Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Egyre nagyobb igény lesz a munkásszállások iránt, de van-e elég kínálat?

A magyarországi munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen a kékgalléros munkakörök esetében. Az elmúlt években a munkavállalók mobilitása csökkenő tendenciát mutatott, azonban ez a trend idén megfordulni látszik „A közelmúltban megnyíló új ipari beruházások komoly munkaerő-vándorlást indítanak el az érintett régiókba. A jelenlegi munkaerő-állomány mobilizálása válasz lehet a növekvő igények kielégítésére, ehhez azonban minőségi munkásszállók biztosítására is szükség van a piacon. A szállásoltatás továbbra is jelentős szerepet tölt be a munkaerőhiány enyhítésében, különösen a vidéki és ipari térségekben” - tájékoztat Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2025. 11. 25. 12:00
Megosztás:

A 20-40 évesek már az ingatlanpiac több mint felét adják

Az Otthon Start Program hatására 2025 végére látványosan átalakult a hazai ingatlanpiac életkori szerkezete: mind országosan, mind Budapesten a fiatalabb vevők kerültek meghatározó pozícióba. A Duna House adatai szerint a 20-30 és 30-40 év közötti korosztály minden korábbinál aktívabban van jelen a tranzakciókban, miközben vásárlási jellemzőik és költési hajlandóságuk is jelentősen átformálta a keresleti oldalt.
2025. 11. 25. 11:30
Megosztás:

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

Bár Magyarországon a közüzemi vízellátás szinte a teljes lakosság számára elérhető, az elöregedett hálózatok és a modern technológiák hiánya rengeteg kockázatot rejt, óriási a vízveszteség, és sok helyen rohamosan romlik a vízminőség. A hazai vízvezetékrendszer felújítási ciklusa átlagosan 271 év, de akad olyan szakasz, amelynek teljes cseréje a jelenlegi ütemben 25 ezer évig tartana, miközben a vezetékek átlagos élettartama alig 60-100 év! Számítások szerint évente mintegy 19-21,5 milliárd forintnyi közpénz tűnik el az elfolyó vagy el nem számlázható víz miatt.
2025. 11. 25. 11:00
Megosztás:

Stabilcoinok mentik meg az amerikai államadósságot? – 109 milliárd dolláros kényszeres vásárlás az új törvény nyomán

2025 második felében robbanásszerű növekedésen ment keresztül a stabilcoin-piac, ami nemcsak a kriptoszektor, hanem az amerikai államadósság finanszírozása szempontjából is történelmi fordulatot hozott. Az újonnan elfogadott GENIUS-törvény értelmében ugyanis a stabilcoin-kibocsátók kötelezően amerikai állampapírokba fektetik a fedezetet – így július és november között már 109 milliárd dollárnyi államkötvényt vásároltak. A kripto és a közpénzügyek világának összefonódása új korszakot jelez, amely globális hatással lehet a pénzügyi rendszerekre.
2025. 11. 25. 10:30
Megosztás:

Markus Hilken az SAP Emarsys Hungary élén

Az SAP Hungary régiós és globális szinten is kiemelkedő fejlesztőközpontját vezető Markus Hilkent nevezték ki az SAP Emarsys Technologies Hungary ügyvezető igazgatójává. A kinevezés az SAP és a vállalat által korábban felvásárolt Emarsys összeolvadásának egy új mérföldköve, mely megerősíti Magyarország vezető szerepét az SAP ügyfélélmény- (Customer Experience) és marketing-automatizációs fejlesztéseinek globális portfóliójában.
2025. 11. 25. 10:00
Megosztás:

Az USA-ban erősödtek a kamatcsökkentési várakozások, a kötvényhozamok pár bázisponttal lejjebb araszoltak

Két nap alatt a második olyan üzenet érkezett a Fed döntéshozóitól, ami alapján csökkenhet a kamat decemberben, így az USA-ban erősödtek a kamatcsökkentési várakozások. A hozamok ismét lejjebb araszoltak pár bázisponttal, a tízéves közelíti a lélektani szempontból is fontos 4%- os szintet, ami igen közel van a járvány utáni kereskedési sáv aljához. Az európai kötvényhozamok is kissé csökkentek, a tízéves német hozam 2,7% alá süllyedt. Az EUR/USD 1,15 felett maradt.
2025. 11. 25. 09:30
Megosztás:

Amerikában folytatódott a pénteki rali, míg az EU az acél- és alumíniumipari vámok csökkentését, addig az USA a digitális szektor kiegyensúlyozottabb szabályozását várja a másik féltől

A Wall Street indexei emelkedéssel zártak hétfőn, folytatva a pénteki ralit, mivel nőtt annak a valószínűsége, hogy az amerikai jegybank decemberben csökkenti az irányadó kamatot, ami segített a befektetőknek túllépni a túlértékelt technológiai részvények miatti aggodalmakon. A technológiai túlsúlyos Nasdaq Composite 2,7%-kal, az S&P 500 1,5%-kal, a Dow Jones 0,4%-kal került feljebb. A piaci árazás alapján a decemberi kamatvágás valószínűsége már 81%, szemben a pénteki 35-40%-kal.
2025. 11. 25. 09:00
Megosztás:

Vegyes képet mutattak hétfőn az európai indexek

Vegyes képet mutattak hétfőn az európai indexek. A STOXX 600 0,1%-kal erősödött, a DAX pedig 0,6%-kal került feljebb. A francia CAC 40 viszont 0,3%-kal csökkent, az FTSE 100 közel stagnált. A befektetők leginkább az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos fejleményekre és az erősödő amerikai kamatcsökkentési várakozásokra figyeltek.
2025. 11. 25. 08:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Újra erősödik a befektetői bizalom

A kriptovaluták összpiaci kapitalizációja enyhén emelkedett az elmúlt 24 órában, miközben a Bitcoin 87 600 dollárig kapaszkodott vissza. A vezető altcoinok között a Bonk (BONK) lett a nap meglepetése: a mémcoin több mint 14,5%-ot erősödött egyetlen nap alatt.
2025. 11. 25. 07:30
Megosztás:

Több száz milliós sikkasztás miatt ítéltek el egy jogászt

Több száz milliós sikkasztás, hamis magánokirat felhasználása és pénzmosás miatt nem jogerősen 6 év 6 hónap börtönre ítélt egy jogászt a Kecskeméti Járásbíróság - közölte a Kecskeméti Törvényszék hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 25. 07:00
Megosztás:

A JP Morgan kirúgta a Bitcoin párti vezért – Szenátor Lummis kiakadt a kriptoellenes lépésekre

Egy újabb vihar rázta meg az amerikai kriptovaluta-szektort: a JP Morgan váratlanul bezárta a Strike vezérigazgatójának, Jack Mallersnek a bankszámláit – mindenfajta magyarázat nélkül. A lépés nemcsak a közösség körében keltett felháborodást, de a kriptobarát Szenátor, Cynthia Lummis is élesen bírálta a bankot. Vajon újraindult az „Operation Chokepoint” típusú kriptoellenséges hadjárat?
2025. 11. 25. 06:30
Megosztás:

Sokan váltanának munkahelyet, de ez egyre több időbe telik

Élénk munkavállalói aktivitás, csökkenő álláshirdetésszám és a korábbinál hosszabb álláskeresési idő jellemzi jelenleg a munkaerőpiacot – derül ki a Profession.hu legfrissebb adataiból.
2025. 11. 25. 06:00
Megosztás:

Újabb jelentős logisztikai fejlesztést zárt le a Panattoni Üllőn

Átadták Üllőn az egyik vezető hazai drogérialánc számára épült új logisztikai központot. Az egyedi technológiai megoldásokat felvonultató létesítmény a Panattoni Hungary negyedik sikeresen lezárt saját fejlesztése, egyúttal a beruházó OTP Ingatlanbefektetési Alappal második közös projektje. A mintegy 32 ezer négyzetméteres, korszerű logisztikai központ komplex ingatlanfejlesztési, bérbeadási és befektetési keretrendszerben valósult meg, és várhatóan 2026 második negyedévében kezdi meg éles működését.
2025. 11. 25. 05:30
Megosztás:

Munkáltatói rémálom: csendes felmondásban a dolgozók háromnegyede?

A csendes kilépés, illetve a munkavállalói lojalitás drasztikus romlása az utóbbi években került a kutatások középpontjába, és minden felmérés szerint hatalmas mértékű, ami jelentősen rontja az egyes cégek, összességében teljes ágazatok, nemzetgazdaságok teljesítményét. A jelenségnek számos oka van, de a fontosabbak közül a belső kommunikáció, illetve a munkahelyi légkör és kultúra a legkönnyebben orvosolhatók közé tartozik.
2025. 11. 25. 05:00
Megosztás:

Mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásból

November a kedvezmények hónapja: egymást érik a leárazások, akciók és a Black Friday-ajánlatok, amelyek ilyenkor sokakat vásárlásra csábítanak. A szórakoztató elektronikai cikkek különösen kelendőek, akár már a karácsonyra készülődve, de az sem ritka, hogy sajátmagunkat ajándékozzuk meg velük. K&H idei e-sportkutatása szerint ez a vásárlási kedv a gaming világban is érződik: éves szinten egyre többet ruházunk be a játékélményt fokozó technológiákra és eszközökre. A mennyit költünk e-sportra? – derül ki az idei e-sportkutatásbólpénzintézet felmérése azt mutatja, hogy többtízezer forintot költünk évente játékfelszerelésekre és kiegészítőkre.
2025. 11. 25. 04:30
Megosztás:

250 ezer forintba kerül átlagosan, ha baj történik a nyaraláson

A magyarok körében is egyre kedveltebbek az őszi és téli utazások, sokan szeretnek november és február között akár hosszabb időre is elutazni, például a télből nyárba. Az ilyenkor utazóknak sem árt tudni azonban, mire fizethet a biztosításuk – főleg, hogy az idén nyári szezonban a 250 ezer forintot is elérte a külföldön betegség vagy baleset miatt orvosi ellátásra szoruló, vagy a poggyász eltűnése, esetleg az autó meghibásodása miatt anyagi kárt szenvedő utazók ellátásának, illetve kártérítésének átlagos költsége - olvasható az UNION Biztosító blogján megjelent legfrissebb cikkben. Ebből az is kiderül, milyen esetekben fordulhatunk anyagi segítségért a biztosítóhoz, és mik voltak idén a legdurvább esetek.
2025. 11. 25. 04:00
Megosztás:

220 laptopot adományozott a 4iG Alapítvány

Tizenöt iskola összesen 220, a digitális oktatásra optimalizált, felújított laptopot vehetett át a 4iG a Digitális Társadalomért Alapítványtól - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 25. 03:30
Megosztás:

A bukaresti kormány nagytakarítást hirdetett az állami vállalatok körében

A bukaresti kormány "nagytakarítási", vagyis átfogó cselekvési tervet dolgoz ki a veszteséges állami vállalatok hatékonyságának növelése, a menthetetlen cégek felszámolása érdekében, oly módon, hogy a közpénzekből működő vállalatok valóban a közérdeket szolgálják - jelentette be hétfőn a négypárti koalíciós kormány frissen kinevezett reformügyi miniszterelnök-helyettese.
2025. 11. 25. 03:00
Megosztás:

Egyre magabiztosabbak az európai fogyasztók a személyes pénzügyeikben

Az évekig tartó pénzügyi nehézségek után jelentősen nőtt azok aránya Európában, akik időben fizetik számláikat: a két évvel ezelőtti 63 százalékhoz képest 2025-re 76 százalékra emelkedett az arányuk az Intrum követeléskezelő éves Európai Fogyasztói Fizetési Jelentése (ECPR) szerint.
2025. 11. 25. 02:30
Megosztás:

Ezért veszélyes a digitális tájékozatlanság

A digitális tájékozatlanság közvetlenül növeli a sebezhetőséget: aki a közösségi médiában valódinak hiszi a mesterséges intelligencia (AI) által generált hamis tartalmakat, háromszor sebezhetőbbé válik a csalásokkal szemben a Visa legfrissebb reprezentatív kutatása szerint, amelyet a KiberPajzsal közösen mutatott be hétfőn - tájékoztatta a Magyar Bankszövetség az MTI-t.
2025. 11. 25. 02:00
Megosztás: