A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

Komoly mérföldkövet ünnepelhet a Stadler: eladták a 2500. FLIRT típusú vonatot, amelyből több mint 900 jármű gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is részt vett. Mintegy 20 évvel az első jármű megrendelése után a FLIRT ma már 21 országban teljesít szolgálatot - az északi sarkkörtől Magyarországon át, egészen Észak-Afrikáig. A modell igazi nemzetközi bestseller lett, köszönhetően annak, hogy a jármű nem csak innovatív tervezés eredménye, de teljesítménye és minősége is kiemelkedő. A FLIRT-ök Magyarországon 2007 óta közlekednek, a MÁV-START és a GYSEV vonalain összesen 143 motorvonat szállítja az utasokat. A FLIRT flotta a MÁV teljes futásteljesítményének mintegy negyedét adja, átlagosan 94%-os, kiemelkedően magas rendelkezésre állás mellett.

A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

A legutóbbi FLIRT típusra érkezett megrendelésnek köszönhetően a Stadler korszakos mérföldkőhöz érkezett. Az olasz Valle d’Aosta régió négy FLIRT motorvonatos szerződésével a vállalatcsoport a 2500-adik FLIRT vonatát értékesítette. A FLIRT a Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (magyarul gyors, könnyű, intercity- és regionális vonat) rövidítése. A jármű a modern vasúti szállítás egyik legnépszerűbb és legsikeresebb megoldásaként ismert.

Az első FLIRT típus egy négy részes csuklós járműként kezdte meg a pályafutását, amelynél a hajtás a két szélső forgóvázban kapott helyet. A tervezés a GTW típusnál már jól bevált koncentrált hajtás elvét követte, ugyanakkor annak elhelyezése már a jármű két végén történt. Ennek eredménye az egész jármű hosszában elérhető igen tágas és alacsonypadlós utastér lett, amely új standardot hozott létre a regionális motorvonatok piacán. Az innovatív megoldás elsőként a Svájci Szövetségi Vasúttársaság elővárosi vonalán debütált, ahonnan a Stadler számára már nem volt megállás.

Az elmúlt 20 év során a járműtípus számos fejlesztést kapott, és a hajtástechnológiát illetően is számos változatot dolgozott ki a vállalatcsoport. A tisztán villamos hajtás mellett már hidrogén, akkumulátor és dízel hajtásmodulok is elérhetőek, illetve ezek különböző hibrid megoldásai. A típushoz kapcsolódó legújabb újdonság a Stadler saját vonatbefolyásoló rendszer fejlesztése, amelynek köszönhetően egy magas mértékben digitalizált járművet kap az üzemeltető. A FLIRT összességében egy rendkívül fontos katalizátora volt a Stadler fejlődésének és sikertörténetének az elmúlt évtizedekben.

„Amikor bemutattuk a FLIRT vonatot, elképesztően nagy hatású koncepciónak számított. A tény, hogy a nagyobb járműgyártók mind minket kezdtek utánozni, egyrészt büszkeséggel töltött el minket, másrészt pedig motivációt jelentettek a további innovációkhoz. A FLIRT sikere egyértelműen a csapatunk sikere, és továbbra is azon dolgozunk, hogy tovább tökéletesítsük a megoldásainkat. „A 2500. FLIRT vonat eladása jelentős mérföldkő a Stadler számára, mely megerősíti, hogy a járműveink kiemelkedő minőséggel és teljesítménnyel rendelkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a FLIRT modellt világszerte nagyra értékelik a vasúttársaságok és az ügyfeleink, és hogy a járműtípus segít hatékonyabbá és vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést” - mondta el Peter Spuhler, a Stadler igazgatóságának elnöke.

Svájcból Magyarországon át a nagyvilágba

A FLIRT modell sikertörténete a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) megrendelésével kezdődött 2002-ben. A Stadler 12 FLIRT vonatra kapott megrendelést a Stadtbahn Zug, és további 30 FLIRT vonatra a Basel S-Bahn számára. Az eredeti kivitelt nagyjából két év múlva helyezték üzembe, és nagyon népszerűnek bizonyult az utasok körében.

Magyarországon a FLIRT története 2007-ben kezdődött, amikor a Stadler átadta a MÁV részére az első motorvonatot, amelyet 2018-ig további 142 követett. A svájci vállalatcsoport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy a hazai megrendeléseket mindig a lehető legnagyobb hazai hozzáadott érték mellett tudja megvalósítani, amelynek következtében 2009-ben létrejött a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme is, amely viszont nem csak a hazai piacon rendelt járművek gyártásába kapcsolódott be. Az eddig megrendelt 2500 db járműből a hazai üzem összesen 912 FLIRT vonat gyártásában vett részt, az indulás óta pedig 3675 db FLIRT kocsiszekrény hagyta el a vállalat kapuit. Ezt a teljesítményt a magyar munkavállalók 28 ezer tonna alumínium felhasználásával és 6 millió munkaóra befektetésével valósították meg.

A FLIRT vonat nemcsak a svájci és magyar piacot hódította meg, hanem nemzetközi szinten is kedvező fogadtatásban részesült. Norvégia a FLIRT vonatok egyik legfontosabb értékesítési piacává vált. A norvég állami vasút, az NSB összesen 150 FLIRT kocsit rendelt Oslo környékére elővárosi- és intercity használatra. A FLIRT vonatok által kiszolgált területen az utasszám 20%-kal emelkedett minden egyéb menetrendbeli vagy útvonal-módosítás nélkül. Mostanra minden második norvég utas Stadler vonaton utazik. Idén márciusban az állami tulajdonban lévő Norske tog újabb szerződést írt alá a Stadler vállalattal további maximum 100 FLIRT vonat gyártására és leszállítására. A Svájcon kívüli legnagyobb FLIRT flotta Németországban közlekedik, ahol csaknem 500 egységet üzemeltetnek különböző vasúttársaságok. Mára a Stadler FLIRT járművei 21 országban szelik a síneket az északi sarkkörtől Észak-Afrikáig.

A siker titka a moduláris szerkezet

A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív dizájnt bevált technológiákkal ötvözik. Ráadásul a Stadler moduláris koncepciójának köszönhetően hihetetlenül sokoldalúak is. A FLIRT nagy teljesítményű hajtásrendszere, kiváló gyorsulási és fékezési képességei, valamint az ergonomikus járműirányítás, kényelmes belső kialakítása és moduláris elrendezése révén költséghatékony választ jelent az urbanizáció követelményeire, és a közlekedési piacra nehezedő egyre növekvő nyomásra.

A FLIRT vonat megbízható, bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony megoldást kínál, amelyet az ügyfelek igényeinek megfelelően lehet személyre szabni. Ennek az elvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy minden vonatot a regionális és helyközi személyszállítás követelményeihez lehet igazítani.

A hajtásrendszerek széles választéka

2015-ben Olaszország Valle d’Aosta régiója rendelte meg az első kétféle hajtási rendszerrel felszerelt FLIRT vonatot. Mára a Stadler FLIRT modellje a hajtásrendszerek széles választékát kínálja az ügyfelek igényeinek kielégítésére, amelyek környezetbarátak és hatékonyak is.

A teljesen elektromos, dízel vagy vegyes üzemű modellek mellett a Stadler alternatív meghajtású, például akkumulátoros és hidrogén-üzemű modelleket is kínál. A cég 55 akkumulátoros üzemű FLIRT Akku vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) számára, további 58-at pedig a DB Regio-nak Németországba. Emellett a vállalat most teszteli az első hidrogén-üzemű FLIRT vonatot az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára. Az akkumulátoros üzemű FLIRT modellel a Stadler tartja az akkumulátoros üzemű vonattal akkumulátoros üzemmódban megtett leghosszabb út világrekordját is.

Kisebb elmozdulások a nyugat-európai tőzsdéken

A keddi kereskedést követően a szerdai is vegyesen alakult a nyugat-európai tőzsdéken: a Stoxx600 kevesebb, mint 1 pontot erősödött, a FTSE100 és a DAX 0,1%-ot süllyedt, míg a CAC40 alig 0,2%-os pluszban zárt.
2025. 12. 04. 08:30
Megosztás:

Agrometeorológia: folytatódik a talaj töltődése nedvességgel

Nagyobb hideg nélkül, a talajban kellő nedvességtartalom mellett erősödhetnek az Alföldön a gyengébben kelt őszi kalászos állományok, a következő napokban jelentősebb esőre a Dunántúlon van kilátás, keleten kisebb mennyiség valószínű - írta a HungaroMet Zrt. agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 04. 08:00
Megosztás:

Ez a vírus okozta a tömeges megbetegedést a XIII. kerületi óvodákban

A laboratóriumi és élelmiszer-biztonsági vizsgálatok alapján a calicivírus okozta csaknem 600 ember megbetegedését, a konyhák üzemeltetőjével szemben eljárást indítottak - közölte honlapján szerdán a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK).
2025. 12. 04. 07:30
Megosztás:

Hatalmas rekord: csúcsra ért a lakáshitel októberben

„Októberben 257,57 milliárd forint összegben kötöttek a magyarok lakáshitel szerződést. Ekkora még sosem volt a volumen egyetlen hónapban sem, az előző hónaphoz képest 128,66% a növekedés. Természetesen hatalmas szerepe van ebben az Otthon Start hitelnek, a támogatott kölcsön szeptemberi indulását követő igénylésekből ugyanis az ősz második hónapjára lettek szerződések.”
2025. 12. 04. 07:00
Megosztás:

Műfenyő vagy vágott fenyő? – Környezetvédelmi szempontú összefoglaló

Karácsony közeledtével a karácsonyfa kiválasztása minden évben visszatérő kérdés, és egyre több család számára válik fontossá, hogy döntésük környezeti szempontból is felelős legyen. A műfenyő és a vágott fenyő közötti választás látszólag egyszerű, ám az életciklusuk, gyártásuk, lebomlásuk és társadalmi hatásaik alapján jelentős különbségek mutatkoznak. Az alábbi rövid összefoglaló áttekinti mindkét opció környezeti terhelését, valamint a földlabdás fenyők és a karácsonyfa-újrahasznosítás lehetőségeit is.
2025. 12. 04. 06:30
Megosztás:

A vállalati felszámolások trendje 2026-ban

Globálisan a vállalati fizetésképtelenségek száma 2025-ben 6 százalékkal, 2026-ban pedig további 5 százalékkal nőhet az Allianz Trade elemzőinek előrejelzése szerint. A szakértők majd csak 2027-től várnak trendfordulót, amikor 1 százalékos enyhe csökkenést prognosztizálnak a fizetésképtelenségi esetek számában.
2025. 12. 04. 06:00
Megosztás:

Juttatások: sok pénzt hagynak veszni a magyarok

Hamarosan sok magyarországi munkavállalónak kell döntenie arról, milyen béren kívüli juttatásokat szeretne igénybe venni jövőre. Az Erste felmérése szerint sokan nincsenek teljesen tisztában azzal, milyen béren kívüli juttatások érhetők el, illetve ezek hogyan is működnek pontosan, és ezért havonta akár több ezer forintot is elbukhatnak. A bank szerint fontos a kollégák pénzügyi tudatosságának fejlesztése, és ennek részeként segíteni kell a munkatársaknak eligazodni a béren kívüli juttatási csomagok között.
2025. 12. 04. 05:30
Megosztás:

Fordulat a lakáspiacon: a vevőknek áll a zászló az év végén

Novemberben a lakáspiaci aktivitás az év végi lecsendülés jeleit mutatja, de a kereslet és a kínálat dinamikája teljesen eltérő dinamikát tükröz, ami a lakásvásárlók számára jelent előnyt. A kereslet csökkenése éves összevetésben annak is köszönhető, hogy tavaly november kiugróan erős volt az állampapírból kiszálló befektetők fokozódó jelenléte miatt. A kínálati oldalon pedig két számjegyű bővülés következett be a frissen meghirdetett lakóingatlanoknál – derül ki az ingatlan.com novemberi kereslet-kínálati összesítőjéből.
2025. 12. 04. 05:00
Megosztás:

Így pihennek a magyarok: a termál- és élményfürdőzés a legkeresettebb wellnessprogram

A magyarok döntő többsége félévente jár wellnessezni, elsősorban a szállodai wellnessrészlegeket választja, és ezért akár hosszabb utat is megtesz –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A szolgáltatások közül a termál-, illetve az élményfürdő a legkedveltebb, ezt követi a szauna és a gőzfürdő, majd a masszázs, amelyeket főként stresszoldás és relaxáció céljából vesznek igénybe.
2025. 12. 04. 04:30
Megosztás:

Berobbant az Otthon Start, októberben minden rekord megdőlt

Új korszakot nyitott a hitelezésben az Otthon Start Program: soha annyi lakáshitelt nem vettek még fel a magyar háztartások, mint idén októberben, a szerződött összeg meghaladta a 250 milliárd forintot. Rekord született az egy szerződésre jutó hitelösszeget illetően is. A személyi kölcsön népszerűsége töretlen és a babaváró hitelből is most fogyott idén a legtöbb - írja közleményében a Bank360.
2025. 12. 04. 04:00
Megosztás:

Több száz romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio

Hatszáznál több romániai dolgozóját bocsátja el a német autóipari vállalat, az Aumovio - írja a profit.ro a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 04. 03:30
Megosztás:

Nem kell, hogy a nyugdíjas feladja Önmagát!

A nyugdíjas évek nem kell, hogy az önfeladásról szóljanak, sokkal inkább egy új életszakaszról, amikor több idő jut önmagunkra, a szeretteinkre és a társas kapcsolatainkra.
2025. 12. 04. 03:00
Megosztás:

Lesz-e nyugdíjad 10-20 év múlva? Itt a válasz!

Ahogy közeledik az év vége, egyre többen gondolják újra pénzügyi terveiket, és tesznek kisebb-nagyobb lépéseket a hosszú távú biztonság érdekében. Az OTP Nyugdíjpénztár szerint a fiatalok körében látványosan erősödik a tudatosság: az új belépők 40 százaléka 16-34 év közötti, és egyre többen választanak kockázatosabb, hosszabb távon nagyobb hozamot kínáló portfóliókat.
2025. 12. 04. 02:00
Megosztás:

Itt a menetrend az orosz gázról való gyors ütemű leválásról

Az EU megegyezett az orosz gázról való leválás menetrendjéről, ami a korábban tervezettnél picit gyorsabb lesz.
2025. 12. 04. 01:30
Megosztás:

Miért fáj jobban a derekunk karácsony előtt?

Az év végi stressz és érzelmi terhelés felerősítheti a mozgásszervi panaszokat – figyelmeztet Joó Enikő gyógymasszőr, holisztikus manuálterapeuta. Tapasztalatai szerint a derékfájás, a beállt nyak vagy a becsípődések sokszor nem csupán fizikai eredetűek, hanem lelki problémák testi megnyilvánulásai.
2025. 12. 04. 00:30
Megosztás:

Az olasz védelmi miniszter önkéntes katonai szolgálat bevezetését javasolja

Önkéntes katonai szolgálat bevezetését kezdeményezte Guido Crosetto olasz védelmi miniszter, aki szerint a hibrid háború fenyegetése miatt több ezer magasan képzett biztonsági szakértőre van szükség Olaszországban.
2025. 12. 04. 00:05
Megosztás:

SOL erős ellenállásba ütközik 150 dollár alatt, miközben a Digitap új lendületet vesz a 2 millió dolláros hétvégi roham után

A Solana megrekedt 150 dollár alatt, mivel gyenge mutatók gyengítik a lendületét, miközben a Digitap 2,2 millió dolláros presale-je és élő omni-bank alkalmazása a $TAP tokent az egyik legígéretesebb kriptoeszközzé emeli jelenleg.
2025. 12. 03. 23:00
Megosztás:

Berobbanhat az Ethereum árfolyam? A Fusaka frissítés újraindíthatja a Pectrához hasonló 56%-os ralit

Az Ethereum árfolyama újra emelkedő pályára állt: december eleje óta több mint 13%-ot nőtt, részben a kriptopiac általános fellendülése, részben a Fusaka nevű hálózati frissítés körüli növekvő optimizmus hatására. Bár az ETH még mindig 17%-os mínuszban van havi szinten, a grafikonokon megjelenő technikai jelek kísértetiesen hasonlítanak a 2025 májusi Pectra-upgrade előtti szituációhoz – amikor az Ethereum egyetlen hét alatt 56%-ot ugrott. Vajon most ismét hasonló robbanás következik?
2025. 12. 03. 22:00
Megosztás:

A HungaroControl első uniós léginavigációs szolgáltatóként csatlakozott a SOCEA-hoz

A török, azeri, üzbég, kirgiz, tádzsik és kazah légiforgalmi irányító vállalatokat tömörítő szakmai szervezethez csatlakozott a HungaroControl, a csatlakozás lehetőséget teremt a térség szakszolgálataival való szorosabb stratégiai együttműködésre és koordinációra, ami az európai légiforgalom hatékonyabb áramoltatását eredményezheti - közölte a magyar légiforgalmi szolgálat szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 03. 21:30
Megosztás:

Szerdán alig változott a forint árfolyama

Szerdán kevéssé változott, vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 12. 03. 21:00
Megosztás: