A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A cikk az OECD két, közszolgáltatásokkal foglalkozó tanulmányát foglalja össze. Az első globális kitekintést és javaslatokat ad a kormányzatoknak (Global Trends in Governemnt Innovation 2024 – Fostering Human-centered Public Sevices), a második Magyarországra koncentrál (Government at a Glance 2023: Hungary)

A magyar oktatás és egészségügy messze az átlag alatt, de kormányablakokkal tele az ország

A közszolgáltatások a kormányzat fő kommunikációs csatornája az állampolgárokkal, vállal kozásokkal és szervezetekkel, melyeken keresztül ezek a szereplők gyakorolhatják jogaikat,  teljesíthetik kötelezettségeiket. A közszolgáltatások jelentős hatással vannak az emberek  életére, és kulcsfontosságúak az egyéni jogok védelme szempontjából. Minőségük hatással  lehet például arra, hogy a polgárok milyen hatékonyan férnek hozzá az alapvető szolgál tatásokhoz, mennyire hatékonyan működnek a vállalkozások, és végső soron befolyásolja  egy társadalom milyenségét is. Az elérhető, megbízható és hatékony közszolgáltatások biz tosítása létfontosságú az emberek szükségleteinek kielégítéséhez, valamint a társadalmi  jólét és fejlődés elősegítéséhez.

A közszolgáltatások fejlesztésével a kormányok növelik a nyilvánosan kinyilvánított célki tűzések teljesítésére irányuló képességüket, és fokozzák politikáik hatókörét és hatékonyságát.  A közszolgáltatások megbízhatóságának, méltányosságának és nyitottságának javítása növelhe ti a bizalmat – például az a meggyőződés, hogy a közintézmények innovatív ötleteket fogadnak  el a közszolgáltatások javítására, az önkormányzatokba vetett bizalom növekedésével jár. Ezzel  szemben a közszolgálati kudarcok alááshatják a bizalmat, ami a polgárok kiábrándultságához és  kiábrándultságához vezethet.  

 A magánszektor szolgáltatásai de facto mércét állítanak fel a közszolgáltatásokkal szem ben, mivel az emberek egyre inkább személyre szabott és zökkenőmentes élményeket várnak el  a közszférától is. A magas színvonalú közszolgáltatások fenntartása megköveteli a változó igé nyekhez és preferenciákhoz, valamint a technológiai fejlődéshez és a demográfiai változások hoz való folyamatos alkalmazkodást.

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Az innováció beépítése a közszolgáltatások alakításába nem lehetősége, hanem kötelezett sége a kormányzatoknak. A közszolgáltatások hagyományos struktúrái és folyamatai már nem  elegendőek az ökológiai, digitális és egyéb társadalmi átmenetek megvalósításához kapcsolódó  sokrétű problémák kezelésére.

Az OECD közelmúltban elfogadott humán-központú közigazgatási szolgáltatásokról szóló  ajánlása négy pillér köré épül:

1. Stratégiai jövőkép, világos és közös értékek, valamint a jogok elismerése.

2. Biztos alapok megteremtése, mind a műszaki infrastruktúra, mind a készségek tekin tetében.

3. Zökkenőmentes és hozzáférhető szolgáltatások nyújtása, amelyek ösztönzik az innová ciót és a kísérletezést.

4. Megfelelő mechanizmusok és adatgyűjtések létrehozása a szolgáltatásokkal való fel használói elégedettség mérésére a szolgáltatások folyamatos fejlesztése érdekében.

Az OECD közel 800 közszolgáltatási innovációt gyűjtött össze 83 országból a 2024-es kor mányzati innovációs felhívásban és a kapcsolódó kutatásokban. Ezek nyomán öt fő irányzat  rajzolódott ki, melyek mindegyike hangsúlyozza az emberközpontú közszolgáltatások fontossá gát, valamint a szolgáltatások jövőbe mutató és közös létrehozásának kulcsfontosságú szerepét,  a technológiai átalakítások kihasználását a szolgáltatási alapok javítása érdekében, a szolgálta tások személyre szabását a hozzáférhetőség és befogadás érdekében, az újszerű adatok hasz nosítását a közszolgáltatások javítása érdekében, valamint a közszolgáltatások demokratikus  szerepének felismerését és elfogadását.

Ez a kutatás azonosította és csoportosította a közszolgáltatási innovációk példáit a fentebb  már említett öt irányzatba. Ezek a tendenciák egy olyan kialakulóban lévő valóságra mutatnak  rá, amely túlmutat a kormányoknak a közszolgáltatások digitalizálására és az adminisztráció  egyszerűsítésére irányuló jelenlegi erőfeszítésein:

1. Jövő-orientált és közösen létrehozott közszolgáltatások: A kormányok a felhaszná lókkal és az érdekelt felekkel együttműködve közösen tervezik meg a megoldáso kat. Terveznek a jövőbeli változó igényekkel, olyan közszolgáltatásokat hoznak létre,  amelyek rugalmasak és reagálnak a változásokra, ezért hosszú távon rugalmasabbak  és fenntarthatóbbak.

2. A hatékony közszolgáltatások digitális és innovatív alapjai: A kormányok befektetnek  a digitális infrastruktúrába, kísérleteznek a kialakulóban lévő technológiákkal (például  automatizálás, mesterséges intelligencia és moduláris kód), valamint bővítik az innova tív és digitális készségeket a közszolgáltatások hatékonyabbá tétele érdekében.

Világpolitika és Közgazdaságtan 4. évfolyam, 1. szám 2025.

3. Személyre szabott, pro-aktív közszolgáltatások a hozzáférhetőség és a befogadás érde kében: A kormányok személyre szabottabbá és pro-aktívabbá teszik a közszolgáltatáso kat annak érdekében, hogy jobban megfeleljenek az emberek igényeinek és elvárásainak,  csökkentsék a költségeket, biztosítva, hogy hozzáférhetőbbek, befogadóbbak legyenek.

4. Adatalapú közszolgáltatások a jobb döntéshozatal érdekében: A kormányok hagyomá nyos és nem hagyományos adatforrásokat használnak a közszolgáltatások tervezésének  és működésének irányítására. Egyre gyakrabban kísérleteznek a rendkívül összetett és  kiszámíthatatlan környezetekben való navigáláshoz.

5. A közszolgáltatások, mint a nyilvánosság részvételének lehetőségei: A kormányok a  közszolgáltatásokat úgy fogalmazzák meg, mint lehetőséget a polgárok bevonására,  a bizalom kiépítésére és a demokratikus értékek, például a nyitottság és a befogadás  elszámoltathatóságára.

Ahogy az már fentebb is szerepelt, a közintézményekbe vetett bizalom nem feltétele a ha tékony kormányzásnak, de jelentősen hozzájárulhat ahhoz. Magyarországon 2023-ban a köz szolgáltatásokkal való elégedettség az OECD-átlag alatt alakult: a magyarok 44%-a elégedett az  egészségügyi rendszerrel, ami 24 százalékponttal elmarad az OECD-országok átlagától (68%).  Magyarország (47%) az oktatási rendszerrel való elégedettség tekintetében is elmarad az  OECD-átlagtól (67%). Az adminisztratív szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettséggel kapcso latosan az OECD nem közölt adatokat, annak elérhetősége azonban viszonylag jó az országban:  3155 település közül 2022-ben 249, 2023-ban 261 működött.  

1. ábra: Saját járásszékhely elérési ideje közúton a leggyorsabb úton (perc)

Forrás: Teir, saját szerkesztés

Homloktér 4. évfolyam, 1. szám 2025.

Valamennyi járásszékhelyen található kormányablak, így egyes települések járásszékhelytől  való távolsága viszonylag hű képet ad arról, hogy az állampolgároknak mekkora távolságot kell  megtenniük annak érdekében, hogy adminisztratív ügyeiket rendezni tudják. Ennek országos  átlaga 17 perc, azonban vannak olyan települések is – jellemzően az aprófalvas, határmenti  térségekben, ahol ez a szám elérheti az egy órát is (fontos továbbá megjegyezni, hogy a fenti  trékép a közúton, személygépjárművel megtett út hosszát mutatja és nem a közösségi közlekedéssel várható eljutási időt).  

Az elérhetőség kérdésköre némileg kisebb hangsúlyt kap majd a jövőben – például a digitális  államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény nyomán, mely  lehetővé teszi a teljes-körű digitális ügyintézés elérhetőségét 2026-ra. Emellett a szolgáltatá sok is mobilitásra kényszerülnek egyes térségekben (lásd. mozgó boltok, mobil kormányablakok  stb.). Azonban a közszolgáltatások elérhetőségének tervezése során az új megoldások figyelem be vétele mellett fontos annak felmérése is, hogy a helyi társadalom erre milyen szinten van  felkészülve – különösen a hátrányos helyzetben lévő térségek esetében.

Nem mindig szűrik ki a poggyászokba rejtett robbanóanyagokat

A belgiumi Charleroi repülőterén a poggyászokba rejtett robbanóanyagokat nem mindig veszi észre a légikikötő biztonsági szolgálata - közölte a belga közszolgálati televízió az internetes oldalán a témában lefolytatott vizsgálatokra hivatkozva.
2025. 03. 22. 13:00
Megosztás:

Szennyvíztisztítás folyamata Magyarországon

Szennyvíztisztító-telepi nyílt napok keretében ismerkedhetnek meg az érdeklődők a szennyvíztisztítás folyamatával és a legkorszerűbb hazai technológiával a Víz Világnapja és Nagy-Budapest megalakulásának 75. évfordulója alkalmából. Közel 5000 előre beregisztrált látogató fogadására készül a Fővárosi Csatornázási Művek.
2025. 03. 22. 12:00
Megosztás:

Még mindig jelentősen kevesebb a női vállalkozó Magyarországon

Bár a vállalkozó nők teljesítménye, innovációs képessége nem marad el férfitársakéitól, még mindig jelentősen kevesebb nő vállalkozik hazánkban és vállalkozói önértékelésük is alacsonyabb. A Visa (NYSE: V) harmadik alkalommal indítja el a női tulajdonú vállalkozások fejlődését támogató She’s Next programját Magyarországon. A népszerű pályázatra 2025. április 30-ig egy egyszerűen kitölthető űrlap beküldésével pályázhatnak a női vállalkozók. Az öt nyertes és két különdíjban részesülő vállalkozónő az egyenként hárommillió forintos támogatáson túl, egyéves vállalkozására szabott mentorálásban is részesül.
2025. 03. 22. 11:00
Megosztás:

56 százalékra nőtt a fizetésükkel elégedetlenek aránya a versenyszférában

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején elvégzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025. 03. 22. 10:00
Megosztás:

A Solana kereskedői váltanak – a DuragDoge növekedési potenciálját nehéz figyelmen kívül hagyni

A Solana (SOL) árfolyama 2024 szeptembere óta a legalacsonyabb szinteket érte el, és nem ez az egyetlen token, amely folyamatos csökkenést mutat a kriptopiacon tapasztalható masszív eladási hullám miatt.
2025. 03. 22. 09:00
Megosztás:

Idén is félmilliónyi kiskertben termelnek zöldséget saját célra

Ezekben a hetekben több mint félmilliónyi kiskertben, összesen mintegy 35-40 ezer hektáron kezdik meg a tavaszi munkákat. Az Agroinform.hu legfrissebb felmérése szerint a legtöbben továbbra is elsősorban rekreációs tevékenységként tekintenek a kiskert gondozására, azonban a zöldség- és gyümölcsárak újbóli emelkedése miatt a hobbikertészek 70 százaléka számára anyagilag is fontos szerepe van a saját célra történő termelésnek.
2025. 03. 22. 08:30
Megosztás:

MBH Bank: jelentős állománynövekedés és magas jövedelmezőség jellemezte a 2024-es évet

Magas jövedelmezőség és növekedés mellett az MBH Bank kiemelkedően sikeres 2024-es évet tudhat maga mögött. A Budapesti Értéktőzsde honlapján közzétett gyorsjelentés alapján az MBH Bank robusztus, 12 504,7 milliárd forintos mérlegfőösszeggel zárta a 2024-es évet, amelyet éves szinten a betétállomány 15,9%-os és a bruttó hitelállomány 18,4%-os bővülése támogatott.
2025. 03. 22. 07:00
Megosztás:

Még mindig a televízióban bíznak leginkább a magyarok

Összességében alacsony az egyes médiumokba vetett bizalom, de még mindig a televíziónak a legjobb a megítélése Magyarországon. A legkevésbé hitelesnek ezzel szemben a nyomtatott sajtót tartják az emberek. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített friss kutatásból. Utóbbi a 18–29 évesek körében a legmagasabb bármelyik médiumot tekintve, minél idősebb valaki, annál kritikusabban szemléli a különböző felületeket.
2025. 03. 22. 06:00
Megosztás:

Csak két napig élt a legutóbbi napelemes duplacsúcs

Ismét egyszerre futott fel minden korábbinál magasabbra az ipari naperőművek és a teljes hazai állomány termelése is 2025. március 20-án, a csütörtök 11 órát megelőző negyedórában a nagyobb létesítmények mért teljesítménye 3883 megawatt (MW) volt. Az új legmagasabb érték a két nappal korábbi, 3757 megawattos örökrekordot tette múlt időbe - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) pénteken Facebook bejegyzésében.
2025. 03. 22. 05:00
Megosztás:

6 milliárd euró értékű könnyítést kaphatnak az uniós vállalkozások

Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.
2025. 03. 22. 04:00
Megosztás:

Új kínai szereplő a MI-ügynökök versenyében a Manus

A Manus startup "Monica" nevű mesterséges intelligencia (MI) ügynöke teljesítette a generatív mesterségesintelligencia-szolgáltatásokra Kínában kötelezően elvárt, szigorú regisztrációs feltételeket - közölte Peking városának sajtóirodája, a város digitális gazdasági fejlesztési stratégiáját ismertető ülésén elhangzottak alapján.
2025. 03. 22. 03:00
Megosztás:

Dobd ki a sárga csekkeidet a kukába – más jön helyette

A sárga csekk (hivatalos nevén: készpénzátutalási megbízás) alkonya: a sárga csekk, hivatalos nevén készpénzátutalási megbízás, évtizedeken keresztül a magyar háztartások egyik legismertebb fizetési módja volt. Ezzel az egyszerű nyomtatvánnyal bárki be tudta fizetni közüzemi számláit, bérleti díját vagy más rendszeres kötelezettségeit a postán.
2025. 03. 22. 02:00
Megosztás:

Sávosan emelik a nyugdíj korhatárt - mutatjuk a lépcsőzetes emelkedést

Az öregségi nyugdíjbavonulás korhatára a hatályos törvény (1997. évi LXXXI. tv. a társadalombiztosítási nyugellátásról) szerint évről-évre sávosan emelkedést mutat, mutatjuk a pontos szabályokat.
2025. 03. 22. 01:00
Megosztás:

Nyugdíjba vonuláskor mi számít be a szolgálati évekbe?

Mi alapján állapítják meg a nyugdíj összegét? Milyen szempontokat vesznek figyelembe a nyugdíj kiszámításakor? Egy dolog biztos: a szolgálati évek száma az egyik legfontosabb tényező, amely jelentős hatással van a nyugdíj mértékére. De pontosan mi számít bele a szolgálati időbe? Beleszámítanak-e az egyetemi vagy főiskolai tanulmányok? Katonai vagy polgári szolgálat idejét figyelembe veszik-e szolgálati időként, amikor valaki nyugdíjba vonul? A GYES vagy a GYED időtartama beszámít-e a nyugdíj megállapításánál? Milyen oktatási formák számítanak bele? És mi a helyzet a táppénzzel vagy betegszabadsággal – ezek az időszakok növelik-e a szolgálati évek számát? Ezek mind olyan kérdések, amelyek alapvetően befolyásolják egy idős ember nyugdíját és ezzel együtt a megélhetését is. Nézzük meg tehát részletesen a válaszokat!
2025. 03. 22. 00:05
Megosztás:

Korszakhatárhoz érkezett a magyar vízgazdálkodás

Korszakhatárhoz érkezett a magyar vízgazdálkodás, mert több évtized után egy minisztériumban egyesült a két nagy terület, vagyis a víziközművekért való felelősség és a vízkészletekkel való gazdálkodás, illetve lezárulni látszik az a korszak, amikor védművek épültek, és az árvizek elleni védekezés volt a fókuszban - fogalmazott az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára péntek reggel az M1 aktuális csatorna műsorában.
2025. 03. 21. 23:00
Megosztás:

Profitrealizálás nyomása alatt a Bitcoin ETF-ek – Lassul a nagy intézményi lendület?

Hiába a történelmi ETF-indítások és a politikai széljárás változása, a Bitcoin piacán nem fenntartható a korábbi eufória. A befektetők most a profitokat realizálják, a tőzsdén kereskedett Bitcoin alapok (ETF-ek) pedig ennek következményeként jelentős tőkekiáramlással küzdenek – hívja fel a figyelmet Sui Chung, a CF Benchmarks vezérigazgatója.
2025. 03. 21. 22:00
Megosztás:

Bitcoin vagy XRP? Melyik a jobb kriptovaluta befektetés 2025-ben?

A kriptovaluták piaca újra lázban ég: Trump visszatérése és az új, kriptobarát kormányzati hangulat 2024 végén rekordokat döntött. Az XRP és a Bitcoin is erősen zárta az előző évet, de 2025 eddig nem hozta a várva várt lendületet. Vajon melyik érmében rejlik nagyobb potenciál idén? Megnéztük a számokat, a narratívákat és a politikai háttérfolyamatokat is.
2025. 03. 21. 21:00
Megosztás:

Globálisan csökkent, Magyarországon nőtt az Amway árbevétele

Az Amway, a világ vezető közvetlen értékesítési vállalata globálisan 7,4 milliárd dollár (2727 milliárd forint) árbevételt ért el 2024-ben, Magyarországon pedig mintegy 6,1 milliárd forintot, az előbbi 3 százalékkal csökkent, az utóbbi 4 százalékkal emelkedett 2023-hoz képest - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 03. 21. 20:00
Megosztás:

A magyar kkv-k 2027 közepéig teljes mértékben mentesülhetnek minden ESG adatszolgáltatási feladat alól!

Jelentősen csökkenhetnek az ESG-hez köthető vállalati adminisztrációs terhek. A vállalkozások és az MKIK visszajelzéseit figyelembe véve a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága olyan javaslatcsomagot dolgozott ki, amely szerint a törvény hatálya alá tartozó nagyvállalatok további kétéves felkészülési időt kaphatnak az első tanúsított ESG beszámolójuk elkészítéséhez, a hazai mikro- kis- és középvállalkozások pedig 2027 közepéig teljes mértékben mentesülhetnek minden ESG adatszolgáltatási feladat alól.
2025. 03. 21. 19:30
Megosztás:

Romló kilátások a FedEx háza táján

A FedEx a harmadik negyedévében 910 millió dollár nyereséget ért el, szemben az egy évvel korábbi 879 millió dollárral.
2025. 03. 21. 18:30
Megosztás: