Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Csökkenéssel zártak tegnap a főbb nyugat-európai indexek

Csökkenéssel zártak a főbb európai indexek. Az európai vállalatok kilátásainak nem tett jót, hogy a hajnalban közzétett kínai export- és importadatok is elmaradtak a várttól.
2024. 12. 11. 09:00
Megosztás:

Ezért van az FXGuys ($FXG) számára egyértelműbb út az 50-szeres hozamhoz, mint az ONDO és az ADA esetében

Jelentések szerint az FXGuys ($FXG), egy saját tőkével működő kereskedőcég, kiemelkedik mint az egyik vezető DeFi token, amely világosabb utat kínál az 50-szeres megtérüléshez, összehasonlítva az ONDO-val és a Cardano (ADA)-val.
2024. 12. 11. 08:30
Megosztás:

Magyar pénzügyi cég szolgáltatása nyerte a legjobb európai digitális faktoring díjat!

Magyarország egyik vezető pénzügyi vállalata rangos nemzetközi elismerést kapott. A BÁV Faktor Pénzügyi Zrt. december 5-én vette át a „Best Digital Factoring in Europe 2024 – among FinTechs” díjat, amelyet az innovatív digitális faktoring megoldásukért ítélt nekik oda a szakmai zsűri.
2024. 12. 11. 07:30
Megosztás:

Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben

A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék - alig valamivel marad a világátlag alatt.
2024. 12. 11. 07:00
Megosztás:

Már 15 millió autónál tart az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Group

A Chery Group első járműve 1999. december 18-án gördült le a gyártósorról. A 15 milliós mérföldkőig tartó út során a társaság 21 egymást követő évben megőrizte pozícióját Kína vezető személygépkocsi-exportőreként, és ma már több mint 100 országban és régióban érhetők el a járművei.
2024. 12. 11. 06:30
Megosztás:

Olaszországban a betlehemről folyik vita

El a kezekkel a betlehemtől! - reagált Matteo Salvini a jobboldali Liga párt vezetője hétfő este a baloldali sajtó felvetésére, miszerint az olaszországi iskolákban a karácsonyi ünnepekre felállított betlehemek kirekesztő és idegengyűlölő társadalomra utalnak.
2024. 12. 11. 06:00
Megosztás:

100 millióba kerül egy átlagos budapesti új lakás

Ismét változott a lakásárak dinamikája az idei évben. Novemberben 0,1 százalékra lassult az országos lakásdrágulás havi üteme az októberi 2,8 százalékos tempóról. Éves szinten 10,2 százalékos áremelkedés történt novemberben, ami lényegében megegyezik az egy hónappal korábbi 10,1 százalékhoz képest – derül ki az ingatlan.com legfrissebb lakásárindexéből, amely ismerteti legfrissebb, december elejére vonatkozó konkrét árakat is és beszámol az új építésű budapesti ingatlanok rekorddöntéséről is.
2024. 12. 11. 05:30
Megosztás:

Magyarok a boldogság-lista végén

Ha a pénz nem is, a megtakarítás biztosan boldogít – derül ki az NN Longevity kutatásából. Márpedig mindkettőre – több megtakarításra és több boldogságra – szükségünk lenne, mivel nálunk jóval alacsonyabb a boldogságszint, mint a régió többi országában. De mitől lehetnénk elégedettebbek az életünkkel? A kutatás öt fontos boldogságfaktort talált.
2024. 12. 11. 05:00
Megosztás:

A magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet az agrárkamara

A karácsonyi szezonban is a jó minőségű magyar sertéshús vásárlására hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) keddi közleményében.
2024. 12. 11. 04:30
Megosztás:

Hogyan tovább önvezető autók? Új közlekedési kormányzati stratégia Németországban

Az európai járműgyártás élt már meg szebb napokat. Romló üzleti hangulatról, a gazdasági környezet bizonytalanságairól szólnak a hírek, válságról szóló elemzésekkel van tele a sajtó. Ebben a helyzetben milyen irányba halad az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés? Ezen kérdés kapcsán Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje nyújt tájékoztatást egy friss iparági fejleményről.
2024. 12. 11. 04:00
Megosztás:

Itt a friss magyar inflációs adat!

Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan a fogyasztói árak idehaza. A friss adat egy árnyalattal magasabb annál, mint amit vártunk, de megegyezik a piaci konszenzussal.
2024. 12. 11. 03:30
Megosztás:

Ingyenes kiállítás: Munkácsy, Csontváry, Rippl-Rónai és mások a Virág Judit Galériában

Egy hét alatt több ezer érdeklődő tekintette már meg a Virág Judit Galéria legújabb ingyenes aukciós kiállítását, amely december 14-ig várja a látogatókat. Kivételes alkalom, hogy a műkedvelők egyetlen tárlaton megcsodálhatnak egy soha nem látott Munkácsy Mihály festményt, Csontváry Kosztka Tivadar egy alkotását, valamint Rippl-Rónai József, Paál László, Egry József, Ziffer Sándor, Kondor Béla, Czigány Dezső, vagy éppen Victor Vasarely műveit.
2024. 12. 11. 03:00
Megosztás:

Lakáshitelt szeretnél? Mutatjuk mennyit kaphatsz 2025-ben!

Társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kormány azt a tervezetet, amely a 2025-ös minimálbért és a garantált bérminimumot szabályozza. Mivel lakáshitelt jellemzően adóstárssal igénylünk, a money.hu és az ingatlan.com szakértői megnézték, hogy egy minimálbérért dolgozó párnak jövőre milyen kilátásai lehetnek a lakáshitelpiacon.
2024. 12. 11. 02:30
Megosztás:

Borravaló vagy szervizdíj - ki kapja, hogy kapja? Adózási tudnivalók

Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott szervizdíj megegyezik-e a borravaló fogalmával, illetve felszámítása esetén kell-e, illik-e további borravalót is adni. A fizetési módok között számos különbség van, a többi között az adózás módjában és az önkéntes jellegében is. A nemzeti versenyhatóság (GVH) azt javasolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig kit kívánnak díjazni borravalójukkal, és ennek megfelelően döntsenek.
2024. 12. 11. 02:00
Megosztás:

Az Alteo nyert a Mol algyői naperőműves pályázatán

Az Alteo nyerte meg a Mol 37,5 megawatt peak (MWp) kapacitású algyői naperőművére vonatkozó fővállalkozói pályázatot - tette közzé az energetikai szolgáltató vállalat kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2024. 12. 11. 01:30
Megosztás:

Módodítás elfogadva! Elvehetik bárki lakását egy tollvonással!?

Számos forrás számolt be arról, hogy január 15-től megszűnik a papíralapú tulajdoni lap. A hír gyors terjedése után a közösségi médiában azonnal megjelentek találgatások, melyek szerint ingatlanjaink biztonsága veszélybe kerülhet, és hackerek könnyedén megszerezhetik tulajdonunkat. A Pénzcentrum utánajárt, mit jelent pontosan ez a változás, amely januártól lép hatályba, és egy ügyvédet is megkérdezett arról, hogy valóban veszélyben lehet-e otthonunk.
2024. 12. 11. 01:00
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 65-81 éves nyugdíjasok készüljetek!

2024-től kezdődően a nyugdíjelőleget már nem határozattal, hanem végzéssel állapítják meg. De vajon mit jelent ez a változás a nyugdíjak és a nyugdíjasok szempontjából? Vizsgáljuk meg a kérdést, mert sok nyugdíjas számára fontos lehet.
2024. 12. 11. 00:30
Megosztás:

Közösen épít akkumulátorgyárat Spanyolországban a CATL és a Stellantis

Új vegyesvállalat alapításáról kötött megállapodást a CATL és a Stellantis, a két cég 4,1 milliárd eurós beruházással a spanyolországi Zaragozában épít egy új, nagy kapacitású lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorgyárat – közölte a CATL Hungary kedden az MTI-vel.
2024. 12. 11. 00:05
Megosztás:

Metamask tárca applikáció letöltése és chrome-os verzió használata, Metamask kriptotárca vélemények,

MetaMask: Kriptotárca kezdőknek – Útmutató és Vélemények: A MetaMask egy népszerű és egyszerűen használható kriptovaluta tárca, amely lehetővé teszi az Ethereum és az ERC-20 tokenek biztonságos tárolását, küldését és fogadását.
2024. 12. 10. 23:30
Megosztás:

Cégautó adó 2025 - drasztikusan nőnek a cégautókra kivetett adóterhek

A 2024. október 29-én benyújtott, és a kormány által november 25-én már el is fogadott törvényjavaslat értelmében a következő két évben (2025 és 2026) jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek.
2024. 12. 10. 23:00
Megosztás: