Jogalkotási baki: megszűnt az adómentesség a négygyermekes idősebb anyáknál

Az idősebb korosztályba tartozó anyáktól 2025. június 20-tól ELVETTÉK a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét egy ostoba törvényi definíció miatt.
A 2025. június 20-án hatályossá vált szakasz (Szja törvény 3.§ 64.) korlátozza, hogy az adómentesség alapját jelentő gyermekek utáni családi pótlék jogosultságot mely jogszabály alapján kell vizsgálni és az kizárólag az 1998. évi LXXXIV. törvény (Cst.) szerint családi pótlékot tartalmazza, így az 1999 előtti szerzett családi pótlék jogosultságok a törvény szövege szerint már nem számítanak.
A témáról részletes elemzést készített számunkra Józsáné Maczkó Gabriella, ami alaposan kielemzi az 1999 előtti családi pótlékot érintő jogosultsági eltéréseket is. Ez az elemzés az MKOE honlapján található összefoglalóban olvasható.
A lényeg, hogy az adóhatóság nem térhet el a taxatív fogalomtól!
Az érintett körbe tartozó - elsősorban idősebb - anyáknak már a 2025. július hónappal kezdődően megszerzett jövedelmeikre vonatkozóan személyi jövedelemadó fizetési kötelezettségük keletkezik! Ha az érintett körbe tartozó anyák nem vonják vissza a kedvezmény érvényesítésére adott nyilatkozatukat, és továbbra is érvényesítik az anyák adómentességét - és addig nem változtatnak a jelenleg hatályos törvényi előírásokon - akkor az adót legkésőbb a 2025. évről szóló szja bevallásukban be kell vallaniuk és be kell fizetniük, a téves nyilatkozat miatt a 12 százalék különbözeti bírsággal együtt! Fontos, hogy például egy ilyen SZJA bevallás kitöltéséhez és egyéb adózási kérdésekben a szakvégzettséggel és ilyen irányú gyakorlattal nem rendelkezők vegyenek igénybe szakértőket a bevallási és más eljárási feladatokra.
Ez csak félreértés vagy rémhírkeltés, igaz?
A törvény szövege alapján megállapítható, hogy az anyákat támogató adómentesség terén kifejtett politikai üzenetekhez képest - már megint - nem sikerült a megfelelő normaszöveget letenni az Országgyűlés asztalára. A dolog mégsem meglepő, hiszen a 2025-től kinevezett adóügyi államtitkárnak nincs adózási szakvégzettsége.
Természetesen tudjuk, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint ilyen kizárólag "félreértésről" lehet szó. Korábban - például a Kata felnégyelésekor - is hibás jogszabályi szakaszokat a minisztérium nem kívánta kijavítani, hanem azokat erőszakosan átértelmezte és utasította az adóhatóságot a normaszöveggel ellentétes eljárásra. Ez a fajta jogalkotás és minisztériumi jogalkalmazási módszer is mutatja, hogy évek óta milyen alacsony a jogállamiság szintje Magyarországon.
A Nemzetgazdasági Minisztérium egyetlen helyes lépése, ha a jogszabályban szereplő definíció visszamenőleges korrekcióját javasolja a kormány számára, amely veszélyhelyzeti rendelettel teheti helyre a hanyag jogszabályelőkészítés következményeit, aztán a parlament őszi ülésszaka foglalhatja azt törvénybe.
Az MKOE részéről emlékeztetünk, hogy az alanyi áfamentesség hasonló dilettantizmus mentén került bevezetésre 2025.01.25-én éjszaka, miután már elindult az adóév.
Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke, Kiadó: Magyar Könyvelők Országos Egyesülete, Forrás: NKT