Változó igények a diákmunkásokkal kapcsolatban: a fizikai munka helyett adminisztrációs pozíciókra keresik leginkább a fiatalokat
A diákmunkák általában nem igényelnek magasszintű, specifikus képzettséget, a megbízások határozott időszakra szólnak és jellemzően szezonálisak, hiszen többnyire az iskolai szünetek alatt jut ideje a fiataloknak munkát vállalni. Magyarország piacvezető állásportálja, a Profession.hu friss elemzésében a diákok helyzetét, lehetőségeit és igényeit mutatja be saját adatbázisa alapján.
A diákmunka szezonalitása
A feladott diákmunka hirdetések tekintetében 2020-ban több csúcs is volt a Profession.hu adatai alapján: áprilisban és júniusban indult meg a friss állások publikálása, ami a nyár közepi csökkenés után folyamatosan emelkedett egészen a tél beköszöntéig.
Érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az egy hirdetésre jutó jelentkezők átlagos száma egy adott szakmai kategórián belül tavaly májusban és júniusban kúszott a legmagasabbra; ez az ugrás betudható az akkori nyitás hatásának is. Majd folyamatos csökkenés következett, ami egészen decemberig tartott, ekkor pedig friss hirdetésből érkezett kevesebb.
Az idei év újra erősen indult: januárban aktívan jelentkeztek a pályázók az álláskereső portálon elérhető diákmunkás helyekre. A legnagyobb aktivitás évről évre nyár elején tapasztalható, amikor az iskolai vakáció kezdetével felszabadul a diákok ideje.
A leggyakrabban meghirdetett diákállások
A piacvezető állásportál azt is vizsgálta, hogy milyen területekre kerestek a leginkább diákmunkásokat rajtuk keresztül, valamint, hogy ez milyen viszonyban áll a diákok által preferált kategóriákkal.
Az elmúlt egy év alatt nagy változás ment végbe a legkeresettebb diákmunkákat illetően: míg 2020-ban a legtöbb diákmunkát a fizikai/segéd/betanított munka, szakmunka, adminisztráció kategóriában adták fel, az idei évre jelentősen változott a sorrend: az adminisztráció vette át a vezetést, miközben a fizikai munka visszaszorult a dobogó második fokára, harmadikként pedig megjelentek a mérnököket kereső hirdetések, amit az értékesítés, utána az IT programozás követ, és csak hatodik helyen áll a szakmunka.
Mennyi pénzt kellene keresnem, ha rendesen megfizetnének? ITT kiszámolhatod!
Ezek a diákok körében legnépszerűbb pozíciók
2020-ban a marketing, média, PR kategória vezette a Profession.hu-n a legnépszerűbb diákmunkák rangsorát, amit a vendéglátás, hotel, idegenforgalom követett, majd a fizikai, segéd és betanított munka, végezetül a top ötös lista utolsó két helyére a HR, munkaügy és a szakmunka került.
2021 első negyedévének eredményei azt mutatják, hogy a szakmunka élre tört a diákok által leggyakrabban megpályázott állások között, amit így a második helyre visszaesett marketing, média és PR, majd a HR és munkaügy kategóriák követnek egymás után, negyedikként a pénzügy és könyvelés, végezetül pedig az adminisztráció, asszisztens, irodai munka következik.
Honnan érkeznek az álláshirdetések és honnan a diákok?
Az álláskereső oldalon feladott hirdetések forrását tekintve nincs különbség a tavalyi és az idei év első negyede között: mindkét esetben Budapest volt a legaktívabb diákmunkaerő keresésben, amit Pest megye, majd Győr-Moson-Sopron követ.
A jelentkezők részéről nézve azonban változott a sorrend: a 2020-as évet az egy hirdetésre jutó jelentkezők számának rangsorában Baranya maga mögé utasította a fővárost, amit Hajdú-Bihar megye követett. Ez idénre Fejér megye, Budapest és Baranya megye sorrenddé alakult át.
GrowUp! – a pályaválasztási tanácsok és diákmunkák tudástára
Tavaly decemberben indította el a Profession.hu a GrowUp! nevű Pályaválasztási és diákmunka tudástárat, ami kifejezetten a diákmunkát, gyakornoki pozíciót keresők, pályaválasztási dilemmával küzdő fiatalok számára jött létre. Pályaválasztással és diákmunkákkal kapcsolatos kérdésekben eligazító videósorozattal segítve őket életük következő nagy lépésének megtételében. Mindemellett tanárok számára óravázlatok is elérhetőek, amelyek hasznos segédanyagok a fiatalok munkaerőpiaci felkészítéséhez.
„Nagyon fontosak számunkra a munkaerőpiacra lépésre készülő diákok, ezért kezdtünk szoros együttműködésbe több diákszövetkezettel, és ezért dolgozik egy diákmunkáért felelős szakértő is a Profession.hu csapatában. A GrowUp! kezdeményezést is azért hívtuk életre, hogy segítsük a fiatalokat információkkal, hasznos tippekkel, hogy minél felkészültebbek legyenek a munkaerőpiaci elvárásokkal szemben” – teszi hozzá Varga Balázs, a Profession.hu marketing igazgatója.