Jön a közös európai diploma!

Május tizenkettedikén, hétfőn került sor az oktatásért felelős miniszterek soron következő tanácsülésére. A megbeszélés középpontjában a felsőoktatási kooperáció jövője és a közös európai diploma létrehozásához szükséges további lépések álltak, reflektálva vele az Európai Bizottság tavaly márciusban ismertetett felsőoktatási javaslatcsomagjára, melynek egyik elemét az egységes európai diploma megteremtése és az ahhoz javasolt intézkedések jelentik.
A Tanács ülésének eredményeképpen a politikusok két, egymást kiegészítő dokumentumot, egy ajánlást, illetve egy állásfoglalást fogadtak el a témában. Az állásfoglalásban a miniszterek egy három szakaszból álló cselekvési tervet fogadtak el, melyet 2029-ig szeretnének megvalósítani, és amely jelentős előrehaladást jelentene a közös európai diploma létrejöttében.
Az első szakasz a 2025 és 2026 közötti időszakot foglalja magában. E két esztendőben kellene megalkotni az „európai diploma” címke bevezetéséhez szükséges tartalmi, formai kereteket, valamint javítani a felsőoktatási rendszerek összehangolásának esetleges hiányosságain.
Az „európai diploma” címke tényleges életbe léptetése a második szakaszban valósulna meg, amely a 2026 és 2028 közötti éveket öleli fel. Ez időszak feladata lenne az intézkedés nyomonkövetése, értékelése is, valamint az erre nyitott felsőoktatási intézmények támogatását célzó intézkedések kidolgozása.
A Tanács felkérte továbbá az Európai Bizottságot, hogy 2028-ra készítsen egy megvalósíthatósági tanulmányt az egységes európai diploma létrehozására vonatkozóan. A harmadik, egyben utolsó szakasz 2029-ig tart, mely esztendőkben a Tanács áttekinti az addig elért eredményeket, és azok alapján az Európai Bizottsághoz fordulhat annak érdekében, hogy a testület tegyen konkrét javaslatokat az európai diploma bevezetéséhez szükséges lépésekre.
A politikusok a tanácsi ajánlásban minőségbiztosítási és elismerési rendszerre helyezték a hangsúlyt, úgy, mint például a képesítések kölcsönös, automatikus elismerése, amely hosszú évek óta egyik fő célja az uniós oktatáspolitikának.
Ezen túlmenően, a tanácsi ajánlás tartalmazza az „európai diploma” címke használatának kritériumait is. A dokumentum értelmében ezt a címkét az Unió legalább két tagországában legalább két intézmény által indított, egységes tanrendű, közös képzések, programok kaphatnák meg.
A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg, a hétfői Tanács ülésén azonban a tagállamoknak sikerült egy újabb lépést tenniük a megvalósítás felé. (Kalas Vivien - kutató NKE Európa Stratégia Kutatóintézet)