Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Negatív kilátást adott a magyar adósosztályzatra az S&P

Negatívra módosította az eddigi stabilról Magyarország osztályzatának kilátását az S&P Global Ratings. A nemzetközi hitelminősítő ugyanakkor változatlanul befektetésre ajánlja Magyarországot: a cég megerősítette a devizában és hazai valutában fennálló, rövid és hosszú futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek "BBB/A-2" szintű, befektetési kategóriás minősítését.
2022. 08. 13. 18:00
Megosztás:

Hétfőtől ismét elhelyezkedési juttatást kaphatnak a versenyszférára váltó közfoglalkoztatottak

Több mint kétezer közfoglalkoztatott részesülhet havi 45 600 forint elhelyezkedési juttatásban augusztus 15-étől, ha állást talál a versenyszférában - jelentette be Kutnyánszky Zsolt. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) szombaton kiadott közleménye szerint az iparért és munkaerőpiacért felelős államtitkára elmondta: a Közfoglalkoztatásból a versenyszférába program újraindítása mellett a hónap közepétől megint igényelhető a lakhatási és utazási támogatás is, ami a mobilitás élénkítésével szolgálja a foglalkoztatás további növelését.
2022. 08. 13. 17:00
Megosztás:

Bővíti gyártókapacitását a szegedi Medikémia Zrt.

Uniós támogatással, több mint 350 millió forintos beruházással bővíti kapacitását az autóápolási cikkeket, háztartási termékeket és festékaeroszolokat gyártó szegedi Medikémia Zrt. - tájékoztatta a vállalkozás az MTI-t.
2022. 08. 13. 16:00
Megosztás:

Felújítanak négy iskolát a tamási tankerületben

Felújítanak négy általános iskolát a tamási tankerületben a Magyar Falu program mintegy 130 millió forintos támogatásával.
2022. 08. 13. 15:00
Megosztás:

A 10 százalék alatti személyi hitel kamatok utolsó napjai jönnek

Rekordokat dönt a személyi hitel piac. A money.hu szakértői szerint a kihelyezések összegének megugrásában komoly szerepet játszik, hogy a nagyobb összegű személyi kölcsönök kamatai között még most is találunk 10 százalék alatti ajánlatokat.
2022. 08. 13. 14:00
Megosztás:

Kiderült, miért bírságolták meg a Ryanairt: a hatóság szerint nem is neki kell adóznia

Közzétették a Ryanairt 300 millió forintra bírságoló fogyasztóvédelmi határozatot. Az indoklásból kiderül, hogy a légitársaság azért kapott rekordösszegű büntetést, mert a hatóság szerint olyan extraprofitadót, a légitársaságok hozzájárulását hárította át az utasaira, amit nem is neki kell befizetnie - írja a Bank360.hu.
2022. 08. 13. 13:00
Megosztás:

Kiderült, miért bírságolták meg a Ryanairt: a hatóság szerint nem is neki kell adóznia

Közzétették a Ryanairt 300 millió forintra bírságoló fogyasztóvédelmi határozatot. Az indoklásból kiderül, hogy a légitársaság azért kapott rekordösszegű büntetést, mert a hatóság szerint olyan extraprofitadót, a légitársaságok hozzájárulását hárította át az utasaira, amit nem is neki kell befizetnie - írja a Bank360.hu.
2022. 08. 13. 13:00
Megosztás:

Amerikai-kínai csúcstalálkozót tarthatnak novemberben

Az amerikai és a kínai elnök novemberben személyesen találkozhat, első alkalommal Joe Biden hivatalba lépése óta, a G20-csoport indonéziai csúcstalálkozója keretében - értesült a The Wall Street Journal című amerikai lap.
2022. 08. 13. 12:00
Megosztás:

Hatvan százalékos a horvát gáztároló töltöttségi szintje

Horvátország egyetlen gáztárolója elérte a 61 százalékos töltöttségi szintet, az ott tárolt gáz tíz százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban - írta az Index.hr című horvát hírportál pénteken.
2022. 08. 13. 11:00
Megosztás:

Maximum 19 Celsius-fokra szabad felfűteni a középületeket Németországban

Az energiatakarékosság jegyében a kórházak és a szociális intézmények kivételével minden középületet legfeljebb 19 Celsius-fokos hőmérsékletre szabad felfűteni Németországban az ősszel kezdődő fűtési szezonban - jelentette be pénteken Robert Habeck alkancellár, gazdasági miniszter.
2022. 08. 13. 10:00
Megosztás:

Romániában 21 százalékkal nőttek a külföldi közvetlen tőkeberuházások

Romániában 21 százalékkal, 4,379 milliárd euróra nőttek a külföldi közvetlen tőkeberuházások az első fél évben a tavalyi év azonos időszakához képest - közölte pénteken a Román Nemzeti Bank.
2022. 08. 13. 09:00
Megosztás:

Még mindig vezető szabálytalanság a lejárt termék forgalmazása

A lejárt termékek forgalmazása a vezető szabálytalanság az idén is a kereskedelmi és vendéglátóhelyeken az élelmiszerlánc-biztonsági felügyelők tapasztalatai szerint - tájékoztat honlapján a Nébih.
2022. 08. 13. 08:00
Megosztás:

Poliovírust találtak New York szennyvízében

A járványos gyermekbénulásért felelős poliovírust találtak New York szennyvízében, különösen az oltatlanok vannak veszélyben - közölték a városi és állami hatóságok pénteken.
2022. 08. 13. 07:00
Megosztás:

Már a Sziget fesztiválon is lehet határvadásznak jelentkezni

A Sziget fesztiválon felállított Prevenciós Pontban is várják a határvadász hivatás és az iskolaőri pálya iránt érdeklődőket - írta a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) a police.hu oldalon pénteken.
2022. 08. 13. 06:00
Megosztás:

Nyilvánosak Trump házában tartott kutatás iratai

Nyilvánosságra hozták az amerikai hatóságok a Donald Trump floridai házában tartott hétfői kutatás jegyzőkönyveit, amelyekből kiderül, hogy a volt elnöktől minősítettnek tartott iratokat is lefoglaltak.
2022. 08. 13. 05:00
Megosztás:

A nyugdíjasok a rezsiváltozás legnagyobb vesztesei - a Kádár-kockában lakók jól járnak

A gáz és az elektromos áram árának emelkedésére azonnal megnőtt a kínálat a régebbi építésű, nagy alapterületű és belmagasságú házak hirdetései között, miközben az újlakások iránti kereslet érezhetően emelkedett. Miért járt jól az, aki Kádár-kockában lakik? A szakértői véleményt cikkünkben olvashatják.
2022. 08. 13. 04:01
Megosztás:

Több milliós kárt okoztak a fiatal hackerek

Elfogtak a rendőrök két fiatal hackert, akik online fizetési rendszereket kijátszva milliókat kerestek adathalászattal - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) pénteken a police.hu oldalon.
2022. 08. 13. 03:00
Megosztás:

Csökken a forgalom az ingatlanpiacon, de nő a befektetők aktivitása

Csökken a forgalom az ingatlanpiacon a nyáron, a befektetési céllal lakást vásárlók ugyanakkor aktívak - közölte a Duna House pénteken az MTI-vel.
2022. 08. 13. 02:00
Megosztás:

1000 kilométernyi útszakaszt újulhat meg az idén

Év végéig több mint 1000 kilométernyi szakaszt újíthat fel a Magyar Közút az általa kezelt, főként mellékutakon, ahol eddig 523 kilométer átfogó felújításával már végeztek és további 493 kilométernyi szakaszon jelenleg is dolgoznak - tájékoztatta a cég pénteken az MTI-t.
2022. 08. 13. 01:00
Megosztás:

A fakitermelésről szóló rendelet nem veszélyezteti az erdőket

A fakitermelés szabályozására vonatkozó rendelet nem veszélyezteti a magyar erdőállományt - jelentette ki a Mátrában, a Bükkben és a Borsodi dombságon gazdálkodó Egererdő Zrt. vezérigazgatója az M1 aktuális csatorna pénteki műsorában.
2022. 08. 13. 00:05
Megosztás: