Üzemanyagár-csökkentő lépéseket sürget az MSZP és a Jobbik
Török Zsolt szerdai sajtótájékoztatóján emellett azt is lehetségesnek tartotta, hogy a kormány, miután tavaly csaknem ötszázmilliárd forint értékű Mol-részvényt vásárolt vissza, az így szerzett befolyását érvényesítve próbálja elérni, hogy az olajipari vállalat csökkentse árait. Torzsa Sándor, a Societas alelnöke az áfa csökkentését nevezte lehetséges megoldásnak az üzemanyagárak letörésére.
Az MSZP szóvivője emellett azt hangsúlyozta, hogy az üzemanyagárak növekedése a kormány felelőssége, és ennek alátámasztására több, ellenzékből tett fideszes nyilatkozatot idézett fel. Így például Szijjártó Péter 2006-os szavait, hogy a kőolaj világpiaci árának növekedése csak részben ad magyarázatot a benzinár 300 forint fölé emelkedésére, s annak másik oka a forintot gyengítő kormányzati politika. Emlékeztetett a jövedéki adó csökkentését célzó Fidesz-kezdeményezésekre is.
Török Zsolt azt mondta: a gázolaj ára egy év alatt 90 forinttal emelkedett, amit világpiaci folyamatok nem magyaráznak. Kiemelte ugyanakkor, hogy időközben a forint sokat gyengült a dollárhoz képest, ezért a kormánynak mindent meg kell tennie az árfolyam erősítéséért.
A Jobbik szerint jelenleg a túl magas üzemanyagárak miatt egyre csökken a fogyasztás és így az állam adóbevétele is. Z. Kárpáti Dániel szerint az áfa és a jövedéki adó csökkentésével megfordulhatna ez a folyamat és akár a jelenleg Magyarországról külföldre irányuló benzinturizmus is. Ráadásul a tranzitforgalomban is nagyobb lenne az esély arra, hogy az országon áthaladó autók és kamionok Magyarországon tankolnak, ez pedig növelné az állam adóbevételeit a megnövekedett fogyasztáson keresztül.