Hogyan látják pénzügyi helyzetüket a magyarok? Egy kutatás szerint 90% jelentősen visszavett a költekezéseiből

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A rövidebbre húzott nadrágszíjjal azonban tudatosság is párosul: jobban átgondoljuk, hogy mire költsünk, és visszavettünk az impulzus vásárlásokból is – derül ki a MediaMarkt legfrissebb reprezentatív kutatásából*.

Hogyan látják pénzügyi helyzetüket a magyarok? Egy kutatás szerint 90% jelentősen visszavett a költekezéseiből

A magyarok többsége romló anyagi helyzetről számol be, és a 2024-es várakozások is inkább pesszimisták. Hogyan hat ez a vásárlási kedvre? Mit gondolunk a saját pénzügyi helyzetünkről vagy a magyar gazdaságról, és mit várunk annak alakulásától? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a MediaMarkt az Opinio Institute közreműködésével végzett augusztusi felmérésében.

Romló pénzügyi helyzetünk ellenére is bizakodunk

A kutatásban résztvevők mindössze 8 százaléka érzi úgy, hogy javulásnak indultak az anyagi körülményeik az utóbbi időben. Többségük, a válaszadók majdnem fele (46%) szerint a pénzügyi helyzetük folyamatosan romlik, ugyanakkor bíznak benne, hogy ez hamarosan helyreáll. 26 százalékuk stabilnak, míg 19 százalék kilátástalannak értékeli jelenlegi anyagi körülményeit. A magyar gazdaság alakulásával kapcsolatban már inkább vagyunk borúlátóbbak. A megkérdezettek több, mint harmada (38%) vélekedik úgy, hogy idén nem várható már javulás, 27 százalék szerint pedig jövőre sem. Újabb 25 százalék szerint bár várható némi erősödés, de még sokáig nem jön majd helyre.

A tudatos tervezésben látjuk a kiutat

A folyamatosan romló egyéni anyagi helyzet miatt a vásárlási szokások is jelentősen változnak. A válaszok alapján mindössze 7 százalék fogyaszt ugyanolyan mértékben, mint a krízis előtt. 10-ből 9 válaszadó visszavett a költekezéseiből az emelkedő infláció hatására: különösen a nők és az idősebbek figyelnek oda a kiadásaikra. A háztartások egy része radikális változtatásokra, erős egyéni „megszorításokra” kényszerül: a felmérésben résztvevők 19 százalékának már a legalapvetőbb szükségletei finanszírozása is nehézségekbe ütközik és további 28 százalékállítása szerint csak azt veszi meg, amire feltétlenül szüksége van. A kutatás tanulságai szerint az emberek másik csoportja (45%) az árak figyelésével, tudatos tervezéssel és a kiadásaik racionalizálásával próbálja meg átvészelni ezt az időszakot.

„A vásárlók határozottabban felkészültebbek és megfontoltabbak lettek, ezt nap mint nap tapasztalják szaktanácsadóink.” Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy ez a folyamat már az energiaválság előtt elindult, de a tavalyi és az idei év az eddigieknél erőteljesebben terelte a fogyasztókat a tudatos döntések irányába. „A vásárlók elégedettsége elsődleges számunkra, és a mostani helyzetben a személyre és élethelyzetre szabott tanácsadásra van a legnagyobb szükség. A kedvező ajánlatok vagy rugalmas fizetési konstrukciók mellett akár a készülékbeszámítás, vagy sok esetben – a megfelelő alkatrész beszerzésével – egy régebbi gép megmentése jelenti a vásárlóink számára a leggazdaságosabb döntést. Folyamatosan törekszünk a változó igények kiszolgálására, támogatjuk a tudatos, fenntartható döntések megvalósítását. Többek között ezért is kerüljük például a pár napra korlátozódó ajánlatokat is, hogy ne 1-2 nap alatt kelljen a vásárlóknak lényeges pénzügyi döntéseket hozniuk. Erre egész évben figyelünk, nem csak a kiemelt időszakokban” – tette hozzá Magyar Norbert.

Kerüljük a kísértést, keressük az akciókat

A felfutó inflációs ráta a válaszadók 79 százalékának erős vásárlást befolyásoló tényezőt jelent. Az előre nem tervezett, nagyobb beszerzések egyre ritkábban fordulnak elő a lakosság körében, bár a MediaMarkt kutatása szerint a magyar fogyasztók között az impulzív vásárlók aránya egyébként sem olyan magas: a többségre (49%) – saját meglátásuk szerint – eleve nem jellemző a meggondolatlan vásárlás. A felmérésben résztvevők negyede (25%)inkább kevesebbet megy vásárolni, hogy ritkábban essen kísértésbe, és meggondolja kétszer is, mielőtt egy nem tervezett kiadás mellett dönt. 20 százalék bevallása alapján pedig inkább megvárja az akciókat és a leértékeléseket, és igyekszik tájékozódni, tanácsot kérni egy-egy anyagi jellegű döntés előtt, ami szintén fejlődő pénzügyi tudatosságot jelzi. Ez a fajta előre tervezés is inkább a nőkre jellemző, a férfiak még mindig nagyobb arányban költenek hirtelen.

Kis karácsony, nagy karácsony?

A közeljövőre tervezett pénzügyi célokra is kitér a kutatás, de a kérdés tekintetében a megkérdezettek 31%-a nyilatkozott úgy, hogy örül, ha a napi betevője megvan, egyéb törekvései nincsenek. Akinek mégis vannak ilyen vonatkozású tervei, az is főleg a nehezen elkerülhető beruházásokra koncentrál: a karácsonyi kiadásokra spórol(23%) vagy lakáscélú tervei vannak (18%), de olyan is akad, aki a pénzügyi tudatosságát szeretné a növelni (18%). Céljaik megvalósítását a válaszadók túlnyomó többsége ebben az esetben is megtakarítással, az akciók figyelésével és alaposan átgondolt vásárlással kívánja elérni. Ilyen indíttatású hitel felvétele mindössze a megkérdezettek 8 százalékának van tervben. A férfiak az impulzus vásárlás mellett a hitelfelvételre is nyitottabbak, mint a nők, akik viszont szignifikánsan nagyobb arányban támaszkodnak családi és élettársi támogatásra pénzügyi tekintetben, mint az ellenkező nem.

„Bár határozottan visszafogottabb volt az idei év forgalma és látszik, hogy az emberek kétszer is meggondolják, mire költenek, az év vége hagyományosan kiemelt időszak a kiskereskedelemben és bízunk benne, hogy ez idén sem lesz másképp. A novemberi kedvezményes időszakban rendszerint sokan szereznek be régóta vágyott műszaki cikkeket, vagy cserélik le elavult eszközeiket. És a karácsony sem marad el. Sőt, egyre jellemzőbb, hogy a vásárlók előre gondolkodnak, és a karácsonyi beszerzéseket is már novemberben megejtik. Mindenesetre optimistán és felkészülten várjuk az év végét és bízunk benne, hogy az infláció és a kamatkörnyezet is rendeződik 2024-ben” – összegezte az év végi várakozásokat Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója.

A Tamagotchi kripto remake PlayDoge közel 4 milliónál jár

Alig két hét telt el az ikonikus play-to-earn mém érme, a PlayDoge ($PLAY) előértékesítéséből, de a projekt már közel 4 millió dollárnál jár. A legutóbbi bejelentés keretében a csapat arról számolt be, hogy a projekt több láncra áll át, és lehetővé teszi az Ethereum letéteket a jelenlegi BNB lánc mellett.
2024. 06. 13. 00:01
Megosztás:

Kivárás és forráshiány akadályozza a vállalati innovációt

A nem túl kedvező gazdasági kilátások és a finanszírozás, a pályázatok hiánya visszafogja a vállalatok innovációs kedvét - közölte a K&H szerdán az MTI-vel, saját innovációs indexe alapján.
2024. 06. 12. 23:30
Megosztás:

A Magyar Suzuki stabil évet zárt tavaly

A Suzuki japán járműgyártó 2030-ig öt elektromos modell bevezetését tervezi az autóipar zöld átállása jegyében, a Magyar Suzuki törekvése, hogy ezek gyártásában az esztergomi gyár is részt vegyen - mondta Maszato Acumi (Atsumi Masato), a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.
2024. 06. 12. 23:00
Megosztás:

Az EU-ban a GDP 12,9 százalékát költötték nyugdíjra 2021-ben

Csaknem 1882 milliárd eurót költöttek nyugdíjkifizetésre az Európai Unióban 2021-ben, az összeg elérte az akkori hazai össztermék (GDP) 12,9 százalékát - áll az EU statisztikai hivatalának honlapján.
2024. 06. 12. 22:30
Megosztás:

Májusban emelkedtek a lakbérek havi szinten

Májusban országosan 0,7 százalékkal, a fővárosban pedig 1,4 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az előző hónaphoz képest - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az ingatlan.com lakbérindexéből.
2024. 06. 12. 22:00
Megosztás:

Mától pályázhatnak a kistelepülések út-, híd-, járda-, és kerékpárút építésére, felújítására

A mai naptól pályázhatnak a kistelepülések út-, híd-, járda-, és kerékpárút építésére, felújítására - közölte a Miniszterelnökség az MTI-vel.
2024. 06. 12. 21:30
Megosztás:

A hamisított sporfelszerelések éves szinten komoly veszteségeket okoznak a gyártóknak az EU-ban

Az EU-ban a hamisított sportfelszerelések miatt a gyártók évente 850 millió euró veszteséggel néznek szembe, ami az elmaradt értékesítések 11 százalékának felel meg - ez derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatala (EUIPO) legfrissebb felméréséből.
2024. 06. 12. 21:00
Megosztás:

Újszerű megoldásokat keresnek az agrárium kihívásaira

Fiatal fejlesztők, startupok, valamint kutatók megoldási javaslatait keresik a mezőgazdaság és az élelmiszeripar kihívásaira a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) TechLab agrár startup programja keretében, a programba bevont piaci szereplők garantálják, hogy a gazdálkodókat érdemben érintő szolgáltatásokat és termékeket dolgozzanak ki - tájékoztatta a kamara szerdán az MTI-t.
2024. 06. 12. 20:30
Megosztás:

Erősödött a forint

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2024. 06. 12. 20:00
Megosztás:

Erősödéssel zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán.
2024. 06. 12. 19:30
Megosztás:

Emelkedett a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 455,8 pontos, 0,65 százalékos emelkedéssel 70 237,82 ponton zárt szerdán.
2024. 06. 12. 19:00
Megosztás:

Hárommilliárd forint felett az Ötöslottó főnyereménye

Közel három és fél hónapja halmozódik az Ötöslottó főnyereménye, így a szerencsevadászok ezen a héten már 3,03 milliárd forintért szállhatnak versenybe. A 3 milliárdos határ átlépése elég ritka, az Ötöslottó elmúlt 67 éves játéktörténelmében ez csupán a 14. alkalom.
2024. 06. 12. 18:00
Megosztás:

A Richter eszközöket vásárol a Mithra Pharmaceuticalstól

A Richter sikeresen lezárta a tárgyalásokat, és megállapodott a Mithra Pharmaceuticals SA („Mithra”) és leányvállalata, a Mithra Recherche et Développement SA („Mithra R&D”) belgiumi eszközeinek megvásárlásáról.
2024. 06. 12. 17:30
Megosztás:

Jelentős pluszban indítottak az amerikai tőzsdék

Erősödéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
2024. 06. 12. 16:30
Megosztás:

Stagnált a brit gazdaság áprilisban

Áprilisban stagnált, az áprilissal zárult három hónapban viszont élénk ütemben nőtt a brit gazdaság teljesítménye.
2024. 06. 12. 15:30
Megosztás:

Májusban gyorsult a németországi infláció

Gyorsult májusban a németországi infláció az előző havi három éves mélypontról a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis végleges adatokat publikáló szerdai jelentése alapján.
2024. 06. 12. 15:00
Megosztás:

Kínában nem gyorsult az infláció májusban

Kínában az elemzők által várt gyorsulás helyett az áprilisival megegyező volt a fogyasztói árak emelkedése májusban, ezzel már a negyedik egymást követő hónapban jegyeztek föl emelkedést.
2024. 06. 12. 14:30
Megosztás:

Átlagosan 10-15 százalékkal nőttek a nyári táborok árai

A Taborfigyelo.hu adatai szerint átlagosan 10-15 százalékkal nőttek a nyári táborok árai, így egy napközis tábor átlagára valamivel 50 ezer forint felett van, míg egy ottalvós táborért átlagosan 80 ezer forintot kell fizetnie a családoknak; a táborok átlagárai között régiónként akár 10 százalékos eltérés is lehet.
2024. 06. 12. 14:00
Megosztás:

Megújul Tiszafüred belvárosa

Megújul Tiszafüred belvárosa, a projekt megvalósítása során egyebek mellett zöldfelületek újulnak meg, játszótéri játékokat telepítenek, új burkolatot kap több út és kerékpártámaszokat helyeznek el - közölte a kommunikációért felelős cég az MTI-vel.
2024. 06. 12. 13:30
Megosztás:

Már kevésbé hatásosak a hagyományos vásárlásösztönző reklámok

Egyre tudatosabb a vevők, akikre már kevésbé hatnak a hagyományos vásárlásösztönző reklámok, a véleményvezérekre is csak akkor hallgatnak a követőik, ha szakmai érvekkel keresik a figyelmüket - derül ki az EY legfrissebb, globális fogyasztói felméréséből, amelynek eredményeiről közleményben tájékoztatták az MTI-t.
2024. 06. 12. 13:00
Megosztás: