Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Mi az a Consent or pay modell?

A modell lényege, hogy a felhasználók mindössze két megoldás közül választhatnak: vagy hozzájárulnak ahhoz, hogy adataikat a szolgáltató viselkedésalapú reklámozás céljára használja fel, vagy fizetnek a szolgáltatás használatáért. Ezt a megoldást sok kritika érte már korábban is, és a Facebook-ot és az Instagram-ot is üzemeltető Meta is régóta keresi a megoldást arra, hogy a személyre szabott reklámokra és a felhasználói figyelmének fenntartására felhúzott üzleti modelljét megfeleltesse a szigorú európai adatvédelmi jogi szabályozásnak. A testület végül az április 17-én kiadott véleményében azt javasolja a fenti üzleti modellt használó vagy azt tervező cégeknek, hogy az adatvédelmi jogi megfelelőség érdekében egy további, harmadik alternatívát is kínáljanak a felhasználóknak, amely alapján a felhasználók továbbra is ingyenesen használhatják a szolgáltatást, de nem kell hozzájárulniuk az adataik viselkedésalapú reklámozás céljából történő felhasználásához.

Az uniós adatvédelmi testület szerint problémás a modell

Az EDPB a több uniós tagállami adatvédelmi hatóság felkérésére kiadott véleményében megállapította, hogy az a piaci gyakorlat, amely csak akkor biztosít ingyenes hozzáférést egy nagy közösségi médiához (pl. Facebook), ha a felhasználó elfogadja, hogy ezért cserébe a szolgáltató valamennyi adatát viselkedésalapú reklámozásra használja fel, nem elfogadható – mondja Bartal. Ennek egyik oka, hogy ilyen esetben a hozzájárulás jogszabályban előírt követelményei nem mindig teljesülnek, hiszen a felhasználók többsége csak azért járul hozzá a személyre szabott reklámokhoz, hogy ne kelljen megfizetnie a szolgáltató által meghatározott díjat, így a hozzájárulás önkéntessége nem biztosított, ami viszont az EDPB szerint az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) alapán alapvető követelménye lenne a jogszerű működésnek. 

Az EDPB szerint a viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás, és az ehhez szükséges felhasználói profilozás nagyon komoly beavatkozást jelent a felhasználók magánszférájába, hiszen a platformszolgáltatók hihetetlen mennyiségű (a felhasználók által a szolgáltatás használata során közvetlenül megadott, illetve a hirdetők által rendelkezésre bocsátott) adatot kezelnek a felhasználóikról annak érdekében, hogy a megrendelőik hirdetéseit a lehető leghatékonyabban tudják eljuttatni a potenciális ügyfelekhez. A Meta így biztosítja például azt, hogy ha egy felhasználó rákeres egy konkrét termékre mondjuk a Google-ban, akkor ugyanennek a felhasználónak a Facebook felületén a következő belépésekor felkínálja az adott terméket akciósan áruló webáruház reklámját, ezzel is elősegítve a hirdető értékesítési tevékenységét. De ugyanez történik egy politikai párt iránt érdeklődő felhasználóval is, akit a platformszolgáltató által készített rendkívül részletes felhasználói profilja alapján egy párt sokkal könnyebb elérhet egy közösségi médiás hirdetéssel, mint bármilyen más módon. Amellett, hogy ez sok felhasználót nem zavar, és még többen nincsenek is tisztában a „megfigyelési kapitalizmus”-nak is (surveillance capitalism) nevezett üzleti modell működésével és veszélyeivel,  más, a személyes adataikra jobban ügyelni kívánó, de esetleg kevésbé tehetős felhasználókat kizárhatja a népszerű platformok használatából. 

Az ügyvéd szerint nem a fizetős modell a cél

Bartal Iván ügyvéd úgy látja a probléma gyökere abban keresendő, hogy a Meta üzleti modelljének lényege a minél szélesebb körben megvalósuló, viselkedésalapú reklámok ügyfeleknek történő értékesítésében és felhasználók részére történő megjelenítésében rejlik. Ha a Meta valódi választást engedne a felhasználóinak abban, hogy hozzájáruljanak a viselkedésalapú reklámokhoz szükséges profilozáshoz, akkor az ehhez szükséges checkboxokat bizonyosan jóval kevesebben ikszelnék be, így ezzel a szolgáltató alapvető működési modelljének fenntarthatósága kérdőjeleződne meg. Ez hosszú távon bizonyosan negatívan érintené a vállalat profitabilitását, mert az alternatívaként gyakran emlegetett kontextuális és egyéb hirdetési formák működőképessége és jövedelmezősége a közösségi médiában vitatható, de biztosan sokkal kevésbé hatékony és profitábilis.

A Meta valódi célja ezért a fent említett „consent or pay” bináris választási lehetőséggel vélhetően nem az, hogy a felhasználói tömegesen pénzt fizessenek a viselkedésalapú reklámoktól mentes szolgáltatásáért, hanem sokkal inkább az, hogy a szolgáltatások ingyenességéhez hozzászokott felhasználókat abba az irányba terelje, hogy hozzájáruljanak az adataik monetizálásához, és pénz helyett valójában az adataikkal fizessenek a szolgáltatásért. Ezzel viszont az a gond – teszi hozzá az ügyvéd -, hogy ezt ebben a formában az uniós adatvédelmi jogszabályok az EDPB szerint nem teszik lehetővé az üzleti modell módosítása nélkül.

A testület javaslata nehezen képzelhető el

Az adatvédelmi testület ezért azt javasolja, hogy a jogszerűség érdekében a nagy platformszolgáltatók biztosítsanak egy olyan választási lehetőséget is a felhasználóiknak, amely a szolgáltatások használatát ingyenesen, de a viselkedésalapú reklámoktól mentesen teszi lehetővé. A személyre szabott reklámozás természetesen egy ilyen szituációban is lehetséges lenne, de az EDPB szerint a szolgáltatónak egyértelműen meg kellene mondania előre, hogy milyen adatot milyen célokra szeretne felhasználni, és az egyes célokhoz (pl. szolgáltatás személyre szabása, személyre szabott reklámok eljuttatása, felhasználói profilok létrehozatala, látogatottság mérése stb.) a felhasználóktól külön hozzájárulást kellene kérnie.

Bartal Iván véleménye szerint egy ilyen alternatíva biztosítása nagyon komolyan érintené a Meta és a hozzá hasonló cégek működését, mivel egy kikényszerített és lényegében a szolgáltatáshoz való hozzáférés elvesztése nélkül nem visszavonható egységes hozzájárulás helyett (ez van most), a szolgáltatóknak külön aktív hozzájárulást kellene kérniük minden egyes külön adatkezelési célhoz, és a szolgáltatásaikat az ezt teljesen vagy részben megtagadóknak is továbbra is ingyenesen elérhetővé kellene tenniük.  A gyakorlatban a felhasználók egy jelentős része minden bizonnyal ezt az adatvédelmi szempontból jóval kedvezőbb és legfőképp ingyenes megoldást választaná, ami egyrészt leszűkítené a jelenleg alkalmazott reklámozásban rejlő lehetőségeket, másfelől jóval kevesebb értékesíthető adatot és ügyfelet jelentene a Meta számára.

A fentiek miatt nem véletlen, hogy az EDPB véleménye komoly felháborodást váltott ki a platformok és lobbistáik részéről. A testületi álláspont kiadását követően sokan számos kritikát fogalmaztak meg, miszerint a személyes adatok védelméhez való jog nem abszolút, és az EDPB által javasolt megoldás sérti az EU Alapjogi Chartáját, amelynek 16. cikke védi a vállalkozás szabadságát. A háttérben valóban az EU által mindig is kiemelt fontossággal kezelt alapjogi védelem, és az elsősorban amerikai, ezekre a témákra kevésbé érzékeny üzleti modellek összeütközése áll – teszi hozzá Bartal. Bár az EDPB véleménye a szó hagyományos értelmében véve nem kötelező érvényű, a tagállami adatvédelmi hatóságok a piaci szereplőkkel szemben kezdeményezett eljárásaik során és döntésük megtámadása esetén az Európai Unió Bírósága minden bizonnyal követni fogják az abban foglaltakat, így a véleményben foglaltak alapvető hatással lehetnek a Meta és a hasonló platformszolgáltatók EU-s működésére.

A jó hír az, hogy a felhasználók mindenképpen nyernek, mert a jövőben várhatóan kedvezőbb jogi és anyagi feltételek mellett használhatják majd ezeket a szolgáltatásokat – ellenben a Meta, de emiatt a hirdetők is, nehéz helyzetbe kerülhetnek - jegyezte meg az ügyvéd.

A kereskedők elkezdték csökkenti az árakat

A kormány mindent megtesz a családok, idősek anyagi biztonságáért, védelméért, nem engedi meg, hogy a kereskedelmi láncok elvegyék az emberek pénzét, mert extraprofitot szeretnének maguknak - hangsúlyozta Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) parlamenti államtitkára kedden a TV2 Mokka című műsorában.
2025. 03. 18. 18:00
Megosztás:

Az Audi 7500 munkahelyet szüntet meg Németországban

A Volkswagen-csoporthoz tartozó német luxusautó-gyártó Audi 7500 munkahely megszüntetését tervezi Németországban 2029-ig - áll a cég közleményében.
2025. 03. 18. 17:30
Megosztás:

Orosz pénzből fegyverezné fel magát Európa

Az Egyesült Királyság és az Európai Unió előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy hogyan lehetne a befagyasztott orosz vagyontárgyakat elkobozni, hogy ebből a forrásból fedezzék a védelmi kiadásokat.
2025. 03. 18. 16:30
Megosztás:

Vizsgálatokat készít elő a GVH az élelemiszer-kereskedelem területén

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő adatai szerint több alapvető élelmiszertermék ára csökkent hétfőtől az árrésstop bevezetésének következtében. A GVH már 2023-ban rámutatott, hogy korábban is tetten érhető volt az úgynevezett profit-hajtotta infláció Magyarországon, amikor az élelmiszer-kereskedelem egyes szereplői az indokolhatónál nagyobb mértékben emelték egyes alapvető élelmiszerek árrését. Tekintettel arra, hogy a jelenlegi piaci folyamatokból is hasonló következtetések vonhatók le, a nemzeti versenyhatóság vizsgálatokat készít elő az élelmiszer kereskedelem területén.
2025. 03. 18. 16:00
Megosztás:

Reverse tip technika vs. sablonos körömépítés – melyik a jobb választás?

Ahogyan a szépségiparban általában, úgy a műkörömépítés területén is folyamatos a fejlődés, ez tetten érhető például abban, hogy újabb technikák válnak elérhetővé, amelyek megkönnyítik a szakemberek munkáját.
2025. 03. 18. 15:30
Megosztás:

Forradalmi magyar találmány a szigetelőanyag-hulladék újrahasznosításában

Óriási környezeti kihívást jelent az ipari felhasználás során keletkezett kemény szigetelőhab-hulladék kezelése, melyből évente világszerte több mint egymillió tonna kerül hulladéklerakókba vagy égetőkbe. Tárolása és megsemmisítése komoly környezeti terhelést jelent. Egy magyar startup most a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel közösen forradalmi megoldást fejlesztett ki a szigetelőanyag-hulladék újrahasznosításában, egy új és értékes alapanyagot létrehozva. Az innováció gyorsan és alacsony költséggel alkalmazható ipari méretekben a hulladékgazdálkodásban, segíthet elkerülni a hulladéklerakást vagy az égetést, miközben környezetbarát építő- vagy bútoripari termékek jöhetnek létre.
2025. 03. 18. 15:00
Megosztás:

Milliós négyzetméteráron a felújítandó budapesti téglalakások

Kétszámjegyű drágulás után már a milliós átlaghoz közelít a felújítandó téglaépítésű lakások négyzetméterára a fővárosban. A Duna House adatai szerint a budapesti szerződők 8%-a döntött ilyen minőségű lakás vásárlása mellett, amelyek zömében a befektetők és az első lakást szerzők körében keresettek.
2025. 03. 18. 14:30
Megosztás:

Félidőhöz ért a lakásbiztosítási kampány

Félidőben jár az idei lakásbiztosítási kampány: a Netrisknél 18 százalékkal többen kötöttek eddig lakásbiztosítást, mint egy évvel korábban március közepéig. Az átlagdíj pedig közel 37 ezer forint, ami a tavalyi kampányhoz képest 2 százalékos növekedést jelent. Az eddigi adatok szerint Pest, Borsod-Abaúj-Zemplén és Fejér vármegyében a legaktívabbak a lakóingatlan-tulajdonosok.
2025. 03. 18. 14:00
Megosztás:

Japán digitális elmaradottságának előnyei

2025-ben a japán gazdaság több tízmilliárd dolláros veszteséget szenvedhet el az elavult technológia által előidézett adatvesztések és rendszerhibák miatt. Ha azonban sikerülne átugrani ezt az úgynevezett „digitális sziklát”, az felgyorsítaná az esedékes korszerűsítéseket és a legellenállóbb IT-szolgáltató cégek növekedését is a Fidelity szerint.
2025. 03. 18. 13:30
Megosztás:

Verde belépés: Hogyan regisztrálj és jelentkezz be gyorsan

Az online játékok szerelmesei számára a Verde Casino magyar platformja izgalmas lehetőségeket kínál.
2025. 03. 18. 13:17
Megosztás:

Dr. Német-Weingartner Lilla váltja Pintér Istvánt a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság élén

Dr. Német-Weingartner Lilla váltja Pintér Istvánt a Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányítása alá tartozó Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) élén.
2025. 03. 18. 13:00
Megosztás:

Mire figyelj napszemüveg vásárlása előtt?

A napszemüveg egy divatos kiegészítő, de emellett a szem védelmének egyik legfontosabb eszköze is. Sokan úgy gondolják, hogy egy olcsó darab is jó lesz, hiszen az is rendelkezik UV-szűrővel. A valóság azonban ennél összetettebb. Egy silány minőségű napszemüveg nem nyújt megfelelő védelmet, és még káros is lehet a szemnek.
2025. 03. 18. 12:30
Megosztás:

Megoldódik a hitellel terhelt ingatlanok megvételének problematikája

A januárban hatályba lépett új ingatlan-nyilvántartási törvény átalakította a több részletben megvásárolt vagy feltételhez kötött ingatlanok bejegyzésének a rendszerét, és létrehozta az úgynevezett vevői jogot. Január óta azonban nagy vita övezte annak a kérdését, hogy a vevői jog bejegyezhető-e banki finanszírozással érintett – és ezáltal elidegenítési- és terhelési tilalom alatt álló – ingatlanokra. Egy napokban hatályba lépett törvénymódosítás azonban megoldja a kérdést – ezt mutatja be a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.
2025. 03. 18. 12:00
Megosztás:

Állami ellátás hiányában, fizethetünk, mint a parancsolat

Az egészségügy feladata, hogy minden állampolgárnak biztosítsa a számára releváns egészségügyi ellátást, méghozzá úgy, hogy az ne jelentsen az igénybe vevő számára aránytalan anyagi megterhelést. A magyarok többsége ugyanakkor egyre elégedetlenebb az állami egészségügyi ellátással.
2025. 03. 18. 11:30
Megosztás:

Nemzetközi szinten is úttörő dekarbonizációs megoldással hódít a magyar cég

Az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. (OTP IBA) a Green Cloud ügyfelei közé lépett, ezzel is megerősítve fenntarthatóság iránti elkötelezettségét. A szolgáltató így már öt nagyvállalatot köszönthet ügyfelei között, akik eddig összesen közel 500 GWh tiszta energiára szerződtek le. Az együttműködésnek köszönhetően az alapkezelő immár jelentős mennyiségű zöldenergiát használ ingatlan-portfóliójában, biztosítva ezzel bérlői számára is a környezetbarát energiaellátást.
2025. 03. 18. 11:00
Megosztás:

Kismértékben csökkentek a fejlett gazdaságok kötvényhozamai

A januári nagy esés után a vártnál kevésbé nőtt februárban az amerikai kiskereskedelmi forgalom, kissé erősítve a növekedési aggodalmakat.
2025. 03. 18. 10:30
Megosztás:

Remekül kezdték a hetet az amerikai tőzsdék

Az amerikai részvények sorozatban a második napja emelkedtek hétfőn, mivel a befektetők kedvező belépési árakat kerestek a Nasdaq és az S&P 500 négyhetes zuhanása után.
2025. 03. 18. 10:00
Megosztás:

Az UV-C LED lámpák mint a fertőtlenítés jövője

Mindennapjaink rohanó világában, ahol a technológia rohamléptékben fejlődik, a higiénia egyre központibb szerepet kap. Az emberekre állandóan új és régi kihívások leselkednek a fertőzések formájában, és az egyszerű, hatékony megoldások elengedhetetlenek a mindennapi életünk szervezettebbé és biztonságosabbá tételében.
2025. 03. 18. 09:30
Megosztás:

A Durag Doge előértékesítésének sikere komoly fenyegetést jelent a Toncoin és a Polkadot számára

A medvés vihar továbbra is megrázza a Toncoin-t (TON) és a Polkadot-ot (DOT), mivel különböző on-chain mutatók is vörös tartományban vannak.
2025. 03. 18. 09:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek az európai piacok a német fiskális reformokat övező optimizmusnak köszönhetően

Európai részvények magasabban zártak hétfőn, amelyet az energia- és egészségügyi részvények támogattak.
2025. 03. 18. 08:35
Megosztás: