Óvatosan terveznek fejlesztéseket a negyedik hullám küszöbén a nagyvállalatok
A cégek 44 százaléka számol fejlesztésekkel a K&H nagyvállalati növekedési index kutatás alapján, amely a hazai, nem állami nagyvállalatok aktuális helyzetét és egyéves várakozásait méri fel. Ez az érték azonban még mindig magasabb, mint az egy évvel ezelőtti mélypont, amikor háromból egy vállalat (32%) gondolkodott beruházásban. Amellett, hogy új fejlesztéssel kevesebben számolnak, ebben a negyedévben is többen vannak, akik az összes beruházásuk értékének növekedését várják (19%), mint akik a csökkenését (12%).
„A számokból egyértelműen kiderül, hogy a vállalatok tanultak az utóbbi másfél évtized két válságából, és komolyan veszik a koronavírus jelentette bizonytalanságot” – értékelte az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője. „Az óvatosság a negyedik hullám küszöbén indokolt lehet. Nem szabad viszont elfeledkezni arról, milyen fontos fejlesztésekre költeni ebben az időszakban is, hogy le ne maradjunk versenytársainkkal szemben. Ha egy vállalat a folyamatai fejlesztésére vagy innovációra költ, ezek stagnáló vagy akár csökkenő kereslet mellett is kifizetődők lehetnek a hatékonyság és versenyképesség növekedése miatt” – emelte ki a szakértő.
Mint a felmérés egész története során, ebben a negyedévben is a technológiai fejlesztésben gondolkodók aránya a legmagasabb (29%), a legkevesebben pedig az értékesítés fejlesztésébe terveznek fektetni (7%). Nemzetközi viszonylatban is ez a tendencia tapasztalható már a járvány első hulláma óta: a vállalatok erősebben koncentrálnak az alaptevékenységükre, és kevésbé nyitnak új irányokba. Keresletcsökkenés miatt a legnagyobb visszaesés a kapacitásbővítés terén történt. Az előző negyedév kiugróan magas, 22 százalékos értékéhez képest kevesebb mint a felére esett vissza az ezzel tervező cégek aránya, mindössze a vállalatok 9 százaléka tervez ilyen fejlesztéssel.