Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docense kiemelte, hogy az Alkotmánybíróság döntésében megfogalmazott elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít. Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatója szerint az Alkotmánybíróság döntése önmagában nem jelenti a klímaügy győzelmét, ugyanakkor jó esélyt ad egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására 2026. június végéig.

Az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette a Klímatörvényt – szakértői gyorselemzések a klímadöntésről

A határozat röviden

Az Alkotmánybíróság 2025. június 4-én közzétett határozatában megállapította, hogy a klímavédelemről szóló 2020. évi XLIV. törvény (Klímatv.) 3. § (1) bekezdése alaptörvény-ellenes, és azt 2026. június 30-i hatállyal megsemmisítette. Továbbá megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet idézett elő azzal, hogy nem szabályozta átfogóan és kifejezetten a Kárpát-medence és Magyarország sajátosságainak megfelelően a klímaváltozást előidéző üvegházhatás kibocsátású gázok csökkentésének hagyományos kibocsátás szabályozásán túli eszközeit (mitigáció), a klímaváltozás következményeihez történő alkalmazás eszközeit (adaptáció), valamint a klímaváltozás következményeivel szembeni ellenállóképesség növelésének eszközeit (reziliencia), ideértve azok jogon túli (a fenntartható fejlődési keretrendszer bevezetéséhez szükséges) elemeit is. Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2026. június 30. napjáig tegyen eleget.

Háttér

Az Országgyűlés csaknem pontosan öt éve törvényt hozott a klímavédelemről. A törvény preambulumában kimondott célja, hogy jogi kereteket adjon a klímaváltozás hatásainak csökkentéséhez és a hozzájuk való alkalmazkodáshoz „a környezeti örökségünk védelme, a magyar emberek és nemzedékek együttes erőfeszítései eredményének megőrzése, valamint a magyar nemzet Kárpát-medencében való megmaradásának biztosítása érdekében”.

Magyar parlamenti képviselők egy — a képviselők létszámának negyedét elérő — csoportja 2021 szeptemberében utólagos normakontroll indítványt terjesztett be az Alkotmánybírósághoz, melyben indítványozták a törvény megsemmisítését, amiért az álláspontjuk szerint ellentétes az egészséges környezethez való joggal, valamint az Alaptörvény P) cikkével, amely a jövő nemzedékek védelmének kötelezettségét rója az államra.

Érvelésük szerint a törvény szövege nemzetközi összehasonlításban igen rövid, mindössze 5 paragrafusból áll, amely nem határoz meg végrehajtási garanciákat, felelősségi köröket, felelős intézményeket, vonatkozó határidőket, amely biztosíthatná, hogy a törvény által kitűzött nettó klímasemlegességi cél reálisan teljesíthető legyen a kitűzött határidőre. A 2030-ra szóló köztes kibocsátáscsökkentési cél pedig szerintük túlságosan megengedő, ezért az érdemi klímavédelmi (kibocsátáscsökkentési) intézkedések terhét a jövő nemzedékekre hárítja.

Az indítványt, valamint annak 2024. decemberi kiegészítését jegyző képviselők további kifogása volt, hogy a törvény nem felel meg a Párizsi Klímaegyezményben rögzített, a magyar Országgyűlés által 2016-ban ratifikált vállalásoknak, illetve elmarad azoktól a követelményektől, amelyeket az Emberi Jogok Európai Bírósága az Egyezmény hatálya alatt a Részes Felek számára az éghajlatváltozás elleni védelemmel kapcsolatos nemzeti intézkedések tekintetében állapított meg a 2024-ben a Verein KlimaSeniroinnen v Svájc ügyben hozott ítéletében. Az ítéletben rögzített jogi elvárások az Egyezmény többi részes fele, köztük Magyarország számára is, irányadóak az Egyezmény értelmezése körében, és így a nemzeti éghajlatvédelmi intézkedések megfogalmazásában is.

Az Alkotmánybíróság határozata az első magyarországi klímaperben hozott döntés. Hasonló klímaperek egyre nagyobb számban zajlanak világ- és Európa-szerte, amelyben egy nemzeti bíróság az adott ország üvegházhatásúgáz-kibocsátáscsökkentési intézkedéseinek megfelelőségét vizsgálja emberi jogi (alkotmányjogi) szempontból.

„Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény” – Dr. Sulyok Katalin környezetjogász, az ELTE és a Durham University habilitált docensének gyorselemzése:

A döntés kimondja, hogy a Klímatörvény elavulttá vált, hiszen a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési cél olyannyira megengedő volt, hogy évekkel korábban teljesült is. Az Alkotmánybíróság ezt a köztes célt megsemmisítette és alkotmányos mulasztást állapított meg, azaz jogalkotási kötelezettséget írt elő az Országgyűlés számára egy új célszám elfogadására és az eddigi hiányos szabályok kiegészítésére 2026. június 30-i határidővel.

A határozat kimondja, hogy a kibocsátáscsökkentés (mitigáció) mellett az államnak az Alaptörvény P) cikkéből fakadó alkotmányos feladata az adaptáció (klímahatásokhoz való alkalmazkodás), a széndioxid-elnyelő kapacitások védelme, valamint a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának megőrzése is, azaz a társadalomnak a felmelegedő éghajlathoz való rugalmas alkalmazkodóképességének a biztosítása.

Az Alkotmánybíróság azt is kimondta, hogy az éghajlatvédelmi intézkedéseket kötelező jogszabályban, mindenki számára megismerhető, betartható és számonkérhető formában kell elfogadni. Követelményként állítja, hogy a kibocsátáscsökkentési célokat a klímatudomány folyamatosan fejlődő eredményeire tekintettel kell megfogalmazni, és azokat rendszeresen felül kell vizsgálni. A klímavédelmi szabályoknak továbbá az elővigyázatosság, a megelőzés, a jövő nemzedékek iránt viselt felelősség (public trust) doktrínáját, és a szennyező fizet elvét is érvényesíteniük kell.

A Klímatörvény azonban a 2030-ra vonatkozó, túl enyhe kibocsátáscsökkentési célon túl is számos hiányosságban szenved. A fenti követelményeknek illetve alapelveknek csak egy sokkal részletesebb, pontos feladatokat és felelősségi köröket tartalmazó, azokhoz megfelelő eljárásokat és forrásokat meghatározó Klímatörvény tehetne eleget. Továbbá az adaptáció és a társadalmi-környezeti rendszer rezilienciájának a megőrzése elképzelhetetlen a természeti tőke (például a víz, talaj, erdők, biológiai sokféleség) védelme nélkül. Ez is jelzi, hogy a fent deklarált elveknek valójában csak egy teljesen új logikájú, átfogóbb klímatörvény tudna eleget tenni, amely a természeti erőforrások túlhasználata helyett azok megőrzésének logikájára épít.

A határozatból az is kiolvasható, hogy az a klímajogszabály, amely nem veszi figyelembe a tudomány legújabb eredményeit a klímaváltozás hatásaival és mozgatórugóival kapcsolatban illetve a klímaváltozás elleni küzdelem legújabb jogi fejleményeit, az nemcsak szakmailag kifogásolható, hanem alaptörvény-ellenes is. 

Az alkotmánybírósági határozatból megtudtuk, hogy hány sebből vérzik a mostani Klímatörvény, kaptunk számos jogi támpontot arra nézve, hogy milyen elveknek kell megfelelnie egy jobb klímatörvénynek, a nagy kérdés most az, hogy milyen konkrét feladatokat, felelősségi köröket és eljárásokat látunk majd az új alkotmányos mulasztás orvoslásakor. Az Országgyűlés jogalkotási aktusát azonban nem lehet kikényszeríteni, és a környezetvédelem körében is volt már példa arra, hogy az Alkotmánybíróság jogalkotási felhívásának az Országgyűlés nem tett eleget.

Ugyanakkor az Alkotmánybíróság az indítványnak részben nem adott helyt, így például a nemzetközi szerződésbe ütközésre vonatkozó érvelésnek, továbbá a normavilágossági aggályoknak sem. Ez utóbbi ellentmondásosságára az egyik párhuzamos indokolás rá is mutat.

„Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott” – Huszár András jogász, a Green Policy Center társalapító-igazgatójának gyorselemzése:

Az Alkotmánybíróság salamoni döntést hozott azzal, hogy a nyúlfarknyi klímatörvénynek csak egy elemét, a 2030-as üvegházhatású gáz kibocsátási részcélra vonatkozó vonatkozó paragrafusát semmisítette meg. Így a törvény alapjai – köztük a fontos 2050-es klímasemlegességi cél és a vitatható, az atomenergiát is elfogadó klímapolitikai irány – érvényben maradtak, ami nem hozott teljes „győzelmet” sem a kormány, sem a törvényt az Alkotmánybíróság előtt megtámadók számára. 

A most meghozott döntés legfontosabb eleme, hogy az Alkotmánybíróság  szerint az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértést követett el, mert nem szabályozta megfelelően a klímaváltozás mérséklésére, az alkalmazkodásra és az ellenállóképesség növelésére szolgáló eszközöket. Ezzel viszont Alkotmánybíróság megteremtette annak esélyét, hogy a szinte rekordrövidségű magyar klímatörvény kiegészüljön azokkal az alapvetően fontos garanciális elemekkel, amelyek a saját hosszú távú céljának, a klímasemlegességnek az elérését alappal biztosíthatják. Vagyis, akár bekerülhetnek olyan, eddig hiányzó rendelkezések, mint a magyar karbonköltségvetés felállítása, egy, a klímacélokat ellenőrző független tudományos tanácsadó testület létrehozása, az új jogszabályok fenntarthatósági hatásvizsgálata, a nemzeti karbonárazás alkalmazása, a közpénzek zöldítése, vagy éppen társadalmi részvétel és szemléletformálás előírása.

Az Alkotmánybíróság a nemzedékek közötti igazságosság politikailag nehezen vitatható szempontját is behozza a döntésében, amivel erős érveket ad az ambíciózusabb fellépést követelőknek. Fontos ugyanakkor, hogy a törvénynek magának kell kialakítania és leírnia azokat a mechanizmusokat, amelyek garantálják a nemzedékek közötti igazságosság, az elővigyázatosság és megelőzés elveinek megfelelő klímapolitikai tervezés folyamatát. Vagyis nem „ki tudja minek alapján” meghozott kormánydöntéseknek kellene a célokat meghatározni — ezért nem lenne előremutató, ha egyszerűen csak beírnék az új törvénybe a korábbinál ambiciózusabb, az EU-nak már úgyis megígért 2030-as 50%-os kibocsátáscsökkentési célt. Világos, átlátható, és tudományosan megalapozott eljárásnak kell döntenie a célokról.

Aggodalomra ad okot, hogy az Alkotmánybíróság felhívásának teljesítése nem kikényszeríthető jogilag. A testület maga is utal rá, hogy egy másik felhívását — a Natura 2000 földrészletek hasznosítása során a természetvédelmi szempontok érvényesítését szolgáló biztosítékok megteremtéséről van szó — az Országgyűlés 2018(!) óta nem teljesíti. Vagyis a törvény módosítását csak politikai eszközökkel lehet kikényszeríteni, nagyon fontos tehát mostantól napirenden tartani az ügyet, és megpróbálni társadalmi támogatottságot építeni. Mert a döntés legfontosabb következménye az, hogy annak alapján most esély nyílt egy alapos, a szakmai és civil szervezeteket is bevonó, komoly jogszabályalkotási folyamat lebonyolítására, 2026. június végéig. Véleményem szerint a klímaváltozással foglalkozó szakmának ez kell, hogy legyen most a legfontosabb követelése a döntéshozók felé.

Döntött a kormány, jön a nyugdíjemelés!

Szerdai ülésén 1,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelésről döntött a kormány, ezzel átlagosan a nyugdíjasok számára az idén 51 155 forintot kell kifizetni - jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 09. 18. 05:30
Megosztás:

Változóban a vállalati működés – egyszerű költségcsökkentéssel már nem lehet versenyben maradni

A vállalatok egyre tudatosabban keresnek új típusú partnereket a menedzselt szolgáltatások piacán. A hagyományos kiszervezés már nem elég: a KPMG legfrissebb kutatása szerint a cégek közel háromnegyede átfogó, átalakító hatást vár el a szolgáltatóktól – nemcsak a működés vagy a technológia terén, hanem stratégiai eredményekben is. Az elvárások messze túlmutatnak a korábbi költségcsökkentési célokon, a vállalatok pedig egyre több területen, egyre összetettebb feladatokban támaszkodnak menedzselt szolgáltatásokra.
2025. 09. 18. 05:00
Megosztás:

Újabb könnyítéssel segíti a fenntartható gazdálkodást az Agrárminisztérium

A magyar kormány határozott szándéka, hogy a gazdálkodók számára rugalmas támogatási rendszert biztosítson, ezért csökkennek az adminisztrációs terhek és a kötelező ellenőrzések, valamint mérséklődnek a szankciók is - jelentette be Viski József, az Agrárminisztérium agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkára a tárca MTI-nek küldött közleménye szerint.
2025. 09. 18. 04:30
Megosztás:

Alig használtak, mégis már eladók - ezek a legnépszerűbb 6000 km alatt futott autók

A Használtautó.hu adatai szerint továbbra is töretlen a kereslet azokra az autókra, amelyek szinte újak, de már eladóvá váltak. Ennek kapcsán vizsgálták a portál szakértői 2025. január és augusztus közötti időszakra vonatkozóan a 6000 km-nél kevesebbet futott szinte új, de már használtként hirdetett járműveket, amelyekre az adózási szabályok szerint még akár új autóként is tekinthetünk.
2025. 09. 18. 04:00
Megosztás:

Rontotta a német gazdaság növekedési prognózisát az IW gazdaságkutató intézet

Stagnálásra rontotta a kölni IW gazdaságkutató intézet idei német GDP-növekedési előrejelzését az őszi prognózisában a Rheinische Post lap szerdai jelentése szerint.
2025. 09. 18. 03:30
Megosztás:

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House Group - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerdán.
2025. 09. 18. 03:00
Megosztás:

500.000 Ft-nál több készpénzt rejtegetsz otthon? Bajba kerülhetsz miatta!

Sok magyar család még mindig szereti a pénzét készpénzben otthon tartani. A biztonságérzet, a gyors hozzáférés és a megszokás gyakran felülírja a józan pénzügyi tervezést. De aki ma félmillió forintnál többet dugdos a párna alatt vagy a szekrényben, az könnyen komoly anyagi veszteséget szenvedhet el – még akkor is, ha senki sem lopja el tőle.
2025. 09. 18. 02:00
Megosztás:

Ha egy nyugdíjas pár között 3 évnél nagyobb a korkülönbség, akkor bajban vannak!

A nyugdíj kérdése Magyarországon ma már nemcsak egyéni, hanem családi szintű probléma is. Különösen érzékeny helyzetbe kerülnek azok a házaspárok, ahol 3 évnél nagyobb a korkülönbség: ilyenkor a nyugdíjrendszer szabályai, az eltérő életszakaszok és a pénzügyi terhek komoly kihívásokat jelentenek. Mutatjuk mire érdemes figyelni!
2025. 09. 18. 01:00
Megosztás:

Mozgolódik a Solana, és vele együtt a mém érme piac is

A Solana ismét fellendülésbe kezdett, és ezúttal az ára közel 250 dollárig emelkedett. A fellendülés hatására a Solana rövid időre átvette a BNB-től az ötödik helyet a CoinMarketCap ranglistáján, viszont azóta kissé visszaesett az ára, és jelenleg a 6. helyet foglalja el, 127 milliárd dolláros piaci kapitalizációval.
2025. 09. 18. 00:01
Megosztás:

Kamatot csökkentett a Fed

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) a szerdán végződött kétnapos monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatot 4,00-4,25 százalékos sávra.
2025. 09. 17. 23:30
Megosztás:

A Fed kamatcsökkentése berobbanthatja a kriptopiacot – „Ez az egész mozgalom lángra kap"

Eric Trump, az American Bitcoin társalapítója és Donald Trump fia szerint a közelgő Fed kamatcsökkentés új lendületet adhat a kriptopiacnak. A Trump-család egyre szorosabbra fűzi kapcsolatát a digitális eszközökkel, és nemcsak üzleti, hanem politikai síkon is támogatják a kriptovaluták térnyerését. Most pedig azt állítják: jön az újabb fellendülés, és a negyedik negyedév lehet a fordulópont.
2025. 09. 17. 23:00
Megosztás:

Az év végéig biztosan erős maradhat a forint

Kétéves csúcsra erősödött a napokban a forint árfolyama, melynek euróhoz viszonyított lendülete az év hátralévő részében is kitarthat. A hazai fizetőeszköz erejét részben a már egy éve stabil, 6,5 százalékos jegybanki alapkamat adja, mely az idei évben várhatóan már nem is változik – jövő év közepétől azonban egy új kamatcsökkentési ciklus indulhat. A GDP-növekedés a vámháború és az egész Európára jellemző gazdasági lassulás miatt egyelőre nem tudott elrugaszkodni, így az MBH Bank elemzői továbbra is fenntartják 0,8 százalékos éves előrejelzésüket. Az egész éves, átlagos infláció 4,5 százalék körül várható, ugyanakkor bíztató jel, hogy a maginfláció szintje a legutóbbi adat szerint négy éve nem látott alacsony szintre süllyedt.
2025. 09. 17. 22:00
Megosztás:

American Bitcoin Corp. - ABTC vállalat és szerepe a kriptovaluta-piacon

Egy új kriptós szereplő a reflektorfényben – hogyan értelmezzük az „American Bitcoin Corp" fogalmát, és miért lehet kulcsszereplő a jövő pénzügyi rendszerében?
2025. 09. 17. 21:30
Megosztás:

Arthur Hayes új kriptó tétje: orvostudomány – 7 millió dollárt fektetett a Bio Protocol-ba

A BitMEX társalapítója, Arthur Hayes most nem DeFi-ben, hanem DeSci-ben látja a következő kriptoforradalmat. Legújabb befektetése, a Bio Protocol egyesíti a mesterséges intelligenciát, a biotechnológiát és a blokkláncot, hogy alapjaiban változtassa meg a gyógyszerkutatás és tudományfinanszírozás világát. Mutatjuk, miért lehet ez az iparág következő áttörése.
2025. 09. 17. 21:00
Megosztás:

Az UBM Csoport felvásárolta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának hazai leányvállalatát

Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM sikeresen lezárta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának számító, Hollandiában 120 éves múltra visszatekintő Royal Agrifirm Group részeként működő Agrifirm Magyarország Zrt. (Agrifirm) felvásárlását. A hazánkban összesen 130 munkatársat foglalkoztató és a 2024-es évben közel 28 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló, a baromfitakarmányok gyártása területén Magyarországon vezető szerepet betöltő Agrifirm a jövőben UBM Nutrition Zrt. néven, az UBM Csoport részeként folytatja tevékenységét.
2025. 09. 17. 20:30
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 17. 20:00
Megosztás:

Jön a hét legjobban várt eseménye

A Fed magyar idő szerint ma este nyolc órakor jelenti be a kamatdöntését. Várhatóan 25 bázispontos csökkentés mellett döntenek majd a jegybankárok, így az alapkamat a 4,00–4,25% közötti szintre kerül.
2025. 09. 17. 19:30
Megosztás:

Czomba Sándor: a bruttó átlagkeresetek dinamikusan nőnek

A bruttó átlagkeresetek dinamikusan nőnek, ez két tényezőnek: a magas foglalkoztatásnak és a hároméves bérmegállapodásnak köszönhető - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára szerdán az M1 aktuális csatornán és a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss kereseti adataira reagálva.
2025. 09. 17. 18:30
Megosztás:

Bagolyra vadászik a GVH: vizsgálat indult a Duolingo-val szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Duolingo Inc. amerikai vállalkozással szemben. A GVH gyanúja szerint a nyelvtanulási szolgáltatásokat nyújtó cég kereskedelmi gyakorlata több okból is tisztességtelen, egyebek között valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat az általa kínált nyelvtanulási módszer hatékonyságát illetően, és megalapozatlan piacelsőségi állítást is tesz.
2025. 09. 17. 18:00
Megosztás:

Ausztriában 4,1 százalékra gyorsult az infláció

Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,1 százalék, tavaly március óta a leggyorsabb volt augusztusban, miután júliusban 3,6 százalékos emelkedést jegyeztek fel - derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich - STAT) szerdán közzétett adataiból.
2025. 09. 17. 17:30
Megosztás: