Európa felkészítése az önvezető gépjárművekre
A 2021. szeptember 22-én megtartott 9. Allianz Motor Day esemény szakértői az önvezető gépjárművek jogi és műszaki kockázatait járták körül, annak apropóján, hogy az elkövetkező években az automatizált és a vezető nélküli közlekedés valósággá válnak Európában. A közlekedés dekarbonizációja mellett mindez komoly kihívást jelent az európai gazdaság számára, teret nyitva a mobilitás új formái előtt.
Az Allianz nemzetközi eseményén világossá vált, hogy az önvezetéssel kapcsolatos koncepciók sikeres társadalmi és gazdasági kivitelezéséhez, a tervezésnél a nemzeti határokon átnyúló szemléletet szükséges követni. Az ügyfelek ugyanis a jövőben ezekkel a járművekkel, a nemzeti határokat átlépve más országokba is utaznak majd.
„Európa-szerte fel kell készítenünk az úthálózatot az automatizált járművekre, és szükség van szabályrendszerek aktualizálására is. Ehhez elengedhetetlen az európai harmonizáció, hiszen a határok átlépésekor ezeknek az autóknak nem csupán ismerniük kell az összes vonatkozó közúti jelzést és közlekedési szabályt, hanem annak is egyértelműnek kell lennie, hogy ki viseli a felelősséget egy közlekedési baleset esetén” – mondta Klaus-Peter Röhler, az Allianz Deutschland AG vezérigazgatója a 9. Allianz Motor Day eseményen.
Az önvezető gépjárművekre vonatkozó első jogszabályok Európában
Az UNECE (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) időközben megalkotta az automatizált vezetési funkciók elfogadásához szükséges szabályozást. Az önvezető gépjárművekre vonatkozó törvénnyel a német törvényhozás továbblépett, és így - a világon elsőként - Németországban megszületett az autonóm (vezető nélküli) gépjárművek szabályozási kerete. Míg az automatizált módban történő vezetéskor a felelősség a vezetőé, a jármű autonóm módban való vezetését a műszaki kontrolleszközök felügyelik. Ezek képesek kívülről leállítani a járművet, és nehéz helyzetekben lehetőséget adhatnak különböző vezetési manőverekre.
A biztosítási fedezet nem probléma
Az új technológiák mindig új kockázatokkal járnak. Ha az önvezető járműveket a fejlesztésük korai szakaszában nézzük, azok a kezdő vezetőkhöz hasonlíthatók. Az Allianz nem lát akadályt abban, hogy minderre a biztosítási fedezet is kiterjedhessen. „A »kezdő önvezető gépjárműveknek« és a »műszaki kontroll« számára is nyújtani fogunk biztosítási fedezetet, biztosítani fogjuk őket a gépjármű felelősségbiztosítás kereti között” – fejtette ki Röhler.
Továbbra is biztosítani kell a balesetek kivizsgálásának lehetőségét
Mivel az új technológiák nem hibamentesek, a jövőben is előfordulnak majd balesetek, különösen a más (hagyományos) gépjárművekkel közös forgalmi helyzetekben. A nyilvánosság bizalma az automatizált és önvezető rendszerekben csak akkor garantálható, ha a balesetek – és balesetveszélyes szituációk – okai helyesen és egyértelműen megállapíthatók. A 9. Allianz Motor Day eseményen tartott beszédében Röhler kihangsúlyozta: „most az a fontos, hogy Európa számára olyan észszerű megoldást találjunk, amely lehetőséget ad a közlekedési balesetek egyszerű tisztázására annak érdekében, hogy a vétlen károsultak kártalanítása gyors legyen, elnyerve a lakosság bizalmát az új technológia iránt”.
A jövőben az érzékelőkből származó, például a radar, a lidar és a kamera által rögzített adatok felhasználása is szükséges lesz a balesetek kivizsgálásához. Ez az egyetlen módja annak, hogy rögzítsük és kiértékeljük a baleseteket és balesetközeli helyzeteket, például a gyalogosokat érintő szituációkat . „Sajnos ezeknek az adatoknak a felhasználása jelenleg nincs megfelelően szabályozva Európában” – mondta Röhler.
Az Allianz egyértelmű kéréssel állt elő az Allianz Motor Day során: a személyes adatok védelme érdekében olyan Európa-szintű, független adatgondnokra van szükség, aki a jogos érdekek biztosításáért felel a balesetek kivizsgálása során. Ez az adatgondnok szabályozná a szabványosított és megkülönböztetésmentes hozzáférést is a gépjárműadatokhoz az arra jogosult személyek számára. Az ilyen adatokat anonimizált formában is elérhetővé kell tenni a balesetek vonatkozásában végzett kutatásokhoz, illetve a gépjárműipar számára is, a hibák gyors kijavítása és a rendszerek fejlesztése érdekében.
Az automatizált gépjármű tulajdonosát is biztosítani kell
Egy másik vitatéma magukat a gépjármű-tulajdonosokat (hazánkban az üzembentartókat, a vonatkozó jogszabály szerint) érinti. A tulajdonos (üzembentartó) szigorú kártérítési kötelezettsége biztosítja a közlekedési balesetek vétlen áldozatainak teljes védelmét, automatizált vezetési rendszerek megléte esetén is. A jövőben ugyanakkor a tulajdonosok, üzembentartók is megsérülhetnek saját automatizált gépjárműveikben. A jelenlegi jogszabályok szerint magukkal szemben nem élhetnek kárigénnyel, erre csak a gyártóval szemben, a termékfelelősséggel kapcsolatos jogszabályok révén lenne lehetőségük.
Az Allianz úgy véli, hogy a gépjármű-tulajdonosoknak, illetve üzembentartóknak is jogilag védve kell lenniük a saját járműveikben, amennyiben ők maguk nem felelősek semmilyen tekintetben az okozott balesetért, például egy hibaüzenet figyelmen kívül hagyásából kifolyólag sem. „Az Allianz elképzelhetőnek tartja – például Németországban termékmegoldásként –, hogy a jövőben, kivételként, a gépjármű tulajdonosa is bekerüljön a gépjármű-biztosítás által nyújtott védelembe a jármű által autonóm üzemmódban okozott baleset esetén” – magyarázta Röhler.