Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Mi az a Consent or pay modell?

A modell lényege, hogy a felhasználók mindössze két megoldás közül választhatnak: vagy hozzájárulnak ahhoz, hogy adataikat a szolgáltató viselkedésalapú reklámozás céljára használja fel, vagy fizetnek a szolgáltatás használatáért. Ezt a megoldást sok kritika érte már korábban is, és a Facebook-ot és az Instagram-ot is üzemeltető Meta is régóta keresi a megoldást arra, hogy a személyre szabott reklámokra és a felhasználói figyelmének fenntartására felhúzott üzleti modelljét megfeleltesse a szigorú európai adatvédelmi jogi szabályozásnak. A testület végül az április 17-én kiadott véleményében azt javasolja a fenti üzleti modellt használó vagy azt tervező cégeknek, hogy az adatvédelmi jogi megfelelőség érdekében egy további, harmadik alternatívát is kínáljanak a felhasználóknak, amely alapján a felhasználók továbbra is ingyenesen használhatják a szolgáltatást, de nem kell hozzájárulniuk az adataik viselkedésalapú reklámozás céljából történő felhasználásához.

Az uniós adatvédelmi testület szerint problémás a modell

Az EDPB a több uniós tagállami adatvédelmi hatóság felkérésére kiadott véleményében megállapította, hogy az a piaci gyakorlat, amely csak akkor biztosít ingyenes hozzáférést egy nagy közösségi médiához (pl. Facebook), ha a felhasználó elfogadja, hogy ezért cserébe a szolgáltató valamennyi adatát viselkedésalapú reklámozásra használja fel, nem elfogadható – mondja Bartal. Ennek egyik oka, hogy ilyen esetben a hozzájárulás jogszabályban előírt követelményei nem mindig teljesülnek, hiszen a felhasználók többsége csak azért járul hozzá a személyre szabott reklámokhoz, hogy ne kelljen megfizetnie a szolgáltató által meghatározott díjat, így a hozzájárulás önkéntessége nem biztosított, ami viszont az EDPB szerint az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) alapán alapvető követelménye lenne a jogszerű működésnek. 

Az EDPB szerint a viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás, és az ehhez szükséges felhasználói profilozás nagyon komoly beavatkozást jelent a felhasználók magánszférájába, hiszen a platformszolgáltatók hihetetlen mennyiségű (a felhasználók által a szolgáltatás használata során közvetlenül megadott, illetve a hirdetők által rendelkezésre bocsátott) adatot kezelnek a felhasználóikról annak érdekében, hogy a megrendelőik hirdetéseit a lehető leghatékonyabban tudják eljuttatni a potenciális ügyfelekhez. A Meta így biztosítja például azt, hogy ha egy felhasználó rákeres egy konkrét termékre mondjuk a Google-ban, akkor ugyanennek a felhasználónak a Facebook felületén a következő belépésekor felkínálja az adott terméket akciósan áruló webáruház reklámját, ezzel is elősegítve a hirdető értékesítési tevékenységét. De ugyanez történik egy politikai párt iránt érdeklődő felhasználóval is, akit a platformszolgáltató által készített rendkívül részletes felhasználói profilja alapján egy párt sokkal könnyebb elérhet egy közösségi médiás hirdetéssel, mint bármilyen más módon. Amellett, hogy ez sok felhasználót nem zavar, és még többen nincsenek is tisztában a „megfigyelési kapitalizmus”-nak is (surveillance capitalism) nevezett üzleti modell működésével és veszélyeivel,  más, a személyes adataikra jobban ügyelni kívánó, de esetleg kevésbé tehetős felhasználókat kizárhatja a népszerű platformok használatából. 

Az ügyvéd szerint nem a fizetős modell a cél

Bartal Iván ügyvéd úgy látja a probléma gyökere abban keresendő, hogy a Meta üzleti modelljének lényege a minél szélesebb körben megvalósuló, viselkedésalapú reklámok ügyfeleknek történő értékesítésében és felhasználók részére történő megjelenítésében rejlik. Ha a Meta valódi választást engedne a felhasználóinak abban, hogy hozzájáruljanak a viselkedésalapú reklámokhoz szükséges profilozáshoz, akkor az ehhez szükséges checkboxokat bizonyosan jóval kevesebben ikszelnék be, így ezzel a szolgáltató alapvető működési modelljének fenntarthatósága kérdőjeleződne meg. Ez hosszú távon bizonyosan negatívan érintené a vállalat profitabilitását, mert az alternatívaként gyakran emlegetett kontextuális és egyéb hirdetési formák működőképessége és jövedelmezősége a közösségi médiában vitatható, de biztosan sokkal kevésbé hatékony és profitábilis.

A Meta valódi célja ezért a fent említett „consent or pay” bináris választási lehetőséggel vélhetően nem az, hogy a felhasználói tömegesen pénzt fizessenek a viselkedésalapú reklámoktól mentes szolgáltatásáért, hanem sokkal inkább az, hogy a szolgáltatások ingyenességéhez hozzászokott felhasználókat abba az irányba terelje, hogy hozzájáruljanak az adataik monetizálásához, és pénz helyett valójában az adataikkal fizessenek a szolgáltatásért. Ezzel viszont az a gond – teszi hozzá az ügyvéd -, hogy ezt ebben a formában az uniós adatvédelmi jogszabályok az EDPB szerint nem teszik lehetővé az üzleti modell módosítása nélkül.

A testület javaslata nehezen képzelhető el

Az adatvédelmi testület ezért azt javasolja, hogy a jogszerűség érdekében a nagy platformszolgáltatók biztosítsanak egy olyan választási lehetőséget is a felhasználóiknak, amely a szolgáltatások használatát ingyenesen, de a viselkedésalapú reklámoktól mentesen teszi lehetővé. A személyre szabott reklámozás természetesen egy ilyen szituációban is lehetséges lenne, de az EDPB szerint a szolgáltatónak egyértelműen meg kellene mondania előre, hogy milyen adatot milyen célokra szeretne felhasználni, és az egyes célokhoz (pl. szolgáltatás személyre szabása, személyre szabott reklámok eljuttatása, felhasználói profilok létrehozatala, látogatottság mérése stb.) a felhasználóktól külön hozzájárulást kellene kérnie.

Bartal Iván véleménye szerint egy ilyen alternatíva biztosítása nagyon komolyan érintené a Meta és a hozzá hasonló cégek működését, mivel egy kikényszerített és lényegében a szolgáltatáshoz való hozzáférés elvesztése nélkül nem visszavonható egységes hozzájárulás helyett (ez van most), a szolgáltatóknak külön aktív hozzájárulást kellene kérniük minden egyes külön adatkezelési célhoz, és a szolgáltatásaikat az ezt teljesen vagy részben megtagadóknak is továbbra is ingyenesen elérhetővé kellene tenniük.  A gyakorlatban a felhasználók egy jelentős része minden bizonnyal ezt az adatvédelmi szempontból jóval kedvezőbb és legfőképp ingyenes megoldást választaná, ami egyrészt leszűkítené a jelenleg alkalmazott reklámozásban rejlő lehetőségeket, másfelől jóval kevesebb értékesíthető adatot és ügyfelet jelentene a Meta számára.

A fentiek miatt nem véletlen, hogy az EDPB véleménye komoly felháborodást váltott ki a platformok és lobbistáik részéről. A testületi álláspont kiadását követően sokan számos kritikát fogalmaztak meg, miszerint a személyes adatok védelméhez való jog nem abszolút, és az EDPB által javasolt megoldás sérti az EU Alapjogi Chartáját, amelynek 16. cikke védi a vállalkozás szabadságát. A háttérben valóban az EU által mindig is kiemelt fontossággal kezelt alapjogi védelem, és az elsősorban amerikai, ezekre a témákra kevésbé érzékeny üzleti modellek összeütközése áll – teszi hozzá Bartal. Bár az EDPB véleménye a szó hagyományos értelmében véve nem kötelező érvényű, a tagállami adatvédelmi hatóságok a piaci szereplőkkel szemben kezdeményezett eljárásaik során és döntésük megtámadása esetén az Európai Unió Bírósága minden bizonnyal követni fogják az abban foglaltakat, így a véleményben foglaltak alapvető hatással lehetnek a Meta és a hasonló platformszolgáltatók EU-s működésére.

A jó hír az, hogy a felhasználók mindenképpen nyernek, mert a jövőben várhatóan kedvezőbb jogi és anyagi feltételek mellett használhatják majd ezeket a szolgáltatásokat – ellenben a Meta, de emiatt a hirdetők is, nehéz helyzetbe kerülhetnek - jegyezte meg az ügyvéd.

A Snorter célba vette a Solana mém érmék 12 milliárdos piacát

A Solana az elmúlt egy évben a mém érmék első számú kripto hálózatává vált. Ennek persze megvan az oka, hiszen a mém érmék virágzásához ideális táptalaj szükséges, pontosabban gyors tranzakciók és alacsony díjak.
2025. 06. 03. 00:01
Megosztás:

A Mol Limo belépett a klasszikus autókölcsönzés piacára

A Mol Limo elindította hétfőn a klasszikus autókölcsönzést, a Mol Limo RENT A CAR 0–24 órában elérhető - közölte a cég az MTI-vel.
2025. 06. 02. 22:00
Megosztás:

Mozgósítás Budapestért: A szakszervezetek demonstrációs és sztrájkbizottságot alakítanak

Demonstrációs és sztrájkbizottságot hoznak létre a fővárosi önkormányzati cégeknél működő szakszervezetek, s csatlakozásra szólítanak fel minden reprezentatív érdekvédelmi szervezetet, hogy szükség esetén egységesen demonstrálják, milyen súlyos helyzetet teremtene, ha a fővárostól elvont 50 milliárd forintos szolidaritási adó miatt megbénulna Budapesten a közszolgáltatás.
2025. 06. 02. 21:30
Megosztás:

A jövő hűtéstechnikája már tananyag – CO₂ készüléket biztosít a Panasonic a szakembereknek

A fenntartható hűtéstechnikai megoldások iránti kereslet folyamatosan nő, különösen az Európai Unió szigorodó szabályozásai miatt, amelyek a hűtéstechnikában használt, környezetre ártalmas anyagok kiváltását célozzák. A Panasonic Heating & Cooling Solutions Magyarország a fenntartható innovációk élvonalában haladva egy környezetbarát CO₂ készülékkel támogatja a Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetségét (HKVSZ), amely gyakorlati oktatás során mutatja be a klímaszerelők számára a jövő hűtéstechnikai megoldásait. Az új F-gáz szabályozás következtében egyre több vállalkozás és szerelő számára elengedhetetlen a korszerű technológiák ismerete, amelynek egyik kulcsfontosságú eleme a szén-dioxid alapú hűtés.
2025. 06. 02. 21:00
Megosztás:

Ismét névleges teljesítményen üzemel a paksi atomerőmű 4. blokkja

Elhárították a paksi atomerőmű 4. blokkjában hétfőn keletkezett hibát, a blokk ismét névleges teljesítményen üzemel - közölte az atomerőmű kommunikációs igazgatója az MTI-vel.
2025. 06. 02. 20:00
Megosztás:

Stabilcoin kritika: „Nincs gyakorlati hasznuk, és veszélyeztetik a pénzügyi stabilitást!”

A kriptoszféra a decentralizáció és az innováció lázában ég, miközben egy jól ismert közgazdász – a Nobel-díjas Paul Krugman – kemény kritikát fogalmazott meg a stabilcoinokkal szemben.
2025. 06. 02. 19:30
Megosztás:

Átalakított raktérrel akár napi két órát is nyerhetnek a szerelők

A hatékonyság, az idő- és költségmegtakarítás kulcsszerepet játszik minden vállalkozás életében, ami a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között még hatványozottabban jelentkezik. Eközben egyre több vállalkozás számára jelent kihívást a szakemberek megtartása és a munkaerő utánpótlása is. Innovatív eszközök beszerzésével ugyanakkor a munkakörülmények is jelentősen javíthatók, miközben felgyorsíthatók a napi munkafolyamatok, ami minden területen jelentős megtakarítást jelent a cégeknek.
2025. 06. 02. 18:30
Megosztás:

Új világrekord az ABB villanymotorja által elért 99,13%-os energiahatékonyság

Az ABB saját világrekordját döntötte meg a nagy teljesítményű, szinkron villanymotorok energiahatékonysága területén azzal az új motorral, amelyet a Top Industrial Efficiency (TIE) módszertant követve terveztek. A TIE olyan berendezések gyártását eredményezi, amelyek túlszárnyalják az eddigi szabványos referenciaértékeket. Az ABB a TIE-rendszerű motorjait és generátorait úgy tervezik, hogy azok felülmúlják a jelenlegi hatékonysági referenciaértékeket, így segítve az ügyfeleket a villamosenergia-felhasználás, az üzemeltetési költségek és a teljes tulajdonlási költség (TCO) csökkentésében anélkül, hogy a teljesítmény csökkenne vagy a berendezések bonyolultabbá válnának.
2025. 06. 02. 18:00
Megosztás:

Dél-Korea 2027-ig elhalasztja a kriptóadót – ünnepel a piac, de van egy bökkenő!

A dél-koreai kormány újabb három évvel elhalasztotta a kriptovaluta-nyereségre vonatkozó 20%-os adó bevezetését, amit a kereskedők kitörő örömmel fogadtak. De a háttérben politikai érdekek, intézményi reformok és az egyre közeledő 2025-ös elnökválasztás húzódnak. Vajon valóban a piac érdekében történik minden, vagy csak kampányfogás a színfalak mögött?
2025. 06. 02. 17:30
Megosztás:

Ingatlanpiaci konszolidáció májusban a magas árak miatt

A Duna House (DH) közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DHTB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint májusban országosan 10 262 lakóingatlan cserélt tulajdonost és 139 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.
2025. 06. 02. 17:00
Megosztás:

Miskolcon építi fel járműipari alkatrészeket gyártó központját a Halms

Miskolcon hozza létre járműipari alkatrészeket gyártó európai központját a Huashuo cégcsoporthoz tartozó Halms – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Matthew Shen, a Halms Hungary Kft. anyavállalatának elnöke hétfőn Budapesten, a Külgazdasági és Külügyminisztériumban. A cég alumínium öntvényeket és megmunkált alkatrészeket gyárt majd olyan vezető autómárkák számára, mint a Volvo vagy a Tesla. A 200 millió euró összértékű beruházás a következő két évben 300 új munkahelyet teremt Miskolcon, melyet elsősorban fémipari múltja és kiváló egyeteme miatt választott a cég.
2025. 06. 02. 16:30
Megosztás:

A Sanofi több mint 9 milliárd dollárért megvesz egy amerikai gyógyszergyártót

A Sanofi francia gyógyszeripari vállalat több mint 9 milliárd dollárért felvásárolja a ritka autoimmun betegségek kezelésére szolgáló gyógyszerek amerikai fejlesztőjét, a Blueprint Medicines biofarmakológiai vállalatot - áll a Sanofi honlapján.
2025. 06. 02. 15:30
Megosztás:

Fokozódnak az online csalások – Ne dőljön be a megtévesztésnek!

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) ismételt figyelemfelhívást intéz a fogyasztók felé az online csalások, kibertámadások megnövekedett száma miatt.
2025. 06. 02. 15:00
Megosztás:

14 százalékot meghaladó növekedés májusban az autópiacon

A Carinfo adatai alapján – az áprilisi jelentős növekedés után – 2025 májusában ismét nőtt a forgalomba helyezett személygépjárművek száma. A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője elmondta, mi állhat a folyamatosan növekvő tendenciák hátterében.
2025. 06. 02. 14:30
Megosztás:

Inflációs harc az Unió és az USA között

Bár az amerikai inflációs adatok is jók lettek (hiszen az áprilisi PCE index 2,3-ról 2,1 százalékra csökkent a várt 2,2 helyett), de az EU-ban még inkább csökkenésre számíthatunk.
2025. 06. 02. 14:00
Megosztás:

Japánból érkezik a bitcoin-nagyágyú: a Metaplanet már 8 888 BTC-t birtokol

De vajon megéri ilyen magas Bitcoin árfolyamon vásárolni? Miközben a piac még csak ébredezik a nyári szezon elején, a japán Metaplanet újabb, közel 118 millió dolláros bitcoinvásárlással hívta fel magára a figyelmet. A befektetési társaság ezzel már közel 9 000 BTC-t birtokol, és lassan a „japán MicroStrategyként” emlegetik. De vajon valóban ez a stratégia jelenti a jövőt a vállalati kriptokincstárak számára?
2025. 06. 02. 13:30
Megosztás:

Az OTP vezetésével a bankok az Alkotmánybírósághoz fordulnak a kamatplafon miatt

Az OTP más bankokkal együtt alkotmányjogi panaszt terjesztett elő a kamatplafon rendeletet ellen.
2025. 06. 02. 13:00
Megosztás:

Kínában felpörgött a gazdaság

Kínában gyorsult a gazdasági aktivitás növekedése májusban az ország statisztikai hivatalának hétvégén ismertetett adatai szerint.
2025. 06. 02. 12:30
Megosztás:

EURÓ / Forint árfolyam: nem változtatott a Moody’s, pénteken jön a Fitch

A hazai devizapiacon érdemi elmozdulás nélkül zajlott le a pénteki nap, 403-404 között lavírozott a forint az euró ellenében.
2025. 06. 02. 12:00
Megosztás:

Vegyesen zárták a pénteki kereskedést a vezető Wall Street-i indexek

Csökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai részvénypiacokon azt követően, hogy Donald Trump a vámmegállapodás megszegésével vádolta Kínát.
2025. 06. 02. 11:30
Megosztás: