Infláció fölött emelkedtek a kárráfordítások a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál
A megugró kárráfordítás az ügyfelek élénkülő autóhasználatával és így a több balesettel, illetve a szervíz- és alkatrészárak drágulásával magyarázható - mutatott rá a jegybank.
A személyautók átlagos állománydíja közel 46,5 ezer forint volt a második negyedévben, ami gyakorlatilag stagnálást jelez az előző negyedévhez képest, 2021 azonos időszakával összevetve ugyanakkor a fővárosi és vidéki szerződések átlagdíja is 4-4 százalékkal nőtt. Az ügyfelek emelkedő díjai, a megugró kárráfordítások, valamint a biztosítási adó egyenlegeként az MNB korrigált kgfb-indexe a két évvel ezelőtti szintre esett vissza.
Az egyéb járműkategóriáknál az egyedi taxik állománydíja 6 százalékot csökkent, miközben hosszabb csökkenési periódus után ismét emelkedni kezdett a szerződésszám a második negyedévben. A további járműkategóriák esetében vegyesen alakultak a díjak, a flottás szerződéseknél ugyanakkor általában valamivel nagyobb díjemelkedés volt. Kiugró, kétszámjegyű díjnövekedést a számottevőbb járműkategóriák közül csak a vontatóknál lehetett látni, vélhetően egy egyedi szerződéskötés torzító hatásaként is - jelezte az MNB.
A jegybank felidézte, hogy 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosítói adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis segítségével. Az index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását, illetve a verseny élénkülését segíti elő. Hozzátették, hogy a közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet.
Ha egy ügyfél a folyamatokat és egyedi szerződését áttekintve nincs megelégedve kgfb-díjával vagy a szolgáltatás minőségével, szerződéskötési évfordulóján lehetősége van a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére - hívta fel a figyelmet az MNB.