Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Már csak napok maradtak: december 31-ig több lakásfelújítási kedvezmény is lezárul

Már csak napok maradtak arra, hogy a háztartások kihasználják azokat az otthonfelújításhoz kapcsolódó lehetőségeket, amelyek kizárólag 2025 végéig állnak rendelkezésre. A jelenlegi szabályozás szerint december 31-gyel lezárul a SZÉP-kártyán lévő egyenlegek lakásfelújítási célú felhasználásának lehetősége, szintén eddig az időpontig kell benyújtani az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélú elszámolásához szükséges dokumentumokat.
2025. 12. 16. 13:00
Megosztás:

Új zöld hitelprogramot indít az MFB a vállalkozások fenntartható megújulásának támogatására

Zöld Lendület Hitelprogram néven, új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB). A mintegy 30 milliárd forintos keretösszeggel induló, két termékből – beruházási hitelből és forgóeszközhitelből – álló program célja, hogy elősegítse a hazai vállalkozások és szervezetek fenntartható működésre való átállását, technológiai megújulását és versenyképességük erősítését. A program kiemelten fókuszál a körforgásos gazdálkodást és a zöld célú fejlesztéseket ösztönző beruházások finanszírozására.
2025. 12. 16. 12:30
Megosztás:

MNB: jogosulatlanul gyűjtött forrást a TheGroup One Zrt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 540 millió forint bírságot szabott ki a TheGroup One Zrt.-re felügyeleti engedély nélküli forrásgyűjtés, valamint 27 millió forint bírságot egy magánszemélyre a tevékenységben való érdemi közreműködés miatt - közölte az MNB kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 12:00
Megosztás:

A hajbeültetés új megközelítései: modern és hagyományos technikák

Az emberek sokszor a hajukat tartják megjelenésük egyik legfontosabb elemének. Azonban a hajritkulás vagy kopaszodás sokak számára okoz önbizalom-hiányt. A legújabb orvosi fejlesztések nagyban segíthetnek a hajbeültetési technikák tökéletesítésében. Ezek közé tartoznak a FUE, FUT és FUSS technikák, amelyek különböző igényekhez és elvárásokhoz nyújtanak megoldást.
2025. 12. 16. 11:30
Megosztás:

Üzleti helyiségek megújításának alapjai: a sikeres átalakítás titkai

Amikor egy üzlethelyiség vagy kávézó átalakítása kerül szóba, többről van szó, mint csupán a padlóburkolat cseréje vagy egy friss festékréteg felvitele. Az átalakítás célja olyan tér létrehozása, ami nemcsak esztétikai örömöt okoz, hanem üzleti szempontból is előnyös. Ezek az átalakított helyiségek gyakran jelentős mértékben hozzájárulnak a vállalkozás növekedéséhez, és közvetlenül befolyásolhatják a vásárlói élményt is.
2025. 12. 16. 11:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem az ENSZ Iparfejlesztési szervezetével

A Szegedi Tudományegyetem Technológia Transzfervállalata (SZTE TTC Zrt.) történelmi jelentőségű partneri és együttműködési megállapodást kötött az ENSZ Iparfejlesztési Szervezetével (UNIDO) a 21. Global Industry Summit konferencián, Rijádban.
2025. 12. 16. 10:30
Megosztás:

Kártérítési pert indított Donald Trump a BBC ellen - tönkreteszi őket ezzel?

Ötmilliárd dollárra szóló kártérítési pert indított a BBC ellen Donald Trump amerikai elnök azon a címen, hogy a brit közszolgálati médiatársaság félrevezető változatban ismertette egyik beszédét.
2025. 12. 16. 10:00
Megosztás:

Ennyi háromgyerekes édesanya már idén érvényesítette a kedvezményt

2025 októberétől a háromgyerekes édesanyák nem fizetnek szja-t. 163 ezer anyuka már idén érvényesítette a kedvezményt, ők már az ősztől szja-mentesen kapják a fizetésüket. Nekik januárban nem kell újabb nyilatkozatot tenni, a munkáltató, kifizető automatikusan figyelembe veszi a 2025-ös dokumentumot - hívta fel a figyelmet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 16. 09:30
Megosztás:

Donald Trump tömegpusztító fegyverré nyilvánította a fentanilt

Donald Trump amerikai elnök tömegpusztító fegyverré nyilvánította a törvénytelen úton előállított fentanilt és alapösszetevőit hétfőn.
2025. 12. 16. 08:30
Megosztás:

Salgótarján zöld város lesz

Salgótarján zöld város lesz, ahol a városközpontban a zöldfelületek nem elszigetelt pontokként, hanem összefüggő rendszerként működnek, ahol a terek nem üresek, hanem a mindennapi élet helyszínei lesznek - jelentette ki Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára hétfőn Salgótarjánban.
2025. 12. 16. 08:00
Megosztás:

Gyengült kissé kedd reggelre a forint

Gyengült kissé a forint kedd reggelre főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 16. 07:05
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára.
2025. 12. 16. 06:00
Megosztás:

NAK: magyarok is részt vesznek az összeurópai gazdatüntetésen

Több mint 100 résztvevő indul a héten Magyarországról Brüsszelbe, a csütörtöki összeurópai gazdatüntetésre - közölte az MTI-vel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn.
2025. 12. 16. 05:30
Megosztás:

A Deloitte a pénzügyi vezetők stratégiai és digitális transzformációs szerepének bővülésére hívja fel a figyelmet

A Deloitte friss kutatása alapján a pénzügyi vezetők szerepe jelentősen nőtt, és a hagyományos pénzügyi felügyeleten túl egyre hangsúlyosabban vesznek részt a vállalati stratégia, a költségoptimalizáció és a digitális transzformáció alakításában. A több mint 1300 globális pénzügyi vezető megkérdezésével készült, első alkalommal publikált Finance Trends 2026 tanulmány egyértelműen rámutat, hogy a technológia által vezérelt pénzügyi funkciók nélkülözhetetlenek a mai összetett üzleti környezetben.
2025. 12. 16. 05:00
Megosztás:

Újraindult az ivóvíz-szolgáltatás a Maros megyei Gyulakután

Hétfőtől ismét iható csapvízhez jutott a Maros megyei Gyulakuta község mintegy 4100, a vezetékes hálózatra csatlakozott lakosa, miután üzembe helyezték az új sótalanító és víztisztító berendezéseket - tudatta a Maszol.ro hírportál.
2025. 12. 16. 04:30
Megosztás:

Felsővezetők LinkedIn toplistája: a duplázás is kevés volt az elsőséghez

A legfelső üzleti vezetők prioritási listáján is előkelő helyre került az online közösségépítés: a releváns LinkedIn tartalmak publikálása egyre inkább elvárt az üzleti elittől. A LinkedIn népszerűsége az üzleti közösségben 2025-ben olyan robbanásszerűen nőtt, hogy Jelasity Radován, az Erste Bank vezérigazgatója még követőtáborát közel megduplázva is csupán egy helyet tudott előrelépni a LinkedIn TOP5 listáján. Az első helyet így idén is a Jabilt vezető Kékesi Sándor tartotta meg. Az ötven legnagyobb magyar vállalat felsővezetőjének LinkedIn toplistáját ötödik alkalommal készítette el az Uniomedia.
2025. 12. 16. 04:00
Megosztás:

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfő este.
2025. 12. 16. 03:30
Megosztás:

Meddig kell feladni a csomagokat, hogy megérkezzenek karácsonyig?

Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek. A FOXPOST azt ajánlja, hogy a házhoz szállítandó csomagokat legkésőbb december 17-én, szerdán, a csomagautomatába vagy átvételi pontra szánt küldeményeket pedig december 19-ig, péntekig adják fel.
2025. 12. 16. 03:00
Megosztás:

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban

Rendkívüli sikert aratott a befektetők körében az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója, miután a felkínált, 7 százaléknyi tulajdoni hányadot megtestesítő sajátrészvény-állományra jelentős túlkereslet mutatkozott.
2025. 12. 16. 02:00
Megosztás:

Együttműködik az Erste és a Diverzum

Stratégiai partnerséget kötött az Erste és a legnagyobb magyar diákkedvezmény platform, a Diverzum, hogy közösen támogassák a fiatalok pénzügyi egészségét.
2025. 12. 16. 01:30
Megosztás: