Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Rekord részvétellel rendeztek Mikulás-ünnepséget Londonban angliai magyar gyerekeknek

Rekord részvétellel rendeztek szombaton Londonban karácsonyváró Mikulás-ünnepséget Angliában élő magyar gyerekeknek.
2025. 12. 14. 07:00
Megosztás:

Jövőre már 116 millió elektromos jármű közlekedik világszerte

A jövő év végéig már mintegy 116 millió elektromos jármű (EV) - személy- és teherautó, busz és furgon - közlekedik a világ útjain - áll a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült jelentésben.
2025. 12. 14. 06:00
Megosztás:

Szolgálatba lépett az újonnan létrehozott csendőrség Szlovákiában

Szlovákia több városában egyidejűleg léptek szolgálatba péntek éjjel a több évtizednyi szünet után ismét létrehozott csendőrség első járőrei - jelentették szlovák médiaforrások.
2025. 12. 14. 05:00
Megosztás:

Újabb célzott támogatáshoz jutnak a szarvasmarhatartók

Az Agrárminisztérium (AM) az idei, kihívásokkal teli évben is kiemelt stratégiai ágazatként kezeli az állattenyésztést. Ezért a szarvasmarha-ágazat csaknem 6 ezer gazdálkodója számára tette lehetővé, hogy összesen 3,8 milliárd forintnyi hazai forrásból nyújtott támogatáshoz jusson, amely jelentősen hozzájárul a termelők jövedelembiztonságához – jelentette be Nagy István agrárminiszter a szaktráca szombati közleménye szerint.
2025. 12. 14. 04:00
Megosztás:

Hullámzó az építőipar teljesítménye

Az építőipar októberben folytatta az egész évre jellemző hullámzó teljesítményt: a termelés volumene éves összevetésben 9,7%-kal nőtt, ugyanakkor havi alapon 1,9%-kal csökkent. A kedvező éves adat egyrészt az előző évi alacsony bázisnak, másrészt az egyéb építmények – jellemzően állami fejlesztések – körében tapasztalt bővülésnek köszönhető. Pozitívum, hogy az október végi szerződésállomány volumene 50%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. Az év első tíz hónapjában a termelés 2,5%-kal felülmúlta a 2024 azonos időszakát, így az ágazat várhatóan pozitív tartományban zárja az évet. Lassú, de fokozatos élénkülésre lehet számítani az ágazatban jövőre. A kilátásokat támogatja, hogy az állami megrendelések várhatóan emelkednek a következő időszakban, emellett az építőipart mind a felújítási piacon keresztül, mind az új építésű lakás-fejlesztéseken keresztül tudja támogatni az Otthon Start Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő további intézkedései. Azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása még mindig lassító tényező.
2025. 12. 14. 03:00
Megosztás:

Vége a gáz- és a fatüzelésnek Magyarországon - ez jön helyette

A hagyományos energiahordozók egyre drágábbá válása, valamint az általuk okozott környezeti terhelés következtében mind erőteljesebb az érdeklődés a megújuló energiaforrásokra épülő, korszerű és intelligensen szabályozott hűtési és fűtési megoldások iránt.
2025. 12. 14. 02:00
Megosztás:

Elfogadták a törvényt! Nyugdíjkorhatár Magyarországon 2026-tól

A magyar nyugdíjrendszerrel kapcsolatban az egyik leggyakoribb kérdés, hogy mikortól lehet nyugdíjba menni, és várható-e változás a közeljövőben. Az elmúlt években több lépcsőben emelkedett a nyugdíjkorhatár, ezért sokakat érint, hogy 2026-tól módosul-e a szabályozás, illetve kinek mit jelent mindez a gyakorlatban.
2025. 12. 14. 01:00
Megosztás:

Zöld utat kapott a Circle kriptobankja – de vételre elég ez?

Fontos mérföldkőhöz érkezett a kriptoszektor: az amerikai pénzügyi felügyelet (OCC) feltételes engedélyt adott a Circle Internet Groupnak és a Ripple-nek nemzeti trust bank létrehozására, miközben a Paxos, a BitGo és a Fidelity Digital Assets meglévő engedélyeit is szövetségi szintre emelte. Ez az öt jóváhagyás egyértelműen jelzi, hogy a digitális eszközökkel foglalkozó vállalatok egyre szorosabban integrálódnak az amerikai bankrendszerbe, immár egységes, szövetségi felügyelet alatt.
2025. 12. 14. 00:05
Megosztás:

Az XRP megtorpan a 2,05 dolláros szint közelében, miközben a Digitap ($TAP) Visa-megállapodása a 2026-os év legjobb szabályozásbarát kriptós előértékesítésévé teszi

A Federal Reserve legutóbbi, 25 bázispontos kamatcsökkentése rövid időre javította a piaci hangulatot, azonban a frissített „dot plot” azt jelezte, hogy az infláció várhatóan 2028-ig a célérték felett marad – ez a fordulat azonnali visszahúzódásokat idézett elő a főbb altcoinok körében.
2025. 12. 13. 23:00
Megosztás:

Ágazatok Második hónapja erősödik az ipar

Az év utolsó negyedévének kezdetén a hazai ipar erősödést mutat, és immár második hónapja tart a növekedés. Októberben az ipari termelés volumene 0,5%-kal meghaladta az előző havit. Ugyanakkor az összkép továbbra sem kedvező, mivel éves összevetésben 2,7%-os visszaesés látható. A feldolgozóipari alágak döntő többségében visszaesett a termelés, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása és a gép, gépi berendezés gyártása kivételével. A gyenge teljesítmény elsődleges oka a gyenge külső kereslet, ami ráadásul a legnagyobb alágazatokat, a járműgyártást, illetve a villamos berendezés gyártást (akkumulátor-gyártás) kiemelten érinti. Emellett a geopolitikai feszültségek, a vámháború és a gyenge nemzetközi konjunktúra mind rányomta a bélyegét az ágazatra. Az ágazat még messze van a korábbi lendület visszanyerésétől, ugyanakkor az elmúlt hetekben megjelent néhány kedvező fejlemény, amelyek támogatást nyújthatnak a kilábaláshoz. Ezzel szemben a német gazdaság várható élénkülésével kapcsolatos kilátások sajnos tovább romlanak. Remélhetőleg a magyar ipar olyan szegmensekben fog erősödni, amelyek versenyképes termékeket állítanak elő, és az elektromobilitásra épülnek – például a CATL és a BYD gyártási kapacitásainak indulása 2026-ban. Összességében viszont arra számítunk, hogy 2025-ben az ipar teljesítménye várhatóan éves átlagban még visszaesik.
2025. 12. 13. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 12. 13. 21:00
Megosztás:

Az Ethereum a 3 100 dolláros ellenállással küzd, miközben a Digitap ($TAP) egyre magasabbra tör – a 2026-os év legjobb kriptója lehet

Az Ethereum meglepően erőteljesen reagált a hónap eleji FED-ülésre: az ETH árfolyama 3 000 dollár alatti szintről 3 300 dollár fölé emelkedett, mielőtt visszahúzódott a 3 100 dolláros tartományba. Ez a visszahúzódás összhangban áll a medvepiac általános ritmusával, ahol a rövid árfolyamemelkedéseket gyakran nagy lehűlések követik, ahogy a likviditás csökken.
2025. 12. 13. 20:00
Megosztás:

MÁV: jön az éves ország- és vármegyebérlet december közepétől

Vasárnap, december 14-én lép életbe a MÁV-csoport 2025/2026-os menetrendje, december közepétől vásárolható az éves ország- és vármegyebérlet az új MÁVPlusz alkalmazásban, az applikáción keresztül péntektől mindenki számára elérhető a 15 százalékos okoskedvezmény a jegyekre - közölte a MÁV szombaton az MTI-vel.
2025. 12. 13. 19:00
Megosztás:

Az Európai Unió tartósan befagyasztja az orosz állami vagyont

Az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács úgy döntött, hogy meghatározatlan időre megtiltja az EU területén befagyasztott, az Orosz Központi Bankhoz tartozó eszközök Oroszországba történő visszautalását - közölte a testület pénteken.
2025. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi

Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi, a teljes klímabarát flotta a múlt hónap végére 98 660 darabot számlált, decemberben kevesebb mint 1400 gépjárműnek kell zöld rendszámot kapnia ahhoz, hogy még idén százezer fölé nőjön az állomány - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szombaton facebook jegyzésében.
2025. 12. 13. 17:00
Megosztás:

Stratégiai partnerséget kötött a GLS és a DPD a rugalmasabb csomagátvétel érdekében

A rugalmasabb csomagátvétel érdekében a GLS Hungary és a DPD Hungary stratégiai partnerséget kötött, ennek köszönhetően Magyarországon a DPD-csomagok a GLS-automaták jelentős részéből is átvehetők lesznek - olvasható a két társaság közös, az MTI-nek eljutatott közleményében.
2025. 12. 13. 16:00
Megosztás:

Hitelmoratóriummal segíti a kormány a gazdákat

A fagy- és aszálykár, valamint a sertéspiaci túlkínálat ellensúlyozása érdekében újabb eszközzel segítjük a gazdálkodókat - jelentette be Nagy István agrárminiszter a tárca az MTI-nek küldött szombati közleményében.
2025. 12. 13. 15:00
Megosztás:

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség egy héten át az ország útjain

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség december 15. és december 21. között az ország útjain - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata szombaton a police.hu oldalon.
2025. 12. 13. 14:00
Megosztás:

Ennyit költenek idén karácsonykor a fiatalok: tovább emelkedett az ajándékokra szánt összeg

A 19–29 évesek idén átlagosan 51 ezer forintot költenének karácsonyi ajándékokra – derül ki a K&H ifjúsági index friss adataiból. A férfiak 63 ezer, a nők 40 ezer forintos kiadással terveznek. Bár az ajándékokra szánt összeg tovább emelkedett, a fiatalok 57 százaléka inkább több, kisebb értékű ajándékot vásárolna idén.
2025. 12. 13. 13:00
Megosztás:

A vasárnapig megrendelt Gondosórát még karácsony előtt kézbesítik

Azok a 65 év felettiek, akik vasárnap éjfélig megrendelik a Gondosórát, az ünnepek előtt megkapják - erről beszélt Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója pénteken közzétett Facebook-videójában.
2025. 12. 13. 12:00
Megosztás: