Így oldhatják meg az alapanyaghiányt a családi vállalatok
Infláció, munkaerő- és alapanyaghiány: ez a hármas okozhatja a legtöbb nehézséget a családi cégeknek idén, sőt, ez utóbbi kapcsán komoly szemléletváltásra lehet szükség, derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi eseményén. A vállalatok ugyanis eddig jellemzően egyre kisebb alapanyagkészleteket tartottak és az ellátási láncok globálissá váltak a költségek csökkentése érdekében. Jól mutatja ezt, hogy a Világbank adatai szerint 1970-től 2020-ig megduplázódott az export aránya a globális GDP-hez képest. Ez a gyakorlat azonban a járvány okozta alapanyaghiány miatt a jövőben nem biztos, hogy működőképes lesz.
„Úgy tűnik, a cégeknek erősen ajánlott újragondolni az eddigi készletezési gyakorlatot. Habár az eddigi rendszer kisebb költséggel működtethető, a vírus okozta korlátozások megmutatták a törékenységét. Ha ugyanis egy ellátási lánc valahol megakad, az egész összeomlik. Egy dél-kelet ázsiai beszállító megcsúszott rendelése gondot okozhat egy dél-amerikai gyárban, ami aztán Európában is áruhiányhoz vezethet. Pillanatok alatt felborul a rendszer, helyrehozni viszont akár évekbe telhet. Gondoljunk csak a mikrochipiparra, ahol majdnem két éve tart a súlyos hiány, és emiatt már az autóiparban is másfél évbe telhet egy rendelés teljesítése. Mindezt pedig az ukrajnai események is súlyosbíthatják, a helyzet javulása helyett további nehézségek várhatók” – mutatta be az eddigi rendszer sérülékenységét Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A helyi termelés lehet a kulcs
Rövidtávon az lehet a megoldás, ha a vállalatok növelik alapanyagkészleteiket, hosszabb távon azonban több előnnyel járhat helyi beszállítókkal dolgozni. Ha az országok a termelés nagyobb részét végzik belföldön, jelentősen csökken az esélye, hogy problémák merülnek fel, és a rövidebb ellátási láncok miatt a cégek újra kisebb készletet tarthatnak majd. További előnyt jelenthet, hogy a helyi termelés új munkahelyek létrehozása és a gazdasági teljesítmény növekedése mellett még a környezetet is kevésbé terheli azzal, hogy az áru nem utazik több ezer kilométert.