Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Fokozná a kiskorúak védelmét az online térben az EB

Az Európai Bizottság iránymutatásokat tett közzé hétfőn a kiskorúak védelmének fokozására az online térben, valamint bemutatott egy életkort ellenőrző alkalmazást annak biztosítására, hogy a gyermekek és a fiatalok továbbra is élvezhessék az online világ kínálta lehetőségeket, például a tanulást és a kommunikációt, miközben csökken a káros tartalmaknak és viselkedésnek való kitettségük kockázata.
2025. 07. 14. 21:30
Megosztás:

Az első fél évben nőtt az ingatlan adásvételek száma

Idén az év első hat hónapjában az ingatlan adásvételek száma országosan 63 390 volt, ami éves összevetésben 2,8 százalékos növekedés, emellett a hitelpiacon is folytatódott az élénkülés: a hitelezés volumene 23 százalékkal nőtt 2024 azonos időszakához képest - közölte a Duna House hétfőn az MTI-vel.
2025. 07. 14. 21:00
Megosztás:

MNB: jóval infláció felett nőtt a tőkepiaci szereplők, pénztárak, biztosítók forgalma 2024-ben

A magyarországi öngondoskodási, biztosítási és tőkepiaci szektor, valamint a közvetítők egyaránt kétszámjegyű, az inflációt jelentősen meghaladó forgalomnövekedést könyvelhettek el 2024-ben - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az MTI-vel hétfőn.
2025. 07. 14. 20:00
Megosztás:

Giorgia Meloni a kereskedelmi háború veszélyeire figyelmeztetett

A kereskedelmi háború mindannyiunkat gyengébbé tenne a közös globális kihívásokkal szemben - figyelmeztetett Giorgia Meloni olasz kormányfő vasárnap este kiadott közleményében az amerikai elnök vámpolitikai bejelentésére reagálva.
2025. 07. 14. 18:30
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 18:00
Megosztás:

18 milliárd forintos közvilágítás-korszerűsítési pályázat indul 5000 lakos alatti településeknek

Hétfőtől pályázhatnak az 5000 lakos alatti települések a helyi közvilágítás korszerűsítésére; a Magyar Falu Program keretében, a Jedlik Ányos Energetikai Program forrásaiból összesen 18 milliárd forint áll rendelkezésre - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) energetikáért felelős államtitkára hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
2025. 07. 14. 17:30
Megosztás:

Indul a nyári szezonális ellenőrzés

Július 15-én, kedden elindul a nyári szezonális ellenőrzés, amelyet az élelmiszerlánc-felügyeletet irányító Tállai András, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára rendelt el - jelentette be hétfői közleményében a minisztérium.
2025. 07. 14. 17:00
Megosztás:

Folytatódhat a fellendülés a budapesti szállodapiacon

Minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt a kelet-közép-európai és ezen belül a budapesti szállodapiac teljesítménye 2024-ben. A szektor növekedése idén is folytatódhat, a nemzetközi vendégéjszakák száma az év végére az eddigi rekordév, 2019 szintjét is meghaladhatja - tájékoztatta a CBRE az MTI-t hétfőn.
2025. 07. 14. 16:30
Megosztás:

Ide 30, oda 27

Szóval nem 20, nem 50, hanem most inkább 30 százalékos általános vámot vetne ki Trump az EU-ra augusztus 1-től (na meg Mexikóra is).
2025. 07. 14. 16:00
Megosztás:

Feltörekvő innováció: öt figyelemre méltó biotech start-up Magyarországról

A hazai biotechnológiai szektor évek óta dinamikus átalakuláson megy keresztül. A nemzetközi versenypályára belépő start-upok már nem csupán kutatásban, hanem konkrét diagnosztikai és terápiás alkalmazásokban is nemzetközi színvonalú eredményeket mutatnak.
2025. 07. 14. 15:30
Megosztás:

Több hibát is találtak a rumok ellenőrzésekor

Rumokat vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), egy terméknél jelölési hibát találtak, egynél pedig élelmiszerminőségi probléma miatt intézkedtek a szakemberek; a hivatal mindkét forgalmazóval szemben eljárást indított és csaknem 700 ezer forint bírságot szabott ki - közölte a Nébih a honlapján hétfőn.
2025. 07. 14. 15:00
Megosztás:

Erőteljesen csökkent a BASF negyedéves nyeresége

A vártnál jelentősebben csökkent a Magyarországon is jelen lévő BASF német vegyipari vállalat nyeresége az idei második negyedévben, miközben rontotta idei eredményelőrejelzését - áll a cég honlapján.
2025. 07. 14. 14:30
Megosztás:

Nőtt az ingatlanadásvételek és a hitelezés volumene 2025 első félévében

A Duna House legfrissebb ingatlanpiaci adatai alapján a hazai lakáspiac a nyári hónapok kezdetén is stabil aktivitást mutatott: 2025 júniusában országosan 9 908 lakóingatlan cserélt tulajdonost, ami 6,3%-kal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának értékét.
2025. 07. 14. 14:00
Megosztás:

Ismét féltheti állását a Fed-elnök

Jerome Powell Fed-elnök ismét Trump célkeresztjébe került.
2025. 07. 14. 13:30
Megosztás:

Mennyibe kerül a kötelező biztosítás az e-rollerekre?

Idén átlagosan 6500 forintos éves átlagdíj mellett, alapvetően két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett kalkulátorának adataiból. Az ellenőrzés nehézségei miatt piaci becslések szerint országos szinten csupán az érintett járművek harmada rendelkezik az előírt biztosítással.
2025. 07. 14. 13:00
Megosztás:

3 stresszmentes kriptobefektetési stratégia, amivel nyugodtan alhatsz éjszaka

A kriptovaluta-befektetés nem a gyenge idegzetűek sportja. Egy Bitcoin 2021. november 10-én 67 000 dollárba került, és 2022-ben 16 000-ig zuhant, mielőtt 2025 júliusára elérte a 109 000 dolláros szintet. Aki ezt az utat végigjárta, 62%-os hozamnak örülhet – ha közben nem dobta el a portfólióját ijedtében. Ha te is belevágnál a digitális eszközök világába, de nem akarsz minden árfolyam-ingadozás miatt álmatlanul forgolódni, ez a három stratégia neked szól.
2025. 07. 14. 12:30
Megosztás:

A Stellar (XLM) váratlan áttörése: Lehagyta az XRP-t, és újra reflektorfénybe került

A kriptoközösséget meglepő fordulat rázta meg a napokban: a Stellar (XLM) nemcsak hogy lehagyta az XRP-t árfolyamteljesítményben, de ezzel megszakított egy hónapok óta tartó szoros árfolyamkorrelációt a két token között. A mozgás nem véletlenszerű, hanem technikai és piaci háttérrel alátámasztott rally, amely újraélesztette az érdeklődést a Stellar iránt – és ezzel új fejezet nyílhat az XLM kontra XRP versenyben.
2025. 07. 14. 12:00
Megosztás:

Emelkedtek a hosszú hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain pénteken

Az amerikai 10 éves hozama 4 bp-tal 4,39% körüli szintre emelkedett pénteken, Donald Trump elnök utóbbi napokban bejelentett vámfenyegetései tovább fokozták a piaci feszültséget.
2025. 07. 14. 11:30
Megosztás:

A jövő a tokenizált betéteké, nem a stabilcoinoké a Bank of England szerint

A Bank of England kormányzója, Andrew Bailey határozott üzenetet küldött a brit bankszektornak: ne a privát stabilcoinokkal, hanem a tokenizált bankbetétekkel foglalkozzanak. Az üzenet nemcsak iránymutatás, hanem egy új szabályozási korszak nyitánya is lehet – amely gyökeresen átalakíthatja a pénzügyi rendszer digitális jövőképét az Egyesült Királyságban.
2025. 07. 14. 10:30
Megosztás:

Rekorddöntést követően lefordultak az amerikai indexek, a bejelentett vámok ismét rontották a piaci hangulatot

A csütörtöki új csúcsukról lefordultak pénteken a tengerentúli részvényindexek, a Dow 0,6%-ot veszített értékéből, az S&P500 és a Nasdaq Composite 0,2-0,3%-kal mérséklődött.
2025. 07. 14. 10:00
Megosztás: