Riasztás ónos eső miatt
A november óta téli rendben dolgozó Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségén 3000 dolgozó több száz géppel várja készenlétben a téli feladatok ellátását. Az előrejelzések mellett a pillanatnyi útállapotokról 171 saját mérőállomás is szolgáltat információt az ügyeletekre. A társaság 538 eszközhordozó gépe készenlétben van, az ónos eső megérkezése előtt megelőző sózást végeznek az utakon.
„A közútkezelők és a közlekedők legnagyobb ellensége az ónos eső. Ilyenkor, amíg az ónos eső esik, szórógépeinknek is a jeges, balesetveszélyes úton kell haladniuk, és a kiszórt só nem fejtheti ki olvasztó hatását a folyamatos csapadék miatt” – mondta el Légrádi Veronika, a társaság szóvivője. „Amíg esik, a sózás hatástalan, hiszen a csapadék még a földre érkezése előtt megfagy, tehát a jég képződése gyorsabb, mint a só oldatba kerülése, így annak olvasztó hatása nem érvényesül. A megelőzésre kijuttatott szóróanyag olvasztó hatása is csak később jelentkezik. Eredményes munkát csak akkor végezhetünk, ha az ónos eső elállt. Ekkorra azonban már sok helyen a sószórók munkáját nehezítik az utakon keresztbefordult autók és az árokba csúszott járművek. Előfordul, hogy a mi járműveink emiatt késlekednek. Éppen ezért nyomatékosan kérjük, hogy csak akkor keljenek útra, ha halaszthatatlan dolguk van.”
A közútkezelő gépei NaCl és CaCl2 keverékével úgynevezett nedvesített szórást végeznek. Ennek lényege, hogy a kiszórt anyag nem pereg le az út felületéről. A ma használatban lévő szóró berendezések nagy többsége már pontosan beállítható, így mindig csak a legszükségesebb mennyiségű anyag kerül az útra. Az alsóbb rendű utakon használnak még homokot, apró kőzúzalékot, esetleg salakot is síkosságmentesítésre. A szórógépek egyszerre 40-50 kilométert tudnak megtenni, így a síkosságmentesítés az időigényes feladatok közé tartozik.