Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docense kiemelte, hogy az Alkotmánybíróság döntésében megfogalmazott elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít. Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatója szerint az Alkotmánybíróság döntése önmagában nem jelenti a klímaügy győzelmét, ugyanakkor jó esélyt ad egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására 2026. június végéig.

Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

A határozat röviden

Az Alkotmánybíróság 2025. június 4-én közzétett határozatában megállapította, hogy a klímavédelemről szóló 2020. évi XLIV. törvény (Klímatv.) 3. § (1) bekezdése alaptörvény-ellenes, és azt 2026. június 30-i hatállyal megsemmisítette. Továbbá megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet idézett elő azzal, hogy nem szabályozta átfogóan és kifejezetten a Kárpát-medence és Magyarország sajátosságainak megfelelően a klímaváltozást előidéző üvegházhatás kibocsátású gázok csökkentésének hagyományos kibocsátás szabályozásán túli eszközeit (mitigáció), a klímaváltozás következményeihez történő alkalmazás eszközeit (adaptáció), valamint a klímaváltozás következményeivel szembeni ellenállóképesség növelésének eszközeit (reziliencia), ideértve azok jogon túli (a fenntartható fejlődési keretrendszer bevezetéséhez szükséges) elemeit is. Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2026. június 30. napjáig tegyen eleget.

Háttér

Az Országgyűlés csaknem pontosan öt éve törvényt hozott a klímavédelemről. A törvény preambulumában kimondott célja, hogy jogi kereteket adjon a klímaváltozás hatásainak csökkentéséhez és a hozzájuk való alkalmazkodáshoz „a környezeti örökségünk védelme, a magyar emberek és nemzedékek együttes erőfeszítései eredményének megőrzése, valamint a magyar nemzet Kárpát-medencében való megmaradásának biztosítása érdekében”.

Magyar parlamenti képviselők egy — a képviselők létszámának negyedét elérő — csoportja 2021 szeptemberében utólagos normakontroll indítványt terjesztett be az Alkotmánybírósághoz, melyben indítványozták a törvény megsemmisítését, amiért az álláspontjuk szerint ellentétes az egészséges környezethez való joggal, valamint az Alaptörvény P) cikkével, amely a jövő nemzedékek védelmének kötelezettségét rója az államra.

Érvelésük szerint a törvény szövege nemzetközi összehasonlításban igen rövid, mindössze 5 paragrafusból áll, amely nem határoz meg végrehajtási garanciákat, felelősségi köröket, felelős intézményeket, vonatkozó határidőket, amely biztosíthatná, hogy a törvény által kitűzött nettó klímasemlegességi cél reálisan teljesíthető legyen a kitűzött határidőre. A 2030-ra szóló köztes kibocsátáscsökkentési cél pedig szerintük túlságosan megengedő, ezért az érdemi klímavédelmi (kibocsátáscsökkentési) intézkedések terhét a jövő nemzedékekre hárítja.

Az indítványt, valamint annak 2024. decemberi kiegészítését jegyző képviselők további kifogása volt, hogy a törvény nem felel meg a Párizsi Klímaegyezményben rögzített, a magyar Országgyűlés által 2016-ban ratifikált vállalásoknak, illetve elmarad azoktól a követelményektől, amelyeket az Emberi Jogok Európai Bírósága az Egyezmény hatálya alatt a Részes Felek számára az éghajlatváltozás elleni védelemmel kapcsolatos nemzeti intézkedések tekintetében állapított meg a 2024-ben a Verein KlimaSeniroinnen v Svájc ügyben hozott ítéletében. Az ítéletben rögzített jogi elvárások az Egyezmény többi részes fele, köztük Magyarország számára is, irányadóak az Egyezmény értelmezése körében, és így a nemzeti éghajlatvédelmi intézkedések megfogalmazásában is.

Az Alkotmánybíróság határozata az első magyarországi klímaperben hozott döntés. Hasonló klímaperek egyre nagyobb számban zajlanak világ- és Európa-szerte, amelyben egy nemzeti bíróság az adott ország üvegházhatásúgáz-kibocsátáscsökkentési intézkedéseinek megfelelőségét vizsgálja emberi jogi (alkotmányjogi) szempontból.

„Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény” – Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docensének gyorselemzése:

A döntés kimondja, hogy a Klímatörvény elavulttá vált, hiszen a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési cél olyannyira megengedő volt, hogy évekkel korábban teljesült is. Az Alkotmánybíróság ezt a köztes célt megsemmisítette és alkotmányos mulasztást állapított meg, azaz jogalkotási kötelezettséget írt elő az Országgyűlés számára egy új célszám elfogadására és az eddigi hiányos szabályok kiegészítésére 2026. június 30-i határidővel.

A határozat kimondja, hogy a kibocsátáscsökkentés (mitigáció) mellett az államnak az Alaptörvény P) cikkéből fakadó alkotmányos feladata az adaptáció (klímahatásokhoz való alkalmazkodás), a széndioxid-elnyelő kapacitások védelme, valamint a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának megőrzése is, azaz a társadalomnak a felmelegedő éghajlathoz való rugalmas alkalmazkodóképességének a biztosítása.

Az Alkotmánybíróság azt is kimondta, hogy az éghajlatvédelmi intézkedéseket kötelező jogszabályban, mindenki számára megismerhető, betartható és számonkérhető formában kell elfogadni. Követelményként állítja, hogy a kibocsátáscsökkentési célokat a klímatudomány folyamatosan fejlődő eredményeire tekintettel kell megfogalmazni, és azokat rendszeresen felül kell vizsgálni. A klímavédelmi szabályoknak továbbá az elővigyázatosság, a megelőzés, a jövő nemzedékek iránt viselt felelősség (public trust) doktrínáját, és a szennyező fizet elvét is érvényesíteniük kell.

A Klímatörvény azonban a 2030-ra vonatkozó, túl enyhe kibocsátáscsökkentési célon túl is számos hiányosságban szenved. A fenti követelményeknek illetve alapelveknek csak egy sokkal részletesebb, pontos feladatokat és felelősségi köröket tartalmazó, azokhoz megfelelő eljárásokat és forrásokat meghatározó Klímatörvény tehetne eleget. Továbbá az adaptáció és a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának a megőrzése elképzelhetetlen a természeti tőke (például a víz, talaj, erdők, biológiai sokféleség) védelme nélkül. Ez is jelzi, hogy a fent deklarált elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít.

A határozatból az is kiolvasható, hogy az a klímajogszabály, amely nem veszi figyelembe a tudomány legújabb eredményeit a klímaváltozás hatásaival és mozgatórugóival kapcsolatban illetve a klímaváltozás elleni küzdelem legújabb jogi fejleményeit, az nemcsak szakmailag kifogásolható, hanem alaptörvény-ellenes is. 

Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény, kaptunk számos jogi támpontot arra nézve, hogy milyen elveknek kell megfelelnie egy jobb klímatörvénynek, a nagy kérdés most az, hogy milyen konkrét feladatokat, felelősségi köröket és eljárásokat látunk majd az új alkotmányos mulasztás orvoslásakor. Az Országgyűlés jogalkotási aktusát azonban nem lehet kikényszeríteni, és a környezetvédelem körében is volt már példa arra, hogy az Alkotmánybíróság jogalkotási felhívásának az Országgyűlés nem tett eleget.

Ugyanakkor az Alkotmánybíróság az indítványnak részben nem adott helyt, így például a nemzetközi szerződésbe ütközésre vonatkozó érvelésnek, továbbá a normavilágossági aggályoknak sem. Ez utóbbi ellentmondásosságára az egyik párhuzamos indokolás rá is mutat.

„Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott” – Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatójának gyorselemzése:

Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott azzal, hogy a nyúlfarknyi klímatörvénynek csak egy elemét, a 2030-as üvegházhatású gáz kibocsátási részcélra vonatkozó vonatkozó paragrafusát semmisítette meg. Így a törvény alapjai – köztük a fontos 2050-es klímasemlegességi cél és a vitatható, az atomenergiát is elfogadó klímapolitikai irány – érvényben maradtak, ami nem hozott teljes „győzelmet” sem a kormány, sem a törvényt az Alkotmánybíróság előtt megtámadók számára. 

A most meghozott döntés legfontosabb eleme, hogy az Alkotmánybíróság  szerint az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértést követett el, mert nem szabályozta megfelelően a klímaváltozás mérséklésére, az alkalmazkodásra és az ellenállóképesség növelésére szolgáló eszközöket. Ezzel viszont Alkotmánybíróság megteremtette annak esélyét, hogy a szinte rekordrövidségű magyar klímatörvény kiegészüljön azokkal az alapvetően fontos garanciális elemekkel, amelyek a saját hosszú távú céljának, a klímasemlegességnek az elérését alappal biztosíthatják. Vagyis, akár bekerülhetnek olyan, eddig hiányzó rendelkezések, mint a magyar karbonköltségvetés felállítása, egy, a klímacélokat ellenőrző független tudományos tanácsadó testület létrehozása, az új jogszabályok fenntarthatósági hatásvizsgálata, a nemzeti karbonárazás alkalmazása, a közpénzek zöldítése, vagy éppen társadalmi részvétel és szemléletformálás előírása.

Az Alkotmánybíróság a nemzedékek közötti igazságosság politikailag nehezen vitatható szempontját is behozza a döntésében, amivel erős érveket ad az ambíciózusabb fellépést követelőknek. Fontos ugyanakkor, hogy a törvénynek magának kell kialakítania és leírnia azokat a mechanizmusokat, amelyek garantálják a nemzedékek közötti igazságosság, az elővigyázatosság és megelőzés elveinek megfelelő klímapolitikai tervezés folyamatát. Vagyis nem „ki tudja minek alapján” meghozott kormánydöntéseknek kellene a célokat meghatározni — ezért nem lenne előremutató, ha egyszerűen csak beírnék az új törvénybe a korábbinál ambiciózusabb, az EU-nak már úgyis megígért 2030-as 50%-os kibocsátáscsökkentési célt. Világos, átlátható, és tudományosan megalapozott eljárásnak kell döntenie a célokról.

Aggodalomra ad okot, hogy az Alkotmánybíróság felhívásának teljesítése nem kikényszeríthető jogilag. A testület maga is utal rá, hogy egy másik felhívását — a Natura 2000 földrészletek hasznosítása során a természetvédelmi szempontok érvényesítését szolgáló biztosítékok megteremtéséről van szó — az Országgyűlés 2018(!) óta nem teljesíti. Vagyis a törvény módosítását csak politikai eszközökkel lehet kikényszeríteni, nagyon fontos tehát mostantól napirenden tartani az ügyet, és megpróbálni társadalmi támogatottságot építeni. Mert a döntés legfontosabb következménye az, hogy annak alapján most esély nyílt egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására, 2026. június végéig. Véleményem szerint a klímaváltozással foglalkozó szakmának ez kell, hogy legyen most a legfontosabb követelése a döntéshozók felé.

NVIDIA: Nagy elvárások ma, még nagyobb eltérések a jövőben

Az Nvidia a mai amerikai tőzsdezárást követően publikálja 2026-os üzleti évének második negyedéves gyorsjelentését.
2025. 08. 27. 21:00
Megosztás:

Csehország támogatja Izraelt, de nem minden lépését

Nem egyoldalú a cseh kormány viszonya Izraelhez: bár Prága támogatja Izraelt, nem ért egyet Benjámin Netanjahu miniszterelnök kormányának minden lépésével - jelentette ki Petr Fiala cseh miniszterelnök szerdán Prágában.
2025. 08. 27. 20:30
Megosztás:

Az Egyesült Államokban kissé emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban szerényen emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata az augusztus 22-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 08. 27. 19:30
Megosztás:

A német gazdaság szinte minden ágazata leépít az ifo felmérése szerint

Németországban csökkent a vállalatok foglalkoztatási hajlandósága augusztusban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése szerint.
2025. 08. 27. 19:00
Megosztás:

Hiába akarnak vállalkozni a magyarok, mégis kevesebb az új vállalkozás

Bár a vállalkozói lét megítélése továbbra is pozitív a magyarok körében, a valós vállalkozási aktivitás jelentősen esett az elmúlt egy évben. A friss adatok alapján bár a vállalkozásindítási szándék nem csökkent, a vállalkozási ötletek a korábban tapasztaltnál kisebb arányban valósulnak meg.
2025. 08. 27. 18:30
Megosztás:

Új korszak kezdődik a magyar mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

LED-falat telepít a Kultik Mozihálózat a csepeli 2-es mozitermébe, ezzel elsőként vezeti be a vetítővásznat kiváltó technológiát a közép-kelet-európai régióban. A 2025 októberében induló rendszer közvetlen fénykibocsátással működik, ami jelentősen javítja a képminőséget: valós fekete színek, nagyobb fényerő és kontraszt jellemzi. A kilenc méteres LED-panel több mint 2,2 millió képpontból áll, és HDR-kompatibilis képet jelenít meg. A technológia a 3D-vetítéseket is stabilabbá és élesebbé teszi. A terem átalakítása során mintegy 150 férőhelyes nézőtér jön létre, a vetítő- és hangrendszert pedig az új technológiához igazítotják.
2025. 08. 27. 18:00
Megosztás:

Új fokozatba kapcsol a gyermekek pénzügyi edukációjában az Erste

A szülők többsége fontosnak tartja, hogy már kisgyermekkorban beszéljenek a pénzügyekről, még akkor is, ha ez nehéz feladat nekik – derül ki az Erste felméréséből. A pénz tudatos kezelését sokan bankszámlával és zsebpénzzel támogatják, a kártyahasználat pedig egyre elterjedtebb a gyerekek körében is. A bank segít a szülőknek: az edukációs céllal létrehozott mesekönyv, a Cserebere az erdőben mellett egy, a gyerekek nyelvén megfogalmazott kisokos is megjelenik még tanévkezdés előtt. Az Erste és a Visa, a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatója együttműködésében pedig egy különleges bankkártya is elérhető: az OLED kijelzős plasztikon egy villogó rakéta jelenik meg fizetéskor, így a gyerekek játékosan tanulhatják meg a digitális pénzhasználatot.
2025. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az amerikai vámintézkedések miatt meredeken romlottak a svájci gazdasági kilátások

Erőteljesen romlottak a gazdasági kilátások Svájcban augusztusban az előző havihoz képest az UBS és a CFA Society Switzerland szerdán közzétett jelentése szerint.
2025. 08. 27. 16:30
Megosztás:

A Cronos (CRO) kriptovaluta token és a Crypto.com kriptotőzsde

A Cronos CRO token, amely nemcsak egy termék, hanem egy egész ökoszisztéma motorja. A kriptovaluták világában egyre nagyobb a verseny a blokkláncplatformok között, amelyek célja, hogy gyorsabb, olcsóbb, és decentralizáltabb megoldásokat kínáljanak a digitális gazdaság számára. Ebben a dinamikusan fejlődő térben külön figyelmet érdemel a Cronos (CRO), amely nemcsak egy egyszerű kriptovaluta, hanem a Crypto.com ökoszisztémájának alapja, valamint saját, önálló blokklánccal is rendelkezik. De mi is valójában a Cronos token, mire használható, hogyan működik, és milyen szerepet tölt be a kriptogazdaságban? Cikkünk célja, hogy minden lényeges aspektusból megvizsgálja a Cronos jelentését és értelmét – laikusok számára is érthető módon.
2025. 08. 27. 15:30
Megosztás:

Támaszt kapnak a háztartások

Júniusban a bruttó átlagbér 9,7 százalékkal nőtt éves szinten, a nettó átlagfizetés pedig 9,6 százalékkal emelkedett. Így előbbi meghaladta a 704 ezer forintot, utóbbi pedig 484 ezer forint fölé került. A bruttó kereset mediánértéke közel 568 ezer, a nettó kereset mediánértéke 395 ezer forintot tett ki, ami 10,3, illetve 10,5 százalékos növekedésnek felel meg.
2025. 08. 27. 15:00
Megosztás:

Más iparágakkal is szemezhet az amerikai kormány

Howard Lutnick kereskedelmi miniszter szerint az Egyesült Államok tulajdonrészt szerezhet védelmi cégekben, például a Lockheed Martinban.
2025. 08. 27. 14:30
Megosztás:

Küzdelem a hatalomért: Trump vs. Powell

Jerome Powell után új Fed jegybankár került Trump célkeresztjébe. Ezúttal Lisa Cookot támadja, sőt őt elvileg ki is rúgta. Azért csak elvileg, mert erősen kérdéses, hogy jogilag ezt megteheti-e az amerikai elnök, ugyanis a jegybankárok rendkívül erősen bebetonozott pozícióval rendelkeznek, még az USA elnöke is csak kivételes esetekben távolíthatja el őket - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
2025. 08. 27. 14:00
Megosztás:

9 millió forintos bírság, 308 kg megsemmisített dinnye az NKFH ellenőrzése során

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a vármegyei kormányhivatalokkal együttműködve átfogó ellenőrzési akciót indított a nyári szezonban, amelynek középpontjában a görögdinnyék álltak. A szakemberek a termékek minőségét, jelölését és nyomonkövethetőségét vizsgálták a nagykereskedőktől kezdve a kiskereskedelmi láncokon át egészen az út menti árusítóhelyekig. Az akció célja az volt, hogy a fogyasztók biztonságos, kifogástalan termékekhez jussanak, miközben a tisztességesen működő piaci szereplők érdekei is védelmet kapnak.
2025. 08. 27. 13:30
Megosztás:

Melyik a legegyszerűbb fizetési mód egy online játékban?

Magyar játékosok számára két különböző online kaszinótípus közül lehet választani: az első a magyar, a második pedig a külföldi engedéllyel rendelkező kaszinó.
2025. 08. 27. 13:15
Megosztás:

Javuló üzleti várakozások Németországban

Az augusztusi német IFO index alapján az üzleti környezetet mérő alindex 88,6 pontról 89,0 pontra emelkedett, felülmúlva a 88,8 pontos várakozást.
2025. 08. 27. 13:00
Megosztás:

Megvan az S&P 500 legújabb tagja: Interactive Brokers

A hajnali órákban érkezett a bejelentés, hogy a csütörtöki tőzsdenyitástól az Interactive Brokers váltja a Walgreens Boots Alliance-t az S&P 500 indexben.
2025. 08. 27. 12:30
Megosztás:

Japán legendák: van-e ma is piaca a Celica, Supra, GT-R modelleknek?

A Használtautó.hu aktuális adatai szerint a klasszikus japán sportautók (JDM - Japanese Domestic Market) iránti kereslet továbbra is élénk Magyarországon. A Fast & Furious-generáció ikonjai - mint a Toyota Supra, a Nissan GT-R vagy a Nissan Z-modellek - még ma is nagy hatást gyakorolnak az autórajongókra, miközben az elérhetőbb árú, tuningra is kiváló modellek, mint a Toyota Celica vagy a Nissan 350Z, folyamatos érdeklődést generálnak. A lista első tíz helyén szereplő típusok közül több már közel 30 éves, mégis aktívan jelen vannak a hirdetési piacon.
2025. 08. 27. 12:00
Megosztás:

Óriási lehetőség a kistelepülésen élőknek

Új fejezet kezdődhet a magyar falvak életében: indul a program, amely a turizmuson keresztül hozhat pénzt és munkahelyeket a kistelepülésekre. A képzés gyakorlati tudást ad a helyiek kezébe, amellyel fellendíthetik a vendégforgalmat. Az önkormányzatoknak különösen megéri csatlakozni, mert komoly kedvezményekkel támogathatják a helyi fejlődést.
2025. 08. 27. 11:00
Megosztás:

Még több vámfenyegetés érkezett az USA-ból

Trump új vámokat és exportkorlátozásokat vethet ki a fejlett technológiára és a félvezetőkre, válaszul a digitális szolgáltatási adókra, amelyek állítása szerint igazságtalanul célozzák meg az amerikai technológiai vállalatokat, miközben a kínai cégeket előnyben részesítik.
2025. 08. 27. 10:30
Megosztás: