Itt az időpont! Magyarország így vezeti be az eurót

Magyarország 2004-es EU-csatlakozásával vállalta az euró bevezetését, de 2025. október 3-án még nincs hivatalos céldátum, és a forint nem tagja az ERM II-nek (az euró előszobájának). A 2024–2025-ös konvergenciaértékelések alapján több maastrichti kritérium sem teljesül tartósan (infláció, kamat, költségvetési egyenleg), valamint jogszabályi összeegyeztethetetlenségek is fennállnak.

Itt az időpont! Magyarország így vezeti be az eurót

Röviden: a jogi, makrogazdasági és intézményi feltételek hiányoznak egy azonnali bevezetéshez. Ugyanakkor a terep kijelölhető: reális, óvatos menetrenddel – előbb ERM II csatlakozás + Bankunió „szoros együttműködés”, majd legalább 2 év árfolyam-stabilitás, és tartós maastrichti megfelelés – 2030 körül/után nyílhat ablak az euróra. 

1) Jelenlegi státusz és a maastrichti indítófeltételek

- ERM II státusz: Magyarország nem tagja az ERM II-nek; e mechanizmusban legalább két év súlyos feszültségek nélküli részvétel szükséges a csatlakozási döntés előtt. Az utóbbi években az ERM II-belépés gyakorlatilag együtt járt a Bankunióhoz való „szoros együttműködés” megindításával (SSM), ahogy Bulgária és Horvátország példája mutatja. 

- Árstabilitás és kamat: Az ECB 2024. évi konvergenciajelentése szerint a vizsgált közép-kelet-európai országok többségében – köztük Magyarországon – az infláció a referenciaérték felett volt; a hosszú hozamok is magasabbak a küszöbnél. 2025-ben a magyar HICP éves üteme nyár végén ~4,2% körül mozgott, még a 2–4%-os toleranciasáv fölött. 

- Fiskális kritériumok: A költségvetési hiány 2024-ben 4,9%/GDP, az államadósság ~73,5%/GDP volt (ESA2010). A Bizottság 2025-re is 3% feletti hiányt vetít előre, vagyis tartós konszolidációra van szükség. 

- Jogi konvergencia: Az ECB 2024-es jelentése szerint a hat vizsgált nem euróövezeti tag közül ötben – köztük Magyarországon – nem teljes a jogi összeegyeztethetőség a Szerződésekkel/ESCB-Statútummal (NCB-függetlenség, monetáris finanszírozás tilalma, stb.). 

- Társadalmi támogatottság: Az Eurobarometer szerint a nem euróövezeti országokban többség támogatja az euró bevezetést, és Magyarország a magas támogatottságú országok között van. (A támogatottság dinamikája kedvező kísérő körülmény, de nem helyettesíti a kritériumokat.) 

Következtetés: formális céldátum nem jelölhető ki addig, amíg az ERM II-belépés előfeltételei és a tartós maastrichti megfelelés nincsenek meg. 

2) Mi az optimális bevezetési pálya? (Intézményi és makrogazdasági logika)

euró magyarországi bevezetése a forint helyett

A) Intézményi előkészítés – „kapunyitás” az ERM II-re

Politikai döntés + felhatalmazás: kormányzati döntés az ERM II-kérelemről és a Bankunióhoz való csatlakozás (SSM „szoros együttműködés”) előkészítéséről – ez az utóbbi években kvázi együtt jár az ERM II-vel. 

Jogi harmonizáció: az MNB-törvény és kapcsolódó joganyag összehangolása az ESCB-Statútummal (függetlenség, tiltott monetáris finanszírozás, feladat- és eszközrendszer). 

Felügyeleti integráció: „close cooperation” az EKB-val (SSM), makroprudenciális eszköztár erősítése – a bolgár/horvát csomag mintája szerint. 

B) Makrogazdasági feltételek – „tartós megfelelés”

4. Infláció és kamat: a HICP átlagát a referenciaérték közelébe kell hozni és ott tartani; a hosszú hozamoknak alá kell süllyedniük a referencia-kamatküszöbnek. 

5. Fiskális pálya: a 3% alatti deficit és 60%-ig közelítő/csökkenő adósságráta fenntartható pályán – az új uniós fiskális keret (nettó kiadási pálya) fegyelme szerint. 

6. Árfolyam-stabilitás: legalább 2 év ERM II devalváció nélküli részvétel, súlyos feszültségek nélkül, a megfelelően választott középárfolyam körül. 

C) Gyakorlati bevezetés – „készpénzes és jogi átállás”

7. Nemzeti euró-átállási terv (NEP): központi kormányzati program szektor- és ütemtervekkel (banki/IT átállás, szerződésjog, könyvelés/adózás, közszféra). 

8. Kettős árkijelzés és kerekítési szabályok: a fix konverziós árfolyam kihirdetése után kötelező kettős feltüntetés 6–12 hónapig; tilos a „nem hivatalos” árfolyam, standard kerekítés érvényes. 

9. Előzetes készpénz-ellátás („frontloading”): bankok, kereskedők, ATM-ek eurókészletezése a váltónap előtt; „váltóhétvége” forgatókönyv. 

10. Fogyasztóvédelmi monitoring („ár-őrség”): kerekítési visszaélés elleni hatósági ellenőrzés, gyors szankciók, átlátható kommunikáció. 

3) Mit mutatnak a friss példák? (Kockázatok és tanulságok)

Horvátország (ERM II: 2020 → euró: 2023): a készpénzes átállás zökkenőmentes volt; az euróváltás önmagában csak kismértékű, egyszeri inflációs hatást mutatott a tényadatok alján (a háború/energiaválság okozta árnyomásoktól megkülönböztetve). 

Bulgária (ERM II: 2020 → jóváhagyott csatlakozás 2026. január 1.): a tanulság az, hogy az ERM II-től a belépésig jellemzően 2–3 év technikai és jogi felkészülés szükséges, erős Bankunió-integrációval és szigorú kettős árkijelzési renddel. 

4) Magyarország: realista menetrend-szcenáriók (feltételekhez kötötten)

Premissza: 2024-ben a deficit 4,9%/GDP, az adósságráta ~73,5%/GDP; 2025-ben az infláció ~4% körül ingadozik; ERM II-tagság nincs; jogi igazítás szükséges. 

4.1. Optimista (feltételezve gyors konszolidációt és politikai akaratot)

2026–2027: teljes jogi harmonizáció + SSM szoros együttműködés kérelme, ERM II-belépés.

2027–2029: 2 év árfolyam-stabilitás a kijelölt paritás körül, 3% alatti hiány, visszafogott infláció/hozamok.

Leghamarabb 2029–2030: csatlakozási döntés és euróbevezetés (dual pricing: −6/+12 hónap, frontloading).
Megjegyzés: a régiós tapasztalatok szerint ez feszes, de nem példátlan ütem. 

4.2. Középtávú (realista)

2027–2028: ERM II + Bankunió; 2028–2030: stabilitási „vizsgaidőszak”.

2031–2033: euróbevezetés (feltételes a tartós fiskális és árstabilitási eredményektől). 

4.3. Késleltetett

Ha a fiskális korrekció és az infláció-lehorgonyzás elhúzódik, vagy a politikai prioritás hiányzik, a menetrend 2034 utánra tolódhat. (A politikai akarat – az S&P/Oxford Analytica elemzések tanúsága szerint – önmagában is kritikus tényező a régióban.) 
S&P Global

5) Várható gazdasági hatások (evidence-based)

- Kockázati felár és hozamok: az árfolyamkockázat eliminálása jellemzően szűkíti a felárakat, csökkenti az állampapír-hozamokat – különösen kis, nyitott gazdaságokban. (IMF/CEE tapasztalatok.) 

- Kereskedelem és értéklánc-integráció: az egységes deviza költségcsökkentő és ár-összehasonlíthatóságot javító hatásán keresztül élénkíti a kereskedelmet, mélyíti a regionális termelési láncokat. 

- Árstabilitás és „kerekítési percepció”: a tényleges, tartós euróváltási infláció a friss empirikus bizonyítékok szerint kicsi és egyszeri; a fogyasztói percepció viszont túlbecsülheti – ezért kulcs a kettős árkijelzés és az ár-monitoring. 

- Monetáris politika feladása vs. nyereségek: a monetáris önállóság feladásáért cserébe nagyobb pénzügyi védőernyő (Eurosystem likviditási backstop), mélyebb pénzpiacok és alacsonyabb tranzakciós költségek járnak; a cikluskezelés súlypontja fiskális/makroprudenciális eszközökre tolódik. 

6) 10 pontos „how-to” ütemterv Magyarország számára

Céldátum-mentes politikai döntés az ERM II + SSM folyamat elindításáról (a dátumot a tényleges megfelelés „érdemli ki”). 

Jogi csomag: MNB-törvény és kapcsolódó szabályok EU-kompatibilissé tétele; monetáris finanszírozás tilalmának, NCB-függetlenségnek egyértelmű rögzítése. 
European Central Bank

Fiskális középtáv: primer egyenleg javítása, kiadási plafonok, adósságpálya tartós csökkentése az új uniós keret szerint. 
Economy and Finance

Infláció-lehorgonyzás: bér-ár spirál fékezése, versenypiaci és energiapolitikai lépések, ársapka-torzulások leépítése célzott kompenzációval. 

ERM II-kérelem: paritás meghatározása makro-szcenáriók alapján (túlértékelt paritás → növekedési kockázat; alulértékelt → inflációs kockázat). 

Bankunió-integráció: SSM „close cooperation”, EKB stressztesztek, makroprudenciális jogalap bővítése (adósságszolgálati plafonok, LTV-k). 

Nemzeti Euró-Átállási Terv (NEP): kormány-, MNB-, felügyelet-, bankszektor-, kereskedelem-, IT- és jogi munkacsoportokkal. 

Kettős árkijelzés és kerekítés: –6/+12 hónap, hatósági monitoring, gyors bírságolás; árkommandó kommunikáció. 

Frontloading és „váltóhétvége”: ATM-ek átállítása, készpénzlogisztika, szupermarket- és POS-tesztek, közüzemi és bér-/nyugdíj-elszámolás automatizmusai. 

Utómonitoring: ár- és bérdinamika, versenyhatósági vizsgálatok, fogyasztói panaszcsatornák, átlátható visszajelzések. 
eur-lex.europa.eu

7) Költség–haszon: miért érdemes (és mikor nem)?

Érdemes, ha:

- a fiskális/árstabilitási feltételek tartósan teljesülnek,

- a kamat- és kockázati felár-nyereség meghaladja a monetáris autonómia feladásának költségét,

- a gazdaság regionális értéklánc-beágyazottsága magas, és a kereskedelmi nyereség realizálható. 

Nem érdemes, ha:

- a csatlakozás túl korai (infláció/deficit feszült → belépés utáni korrekciós sokk),

- a paritás rosszul kalibrált, így versenyképességi vagy inflációs csapda alakul ki,

- a társadalmi kommunikáció és végrehajtás gyenge („kerekítési pánik”). 

8) Záró értékelés: „Itt az időpont?” – mit jelent ez ténylegesen

Formális céldátumot csak ERM II-belépés + két év stabilitás + tartós maastrichti megfelelés után érdemes/ lehet kitűzni. Ma az „időpont” üzenete nem naptárdátum, hanem fordulópont: a jogi-intézményi döntés meghozatala az ERM II/SSM irányába, és a fegyelmezett makrogazdasági pálya felvállalása. 

A realista ablak – a jelenlegi pályáról indulva – 2030 körül/után nyílhat meg, ha 2026–2027-ben megkezdődik az ERM II/SSM-folyamat, és meggyőző fiskális-inflációs eredmények születnek. A bolgár és a horvát precedens szerint az előszobából a tagságig 2–3 év technikai és jogi munka kell. 

Összegzés: Magyarországon az euró bevezethető – nem holnap, hanem következetes intézményi és makrogazdasági felkészülés nyomán. A „hogyan” ma már nem rejtély: a fenti 10-pontos programmal kiszámítható, inflációbarát és versenyképesség-kímélő átállás tervezhető, amelynek nyereségei (kamat, kockázati felár, integráció) tartósan meghaladhatják a költségeket.

Megjegyzés a módszertanról: Az elemzés az Európai Bizottság és az Európai Központi Bank legfrissebb (2024–2025) anyagaira, a KSH ESA-statisztikáira, valamint a horvát és bolgár átállás hivatalos dokumentumaira és empirikus vizsgálataira támaszkodik. Kulcsforrások: EC „Hungary and the euro” státuszoldal; ECB Convergence Report 2024; EC tavaszi 2025 ország-előrejelzés; KSH 2024 deficit/adósság; ECB/Bizottsági iránymutatások a kettős árkijelzésről és a készpénzes átállásról; ECB/akadémiai kutatások az euróváltás inflációs és kereskedelmi hatásairól; friss hírügynökségi anyagok a bolgár menetrendről és a magyar inflációról.

Mi gátolja a roma fiatalokat a szakmai kiteljesedésben?

Továbbra is komoly hátránnyal indulnak a roma fiatalok a továbbtanulás és a munkavállalás területén – hívja fel a figyelmet az idén 15 éves HBLF-Romaster Alapítvány. A szegregátumokban élő romák olyan települési és infrastrukturális hiányosságok között nőnek fel, ahol nem adottak a tanulás alapfeltételei, így már az általános iskolát is nehézségekkel kezdik, miközben az iskolarendszernek az esetek döntő többségében nincs megfelelő eszköze a támogatásukra.
2025. 12. 05. 15:30
Megosztás:

Kukásautó-kartellt tárt fel a GVH

Újabb nagy kartellügyet zárt le a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Kukásautók és csatornatisztító járművek közbeszerzéseit egyeztették tiltott módon egyes gyártó cégek több éven keresztül.
2025. 12. 05. 15:00
Megosztás:

A Főtaxi továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hosszú távú partnere, míg az Uber appal támogatott szolgáltatással jelenik meg a reptéren

A Budapest Airport többfordulós, szakmai tender keretében választotta ki azokat a szolgáltatókat, akik 2025 és 2030 között biztosítják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az érkező utasok taxis személyszállítását. A kiválasztási folyamat célja az volt, hogy olyan partnerek működjenek a repülőtéren, akik a rekordot döntő utasforgalom mellett is stabil, megbízható és magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak.
2025. 12. 05. 14:30
Megosztás:

Novemberben is kedvezőbbek voltak a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagánál

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az üzemanyagárak novemberben is kedvezőbben alakultak a szomszédos országok átlagánál.
2025. 12. 05. 14:00
Megosztás:

Szabad utat kap a szabályozott spot kriptokereskedelem Amerikában

Az amerikai szabályozók végre megnyitották az utat a spot kriptokereskedelem előtt a szövetségi felügyelet alatt működő tőzsdéken. A CFTC döntése mérföldkő az amerikai kriptopiacon: most először lehet közvetlenül, szabályozott környezetben kriptoeszközökkel kereskedni – mindez új korszakot nyithat a befektetők és intézmények számára egyaránt.
2025. 12. 05. 13:30
Megosztás:

Ipari termelési adatokat publikált a KSK - lássuk a számokat!

Ma reggel az októberi ipari termelési adatokat publikálta a KSH. 2025 októberében az ipari termelés volumene 2,7%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.
2025. 12. 05. 13:00
Megosztás:

Kriptotárcák Rangsora: A Legnépszerűbb Megoldások 2025-ben

Kriptovalutáidat, és bármikor hozzáférhetsz, küldhetsz vagy fogadhatsz velük. A piac tele van jobbnál jobb megoldásokkal, így elsőre nem könnyű megtalálni azt az egyet, ami tényleg hozzád illik.
2025. 12. 05. 12:30
Megosztás:

Forradalmi áttörés a stabilcoinok piacán: A WSPN új megoldása lehetővé teszi vállalatoknak saját digitális valutáik kibocsátását

A stabilcoinok forradalma új szintre lép: a WSPN új, white-label infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy akár bankok, pénzintézetek vagy fintech cégek percek alatt indítsanak saját, márkázott digitális valutát. A technológia nem csak a költségeket csökkenti, de egyszerűsíti a megfelelést és az integrációt is.
2025. 12. 05. 12:00
Megosztás:

Miért választ egyre több dolgozó elektromos kerékpárt a városi ingázáshoz?

Aki járt már hétköznap reggel autóval egy nagyobb városban, pontosan tudja, milyen érzés: araszolás, türelmetlen dudálás, drága parkolás, és persze az a bizonyos „már megint elkések” érzés.
2025. 12. 05. 11:30
Megosztás:

A japán hozamok tovább emelkedtek

A japán hozamok tovább emelkedtek: a tízéves hozam közel húszéves csúcson jár, közelítve a 2%-ot.
2025. 12. 05. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Kazuo Ueda, a japán jegybank elnöke a semleges kamatszinttel kapcsolatos bizonytalanságról beszélt.
2025. 12. 05. 10:30
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2025. 12. 05. 10:00
Megosztás:

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek, így csekély elmozdulásokkal fejezték be a csütörtöki napot.
2025. 12. 05. 09:30
Megosztás:

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek. A páneurópai STOXX 600 0,45%-kal, a DAX 0,8%-kal, a CAC 40 0,4%-kal, az FTSE 100 0,2%-kal került feljebb. Az emelkedést az autógyártók (+2,4%) és az ipari részvények (+1,3%) vezették.
2025. 12. 05. 09:05
Megosztás:

Vállalkozói bankszámlák díjai 2026-ban

Míg a lakossági bankszámlák esetében – a kormányzati beavatkozás hatására – 2026. június 30-ig önkéntes díjemelési stopot vállaltak a bankok, addig a vállalkozói ügyfelek számára semmilyen fékező mechanizmus nem létezik.
2025. 12. 05. 08:30
Megosztás:

Az építőiparban fokozatos élénkülésre lehet számítani jövőre

Az építőiparban jövőre nem gyors visszapattanásra, hanem lassú, fokozatos élénkülésre lehet számítani, amelyet elsősorban a lakossági felújítások, az energiahatékonyságot ösztönző programok és a kedvezményes hitelek hajtanak - közölte trendelemzése alapján a Mapei Kft. az MTI-vel.
2025. 12. 05. 08:00
Megosztás:

Ez történt a forinttal péntek reggelre

Gyengült a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 05. 07:15
Megosztás:

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON, váratlan meghibásodás esetén azonnal megkezdi a javítást.
2025. 12. 05. 06:30
Megosztás:

Tízezreket kapott vissza idén több mint 1 millió megtakarító az adójából

Fejenként átlagosan 65 ezer forintos adójóváírást kaptak idén azok, akik nyugdíjra gyűjtögetnek, illetve egészségpénztárban takarékoskodnak – tudta meg a Grantis a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Idén már közel 1,1 millió fő részesült adóvisszatérítésben. A megtakarítók számlájára összesen mintegy 70 milliárd forintos adójóváírás érkezett.
2025. 12. 05. 06:00
Megosztás:

Aki befolyásolhat egy közbeszerzést, azt már az előkészítéskor ki kell zárni

Converging Roads of Integrity 2025 címmel kétnapos nemzetközi konferenciát szervezett az Integritás Hatóság december 1-jén és 2-án. Az összeférhetetlenség megelőzésének és feltárásának legjobb gyakorlatairól a Közbeszerzési Hatóság elnöke beszélgetett dr. Dencső Balázzsal (EUTAF), dr. Kéri Zoltánnal (KTM, Nemzeti Fejlesztési Központ), valamint dr. Nagy-Fribiczer Gabriellával (Integritás Hatóság).
2025. 12. 05. 05:00
Megosztás: