A krízishelyzet sem akasztotta meg a cégfelvásárlásokat, de a Kínából az USA-ba induló befektetések óriásit zuhantak
Az idei év első hat hónapjában 2274 ügyletet zártak le összesen 2200 milliárd dollár értékben a vállalati M&A-piacon. A tranzakciók száma 27 százalékkal, értéke pedig 18 százalékkal csökkent az előző évhez képest (2021), de a COVID-járványt megelőző 5 évben, 2015 és 2019 közötti hasonló időszakhoz viszonyítva számottevően emelkedett az aktivitás (35%-kal, illetve 13%-kal).
A hagyományosan aktív Egyesült Államokat (900 milliárd dollár) és Kínát (175 milliárd dollár) ezúttal India szorosan követi a nemzetek rangsorában. A dél-ázsiai országban a tranzakciók együttes értéke 215 százalékos növekedés mellett elérte a 128 milliárd dollárt. Az EY elemzése rámutat, hogy a Kínából az Egyesült Államokba irányuló befektetések a 2016 első félévében elért, csúcsnak számító 27 milliárd dollárról mára 1,9 milliárd dollárra zuhantak, miközben az Európába irányuló észak-amerikai beruházások ugyanebben az időszakban 60 milliárd dollárról a két és félszeresére, 149 milliárd dollárra emelkedtek.
A technológia szektorban összesen 627 milliárd dollár értékben cseréltek gazdát a vállalatok, ami a globális M&A-tevékenység közel egyharmadát (31%) tette ki. A korábban tapasztalt egészségügyi válság ellenére az élettudományi ágazat továbbra is alulteljesít (111 milliárd dollár), és még az általában népszerű piacnak számító fogyasztói szektorban is 27 százalékkal csökkent az aktivitás 2021 első félévéhez képest, 91 milliárd dollárra.
„A széles körű bizonytalanság ellenére a tranzakciók továbbra is lendületesen haladnak, amit elsősorban a magántőke áramlása ösztönöz. Bár a tőkepiaci feltételek 2022 első felében jelentősen szigorodtak, a magán-befektetési társaságok még mindig nagy mennyiségű készpénzzel rendelkeznek, amelyet az év második felében kellene felhasználniuk” –hangsúlyozta Paulovits Márton, az EY vállalati felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója. A szakember elmondta, hogy egy változó gazdasági helyzetben minden cégnek kötelessége, hogy értékelje a tevékenységét, ami szükségszerűen vezethet akár egyes üzletágak eladásához vagy új eszközök vásárlásához is ezért az év második felében sem számít a piaci aktivitás csökkenésére.