Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Az ABB befektet a megújuló energiatárolásra specializálódott HESStec-be

Az ABB kisebbségi részesedést szerez a hibrid energiatároló rendszerekre (HESS) és akkumulátoros energiatároló rendszerekre (BESS) szakosodott HESStec vállalatban. A HESStec energiatárolással kapcsolatos tervezési, mérnöki és optimalizálási képességeinek integrálása lehetővé teszi az ABB számára az energiatárolási megoldások optimalizálását, az innovatív üzleti modellek kidolgozását és az üzleti növekedés fokozását a kulcsfontosságú globális piacokon. A partnerség kibővíti az ABB kompetenciáit az energiatároló rendszerek hálózati integrációja és az energiaoptimalizálási szoftverek terén, amelyek jelentős segítséget nyújtanak az ügyfelek számára a nettó nulla kibocsátási cél elérésében.
2025. 08. 04. 23:00
Megosztás:

Tavaly megduplázódott a hulladékudvarokban leadott újrahasznosítható hulladék

Egyre többen használják a hulladékudvarokat, tavaly több mint dupla annyi újrahasznosítható hulladékot adtak le az emberek, mint egy évvel korábban - közölte a hulladékudvarok koordinációját ellátó MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. az MTI-vel hétfőn.
2025. 08. 04. 22:00
Megosztás:

Tízmilliárdos nagyságrendben kap Tesla részvényeket Elon Musk

A Tesla 96 millió új részvényt, mintegy 29 milliárd dollárt szavazott meg Elon Musknak.
2025. 08. 04. 21:00
Megosztás:

Venni kell a részvényeket a Morgan Stanley szerint

A bank stratégája, Michael Wilson szerint érdemes venni az amerikai részvényeket a múlt hét végi gyenge munkaerőpiaci adatokat követő esés után is.
2025. 08. 04. 20:00
Megosztás:

Művészetek Völgye 2026 időpontja - új dátumra került a Művészetek Völgye Fesztivál

A 35. jubileumi Művészetek Völgye új időpontban, 2026. július 24. és augusztus 2. között kerül megrendezésre. Magyarország legnagyobb összművészeti fesztiválja időben kissé eltolva tér vissza, hogy Veszprém térségének kulturális pezsgése egyetlen pillanatra se szüneteljen.
2025. 08. 04. 19:00
Megosztás:

Mit tehetünk a vizesedő falakkal? Szakértő válasz a problémára

Magyarországon szinte minden utcában akad legalább egy olyan ház, amelynek falai dohos szagot árasztanak, a vakolat foltokban pereg le, és a lakók már rég nem festenek, mert tudják: hiába. A jelenség nemcsak esztétikai vagy kényelmi kérdés, hanem hosszú távon komoly egészségügyi és szerkezeti kockázatokat is rejt. De mi okozza pontosan a falak vizesedését, és mit lehet tenni ellene?
2025. 08. 04. 18:00
Megosztás:

Tovább növeli a kitermelést az OPEC+

A WTI nyersolaj határidős ára hétfőn 67,5 dollár környékén mozgott, a Brent pedig valamivel 70 dollár alatt járt, miután az OPEC+ jelentős kitermelésnövelésről állapodott meg szeptemberre.
2025. 08. 04. 17:00
Megosztás:

Gyenge adatokat közölt a statisztikai hivatal, Trump kirúgta a vezetőt

Az amerikai elnök néhány órával azután, hogy pénteken a vártnál gyengébb munkaerőpiaci adatok érkeztek — melyek aggodalmat keltettek vámpolitikája kapcsán — menesztette a Munkaügyi Statisztikai Hivatal vezetőjét.
2025. 08. 04. 16:00
Megosztás:

Felerősödtek a kamatcsökkentési várakozások az USA-ban

A pénteki, vártnál gyengébb munkaerőpiaci adatok után a piac szeptemberre nagy valószínűséggel kamatcsökkentést áraz, amelyet októberben újabb 25 bázispontos vágás követhet, és egy harmadik csökkentés esélye is megnőtt az árazások szerint decemberben.
2025. 08. 04. 15:00
Megosztás:

Jól szerepelt a stressz teszten az OTP

A EBA által lefolytatott stressz teszt eredményei alapján az OTP teljeskörűen bevezetett elsődleges alapvető tőkemegfelelési mutatója (’fully loaded’ CET1) az alappálya mentén 22,53%, míg a stressz pálya mentén 16,26% lenne 2027 végén, szemben a 2024. év végi, de már a Basel 4 szabályozás alapján számolt 17,49%-os ’fully loaded’ CET1 rátával.
2025. 08. 04. 14:00
Megosztás:

A gyenge adatok hatására gyengült a dollár, estek a hozamok és nőtt a kamatcsökkentési várakozás

Az imént melített pénteki amerikai munkapiaci riport hatalmas fordulatot hozott az USA kötvénypiacán a dollár-árfolyamában.
2025. 08. 04. 13:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek Cardano – mi mozgatja most az ADA árfolyamát?

Az alábbi elemzés összegzi a közelmúlt legfontosabb Cardano (ADA) híreit, és bemutatja, mely tényezők formálták a 3 hónapos árfolyamtendenciát, azaz mi áll az árfolyam emelkedései és csökkenései mögött.
2025. 08. 04. 12:00
Megosztás:

Mínuszban zártak az amerikai indexek, csalódást keltő munkaerőpiaci jelentés után Trump kirúgta a hivatal egyik vezetőjét

Donald Trump amerikai elnök újabb, több tucat kereskedelmi partnerre kivetett vámjai pénteken világszerte megrázták a tőzsdéket, miközben az érintett országok igyekeznek újratárgyalni a feltételeket.
2025. 08. 04. 11:00
Megosztás:

MVM bejelentés! Változik a rezsibox, minden energia számlát érint!

2025. augusztus 1-jétől módosul az MVM Next által kibocsátott energiaszámlák első oldala. A változás az úgynevezett rezsiboxot érinti, amely a számla kiemelt információkat tartalmazó része.
2025. 08. 04. 10:20
Megosztás:

Újfent fellángoló vámháborús félelmek miatt csökkent az európai tőzsde

Az európai részvénypiacok több mint három hónapja nem látott mértékben estek pénteken, miután Donald Trump amerikai elnök újabb vámokat jelentett be számos ország exportjára, melynek hatására ismét fellángoltak a félelmek a globális lassulást okozó vámháborúval kapcsolatban, a befektetők ennek hatására pedig világszerte kerülték a kockázatosabb eszközöket.
2025. 08. 04. 10:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek XRP – mi mozgatja az XRP árfolyamát?

Az alábbi elemzés összegzi az elmúlt 3 hónap legfontosabb XRP-vel kapcsolatos híreit és eseményeit, melyek befolyásolták az árfolyam alakulását, így jobban megértheted, mi hajtja a piacot.
2025. 08. 04. 09:00
Megosztás:

Vízsugárral váltjuk le a WC-papírt?

Lassan, de biztosan új korszak köszönt be a mindennapi higiéniai szokásokban – legalábbis ha a fürdőszobák jövőjét nézzük. A vízalapú tisztálkodás – azaz a bidéfunkcióval ellátott WC-k használata – világszerte, így Magyarországon is egyre népszerűbb. A trend mögött nemcsak a kényelem, hanem az egészség és a fenntarthatóság iránti igény is áll.
2025. 08. 04. 07:00
Megosztás:

A falvaktól a nagyvárosokig felforgathatja a lakáspiacot az Otthon Start program

Nemcsak a fővárosban, hanem vidéken is sokan terveznek lakóingatlant venni az Otthon Start program kedvezményes hitelével - derül ki a zenga.hu ingatlanhirdetési portál látogatói körében készített felmérésből. A válaszadók többsége olcsóbb ingatlant vásárolna, a kisvárosokban és községekben jellemzően alacsonyabb, míg Budapesten valamivel magasabb önrésszel.
2025. 08. 04. 06:00
Megosztás:

Most éri meg ingatlant venni Dubajban – nyári visszaesés kedvezhet a befektetőknek

A nyár nemcsak a pihenés, hanem a jó üzleti lehetőségek ideje is lehet – különösen azoknak, akik külföldi ingatlanbefektetésen gondolkodnak. Bencsik Tamás, a Livin’ Experts ügyvezető-társtulajdonosa szerint július és augusztus első fele ideális időszak lehet dubaji ingatlanvásárlásra.
2025. 08. 04. 04:00
Megosztás:

Szorongással teli lehet az iskolakezdés a diákok számára

Az iskolakezdés sok diák számára nemcsak izgalmat, hanem komoly szorongást is jelenthet – figyelmeztet a GEM Tanulási Központ. Az új tanév, az ismeretlen elvárások és a megváltozott napirend különösen megterhelő lehet azoknak a gyerekeknek, akik tanulási nehézségekkel küzdenek.
2025. 08. 04. 03:00
Megosztás: