A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A cikk az OECD két, közszolgáltatásokkal foglalkozó tanulmányát foglalja össze. Az első globális kitekintést és javaslatokat ad a kormányzatoknak (Global Trends in Governemnt Innovation 2024 – Fostering Human-centered Public Sevices), a második Magyarországra koncentrál (Government at a Glance 2023: Hungary)

A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A közszolgáltatások a kormányzat fő kommunikációs csatornája az állampolgárokkal, vállal kozásokkal és szervezetekkel, melyeken keresztül ezek a szereplők gyakorolhatják jogaikat,  teljesíthetik kötelezettségeiket. A közszolgáltatások jelentős hatással vannak az emberek  életére, és kulcsfontosságúak az egyéni jogok védelme szempontjából. Minőségük hatással  lehet például arra, hogy a polgárok milyen hatékonyan férnek hozzá az alapvető szolgál tatásokhoz, mennyire hatékonyan működnek a vállalkozások, és végső soron befolyásolja  egy társadalom milyenségét is. Az elérhető, megbízható és hatékony közszolgáltatások biz tosítása létfontosságú az emberek szükségleteinek kielégítéséhez, valamint a társadalmi  jólét és fejlődés elősegítéséhez.

A közszolgáltatások fejlesztésével a kormányok növelik a nyilvánosan kinyilvánított célki tűzések teljesítésére irányuló képességüket, és fokozzák politikáik hatókörét és hatékonyságát.  A közszolgáltatások megbízhatóságának, méltányosságának és nyitottságának javítása növelhe ti a bizalmat – például az a meggyőződés, hogy a közintézmények innovatív ötleteket fogadnak  el a közszolgáltatások javítására, az önkormányzatokba vetett bizalom növekedésével jár. Ezzel  szemben a közszolgálati kudarcok alááshatják a bizalmat, ami a polgárok kiábrándultságához és  kiábrándultságához vezethet.  

 A magánszektor szolgáltatásai de facto mércét állítanak fel a közszolgáltatásokkal szem ben, mivel az emberek egyre inkább személyre szabott és zökkenőmentes élményeket várnak el  a közszférától is. A magas színvonalú közszolgáltatások fenntartása megköveteli a változó igé nyekhez és preferenciákhoz, valamint a technológiai fejlődéshez és a demográfiai változások hoz való folyamatos alkalmazkodást.

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Az innováció beépítése a közszolgáltatások alakításába nem lehetősége, hanem kötelezett sége a kormányzatoknak. A közszolgáltatások hagyományos struktúrái és folyamatai már nem  elegendőek az ökológiai, digitális és egyéb társadalmi átmenetek megvalósításához kapcsolódó  sokrétű problémák kezelésére.

Az OECD közelmúltban elfogadott humán-központú közigazgatási szolgáltatásokról szóló  ajánlása négy pillér köré épül:

1. Stratégiai jövőkép, világos és közös értékek, valamint a jogok elismerése.

2. Biztos alapok megteremtése, mind a műszaki infrastruktúra, mind a készségek tekin tetében.

3. Zökkenőmentes és hozzáférhető szolgáltatások nyújtása, amelyek ösztönzik az innová ciót és a kísérletezést.

4. Megfelelő mechanizmusok és adatgyűjtések létrehozása a szolgáltatásokkal való fel használói elégedettség mérésére a szolgáltatások folyamatos fejlesztése érdekében.

Az OECD közel 800 közszolgáltatási innovációt gyűjtött össze 83 országból a 2024-es kor mányzati innovációs felhívásban és a kapcsolódó kutatásokban. Ezek nyomán öt fő irányzat  rajzolódott ki, melyek mindegyike hangsúlyozza az emberközpontú közszolgáltatások fontossá gát, valamint a szolgáltatások jövőbe mutató és közös létrehozásának kulcsfontosságú szerepét,  a technológiai átalakítások kihasználását a szolgáltatási alapok javítása érdekében, a szolgálta tások személyre szabását a hozzáférhetőség és befogadás érdekében, az újszerű adatok hasz nosítását a közszolgáltatások javítása érdekében, valamint a közszolgáltatások demokratikus  szerepének felismerését és elfogadását.

Ez a kutatás azonosította és csoportosította a közszolgáltatási innovációk példáit a fentebb  már említett öt irányzatba. Ezek a tendenciák egy olyan kialakulóban lévő valóságra mutatnak  rá, amely túlmutat a kormányoknak a közszolgáltatások digitalizálására és az adminisztráció  egyszerűsítésére irányuló jelenlegi erőfeszítésein:

1. Jövő-orientált és közösen létrehozott közszolgáltatások: A kormányok a felhaszná lókkal és az érdekelt felekkel együttműködve közösen tervezik meg a megoldáso kat. Terveznek a jövőbeli változó igényekkel, olyan közszolgáltatásokat hoznak létre,  amelyek rugalmasak és reagálnak a változásokra, ezért hosszú távon rugalmasabbak  és fenntarthatóbbak.

2. A hatékony közszolgáltatások digitális és innovatív alapjai: A kormányok befektetnek  a digitális infrastruktúrába, kísérleteznek a kialakulóban lévő technológiákkal (például  automatizálás, mesterséges intelligencia és moduláris kód), valamint bővítik az innova tív és digitális készségeket a közszolgáltatások hatékonyabbá tétele érdekében.

Világpolitika és Közgazdaságtan 4. évfolyam, 1. szám 2025.

3. Személyre szabott, pro-aktív közszolgáltatások a hozzáférhetőség és a befogadás érde kében: A kormányok személyre szabottabbá és pro-aktívabbá teszik a közszolgáltatáso kat annak érdekében, hogy jobban megfeleljenek az emberek igényeinek és elvárásainak,  csökkentsék a költségeket, biztosítva, hogy hozzáférhetőbbek, befogadóbbak legyenek.

4. Adatalapú közszolgáltatások a jobb döntéshozatal érdekében: A kormányok hagyomá nyos és nem hagyományos adatforrásokat használnak a közszolgáltatások tervezésének  és működésének irányítására. Egyre gyakrabban kísérleteznek a rendkívül összetett és  kiszámíthatatlan környezetekben való navigáláshoz.

5. A közszolgáltatások, mint a nyilvánosság részvételének lehetőségei: A kormányok a  közszolgáltatásokat úgy fogalmazzák meg, mint lehetőséget a polgárok bevonására,  a bizalom kiépítésére és a demokratikus értékek, például a nyitottság és a befogadás  elszámoltathatóságára.

Ahogy az már fentebb is szerepelt, a közintézményekbe vetett bizalom nem feltétele a ha tékony kormányzásnak, de jelentősen hozzájárulhat ahhoz. Magyarországon 2023-ban a köz szolgáltatásokkal való elégedettség az OECD-átlag alatt alakult: a magyarok 44%-a elégedett az  egészségügyi rendszerrel, ami 24 százalékponttal elmarad az OECD-országok átlagától (68%).  Magyarország (47%) az oktatási rendszerrel való elégedettség tekintetében is elmarad az  OECD-átlagtól (67%). Az adminisztratív szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettséggel kapcso latosan az OECD nem közölt adatokat, annak elérhetősége azonban viszonylag jó az országban:  3155 település közül 2022-ben 249, 2023-ban 261 működött.  

1. ábra: Saját járásszékhely elérési ideje közúton a leggyorsabb úton (perc)

Forrás: Teir, saját szerkesztés

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Valamennyi járásszékhelyen található kormányablak, így egyes települések járásszékhelytől  való távolsága viszonylag hű képet ad arról, hogy az állampolgároknak mekkora távolságot kell  megtenniük annak érdekében, hogy adminisztratív ügyeiket rendezni tudják. Ennek országos  átlaga 17 perc, azonban vannak olyan települések is – jellemzően az aprófalvas, határmenti  térségekben, ahol ez a szám elérheti az egy órát is (fontos továbbá megjegyezni, hogy a fenti  trékép a közúton, személygépjárművel megtett út hosszát mutatja és nem a közösségi közlekedéssel várható eljutási időt).  

Az elérhetőség kérdésköre némileg kisebb hangsúlyt kap majd a jövőben – például a digitális  államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény nyomán, mely  lehetővé teszi a teljes-körű digitális ügyintézés elérhetőségét 2026-ra. Emellett a szolgáltatá sok is mobilitásra kényszerülnek egyes térségekben (lásd. mozgó boltok, mobil kormányablakok  stb.). Azonban a közszolgáltatások elérhetőségének tervezése során az új megoldások figyelem be vétele mellett fontos annak felmérése is, hogy a helyi társadalom erre milyen szinten van  felkészülve – különösen a hátrányos helyzetben lévő térségek esetében.

NAK: magyarok is részt vesznek az összeurópai gazdatüntetésen

Több mint 100 résztvevő indul a héten Magyarországról Brüsszelbe, a csütörtöki összeurópai gazdatüntetésre - közölte az MTI-vel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn.
2025. 12. 16. 05:30
Megosztás:

A Deloitte a pénzügyi vezetők stratégiai és digitális transzformációs szerepének bővülésére hívja fel a figyelmet

A Deloitte friss kutatása alapján a pénzügyi vezetők szerepe jelentősen nőtt, és a hagyományos pénzügyi felügyeleten túl egyre hangsúlyosabban vesznek részt a vállalati stratégia, a költségoptimalizáció és a digitális transzformáció alakításában. A több mint 1300 globális pénzügyi vezető megkérdezésével készült, első alkalommal publikált Finance Trends 2026 tanulmány egyértelműen rámutat, hogy a technológia által vezérelt pénzügyi funkciók nélkülözhetetlenek a mai összetett üzleti környezetben.
2025. 12. 16. 05:00
Megosztás:

Újraindult az ivóvíz-szolgáltatás a Maros megyei Gyulakután

Hétfőtől ismét iható csapvízhez jutott a Maros megyei Gyulakuta község mintegy 4100, a vezetékes hálózatra csatlakozott lakosa, miután üzembe helyezték az új sótalanító és víztisztító berendezéseket - tudatta a Maszol.ro hírportál.
2025. 12. 16. 04:30
Megosztás:

Felsővezetők LinkedIn toplistája: a duplázás is kevés volt az elsőséghez

A legfelső üzleti vezetők prioritási listáján is előkelő helyre került az online közösségépítés: a releváns LinkedIn tartalmak publikálása egyre inkább elvárt az üzleti elittől. A LinkedIn népszerűsége az üzleti közösségben 2025-ben olyan robbanásszerűen nőtt, hogy Jelasity Radován, az Erste Bank vezérigazgatója még követőtáborát közel megduplázva is csupán egy helyet tudott előrelépni a LinkedIn TOP5 listáján. Az első helyet így idén is a Jabilt vezető Kékesi Sándor tartotta meg. Az ötven legnagyobb magyar vállalat felsővezetőjének LinkedIn toplistáját ötödik alkalommal készítette el az Uniomedia.
2025. 12. 16. 04:00
Megosztás:

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfő este.
2025. 12. 16. 03:30
Megosztás:

Meddig kell feladni a csomagokat, hogy megérkezzenek karácsonyig?

Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek. A FOXPOST azt ajánlja, hogy a házhoz szállítandó csomagokat legkésőbb december 17-én, szerdán, a csomagautomatába vagy átvételi pontra szánt küldeményeket pedig december 19-ig, péntekig adják fel.
2025. 12. 16. 03:00
Megosztás:

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban

Rendkívüli sikert aratott a befektetők körében az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója, miután a felkínált, 7 százaléknyi tulajdoni hányadot megtestesítő sajátrészvény-állományra jelentős túlkereslet mutatkozott.
2025. 12. 16. 02:00
Megosztás:

Együttműködik az Erste és a Diverzum

Stratégiai partnerséget kötött az Erste és a legnagyobb magyar diákkedvezmény platform, a Diverzum, hogy közösen támogassák a fiatalok pénzügyi egészségét.
2025. 12. 16. 01:30
Megosztás:

Bezárnak a magyar McDonalds éttermek!

A hazai McDonald’s étteremhálózat számára idén is kiemelt szempont, hogy munkatársai az ünnepi időszakot családjuk körében tölthessék.
2025. 12. 16. 01:00
Megosztás:

Hiánypótló akkumulátoripari képzés indul a felsőoktatásban

Új fejezet nyílik a hazai akkumulátoriparhoz kapcsolódó felsőoktatási képzések és kutatások területén: a Magyar Akkumulátor Szövetség szakmai és szervezői támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a világ egyik vezető felsőoktatási intézménye, a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást írt alá. A partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon, megerősítve a hazai mérnökképzés, az ipari innováció és a tudásalapú gazdaság szerepét.
2025. 12. 16. 00:30
Megosztás:

ÉKM: a kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással

A Strabag készre jelentette az M30-ast, kedden születhet döntés az átvételről, de a Strabagnak továbbra is garanciát kell vállalnia - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn.
2025. 12. 15. 23:30
Megosztás:

Szlovéniának gyárthat vasúti szerelvényeket a Magyar Vagon

A Magyar Vagon a szlovén vasúttársaságnak gyárthat vasúti szerelvényeket, miután hétfőn aláírták az erről szóló szerződést a szomszédos ország fővárosában, Ljubljanában – közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 23:00
Megosztás:

Az Ethereum 3 000 dolláron a Fusaka frissítés után – a Digitap ($TAP) banki ökoszisztémája továbbra is a legjobb kriptobefektetés 2026-ra

Az Ethereum (ETH) a közelmúlt piaci összeomlása során többször is megvédte a 3 000 dolláros szintet. A nemrég lezajlott Fusaka frissítés ellenére a piaci reakció visszafogott maradt. Az árfolyammozgás óvatos, a kereskedési volumen gyenge, és a legtöbb befektető azon tűnődik, honnan érkezhet a következő katalizátor, amely fellendíti az ETH árfolyamát.
2025. 12. 15. 22:00
Megosztás:

Tulajdonost váltottak a Park Center bevásárlóparkok

A magyarországi Park Center bevásárlóparkok értékesítéséről írt alá adásvételi szerződést a Revetas Capital és a Gránit Alapkezelő - tájékoztatta az alapkezelő hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 15. 21:30
Megosztás:

Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén

Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség - erre hívják fel a figyelmet a Bank360 szakértői.
2025. 12. 15. 21:00
Megosztás:

Újra megnyitotta suceavai bázisát a Wizz Air

Újra megnyitotta hétfőn suceavai bázisát a Wizz Air - írta az economica.net a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 15. 20:30
Megosztás:

Top 5 visszatérítéses (cashback) Visa kártya 2026-ra – Miért tűnik erősebbnek a Digitap ($TAP) az Apple Pay és Google Pay integrációval

A jelenlegi piac szűkös likviditással és magas inflációval küzd, és a felhasználók jobban bizalmatlanok a hagyományos bankokkal szemben, mint valaha.
2025. 12. 15. 20:00
Megosztás:

Az EU egy évvel meghosszabbította a Venezuelával szembeni szankciókat

Az Európai Unió újabb egy évvel, 2027. január 10-ig meghosszabbította a Venezuelával szemben 2017 őszén bevezetett büntetőintézkedések hatályát - közölte az Európai Unió Külügyek Tanácsa hétfőn.
2025. 12. 15. 19:00
Megosztás:

Stratégiai együttműködést kötött a BME és a dél-koreai Yonsei Egyetem

A Magyar Akkumulátor Szövetség támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást kötött, a partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 18:30
Megosztás:

Durván megugrott az ATM-ek száma, ám ez a forgalmon alig látszik

Egyre jobban állnak a bankjegykiadó automaták (ATM) telepítésével a bankok: szeptember végén már jóval több mint 5400 készülék működött országszerte, 6,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A hálózat bővítésének a készpénzfelvételi forgalomra egyelőre nincs érezhető hatása: az ingyenes limit megduplázásával viszont ezen a téren is változhat a helyzet.
2025. 12. 15. 18:00
Megosztás: