Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Már minden belföldi InterCityn lehet okosjeggyel utazni

Már a Balaton déli partja, valamint Győr és Szombathely felé is váltható okosjegy, ezáltal ez a szolgáltatás már minden Magyarországon közlekedő belföldi InterCity-járaton elérhető, több mint 80 város felé - közölte a MÁV Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2023. 03. 30. 18:30
Megosztás:

A felhőbiznisz tartja növekedésben az Oracle-t

Az Oracle a világ legnagyobb IT cégei közé tartozik. Adatbázis-kezelő szoftverei révén vált világhírűvé, de az utóbbi időben az iparági trendeket követve egyre nagyobb fókuszt kap a felhő-üzletág, ami a vállalat legdinamikusabban növekvő egysége.
2023. 03. 30. 18:00
Megosztás:

Mesterséges intelligencia segítheti a depresszió szűrését

Beszédelemzésen alapuló, a depresszió felismerését segítő szoftvert fejlesztenek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Semmelweis Egyetem szakemberei.
2023. 03. 30. 17:30
Megosztás:

A Mol Limo új díjazást vezetett be a biztonságosabb autózásért

A biztonságosabb autózás érdekében a Mol Limo bevezeti a kilométer alapú árazást, ezzel párhuzamosan csökkenti a perc- és óraalapú díjakat, akár 70 százalékkal is - közölte a közösségi autómegosztó csütörtökön az MTI-nek eljuttatott közleményében.
2023. 03. 30. 17:00
Megosztás:

Pluszban nyitottak az amerikai tőzsdék

Erősödéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
2023. 03. 30. 16:30
Megosztás:

Választások hétvégéje

Április másodikán két európai uniós tagországban is – Bulgáriában, illetve Finnországban – parlamenti választásokat rendeznek.
2023. 03. 30. 16:02
Megosztás:

Ágazati képzőközpontot adtak át Szekszárdon

Ágazati képzőközpontot adtak át csütörtökön Szekszárdon, a Tolna Megyei Szakképző Centrum (TMSZC) Ady Endre Technikumában, amelyet a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program 270 millió forintos támogatásával hoztak létre.
2023. 03. 30. 15:30
Megosztás:

Az MKB erős piaci pozíciókkal készül a fúzióra

Az MKB Bank Nyrt. ma közzétett pénzügyi jelentése szerint az MKB Csoport tavaly sikeresen alkalmazkodott a változó gazdasági környezethez és teljesítette stratégiai céljait. A makrogazdasági bizonytalanságok és az integráció első szakaszának teljesítése közepette nőtt a bank jövedelmezősége és hatékonysága, miközben ügyfélállományai tovább bővültek. A bankcsoport mérlegfőösszege 10 614,4 milliárd forint, korrigált adózás utáni nyeresége pedig 176,6 milliárd forint volt az év végén.
2023. 03. 30. 15:00
Megosztás:

Új üzleti stratégiai vezető a CETIN Csoportnál

Új üzleti stratégiai vezérigazgató-helyettest nevezett ki a CETIN Csoport, a közép- és kelet-európai régió vezető távközlési infrastruktúra-üzemeltetője. Khalid Husseini április 1-jétől tölti be a pozíciót.
2023. 03. 30. 14:30
Megosztás:

A szakértők szerint már idén újra nyereséges lehet a kukoricatermelés

Az elmúlt év eseményei sok hazai kukoricatermelőt elbizonytalanítottak, miközben a szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy az idei évben már eddig is csapadékosabb időjárásnak, a megfelelő vetőmagfajtáknak, valamint a magyarországi feldolgozóipar által biztosított stabil felvevőpiacnak és az ukrán szállítmányok okozta zavarok enyhülésének köszönhetően a kukorica idén szép hasznot hozhat a gazdáknak. A kereslet a kukoricára továbbra is biztosított: a hazai biofinomítók, mint például a Dunaföldváron működő Pannonia Bio évek óta a magyar gazdálkodók megbízható, állandó felvásárló partnere.
2023. 03. 30. 14:00
Megosztás:

Tizenegy év alatt vármegyényit bővült a lakásállomány

2011 és 2022 között valamivel több mint 200 ezerrel nőtt a magyar lakóingatlan állomány és a nyugatra tartás volt a magyarok otthonkeresésének jellemző iránya – ezt mutatják a legutóbbi népszámlálás már nyilvánosságra került eredményei. Az OTP Ingatlanpont elemzője szerint ez a vándorlási tendencia rányomta bélyegét a lakáspiac utóbbi évtizedének jellemző folyamataira is.
2023. 03. 30. 13:30
Megosztás:

Tehermentesítenék a regionális bankokat az USA-ban

Nagyobb részvállalást szeretne a nagybankoktól az amerikai szövetségi betétbiztosítási társaság (FDIC) – írja a Bloomberg.
2023. 03. 30. 13:00
Megosztás:

Stabil maradt az európai betétállomány

Nem okozott betétkiáramlást az eurózónás bankoknál az elmúlt pár hétben a turbulens piaci környezet az EKB igazgatósági tagja, Isabel Schnabel szerint.
2023. 03. 30. 12:30
Megosztás:

A kormány átrendezi a MOL különadóit

A magyar kormány tegnap este rendeletben változtatott a MOL által fizetett különadókon, aminek a hatásait a MOL-ra nézve az ERSTE elemzői foglalták össze:
2023. 03. 30. 12:00
Megosztás:

A 21. század végére az emberi civilizáció két szuperhatalomra szakad: vallási fundamentalizmus és totalitárius eszmék terjedne

A Holnap Budapestje címmel jelent meg az első film teaser Magyarországon, amit szinte teljes egészében a mesterséges intelligencia készített. A disztópia hét soros szinopszisát a Chat GPT írta, képi világát pedig az Midjourney program alkotta meg.
2023. 03. 30. 11:30
Megosztás:

Milyen ingatlanokat lehet most a legjobb áron megvenni?

Melyek most a legjobb ár/érték arányú ingatlanok? Már amennyiben a hirdetési árat vizsgáljuk. De vevői szempontból lényeges, hogy vajon mely, most megvásárolt ingatlanok lesznek a leginkább értékállóak? A szakértők válaszoltak.
2023. 03. 30. 11:00
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2023. 03. 30. 10:30
Megosztás:

Egyre több külföldi hallgató dolgozna Magyarországon

Több mint 150 kiállító négyezer állásajánlata közül válogathattak a hallgatók a tavaszi Műegyetemi Állásbörzén, ahol ismételten a villamosmérnökök iránt volt a legnagyobb kereslet. A K épületben a szakértői tanácsadás kapott új köntöst, a Q épületben pedig neves cégek tartottak előadásokat kiemelt szakmai témákban. A kétnapos eseményre közel húszezren látogattak ki, amely a külföldi diákok körében is egyre népszerűbb. Ezzel összehangban jól látható, hogy közülük egyre többen maradnának Magyarországon az egyetem elvégzése után is.
2023. 03. 30. 10:00
Megosztás:

Tojástermelők szövetsége: nem lesz hiány tojásból a következő napokban sem

Nem lesz hiány tojásból a következő napokban sem, de a húsvéti szükségletet még nem fedezi teljes mértékben a belföldi termelés - mondta az MTI megkeresésére a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (MTTSz) alelnöke.
2023. 03. 30. 09:30
Megosztás:

A technológiai ipar vezető szereplői a mesterséges intelligencia fejlesztések felfüggesztését követelik

A technológiai ipar vezető szereplői nyílt levélben sürgették szerdán a mesterséges intelligencia fejlesztések azonnali felfüggesztését a társadalmat fenyegető kockázatok miatt.
2023. 03. 30. 09:00
Megosztás: