Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Több férőhellyel készül a MÁV-csoport a kegyeleti ünnepekre

Mindenszentek és halottak napja alkalmából a MÁV-Volán-csoport a megszokottnál nagyobb utasforgalomra számít, ezért növelt kapacitású vonat- és buszjáratokkal, valamint több városban közvetlen, temetőkhöz közlekedő autóbuszokkal készül a hétvégére - közölte a MÁV Zrt. szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 21:00
Megosztás:

A TRUMP token politikai hatásra 30%-ot ralizott; a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros tőkebevonását a globális Visa-integráció hajtja

A TRUMP token majdnem 30%-ot ugrott egy éjszaka alatt, 6 dollárról 8 dollárra emelkedve, mielőtt gyorsan visszahúzódott volna körülbelül 7 dollárra. A mozgás rövid időre izgalmat keltett a mémcoin spekulánsok körében, de a tapasztalt kereskedők számára ismét előkerültek a fenntarthatósággal kapcsolatos jól ismert kérdések.
2025. 10. 29. 20:00
Megosztás:

Anyukától nyugdíjasig: sokaknak lehet rémálom a netezés

A digitális akadálymentesség nem esztétikai extra, hanem jogi és üzleti szükségszerűség – hangsúlyozza Pulay Gellért, az Országos IT Megmérettetés ötletgazdája. A befogadó tervezés csökkenti a hibákat, javítja a felhasználói élményt és növeli a bevételeket. A verseny külön kategóriában értékeli az akadálymentességet, valós élethelyzetek modellezésével. Almády-Palotai Balázs, többszörös díjazott szerint ez alternatív karrierutat kínál, miközben empátiát, technikai tudást és pszichológiai érzékenységet is igényel. Az EU-s megfelelés szigorodik, a felhasználók pedig egyre kevésbé tolerálják a zárt digitális élményeket.
2025. 10. 29. 19:30
Megosztás:

A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

Javuló biztonságra és kényelmi előnyökre számít az automatizált és autonóm vezetés terjedésétől az európaiak zöme az Allianz hét országra kiterjedő felmérése szerint. A bizakodás mellett ugyanakkor a 13. Allianz Motor Day alkalmából bemutatott kutatás óvatosságról is árulkodik: sokan bizonytalanok az új technológiában, és maguknál akarják tartani az irányítást. Az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében a válaszadók 56 százaléka nem hisz. Az Allianz várakozásai szerint az emberi hibákból eredő közlekedési balesetek száma 2035-re 20, 2060-ra pedig több mint 50 százalékkal csökken. Saját kárelemzésük azt mutatja, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek beépítése 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek gyakoriságát.
2025. 10. 29. 18:30
Megosztás:

Az EU szerint a szudáni háború veszélyes fordulóponthoz érkezett

A dárfúri térségben fekvő el-Fáser városnak a Gyorsreagálású Támogató Erők (RSF) általi elfoglalása a szudáni háború veszélyes fordulópontját jelenti - állítja Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai uniós főképviselő és Hadja Lahbib, a humanitárius segítségnyújtásért felelős uniós biztos közös szerdai nyilatkozatban.
2025. 10. 29. 18:00
Megosztás:

Újabb lépés a Demján Sándor Tőkeprogram keretében a hazai kkv-k erősítése érdekében

A Kormány mindent megtesz a magyar vállalkozások támogatása érdekében! Ezért a Demján Sándor Program keretében több mint 1.400 milliárd forintnyi forrással támogatjuk a hazai kkv-k méretugrását és termelékenységük növelését. 2025. október 6-ától pedig bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt, amely a Széchenyi Kártya Program összes konstrukciójára, a likviditási és a beruházási hitelekre egyaránt kiterjed.
2025. 10. 29. 17:30
Megosztás:

Országszerte folyik a vasútállomások felújítása

A MÁV Csoport saját forrásból országszerte 21 helyszínen felújítja a meglévő vasúti állomásai épületeit, a Magyar Falu Program részeként pedig további 11 vasúti megállóhelyen vadonatúj kisméretű, hűtött-fűtött váróhelyiséggel rendelkező, könnyűszerkezetes épületet készít - jelentette be Tasó László, az Észak-keleti Magyarország közúti és vasúti közlekedésének fejlesztéséért felelős miniszteri biztos szerdán, a felújítás alatt lévő balmazújvárosi vasútállomás épülete előtt.
2025. 10. 29. 17:00
Megosztás:

Az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabbakat lehet kialakítani

Szakértők szerint az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabb sóbányákat és sóba vájt turisztikai létesítményeket lehet kialakítani - írta szerdán a Krónika hírportál a témában tartott kerekasztal-beszélgetésről beszámolva.
2025. 10. 29. 16:00
Megosztás:

Maradandó költségemelkedést okozott a brit exportőröknek az EU-tagság megszűnése

Maradandó költségemelkedéseket okozott a brit exportőröknek Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit) - áll a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) új átfogó helyzetértékelésében.
2025. 10. 29. 15:30
Megosztás:

KSH: szeptemberben 589 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Szeptemberben a termék-külkereskedelmi aktívum 589 millió euró volt, az egyenleg 297 millió euróval romlott az egy évvel korábbihoz mérten. A kivitel volumene 0,5 százalékkal, a behozatalé 8,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 10. 29. 14:30
Megosztás:

Ismét tüntettek a budapesti taxisok

Szerdán ismét tüntettek a budapesti taxisok, több tucat autóval tartottak tiltakozó demonstrációt a Fővárosi Közgyűlés ülésezése alatt a Városháza előtt.
2025. 10. 29. 14:00
Megosztás:

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek Hollandiában

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek szerdán Hollandiában, miután június elején felbomlott a kevesebb mint egy éven át kormányzó négypárti kormánykoalíció.
2025. 10. 29. 13:00
Megosztás:

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra - közölte a Duna House szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 12:30
Megosztás:

Csak 1 000 dollár: XRP-be vagy Hedera-be (HBAR) érdemes fektetni?

Ha van 1 000 dollárod befektetésre, és valódi potenciált keresel, érdemes túllépni a mémcoinokon, és olyan projektekre fókuszálni, amelyek stabil alapokon nyugszanak — valódi technológiával, tényleges felhasználással és hosszú távú értékkel rendelkeznek.
2025. 10. 29. 12:00
Megosztás:

Hegyi Zsolt: 54 új HÉV-járműből 18 szerelvénynek meg kell érkeznie 2029 végéig

Szerdán elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése - jelentette be legfrissebb bejegyzésében a MÁV csoport hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt vezérigazgató, hozzátéve, hogy az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie.
2025. 10. 29. 11:30
Megosztás:

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc-repülőtér forgalma

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma - hangsúlyozta Lóga Máté a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke szerdán a TV2 Mokka című műsorában az idei nyári időszak tapasztalatairól a légi forgalomban.
2025. 10. 29. 11:00
Megosztás:

A tegnapi, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait

A ma induló fontos adatdömping előtti, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait.
2025. 10. 29. 10:00
Megosztás:

Mindhárom vezető amerikai részvényindex új csúcsot ért el

Mindhárom vezető amerikai részvényindex újabb rekordmagas záróértéket ért el kedden. Az S&P 500 0,2%-kal, a Dow Jones 0,3%-kal, a Nasdaq Composite 0,8%-kal emelkedett.
2025. 10. 29. 09:30
Megosztás:

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek. A DAX 0,1%-ot, a CAC 40 0,3%-ot, a páneurópai Stoxx600 0,2%-ot veszített értékéből, míg az FTSE 100 0,4%-ot erősödött.
2025. 10. 29. 09:00
Megosztás:

A GVH a karácsonyi időszakban is a körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét

A körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét a karácsonyi időszakban a a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amely az MTI-nek kedden eljuttatott közleményében azt javasolja, hogy ne dőljenek be a szezonális akcióknak és lehetőség szerint kerüljék az impulzusvásárlást.
2025. 10. 29. 08:30
Megosztás: