VEKE - járatritkítás helyett ütemes menetrendet
2009. 06. 26. 13:05
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne. Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz-vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja. Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonatok lennének. Vitézy Dávid emlékeztetett arra, Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán és a MÁV szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régió szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen. A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitában az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni - közölte a VEKE.
Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne. Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz-vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja. Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonatok lennének. Vitézy Dávid emlékeztetett arra, Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán és a MÁV szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régió szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen. A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitában az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni - közölte a VEKE.
Amikor a szervezet jelez – mit tehetünk ödéma esetén?
Az ödéma nem más, mint a szervezet egyes területein kialakuló folyadékfelhalmozódás. Ez a felesleges vízmennyiség a szövetek közé szivárog, így jön létre a jól ismert duzzanat. Megjelenhet helyileg – például csak a bokán vagy a kézen –, de akár az egész testet is érintheti. A folyadék „elbújhat” a bőr alatt, az izmok között, ízületek körül vagy akár mélyebb szövetekben is.
Megugrott a Bitcoin árfolyama a vártnál gyengébb inflációs adatok hatására
A PPI-csökkenés felfelé húzta a kriptót, de a bikák még nem dőlhetnek hátra. A hét közepén közzétett, vártnál gyengébb amerikai termelői inflációs adatok hatására megugrottak a kriptovaluták árfolyamai. A Bitcoin 113 000 dollár fölé kapaszkodott, de a szakértők szerint a bikapiacnak még koránt sincs vége. A holnapi nap kulcsfontosságú lesz: jön a fogyasztói inflációs jelentés, ami akár új irányba is mozdíthatja a piacot.
Szeptemberi vihar a kriptopiacon: újra lecsap a volatilitás, de az intézmények már készülnek
2025 szeptembere nem hazudtolta meg a múltat: ismét megérkezett a kriptopiaci ingadozás, amely idén a tokenzárásokkal és az intézményi aktivitás fokozódásával karöltve borzolja a kedélyeket. A Bitcoin és más vezető kriptovaluták értéke hullámvasúton mozog, miközben a befektetők és cégek minden eddiginél jobban fókuszálnak az eszközök védelmére és a stratégiai alkalmazkodásra.
Az XRP emelkedésére számítanak, a FleetMining felhőbányászati megoldása pedig alacsony belépési küszöbbel és stabil hozamokkal kínál új modellt.
A Bloomberg elemzői szerint 95% az esély arra, hogy jóváhagyják a Ripple (XRP) ETF-et, és az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) várhatóan októberben hozza meg döntését. Bár a stabilcoin-piac gyors növekedést mutat, az XRP valódi eszközökön (real-world assets – RWA) alapuló alkalmazása elmarad versenytársaitól, jelenleg csupán 2%-os arányt képvisel.
Csoda történt az amerikai tőzsdén!
Tegnap egy újabb csodának lehettünk szemtanúi. Az után, hogy a napokban mind a három vezető index új történelmi csúcsra emelkedett, de nem folytatta azt, a Nasdaq azért megint új csúcsot ütött. Vagyis a „kétes hírű őszt” azért mégis úgy kezdtük, hogy maradt a pozitív tónus.
Mesterséges intelligenciára építenek a telekommunikációs cégek
A telekommunikációs szektor világszerte élen jár a mesterséges intelligencia (MI) használatában. A legfőbb prioritásnak azonban a költség- és profitszerkezet javítását tartják az ágazatban – derül ki abból a felmérésből, amelyet a stuttgarti központú Horváth csoport – és azon belül annak magyarországi tagja, az IFUA Horváth – készített.
Buborékok és befektetések - miért éri meg közelebbről megismerni a spanyol pezsgők világát?
A pénzügyekben sokszor a hosszú távú értékek számítanak. Ez igaz az italokra is. Egy jól választott pezsgő nemcsak egy este hangulatát emelheti, hanem maradandó élményt is adhat. A spanyol buborékos italok közül a brut cava az, amely újra és újra képes bizonyítani, hogy a minőség elérhető áron is megvalósulhat.
6,2 milliárd dollárnyi stabilcoin áramlott a Binance-re – fordulóponthoz érkezett a kriptopiac?
2025. szeptember 8-án a Binance történetének egyik legnagyobb tőkebeáramlása zajlott le: 6,2 milliárd dollárnyi stablecoin érkezett az ismert kriptotőzsdére. A lépés mindössze napokkal előzte meg a Fed újabb kamatdöntését, így sokak szerint nem véletlen az időzítés. Vajon mit jelez ez a példátlan volumen? Új bikapiac van kialakulóban, vagy inkább óvatos pozícióépítés tanúi vagyunk?
Új kőolajlelőhelyet talált a Mol és az O&GD
Galgahévíz közelében mintegy 2400 méter mélyen új kőolajlelőhelyet talált a Mol és az O&GD. A Galgahévíz-4 elnevezésű kút körülbelül napi 1000 hordó kőolaj termelésére képes, amit a százhalombattai Dunai Finomítóban dolgoznak fel - jelentette be szerdai közleményében az olajipari társaság.
Megugrott a személyi kölcsönök piaca – már 15 millió forint is lehet maximális hitelkeretet
A korábbi 10 millió forint helyett akár 15 millió forintos személyi kölcsön is elérhető a K&H-nál a megfelelő jövedelemmel rendelkezők számára. A 15 milliós maximális összeg kivételes, mivel egyelőre kevés banknál érhető el ekkora összeg. A lépés érthető, hiszen a személyi kölcsön piaca jelentős növekedést mutat, a jegybanki adatok szerint az első félévben több mint 40 százalékos volt a bővülés ebben a szegmensben. A megemelt igényelhető hitelösszeget részben az is magyarázza, hogy a 3%-os lakáshitelt felvevők valószínűleg átalakítják, felújítják a megvásárolt ingatlant, amelyhez személyi kölcsönre is szükségük lehet.
Megállt a fejlett piaci hozamok esése; erősödött a dollár az euróval szemben
Az USA Munkaügyi Statisztikai Hivatala minden idők legnagyobb revízióját hajtotta végre, de a jelentősen negatív munkapiaci korrekció ellenére megállt a globális hozamesés, a tízéves amerikai hozam az öthavi mélypontról közel 5 bázispontos emelkedéssel 4,1% közelébe korrigált.
Emelkedtek a vezető Wall Street-i indexek
Emelkedéssel zártak a főbb amerikai indexek szerdán. A nem mezőgazdasági álláshelyek számának szokásos éves revíziója során az eddig ismerthez képest jelentősen csökkent a havi átlagos létszámnövekedés: 2024 áprilisa és 2025 márciusa között a havi átlag 147 000 fős emelkedést 71 000-re mérsékelte USA Munkaügyi Statisztikai Hivatala.
Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek
Vegyesen zártak tegnap a főbb európai indexek a francia politikai bizonytalanság közepette, amely során hétfőn az eddig kisebbségben kormányzó Francois Bayrou miniszterelnök elvesztette a bizalmi szavazást és lemondott, miután nem sikerült többséget szereznie a hiány csökkentését célzó 2026-os költségvetéshez.
Magyar-szerb katasztrófavédelmi projekt indult uniós támogatással
A kockázatmegelőzést és a katasztrófavédelem összehangolt működését segítő projekt indult uniós támogatással, a kezdeményezésnek köszönhetően a határ vajdasági és magyarországi oldalán is megvalósulnak egymást kiegészítő fejlesztések - tájékoztatta a mórahalmi önkormányzat az MTI-t.
Erre használják a magyarok az AI-t a munkahelyeken
A lakosság 36 százaléka használja a mesterséges intelligenciát (AI) legalább közepes gyakorisággal munkája során, a legtöbben (58 százalék) információkeresésre, kutatómunkára - közölte a GKI Gazdaságkutató legfrissebb reprezentatív felmérése alapján az MTI-vel.