A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

Komoly mérföldkövet ünnepelhet a Stadler: eladták a 2500. FLIRT típusú vonatot, amelyből több mint 900 jármű gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is részt vett. Mintegy 20 évvel az első jármű megrendelése után a FLIRT ma már 21 országban teljesít szolgálatot - az északi sarkkörtől Magyarországon át, egészen Észak-Afrikáig. A modell igazi nemzetközi bestseller lett, köszönhetően annak, hogy a jármű nem csak innovatív tervezés eredménye, de teljesítménye és minősége is kiemelkedő. A FLIRT-ök Magyarországon 2007 óta közlekednek, a MÁV-START és a GYSEV vonalain összesen 143 motorvonat szállítja az utasokat. A FLIRT flotta a MÁV teljes futásteljesítményének mintegy negyedét adja, átlagosan 94%-os, kiemelkedően magas rendelkezésre állás mellett.

A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

A legutóbbi FLIRT típusra érkezett megrendelésnek köszönhetően a Stadler korszakos mérföldkőhöz érkezett. Az olasz Valle d’Aosta régió négy FLIRT motorvonatos szerződésével a vállalatcsoport a 2500-adik FLIRT vonatát értékesítette. A FLIRT a Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (magyarul gyors, könnyű, intercity- és regionális vonat) rövidítése. A jármű a modern vasúti szállítás egyik legnépszerűbb és legsikeresebb megoldásaként ismert.

Az első FLIRT típus egy négy részes csuklós járműként kezdte meg a pályafutását, amelynél a hajtás a két szélső forgóvázban kapott helyet. A tervezés a GTW típusnál már jól bevált koncentrált hajtás elvét követte, ugyanakkor annak elhelyezése már a jármű két végén történt. Ennek eredménye az egész jármű hosszában elérhető igen tágas és alacsonypadlós utastér lett, amely új standardot hozott létre a regionális motorvonatok piacán. Az innovatív megoldás elsőként a Svájci Szövetségi Vasúttársaság elővárosi vonalán debütált, ahonnan a Stadler számára már nem volt megállás.

Az elmúlt 20 év során a járműtípus számos fejlesztést kapott, és a hajtástechnológiát illetően is számos változatot dolgozott ki a vállalatcsoport. A tisztán villamos hajtás mellett már hidrogén, akkumulátor és dízel hajtásmodulok is elérhetőek, illetve ezek különböző hibrid megoldásai. A típushoz kapcsolódó legújabb újdonság a Stadler saját vonatbefolyásoló rendszer fejlesztése, amelynek köszönhetően egy magas mértékben digitalizált járművet kap az üzemeltető. A FLIRT összességében egy rendkívül fontos katalizátora volt a Stadler fejlődésének és sikertörténetének az elmúlt évtizedekben.

„Amikor bemutattuk a FLIRT vonatot, elképesztően nagy hatású koncepciónak számított. A tény, hogy a nagyobb járműgyártók mind minket kezdtek utánozni, egyrészt büszkeséggel töltött el minket, másrészt pedig motivációt jelentettek a további innovációkhoz. A FLIRT sikere egyértelműen a csapatunk sikere, és továbbra is azon dolgozunk, hogy tovább tökéletesítsük a megoldásainkat. „A 2500. FLIRT vonat eladása jelentős mérföldkő a Stadler számára, mely megerősíti, hogy a járműveink kiemelkedő minőséggel és teljesítménnyel rendelkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a FLIRT modellt világszerte nagyra értékelik a vasúttársaságok és az ügyfeleink, és hogy a járműtípus segít hatékonyabbá és vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést” - mondta el Peter Spuhler, a Stadler igazgatóságának elnöke.

Svájcból Magyarországon át a nagyvilágba

A FLIRT modell sikertörténete a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) megrendelésével kezdődött 2002-ben. A Stadler 12 FLIRT vonatra kapott megrendelést a Stadtbahn Zug, és további 30 FLIRT vonatra a Basel S-Bahn számára. Az eredeti kivitelt nagyjából két év múlva helyezték üzembe, és nagyon népszerűnek bizonyult az utasok körében.

Magyarországon a FLIRT története 2007-ben kezdődött, amikor a Stadler átadta a MÁV részére az első motorvonatot, amelyet 2018-ig további 142 követett. A svájci vállalatcsoport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy a hazai megrendeléseket mindig a lehető legnagyobb hazai hozzáadott érték mellett tudja megvalósítani, amelynek következtében 2009-ben létrejött a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme is, amely viszont nem csak a hazai piacon rendelt járművek gyártásába kapcsolódott be. Az eddig megrendelt 2500 db járműből a hazai üzem összesen 912 FLIRT vonat gyártásában vett részt, az indulás óta pedig 3675 db FLIRT kocsiszekrény hagyta el a vállalat kapuit. Ezt a teljesítményt a magyar munkavállalók 28 ezer tonna alumínium felhasználásával és 6 millió munkaóra befektetésével valósították meg.

A FLIRT vonat nemcsak a svájci és magyar piacot hódította meg, hanem nemzetközi szinten is kedvező fogadtatásban részesült. Norvégia a FLIRT vonatok egyik legfontosabb értékesítési piacává vált. A norvég állami vasút, az NSB összesen 150 FLIRT kocsit rendelt Oslo környékére elővárosi- és intercity használatra. A FLIRT vonatok által kiszolgált területen az utasszám 20%-kal emelkedett minden egyéb menetrendbeli vagy útvonal-módosítás nélkül. Mostanra minden második norvég utas Stadler vonaton utazik. Idén márciusban az állami tulajdonban lévő Norske tog újabb szerződést írt alá a Stadler vállalattal további maximum 100 FLIRT vonat gyártására és leszállítására. A Svájcon kívüli legnagyobb FLIRT flotta Németországban közlekedik, ahol csaknem 500 egységet üzemeltetnek különböző vasúttársaságok. Mára a Stadler FLIRT járművei 21 országban szelik a síneket az északi sarkkörtől Észak-Afrikáig.

A siker titka a moduláris szerkezet

A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív dizájnt bevált technológiákkal ötvözik. Ráadásul a Stadler moduláris koncepciójának köszönhetően hihetetlenül sokoldalúak is. A FLIRT nagy teljesítményű hajtásrendszere, kiváló gyorsulási és fékezési képességei, valamint az ergonomikus járműirányítás, kényelmes belső kialakítása és moduláris elrendezése révén költséghatékony választ jelent az urbanizáció követelményeire, és a közlekedési piacra nehezedő egyre növekvő nyomásra.

A FLIRT vonat megbízható, bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony megoldást kínál, amelyet az ügyfelek igényeinek megfelelően lehet személyre szabni. Ennek az elvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy minden vonatot a regionális és helyközi személyszállítás követelményeihez lehet igazítani.

A hajtásrendszerek széles választéka

2015-ben Olaszország Valle d’Aosta régiója rendelte meg az első kétféle hajtási rendszerrel felszerelt FLIRT vonatot. Mára a Stadler FLIRT modellje a hajtásrendszerek széles választékát kínálja az ügyfelek igényeinek kielégítésére, amelyek környezetbarátak és hatékonyak is.

A teljesen elektromos, dízel vagy vegyes üzemű modellek mellett a Stadler alternatív meghajtású, például akkumulátoros és hidrogén-üzemű modelleket is kínál. A cég 55 akkumulátoros üzemű FLIRT Akku vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) számára, további 58-at pedig a DB Regio-nak Németországba. Emellett a vállalat most teszteli az első hidrogén-üzemű FLIRT vonatot az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára. Az akkumulátoros üzemű FLIRT modellel a Stadler tartja az akkumulátoros üzemű vonattal akkumulátoros üzemmódban megtett leghosszabb út világrekordját is.

Egy törvényjavaslat szerint készpénzben is kérhetjük a fizetésünket

A munkabér készpénzben való felvételének könnyítéséről nyújtott be törvényjavaslatot a jobbikos Z. Kárpát Dániel. A tervezet célja az lenne, hogy a munkavállalók egyszerűbben és gyorsabban tudják megkapni a fizetésüket készpénzben, ha ők ezt szeretnék.
2025. 09. 22. 12:00
Megosztás:

Átlépte a százezret a fogyasztóbarát lakásbiztosítások száma

Idén májusra elérte a 100 ezret a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által kezdeményezett Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások (MFO) szerződésszáma. Ezek átlagos díja 19 százalékkal kedvezőbb az egyéb piaci konstrukcióknál, és még a kárkifizetéseket is beszámítva 13 százalékkal kedvezőbb szolgáltatási szintet nyújtanak az ügyfeleknek - közölte az MNB hétfőn az MTI-vel.
2025. 09. 22. 11:30
Megosztás:

Az ezüst ára 14 éves csúcsra emelkedett

Az ezüst jegyzése 14 éves csúcsra erősödött a New York-i tőzsde fémrészlegében (Comex) hétfőn reggel, miután növelték a nemesfémek, így az ezüst iránti keresletet azok a várakozások, hogy tovább csökkenti a kamatot az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed.
2025. 09. 22. 11:00
Megosztás:

Kína készen áll együttműködni az Egyesült Államokkal

Vasárnap hat év után először látogatott Kínába amerikai képviselőházi delegáció, hogy a világ két legnagyobb gazdasága közötti feszültségek enyhítéséről és a kétoldalú kapcsolatok újraindításáról tárgyaljon.
2025. 09. 22. 10:30
Megosztás:

Emelkedtek a fejlett piaci és hazai hozamok is, ismét 390 felett a forint az euróval szemben

Az amerikai állampapírhozamok pénteken többnyire emelkedtek, különösen a 10 éves kötvények hozama, amely már harmadik napja nőtt, és öt hét után először zárt heti pluszban, miután a Fed a héten 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatot.
2025. 09. 22. 10:00
Megosztás:

A kamatcsökkentést követő pozitív hangulat pénteken is kitartott, így mindhárom fő amerikai index rekordon zárt

A Wall Street főbb indexei pénteken emelkedéssel zártak: a Dow 0,4%-ot, az S&P 500 körülbelül 0,5%-ot, míg Nasdaq közel 0,75%-ot erősödött.
2025. 09. 22. 09:30
Megosztás:

Stagnáltak az európai piacok pénteken, a Mol és a Richter csökkenése lehúzta a hazai piacot a hét egészét tekintve, orosz repülőgépek sértették meg a NATO légterét

Stagnáltak pénteken az európai piacok, a vezető európai index, a STOXX 600 minimális, 0,04%-os csökkenéssel zárt, de a főbb európai nemzeti indexek sem mutattak különösebb kilengést.
2025. 09. 22. 09:00
Megosztás:

Ingatlanpiaci áttörés: Magyarország látványos vízióval képviselteti magát a müncheni világkiállításon

Magyarország az európai átlag fölött bővülő ingatlanpiaccal, az ágazat átfogó gazdasági víziójával és folyamatban lévő, fejlesztésekkel mutatkozik be Európa egyik legnagyobb ingatlanpiaci kiállításán, a müncheni EXPO REAL-on október 6-8. között, ahol 75 országból több mint 2000 kiállító és közel 40 000 döntéshozó jelenik meg - közölték a kiállítók az MTI-vel.
2025. 09. 22. 08:30
Megosztás:

Kezdődik a parlament őszi ülésszaka

Háromnapos üléssel kezdi őszi rendes ülésszakát a parlament. Hétfőn megválaszthatják az alapvető jogok biztosát, és a tervek szerint húsz mentelmi ügyet is megvitatnak a képviselők.
2025. 09. 22. 07:30
Megosztás:

Online játékok Magyarországon: A legális lehetőségek és a legjobb platformok

Az online kaszinózás világa az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül, és Magyarország sem maradt ki ebből a trendből. A digitális szórakozás iránti kereslet növekedésével párhuzamosan a szabályozás is egyre fontosabbá vált.
2025. 09. 22. 06:58
Megosztás:

Lemaradt a Bitcoinról? Íme a legfőbb ok, amiért valójában nem

Sokan úgy érzik, hogy a Bitcoin aranyláz már rég véget ért: hiszen 2015 óta több mint 50 000%-ot emelkedett, és aki akkor fektetett bele néhány ezer dollárt, ma már milliomos lehetne. Egy 2000 dolláros befektetés 2015 szeptemberében ma körülbelül 1 millió dollárt érne.
2025. 09. 22. 05:00
Megosztás:

Netanjahu: "Nem fog létrejönni palesztin állam"

"Nem fog létrejönni palesztin állam" - mondta Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök héber nyelvű videoüzenetben, amelyben reagált a palesztin állam Ausztrália, Kanada és az Egyesült Királyság általi elismerésének bejelentésére vasárnap.
2025. 09. 22. 04:00
Megosztás:

Vitalik Buterin: a mémcoinok nem lehetnek az Ethereum bevételi zászlóshajói

Az Ethereum évek óta küzd azzal a kérdéssel, hogyan teremtsen valódi bevételt azon túl, hogy felhasználói spekulatív körökben vásárolják, eladják és tőkeáttétellel kereskedik tokenjeit.
2025. 09. 22. 03:00
Megosztás:

Csepreghy Nándor: a jó mobilitás beindítja a gazdaságot és a polgárosodást is

Ahol jó a mobilitás, ott beindul a gyarapodás, a gazdasági fellendülés és a polgárosodás folyamata is - mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) parlamenti államtitkára vasárnap Budapesten, állami elismerések átadásán.
2025. 09. 22. 02:00
Megosztás:

Elérheti a Bitcoin az 1 millió dolláros árfolyamot 10 éven belül?

A pénzpiacok folyamatosan változnak, és kevés dolog mutatja ezt jobban, mint a kriptovaluták felemelkedése. A Bitcoin (BTC), a piac legnagyobb és legismertebb digitális eszköze, az elmúlt tíz évben döbbenetes, több mint 50 000%-os árfolyam-emelkedést produkált.
2025. 09. 22. 01:00
Megosztás:

7 milliárd dolláros Bitcoin-átverés a londoni bíróságon – Példátlan kriptocsalási ügy indul Európában

Egy több mint 7 milliárd dollár értékű, határokon átnyúló Bitcoin-csalás ügye kerül bíróság elé szeptember 29-én Londonban. A gigászi botrány nemcsak a kriptovilágot, hanem a nemzetközi jogi gyakorlatot is megrengetheti: a kérdés már nem csupán az, bűnös-e az elkövető, hanem az is, miként lehet majd kártalanítani több mint százezer megtévesztett kínai befektetőt.
2025. 09. 21. 23:00
Megosztás:

Egyetlen bálna 1 milliárd PUMP tokent vásárolt – Megugrott a volatilitás a Solana-piacon

Egy titokzatos kriptobálna 1 milliárd darab PUMP tokent vásárolt a Solana ökoszisztéma decentralizált tőzsdéin, közel 8 millió dollár értékben. Az esemény szeptember 20-án megrázta a mémcoin-piacot, és elemzők szerint akár 65%-os árfolyamkitörés is következhet – de a volatilitás garantált. A projekt hivatalos csatornái továbbra is hallgatnak, miközben a kereskedők feszült figyelemmel követik a mozgásokat.
2025. 09. 21. 22:00
Megosztás:

A MetaMask új szintre lép: integrálja a Hyperliquid derivatíváit az mUSD stabilcoin indulása után

A decentralizált pénzügyek újabb mérföldkövéhez érkeztünk: a népszerű Web3 tárca, a MetaMask bejelentette, hogy integrálja a Hyperliquid nevű derivatíva platform örökös ügyleteit (perpetuals) a saját rendszerébe. A lépés közvetlenül követi a MetaMask saját stablecoinjának, az mUSD-nek az elindítását. Ez a fejlesztés nemcsak a DeFi világot mozgathatja meg, hanem új irányokat nyithat a decentralizált kereskedés és likviditás terén is.
2025. 09. 21. 21:00
Megosztás:

Shiba Inu vagy Chainlink: Melyik kriptovaluta lehet igazi milliomosgyártó?

A kriptovaluták világában nem ritkák a hihetetlen hozamokról szóló történetek. Egyes befektetők mesés vagyonokat kerestek néhány év alatt, különösen a mémérmék és feltörekvő altcoinok révén. A kérdés most az, vajon a Shiba Inu (SHIB) vagy a Chainlink (LINK) lehet-e a következő nagy dobás?
2025. 09. 21. 19:00
Megosztás:

Jön a lehűlés

A jövő héten véget ér az őszi nyár: többfelé kell esőre készülni, a szél élénk, olykor erős lesz és a hőmérséklet is jelentősen visszaesik. A hét végén csökken a csapadék esélye, de a hőmérséklet csúcsértéke már csak 20 Celsius-fok körül alakul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 09. 21. 18:00
Megosztás: