégebbi megoldásnak a mechanikus rendszerek számítanak, ahol még a pálya mellett futó huzal (vonóvezeték) gondoskodott arról, ha az egyik váltó átállt, akkor a többi is úgy álljon, hogy ütközés (szembemenesztés vagy utolérés) ne következhessen be. Legújabbnak pedig néhány multinacionális cég által telepített elektronikus biztosítóberendezés tekinthető.

A magyar vasúti pályahálózaton a legelterjedtebbnek a svájci licenc alapján, a Ganz által gyártott, ún. relés (jelfogós) berendezések számítanak, amelyek gazdaságosan és megbízhatóan működnek, emellett a vasúttársaságok maguk képesek karbantartani őket. Így, bár a tervezett élettartamukon jóval túl vannak, a működésükre sincs panasz, karbantartásuk szakszerűen, időről időre megtörténik, ráadásul megvan még a hazai alkatrészgyártás, -utánpótlás és -javítás is. Üzemeltetési szempontból azonban ezen rendszerek fő hátránya, hogy minden állomáson folyamatos személyzet jelenléte szükséges, mivel a távvezérlés önmagában nem megoldható.


Innovatív, jövőbemutató megoldás a vasúthálózatok automatizálásában

Ezt a kihívást oldotta meg 15 évvel ezelőtt egy magyar mérnökcsapat. „A Prolan cégcsoport sokéves fejlesztés eredményeként egy olyan rendszert hozott létre, amely képes a biztosítóberendezések távvezérlésére, és rendelkezik valamennyi szükséges biztonságigazolással. Ez a rendszer már mintegy 1500 km pályahosszon, a teljes magyar hálózat egyötödén gondoskodik a vasúti forgalom ellenőrzéséről és irányításáról. Jelentős tér kínálkozik még a vasútvonalak további automatizálására, részben teljesen új biztosítóberendezések telepítésével, részben pedig a megbízhatóan működő, régi berendezésekre építve, kiegészítő felülvezérlő rendszerek alkalmazásával. Ennek révén a hálózat üzemeltetése nemcsak gazdaságosabbá válik, kapacitása pedig megnövekszik a távvezérlés kiépítése által, hanem az ágazatban tapasztalható munkaerőhiányra is részben megoldás található” – mondta Mráz Dániel, a Prolan Irányítástechnikai Zrt. vezérigazgatója.

Lehetséges megoldás a szakemberutánpótlásra

A forgalomirányító munkakörben dolgozók átlag életkora magas, a pálya pedig egyre kevésbé vonzó. Informatikai eszközökkel támogatott, komfortos munkakörnyezet kialakításával azonban növelhető a szakma vonzereje, a hatékonyság pedig fokozható. Egyetlen munkakör ellátása a folyamatos üzem miatt – a távolléteket is figyelembe véve – lényegében öt főt igényel, míg távvezérlés esetén egy forgalomirányító legalább 4 állomás irányítását is el tudja látni, a munkaerőigény-csökkenés 75% is lehet.


„A Prolan – a vasúttársaságok igényeihez igazodva – további megoldást is kifejlesztett, amellyel a menetrendszerinti vonatközlekedtetés (MVK) lényegében már a forgalomirányító munkáját is képes automatizálni. A felelősség továbbra is a szakemberé, de munkája könnyebbé válik, így figyelme még inkább a rendszer biztonságára, a vonatközlekedés hatékonyságának javítására irányulhat. Ma már ilyen rendszerek működnek a GYSEV és a MÁV vonalain is, a gyűjtött tapasztalatok alapján pedig folyamatos a fejlesztés. Bár az automatikus vonatközlekedtetés nem jelent újdonságot a nyugati vasutaknál, az ott alkalmazott rendszereknél, de azok általában a menetrend pontos tartása mellett használhatók. A mi megoldásunk azonban sok tekintetben képes a menetrendi eltérésekhez is alkalmazkodni, jelentősen segítve ezzel a forgalomirányítók munkáját” – mondta Feldmann Márton, a Prolan Irányítástechnikai Zrt. vasút-automatizálási üzletágának igazgatója. 


Magyarországon ma még a vonatok tisztes távolságra bevárják egymást, néha hosszú perceket időzve az állomáson. Az önvezetés vasúti környezetben pontosan ennek a forgalomnak a finomhangolása, optimalizálása által valósítható meg. Az azonban már látható, hogy a technológia fejlődése a mostani vasúti biztonsági koncepció teljes felforgatását hozhatja, a vonatok ugyanis idővel képessé válhatnak arra a hagyományos vasúti vonalszakaszokon is, hogy egymást akár fékút távolságban, fizikai kapcsolat nélkül is kövessék, közben a vasútbiztonsági elvárásoknak minden tekintetben eleget téve.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Lezárult a Magyarország 365 fotópályázat közönségszavazása

Lezárult a Magyarország 365 fotópályázat közönségszavazása, több mint 13 ezren szavaztak a legjobb képekre. A közönségdíjakat és a zsűri szakmai elismeréseit szerdán adják át Budapesten, a Bálna rendezvényközpontban - mondta el az MTI-nek a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára.
2019. 12. 08. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a Bács-Kiskun megyei vállalkozások árbevétele

A Bács-Kiskun megyei székhelyű vállalkozások nettó árbevétele 10,2 százalékkal nőtt 2018-ban az előző évhez képest - hangzott el a TOP 100 - Bács-Kiskun megye gazdasága 2019 című kiadvány csütörtöki bemutatóján, Kecskeméten.
2019. 12. 08. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Innovatív gyógyszerkutatási fejlesztésekről tanácskoznak Debrecenben

A tíz innovatív gyógyszerfejlesztési irány egyike a 3D nyomtatás, amely a személyre szabott gyógyszerkezelésben jelenthet áttörést a jövőben - hangzott el a magyar klinikai farmakológusok 21. kongresszusának nyitónapján, csütörtökön Debrecenben.
2019. 12. 08. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyire biztonságosak a karácsonyi fényfüzérek?

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a magyar családok nyugodt ünnepi készülődése érdekében rendelte el a karácsonyi fényfüzérek országos fogyasztóvédelmi vizsgálatát. Az ellenőrzés során az elmúlt hónapokban közel 150 ezer darab, nem biztonságos világító díszt, dekorációs eszközt vontak ki a forgalomból vagy semmisítettek meg a vámhatáron - közölte a szaktárca pénteken az MTI-vel.
2019. 12. 08. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 49. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2019. 12. 07. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Száz darab orosz fejlesztésű repülőgépet rendeltek meg a Magnus Aircraft Zrt-től

A pécsi repülőgépgyár a jövő év elejétől teljes kapacitással üzemel, és már megrendelték az első száz darabot a létesítményben készülő típusok egyikéből - közölte a Pécs-Pogányban korábban összeszerelő üzemet és kompozitgyárat építő, magyar tulajdonú Magnus Aircraft Zrt. szombaton az MTI-vel.
2019. 12. 07. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ez az év áttörést jelentett a magyar-amerikai kapcsolatokban

Az idei év áttörést jelentett a magyar-amerikai kapcsolatokban - nyilatkozta Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának fideszes elnöke szombaton telefonon az MTI-nek Washingtonból a testület egyesült államokbeli látogatása alkalmából.
2019. 12. 07. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Sűrű ködre figyelmeztet az OMSZ

Az ország nagy részén sűrű ködre figyelmeztet az Országos Meteorológiai Szolgálat.
2019. 12. 07. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább nő a magyar ipar teljesítménye

A német ipar lassulásának ellenére a KSH adatai szerint dinamikusan, 2018 októberéhez képest idén októberre 6,4 százalékkal nőtt a magyar ipar teljesítménye - közölte a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára az M1 aktuális csatorna szombati műsorában.
2019. 12. 07. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

NMHH mobilpiaci jelentés: 4G-n zajlik már a mobilnetforgalom 95 százaléka

A mobiltelefon-, a mobilinternet- és a mobil M2M-szolgáltatások főbb mennyiségi mutatóinak alakulását bemutató új, 2019 első félévének adatait is magába foglaló mobilpiaci jelentését tette közzé ma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A dokumentumból kitűnik, hogy a legtöbb trend folytatódott. Tovább erősödött a 4G: fél év alatt csaknem 4 százalékponttal nőtt a mobilinternetre 4G-n keresztül csatlakozott SIM-kártyák aránya és 5 százalékponttal az ilyen hálózaton bonyolított hívásforgalom. Ugyanakkor megtorpant az SMS-küldés népszerűsége.
2019. 12. 07. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az „R&D 100 Díj” nyertesei között az SZTE és partnercége

Először szerepel a Szegedi Tudományegyetem az „R&D 100 Awards” listáján. A Research & Development World, azaz az R&D magazin a „2019 K + F 100” díját elnyerte az SZTE és a ThalesNano Energy Zrt. közös fejlesztése, a „H-Genie”. A kaliforniai San Franciscóban 2019. december 5-én tartott díjátadóról dr. Janáky Csabát, az SZTE TTIK egyetemi docensét kérdeztük.
2019. 12. 07. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ábrán mutatjuk az építőipari termelés alakulását!

volumenindex, előző év azonos időszaka egyenlő 100
2019. 12. 07. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezért van több női coach, mint férfi

Hazánkban is egyre kevésbé kell magyarázni, hogy létjogosultsága van a business és life coach szakmának. A világtrendhez hasonlóan itthon is több nő választja ezt a hivatást, a jelenséget sokan az érzelmi intelligenciához kötik, de szocializációs és gazdasági okai is vannak, hiszen a nőknek gyakran fontosabb a rugalmas munkaidővel megkereshető tisztes fizetés – hívták fel a figyelmet az In Dynamics Consulting vezetői, Wiesner Edina és Snír Péter.
2019. 12. 07. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét a Sziget fesztivál lett az angolok kedvence

Idén is a Szigetet választották a legjobb külföldi fesztiválnak a UK Festival Awards díjátadóján, ahol egy kategóriában a kontinens Anglián kívüli fesztiváljait is díjazzák - közölte a Sziget sajtóirodája az MTI-vel.
2019. 12. 07. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az X generáció uralja a belföldi cégeket

A belföldi cégeket az 1960 és 1979 között született nemzedék, az X generáció uralja, a második hely azonban hamarosan már nem az idősebbeké, hanem a fiatalabbaké lesz - derül ki az Opten összesítéséből.
2019. 12. 07. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Terjed a sertéspestis Pest megyében

A korábban fertőzötté vált Pest megyei zárt vadaskert közvetlen közelében igazolta az afrikai sertéspestis (ASP) jelenlétét a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) laboratóriuma, a vírust két elhullott vaddisznóból mutatta ki a hatóság.
2019. 12. 07. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

1901 óta az idei ősz volt a legmelegebb

Az idei ősz volt a legmelegebb 1901 óta - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat pénteken az MTI-vel.
2019. 12. 06. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

35 milliárd forintos oktatásfejlesztés Debrecenben

A kormány 35 milliárd forinttal támogatja a munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő oktatásfejlesztést Debrecenben, az előkészítést lehetővé tevő kormányhatározat pénteken megjelent a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében szakképző intézmények, egyetemi létesítmények újulnak meg, a megyeszékhelyen létrejön egy német nyelvű általános iskola és gimnázium is - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel pénteken.
2019. 12. 06. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Befejeződött a Component Kft. CNC megmunkálási kapacitás és telephely bővítése

A Component Kft. a Széchenyi 2020 program „Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése” című pályázatán 223,8 millió forintos vissza nem térítendő 50%-os támogatást nyert telephely- és kapacitásbővítésre. A vissza nem térítendő támogatást az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a hazai központi költségvetés finanszírozta. A beruházás összköltsége 447 653 705 forint volt.
2019. 12. 06. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén 25-30 százalékkal emelkedhet az építőipar termelési értéke

Az építőipar termelési értéke a január-szeptemberi időszakban 28 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, éves szinten az idén 25-30 százalékkal bővülhet - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) helyettes államtitkára az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) évzáró közgyűlésén pénteken Budapesten.
2019. 12. 06. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások: