Hogyan látják pénzügyi helyzetüket a magyarok? Egy kutatás szerint 90% jelentősen visszavett a költekezéseiből

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A rövidebbre húzott nadrágszíjjal azonban tudatosság is párosul: jobban átgondoljuk, hogy mire költsünk, és visszavettünk az impulzus vásárlásokból is – derül ki a MediaMarkt legfrissebb reprezentatív kutatásából*.

Hogyan látják pénzügyi helyzetüket a magyarok? Egy kutatás szerint 90% jelentősen visszavett a költekezéseiből

A magyarok többsége romló anyagi helyzetről számol be, és a 2024-es várakozások is inkább pesszimisták. Hogyan hat ez a vásárlási kedvre? Mit gondolunk a saját pénzügyi helyzetünkről vagy a magyar gazdaságról, és mit várunk annak alakulásától? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a MediaMarkt az Opinio Institute közreműködésével végzett augusztusi felmérésében.

Romló pénzügyi helyzetünk ellenére is bizakodunk

A kutatásban résztvevők mindössze 8 százaléka érzi úgy, hogy javulásnak indultak az anyagi körülményeik az utóbbi időben. Többségük, a válaszadók majdnem fele (46%) szerint a pénzügyi helyzetük folyamatosan romlik, ugyanakkor bíznak benne, hogy ez hamarosan helyreáll. 26 százalékuk stabilnak, míg 19 százalék kilátástalannak értékeli jelenlegi anyagi körülményeit. A magyar gazdaság alakulásával kapcsolatban már inkább vagyunk borúlátóbbak. A megkérdezettek több, mint harmada (38%) vélekedik úgy, hogy idén nem várható már javulás, 27 százalék szerint pedig jövőre sem. Újabb 25 százalék szerint bár várható némi erősödés, de még sokáig nem jön majd helyre.

A tudatos tervezésben látjuk a kiutat

A folyamatosan romló egyéni anyagi helyzet miatt a vásárlási szokások is jelentősen változnak. A válaszok alapján mindössze 7 százalék fogyaszt ugyanolyan mértékben, mint a krízis előtt. 10-ből 9 válaszadó visszavett a költekezéseiből az emelkedő infláció hatására: különösen a nők és az idősebbek figyelnek oda a kiadásaikra. A háztartások egy része radikális változtatásokra, erős egyéni „megszorításokra” kényszerül: a felmérésben résztvevők 19 százalékának már a legalapvetőbb szükségletei finanszírozása is nehézségekbe ütközik és további 28 százalékállítása szerint csak azt veszi meg, amire feltétlenül szüksége van. A kutatás tanulságai szerint az emberek másik csoportja (45%) az árak figyelésével, tudatos tervezéssel és a kiadásaik racionalizálásával próbálja meg átvészelni ezt az időszakot.

„A vásárlók határozottabban felkészültebbek és megfontoltabbak lettek, ezt nap mint nap tapasztalják szaktanácsadóink.” Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy ez a folyamat már az energiaválság előtt elindult, de a tavalyi és az idei év az eddigieknél erőteljesebben terelte a fogyasztókat a tudatos döntések irányába. „A vásárlók elégedettsége elsődleges számunkra, és a mostani helyzetben a személyre és élethelyzetre szabott tanácsadásra van a legnagyobb szükség. A kedvező ajánlatok vagy rugalmas fizetési konstrukciók mellett akár a készülékbeszámítás, vagy sok esetben – a megfelelő alkatrész beszerzésével – egy régebbi gép megmentése jelenti a vásárlóink számára a leggazdaságosabb döntést. Folyamatosan törekszünk a változó igények kiszolgálására, támogatjuk a tudatos, fenntartható döntések megvalósítását. Többek között ezért is kerüljük például a pár napra korlátozódó ajánlatokat is, hogy ne 1-2 nap alatt kelljen a vásárlóknak lényeges pénzügyi döntéseket hozniuk. Erre egész évben figyelünk, nem csak a kiemelt időszakokban” – tette hozzá Magyar Norbert.

Kerüljük a kísértést, keressük az akciókat

A felfutó inflációs ráta a válaszadók 79 százalékának erős vásárlást befolyásoló tényezőt jelent. Az előre nem tervezett, nagyobb beszerzések egyre ritkábban fordulnak elő a lakosság körében, bár a MediaMarkt kutatása szerint a magyar fogyasztók között az impulzív vásárlók aránya egyébként sem olyan magas: a többségre (49%) – saját meglátásuk szerint – eleve nem jellemző a meggondolatlan vásárlás. A felmérésben résztvevők negyede (25%)inkább kevesebbet megy vásárolni, hogy ritkábban essen kísértésbe, és meggondolja kétszer is, mielőtt egy nem tervezett kiadás mellett dönt. 20 százalék bevallása alapján pedig inkább megvárja az akciókat és a leértékeléseket, és igyekszik tájékozódni, tanácsot kérni egy-egy anyagi jellegű döntés előtt, ami szintén fejlődő pénzügyi tudatosságot jelzi. Ez a fajta előre tervezés is inkább a nőkre jellemző, a férfiak még mindig nagyobb arányban költenek hirtelen.

Kis karácsony, nagy karácsony?

A közeljövőre tervezett pénzügyi célokra is kitér a kutatás, de a kérdés tekintetében a megkérdezettek 31%-a nyilatkozott úgy, hogy örül, ha a napi betevője megvan, egyéb törekvései nincsenek. Akinek mégis vannak ilyen vonatkozású tervei, az is főleg a nehezen elkerülhető beruházásokra koncentrál: a karácsonyi kiadásokra spórol(23%) vagy lakáscélú tervei vannak (18%), de olyan is akad, aki a pénzügyi tudatosságát szeretné a növelni (18%). Céljaik megvalósítását a válaszadók túlnyomó többsége ebben az esetben is megtakarítással, az akciók figyelésével és alaposan átgondolt vásárlással kívánja elérni. Ilyen indíttatású hitel felvétele mindössze a megkérdezettek 8 százalékának van tervben. A férfiak az impulzus vásárlás mellett a hitelfelvételre is nyitottabbak, mint a nők, akik viszont szignifikánsan nagyobb arányban támaszkodnak családi és élettársi támogatásra pénzügyi tekintetben, mint az ellenkező nem.

„Bár határozottan visszafogottabb volt az idei év forgalma és látszik, hogy az emberek kétszer is meggondolják, mire költenek, az év vége hagyományosan kiemelt időszak a kiskereskedelemben és bízunk benne, hogy ez idén sem lesz másképp. A novemberi kedvezményes időszakban rendszerint sokan szereznek be régóta vágyott műszaki cikkeket, vagy cserélik le elavult eszközeiket. És a karácsony sem marad el. Sőt, egyre jellemzőbb, hogy a vásárlók előre gondolkodnak, és a karácsonyi beszerzéseket is már novemberben megejtik. Mindenesetre optimistán és felkészülten várjuk az év végét és bízunk benne, hogy az infláció és a kamatkörnyezet is rendeződik 2024-ben” – összegezte az év végi várakozásokat Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója.

Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 23. 09:00
Megosztás:

Átmenetileg kevesebb kerozin érkezik a Liszt Ferenc-repülőtérre

Az ellátási láncban jelentkező fennakadások miatt átmenetileg kevesebb kerozin érkezik a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre - közölte a repülőteret üzemeltető Budapest Airport szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 23. 08:00
Megosztás:

Az adidas bevétele 3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az adidas AG német sportfelszerelés-gyártó vállalat bevétele 6,63 milliárd euró volt az idei harmadik negyedévben, 3 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. Az árfolyamváltozások nélkül a bevétel 8 százalékkal nőtt - közölte a cég közleményében nem végleges adatként.
2025. 10. 23. 07:00
Megosztás:

Holding struktúrára vált a Mol

A Mol-csoport november 27-ére rendkívüli közgyűlést hív össze, amelyen a vállalatcsoport új, holding típusú szerkezetéről hoznak döntést - közölte az olajipari társaság szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 23. 06:00
Megosztás:

A magyarok közel egyharmada szerint a mesterséges intelligencia teljesen meg fogja változtatni az életünket

A jelenség munkahelyekre gyakorolt várható következményeinek megítélésével kapcsolatban továbbra is megosztottak a hazai munkavállalók, ugyanakkor érzékelhetően visszaesett azok aránya, akik szerint akár már tíz éven belül is érezhetőek lesznek a változások. A BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából az is megállapítható, hogy nem változott a válaszadók azzal kapcsolatos várakozása, hogy egy esetleges állásvesztés vagy felmondás esetén milyen könnyen találnának a képzettségüknek megfelelő új állást.
2025. 10. 23. 05:00
Megosztás:

Meddig élnek a magyar fiatalok a „mamahotelben”? Ezen is segít majd az Otthon Start?

Az Európai Unióban átlagosan 26,2 éves korban költöznek el a fiatalok a szüleiktől az első önálló otthonukba, a magyaroknál ez kicsivel az átlag felett van, 2024-ben 27,1 év volt az átlagéletkor. Érdekesség, hogy itthon a lányokra sokkal jellemzőbb, hogy előbb elhagyják a „mamahotelt”, náluk 25,9 év az átlagos kor, míg a fiúknál ez 28,3 év.
2025. 10. 23. 04:00
Megosztás:

Viharban kormányozni – A vezetés művészete

„A leadership – a vezetés – nem pusztán pozíció vagy rang. Nem csupán azt jelenti, hogy valaki a szervezet élén áll, hanem azt is, hogy példát mutat, a közösségért dolgozik, és a legnehezebb időkben is képes irányt mutatni. (…)
2025. 10. 23. 03:01
Megosztás:

Bekapcsoltad a fűtést? Vigyázz, mert halálos veszélyt rejthet a fűtési szezon

A fűtési szezon beköszöntével ismét megnőtt a szén-monoxid-mérgezések kockázata, figyelmeztetnek a szakértők. Tavaly több mint ezer CO-riasztás történt Magyarországon, tucatnyi halálos áldozattal.
2025. 10. 23. 02:00
Megosztás:

Veszélyben a készpénzt rejtegetők! A KP-nak vége, mi lesz akkor?

A magyar háztartások körében továbbra is kiugróan magas a készpénz otthon tartásának aránya, ami komoly pénzügyi és biztonsági kockázatokat rejt magában. Bár a készpénz szabadságot, autonómiát és azonnali hozzáférést biztosít, az aktuális gazdasági környezetben a „párnacihában” őrzött pénz valós értéke folyamatosan csökken, miközben a fizikai védelem hiánya is aggályos.
2025. 10. 23. 01:00
Megosztás:

Az USA–Kína kereskedelmi háború enyhülése újraéleszti az érdeklődést a HYPE és az ADA iránt – Milyen magasra szárnyalhat a $TAP a 55%-os emelkedés után?

Az <a href=https://www.globaltrademag.com/bitcoin-shows-signs-of-stabilization-as-macroeconomic-pressures-ease/" target="_blank">USA–Kína közti kereskedelmi háború stabilizálódásáról</a> szóló híreket követően a HYPE és a Cardano árfolyama ismét emelkedő pályára állt. Vajon képesek lesznek visszanyerni korábbi árszintjeiket a következő napokban vagy hetekben?
2025. 10. 22. 23:00
Megosztás:

A Safe Multisig Wallet fogalma és működése a gyakorlatban

Mi az a multisig kriptovaluta tárca? Hogyan működik a multisig wallet? Safe Multisig tárca bemutatása és gyakorlati működése, avagy hogyan őrizhetjük meg kriptovalutáinkat biztonságosan, közösen döntve.
2025. 10. 22. 22:30
Megosztás:

A legokosabb 1.000 dolláros befektetések? Fedezd fel a szakértők 3 legjobb kriptotippjét a negyedik negyedévre

Az idei negyedik negyedév legjobb 1.000 dolláros befektetése a Shiba Inu érme és az XLM Stellar felhalmozásával érhető el. A SHIB, az Ethereum hálózat memecoin mozgalmának éllovasa, a következő mémhullámban új árfolyamcsúcsokat fedezhet fel. A Stellar, amely egy pénzügyi termékekre és szolgáltatásokra épülő blokklánc, szintén egy kihagyhatatlan érme.
2025. 10. 22. 21:48
Megosztás:

Stop Shop bevásárlópark épül Salgótarjánban

A város első Stop Shop bevásárlóparkja épül Salgótarjánban, a nyitás 2027 első negyedévében várható, a beruházás közel 100 munkahelyet is teremt - erről a beruházó CPI Hungary tájékoztatta szerdán az MTI-t.
2025. 10. 22. 20:00
Megosztás:

Az Ethereum Alapítvány teljes, 650 millió dolláros vagyonát Safe multisig tárcába helyezte

Az Ethereum Alapítvány újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: teljes, több mint 650 millió dollárnyi kriptovagyonát átköltöztette a Safe multisig tárcába. A döntés nem csupán technológiai frissítés, hanem egy stratégiai lépés is a decentralizált pénzügyek (DeFi) mélyebb integrációja felé. Mi áll a lépés hátterében, és miért fontos ez a teljes Ethereum-ökoszisztéma szempontjából? Mutatjuk a részleteket!
2025. 10. 22. 19:30
Megosztás:

MNB igazgató: a GDP 114 százalékára nőtt a háztartások nettó pénzügyi vagyona

A magyar lakosság pénzügyi megtakarítása és nettó pénzügyi vagyona nemzetközi összehasonlításban is magas, 2025 június végére a GDP 114 százalékára emelkedett a 2012-es 82 százalékról; a vagyon bővüléséhez az évi átlagosan, a GDP 6 százalékát kitevő éves nettó pénzügyi megtakarítás és a pénzügyi eszközök árfolyamnövekedése közel azonos mértékben járult hozzá - mondta Banai Ádám, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója szerdán a jegybank új, Megtakarítások 2025 jelentésének bemutatóján.
2025. 10. 22. 18:30
Megosztás:

Gasztronómia és a szén-dioxid kapcsolata

A gasztronómia ma már az ízek mellett a technológia tere is, ahol a tudomány épp úgy dolgozik, mint az emberek és ahol meglepő szerep jut egy ipari gáznak: a szén-dioxidnak. Elsőre talán nem gondolnánk, hogy a CO2 nemcsak az italok buborékjaiért felel, hanem számos hasznos funkcióval bír a gasztronómiában is. Nézzük, milyen lehetőségeket kínál ez a sokoldalú gáz az ételkészítés és -tárolás világában.
2025. 10. 22. 18:00
Megosztás:

A Bitget és a Google Developer Group második hackathonját indítja a fiatalok innovációjának ösztönzésére

A világ legnagyobb univerzális tőzsdéje, a Bitget örömmel jelenti be együttműködésének folytatását a Google Developer Group (GDG) szervezetével. A két fél második közös hackathonját, az „AI Accelerate Hack” eseményt rendezi meg a Bitget Blockchain4Youth CSR-kezdeményezése keretében. Az eseményre 2025. október 29-én, szerdán, a KU Leuven egyetemen, Belgiumban kerül sor.
2025. 10. 22. 17:00
Megosztás:

Sajtóközlemény a Központi Statisztikai Hivatal jó hírnevének sérelmével kapcsolatosan

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a jóhírnév sérelmével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást nyújtja.
2025. 10. 22. 16:30
Megosztás:

Története legerősebb első kilenc hónapját zárta az UniCredit Csoport

Minden kulcsmutató mentén megmutatkozó, erős, diverzifikált teljesítményének, valamint fegyelmezett tőkegazdálkodásának köszönhetően a 19. egymást követő negyedévben zárt nyereséggel az UniCredit Csoport: 2025 első kilenc hónapjában a nettó eredmény elérte az új kilenchavi rekordot jelentő 8,7 milliárd eurót, ami éves alapon 13%-os növekedésnek felel meg.
2025. 10. 22. 16:00
Megosztás:

Már ereszt az Otthon Start lufi: meddig tart ki a támogatás népszerűsége?

Az Otthon Start Program indulása óta folyamatosan csökken az érdeklődés a kedvezményes hitel iránt, legalábbis ami az internetes kereséseket illeti. Legtöbbször továbbra is Budapesten és a nyugat-magyarországi vármegyékben kerestek rá a támogatott lakáshitelre, míg a keleti és az északi vármegyékben kisebb volt az érdeklődés. A Bank360 az Otthon Start Programmal kapcsolatos érdeklődés alakulását vizsgálta meg a program bejelentése, illetve tényleges indulása óta eltelt időszakban.
2025. 10. 22. 15:30
Megosztás: