A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

Komoly mérföldkövet ünnepelhet a Stadler: eladták a 2500. FLIRT típusú vonatot, amelyből több mint 900 jármű gyártásában a Stadler szolnoki üzeme is részt vett. Mintegy 20 évvel az első jármű megrendelése után a FLIRT ma már 21 országban teljesít szolgálatot - az északi sarkkörtől Magyarországon át, egészen Észak-Afrikáig. A modell igazi nemzetközi bestseller lett, köszönhetően annak, hogy a jármű nem csak innovatív tervezés eredménye, de teljesítménye és minősége is kiemelkedő. A FLIRT-ök Magyarországon 2007 óta közlekednek, a MÁV-START és a GYSEV vonalain összesen 143 motorvonat szállítja az utasokat. A FLIRT flotta a MÁV teljes futásteljesítményének mintegy negyedét adja, átlagosan 94%-os, kiemelkedően magas rendelkezésre állás mellett.

A Stadler eladta a 2500. FLIRT motorvonatot

A legutóbbi FLIRT típusra érkezett megrendelésnek köszönhetően a Stadler korszakos mérföldkőhöz érkezett. Az olasz Valle d’Aosta régió négy FLIRT motorvonatos szerződésével a vállalatcsoport a 2500-adik FLIRT vonatát értékesítette. A FLIRT a Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (magyarul gyors, könnyű, intercity- és regionális vonat) rövidítése. A jármű a modern vasúti szállítás egyik legnépszerűbb és legsikeresebb megoldásaként ismert.

Az első FLIRT típus egy négy részes csuklós járműként kezdte meg a pályafutását, amelynél a hajtás a két szélső forgóvázban kapott helyet. A tervezés a GTW típusnál már jól bevált koncentrált hajtás elvét követte, ugyanakkor annak elhelyezése már a jármű két végén történt. Ennek eredménye az egész jármű hosszában elérhető igen tágas és alacsonypadlós utastér lett, amely új standardot hozott létre a regionális motorvonatok piacán. Az innovatív megoldás elsőként a Svájci Szövetségi Vasúttársaság elővárosi vonalán debütált, ahonnan a Stadler számára már nem volt megállás.

Az elmúlt 20 év során a járműtípus számos fejlesztést kapott, és a hajtástechnológiát illetően is számos változatot dolgozott ki a vállalatcsoport. A tisztán villamos hajtás mellett már hidrogén, akkumulátor és dízel hajtásmodulok is elérhetőek, illetve ezek különböző hibrid megoldásai. A típushoz kapcsolódó legújabb újdonság a Stadler saját vonatbefolyásoló rendszer fejlesztése, amelynek köszönhetően egy magas mértékben digitalizált járművet kap az üzemeltető. A FLIRT összességében egy rendkívül fontos katalizátora volt a Stadler fejlődésének és sikertörténetének az elmúlt évtizedekben.

„Amikor bemutattuk a FLIRT vonatot, elképesztően nagy hatású koncepciónak számított. A tény, hogy a nagyobb járműgyártók mind minket kezdtek utánozni, egyrészt büszkeséggel töltött el minket, másrészt pedig motivációt jelentettek a további innovációkhoz. A FLIRT sikere egyértelműen a csapatunk sikere, és továbbra is azon dolgozunk, hogy tovább tökéletesítsük a megoldásainkat. „A 2500. FLIRT vonat eladása jelentős mérföldkő a Stadler számára, mely megerősíti, hogy a járműveink kiemelkedő minőséggel és teljesítménnyel rendelkeznek. Büszkék vagyunk arra, hogy a FLIRT modellt világszerte nagyra értékelik a vasúttársaságok és az ügyfeleink, és hogy a járműtípus segít hatékonyabbá és vonzóbbá tenni a vasúti közlekedést” - mondta el Peter Spuhler, a Stadler igazgatóságának elnöke.

Svájcból Magyarországon át a nagyvilágba

A FLIRT modell sikertörténete a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) megrendelésével kezdődött 2002-ben. A Stadler 12 FLIRT vonatra kapott megrendelést a Stadtbahn Zug, és további 30 FLIRT vonatra a Basel S-Bahn számára. Az eredeti kivitelt nagyjából két év múlva helyezték üzembe, és nagyon népszerűnek bizonyult az utasok körében.

Magyarországon a FLIRT története 2007-ben kezdődött, amikor a Stadler átadta a MÁV részére az első motorvonatot, amelyet 2018-ig további 142 követett. A svájci vállalatcsoport kiemelt figyelmet fordított arra is, hogy a hazai megrendeléseket mindig a lehető legnagyobb hazai hozzáadott érték mellett tudja megvalósítani, amelynek következtében 2009-ben létrejött a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme is, amely viszont nem csak a hazai piacon rendelt járművek gyártásába kapcsolódott be. Az eddig megrendelt 2500 db járműből a hazai üzem összesen 912 FLIRT vonat gyártásában vett részt, az indulás óta pedig 3675 db FLIRT kocsiszekrény hagyta el a vállalat kapuit. Ezt a teljesítményt a magyar munkavállalók 28 ezer tonna alumínium felhasználásával és 6 millió munkaóra befektetésével valósították meg.

A FLIRT vonat nemcsak a svájci és magyar piacot hódította meg, hanem nemzetközi szinten is kedvező fogadtatásban részesült. Norvégia a FLIRT vonatok egyik legfontosabb értékesítési piacává vált. A norvég állami vasút, az NSB összesen 150 FLIRT kocsit rendelt Oslo környékére elővárosi- és intercity használatra. A FLIRT vonatok által kiszolgált területen az utasszám 20%-kal emelkedett minden egyéb menetrendbeli vagy útvonal-módosítás nélkül. Mostanra minden második norvég utas Stadler vonaton utazik. Idén márciusban az állami tulajdonban lévő Norske tog újabb szerződést írt alá a Stadler vállalattal további maximum 100 FLIRT vonat gyártására és leszállítására. A Svájcon kívüli legnagyobb FLIRT flotta Németországban közlekedik, ahol csaknem 500 egységet üzemeltetnek különböző vasúttársaságok. Mára a Stadler FLIRT járművei 21 országban szelik a síneket az északi sarkkörtől Észak-Afrikáig.

A siker titka a moduláris szerkezet

A FLIRT vonatok az intelligens, innovatív dizájnt bevált technológiákkal ötvözik. Ráadásul a Stadler moduláris koncepciójának köszönhetően hihetetlenül sokoldalúak is. A FLIRT nagy teljesítményű hajtásrendszere, kiváló gyorsulási és fékezési képességei, valamint az ergonomikus járműirányítás, kényelmes belső kialakítása és moduláris elrendezése révén költséghatékony választ jelent az urbanizáció követelményeire, és a közlekedési piacra nehezedő egyre növekvő nyomásra.

A FLIRT vonat megbízható, bevált rendszermodulokra épül, így költséghatékony megoldást kínál, amelyet az ügyfelek igényeinek megfelelően lehet személyre szabni. Ennek az elvnek az egyik legnagyobb előnye, hogy minden vonatot a regionális és helyközi személyszállítás követelményeihez lehet igazítani.

A hajtásrendszerek széles választéka

2015-ben Olaszország Valle d’Aosta régiója rendelte meg az első kétféle hajtási rendszerrel felszerelt FLIRT vonatot. Mára a Stadler FLIRT modellje a hajtásrendszerek széles választékát kínálja az ügyfelek igényeinek kielégítésére, amelyek környezetbarátak és hatékonyak is.

A teljesen elektromos, dízel vagy vegyes üzemű modellek mellett a Stadler alternatív meghajtású, például akkumulátoros és hidrogén-üzemű modelleket is kínál. A cég 55 akkumulátoros üzemű FLIRT Akku vonatot szállít a Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) számára, további 58-at pedig a DB Regio-nak Németországba. Emellett a vállalat most teszteli az első hidrogén-üzemű FLIRT vonatot az amerikai San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) számára. Az akkumulátoros üzemű FLIRT modellel a Stadler tartja az akkumulátoros üzemű vonattal akkumulátoros üzemmódban megtett leghosszabb út világrekordját is.

Ezúttal is kamattartás az MNB-től

Ma sem változott a kamatszint. A várakozásoknak megfelelően ma sem változtak a kamatszintek, az alapkamat 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét 5,50 százalékon, míg az overnight fedezett hitel kamata 7,50 százalékon maradt.
2025. 07. 23. 11:00
Megosztás:

Vegyesen zártak kedden az amerikai indexek

Vegyesen zártak kedden az amerikai indexek. Az S&P 500 csekély emelkedéssel újabb csúcsra kapaszkodott. A Nasdaq Composite 0,4%-kal feljebb került, míg a Dow Jones ugyanennyivel csökkent. A napokban leginkább a kereskedelmi háborúval kapcsolatos fejlemények és a vállalati gyorsjelentések mozgatják a piacokat.
2025. 07. 23. 10:00
Megosztás:

A 300 000 dolláros Bitcoin hamarabb megérkezhet, mint gondolnánk – ez a 3 altcoin kínálhatja a legnagyobb áttörő nyereséget

Az elmúlt hetekben a piac zöldbe borult, a Bitcoin dominanciája pedig magával húzta az altcoinokat a bikás lendületében.
2025. 07. 23. 09:00
Megosztás:

MÁV FLIRT mérföldkő: 300 millió megtett kilométer, 250 millió euró energiamegtakarítás, 2 millió tonnával kevesebb CO₂

A Stadler FLIRT 123 db egységből álló flottája meghaladta a 300 millió megtett kilométert a MÁV kötelékében. A még csak élettartama harmadánál járó flotta korszerű villamos vontatásának köszönhetően már most megtakarította saját beszerzési árának harmadát a MÁV számára. A 2007 óta forgalomban lévő járművek új sztenderdeket teremtettek a hazai vasúti közlekedésben, növelték az utasforgalmat, és eddig mintegy 2 millió tonnával csökkentették a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátást.
2025. 07. 23. 08:00
Megosztás:

Stratégiai partnerség az IAI-jal a Spacecom adósságrendezésére

A 4iG Nyrt. és az Israel Aerospace Industries Ltd. (IAI) közösen kidolgozott javaslatot nyújtottak be az AMOS műholdrendszereket üzemeltető és fejlesztő, izraeli tőzsdén jegyzett Space-Communication Ltd. (SpaceCom) kötvényadósságának átfogó rendezésére. A vállalatok közös fellépésének célja a SpaceCom működőképességének és pénzügyi stabilitásának hosszú távú biztosítása.
2025. 07. 23. 07:00
Megosztás:

A valaha volt legnagyobb szuverén panda-kötvény kibocsátást hajtotta végre hazánk a kínai piacon

Magyarország a mai napon jelentős kereslet és kedvező árazás mellett bocsátott ki 3 és 5 éves futamidejű, kínai renminbiben denominált kötvény-sorozatot. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szervezésében megvalósuló sikeres tranzakció keretében összesen 5 milliárd RMB értékben keltek el a magyar szuverén devizakötvények.
2025. 07. 23. 06:00
Megosztás:

A gyermekes háztartásokban népszerűbbek a streaming szolgáltatások

Lényegesen többet költenek a gyermekes családok hírközlési szolgáltatásokra, mint más háztartások – mutat rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2024-es felmérése. A többletköltség elsődleges oka, hogy a gyermeket nevelők jellemzően több ilyen szolgáltatást vesznek igénybe – streamingelni például a gyermektelen háztartások mindössze 18 százaléka szokott, míg a kettő vagy többgyermekesek körében ez az arány már 69 százalék.
2025. 07. 23. 05:00
Megosztás:

Csökkent a kötelező tartalékráta

A Monetáris Tanács a mai kamatdöntő ülésén sem változtatott az irányadó kamatokon. A jegybanki alapkamat továbbra is 6,50 százalékon áll. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott meglepetést, megfelelt a széles körű elemzői konszenzusnak.
2025. 07. 23. 04:00
Megosztás:

Tényleg csak a jutalék érdekli az ingatlan ügynököket?

Az ingatlanközvetítés egy szakma, és mint minden szakmában, ebben is dolgoznak megbízható szakemberek, de olyanok is, akik csak rontják a szakma megítélését. Az utóbbiakkal kapcsolatba kerülő ügyfelek gyakran csalódottan vonják le a következtetést: „minden közvetítő egyforma, csak a jutalék érdekli őket”. De valóban így van?
2025. 07. 23. 03:00
Megosztás:

6 dolog, amit tudnod kell, ha figyelmen kívül hagyod a tartozásodat

Sokan próbálják elkerülni a szembenézést a tartozásaikkal. Halogatnak, nem veszik át a leveleket, nem reagálnak a bank vagy a követeléskezelő megkeresésére. Általában az adós már csak akkor kér segítséget, amikor a végrehajtás már elindult, és jelentős anyagi és jogi hátrányban van. dr. Nagy Rudolf ügyvéd írása.
2025. 07. 23. 02:00
Megosztás:

Súlyos nyugdíjtévedésben vannak a magyarok és ez sokba kerül

Egy új, országos felmérés szerint a magyar felnőttek túlnyomó többsége az időskori anyagi biztonságát fenyegető tévedésben van, ugyanis a valóságoshoz képest sokkal rosszabbnak gondolják az önkéntes nyugdíjpénztárak által elért hozamokat. Ez a tévhit azt is gátolhatja, hogy időben elkezdjék a rendszeres nyugdíjcélú takarékoskodást.
2025. 07. 23. 01:00
Megosztás:

A Binance lázba hozta a Toshi követőtáborát

A Toshi és a Binance.US interakciója az X közösségi hálón ismét felkeltette a kereskedők érdeklődését a projekt iránt. Ez volt az első alkalom, hogy a Binance.US nyilvánosan tudomásul vette a Toshi létezését, ami bőven elég volt ahhoz, hogy a Toshi közössége spekulációba kezdjen.
2025. 07. 23. 00:01
Megosztás:

Befejeződött az aratás Békés vármegyében

Befejeződött az aratás Békésben, a termésátlagok jóval elmaradnak az előző évekétől. A vihar a napraforgót, az aszály a kukoricát károsítja.
2025. 07. 22. 23:00
Megosztás:

Kijöttek az Otthon Start lakáshitel részletei

Megjelent hétfőn este a kormany.hu oldalon az Otthon Start hitelprogram jogszabálytervezete. Az alapfeltételek nem változtak: az állam 50 millió forintos, legfeljebb 3 százalékos, fix kamatozású kölcsönt biztosít legfeljebb 25 évre, de számos, eddig nyitott kérdésre ad választ a tervezet - írja közleményében a Bank360.
2025. 07. 22. 22:00
Megosztás:

Európa mentette meg a Coca-Cola második negyedévét

Az üdítőitalairól ismert vállalat az idei második negyedévben 12,54 milliárd dollár árbevételt ért el, ami 1%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Az egy részvényre jutó nyereség 87 cent lett.
2025. 07. 22. 21:00
Megosztás:

Milliárdos kiesést jelentenek a vámok a General Motors-nak

A General Motors az idei második negyedévben 47,1 milliárd dollár bevételt ért el, ami 1,8%-os visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A nyereség 35%-kal, 1,9 milliárd dollárra csökkent. A gyenge teljesítmény ellenére a vállalatnak sikerült felülmúlnia az elemzői várakozásokat.
2025. 07. 22. 20:00
Megosztás:

Pesszimistábbá váltak az amerikai fogyasztók

A Conference Board fogyasztói bizalmi indexe júniusban 5,4 ponttal romlott, és a májusi 98,4-ről 93,0-ra esett vissza.
2025. 07. 22. 19:00
Megosztás:

A világ legnagyobb vízerőműve épül Tibeten

Li Csiang kínai miniszterelnök 2025. július közepén ünnepélyesen bejelentette, hogy Kína megkezdi a világ eddigi legnagyobb vízerőművének építését Tibetben, a Yarlung Tsangpo folyón. A projekt hivatalos engedélyét még 2024 decemberében kapta meg, de a kivitelezés konkrét elindítására csak most került sor. A beruházás célja, hogy Kína újabb lépést tegyen a karbonsemleges gazdaság felé, valamint megerősítse stratégiai pozícióját a megújuló energiaforrások piacán.
2025. 07. 22. 18:00
Megosztás:

Lazítanának az amerikai bankok szabályozásán

Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter hétfőn mélyrehatóbb reformokat szorgalmazott az általa elavultnak nevezett pénzügyi szabályozási rendszerben.
2025. 07. 22. 17:00
Megosztás:

Trump nagyszabású törvénye miatt bedől az USA?

Donald Trump elnök nemrégiben elfogadott adó- és kiadási törvénye tíz év alatt 3400 milliárd dollárral növeli az Egyesült Államok költségvetési hiányát, és több millió embert hagy egészségügyi ellátás nélkül – derül ki a független Kongresszusi Költségvetési Hivatal (CBO) új becsléséből.
2025. 07. 22. 16:00
Megosztás: