A magyarok 40 százaléka takarékoskodna korszerű hőszigeteléssel
Egyre fontosabb a korszerű hőszigetelés az otthonteremtők számára. Az újHÁZ Centrum júniusi Trendriportja alapján a felújítást tervezők közel harmada készült ezzel kapcsolatos munkálatokra egy éven belül, de a kérdésben továbbra is van igény az edukációra és a szakértők bevonására. Az építőanyag-kereskedelmi hálózat ezért legfrissebb kutatásában körbejárta, milyen mértékben hőszigetelt a magyar lakóingatlan-állomány, mit tud a lakosság a korszerű anyagokról és melyek a legfontosabb szempontok, amiket figyelembe vesznek a munkálatok tervezésekor.
Az otthonok kétharmada szigetelt, de sok még a teendő
A felmérés adatai alapján a vizsgált otthonok 32 százalékának nyílászáró-, 16 százalékának a homlokzati és/vagy a lábazati, 11 százalékának tetőszerkezeti, míg további egy tizedének aljzat, 29 százaléknak pedig teljeskörű hőszigetelése van. A magyarok harmada ezzel szemben a fentiek egyikével sem rendelkezik, és ez a lakások esetében gyakoribb, mint a családi házaknál.
A kérdőív a lakosság jövőbeli terveit is vizsgálta; a megkérdezettek 32 százaléka tervez valamilyen szigetelést kialakítani otthonában a következő 3 évben. A válaszadók 14 százaléka teljeskörű munkálatokat, 9 százalékuk korszerű nyílászárók beépítését, 8 százalékuk a homlokzat és a lábazat, 6 százalékuk a tető, 3 százalékuk pedig az aljzat esetében tervez ilyen korszerűsítést. A házban és lakásban élők közt ebben a tekintetben is van különbség; míg előbbi csoport közel fele, addig utóbbi 14 százaléka tervez hőszigeteléssel kapcsolatos fejlesztést az otthonában.
Jó az anyagismeret, de sok a bizonytalanság a használat körül
Az újHÁZ Centrum reprezentatív kutatása arra is kitért, milyen forrásokból szerzi a lakosság a témával kapcsolatos ismereteit. Bár a kitöltők egyik fele internetes oldalakról és a közösségi médiából tájékozódik, sokan fordulnak megbízható információkért a szakkivitelezőkhöz (47 százalék) és az építőanyag-kereskedések szakembereihez is (36 százalék). A kitöltők 33 százaléka hallgat a családtagokra és a barátokra a hőszigetelés tervezésekor, a sajtóban megjelenő anyagokból pedig a lakosság 15 százaléka tájékozódik.
A kutatás hőszigetelő anyagok népszerűségét is górcső alá vette. Ezek közül a legismertebb egyértelműen az üveggyapot (79 százalék), a kőzetgyapotról és a polisztirolról (EPS) a lakosság közel kétharmada hallott. Kevésbé ismertek a poliuretán (PIR-PUR) és az extrudált polisztirol, másnéven az XPS (33 és 32 százalék). A sort a grafit adalékos EPS, az üveghab és a fagyapot zárja, 25, 22 és 12 százalékos ismertséggel. A kutatás arra is rámutatott, hogy az ismeretek ellenére a kitöltők 47 százaléka nem tudja, milyen hőszigetelő anyagokat alkalmazna saját ingatlanja esetében, ez a nagyfokú bizonytalanság főként a 40 alattiak körében mutatkozott meg.
A lekérdezésből kiderült, hogy a lakosság 37 százaléka a nyílászárók hőszigetelését tartja a legfontosabbnak, a válaszadók közel negyede homlokzaton-lábazaton, hatoduk a tetőszerkezeten, további 3 százalékuk pedig az aljzaton végezne hasonló munkálatokat. A kitöltők több mint ötöde, 21 százaléka ebben a kérdésben is nagyon bizonytalan.
Jelentős rezsicsökkenést, gyors megtérülést várnak a szigeteléstől
A várható előnyök tekintetében a megkérdezettek 40 százalékának az üzemeltetési költségek, tehát a rezsi csökkenése a legfontosabb szempont, míg 20 százalék a bekerülési költséget, 17 a fenntarthatóságot, 12 a megtérülési időt, 7 a szakember igényt, 4 százalék pedig az építőanyag igényt jelölte meg. A lekérdezés rámutatott, hogy az ingatlantulajdonosok mekkora mértékű költségcsökkenést várnak a szigeteléstől. A lakosság több mint harmada szerint 21-40, további egyharmaduk szerint pedig 41-60 százalékkal kevesebb lehet otthonuk rezsije a megfelelő hőszigetelésnek köszönhetően. A megkérdezettek 17 százaléka szerint a költségek ötödükkel, vagy annál kisebb mértékben csökkennek, míg maradék 16 százalék 60 százaléknál magasabb megtakarítást remél.
A beruházást tekintve a magyarok több mint fele a maximum 5 éves megtérülést tartja elfogadhatónak, míg a többiek számára nem probléma, ha ennél hosszabb idő alatt jön vissza a fenntartható munkálatok költsége.
Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum vezérigazgatója szerint bár a lakosságot nagyon érdekli a téma, a szolgáltatók felelőssége, hogy megfelelő információkkal szolgáljanak a vásárlók számára: „A nyáron publikált Trendriportunkból is kiderült, hogy a hőszigetelés az ingatlanpiac egyik legaktuálisabb kérdése a magyarok számára, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mennyire tájékozottak a témában. Egy ilyen befektetés a fenntarthatóság szempontjából is nagyon fontos lépés, ezért elengedhetetlen, hogy a lakosság megfelelő tájékoztatást kapjon az ezzel kapcsolatos döntésekhez. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a kereskedéseinkbe látogatók teljeskörű szakmai tanácsadást kapjanak ahhoz, hogy otthonuk korszerű és energiahatékony lehessen.”