Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Mi az a Consent or pay modell?

A modell lényege, hogy a felhasználók mindössze két megoldás közül választhatnak: vagy hozzájárulnak ahhoz, hogy adataikat a szolgáltató viselkedésalapú reklámozás céljára használja fel, vagy fizetnek a szolgáltatás használatáért. Ezt a megoldást sok kritika érte már korábban is, és a Facebook-ot és az Instagram-ot is üzemeltető Meta is régóta keresi a megoldást arra, hogy a személyre szabott reklámokra és a felhasználói figyelmének fenntartására felhúzott üzleti modelljét megfeleltesse a szigorú európai adatvédelmi jogi szabályozásnak. A testület végül az április 17-én kiadott véleményében azt javasolja a fenti üzleti modellt használó vagy azt tervező cégeknek, hogy az adatvédelmi jogi megfelelőség érdekében egy további, harmadik alternatívát is kínáljanak a felhasználóknak, amely alapján a felhasználók továbbra is ingyenesen használhatják a szolgáltatást, de nem kell hozzájárulniuk az adataik viselkedésalapú reklámozás céljából történő felhasználásához.

Az uniós adatvédelmi testület szerint problémás a modell

Az EDPB a több uniós tagállami adatvédelmi hatóság felkérésére kiadott véleményében megállapította, hogy az a piaci gyakorlat, amely csak akkor biztosít ingyenes hozzáférést egy nagy közösségi médiához (pl. Facebook), ha a felhasználó elfogadja, hogy ezért cserébe a szolgáltató valamennyi adatát viselkedésalapú reklámozásra használja fel, nem elfogadható – mondja Bartal. Ennek egyik oka, hogy ilyen esetben a hozzájárulás jogszabályban előírt követelményei nem mindig teljesülnek, hiszen a felhasználók többsége csak azért járul hozzá a személyre szabott reklámokhoz, hogy ne kelljen megfizetnie a szolgáltató által meghatározott díjat, így a hozzájárulás önkéntessége nem biztosított, ami viszont az EDPB szerint az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) alapán alapvető követelménye lenne a jogszerű működésnek. 

Az EDPB szerint a viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás, és az ehhez szükséges felhasználói profilozás nagyon komoly beavatkozást jelent a felhasználók magánszférájába, hiszen a platformszolgáltatók hihetetlen mennyiségű (a felhasználók által a szolgáltatás használata során közvetlenül megadott, illetve a hirdetők által rendelkezésre bocsátott) adatot kezelnek a felhasználóikról annak érdekében, hogy a megrendelőik hirdetéseit a lehető leghatékonyabban tudják eljuttatni a potenciális ügyfelekhez. A Meta így biztosítja például azt, hogy ha egy felhasználó rákeres egy konkrét termékre mondjuk a Google-ban, akkor ugyanennek a felhasználónak a Facebook felületén a következő belépésekor felkínálja az adott terméket akciósan áruló webáruház reklámját, ezzel is elősegítve a hirdető értékesítési tevékenységét. De ugyanez történik egy politikai párt iránt érdeklődő felhasználóval is, akit a platformszolgáltató által készített rendkívül részletes felhasználói profilja alapján egy párt sokkal könnyebb elérhet egy közösségi médiás hirdetéssel, mint bármilyen más módon. Amellett, hogy ez sok felhasználót nem zavar, és még többen nincsenek is tisztában a „megfigyelési kapitalizmus”-nak is (surveillance capitalism) nevezett üzleti modell működésével és veszélyeivel,  más, a személyes adataikra jobban ügyelni kívánó, de esetleg kevésbé tehetős felhasználókat kizárhatja a népszerű platformok használatából. 

Az ügyvéd szerint nem a fizetős modell a cél

Bartal Iván ügyvéd úgy látja a probléma gyökere abban keresendő, hogy a Meta üzleti modelljének lényege a minél szélesebb körben megvalósuló, viselkedésalapú reklámok ügyfeleknek történő értékesítésében és felhasználók részére történő megjelenítésében rejlik. Ha a Meta valódi választást engedne a felhasználóinak abban, hogy hozzájáruljanak a viselkedésalapú reklámokhoz szükséges profilozáshoz, akkor az ehhez szükséges checkboxokat bizonyosan jóval kevesebben ikszelnék be, így ezzel a szolgáltató alapvető működési modelljének fenntarthatósága kérdőjeleződne meg. Ez hosszú távon bizonyosan negatívan érintené a vállalat profitabilitását, mert az alternatívaként gyakran emlegetett kontextuális és egyéb hirdetési formák működőképessége és jövedelmezősége a közösségi médiában vitatható, de biztosan sokkal kevésbé hatékony és profitábilis.

A Meta valódi célja ezért a fent említett „consent or pay” bináris választási lehetőséggel vélhetően nem az, hogy a felhasználói tömegesen pénzt fizessenek a viselkedésalapú reklámoktól mentes szolgáltatásáért, hanem sokkal inkább az, hogy a szolgáltatások ingyenességéhez hozzászokott felhasználókat abba az irányba terelje, hogy hozzájáruljanak az adataik monetizálásához, és pénz helyett valójában az adataikkal fizessenek a szolgáltatásért. Ezzel viszont az a gond – teszi hozzá az ügyvéd -, hogy ezt ebben a formában az uniós adatvédelmi jogszabályok az EDPB szerint nem teszik lehetővé az üzleti modell módosítása nélkül.

A testület javaslata nehezen képzelhető el

Az adatvédelmi testület ezért azt javasolja, hogy a jogszerűség érdekében a nagy platformszolgáltatók biztosítsanak egy olyan választási lehetőséget is a felhasználóiknak, amely a szolgáltatások használatát ingyenesen, de a viselkedésalapú reklámoktól mentesen teszi lehetővé. A személyre szabott reklámozás természetesen egy ilyen szituációban is lehetséges lenne, de az EDPB szerint a szolgáltatónak egyértelműen meg kellene mondania előre, hogy milyen adatot milyen célokra szeretne felhasználni, és az egyes célokhoz (pl. szolgáltatás személyre szabása, személyre szabott reklámok eljuttatása, felhasználói profilok létrehozatala, látogatottság mérése stb.) a felhasználóktól külön hozzájárulást kellene kérnie.

Bartal Iván véleménye szerint egy ilyen alternatíva biztosítása nagyon komolyan érintené a Meta és a hozzá hasonló cégek működését, mivel egy kikényszerített és lényegében a szolgáltatáshoz való hozzáférés elvesztése nélkül nem visszavonható egységes hozzájárulás helyett (ez van most), a szolgáltatóknak külön aktív hozzájárulást kellene kérniük minden egyes külön adatkezelési célhoz, és a szolgáltatásaikat az ezt teljesen vagy részben megtagadóknak is továbbra is ingyenesen elérhetővé kellene tenniük.  A gyakorlatban a felhasználók egy jelentős része minden bizonnyal ezt az adatvédelmi szempontból jóval kedvezőbb és legfőképp ingyenes megoldást választaná, ami egyrészt leszűkítené a jelenleg alkalmazott reklámozásban rejlő lehetőségeket, másfelől jóval kevesebb értékesíthető adatot és ügyfelet jelentene a Meta számára.

A fentiek miatt nem véletlen, hogy az EDPB véleménye komoly felháborodást váltott ki a platformok és lobbistáik részéről. A testületi álláspont kiadását követően sokan számos kritikát fogalmaztak meg, miszerint a személyes adatok védelméhez való jog nem abszolút, és az EDPB által javasolt megoldás sérti az EU Alapjogi Chartáját, amelynek 16. cikke védi a vállalkozás szabadságát. A háttérben valóban az EU által mindig is kiemelt fontossággal kezelt alapjogi védelem, és az elsősorban amerikai, ezekre a témákra kevésbé érzékeny üzleti modellek összeütközése áll – teszi hozzá Bartal. Bár az EDPB véleménye a szó hagyományos értelmében véve nem kötelező érvényű, a tagállami adatvédelmi hatóságok a piaci szereplőkkel szemben kezdeményezett eljárásaik során és döntésük megtámadása esetén az Európai Unió Bírósága minden bizonnyal követni fogják az abban foglaltakat, így a véleményben foglaltak alapvető hatással lehetnek a Meta és a hasonló platformszolgáltatók EU-s működésére.

A jó hír az, hogy a felhasználók mindenképpen nyernek, mert a jövőben várhatóan kedvezőbb jogi és anyagi feltételek mellett használhatják majd ezeket a szolgáltatásokat – ellenben a Meta, de emiatt a hirdetők is, nehéz helyzetbe kerülhetnek - jegyezte meg az ügyvéd.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

A Porsche Hungaria (PH) Kft. eladásai növekedtek a magyarországi autópiacon 2025-ben, és célja, hogy a következőkben is vezető importőr maradjon, amelyhez megvan a stratégiája, hálózata és fejlett modellkínálata - közölte a Volkswagen konszern márkáinak magyarországi importőre pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
2025. 12. 12. 17:00
Megosztás:

YouTube alkotók mostantól PYUSD stabilcoinban is kérhetik kifizetéseiket az Egyesült Államokban

A YouTube és a PayPal összefogásával újabb mérföldkőhöz érkezett a stabilcoinok térnyerése: az Egyesült Államokban élő tartalomgyártók immár PayPal PYUSD stabilcoinban is megkaphatják kifizetéseiket. A fejlesztés nemcsak a kriptovaluta-alapú elszámolásokat egyszerűsíti le, hanem jól mutatja, hogyan válik a blockchain technológia a mainstream digitális platformok részévé.
2025. 12. 12. 16:30
Megosztás:

Miért lassul a vállalati Bitcoin-vásárlás — és miért halmoznak továbbra is a bányászok?

2025 negyedik negyedévében határozottan lassul a vállalati Bitcoin-vásárlási kedv, mivel a nyilvánosan jegyzett cégek 65%-a már a bekerülési értékük alatti árfolyamon tartja a BTC-t, vagyis realizálatlan veszteségekkel szembesül. Bár a korábbi felhalmozási hullám kifulladni látszik, a Bitcoin-bányászok továbbra is a piac egyik legkitartóbb akkumulátorcsoportját alkotják, ami egyértelműen jelzi, hogy új szakaszba lépett a vállalati treasury stratégiák evolúciója.
2025. 12. 12. 15:30
Megosztás:

Fogyasztóvédelmi tanácsok a karácsonyi időszakra

A karácsonyi időszakban a fogyasztóvédelmi kockázatok száma is megnő. Ezért fontos, hogy vásárlás közben megfontoltan és tájékozottan döntsünk, hogy a karácsony és az azt követő napok ne a félresikerült ajándékok okozta kellemetlenségekről, hanem az ünnep meghittségéről és valódi értékeiről szóljanak. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság az ünnepi időszakban is mindent megtesz a családok védelme érdekében, miközben a lehető legnagyobb szigorral, határozottan fellép a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben.
2025. 12. 12. 15:00
Megosztás:

A Coinbase forradalmasítja a pénzügyeket: tokenizált részvények és előrejelző piacok indulnak decemberben

A Coinbase ismét megrengeti a kriptovilágot: december 17-én elindítja saját predikciós piacait és a tokenizált részvénykereskedést. A lépés nem csupán egy új termékbevezetés – hanem stratégiai irányváltás is, amely közelebb hozza egymáshoz a hagyományos pénzügyeket és a decentralizált technológiát. A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje most olyan eszközöket kínál, amelyek révén a felhasználók éjjel-nappal kereskedhetnek részvényekkel, és spekulálhatnak valós események kimenetelére – mindezt blokkláncon keresztül.
2025. 12. 12. 14:30
Megosztás:

NAV: év végéig érdemes a kisvállalati adót választani

Jövőre még több cég választhatja a kisvállalati adót (kiva), ugyanis megduplázódik a belépési határ. Bármikor, akár év közben is lehet ugyan a kivára váltani, de a 2025-ös zárás miatt legkésőbb december 31-ig célszerű dönteni és a bejelentést megtenni. A kiva alanyiság kezdő napjával a cégnek ugyanis mindenképp új, önálló üzleti éve kezdődik - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti- Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 12. 14:00
Megosztás:

Hogyan segítenek a speciális kutyahámok a mozgáskorlátozott állatoknak?

A kedvenceink egészsége és jólléte – legyen szó akár egy kutyáról vagy egy macskáról – mindig is elsődleges szempont volt azok számára, akik családtagként tekintenek rájuk.
2025. 12. 12. 13:30
Megosztás:

A Hyperliquid Strategies 30 millió dolláros részvény-visszavásárlással erősíti a HYPE token kapcsolódását

A kriptopiacon ritkán látni olyan merész lépést, amely egyszerre erősíti egy tőzsdén jegyzett cég részvényárfolyamát és a mögöttes token iránti bizalmat. A Hyperliquid Strategies most ezt teszi meg: 30 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot indít, hogy még szorosabbra fűzze kapcsolatát a HYPE tokennel. De mit is jelent ez pontosan a befektetők és a DeFi szektor számára?
2025. 12. 12. 13:00
Megosztás:

Mennyire biztonságosak a gél köröm matricák?

Manapság egyre többen választják az otthoni manikűrt, amely egyszerre kreatív és pénztárcabarát megoldás.
2025. 12. 12. 12:30
Megosztás:

A 4iG Csoport visszautasítja Hadházy Ákos rágalmait

A 4iG Műsorszóró Kft. eladásával kapcsolatban a sajtóban megjelent, Hadházy Ákos országgyűlési képviselő közösségi oldaláról és nyilatkozataiból átvett, minden valóságalapot nélkülöző kijelentések alkalmasak a Társaság jó hírnevének megsértésére és a tőkepiac tisztességtelen befolyásolására. A 4iG Nyrt. felelős, multinacionális nagyvállalatként határozottan visszautasítja a magyar sajtó által ellenőrzés nélkül átvett, súlyosan rágalmazó állításokat, és cáfolja az ellenzéki képviselő által terjesztett valótlan információkat. A vállalat vizsgálja annak jogi lehetőségeit, hogy piacbefolyási kísérlet, illetve rágalmazás miatt pert indítson a képviselő ellen.
2025. 12. 12. 12:00
Megosztás:

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

Megszületett a bérmegállapodás a Budapest-család dolgozóit képviselő szakszervezetekkel - közölte a főpolgármester pénteken a Facebook-oldalán.
2025. 12. 12. 11:30
Megosztás:

Így optimalizáld az adódat év végén!

A magyar vállalkozások számára idén az év végi adótervezés fontosabb, mint valaha. 2026-tól jelentősen emelkednek a kisvállalati adó (KIVA) választhatóságának határai, így számos olyan cég is jogosulttá válhat a kedvezményes adózásra, amely eddig nem fért bele a rendszerbe. A Niveus arra figyelmeztet, hogy a cégeknek a döntést már 2025 végén meg kell hozni, ha 2026 januártól a KIVA adózás alá szeretnének tartozni.
2025. 12. 12. 11:00
Megosztás:

A pénzügyőrök csaknem kétszáz küldeményt emeltek ki a forgalomból

Az elmúlt hónapok ellenőrzései során országosan 194 csomagot emeltek ki a pénzügyőrök a forgalomból; mindegyik csomag adózatlan dohányterméket rejtett: összesen 3786 illegális, ízesített elektromos dohányterméket és csaknem egy kilogramm vágott fogyasztási dohányt - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 10:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a kriptópiac?

A kriptovaluták összpiaci értéke elérte a 3,11 billió dollárt, ami mintegy 3,5%-os egynapos emelkedést és körülbelül 107 milliárd dollárnyi friss tőkebeáramlást jelent. A lendületet elsősorban az adta, hogy a Bitcoin ismét sikerrel védte a 90 000 dolláros támaszt, így elkerülte, hogy napos gyertyával ez alá zárjon, ami rögtön stabilizálta a befektetői hangulatot és magával húzta a teljes piacot. A vezető kriptovaluta közel 2,3%-ot erősödött, miközben több friss hír is tovább fokozta az aktivitást és a figyelmet a szektor iránt.
2025. 12. 12. 10:00
Megosztás:

Váratlanul csökkent a brit gazdaság teljesítménye

A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent a brit gazdaság teljesítménye.
2025. 12. 12. 09:30
Megosztás:

Digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika

Minden szegmensét érintő, komplex digitalizációs fejlesztéssorozatot indít az OPUS Energetika Csoport a Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) egyik projektjének keretében. A fejlesztés célja a stabilabb, okosabb villamosenergia-elosztó hálózat, a megújuló energiaforrások integrációja és az ügyfél-elégedettség növelése, amely nemcsak technológiai, hanem szervezeti és ügyféloldali szemléletváltást is eredményez - közöle a csoport pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 12. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé a forint péntek reggelre

Gyengült kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 12. 08:00
Megosztás:

Idén is rekordévet zár a magyar turizmus

A 2024-es turisztikai rekord az idén már 11 hónap alatt teljesült, a szálláshelyeken regisztrált vendégek száma idén december 2-án elérte a 18 226 413-at, megdöntve ezzel a tavalyi egész éves vendégszámot, ami rekord volt - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. az MTI-vel.
2025. 12. 12. 07:40
Megosztás:

Export vezérelt növekedésére épít az Univer

A kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére is stabilan növekvő belföldi és exportpiaci keresletre reagálva új, korszerű logisztikai központtal erősíti ellátási láncát az Univer Product Zrt. Az új raktárbázis a vállalat három telephelyén gyártott késztermékek országos és külpiaci kiszolgálásának központi helyszíne lesz.
2025. 12. 12. 07:00
Megosztás:

Átadták a közmédia legrangosabb szakmai díjait

Három alapvető érték vezeti a közmédia dolgozóinak munkáját: az erkölcsi iránytű, a tiszta gondolkodás és az állhatatos szív - mondta Vitályos Eszter kormányzati kommunikációért felelős államtitkár csütörtökön a Budapest Music Centerben, ahol tíz kategóriában adták át a közmédia legrangosabb szakmai díjait.
2025. 12. 12. 06:30
Megosztás: