VEKE - járatritkítás helyett ütemes menetrendet
2009. 06. 26. 13:05
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne. Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz-vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja. Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonatok lennének. Vitézy Dávid emlékeztetett arra, Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán és a MÁV szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régió szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen. A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitában az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni - közölte a VEKE.
Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne. Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz-vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja. Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonatok lennének. Vitézy Dávid emlékeztetett arra, Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán és a MÁV szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régió szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen. A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitában az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni - közölte a VEKE.
Rendkívüli segítséghez jutnak a súlyos tavaszi fagykárt szenvedett szőlő- és gyümölcstermelők
Az idén több hullámban érkező tavaszi fagy súlyos károkat okozott a szőlő- és gyümölcsültetvényekben országszerte. Az Agrárminisztérium az ágazati szakmaközi szervezettel történt egyeztetés alapján megteremtette a lehetőséget a kárenyhítő juttatás egy részének előre hozott kifizetésére. Az előleg mértéke 100 ezer forint, károsodott hektáronként - jelentette be szerdai közleményében a minisztérium.
0,5 százalékkal nőtt a magyarországi üzemanyag-fogyasztás az első fél évben
Az idei első félévben 0,4 százalékkal több motorbenzin és 0,5 százalékkal több gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban Magyarországon, mint tavaly ugyanebben az időszakban; a teljes üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 0,5 százalékkal nőtt - tájékoztatta a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) kedden az MTI-t
Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a béke helyett, és az összes rendelkezésre álló pénzt Ukrajnának adja. A kormány Magyarország forrásait nem Ukrajna, hanem a magyar lakosság, különösen a gyermekes családok támogatására fordítja - emelte ki a legfrissebb kereseti adatokhoz fűzött szerdai kommentárjában Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a tárca közleményében.
Vegyesen zártak a tengerentúli indexek
Vegyesen zártak az amerikai piacok, a befektetők a banki gyorsjelentésekre és az inflációs adatközlésre figyeltek. A NASDAQ a technológiai szektor jó teljesítményéből tudott profitálni, amivel negyedszer zárt történelmi csúcson öt kereskedési napon belül.
Ennyi volt májusban a bruttó átlagkereset
Májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett - közölte szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
A szellemi tulajdonjog akár pénzügyi fedezet lehet
A globális gazdaságot egyre inkább az innováció vezérli, ebben a környezetben pedig a vállalatok sikerében a szellemi tulajdon (IP) kulcsszerepet játszik. A legértékesebb cégek versenyelőnye ma már elsősorban nem fizikai, hanem immateriális eszközökből származik, mint a kutatás-fejlesztés eredményei, szoftverek, adatok, design, brand, szervezeti tudás és a magasan képzett munkaerő, amelyek mind jelentős gazdasági értéket teremtenek. A világ számos pontján ezért egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozások nemcsak a tárgyi eszközökön – például ingatlanokon és gépeken alapuló –, hanem a szellemi tulajdon alapú finanszírozást vagy befektetést választják és keresik.
Megcsinálták, ami csak keveseknek sikerül nulláról: az Egyesült Államokban terjeszkedik a magyar szoftverfejlesztő cég, a Bobcats Coding
Több, mint 460 millió forintos árbevétellel zárta első üzleti évét a Fazekas Barbara, Kökény Tamás és Varga-Baráth Barbara által 2023-ban alapított hazai szoftverfejlesztő cég, a Bobcats Coding. A cég AI fókuszú digitális termékfejlesztési projekteket valósít meg, és a kezdetektől a nemzetközi piacot célozza.
Önerő nélkül is hitelhez juthatnak a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások az MFB-nél
Új lehetőséget kínál az európai uniós forrású „KKV Technológia Plusz” Hitelprogram (GINOP Plusz 1.4.3-24) most megjelent módosítása a feldolgozóipar területén tevékenykedő vállalkozásoknak. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által működtetett MFB Pont Plusz hálózat vállalati fiókjaiban már elérhető „B” jelű forgóeszköz hitel fix 0%-os kamatozással biztosít lehetőséget a likvid működést elősegítő készletbeszerzéshez, illetve működési költségek finanszírozására. A mikro- és kisvállalkozások 100 százalékos előleglehívás mellett, saját forrás nélkül juthatnak kölcsönhöz.
Digitális védelem a bőrönd mellé – így kerüld el a csalókat a nyaralás alatt
A nyári vakáció a kikapcsolódásról szól – de a csalók ilyenkor sem pihennek. Ezekben a hónapokban többet vásárolunk: szállásfoglalás, autóbérlés, repülőjegyek, programok – mindezt gyakran gyorsan és kényelmesen, digitális fizetéssel rendezzük. A csalók ezt pontosan tudják, és kifinomult módszerekkel próbálnak hozzáférni a pénzünkhöz. A Visa friss kutatása[1] szerint egyre többen szervezik maguk az utazásaikat, és egyre többen fizetnek online. Íme néhány fontos tanács, hogy lehet sikeresen védekezni a csalók ellen.
A várakozási idő a legnagyobb különbség az állami és magánellátás között
Tovább nőtt az állami és a magán szakorvosi ellátások megítélése közötti különbség egy országos kutatás eredményei alapján. Bár mindkét szektorban tapasztalhatók kedvezőtlen folyamatok, a magyarok ötöde már magán szakorvoshoz fordul, elsősorban a rövidebb várakozási idő, valamint a jobb körülmények és felszereltség miatt.
Nem javul a vállalkozói hangulat
Nem javul a vállalkozói hangulat, az üzleti környezet egyre nehezebbé válik - mondta Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára kedden az Egyensúly Intézet szakmai közreműködésével készülő VOSZ Barométer kutatás 2025. második negyedéves jelentését ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten.
A nyári szabadságolások után nő a felmondások száma a cégeknél
A nyári szabadságolások lecsengésével sok cégvezető szembesül azzal az évről évre visszatérő jelenséggel, hogy a pihenés után a munkatársak körében kezdetét veszi a felmondási hullám. A szakértő szerint mindez a cégvezetés minőségének és a vállalati struktúra hiányosságainak egy pontos indikátora. A tudatos cégépítéssel és a vezetői képességek fejlesztésével ugyanakkor megelőzhető a tömeges elvándorlás.
Új lehetőség a hazai kkv-k számára: indul a kamatmentes forgóeszközhitel a Technológia Plusz Hitelprogram keretében
A Nemzetgazdasági Minisztérium döntése nyomán – a hazai mikro- és kisvállalkozások támogatása érdekében – újabb elemmel bővült a KKV Technológia Plusz Hitelprogram. A már működő beruházási hitel mellé július 15-től elérhetővé válik a program „B” komponense, a 70 milliárd forint keretösszegű kamatmentes forgóeszközhitel. A program várhatóan 4000–4500 vállalkozás számára nyújthat érdemi segítséget, különösen a fejlesztendő térségekben.
Miért kap több nyugdíjat egy férfi, mint egy nő? Mi a megoldás?
Az Európai Unióban a férfiak átlagos nyugdíja közel 25%-kal magasabb, mint a nőké – derül ki az Eurostat legújabb adataiból. Bár Magyarországon valamivel kisebb ez az eltérés, még itt sem éri el a nők átlagnyugdíja a férfiaké 88 százalékát. Érdemes ezzel a kérdéssel részletesebben is foglalkozni, hiszen a nyugdíjasok között jelentősen többen vannak a nők, ráadásul általában hosszabb életre számíthatnak – mégis kevesebb juttatásból kell megélniük. Mit tehetünk az ügyben?
Minimálbér emelést akarsz? - akkor még július végéig igényelheted!
A 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv keretében 3 éves bérmegállapodás jött létre, amelynek értelmében a minimálbér 2027-re 40 százalékkal fog emelkedni. A kormány a bérmegállapodás biztosítása érdekében segíti azon munkáltatókat, akik minimálbéren foglalkoztatnak munkavállalókat.