Lízingre veszik most a személyautókat sokan - mi az oka?

A teljes lízingpiac által finanszírozott összeg 970 milliárd forintra nőtt 2024-ben, ami 6 százalék feletti bővülés a korábbi évhez képest. Lízing segítségével több mint 84 ezer járművet és gépet vásároltak az ügyfelek 1357 milliárd forint értékben. A lízinges vásárlók többsége új eszközt szerzett be. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összeg több mint 82 százalékából ilyet vettek, csak 17,7 százalék volt a használt eszközökre igényelt lízing aránya.
A lakosság és a cégek is több kocsit vettek
Az autós ágazat húzta 2024-ben a hazai lízingpiacot. A személygépkocsik és kisteherautók lízingje meghaladta az 550 milliárd forintot. Kiemelkedő bővülést eredményezett a lakossági vásárlások felfutása, de ebben a szegmensben még a vállalatok kereslete is tudott erősödni.
Ezzel összhangban nőtt a forgalomba helyezett új gépjárművek száma is tavaly, megszűntek az ellátási láncok korábbi problémái, például a chip- és egyéb alkatrészhiány, amelyek miatt a vásárlóknak néha hónapokat, sőt akár egy-két évet is várniuk kellett a kiszemelt autóra. Sőt megjelent az igény a gyártóknál már készleten lévő autók értékesítésére, amelyekre sok esetben több millió forint kedvezményt is adtak, így végeredményben az új autók ára jellemzően csökkent a tavalyi évben.
Ugyancsak segítette az eladásokat, hogy a kamathelyzet javulásával, az importőrök által biztosított plusz kamattámogatással ismét elérhetővé vált számos autótípusra az 5 százalék alatti vagy akár 0 százalékos kamat is, ami a vételárkedvezménnyel együtt rengeteg magánszemély vásárlót vonzott vissza a kereskedésekbe - értékelte az évet a Bank360.hu-nak Hanczár Zsolt, a legnagyobb piaci szereplő, az Euroleasing Zrt. gépjármű divíziójának vezetője.
Szerinte 2025-ben ez a helyzet fennmaradhat, akár még javulhat is, hiszen például haszongépjárművekre a kis- és középvállalkozások február 17-től már 3 százalékos kamattal köthetnek szerződést a Széchenyi Lízing MAX+ konstrukcióra, ami látványosan kedvezőbb az egy évvel korábbi kamatszinthez képest.
Megugrott a flottás finanszírozás
A lakossági és a vállalati gépjárműlízingben is nagyon komoly felfutás volt. A retail ügyfelek - azaz azok, akik autókereskedőknél egyedileg vásárolva lízingelnek - tavaly 419 milliárd forintnyi finanszírozást vettek fel autókra, motorokra és kishaszon-gépjárművekre, csaknem 20 százalékkal többet, mint 2023-ban.
Ezzel párhuzamosan a flottakezelő cégek is több autót lízingeltek 2024-ben, ezek száma meghaladta a 11 100-at, ami csaknem 500 darabos plusz 2023-hoz képest.
Értékben még ennél is nagyobb volt az ugrás, tavaly 106 milliárd forint lett a szerződéses összeg, 44 százalékkal több, mint 2023-ban, ami nem jelenti azt, hogy ennyivel drágább autókat vásároltak, mert az erősödő verseny és a piac stabilizálódása több esetben tette elérhetővé az alacsonyabb önerő melletti finanszírozást is ezen ügyfélkör számára, ezzel is növelve a finanszírozott összeget.
A vállalatok óvatosak maradtak
Miközben az autóknál gyorsan bővült a piac, a többi lízingpiaci területen a vállalatok, akárcsak a bankhiteleknél, óvatosak maradtak. Az állami támogatások elmaradása, a programok visszaszorulása bizonyos ágazatokban lassulást hozott.
A mezőgazdaságban jól látszik például, hogy a legtöbb támogatás, kedvezményes lízing- és hitelprogram 2022-ben volt, akkor 132 milliárd forintnyi eszközt finanszíroztak lízinggel. Ez az összeg már 2023-ban is csökkent, tavaly pedig már csupán 84,6 milliárd forint volt.
A mezőgazdasági vállalkozások tehát kivárnak a beruházásokkal, amiben az is óvatosságra késztethette őket, hogy a csúcsinflációs évek és a sokat gyengülő forint jelentősen megdrágította számukra a gépeket. A többi ágazatban is óvatosak maradtak a vállalatok. A nagyhaszon-gépjárművek lízingje is visszaesett tavaly több mint 5 százalékkal 215 milliárd forintra.
Az ingatlanpiac viszont 2024-ben magára talált, ismét nőtt a tranzakciók száma, az árak is lendületesen emelkedtek, a lakáshitelek is rekordot döntöttek, és a 2025-ös várakozások is kedvezőek. Herman Bernadett, a Bank360.hu szakértője szerint ezzel is magyarázható, hogy az építőipari gépek lízingjében óriási fellendülést hozott 2024 az előző évi mélypont után. Itt 35,75 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami 44 százalékkal magasabb a 2023-asnál, és rekordnak számít.
A 2025-ös kilátásokról Vály Judit, az Euroleasing vezérigazgatója elmondta, hogy a várakozások a lízingpiac méretére hasonlóak az előző évihez. Ugyanakkor sok még a bizonytalanság az egyes területeken. Az autóknál a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos európai uniós szabályoknak való megfelelés vet fel kérdéseket, mert a korábbi évekhez képest lényegesen több elektromos autót kellene értékesíteni 2025-ben, amire még nem látszik a megfelelő mértékű kereslet.
A többi lízingelt eszköznél pedig a különböző támogatások várható elérhetősége okoz kivárást, legyen szó kedvezményesebb kamatról vagy beszerzésekhez igényelhető vissza nem térítendő támogatásokról. Amíg azok nem jelennek meg, igyekeznek a cégek elhalasztani a tervezett beruházásaikat.