A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A cikk az OECD két, közszolgáltatásokkal foglalkozó tanulmányát foglalja össze. Az első globális kitekintést és javaslatokat ad a kormányzatoknak (Global Trends in Governemnt Innovation 2024 – Fostering Human-centered Public Sevices), a második Magyarországra koncentrál (Government at a Glance 2023: Hungary)

A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A közszolgáltatások a kormányzat fő kommunikációs csatornája az állampolgárokkal, vállal kozásokkal és szervezetekkel, melyeken keresztül ezek a szereplők gyakorolhatják jogaikat,  teljesíthetik kötelezettségeiket. A közszolgáltatások jelentős hatással vannak az emberek  életére, és kulcsfontosságúak az egyéni jogok védelme szempontjából. Minőségük hatással  lehet például arra, hogy a polgárok milyen hatékonyan férnek hozzá az alapvető szolgál tatásokhoz, mennyire hatékonyan működnek a vállalkozások, és végső soron befolyásolja  egy társadalom milyenségét is. Az elérhető, megbízható és hatékony közszolgáltatások biz tosítása létfontosságú az emberek szükségleteinek kielégítéséhez, valamint a társadalmi  jólét és fejlődés elősegítéséhez.

A közszolgáltatások fejlesztésével a kormányok növelik a nyilvánosan kinyilvánított célki tűzések teljesítésére irányuló képességüket, és fokozzák politikáik hatókörét és hatékonyságát.  A közszolgáltatások megbízhatóságának, méltányosságának és nyitottságának javítása növelhe ti a bizalmat – például az a meggyőződés, hogy a közintézmények innovatív ötleteket fogadnak  el a közszolgáltatások javítására, az önkormányzatokba vetett bizalom növekedésével jár. Ezzel  szemben a közszolgálati kudarcok alááshatják a bizalmat, ami a polgárok kiábrándultságához és  kiábrándultságához vezethet.  

 A magánszektor szolgáltatásai de facto mércét állítanak fel a közszolgáltatásokkal szem ben, mivel az emberek egyre inkább személyre szabott és zökkenőmentes élményeket várnak el  a közszférától is. A magas színvonalú közszolgáltatások fenntartása megköveteli a változó igé nyekhez és preferenciákhoz, valamint a technológiai fejlődéshez és a demográfiai változások hoz való folyamatos alkalmazkodást.

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Az innováció beépítése a közszolgáltatások alakításába nem lehetősége, hanem kötelezett sége a kormányzatoknak. A közszolgáltatások hagyományos struktúrái és folyamatai már nem  elegendőek az ökológiai, digitális és egyéb társadalmi átmenetek megvalósításához kapcsolódó  sokrétű problémák kezelésére.

Az OECD közelmúltban elfogadott humán-központú közigazgatási szolgáltatásokról szóló  ajánlása négy pillér köré épül:

1. Stratégiai jövőkép, világos és közös értékek, valamint a jogok elismerése.

2. Biztos alapok megteremtése, mind a műszaki infrastruktúra, mind a készségek tekin tetében.

3. Zökkenőmentes és hozzáférhető szolgáltatások nyújtása, amelyek ösztönzik az innová ciót és a kísérletezést.

4. Megfelelő mechanizmusok és adatgyűjtések létrehozása a szolgáltatásokkal való fel használói elégedettség mérésére a szolgáltatások folyamatos fejlesztése érdekében.

Az OECD közel 800 közszolgáltatási innovációt gyűjtött össze 83 országból a 2024-es kor mányzati innovációs felhívásban és a kapcsolódó kutatásokban. Ezek nyomán öt fő irányzat  rajzolódott ki, melyek mindegyike hangsúlyozza az emberközpontú közszolgáltatások fontossá gát, valamint a szolgáltatások jövőbe mutató és közös létrehozásának kulcsfontosságú szerepét,  a technológiai átalakítások kihasználását a szolgáltatási alapok javítása érdekében, a szolgálta tások személyre szabását a hozzáférhetőség és befogadás érdekében, az újszerű adatok hasz nosítását a közszolgáltatások javítása érdekében, valamint a közszolgáltatások demokratikus  szerepének felismerését és elfogadását.

Ez a kutatás azonosította és csoportosította a közszolgáltatási innovációk példáit a fentebb  már említett öt irányzatba. Ezek a tendenciák egy olyan kialakulóban lévő valóságra mutatnak  rá, amely túlmutat a kormányoknak a közszolgáltatások digitalizálására és az adminisztráció  egyszerűsítésére irányuló jelenlegi erőfeszítésein:

1. Jövő-orientált és közösen létrehozott közszolgáltatások: A kormányok a felhaszná lókkal és az érdekelt felekkel együttműködve közösen tervezik meg a megoldáso kat. Terveznek a jövőbeli változó igényekkel, olyan közszolgáltatásokat hoznak létre,  amelyek rugalmasak és reagálnak a változásokra, ezért hosszú távon rugalmasabbak  és fenntarthatóbbak.

2. A hatékony közszolgáltatások digitális és innovatív alapjai: A kormányok befektetnek  a digitális infrastruktúrába, kísérleteznek a kialakulóban lévő technológiákkal (például  automatizálás, mesterséges intelligencia és moduláris kód), valamint bővítik az innova tív és digitális készségeket a közszolgáltatások hatékonyabbá tétele érdekében.

Világpolitika és Közgazdaságtan 4. évfolyam, 1. szám 2025.

3. Személyre szabott, pro-aktív közszolgáltatások a hozzáférhetőség és a befogadás érde kében: A kormányok személyre szabottabbá és pro-aktívabbá teszik a közszolgáltatáso kat annak érdekében, hogy jobban megfeleljenek az emberek igényeinek és elvárásainak,  csökkentsék a költségeket, biztosítva, hogy hozzáférhetőbbek, befogadóbbak legyenek.

4. Adatalapú közszolgáltatások a jobb döntéshozatal érdekében: A kormányok hagyomá nyos és nem hagyományos adatforrásokat használnak a közszolgáltatások tervezésének  és működésének irányítására. Egyre gyakrabban kísérleteznek a rendkívül összetett és  kiszámíthatatlan környezetekben való navigáláshoz.

5. A közszolgáltatások, mint a nyilvánosság részvételének lehetőségei: A kormányok a  közszolgáltatásokat úgy fogalmazzák meg, mint lehetőséget a polgárok bevonására,  a bizalom kiépítésére és a demokratikus értékek, például a nyitottság és a befogadás  elszámoltathatóságára.

Ahogy az már fentebb is szerepelt, a közintézményekbe vetett bizalom nem feltétele a ha tékony kormányzásnak, de jelentősen hozzájárulhat ahhoz. Magyarországon 2023-ban a köz szolgáltatásokkal való elégedettség az OECD-átlag alatt alakult: a magyarok 44%-a elégedett az  egészségügyi rendszerrel, ami 24 százalékponttal elmarad az OECD-országok átlagától (68%).  Magyarország (47%) az oktatási rendszerrel való elégedettség tekintetében is elmarad az  OECD-átlagtól (67%). Az adminisztratív szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettséggel kapcso latosan az OECD nem közölt adatokat, annak elérhetősége azonban viszonylag jó az országban:  3155 település közül 2022-ben 249, 2023-ban 261 működött.  

1. ábra: Saját járásszékhely elérési ideje közúton a leggyorsabb úton (perc)

Forrás: Teir, saját szerkesztés

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Valamennyi járásszékhelyen található kormányablak, így egyes települések járásszékhelytől  való távolsága viszonylag hű képet ad arról, hogy az állampolgároknak mekkora távolságot kell  megtenniük annak érdekében, hogy adminisztratív ügyeiket rendezni tudják. Ennek országos  átlaga 17 perc, azonban vannak olyan települések is – jellemzően az aprófalvas, határmenti  térségekben, ahol ez a szám elérheti az egy órát is (fontos továbbá megjegyezni, hogy a fenti  trékép a közúton, személygépjárművel megtett út hosszát mutatja és nem a közösségi közlekedéssel várható eljutási időt).  

Az elérhetőség kérdésköre némileg kisebb hangsúlyt kap majd a jövőben – például a digitális  államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény nyomán, mely  lehetővé teszi a teljes-körű digitális ügyintézés elérhetőségét 2026-ra. Emellett a szolgáltatá sok is mobilitásra kényszerülnek egyes térségekben (lásd. mozgó boltok, mobil kormányablakok  stb.). Azonban a közszolgáltatások elérhetőségének tervezése során az új megoldások figyelem be vétele mellett fontos annak felmérése is, hogy a helyi társadalom erre milyen szinten van  felkészülve – különösen a hátrányos helyzetben lévő térségek esetében.

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban. A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
2025. 10. 15. 06:30
Megosztás:

365,5 millió forintra bírságolt a GVH egy bahamai gyökerű biztonságtechnikai céget és a hazai forgalmazóját

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 365,5 millió forint bírságot szabott ki a Paradox biztonságtechnikai cégre és annak magyarországi disztribútorára. A közigazgatási bírósági döntés alapján megismételt eljárásban a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a cégek közel tíz éven keresztül korlátozták a biztonságtechnikai eszközök értékesítőinek versenyét a hazai piacon. Az érintett vállalkozások többek között az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmet is korlátozták.
2025. 10. 15. 06:00
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs: „Magyarország a versenyjogi tudásmegosztás regionális motorja”

„Újabb eredményes évet zárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központja (ROK), amely az elmúlt két évtizedben a versenypolitikai tudásmegosztás központjává vált a kelet-európai és nyugat-ázsiai régiók számára” – emelte ki Rigó Csaba Balázs, az OECD Nemzeti Tanács ülésén, Budapesten. A GVH elnöke rámutatott: A 2005-ben alapított – idén 20 éves – ROK az elmúlt két évtizedben 162 eseményt szervezett, amelyeken közel 6000 résztvevő és több mint 1000 előadó osztotta meg szakmai tapasztalatait és bővítette tudását.
2025. 10. 15. 05:30
Megosztás:

Társ a tudatos döntésben – a Magyar Termék védjegy erősíti a bizalmat a hazai termékek iránt

A gyártók és a vásárlók egyaránt profitálnak a Magyar Termék védjegy használatából, hiszen előbbieknek segít hiteles módon közvetíteni a termékük magyar eredetét, utóbbiakat pedig támogatja a tudatos döntésben, hogy megbízható hazai áru kerüljön a családi asztalra. Nem csoda, hogy az elmúlt évek során 250 vállalkozás csatlakozott a védjegyhasználók táborához és közel 6000 termék viseli magán a jelölést, amelyet egy nemrégiben végzett kutatás szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka ismer.
2025. 10. 15. 05:00
Megosztás:

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt, miután október elejétől a kormány döntése értelmében 4,5 százalékról 3 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamatszintje - ismertette Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért felelős államtitkára kedden a Facebook-oldalán.
2025. 10. 15. 04:30
Megosztás:

Új digitális ökoszisztéma a gazdák sikeréért: elindult az MBH AgrárPartner Platform

Az MBH Csoport újabb mérföldkőhöz érkezett az agráriumhoz kapcsolódó szolgáltatásainak fejlesztésében: elindította az MBH AgrárPartner Platformot, amely a hazai gazdálkodók számára kínál komplex, mesterséges intelligenciával támogatott digitális ökoszisztémát.
2025. 10. 15. 04:00
Megosztás:

Az új francia kormány felfüggeszti a nyugdíjreformot

A 2023-ban parlamenti szavazás megkerülésével elfogadott nyugdíjreform felfüggesztését jelentette be Sébastien Lecornu francia miniszterelnök kedden annak érdekében, hogy ne buktassák meg azonnal a kormányt.
2025. 10. 15. 03:30
Megosztás:

12 százalékos minimálbér-emelést sürgetnek a szakszervezetek 2026-ra

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak - mondták el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) keddi monitoring bizottsági ülését követően a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői az MTI-nek.
2025. 10. 15. 03:00
Megosztás:

Kiderültek a tervek! Komoly nyugdíjkorhatár-emelés előtt áll Magyarország!

A nyugdíj kérdés nem kerülhető meg, hiszen a helyzet egyre aggasztóbb.
2025. 10. 15. 02:00
Megosztás:

Melyik most a legjobb állampapír Önnek? Válasszuk ki okosan!

Egy állampapír kiválasztása nem csupán pénzügyi döntés, hanem egy lépés a biztonságos és kiszámítható jövő felé. Útmutatónk élethelyzetek szerinti áttekintést ad a jelenleg elérhető állampapírokról.
2025. 10. 15. 01:00
Megosztás:

Andrej Babis: a kormányprogramra fogunk összpontosítani

Az új cseh kormányalakításról tárgyaló három párt - Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO), Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD), Autósok Önmaguknak - most a kormányprogram kidolgozására fog összpontosítani, a kabinet személyi összetételéhez egy-másfél hónap múlva tér vissza - jelentette ki Andrej Babis, az ANO elnöke a Facebookon kedden nyilvánosságra hozott videójában.
2025. 10. 15. 00:30
Megosztás:

Megkezdődött a Tourism Summit, a turisztikai szakma nemzetközi csúcstalálkozója Budapesten

Tizenhat országból több mint 50 előadó és közel ezer vendég részvételével kedden megkezdődött a Visit Hungary által szervezett Tourism Summit, a turisztikai szakma kétnapos nemzetközi csúcstalálkozójának első napját a HUNOR-program két űrhajósának különleges előadása zárta - közölte a Visit Hungary az MTI-vel kedden.
2025. 10. 14. 23:30
Megosztás:

Visszapattantak a kriptoárfolyamok – 16 milliárd dollárnyi long pozíció likvidálódott a hétvégén: egy előértékesítés dacol a vérengzéssel

A kriptopiac a közelmúlt egyik legviharosabb kereskedési napját élte át. Donald Trump elnök Kína elleni magasabb vámokra tett utalása pánikszerű eladási hullámot indított el a globális kriptovaluta piacokon.
2025. 10. 14. 23:00
Megosztás:

A textil tapintásának új mércéje: a digitális jövő

Biztosan előfordult már veled, hogy online vásárlás során elgondolkodtál azon, milyen lehet egy terméket megérinteni, mielőtt megvennéd, igaz? A modern technológia viszont most már lehetővé teszi, hogy a textíliákat érintés nélkül is objektíven megismerhessük.
2025. 10. 14. 22:30
Megosztás:

Beérett az NKFH munkája – véget ért a gyümölcsös feketepiac

Közös hatósági akció indult a Budapesti Nagybani Piac közelében, a környező áruházak – Decathlon és az Auchan – parkolóiban kialakult illegális gyümölcspiac felszámolására. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 13 illegális árust kapcsolt le és csaknem másfél millió forintos bírságot szabott ki.
2025. 10. 14. 22:00
Megosztás:

Gyengült kedden a forint

Gyengült kissé a forint kedden a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 10. 14. 21:30
Megosztás:

Még az MI is infraszaunázna

Mivel a mesterséges intelligenciát a pénzügyi döntések meghozatalánál is egyre többen hívják segítségül, úgy döntöttünk, felteszünk neki egy életmóddal kapcsolatos kérdést pihenésképpen: ha teste lenne, szeretne-e infraszaunázni.
2025. 10. 14. 21:00
Megosztás:

Hibátlan adásvételi szerződés Otthon Start lakáshitelhez

2025 szeptembere óta elérhető az Otthon Start lakáshitel, amely komoly pénzügyi segítséget jelent az első lakást vásárlóknak – lévén kamata fix 3 százalékos. Ez a kedvezmény hatalmas lehetőség, viszont komoly buktatókat is rejt, hiszen az adásvételi szerződésnek meg kell felelnie számos speciális követelménynek.
2025. 10. 14. 20:30
Megosztás:

Hogyan biztosítja házának energiahatékonyságát?

Észrevette már, hogy egy megfelelően kiválasztott energetikai besorolás nemcsak az energiafogyasztást csökkentheti, hanem ingatlanja értékét is növelheti? A családi házak esetében az energetikai tanúsítvány nem csupán kötelezettség, hanem hosszú távon pénzügyi előnyt is jelenthet.
2025. 10. 14. 20:00
Megosztás:

A növényi kivonatok ereje az alternatív gyógyászatban

Amikor a mai világban az alternatív gyógyászat kerül terítékre, sokaknak azonnal a természetes növényi kivonatok jutnak az eszébe. Az évszázadokon, sőt évezredeken át emberek generációi fedezték fel a természet gyógyító erejét, amely napjainkban ismét középpontba került.
2025. 10. 14. 19:30
Megosztás: