A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

Komoly mérföldkövet ünnepelhet a Stadler: eladták a 2500. FLIRT típusú vonatot, amelyből több mint 900 jármű gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is részt vett. Mintegy 20 évvel az első jármű megrendelése után a FLIRT ma már 21 országban teljesít szolgálatot - az északi sarkkörtől Magyarországon át, egészen Észak-Afrikáig. A modell igazi nemzetközi bestseller lett, köszönhetően annak, hogy a jármű nem csak innovatív tervezés eredménye, de teljesítménye és minősége is kiemelkedő. A FLIRT-ök Magyarországon 2007 óta közlekednek, a MÁV-START és a GYSEV vonalain összesen 143 motorvonat szállítja az utasokat. A FLIRT flotta a MÁV teljes futásteljesítményének mintegy negyedét adja, átlagosan 94%-os, kiemelkedően magas rendelkezésre állás mellett.

A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

A legutóbbi FLIRT típusra érkezett megrendelésnek köszönhetően a Stadler korszakos mérföldkőhöz érkezett. Az olasz Valle d’Aosta régió négy FLIRT motorvonatos szerződésével a vállalatcsoport a 2500-adik FLIRT vonatát értékesítette. A FLIRT a Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (magyarul gyors, könnyű, intercity- és regionális vonat) rövidítése. A jármű a modern vasúti szállítás egyik legnépszerűbb és legsikeresebb megoldásaként ismert.

Az első FLIRT típus egy négy részes csuklós járműként kezdte meg a pályafutását, amelynél a hajtás a két szélső forgóvázban kapott helyet. A tervezés a GTW típusnál már jól bevált koncentrált hajtás elvét követte, ugyanakkor annak elhelyezése már a jármű két végén történt. Ennek eredménye az egész jármű hosszában elérhető igen tágas és alacsonypadlós utastér lett, amely új standardot hozott létre a regionális motorvonatok piacán. Az innovatív megoldás elsőként a Svájci Szövetségi Vasúttársaság elővárosi vonalán debütált, ahonnan a Stadler számára már nem volt megállás.

Az elmúlt 20 év során a járműtípus számos fejlesztést kapott, és a hajtástechnológiát illetően is számos változatot dolgozott ki a vállalatcsoport. A tisztán villamos hajtás mellett már hidrogén, akkumulátor és dízel hajtásmodulok is elérhetőek, illetve ezek különböző hibrid megoldásai. A típushoz kapcsolódó legújabb újdonság a Stadler saját vonatbefolyásoló rendszer fejlesztése, amelynek köszönhetően egy magas mértékben digitalizált járművet kap az üzemeltető. A FLIRT összességében egy rendkívül fontos katalizátora volt a Stadler fejlődésének és sikertörténetének az elmúlt évtizedekben.

„Amikor bemutattuk a FLIRT vonatot, elképesztően nagy hatású koncepciónak számított. A tény, hogy a nagyobb járműgyártók mind minket kezdtek utánozni, egyrészt büszkeséggel töltött el minket, másrészt pedig motivációt jelentettek a további innovációkhoz. A FLIRT sikere egyértelműen a csapatunk sikere, és továbbra is azon dolgozunk, hogy tovább tökéletesítsük a megoldásainkat. „A 2500. FLIRT vonat eladása jelentős mérföldkő a Stadler számára, mely megerősíti, hogy a járműveink kiemelkedő minőséggel és teljesítménnyel rendelkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a FLIRT modellt világszerte nagyra értékelik a vasúttársaságok és az ügyfeleink, és hogy a járműtípus segít hatékonyabbá és vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést” - mondta el Peter Spuhler, a Stadler igazgatóságának elnöke.

Svájcból Magyarországon át a nagyvilágba

A FLIRT modell sikertörténete a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) megrendelésével kezdődött 2002-ben. A Stadler 12 FLIRT vonatra kapott megrendelést a Stadtbahn Zug, és további 30 FLIRT vonatra a Basel S-Bahn számára. Az eredeti kivitelt nagyjából két év múlva helyezték üzembe, és nagyon népszerűnek bizonyult az utasok körében.

Magyarországon a FLIRT története 2007-ben kezdődött, amikor a Stadler átadta a MÁV részére az első motorvonatot, amelyet 2018-ig további 142 követett. A svájci vállalatcsoport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy a hazai megrendeléseket mindig a lehető legnagyobb hazai hozzáadott érték mellett tudja megvalósítani, amelynek következtében 2009-ben létrejött a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme is, amely viszont nem csak a hazai piacon rendelt járművek gyártásába kapcsolódott be. Az eddig megrendelt 2500 db járműből a hazai üzem összesen 912 FLIRT vonat gyártásában vett részt, az indulás óta pedig 3675 db FLIRT kocsiszekrény hagyta el a vállalat kapuit. Ezt a teljesítményt a magyar munkavállalók 28 ezer tonna alumínium felhasználásával és 6 millió munkaóra befektetésével valósították meg.

A FLIRT vonat nemcsak a svájci és magyar piacot hódította meg, hanem nemzetközi szinten is kedvező fogadtatásban részesült. Norvégia a FLIRT vonatok egyik legfontosabb értékesítési piacává vált. A norvég állami vasút, az NSB összesen 150 FLIRT kocsit rendelt Oslo környékére elővárosi- és intercity használatra. A FLIRT vonatok által kiszolgált területen az utasszám 20%-kal emelkedett minden egyéb menetrendbeli vagy útvonal-módosítás nélkül. Mostanra minden második norvég utas Stadler vonaton utazik. Idén márciusban az állami tulajdonban lévő Norske tog újabb szerződést írt alá a Stadler vállalattal további maximum 100 FLIRT vonat gyártására és leszállítására. A Svájcon kívüli legnagyobb FLIRT flotta Németországban közlekedik, ahol csaknem 500 egységet üzemeltetnek különböző vasúttársaságok. Mára a Stadler FLIRT járművei 21 országban szelik a síneket az északi sarkkörtől Észak-Afrikáig.

A siker titka a moduláris szerkezet

A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív dizájnt bevált technológiákkal ötvözik. Ráadásul a Stadler moduláris koncepciójának köszönhetően hihetetlenül sokoldalúak is. A FLIRT nagy teljesítményű hajtásrendszere, kiváló gyorsulási és fékezési képességei, valamint az ergonomikus járműirányítás, kényelmes belső kialakítása és moduláris elrendezése révén költséghatékony választ jelent az urbanizáció követelményeire, és a közlekedési piacra nehezedő egyre növekvő nyomásra.

A FLIRT vonat megbízható, bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony megoldást kínál, amelyet az ügyfelek igényeinek megfelelően lehet személyre szabni. Ennek az elvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy minden vonatot a regionális és helyközi személyszállítás követelményeihez lehet igazítani.

A hajtásrendszerek széles választéka

2015-ben Olaszország Valle d’Aosta régiója rendelte meg az első kétféle hajtási rendszerrel felszerelt FLIRT vonatot. Mára a Stadler FLIRT modellje a hajtásrendszerek széles választékát kínálja az ügyfelek igényeinek kielégítésére, amelyek környezetbarátak és hatékonyak is.

A teljesen elektromos, dízel vagy vegyes üzemű modellek mellett a Stadler alternatív meghajtású, például akkumulátoros és hidrogén-üzemű modelleket is kínál. A cég 55 akkumulátoros üzemű FLIRT Akku vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) számára, további 58-at pedig a DB Regio-nak Németországba. Emellett a vállalat most teszteli az első hidrogén-üzemű FLIRT vonatot az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára. Az akkumulátoros üzemű FLIRT modellel a Stadler tartja az akkumulátoros üzemű vonattal akkumulátoros üzemmódban megtett leghosszabb út világrekordját is.

Csaknem 4,5 milliárd forintos beruházást hajt végre a Gyulahús Kft.

Csaknem 4,5 milliárd forint értékű technológiai fejlesztést hajt végre a Gyulahús Kft. a következő három évben - jelentette be az önkormányzati tulajdonú cég kedden sajtótájékoztatón.
2025. 09. 03. 06:30
Megosztás:

A Mastercard szerint a kriptó nem fenyegetés, hanem lehetőség: így építik be a digitális eszközöket a globális fizetési rendszerbe

A Mastercard nem tekinti versenytársnak a kriptovalutákat, sőt: szerintük a digitális eszközök éppen hogy kiegészítik a már évtizedek óta működő kártyás fizetési rendszert. A cég európai kriptofelelőse szerint a cél nem a pénzügyi világ felforgatása, hanem a meglévő infrastruktúra gazdagítása és korszerűsítése – mindezt a stabilcoinokra és okosszerződésekre építve.
2025. 09. 03. 06:00
Megosztás:

Dán Európa-ügyi miniszter: az EU-bővítés fokozza Európa biztonságát

Az Európai Unió bővítése kulcsfontosságú az unió megerősítésében, és hozzájárulhat a kontinens biztonságának és stabilitásának növeléséhez - jelentette ki Marie Bjerre, Dánia európai ügyekért felelős minisztere az uniós tagállamok európai ügyekért felelős minisztereinek koppenhágai informális találkozóját követően, az EU soros dán elnökségének a témáról kiadott közleménye szerint.
2025. 09. 03. 05:30
Megosztás:

ÉKM-MKIF: elindult az M1-es autópálya bővítése

Szeptember elsejével elindultak a főpálya bővítési munkálatai az M1-es autópályán - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közös közleményben kedden az MTI-vel .
2025. 09. 03. 04:30
Megosztás:

Bitcoin árfolyam újra átlépte a 111 ezres szintet - fordulat a kriptovaluta piacon?

Erőteljes lendülettel indult a szeptember a kriptopiacon, élén a Bitcoinnal, amely a hónap eleji bizonytalanságok ellenére újra 111 ezer dollár fölé kapaszkodott. A hagyományos részvénypiacok gyengébb rajtja sem tudta megtörni a kriptoeszközök emelkedő lendületét, miközben a befektetők már a pénteki amerikai munkaerőpiaci adatokra fókuszálnak. Vajon eljött az ideje a kamatcsökkentésnek?
2025. 09. 03. 04:00
Megosztás:

Bővíti a felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP

A mesterséges intelligencia fejlődése érdekében bővíti szuverén felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP, erre az elkövetkező tíz évben 20 milliárd eurót fordít - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 09. 03. 03:30
Megosztás:

Új fejezet a teherautó-abroncsok világában: nagyobb futásteljesítmény, alacsonyabb gördülési ellenállás, fenntarthatóbb anyagok

A Goodyear bemutatja a KMAX GEN-3 teherabroncs-családot, amely a vállalat egyik legsikeresebb termékvonalának legújabb generációja. Az új abroncsok a korábbi verzió bizonyított teljesítményére építenek, de számos olyan fejlesztést vonultatnak fel, amelyek még hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszik a közúti szállítást.
2025. 09. 03. 03:00
Megosztás:

Kijött a rendelet: nagyot változnak jövőre a hitelezés szabályai

Megjelent hétfő este a Magyar Közlönyben a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót (JTM) érintő rendeletmódosítás, amelyről a Magyar Nemzeti Bank korábban közleményben számolt be. Egy, az önerőt érintő változás már kedden hatályba lép, a JTM-re vonatkozó változások pedig januárban lépnek életbe. A Bank360 összefoglalta a legfontosabb részleteket.
2025. 09. 03. 02:00
Megosztás:

Rossz hír a vidéken élő nyugdíjasoknak - a Budapestiek megúszták!

Egy térképen szemléltetjük (forrás: Grantis Blog), hogy jelenleg hogyan alakulnak az átlagos nyugdíjösszegek Magyarország különböző térségeiben. Emellett hasznos tanácsokat is adunk arra, hogyan növelheted majdani állami nyugdíjad összegét, mire eléred a nyugdíjkorhatárt.
2025. 09. 03. 01:30
Megosztás:

Nyugdíjasok életkilátásai Magyarországon: anyagi kényszer, infláció, bizonytalanság

A középkorú magyarok nagy része nyugdíjasként is dolgozna, leginkább anyagi okokból, a K&H biztos jövő reprezentatív kutatása szerint. A felmérésből kiderül: az infláció, a megtakarítások értékvesztése és a gazdasági bizonytalanságok komoly aggodalmat keltenek, miközben óvatos optimizmus is megjelenik a jövőbeli megélhetéssel kapcsolatban.
2025. 09. 03. 01:00
Megosztás:

Az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye hatodik hónapja csökkent

Augusztusban zsinórban a hatodik hónapban csökkent az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye az Ellátásilánc-menedzsment Intézet (Institute for Supply Management - ISM) havi rendszeres "Report On Business" felmérésének kedden közzétett adatai alapján.
2025. 09. 03. 00:05
Megosztás:

Andrej Babis szerint nem szabad megismétlődnie a politikusok elleni támadásoknak

Az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciójának (ANO) elnöke, Andrej Babis szerint a mozgalom igyekszik pozitív választási kampányt folytatni, s a politikusok elleni támadásoknak már nem szabad megismétlődniük. A volt cseh kormányfő erről abban a videóban beszélt, amelyet kedden jelentetett meg az X-en.
2025. 09. 02. 23:30
Megosztás:

Miközben elemzők 5 dolláros XRP-célárat emlegetnek, a „smart money” csendben átvándorol ebbe az új, robbanásszerű növekedési potenciállal rendelkező kriptóba

Miközben a szakértők új célárakat tűznek ki az XRP jövőjére nézve, egy másik kriptovaluta kezd egyre nagyobb érdeklődést kiváltani a befolyásos befektetők körében.
2025. 09. 02. 23:00
Megosztás:

Range Rover és Range Rover Sport modelleket hív vissza a gyártó

A Jaguar Land Rover (JLR) önkéntes biztonsági intézkedésként visszahívja azokat a 2014 és 2017 közötti évjáratú Range Rover (L405) és Range Rover Sport (L494) modelleket, amelyeket az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Kanadában helyeztek forgalomba - közölte a gyártó kedden az MTI-vel.
2025. 09. 02. 21:00
Megosztás:

Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedden estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 02. 20:00
Megosztás:

Kevesebben dolgoznak Magyarországon, de válságról még szó sincs

2025 júliusában a magyar munkaerőpiacon közel 30 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma az előző évhez képest, ami a teljes, 4,7 milliós foglalkoztatotti létszámhoz viszonyítva 1%-os visszaesést sem jelent. Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője szerint ez a csökkenés egyelőre nem nevezhető egy rendszerszintű válság kezdetének. Inkább a gazdaság lassulásának a következménye, amely különböző iparágakat eltérő mértékben érint. Valódi problémáról akkor lehet majd beszélni, ha ez a trend a következő egy évben is folytatódik.
2025. 09. 02. 19:30
Megosztás:

Rekordszintre emelkedtek a védelmi kiadások az EU-ban tavaly

Rekordszintre, 343 milliárd euróra emelkedtek az Európai Unió 27 tagállamának védelmi kiadásai tavaly, ez 19 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, és az unió GDP-jének 1,9 százalékát tette ki - áll az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) kedden közzétett éves jelentésében.
2025. 09. 02. 19:00
Megosztás:

Szerdától megszüntetik a folyadékokra vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren

Szerdától megszüntetik a kézipoggyászban szállítható folyadékok mennyiségére vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren - közölte kedden az Avram Iancu Nemzetközi Repülőtér.
2025. 09. 02. 18:30
Megosztás:

Befektetők, figyelem! így érdemes támogatni az egészségügyi startupokat

Közép- és Kelet-Európa kedvező adottságokat kínál az egészségügyi innovációhoz: világszínvonalú tudásbázis áll rendelkezésre, alacsonyak a működési költségek, és sok a lendületesen növekedő startup vállalkozás – mégis sok ígéretes vállalkozás reked meg a növekedés útján. Az EU támogatásával megvalósuló Healthy Investment Central and Eastern Europe (HICEE) projekt keretében most egy olyan útmutató jelent meg, amely kézzelfogható segítséget nyújt a nemzetközi befektetőknek ahhoz, hogy felfedezzék a régióban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
2025. 09. 02. 18:00
Megosztás:

Már 100 partnerrel működik együtt a Díjnet – új funkció segíti a rendszeres civil adományozást

A Díjnet Zrt. fontos mérföldkőhöz ért: már 100 partnerrel együttműködve biztosítja elektronikus számlakezelési és adományozási szolgáltatásait egyetlen digitális felületen – 33 közüzemi és egyéb szolgáltatót, valamint 67 civil szervezetet köt össze a felhasználóival. Az új AdományPlusz funkcióval a felhasználók mostantól civil szervezetek elektronikus hírleveleit is kezelhetik dijnet.hu fiókjukban, és egyidejűleg adományozhatnak is.
2025. 09. 02. 17:30
Megosztás: