Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

30 éves a Lufthansa Systems Hungária: ma már több mint 800 főt foglalkoztat az IT vállalat

A Lufthansa Systems és magyarországi leányvállalata, a Lufthansa Systems Hungária idén ünnepli fennállásának 30. évfordulóját. A Lufthansa Csoporthoz tartozó IT-vállalat 1995 óta formálja a légiközlekedés digitális jövőjét: a 15 fővel induló magyarországi csapat három évtized alatt 800 fős szakembergárdává bővült, akik nemzetközi projektek keretében a legkorszerűbb felhőalapú, mesterséges intelligencia- és big data-megoldások fejlesztésében és üzemeltetésében vesznek részt. A Lufthansa Systems világszerte több mint 350 ügyfél számára biztosít teljes körű informatikai támogatást a pilótafülkétől az utastéren át egészen a földi kiszolgálásig, új mércét állítva a légiiparban.
2025. 10. 09. 15:30
Megosztás:

Száguld az Otthon Start, emiatt még több lehet az alacsony önerővel felvett lakáshitel

Érezhetően emelkedett, de még így is 5 százalék alatti szinten maradt a júniusig tartó egy év alatt a 20 százaléknál kevesebb önerővel felvett jelzáloghitelek aránya. Az Otthon Start megjelenésével még inkább megugorhat ez az arány, hiszen az új támogatott konstrukciónál is elegendő lehet a vételár 10 százalékát előteremteni – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója.
2025. 10. 09. 15:00
Megosztás:

Száguld az Otthon Start, emiatt még több lehet az alacsony önerővel felvett lakáshitel

Érezhetően emelkedett, de még így is 5 százalék alatti szinten maradt a júniusig tartó egy év alatt a 20 százaléknál kevesebb önerővel felvett jelzáloghitelek aránya. Az Otthon Start megjelenésével még inkább megugorhat ez az arány, hiszen az új támogatott konstrukciónál is elegendő lehet a vételár 10 százalékát előteremteni – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója.
2025. 10. 09. 15:00
Megosztás:

Ingatlanossal vagy nélküle? – Eladóként az ingatlanpiacon

Amikor egy lakástulajdonos úgy dönt, hogy piacra dobja az ingatlanát, elkerülhetetlen a kérdés, hogy megéri-e profi ingatlan iroda segítségét kérni, esetleg érdemes inkább egyedül belevágni a hirdetés és a tárgyalások útvesztőjébe?
2025. 10. 09. 14:30
Megosztás:

Bővül a 4iG SDT menedzsmentje: Iparági vezetők és katpnai szakértők csatlakoznak a vállalatcsoporthoz

A 4iG Space and Defence (4iG SDT) az elmúlt időszak intenzív növekedési stratégájának megfelelően két új területtel kiegészülve, a piaci igényekhez és tevékenységébe illeszkedő öt különálló üzletágat hozott létre. Az új vállalati struktúra támogatására új vezetők és tanácsadók érkezését jelentette be, akik jelentős, több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkeznek az űr- valamint a védelmi ipar területén, itthon és nemzetközi szinten egyaránt. Általános vezérigazgató-helyettesként Sántha Gergely csatlakozik a vállalatcsoporthoz, jelentős gazdasági és szervezeti tapasztalatot hozva korábbi befektetési és vállalatvezetői szerepköreiből.
2025. 10. 09. 14:00
Megosztás:

Újabb zöld projektek előkészítését kezdte meg az AutoWallis

Ismét elkészítette éves Zöld allokációs és környezeti hatásjelentését az AutoWallis Zöld Pénzügyi Bizottsága, mely a társaság által 2021-ben kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól számol be. A fenntartható működés mellett elkötelezett vállalat eddig közel 4,3 milliárd forint felhasználásáról döntött, és számos új zöld projekt előkészítését kezdeményezte.
2025. 10. 09. 13:30
Megosztás:

Felkészült a fűtési szezonra az MVM

Az MVM a téli hónapokban is szavatolja a lakosság számára a biztonságos energiaellátást; a földgáztárolókban elegendő készlet áll rendelkezésre, és a társaság a tavaszi-nyári időszakban folyamatos hálózatfejlesztésekkel készült a szezonra - közölte az MVM csoport csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 09. 13:00
Megosztás:

Magyarországon 13 szálláshely kapott Michelin Kulcs elismerést

Magyarországon 13 szálláshely kapott Michelin Key (Kulcs) elismerést, amely a hotelek kiválóságának mérésére szolgál - közölte a Michelin csoport csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 09. 12:30
Megosztás:

Áremelkedés mellett is erősödik az érdeklődés a hibridek és elektromosok iránt

A használtautó-piacon ugyan enyhe visszaesés volt a keresletben, de az alternatív hajtású járművek iránti érdeklődés tovább erősödött - ezt mutatják a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 augusztusára vonatkozó adatai. A járművek átlagos vételára tovább nőtt, mégis sokan keresnek most jó ajánlatokat, különösen hibrid vagy elektromos modellek között.
2025. 10. 09. 12:00
Megosztás:

Majdnem Európa csúcsán a magyar lakásárak, pedig még csak most jön a java

A második negyedévben csak két országban emelkedtek nagyobb mértékben a lakásárak, mint Magyarországon – derül ki az Eurostat friss adataiból. Az albérletár-növekményt tekintve is dobogós volt a magyar piac, de így is nálunk nyílt a legszélesebbre az olló a lakásárak és a bérleti díjak változása között. És a java még csak most jöhet, az Otthon Start program ezeket a tendenciákat erősítheti fel még jobban – mutat rá friss elemzésében az OTP Ingatlanpont.
2025. 10. 09. 11:30
Megosztás:

A megfelelésen túl – az üzleti döntések megalapozásához fenntarthatósági adatok kellenek

Miközben egyes vállalatok – összhangban az EU Omnibus csomagjával – két évvel elhalasztják a kötelező fenntarthatósági jelentéstételt, a PwC Global Sustainability Reporting Survey felmérésében megkérdezettek 40%-a az eredeti ütemterv szerint fog jelenteni, akkor is, ha erre jogszabály nem kötelezi. A vállalatok 38%-a ugyanis a gyűjtött fenntarthatósági adatokat közvetlenül az üzleti stratégia kialakításához használja, illetve az érdekelt felek (befektetők, ügyfelek, hatóságok) is megbízható információkat várnak a kockázatok és lehetőségek kezeléséről.
2025. 10. 09. 11:00
Megosztás:

Kémény nélküli tűzvarázs: a biokandalló forró hangulata otthonában

Vágyott már arra, hogy a kandalló lángjainak bensőséges táncát otthonában élvezhesse, de a kémény beszerelése okozta gondok és költségek visszatartották? A modern lakások egyik legdivatosabb eleme, a biokandalló, megoldást kínál ezekre a problémákra. Olyan megoldást nyújt, amely a tényleges tűz élményét kínálja, mindezt füst és korom nélkül, még a komplikált telepítést is elkerülve.
2025. 10. 09. 10:30
Megosztás:

Tovább csökkentek a hozamok; az euró újabb fél százalékkal esett a dollárral szemben

Az amerikai kormányzati leállás mellett, és a vártnál is lényegesen nagyobbat eső augusztusi német ipari termelési adatok közzététele után tovább csökkentek a hozamok: az amerikai tízéves hozam továbbra is alig haladja meg a 4,1%-ot, a német pedig 2,7% alá esett.
2025. 10. 09. 10:00
Megosztás:

A technológia-orientált Nasdaq vezette az emelkedést az USA-ban

A technológia túlsúlyos Nasdaq érte el a legnagyobb százalékos nyereséget (+1,1%), amit az év eddigi emelkedését vezető mesterséges intelligenciával kapcsolatos nagyvállalatok húztak.
2025. 10. 09. 09:30
Megosztás:

Szerdán erős napot zártak a nyugat-európai indexek

Szerdán erős napot zártak a nyugat-európai indexek. A páneurópai Stoxx600 0,8%-plusszal történelmi zárócsúcsot ért el. Az emelkedésben élen jártak a bankok, a Stoxx600 banki szektorindexe 1,4%-ot erősödött.
2025. 10. 09. 09:00
Megosztás:

Hogyan válhat egy 1000 dolláros befektetés a Digitap-ba ($TAP) reálisan 100 000 dollárrá 2027-re

A kriptovaluták történetében számtalan példa akad arra, hogy a befektetők kis összegekből vagyonokat halmoztak fel. Az olyan projektek korai támogatói, mint a Ripple, a Solana vagy a Binance Coin, néhány ezer dolláros befektetéssel néhány éven belül hat- vagy akár hét számjegyű hozamot értek el.
2025. 10. 09. 08:30
Megosztás:

Új háziorvosi rendelőket építenek Hajdúböszörményben

Új háziorvosi rendelőket építenek Hajdúböszörményben, a beruházásra 150 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az önkormányzat a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz pályázatán - tájékoztatta a városháza sajtószolgálata az MTI-t.
2025. 10. 09. 08:00
Megosztás:

Új utakon a műanyaggyártás – a fenntarthatóság diktálja a tempót

A műanyag nélkülözhetetlen mindennapi életünkben, ugyanakkor előállítása és hulladékként való kezelése komoly környezeti kihívást jelent. Míg a PET-palackok és egyszer használatos zacskók esetében már látható előrehaladás, a legtöbb, összetett anyagból készülő műanyag újrahasznosítása továbbra is megoldatlan. Vannak azonban megoldások a műanyag környezetterhelésének csökkentésére, amelyek már a gyártás során figyelembe veszik a fenntarthatósági szempontokat. A BorsodChem gödöllői Innovációs Központja olyan új alapanyagokat és technológiákat fejleszt, amelyekkel csökkenthető a termékek CO₂-lábnyoma, mérsékelhető az anyag és energia-felhasználás, valamint azok választ adhatnak a klímaváltozás és a piac új igényeire.
2025. 10. 09. 06:30
Megosztás:

Brüsszel lépéseket tesz az uniós gazdák védelmében a Mercosur-megállapodás miatt

Az Európai Bizottság rendeletjavaslatot terjesztett elő szerdán az uniós mezőgazdasági termelők védelmében, hogy gyors és hatékony védelem léphessen életbe, amennyiben az EU-Mercosur partnerségi megállapodás (EMPA) keretében - bár "valószínűtlen" - a dél-amerikai árubehozatal káros módon megugrana, vagy az uniós gyártók árai indokolatlanul csökkennének.
2025. 10. 09. 06:00
Megosztás:

Csökkenő árbevétellel zárta legutóbbi üzleti évét a Delta Group Nyrt.

A Delta Group Nyrt.-nek a 2024. július 1. és 2025. június 30. közötti lezárt üzleti évében elért konszolidált árbevétele 23,878 milliárd forint volt, 23,79 százalékkal elmaradt az előző üzleti évben elért 31,335 milliárd forinttól - közölte az informatikai társaság szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 09. 05:00
Megosztás: