Vakcina - akkor most üzlet, vagy szükséglet ?
Influenza - minden évben volt és lesz is. Vajon e jelenlegi tényleg aggasztóbb a többinél? Ha bízunk az ellenanyag hatásosságában, alkalmazásával megvédjük magunkat, családunkat, illetve korlátozzuk a járvány kialakulását. A történet azonban nem ilyen egyszerű.
A népesség növekedésével és növekvő távolsági utazásokkal párhuzamosan nő a vírusok élettere is. Egyre valószínűbb lesz a fertőző betegségek rohamos terjedése, illetve a gyorsuló mutáció is. Matemaitikai modellek szerint a jó hír, hogy a leggonoszabb vírus sem ölné ki a bolygó teljes lakosságát. A kérdés maximum annyi, hogy magunk és környezetünk ezeket hogyan vészeli át.
A gyógyszeripar egyike a világ legjobban szerveződött és szervezett iparágainak. Országok, régiók befektetési spekulációinak talán egyik legfőbb alanya, jelentős likviditással. Hosszadalmas, akár egy évtizedig, vagy tovább is elnyúló K+F, klinikai vizsgálatok, bonyodalmas technologizálás, léptéknövelés, engedélyeztetés, szabadalmaztatás és milliónyi egyéb pénzt emésztő részfeladat, mielőtt a termék a piacon elkezdhetné visszatermelni a ráköltött milliárdokat. A vakcina ennél már jóval kényelmesebb és jövedelmezőbb üzlet.
A vakcina bizony egyszerűbb, kényelmesebb, legalábbis a jól bejáratott betegségeknél bizonyosan az. Kisebb beruházással, rövidebb időn belül, ismert - évtizedes technológiákkal, tapasztalattal, kiépített, vagy gyorsan kiépíthető kapacitásokkal, egy jóval biztosabb piacra alapozva lehet a munkának kezdeni.
Az influenza igazán ideális betegség, eljövetelében teljesen biztosak lehetünk. Egyetlen kérdéses tényező a felvevőpiac pillanatnyi hozzáálása, amiben a döntő szerep a közhangulat a politika és a média kezében van.
Az üzletet veszélyeztető módon időről-időre elfeledkezünk arról, hogy félnünk kellene, márpedig ha nem félünk, akkor beoltatni sem nagyon akarjuk magunkat, miért is tennénk? Ez történik jelenleg is, amikor nem félünk, ráadásul vélten, vagy valósan, de nehezen szabadulunk a bizalmatlanság kellemetlen és a döntésben zavaró érzésétől is.
Ahogy az influenza vakcinák globális piaci adatai mutatják, igen takaros növekedés tapasztalható ezen a piacon. Amíg 2004-ben “alig” 1.200.000.000 USD volt az influenza vakcinák becsült piaca, addig ugyanez öt esztendő elmúltával, 2009-ben az már hatszorosára nőhet.
A Centers for Desease Control and Prevention (CDC) honlapja szerint az Egyesült Államokban átlagosan minden évben a lakosság 5-20 százaléka betegszik meg a szezonális influenza vírusoktól. A vírus okozta szövődményekkel több mint 200.000 beteg kerül minden évben kórházba, és mintegy 36.000 ember hal meg a szövődményektől, leggyakrabban a tüdőgyulladástól, amire ugyancsak akadna oltóanyag, bár nem sok szó esik róla. A szezonális influenzák által évente okozott halálesetekről sem nagyon esik szó, miközben ezek ellen is volt már oltóanyag az elmúlt években is.
Mi változott meg az idén? Járványügyi szakemberek szerint a 2009 - 2010-es influenza szezon rosszabb lehet, mint a “megszokott”, mivel itt van ez az egyelőre, s remélhetőleg örökre alulteljesítő 2009 H1N1 vírus, aminek a várakozások szerint több megbetegedést kellene okoznia, mint rokonainak. A kormányok erre készültek, és az adófizetők pénzéből erre költöttek dollár milliárdokat.
Pandémiás influenza (2009 H1N1) vakcina rendelések megoszlása a gyártók között, millió dollárban:
Nem gonduljuk, hogy közelebb jutottunk a döntéshez, viszont úgy tűnik, mintha ez a 2009 H1N1 influenza egyre inkább a társadalomtudományok vizsgálódási körébe kezdene tartozni. Nem kétséges, hogy a 2009-2010-es influenza szezon elemzésekor az igazán használható tanulságokat majd a szociálpszichológusok, szociológusok, politológusok, stb. vonják le. Már most akad min elgondolkodni, azonban az világosan látszik, hogy az információk hitelességébe és a szándékok tisztességességébe vetett bizalom megrendülése ma már akár a személyes döntéseinket (oltatni-nem oltatni?) is igen bonyolulttá teheti.
A helyzet egy cseppet sem látszik egyszerűsödni, ami a jövőre nézve sem túl biztató...
(Forrás: knol,CDC, foodandwine)