Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A két meghatározó trend, a személyre szabott digitális hirdetések és az e-kereskedelem térnyerése 8%-kal növeli az over-the-counter (OTC, vénynélküli egészségügyi készítmények) reklámköltését. A hazai piacon az egészségügyi készítmények széleskörű házhozszállítását célzó, januárban életbe lépett törvény ellehetetleníti az e-kereskedelem térnyerését az OTC piacon és más területekre irányította a reklámköltéseket. 2023-ra az OTC reklámköltés 36%-kal lesz magasabb, mint 2019-ben volt. A globális OTC-büdzsé 2021-es 46%-áról 2023-ra 49%-ra emelkedik a digitális hirdetések aránya.

Globális növekedés, hazai csökkenés a gyógyszerreklám piacon

A Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb, ma közzétett Business Intelligence - OTC Healthcare jelentése szerint a vény nélkül kapható gyógyászati készítményekhez (over-the-counter, OTC) kapcsolódó reklámköltések 2022-ben 7,6%-kal, 2023-ban pedig 5,0%-kal fognak növekedni a világpiaci szempontból legmeghatározóbb 13 országban*. Ez a növekedés várhatóan leginkább a személyre szabott digitális márkahirdetéseknek, valamint az e-kereskedelmet ösztönző, forgalom alapú reklámoknak tudható be. 2021-ben Magyarországon, a globális trendekkel ellentétben csökkent az OTC piac reklámköltése.

A vénynélküli gyógyszerekhez és gyógyhatású készítményekhez (OTC) kapcsolódó reklámköltések a világjárvány alatt végig növekedtek. Mivel az egészségügyi termékek relevanciája a fogyasztók számára ugrásszerűen megnőt, az ágazat reklámköltése 2020-ban 6,8%-kal bővült, miközben a teljes hirdetési piac 3,5%-kal zsugorodott. Az általában fontos tényezőként számon tartott megfázás és influenza elleni szerek iránti kereslet meredeken csökkent, amelynek oka, hogy a társadalmi távolságtartás csökkentette ezen betegségek terjedését. A többi fontos alkategória viszont továbbra is növekedett, az alvássegítő szerek eladásai például jelentősen megugrottak. A világjárvány kitörésekor a márkák számos kategóriában visszafogták, sőt leállították kommunikációjukat, mivel aggódtak amiatt, hogy üzeneteik már nem megfelelőek, vagy egyes esetekben akár károsak is lehetnek a megváltozott körülmények között.

A világjárvány utáni feltámadás

A 2020-as visszaesést követően 2021-ben OTC-reklámok jelentős, 12,8%-os növekedést értek el, bár ebben az esetben a növekedés némileg elmaradt a teljes reklámpiactól, amelynek be kellett hozni az előző évben felhalmozott lemaradását. Az előrejelzés szerint az OTC-reklámok növekedése a következő két évben is hasonló ütemű marad, mivel a márkák megvédik árprémiumaikat, az e-kereskedelmi platformok pedig a dominancia megszerzéséért versengenek.

Előrejelzésünk szerint az OTC egészségügyi reklámköltés a 2021-es 20,1 milliárd dollárról 2023-ra 22,7 milliárd dollárra nő, ami 36%-kal haladja meg a 2019-es 16,7 milliárd dolláros, pandémiát megelőző költési szintet.

Itthon jóval elmarad az OTC-n belül a digitális költés aránya a globális piachoz képest. Pontos adat nem áll rendelkezésre (a globális szereplők kampányköltségvetései ilyen bontásban nem elérhetők), de a Zenith hazai csapata 15% környékére becsüli ezt a költést. Ennek oka, hogy Magyarországon továbbra is a TV-nek van a legnagyobb hatása az OTC piacon az eladásokra, így minden szereplő a TV jelenlétét optimalizálja elsőként, és itt kevésbé figyelhető meg a TV-s reklámköltések átcsoportosítása digitális felületekre.

„2021-ben csökkent Magyarországon az OTC piac teljes költése, ami ellentétes a globális trendekkel. Ennek az az oka, hogy elmaradt az influenza szezon, és a piac egyik meghatározó szegmense, a megfázás elleni termékek jelentősen csökkentették a médiaköltéseiket. 2022-re már mi is növekedést jósolunk” – emelte ki Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaágazati vezetője.

Az e-kereskedelem térnyerése

Az vény nélküli gyógyszerek online kereskedelmének térnyerése korábban némileg lemaradt más területekhez képest, de a lezárások és egyéb korlátozások 2020-ban ugrásszerű növekedéséhez vezettek ezen a területen is. Most, hogy egyre több fogyasztó ismeri az OTC-termékek online vásárlásának lehetőségét, és megbarátkozott vele, ez a következő években egyre fontosabb értékesítési csatornává válik. Ez azt jelenti, hogy az olyan hagyományos forgalmazók, mint a gyógyszertárak és a szupermarketek a digitális e-kereskedelmi platformokkal új konkurenciát kapnak, a márkáknak pedig új lehetőségük nyílik új viszonteladói partnerségek vagy akár közvetlen fogyasztói csatornák kiépítésére. Ez a fokozott verseny várhatóan a reklámköltések további növekedéséhez vezet.

Itthon is elindultak az e-kereskedelmi törekvések 2021-ben a nagyobb piaci szereplőknél, például több patika is megjelent a Kifli.hu és a Wolt felületén az azonnali házhozszállítással, ahogy a Benu is egyre fejlettebb megoldásokat hozott be az online értékesítésbe. Az ilyen irányú törekvéseknek aztán a kormány gyógyszerházhozszállítási szabályozásának megszületésével párhuzamosan elhaltak, így az OTC hirdetők is átcsoportosították az erre a területre szánt hirdetési összegeket más csatornákra.

Digitalizáció a reklámpiacon

A közelmúltig nehéz volt érzelmi kötődést és tartós márkaismertséget teremteni digitális hirdetésekkel, de a digitális piacra való áttérés segít a márkáknak a fogyasztók egyedi igényeire szabott üzeneteket küldeni. A kiváló minőségű reklámmegoldások, az online videók és a kiskereskedelmi média - a kiskereskedelmi weboldalakon és e-kereskedelmi platformokon megjelenő hirdetések - térhódítása azt jelenti, hogy a márkák a digitális eszközökkel hatékonyan közvetíthetik a márkaértékeket egészen az értékesítésig. A márkák az OTC e-kereskedelem növekedésével egyre többet költenek a forgalom alapú hirdetésekre is.

Amikor a fogyasztók először vásárolnak vény nélkül kapható terméket, gyakran töltenek időt a vásárlással kapcsolatos kutatással és a családdal, barátokkal és megbízható tanácsadókkal, például gyógyszerészekkel való megbeszéléssel. Az első vásárlás után azonban a vény nélkül kapható termékek vásárlása gyorsan rutinná válik, a rendszeres bevásárlás részévé. Az OTC-reklámoknak – hasonlóan az FMCG-reklámokhoz – ezért a márkaismertség fenntartásában van a legnagyobb szerepe, ez az ágazat is gyakran használja a televíziót a nagy hatású tömeges elérés miatt. Az OTC-hirdetők 2021-ben költségvetésük 38%-át költötték televíziós hirdetésekre, szemben az összes kategória átlagos 21%-ával. Az OTC márkák többet költenek rádióra és magazinokra is - a rádióra a tömeges elérés, a magazinokat pedig a nagy hatásuk miatt.

A Zenith előrejelzése szerint az OTC-márkák 2021 és 2023 között évente átlagosan 11%-kal növelik digitális reklámköltéseiket, miközben a rádiózás 5%-kal, a televíziózás 3%-kal nő, a magazinok pedig 3%-kal zsugorodnak. Az OTC-reklámok 49%-át 2023-ban a digitális hirdetések teszik majd ki, szemben a 2021-es 46%-kal.

Az összes bevizsgált állatfelszerelési eszköz megbukott az NKFH laboratóriumi vizsgálatán

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) akkreditált laboratóriuma termékbiztonsági szempontból ellenőrzött népszerű állatfelszereléseket, így többek között LED-es nyakörveket és pórázokat, valamint akváriumlámpákat. A bevizsgált 20 termék egyike sem felelt meg a biztonsági szabályoknak, így a nem biztonságos termékeket kivonják a forgalomból.
2025. 11. 28. 06:30
Megosztás:

Óriási söripari beruházás Budapesten - Középkori tárnákat kellett megerősítenii

A Dreher történelmi gyára alatt húzódó, 13. századi mészkőbánya föld alatti járatait megerősítették, hogy megkezdhessék az új üzemegységek építését. A vállalat 100 milliárd forintos beruházásának első szakaszában teljesen megújul az erjesztés folyamata, amelyhez a Dunán már le is úsztattak Németországból 35, gigászi méretű tartályt.
2025. 11. 28. 06:00
Megosztás:

700% ugrás történt egyes túrakellékek iránti keresletben az elmúlt 10 évben Magyarországon

Radikálisan átalakultak a hazai sportolási szokások: berobbant az outdoor, egyre többen keresik tudatosan az online világtól távoli, természethez közeli, közösségi mozgásélményeket – derül ki az idén 35 éves Mountex, az első és legnagyobb hazai alapítású, outdoor áruházlánc adataiból. Az utóbbi évtizedek feltörekvő sztárja egyértelműen a mászás lett, és a túrázás is megerősödött a legkedveltebb szabadtéri mozgásformák között, miközben továbbra is sokan futnak, kerékpároznak az egészségesebb mindennapokért.
2025. 11. 28. 05:30
Megosztás:

17,7%-os növekedés: a SUV-ok letarolták a használtautó-piacot

A 2025-ös év első tíz hónapjában tovább erősödött a kereslet a használt városi terepjárók iránt: a SUV-ok után 17,7%-kal többen érdeklődtek, mint egy évvel korábban, miközben minden más kivitel legfeljebb stagnált. A Használtautó.hu több mint 3,3 millió érdeklődés alapján készített elemzése szerint a ferdehátú autók továbbra is a legnépszerűbb választásnak számítanak, ám a vásárlói preferenciák látványos elmozdulást mutatnak a magasabb árú, fiatalabb átlagéletkorú SUV-ok felé.
2025. 11. 28. 05:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 28. 04:30
Megosztás:

Lassul a bérleti díjak emelkedése, de az ingatlan így is vonzó befektetés maradhat

A bérleti díjak lassuló emelkedése ellenére is vonzó befektetés maradhat a lakásvásárlás – derül ki az MBH Jelzálogbank legfrissebb ingatlanpiaci elemzéséből. Az MBH Index szerint a lakásbérleti díjak Magyarországon idén augusztusban átlagosan 7,5 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos időszakához képest, a legnagyobb drágulás a Dél-Alföldön, míg Budapesten belül a belvárosban és a külső pesti kerületekben ment végbe.
2025. 11. 28. 04:00
Megosztás:

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a kkv-kat

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a költségvetésből a magyar tulajdonú kkv-kat, ami mintegy 400 ezer vállalkozást érint. A támogatás a Demján Sándor Program egyes elemein, a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamattámogatásán, valamint a nemrég bejelentett, 11 pontból álló adó- és adminisztrációcsökkentő csomagon keresztül valósul meg - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter éves meghallgatásán a parlamenti vállalkozásfejlesztési bizottság csütörtöki budapesti ülésén.
2025. 11. 28. 03:30
Megosztás:

A turizmus az utószezonban is dinamikusan bővült – ágazati kitekintő

Idén január és október között a turisztikai szálláshelyeken regisztrált vendégek száma jelentősen emelkedett: a belföldi turistáké 3%-kal, míg a külföldieké 11%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának értékeit. Így tehát továbbra is jól látható, hogy a külföldi turisták jelentik a növekedés fő hajtóerejét. Októberben mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalom, valamint a vendégéjszakák száma is növekedést mutatott havi és éves szinten is. A bruttó árbevétel is kiemelkedően bővült, a 104,2 milliárd forintos októberi adat folyó áron 14%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.
2025. 11. 28. 03:00
Megosztás:

Európai uniós oltalomban részesült az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezés

Tovább színesedik és pontosabbá válik Magyarország bortérképe azzal, hogy az Európai Bizottság döntése értelmében európai uniós oltalomban részesültek az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezések - jelentette ki az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint Etyeken a mezőgazdaságért felelős államtitkár abból az alkalomból, hogy Christophe Hansen mezőgazdaságért és élelmiszerért felelős uniós biztossal ünnepélyesen átadta a döntésről szóló díszokleveleket.
2025. 11. 28. 02:30
Megosztás:

10 éves ciklusok határozzák meg a német ingatlanpiacot

A német ingatlanpiacot jellemzően 10 éves ciklusok mozgatják – erre építi stratégiáját az Available Zrt., amely a közelmúltban 114 új lakással bővítette németországi portfólióját. Az ingatlanállomány így meghaladja a 10.000 négyzetmétert. A kizárólag német bérlakáspiacon aktív magyar vállalat célja, hogy állományát tíz év alatt tízszeresére, mintegy 2000 lakásra növelje. A bővülést a 2026 első negyedévére tervezett tőzsdei bevezetésből finanszíroznák. Vida Imre vezérigazgató szerint a német piac hosszú távon kiszámítható, a jogi környezet átlátható, a kereslet stabil, így a lakások értéknövekedése és a hitelállomány csökkenése együtt biztosíthatja a hozamot.
2025. 11. 28. 02:00
Megosztás:

Közös nyilatkozatot fogadtak el a V4-ek parlamenti bizottságai a mesterséges intelligenciáról

Közös nyilatkozatot fogadtak el a visegrádi államok (V4) parlamenti kamaráinak illetékes bizottságai a mesterséges intelligenciáról (MI) mint gazdaságfejlesztési eszközről - közölte az MTI-vel csütörtökön az Országgyűlés Hivatala.
2025. 11. 28. 01:30
Megosztás:

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy azzal a céllal jött létre, hogy segítse a vásárlókat a mindennapi döntésekben, és egyértelmű eligazodási pontot adjon az élelmiszerek sokszínű kínálatában - mondta az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint az élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a KMÉ nemzeti minőségrendszer ötéves fennállása alkalmából rendezett eseményen, Budapesten.
2025. 11. 28. 01:00
Megosztás:

A Magyar Közútban egyesül az útüzemeltetés és útdíjszedés

A hatékonyabb működés érdekében a szerdán megjelent kormányhatározat értelmében, 2026. január elsejével a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) használatidíj-rendszerben és útdíjrendszerben ellátott közfeladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 28. 00:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 48. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 27. 23:30
Megosztás:

Az Aptos lemaradt: az APT árfolyama stagnál, miközben a piac többi része emelkedik

Miközben a kriptovaluták többsége emelkedő pályára állt, az Aptos natív tokenje, az APT egyre inkább lemarad a mezőnytől. Az árfolyam egy szűk sávban, 2,23 és 2,39 dollár között oldalaz, és bár a kereskedési volumen megnőtt, a vevők nem tudják áttörni a kulcsfontosságú ellenállási szinteket. Vajon csak idő kérdése az újabb kitörés, vagy mélyebb korrekcióra készül a piac?
2025. 11. 27. 23:00
Megosztás:

A Bitcoin visszakapaszkodott 91 ezer fölé – de a piac törékeny maradt

A Bitcoin ismét 91 700 dollár közelében forog, ami közel 3%-os emelkedést jelent az elmúlt 24 órában. A múlt heti feszültség enyhült, de a kriptopiaci szereplők most mélyebb kérdésekre keresik a választ: vajon visszatér a valódi kereslet, és épül-e újra a likviditás a piac mélyebb rétegeiben? A látszólagos megkönnyebbülés ellenére a hangulat még mindig félelemmel teli.
2025. 11. 27. 22:30
Megosztás:

A 3 legjobb kriptós előértékesítés, amit érdemes megvásárolni a Black Friday-en (és miért a $TAP az egyetlen, amiben 100x potenciál van)

A Black Friday nem csak a tévék és kütyük vásárlásának ideje – ez az időszak egyben a kriptós előértékesítések kiemelt szezonja is. Míg a szélesebb kriptopiac továbbra is szenved, és a „Félelem és Kapzsiság” index erősen a „szélsőséges félelem” zónában tartózkodik, néhány feltörekvő tokenprojekt dacol a trendekkel.
2025. 11. 27. 22:00
Megosztás:

Estére erősödött a forint árfolyama

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 21:00
Megosztás:

Merre tovább, Bitcoin árfolyam? A kriptopiac válaszút előtt áll

A Bitcoin árfolyama a 91 000 dolláros szint körül ingadozik, miközben az altcoinok lassú, de határozott élénkülést mutatnak. A geopolitikai bizonytalanság, a technikai szintek áttörése és a közelgő ünnepi időszak egyaránt befolyásolják a kriptopiacot – vajon felfelé vagy lefelé mutat majd az iránytű? Szakértők szerint most minden azon múlik, sikerül-e a bikáknak újra irányítást szerezni.
2025. 11. 27. 20:30
Megosztás:

Figyelemre méltó kriptó előértékesítés a Black Friday héten: a Digitap ($TAP) már 2 millió dollár fölött jár

A Digitap ($TAP) ezen a héten az egyik legkiemelkedőbb kriptovaluta előértékesítésként tűnik fel, mivel már meghaladta a 2 millió dolláros tőkebevonást, elsősorban nagybefektetői (whale) pénztárcákból. Azok a befektetők, akik jelenleg keresik a megfelelő kriptovalutát, vonzónak találják a Digitap „omni-bank” platformját, amely egyetlen alkalmazásban egyesíti a hagyományos pénzügyi (fiat) és kripto funkciókat.
2025. 11. 27. 20:00
Megosztás: