A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A cikk az OECD két, közszolgáltatásokkal foglalkozó tanulmányát foglalja össze. Az első globális kitekintést és javaslatokat ad a kormányzatoknak (Global Trends in Governemnt Innovation 2024 – Fostering Human-centered Public Sevices), a második Magyarországra koncentrál (Government at a Glance 2023: Hungary)

A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A közszolgáltatások a kormányzat fő kommunikációs csatornája az állampolgárokkal, vállal kozásokkal és szervezetekkel, melyeken keresztül ezek a szereplők gyakorolhatják jogaikat,  teljesíthetik kötelezettségeiket. A közszolgáltatások jelentős hatással vannak az emberek  életére, és kulcsfontosságúak az egyéni jogok védelme szempontjából. Minőségük hatással  lehet például arra, hogy a polgárok milyen hatékonyan férnek hozzá az alapvető szolgál tatásokhoz, mennyire hatékonyan működnek a vállalkozások, és végső soron befolyásolja  egy társadalom milyenségét is. Az elérhető, megbízható és hatékony közszolgáltatások biz tosítása létfontosságú az emberek szükségleteinek kielégítéséhez, valamint a társadalmi  jólét és fejlődés elősegítéséhez.

A közszolgáltatások fejlesztésével a kormányok növelik a nyilvánosan kinyilvánított célki tűzések teljesítésére irányuló képességüket, és fokozzák politikáik hatókörét és hatékonyságát.  A közszolgáltatások megbízhatóságának, méltányosságának és nyitottságának javítása növelhe ti a bizalmat – például az a meggyőződés, hogy a közintézmények innovatív ötleteket fogadnak  el a közszolgáltatások javítására, az önkormányzatokba vetett bizalom növekedésével jár. Ezzel  szemben a közszolgálati kudarcok alááshatják a bizalmat, ami a polgárok kiábrándultságához és  kiábrándultságához vezethet.  

 A magánszektor szolgáltatásai de facto mércét állítanak fel a közszolgáltatásokkal szem ben, mivel az emberek egyre inkább személyre szabott és zökkenőmentes élményeket várnak el  a közszférától is. A magas színvonalú közszolgáltatások fenntartása megköveteli a változó igé nyekhez és preferenciákhoz, valamint a technológiai fejlődéshez és a demográfiai változások hoz való folyamatos alkalmazkodást.

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Az innováció beépítése a közszolgáltatások alakításába nem lehetősége, hanem kötelezett sége a kormányzatoknak. A közszolgáltatások hagyományos struktúrái és folyamatai már nem  elegendőek az ökológiai, digitális és egyéb társadalmi átmenetek megvalósításához kapcsolódó  sokrétű problémák kezelésére.

Az OECD közelmúltban elfogadott humán-központú közigazgatási szolgáltatásokról szóló  ajánlása négy pillér köré épül:

1. Stratégiai jövőkép, világos és közös értékek, valamint a jogok elismerése.

2. Biztos alapok megteremtése, mind a műszaki infrastruktúra, mind a készségek tekin tetében.

3. Zökkenőmentes és hozzáférhető szolgáltatások nyújtása, amelyek ösztönzik az innová ciót és a kísérletezést.

4. Megfelelő mechanizmusok és adatgyűjtések létrehozása a szolgáltatásokkal való fel használói elégedettség mérésére a szolgáltatások folyamatos fejlesztése érdekében.

Az OECD közel 800 közszolgáltatási innovációt gyűjtött össze 83 országból a 2024-es kor mányzati innovációs felhívásban és a kapcsolódó kutatásokban. Ezek nyomán öt fő irányzat  rajzolódott ki, melyek mindegyike hangsúlyozza az emberközpontú közszolgáltatások fontossá gát, valamint a szolgáltatások jövőbe mutató és közös létrehozásának kulcsfontosságú szerepét,  a technológiai átalakítások kihasználását a szolgáltatási alapok javítása érdekében, a szolgálta tások személyre szabását a hozzáférhetőség és befogadás érdekében, az újszerű adatok hasz nosítását a közszolgáltatások javítása érdekében, valamint a közszolgáltatások demokratikus  szerepének felismerését és elfogadását.

Ez a kutatás azonosította és csoportosította a közszolgáltatási innovációk példáit a fentebb  már említett öt irányzatba. Ezek a tendenciák egy olyan kialakulóban lévő valóságra mutatnak  rá, amely túlmutat a kormányoknak a közszolgáltatások digitalizálására és az adminisztráció  egyszerűsítésére irányuló jelenlegi erőfeszítésein:

1. Jövő-orientált és közösen létrehozott közszolgáltatások: A kormányok a felhaszná lókkal és az érdekelt felekkel együttműködve közösen tervezik meg a megoldáso kat. Terveznek a jövőbeli változó igényekkel, olyan közszolgáltatásokat hoznak létre,  amelyek rugalmasak és reagálnak a változásokra, ezért hosszú távon rugalmasabbak  és fenntarthatóbbak.

2. A hatékony közszolgáltatások digitális és innovatív alapjai: A kormányok befektetnek  a digitális infrastruktúrába, kísérleteznek a kialakulóban lévő technológiákkal (például  automatizálás, mesterséges intelligencia és moduláris kód), valamint bővítik az innova tív és digitális készségeket a közszolgáltatások hatékonyabbá tétele érdekében.

Világpolitika és Közgazdaságtan 4. évfolyam, 1. szám 2025.

3. Személyre szabott, pro-aktív közszolgáltatások a hozzáférhetőség és a befogadás érde kében: A kormányok személyre szabottabbá és pro-aktívabbá teszik a közszolgáltatáso kat annak érdekében, hogy jobban megfeleljenek az emberek igényeinek és elvárásainak,  csökkentsék a költségeket, biztosítva, hogy hozzáférhetőbbek, befogadóbbak legyenek.

4. Adatalapú közszolgáltatások a jobb döntéshozatal érdekében: A kormányok hagyomá nyos és nem hagyományos adatforrásokat használnak a közszolgáltatások tervezésének  és működésének irányítására. Egyre gyakrabban kísérleteznek a rendkívül összetett és  kiszámíthatatlan környezetekben való navigáláshoz.

5. A közszolgáltatások, mint a nyilvánosság részvételének lehetőségei: A kormányok a  közszolgáltatásokat úgy fogalmazzák meg, mint lehetőséget a polgárok bevonására,  a bizalom kiépítésére és a demokratikus értékek, például a nyitottság és a befogadás  elszámoltathatóságára.

Ahogy az már fentebb is szerepelt, a közintézményekbe vetett bizalom nem feltétele a ha tékony kormányzásnak, de jelentősen hozzájárulhat ahhoz. Magyarországon 2023-ban a köz szolgáltatásokkal való elégedettség az OECD-átlag alatt alakult: a magyarok 44%-a elégedett az  egészségügyi rendszerrel, ami 24 százalékponttal elmarad az OECD-országok átlagától (68%).  Magyarország (47%) az oktatási rendszerrel való elégedettség tekintetében is elmarad az  OECD-átlagtól (67%). Az adminisztratív szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettséggel kapcso latosan az OECD nem közölt adatokat, annak elérhetősége azonban viszonylag jó az országban:  3155 település közül 2022-ben 249, 2023-ban 261 működött.  

1. ábra: Saját járásszékhely elérési ideje közúton a leggyorsabb úton (perc)

Forrás: Teir, saját szerkesztés

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Valamennyi járásszékhelyen található kormányablak, így egyes települések járásszékhelytől  való távolsága viszonylag hű képet ad arról, hogy az állampolgároknak mekkora távolságot kell  megtenniük annak érdekében, hogy adminisztratív ügyeiket rendezni tudják. Ennek országos  átlaga 17 perc, azonban vannak olyan települések is – jellemzően az aprófalvas, határmenti  térségekben, ahol ez a szám elérheti az egy órát is (fontos továbbá megjegyezni, hogy a fenti  trékép a közúton, személygépjárművel megtett út hosszát mutatja és nem a közösségi közlekedéssel várható eljutási időt).  

Az elérhetőség kérdésköre némileg kisebb hangsúlyt kap majd a jövőben – például a digitális  államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény nyomán, mely  lehetővé teszi a teljes-körű digitális ügyintézés elérhetőségét 2026-ra. Emellett a szolgáltatá sok is mobilitásra kényszerülnek egyes térségekben (lásd. mozgó boltok, mobil kormányablakok  stb.). Azonban a közszolgáltatások elérhetőségének tervezése során az új megoldások figyelem be vétele mellett fontos annak felmérése is, hogy a helyi társadalom erre milyen szinten van  felkészülve – különösen a hátrányos helyzetben lévő térségek esetében.

Megerősítette Ukrajna részleges csődhelyzeti besorolását a Fitch Ratings

Megerősítette Ukrajna hosszú futamú szuverén devizaadósság-kötelezettségeinek részleges törlesztési csődhelyzetet jelző "RD" (Restricted Default) besorolását a Fitch Ratings.
2025. 11. 15. 16:00
Megosztás:

Lemondott az újonnan megválasztott szerbiai médiahatóság négy tagja

Csupán két nappal a választási folyamat lezárását követően lemondott a szerbiai médiahatóság újonnan megválasztott négy tagja.
2025. 11. 15. 15:00
Megosztás:

Dobrev Klára: a választásokig minden szombaton bemutatnak egy baloldali törvényjavaslat-csomagot

Szakértelem, alázat, tudás kell a kormányzáshoz, ezért jövő szombattól egészen a választásokig minden egyes szombaton bemutatunk egy baloldali törvényjavaslat-csomagot - jelentette be szombaton a közösségi oldalára feltöltött videóban a Demokratikus Koalíció elnöke.
2025. 11. 15. 14:00
Megosztás:

Nőtt a prágai Václav Havel repülőtér forgalma

Mintegy 11,5 millió utas fordult meg az idei nyári szezonban a prágai Václav Havel nemzetközi repülőtéren, 7,7 százalékkal több mint a tavalyi év hasonló időszakában - közölte a repülőtér honlapján.
2025. 11. 15. 13:00
Megosztás:

MÁV: december 14-től érvényes az új menetrend, egyes vonalakon bővülhetnek a szolgáltatások

A december 14-től érvényes új vasúti menetrend több fontos változást is hoz a belföldi és nemzetközi forgalomban, az utasok többségének azonban a téli-tavaszi menetrend életbe lépését követően sem kell majd új indulási és érkezési időket megtanulnia, megmaradnak az elmúlt években kialakult és bevált járatok, egyes vonalakon pedig tovább bővülhetnek az elérhető szolgáltatások - közölte a MÁV Kommunikációs Igazgatósága szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 15. 12:00
Megosztás:

Mennyiért vennének lakást maguknak a fiatalok?

A fiatalok 26 százaléka tervez lakásvásárlást három éven belül, ők átlagosan több mint 43 millió forintos ingatlant szeretnének venni, szemben a tavalyi 32 millió forinttal a K&H ifjúsági index szerint. A lakásvásárlásra most jó lehetőséget nyújt az Otthon Start Program, amibe ez az átlagösszeg kényelmesen belefér.
2025. 11. 15. 11:00
Megosztás:

NAV: jövőre online felületen is intézhető a fémkereskedelmi adminisztráció

Január elsejétől valamennyi fémkereskedelmi nyomtatvány elérhető lesz az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA), erről a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) levelet küld az éritetteknek - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a hivatal.
2025. 11. 15. 10:00
Megosztás:

Az augusztusi visszaesés után várható volt az építőipar felpattanása szeptemberben

Az augusztusi drasztikus visszaesés után számolni lehetett azzal, hogy szeptemberben megugrik az építőipari termelés, és némiképp jobb pályára állt a magyar építőipar - így kommentálta a legfrissebb statisztikai jelentést Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának elnöke.
2025. 11. 15. 09:00
Megosztás:

Nőtt az euróövezet külkereskedelmi többlete szeptemberben

Szeptemberben éves és havi szinten egyaránt nőtt az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken közzétett első becslése szerint.
2025. 11. 15. 08:00
Megosztás:

Külföldi jétékok: Lehetőség vagy Kockázat? - Az Online Játékok Világa Határok Nélkül

Amikor azt mondjuk: külföldi casino, általában olyan online vagy fizikai szerencsejáték-helyeket értünk alatta, amelyek hivatalosan nem működnek az adott játékos országában engedélyezett szabályozási rendszer alatt. Magyarország esetében - és sok olyan ország esetében, ahol a szerencsejáték szigorúan szabályozott - a külföldi casinolapok vagy online platformok használata gyakran „szürke zónának” számít.
2025. 11. 15. 07:59
Megosztás:

Nőtt a prágai Václav Havel repülőtér forgalma

Mintegy 11,5 millió utas fordult meg az idei nyári szezonban a prágai Václav Havel nemzetközi repülőtéren, 7,7 százalékkal több mint a tavalyi év hasonló időszakában - közölte a repülőtér honlapján.
2025. 11. 15. 07:00
Megosztás:

73 vizsgálati terület és számos újdonság az NKFH 2026-os ellenőrzési programjában

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) sajtótájékoztatón mutatta be az NKFH 2026. évi Ellenőrzési és Vizsgálati Programját (EVP). A bejelentett 73 vizsgálati terület egyaránt magában foglalja a szolgáltatás-ellenőrzési, a kereskedelmi, a termékbiztonsági, a laboratóriumi és az élelmiszer-biztonsági vizsgálatokat.
2025. 11. 15. 06:00
Megosztás:

A Kormány 2026. február 28-ig meghosszabbítja és további 14 termékre kiterjeszti az árréscsökkentést

A Kormány nem a profithajhász multik, hanem a magyar emberek pártján áll, ezért folytatja a harcot az indokolatlan áremelésekkel szemben! A Kormány a családok és a nyugdíjasok védelme érdekében 2026. február 28-ig meghosszabbítja és december 1-től további 14 termékre kiterjeszti az árréscsökkentést.
2025. 11. 15. 05:00
Megosztás:

Versenyélénkítő és árcsökkentő vállalásokat tett a Lidl a GVH eljárásának eredményeként

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. árelsőségi állításai miatt indított versenyfelügyeleti eljárását. A kiskereskedelmi lánc komplex vállaláscsomaggal élt a GVH irányába, melynek eredményeként tovább szigorítja belső eljárásrendjét az árelsőségi állítások alátámasztása során, és a jövőben jobban kiemeli, hogy azokat az online Árfigyelő adataira támaszkodva alkalmazza. A vállalások eredményeként élénkülhet az árverseny a kiskereskedelmi piacon, ami elősegítheti az árak csökkenését, illetve erősödhetnek az Árfigyelő rendszer ármérséklő hatásai is.
2025. 11. 15. 04:00
Megosztás:

Elindult a VOSZ MultiMentor program

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) elindította a VOSZ MultiMentor programot, amelynek célja, hogy összekapcsolja a magyar kis- és középvállalkozásokat a multinacionális cégekkel, és segítse őket, hogy beléphessenek a nemzetközi beszállítói láncokba - tájékoztatta a szervezet pénteken az MTI-t.
2025. 11. 15. 03:00
Megosztás:

A szlovén GDP 1,7 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Szlovénia hazai összterméke (GDP) 1,7 százalékkal nőtt éves összevetésben a harmadik negyedévben, ami érezhető gyorsulást jelent az év első feléhez képest - közölte pénteken a szlovén statisztikai hivatal első gyorsbecslése alapján. A naptárhatással kiigazított adatok 1,6 százalékos éves és 0,8 százalékos negyedéves növekedést mutatnak.
2025. 11. 15. 02:00
Megosztás:

Így készülhetnek fel a magyar cégek az új kereskedelmi világrendre

Egyre több magyar exportőrt és importőrt érint a világgazdaságban erősödő és gyorsuló protekcionizmus. Az egyes országok által egyoldalúan bevezetett többletvámok, kereskedelempolitikai intézkedések (például antidömping intézkedések) és egyéb lépések (mint például a karbonvám bevezetése) alapjaiban változtatják meg a nemzetközi kereskedelem feltételeit. Ezért a magyar vállalatoknak a versenyképességük megtartása érdekében növelni kell alkalmazkodó képességüket és rugalmasságukat, hogy megfelelően és gyorsan tudjanak reagálni a világgazdasági kihívásokra – figyelmeztetnek az EY szakértői.
2025. 11. 15. 01:00
Megosztás:

Nem emelkednek jövőre a balatoni horgászjegy árak

Nem emelkednek jövőre a balatoni horgászjegy árak - jelentette be a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. (BHN) vezérigazgatója a XI. Balatoni Horgász Konferencián pénteken Siófokon.
2025. 11. 15. 00:05
Megosztás:

10 122 134 dollárnyi XRP letétmozgás spekulációt váltott ki: a Ripple nem érintett?

Újabb zavart keltett az XRP közösségben egy sor <a href="https://x.com/alxwilkerson/status/1987914101889311100" target="_blank">szokatlan letéti tranzakció</a>, amely a héten jelent meg a főkönyvben.
2025. 11. 14. 23:30
Megosztás:

Ha az XRP is 1775%-kal emelkedne, mint a Zcash — Íme, hová kerülhetne az ára

Az XRP rajongókban felmerült a kérdés, vajon a token képes lehet-e hasonló parabolikus emelkedésre, mint amit nemrég a <a href="https://coinmarketcap.com/currencies/zcash/" target="_blank">Zcash (ZEC)</a> produkált. Míg az XRP ára az elmúlt hónapban közel 20%-ot esett, addig a ZEC szembement a szélesebb piaci trenddel, és az év egyik leglátványosabb raliját mutatta be.
2025. 11. 14. 23:00
Megosztás: