Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Mire figyeljenek a befektetők kedden?

Vegyesen állnak az ázsiai indexek ma reggel: a Nikkei 0,2%-os pluszban van, az SSEC 0,6%-kal esik. Az európai határidős piacok is vegyesen, az amerikai piacok stagnálás közeli helyzetben állnak. A WTI 0,2%-os pluszban tartózkodik.
2025. 12. 02. 10:30
Megosztás:

Emelkedtek a nemzetközi hozamok a japán jegybankelnök szigorú hangvételű üzenete után

Jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta: a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 02. 10:00
Megosztás:

Estek a tengerentúli piacok a kedvezőtlen ISM beszerzésimenedzser-index után

Estek a tengerentúli piacok hétfőn a vártnál kedvezőtlenebb BMI index után, miközben a hosszú hozamok emelkedek. A Dow Jones 0,9%-kal esett, az S&P 0,5, a Nasdaq Composite 0,4%-kal csökkent.
2025. 12. 02. 09:30
Megosztás:

Eséssel indították a nyugat-európai piacok a decembert

Gyengüléssel kezdték a decembert a nyugat-európai részvénypiacok, mivel a védelmi és az ipari szektor jelentős nyomást gyakorolt a fő indexekre.
2025. 12. 02. 09:00
Megosztás:

Év végi hajrá a megtakarításoknál: nem érdemes lemaradni a 20%-os adóvisszatérítésről

Az év utolsó heteiben hagyományosan megugrik a nyugdíj- és egészségpénztári befizetések volumene az adóvisszatérítési lehetőségek miatt.A money.hu háttérelemzése szerint öt év folyamatos csökkenés után újra nő az önkéntes nyugdíjpénztárak taglétszáma, a befizetések 15%-kal emelkedtek, és 2025-ben 22,2 milliárd forint adójóváírást kaptak vissza a megtakarítók. Az év végi befizetések most különösen értékesek lehetnek: TBSZ-számlanyitás esetén egy teljes évet nyerhet a megtakarító, a pénztáraknál pedig december 31. a végső határidő a 20%-os adóvisszatérítéshez.
2025. 12. 02. 08:00
Megosztás:

Ezért nem megy a kisvállalkozásoknak az MI használata

Az európai és a magyar kisvállalkozások nagy része szeretné kihasználni a digitális és mesterséges intelligencia (MI) megoldások előnyeit, azonban ezt nagyban akadályozza, hogy hiányzik a gyakorlati útmutatás - állapítja meg a team.blue digitális szolgáltató legfrissebb Digitális Érettségi Jelentése.
2025. 12. 02. 07:00
Megosztás:

Megkezdődött a siklósi ipari park bővítése

Több mint nyolc hektárral bővítik a Villányi-hegységtől délre fekvő baranyai kisváros, Siklós ipari parkját egy minap kezdődött, csaknem 700 millió forintos támogatással megvalósuló fejlesztéssel - tájékoztatta a beruházó önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 02. 06:30
Megosztás:

A megfelelő talaj- és vízgazdálkodás a kulcsa 10 milliárd ember élelmezésének

A 2050-re becsült 10 milliárd ember ellátása merész és okosabb döntéseket igényel majd a világ birtok-, talaj- és vízgazdálkodását tekintve – figyelmeztet az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) új, kiemelt jelentésében.
2025. 12. 02. 06:00
Megosztás:

Újabb, mintegy 5000 otthon startos lakás építése indulhat meg pár hónapon belül!

Újabb, mintegy 5000, az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakás építése indulhat meg pár hónapon belül országszerte - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfőn este, miután a Magyar Közlönyben megjelent az a kormányrendelet-csomag, amely 11 új lakásfejlesztési projektet nyilvánít nemzetgazdasági szempontból kiemeltté vagy minősít rozsdaövezeti beruházássá.
2025. 12. 02. 05:30
Megosztás:

Költési trendek az ünnepi szezonban: a megfizethető ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek kerülnek előtérbe

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint az idei ünnepi szezonban a kisebb értékű ajándékok, az élmények és a prémium élelmiszerek lesznek a legmeghatározóbb költési kategóriák Európában. A SpendingPulse adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 3,1%-kal bővülhet november 1. és december 24. között a kontinensen. Magyarországon a jelentés 5,2%-os növekedést vár, ami részben az ünnepi költések erős koncentrációjával függ össze.
2025. 12. 02. 05:00
Megosztás:

A 4iG megvásárolta a kézifegyver-fejlesztő Gestamen Zrt. többségi tulajdonrészét

A Gestamen Kutatás Fejlesztés Zrt. csongrádi központú védelmi ipari vállalat, amely Gestamen Arms márkanév alatt kizárólag magyar tervezésű, NATO-kompatibilis kézifegyvereket fejleszt.
2025. 12. 02. 04:30
Megosztás:

Mi történt novemberben a magyar tőzsdén?

Bőven akadt mit ünnepelni a magyar tőzsdén novemberben. Megközelítve a 110 ezres álomhatárt a BUX 2 százalékos emelkedést mutatott a hónap során. A Budapesti Értéktőzsde azonnali részvénypiaci forgalma 437,5 milliárd forintot tett ki, napi átlagban 21,9 milliárd forintos értékkel. A legforgalmasabb papírok sorrendben az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL voltak, a befektetési szolgáltatók mezőnyében pedig a WOOD & Company, a Concorde és az ERSTE jártak az élen. A hónapot az új tőzsdei rekordok mellett a jubileumi csengetések és a tizedik alkalommal elkészített BÉT50 kiadvány tette emlékezetessé.
2025. 12. 02. 04:00
Megosztás:

10-15 százalékkal drágul a karácsonyfa idén - melyik mennyibe kerül most?

Az Agroinform.hu piaci kereskedők körében végzett felmérése szerint a fenyőfaárak átlagosan 10-15 százalékkal alakulhatnak a tavalyi szint felett: a lucfenyőt 5 ezer forint körüli, az ezüstfenyőt 7-8 ezer forint közötti, míg a nordmann fenyőt 10-12 ezer forint közötti méterenkénti áron kínálják az idei szezonban az utcai és piaci standokon megjelent alkalmi fenyőárusok.
2025. 12. 02. 03:30
Megosztás:

Országos gyrosellenőrzés: 350 büfé és étterem vizsgálata, 85 eljárás, 25 bezárt egység, 1300 kg forgalomból kivont élelmiszer

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok az elmúlt hetekben országos ellenőrzést végeztek a gyrost árusító büfékben és éttermekben. A szakemberek 350 vendéglátóegységet ellenőriztek, 85 esetben indítottak eljárást, valamint több mint 17 millió forint értékben szabtak ki bírságot eddig, azonban több eljárás még folyamatban van.
2025. 12. 02. 03:00
Megosztás:

Újabb hitelpiaci rekord az Otthon Start miatt

A Duna House Cégcsoport havi Tranzakciószám-becslése (DH-TB) és jelzáloghitel-előrejelzése alapján 2025 novemberében országosan 9 503 lakóingatlan cserélt gazdát, a lakáscélú jelzáloghitelek szerződéses összege pedig elérte a 300 milliárd forintot.
2025. 12. 02. 02:30
Megosztás:

A főutakon emelkednek a díjak a kamionok számára

Magyarország kormánya átfogó intézkedéscsomagot fogadott el, amelynek célja a teherforgalom visszaterelése a gyorsforgalmi úthálózatra. A változtatásoknak köszönhetően a vidéki települések lakói számára biztonságosabbá válhat a fő- és mellékutakon való közlekedés, az otthonaikat érő környezeti és zajterhelés pedig csökkenhet. A jogszabályi módosítások 2026. január 1-jétől lépnek hatályba - tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az MTI-t hétfőn.
2025. 12. 02. 02:00
Megosztás:

Vízum nélkül utazhatnak a kínai turisták Oroszországba

Vízum nélkül utazhatnak be a kínai állampolgárok Oroszországba turisztikai vagy üzleti célból 30 napra, az erről szóló elnöki rendelet hétfőn lépett hatályba.
2025. 12. 02. 01:30
Megosztás:

Utolsó két lovagi címét is megvonta testvérétől a brit uralkodó

Utolsó két lovagi címét is megvonta a brit uralkodó súlyos szexuális botrányokba keveredett öccsétől, Andrástól, akinek így egyetlen királyi titulusa sem maradt.
2025. 12. 02. 01:00
Megosztás:

Donald Trump szerint jó esély van a megállapodásra

Donald Trump szerint jó esély van a megállapodásra, az ukrajnai korrupciós botrány azonban gondot jelent a békefolyamatban. Az amerikai elnök erről vasárnap beszélt, miután lezárult az amerikai és ukrán delegáció közötti egyeztetés Floridában.
2025. 12. 02. 00:30
Megosztás:

Átadták az Üzleti etikai díjat

Huszonhatodik alkalommal átadták az Üzleti etikai díjakat, az elismerést ezúttal is tíz cég kapta meg, amelyekkel együtt már 167 cég tartozik az üzleti életben felelősen, tisztességesen működő, díjazott cégek sorába - tájékoztatták az MTI-t a díj alapítói hétfőn.
2025. 12. 02. 00:05
Megosztás: