Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Egyre több a különleges ízesítésű karácsonyi desszert

A hagyományos ízesítések, a zselés és marcipános szaloncukor mellett a gyártók számos különlegességgel készültek az idei szezonra. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Édességgyártók Szövetségének kedden kiadott közös körképe szerint a legtöbb vásárló továbbra is a jó ár-érték arányú, kiváló minőségű alapanyagokból készült édességeket keresi.
2025. 12. 09. 11:30
Megosztás:

Fokozatos gazdasági élénkülést vetítenek előre a cégek toborzási tervei

A magyarországi cégek a jövő év elejére lassú ütemben javuló foglalkoztatási terveket szőnek: 2026 első negyedévében a munkáltatók 29 százaléka tervezi bővíteni munkaerőkeretét, miközben csökkentést csupán 20 százalékuk tervez - derül ki a Manpower Magyarország kedden közzétett munkaerőpiaci előrejelzéséből.
2025. 12. 09. 11:00
Megosztás:

NKFH-NAV akció a vámhatáron – cél: az online platformokról rendelt veszélyes termékek kiszűrése

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) harmadik országokból érkező, online platformokon rendelt termékeket ellenőrzött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A közös vizsgálat célja a termékbiztonsági szempontból nem megfelelő termékek kiszűrése volt. Az akciónapon 500 csomagot ellenőriztek a hatóságok munkatársai, amelyek 60 százaléka bizonyult veszélyesnek – elsősorban a játékok, a plüssök, a textiltermékek és az akkumulátor töltők bizonyultak nem biztonságosnak vagy nem megfelelőnek.
2025. 12. 09. 10:30
Megosztás:

Több mint egy tucat előterjesztést vitat meg az Országgyűlés

Több mint egy tucat előterjesztés zárószavazás előtti vitáját folytatja le kedden a parlament, amely két törvényjavaslatot kivételes eljárásban kezd el tárgyalni.
2025. 12. 09. 10:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Minimális esésben vannak az ázsiai piacok ma reggel, a tegnapi negatív tőzsdei hangulat ott is érződik. Az európai határidős piacok enyhe mínuszban, tengerentúli társaik enyhe pluszban tartózkodnak. A WTI 0,3%-kal esik.
2025. 12. 09. 09:30
Megosztás:

Tovább emelkedtek a hozamok a kötvénypiacokon

Tegnap tovább emelkedtek a hozamok a kötvénypiacokon. Ehhez hozzájárult, hogy tegnap Japánt erős földrengés rázta meg, ami miatt ismét feljebb kerültek a japán hozamok, az amúgy is közel húszéves csúcsról 2% közvetlen közelébe került a tízéves kötvényé.
2025. 12. 09. 09:00
Megosztás:

Estek a tengerentúli piacok a szerdai Fed-döntést megelőző befektetői izgalom közepette

Gyengültek hétfőn a Wall Street főbb részvényindexei, az S&P 500 iparági szektorai közül a technológiai szektor kivételével mind mínuszban voltak, miközben az amerikai államkötvény‑hozamok emelkedtek, mivel a befektetők idegesen várták a Federal Reserve két napon belül esedékes monetáris politikai frissítését.
2025. 12. 09. 08:30
Megosztás:

Továbbra is irány nélkül maradtak a vezető európai indexek

Visszafogottan zártak a nyugat-európai részvények hétfőn, a páneurópai STOXX 600 index 0,1%-kal esett. A nagyobb regionális indexek vegyesen teljesítettek: a CAC40 0,1%-kal, a londoni FTSE 100 0,2%-kal csökkent, míg a német tőzsde 0,1%-kal emelkedett.
2025. 12. 09. 08:00
Megosztás:

Vegyesen alakult kedd reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama kedd reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 09. 07:30
Megosztás:

Bővült a kereskedelmi forgalom: Több ruhát, de kevesebb élelmiszert vásároltunk októberben

Az üzletek forgalma 0,5%-kal nőtt egy hónap alatt, ami illeszkedik az elmúlt időszak növekvő trendjébe, bár a várakozásokhoz képest visszafogottnak mondható. A bővülést elsősorban a ruházati szaküzletek forgalmának 6,1%-os növekedése hajtotta, míg az élelmiszer kategória 0,7%-kal csökkent szeptemberhez képest, vagyis az élelmiszerek esetében nem adott kellő támaszt a halloween-i hype és az ehhez köthető időben elnyújtott promóciók, illetve a nyugdíjas élelmiszer-utalványnak sem látszik az addicionális hatása. Az éves növekedés 3,1% volt, vagyis az októberi dinamika felfelé húzza az év első tíz hónapjában látott 2,9%-os bővülést. Az év utolsó két hónapja is növekedést hozhat a várakozásaink alapján, így a 2025-ös bővülés 3% felett is alakulhat a kiskereskedelemben.
2025. 12. 09. 06:30
Megosztás:

Fordulat a lakás-árakban Budapesten - csökkenés látszik!

Éles és meglepő fordulatot vett a lakáspiac, amire valamennyire számítani lehetett a kereslet mérséklődése és a kínálat bővülése miatt. Az ingatlan.com legfrissebb, novemberi lakásárindexe szerint országos szinten érdemben lassult a lakásárak emelkedése. Havi szinten országosan 0,5 százalékos emelkedés történt, ami jóval elmarad a szeptemberi 2,8, valamint az októberi 1,5 százalékos havi drágulási ütemtől. Budapesten pedig tavaly óta először minimális csökkenés történt: a fővárosban ugyanis 0,1 százalékkal mérséklődtek az árak, ami inkább stagnálásnak tekinthető. Budapest a szeptembert 2,6, az októbert pedig 1,4 százalékos havi drágulással zárta.
2025. 12. 09. 06:00
Megosztás:

Bernstein: az idei korrekció ellenére is új Bitcoin-célár jöhet

A Bitcoin az elmúlt hetekben többször is visszaszerezte a 90 ezer dolláros szintet, majd gyorsan el is veszítette, miközben továbbra is jócskán a 126 ezer dollár feletti októberi csúcsa alatt forog. December 8-án a BTC 89 837 dollárnál járt, ami ugyan enyhe, 0,4%-os napi emelkedést jelentett, de jól mutatja, hogy október 10. óta az árfolyam többnyire a 82–90 ezer dolláros tartományban oldalaz, jelentős korrekcióval az év csúcsához képest.
2025. 12. 09. 05:30
Megosztás:

Cardano-alapító: A kriptókra leselkedő kvantumfenyegetés ma túl van misztifikálva

A kriptoközösségben időről időre fellángol a vita arról, vajon a kvantumszámítógépek képesek lesznek-e „feltörni” a Bitcoin és más kriptovaluták kriptográfiai biztonsági rendszereit. A Cardano alapítója, Charles Hoskinson szerint azonban a veszély ma korántsem akkora, mint ahogyan azt sokan beállítják.
2025. 12. 09. 05:00
Megosztás:

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Átadták a színházi háttérszakmák legjobbjait elismerő Magyar Teátrum Díjakat hétfő este Budapesten, a József Attila Színházban.
2025. 12. 09. 04:30
Megosztás:

Hiába jött az Otthon Start Program, egyelőre elmaradt az áttörés a babaváró hitelnél

Szerény mértékben nőtt az érdeklődés a babaváró hitel iránt az Otthon Start Program indulását követő első két hónapban, vagyis az új támogatott hitel megjelenésétől várt áttörés elmaradni látszik – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Ezzel együtt a babaváró hitel még mindig jelentős tényező a fogyasztási kölcsönök piacán, az új igénylőkre pedig változatlanul kiemelt figyelmet fordítanak a bankok.
2025. 12. 09. 04:00
Megosztás:

Így csökkenhet az infláció!

Új alapokra helyezi együttműködését a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - közölte a jegybank és a GVH az MTI-vel hétfőn, miután elnökeik megállapodtak abban, hogy szorosabbra fűzik az MNB és a GVH kapcsolatát az infláció csökkentése érdekében.
2025. 12. 09. 03:00
Megosztás:

Hét uniós ország vezetője támogatja az orosz vagyon felhasználását Ukrajna finanszírozására

Hét uniós tagálam vezetője az Európai Bizottság és az Európai Tanács elnökének címzett levélben fejezte ki támogatását ahhoz, hogy az Európai Bizottság lefoglalja és Ukrajna finanszírozására használja az európai, köztük a belga pénzintézetekben tárolt, majd az uniós szankciók nyomán befagyasztott orosz pénzeszközöket - közölte a Le Soir című francia nyelvű belga napilap hétfőn.
2025. 12. 09. 02:30
Megosztás:

MicroStrategy újabb közel 1 milliárd dollárért vásárolt Bitcoint – egyre több a kérdőjel a finanszírozás körül

A MicroStrategy bejelentette, hogy további 10 624 darab Bitcoint vásárolt, mintegy 1 milliárd dollár értékben, így a vállalat teljes BTC-állománya már elérte a 660 624 darabot.
2025. 12. 09. 02:00
Megosztás:

Kilenc új célállomásra indít járatot Marosvásárhelyről a Wizz Air

Újranyitja marosvásárhelyi bázisát és márciustól kilenc új célállomásra indít járatot a Wizz Air - jelentette be a légitársaság a marosvásárhelyi Transilvania nemzetközi repülőtéren hétfőn tartott sajtótájékoztatón.
2025. 12. 09. 01:30
Megosztás:

Két évtizedes tőzsdei sztorit ünnepelt az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.

Az Állami Nyomda 2005 decemberében vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsdére, azóta a Prémium kategóriában az egyetlen nyomdaipari cégként van jelen. Az elmúlt két évtizedben az ANY Nyrt. stabil pénzügyi teljesítménnyel, következetes növekedéssel és folyamatos innovációval erősítette pozícióját a régióban. Minderről egy ünnepi kereskedésindító csengetési ceremónia keretében emlékezett meg a tőzsdével közösen.
2025. 12. 09. 01:00
Megosztás: