Fake News helyett valóság: az állami vagyon értéke 2010 óta megduplázódott!

Az MNV Zrt. rábízott vagyon költségvetési bevételeinek és kiadásainak az alakulása a mindenkori költségvetési törvény XLIII. fejezet - a Vagyonfejezet - bevételi és kiadási előirányzataihoz kapcsolódó feladatok függvénye. A Népszava cikkében megjelentekkel kapcsolatosan – szem előtt tartva az objektív és valós tényeken alapuló tájékoztatást – az MNV Zrt. az alábbiakat rögzíti:
- Az MNV Zrt. nem profitorientált társaság, tevékenysége kapcsán kizárólag a jogszabályban foglalt közfeladatok ellátása a feladata, abból a forrásból, amit a központi költségvetésben erre dedikáltan biztosít számára. Az állami vagyon összetétele kapcsán közzétett adatok messze nem egyenlőek az MNV Zrt. által kezelt vagyonnal. Az MNV Zrt. az állami vagyon alig több, mint felét (mintegy 55%) kezeli, míg az állami vagyon fennmaradó részének kezelését 113 további tulajdonosi joggyakorló végzi.
- Az MNV Zrt. az egyéb vagyonkezelők adatszolgáltatása alapján nyilvántartja az államháztartáson kívüli egyéb vagyonkezelők által kezelt vagyont olyan módon, hogy a kezelt állami vagyon tekintetében értékcsökkenési leírást számol el. Az értékcsökkenési leírás eredmény csökkenést eredményez, azonban az értékcsökkenés ellentételezése nem az MNV Zrt. beszámolójában kerül kimutatásra figyelemmel arra, hogy a kezelt vagyon tényleges használója nem az MNV Zrt.
- Az MNV Zrt. által kezelt rábízott vagyon esetében a bevételek és kiadások között nincs okozati kapcsolat. A profitorientált, vagy piaci cégek esetében használt – a cikkben is említett – hiány/veszteség nem értelmezhető az MNV Zrt. vonatkozásában, figyelemmel arra, hogy az MNV Zrt.-nek számos olyan feladata van, melyek az állami vagyon fenntartására, állagmegóvására, üzemeltetésére (pl. központi költségvetési szervek elhelyezése) irányulnak és amely feladatok teljesítése nem „termel” bevételt, kizárólag a kiadásokat növelik, mely közfeladatokra az állam nyújt fedezetet a költségvetésen keresztül.
- Az MNV Zrt. eredménye nem vethető össze a cikk szerint említett megduplázódott állami vagyonnal. Egyrészt, mert megduplázódott állami vagyon nem kizárólag az MNV Zrt.-nél hanem egyéb más, szám szerint 113 egyéb tulajdonosi joggyakorlónál lévő vagyon összességét foglalja magába; másrészt az állami vagyonban számos olyan eszköz van, amely önmagában nem bír eredménytermelő képességgel.
- Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó állami vagyon az MNV Zrt. közvetlen kezelésében lévő állami vagyont, az egyéb vagyonkezelőknél és a koncessziós társaságnál lévő állami vagyont, valamint a központi költségvetési szerv vagyonkezelőknél lévő állami vagyont foglalja magába.
- Az MNV Zrt. rábízott vagyona éves költségvetési beszámolójában a 113 egyéb tulajdonosi joggyakorlónál lévő vagyon és azok eredménye sem szerepel, azonban az állami vagyon meghatározása során azokat figyelembe kell venni.
Az a sugalmazás sem helytálló, miszerint a könyvvizsgáló nem auditálta az MNV Zrt. beszámolóját. A korlátozás nem az MNV Zrt. hatás és felelősségi körébe tartozik, vagyis nem az MNV Zrt.-nek felróható okból adódik.
- Nem fedi a valóságot az állítás sem, miszerint az Országgyűlés az MNV Zrt. beszámolóját bármilyen módon is elfogadja. A valóság ezzel szemben az, hogy az Országgyűlés az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló Országgyűlési beszámolót fogadja el, amely nem azonos az MNV Zrt. beszámolójával.
- Összességében tehát, az MNV Zrt. állami vagyongazdálkodási tevékenysége, nem egyenlő a teljes állami vagyongazdálkodással, annak csak egy részét képezi, ennek megfelelően az MNV Zrt. beszámolójából a teljes állami vagyonra vetített bármely közvetlen következtetés félrevezető és hamis képet ad. Az Országleltárban transzparensen szereplő adatok egyértelmű helyzetet teremtenek: 2010 óta az állami vagyon megduplázódott, miközben az állam jelentős mértékben támogatta az önkormányzatokat, egyházakat és az oktatást is a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokon (KEKVA) keresztül - áll az MNV Zrt. sajtóanyagában, melyet változtatás nélkül közöltünk.