A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

Komoly mérföldkövet ünnepelhet a Stadler: eladták a 2500. FLIRT típusú vonatot, amelyből több mint 900 jármű gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is részt vett. Mintegy 20 évvel az első jármű megrendelése után a FLIRT ma már 21 országban teljesít szolgálatot - az északi sarkkörtől Magyarországon át, egészen Észak-Afrikáig. A modell igazi nemzetközi bestseller lett, köszönhetően annak, hogy a jármű nem csak innovatív tervezés eredménye, de teljesítménye és minősége is kiemelkedő. A FLIRT-ök Magyarországon 2007 óta közlekednek, a MÁV-START és a GYSEV vonalain összesen 143 motorvonat szállítja az utasokat. A FLIRT flotta a MÁV teljes futásteljesítményének mintegy negyedét adja, átlagosan 94%-os, kiemelkedően magas rendelkezésre állás mellett.

A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

A legutóbbi FLIRT típusra érkezett megrendelésnek köszönhetően a Stadler korszakos mérföldkőhöz érkezett. Az olasz Valle d’Aosta régió négy FLIRT motorvonatos szerződésével a vállalatcsoport a 2500-adik FLIRT vonatát értékesítette. A FLIRT a Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (magyarul gyors, könnyű, intercity- és regionális vonat) rövidítése. A jármű a modern vasúti szállítás egyik legnépszerűbb és legsikeresebb megoldásaként ismert.

Az első FLIRT típus egy négy részes csuklós járműként kezdte meg a pályafutását, amelynél a hajtás a két szélső forgóvázban kapott helyet. A tervezés a GTW típusnál már jól bevált koncentrált hajtás elvét követte, ugyanakkor annak elhelyezése már a jármű két végén történt. Ennek eredménye az egész jármű hosszában elérhető igen tágas és alacsonypadlós utastér lett, amely új standardot hozott létre a regionális motorvonatok piacán. Az innovatív megoldás elsőként a Svájci Szövetségi Vasúttársaság elővárosi vonalán debütált, ahonnan a Stadler számára már nem volt megállás.

Az elmúlt 20 év során a járműtípus számos fejlesztést kapott, és a hajtástechnológiát illetően is számos változatot dolgozott ki a vállalatcsoport. A tisztán villamos hajtás mellett már hidrogén, akkumulátor és dízel hajtásmodulok is elérhetőek, illetve ezek különböző hibrid megoldásai. A típushoz kapcsolódó legújabb újdonság a Stadler saját vonatbefolyásoló rendszer fejlesztése, amelynek köszönhetően egy magas mértékben digitalizált járművet kap az üzemeltető. A FLIRT összességében egy rendkívül fontos katalizátora volt a Stadler fejlődésének és sikertörténetének az elmúlt évtizedekben.

„Amikor bemutattuk a FLIRT vonatot, elképesztően nagy hatású koncepciónak számított. A tény, hogy a nagyobb járműgyártók mind minket kezdtek utánozni, egyrészt büszkeséggel töltött el minket, másrészt pedig motivációt jelentettek a további innovációkhoz. A FLIRT sikere egyértelműen a csapatunk sikere, és továbbra is azon dolgozunk, hogy tovább tökéletesítsük a megoldásainkat. „A 2500. FLIRT vonat eladása jelentős mérföldkő a Stadler számára, mely megerősíti, hogy a járműveink kiemelkedő minőséggel és teljesítménnyel rendelkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a FLIRT modellt világszerte nagyra értékelik a vasúttársaságok és az ügyfeleink, és hogy a járműtípus segít hatékonyabbá és vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést” - mondta el Peter Spuhler, a Stadler igazgatóságának elnöke.

Svájcból Magyarországon át a nagyvilágba

A FLIRT modell sikertörténete a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) megrendelésével kezdődött 2002-ben. A Stadler 12 FLIRT vonatra kapott megrendelést a Stadtbahn Zug, és további 30 FLIRT vonatra a Basel S-Bahn számára. Az eredeti kivitelt nagyjából két év múlva helyezték üzembe, és nagyon népszerűnek bizonyult az utasok körében.

Magyarországon a FLIRT története 2007-ben kezdődött, amikor a Stadler átadta a MÁV részére az első motorvonatot, amelyet 2018-ig további 142 követett. A svájci vállalatcsoport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy a hazai megrendeléseket mindig a lehető legnagyobb hazai hozzáadott érték mellett tudja megvalósítani, amelynek következtében 2009-ben létrejött a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme is, amely viszont nem csak a hazai piacon rendelt járművek gyártásába kapcsolódott be. Az eddig megrendelt 2500 db járműből a hazai üzem összesen 912 FLIRT vonat gyártásában vett részt, az indulás óta pedig 3675 db FLIRT kocsiszekrény hagyta el a vállalat kapuit. Ezt a teljesítményt a magyar munkavállalók 28 ezer tonna alumínium felhasználásával és 6 millió munkaóra befektetésével valósították meg.

A FLIRT vonat nemcsak a svájci és magyar piacot hódította meg, hanem nemzetközi szinten is kedvező fogadtatásban részesült. Norvégia a FLIRT vonatok egyik legfontosabb értékesítési piacává vált. A norvég állami vasút, az NSB összesen 150 FLIRT kocsit rendelt Oslo környékére elővárosi- és intercity használatra. A FLIRT vonatok által kiszolgált területen az utasszám 20%-kal emelkedett minden egyéb menetrendbeli vagy útvonal-módosítás nélkül. Mostanra minden második norvég utas Stadler vonaton utazik. Idén márciusban az állami tulajdonban lévő Norske tog újabb szerződést írt alá a Stadler vállalattal további maximum 100 FLIRT vonat gyártására és leszállítására. A Svájcon kívüli legnagyobb FLIRT flotta Németországban közlekedik, ahol csaknem 500 egységet üzemeltetnek különböző vasúttársaságok. Mára a Stadler FLIRT járművei 21 országban szelik a síneket az északi sarkkörtől Észak-Afrikáig.

A siker titka a moduláris szerkezet

A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív dizájnt bevált technológiákkal ötvözik. Ráadásul a Stadler moduláris koncepciójának köszönhetően hihetetlenül sokoldalúak is. A FLIRT nagy teljesítményű hajtásrendszere, kiváló gyorsulási és fékezési képességei, valamint az ergonomikus járműirányítás, kényelmes belső kialakítása és moduláris elrendezése révén költséghatékony választ jelent az urbanizáció követelményeire, és a közlekedési piacra nehezedő egyre növekvő nyomásra.

A FLIRT vonat megbízható, bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony megoldást kínál, amelyet az ügyfelek igényeinek megfelelően lehet személyre szabni. Ennek az elvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy minden vonatot a regionális és helyközi személyszállítás követelményeihez lehet igazítani.

A hajtásrendszerek széles választéka

2015-ben Olaszország Valle d’Aosta régiója rendelte meg az első kétféle hajtási rendszerrel felszerelt FLIRT vonatot. Mára a Stadler FLIRT modellje a hajtásrendszerek széles választékát kínálja az ügyfelek igényeinek kielégítésére, amelyek környezetbarátak és hatékonyak is.

A teljesen elektromos, dízel vagy vegyes üzemű modellek mellett a Stadler alternatív meghajtású, például akkumulátoros és hidrogén-üzemű modelleket is kínál. A cég 55 akkumulátoros üzemű FLIRT Akku vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) számára, további 58-at pedig a DB Regio-nak Németországba. Emellett a vállalat most teszteli az első hidrogén-üzemű FLIRT vonatot az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára. Az akkumulátoros üzemű FLIRT modellel a Stadler tartja az akkumulátoros üzemű vonattal akkumulátoros üzemmódban megtett leghosszabb út világrekordját is.

Megkezdődtek a kifizetések a Napenergia plusz programban

Megkezdődtek a kifizetések a Napenergia plusz programban; a kormány a népszerű pályázat útján hetvenötmilliárd forinttal támogatja a magyar családokat a modern napelemes rendszerek telepítésében - tájékoztatta az MTI-t az Energiaügyi Minisztérium (EM) csütörtökön.
2024. 05. 17. 14:00
Megosztás:

Újraindult a megújult E-cég betekintő szolgáltatás

Újra elindult az úgynevezett E-cég betekintő szolgáltatás, amely immár megújult formában áll a felhasználók rendelkezésére - közölte az Igazságügyi Minisztérium (IM) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 17. 13:30
Megosztás:

Lemondta részvény-visszavásárlási aukcióját a Magyar Telekom

A Magyar Telekom lemondja a május 23-ra tervezett részvény-visszavásárlási aukcióját egy uniós rendelet módosítására hivatkozva - közölte a társaság csütörtökön piaczárás után a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2024. 05. 17. 13:00
Megosztás:

Fel kell húzni a Dél-Dunántúl gazdaságát

A Dél-Dunántúl a demokratikus átmenet utáni időszak legnagyobb vesztese a magyarországi térségek közül, ezért a cél olyan folyamatok beindítása, amelyek korábban Északkelet-Magyarországon már megindították a gazdasági növekedést - mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter Kaposváron csütörtökön.
2024. 05. 17. 12:30
Megosztás:

Újabb két kínai autómárka jelenik meg Magyarországon

Újabb két kínai autómárka jelenik meg a magyarországi autópiacon, a SERES Automotive járműveinek kizárólagos importőri szerződését csütörtökön Budapesten írták alá a SERES Group és a Duna Autó cégcsoport képviselői.
2024. 05. 17. 12:00
Megosztás:

Folyamatban van a Fertő-tó fejlesztése

Folyamatban van a Fertő tó partjának fejlesztése, a teljes beruházás megvalósítása előtt a következő három hónapban megteremtik azokat a feltételeket, amelyek révén a part egy része használható lesz a helyiek számára - mondta az építési és közlekedési miniszter a Sopron TV-nek adott interjújában.
2024. 05. 17. 11:30
Megosztás:

Újjáválasztották az EBRD elnökét

Ismét az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) elnökévé választotta csütörtökön a pénzintézet kormányzótanácsa Odile Renaud-Bassót, aki második elnöki mandátumát kezdheti a bank élén.
2024. 05. 17. 11:00
Megosztás:

Tovább kell erősíteni a kínai-magyar gazdasági kapcsolatokat

Folytatni kell a kínai-magyar gazdasági kapcsolatok erősítését, a további sikerek érdekében - mondta Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára a Kínai-Magyar Gazdasági és Kereskedelmi Együttműködési Találkozón csütörtökön Budapesten.
2024. 05. 17. 10:30
Megosztás:

Mínuszban nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Gyengüléssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken, a hét utolsó kereskedési napján.
2024. 05. 17. 10:00
Megosztás:

A tavasz sem hozta vissza a lakásépítési kedvet

Bár az év fordulóján már az újraéledés határozott jeleit mutatta a hazai lakáspiac, a lakásépítések esetében még nem volt nyoma a kedvező fordulatnak. 2024 első negyedében sokéves negatív rekordok dőltek meg a használatba vehető új otthonok számát és a közeljövő várható fejlesztéseit mutató építési engedélyeket illetően is.
2024. 05. 17. 09:30
Megosztás:

Nem ígérkezik könnyűnek a jövő a vetőmagszektor számára

Exportpiaci zavarok és áremelkedések nehezítik a hazai vetőmagszektor helyzetét, hosszabb távon pedig a klímaváltozás hatásait kellene tompítani a stratégiai jelentőségű ágazatban, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén. A rendezvényen a Vetőmag Szövetség-díjat az idei évben Pavelka Árpád vette át a több évtizedes kiemelkedő munkásságának elismeréseként.
2024. 05. 17. 09:00
Megosztás:

Megkezdődik a vidéki vendéglátóhelyek támogatása

Tizenhárom milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től - hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
2024. 05. 17. 08:30
Megosztás:

Több mint 674 millió forint értékben nyert el támogatást a VERTIKAL Group által vezetett konzorcium innovációs projekt megvalósítására

Konzorciumvezetőként nyert el támogatást a Budapesti Értéktőzsde Xtend platformján jegyzett VERTIKAL Group a Kulturális és Innovációs Minisztérium „Fókuszterületi innovációs projektek támogatása” című pályázatán. A konzorcium – amelyet a társaságon kívül a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az Óbudai Egyetem alkot – a projekt keretein belül nagy sorozatban gyártható, újrahasznosított anyagokból készülő, speciális kerekek és azok gyártástechnológiájának kifejlesztését valósíthatja meg a társaság dombóvári telephelyén. A pozitív elbírálást követően odaítélt támogatás értéke meghaladja a 674 millió forintot, míg az elszámolható összköltség közel 927.5 millió forint.
2024. 05. 17. 08:00
Megosztás:

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 05. 17. 07:30
Megosztás:

A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

A SsangYong gyártója, a KGM áprilisban összesen 6,088 járművet értékesített exportra. Az értékesítési rekordhoz az AutoWallis magyarországi adatai is jelentősen hozzájárultak.
2024. 05. 17. 07:00
Megosztás:

Kiderült, hogy kik utaznak legtöbbet céges taxival

Az üzleti taxis fuvarok harmadát szerdán rendelik az utasok, nyáron azonban ötödével visszaesik a céges utazások száma – derül ki a Bolt adataiból.
2024. 05. 17. 06:30
Megosztás:

Nyugdíj- és egészségpénztárak: új csúcsokkal indult az év

Igen eredményesen kezdték az évet a hazai önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak, amelyek mind az összesített taglétszám, mind a tagi és munkáltatói befizetések tekintetében jelentős előrelépést mutattak fel az első negyedévben. A nyugdíjkasszák ismét reálhozamot értek el, az egészségpénztárak tagjai pedig még több szolgáltatást igényeltek, köztük például minden eddiginél többet költöttek lakáshitel-törlesztésre.
2024. 05. 17. 06:00
Megosztás:

Áprilisban kifulladt a budapesti albérletdrágulás lendülete

Áprilisban eltérő irányt vettek az országos és a fővárosi lakbérek. Miközben márciushoz képest országosan átlagosan 0,8 százalékkal nőttek a bérleti díjak Budapesten 0,5 százalékkal csökkentek - derül ki a KSH-ingatlan.com lakbérindexéből.
2024. 05. 17. 05:30
Megosztás:

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

A Lenovo fenntarthatósági szempontok szerint épült üllői gyártóüzemében az új napelemek révén a teljes napenergia-kapacitás 3 megawattra (MW) nőtt, ami akár ahhoz is elegendő lenne, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg. A két épületben összesen már 5072 napelemet működtető létesítmény része a Lenovo ambiciózus, a második hatókörű kibocsátásának csökkentésére irányuló globális tervének. Ennek részeként a vállalat jelenleg 17 megawattnyi napelemes kollektort működtet és további létesítmények létrehozását vizsgálja Brazíliában, Mexikóban és Kínában.
2024. 05. 17. 05:00
Megosztás:

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.
2024. 05. 17. 04:30
Megosztás: