Magyarország jól áll a régiós villanyautó-derbiben
Magyarországon egy év alatt 6 százalék fölé emelkedett a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán, ami jócskán meghaladja a csehországi 2,4 és a szlovákiai 1,8 százalékos részarányt. Közép-Európa még így is le van maradva az EU-átlagtól, ahol az utóbbi egy évben 12 százalék fölé emelkedett az elektromos meghajtású gépkocsik aránya.
„Az elektromos járművek elterjedését lassítja, hogy drágábbak, mint a hagyományos gépkocsik, ám a kedvezményes finanszírozási konstrukciók némileg ellensúlyozzák a többletköltségeket” – mondja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője.
Egyre több e-gépkocsi az utakon
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az idei első negyedévben újonnan forgalomba helyezett személyautók 12,1 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású. Az arány jelentősen nőtt 2022 azonos időszakához képest, amikor 10 százalékos volt a részesedésük. Magyarországon az idei első negyedévben a villanyautók újautó-piaci részesedése a 2022 első negyedévét jellemző 4,4 százalékról közel 6 százalékra emelkedett. Ez az eredmény meghaladja a csehországi 2,4, a lengyelországi 3,3, valamint a szlovákiai 1,8 százalékos arányt.
Az értékesítési statisztikákból az is kiderül, hogy a magyarországi közel 4,1 milliós személygépkocsi-állományon belül 32 ezer elektromos és úgynevezett PHEV (elektromos hálózatból tölthető hibrid meghajtású) személygépkocsi és kishaszongépjármű állt forgalomban. Vagyis a villanyjárművek aránya 0,78 százalékot tett ki, szemben a cseh és a szlovák 0,21 és 0,17 százalékos értékkel.
Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője úgy értékeli, hogy Magyarország kedvező eredményeket ért el az elektromos autózás terén. Kérdés persze, hogy mi húzódik meg a kedvező adatok mögött. Egyelőre csak találgatni lehet: elképzelhető, hogy a nagyvárosokban az ingyenes parkolás teszi vonzóbbá a zöld rendszámos autók vásárlását. Suba Levente azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a számos családi házra felszerelt napelem ingyen villanyáramot generál a tulajdonosoknak, így az autózás költsége lényegesen csökken számukra. Bizonyára szerepet játszik a vásárlási döntésben az is, hogy növekszik a környezeti fenntarthatóság iránt a társadalmi érzékenység.
„Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében mindenki maga is tehet valamit. Így például a hagyományos meghajtású gépkocsi helyett vásárolhat hibrid- vagy teljesen elektromos meghajtású autót – amelynek környezeti lábnyoma lényegesen kisebb a robbanómotoros személygépkocsikénak, és bár persze önmagában ez nem menti meg a világot, de mint tudjuk, sok kicsi sokra megy…” – hangsúlyozza a fenntarthatósági szakember.
Suba Levente hozzáfűzte: a fenntarthatósági törekvéseket kiemelt stratégiai célként kezelő K&H a tisztán elektromos autók térnyerése érdekében a piacinál kedvezőbb feltételekkel kínál vállalkozásoknak finanszírozási konstrukciót tisztán elektromos autók lízingjéhez. A kedvezményes kamat némiképp ellensúlyozza a tisztán elektromos autók magasabb árát. A K&H zöldautó finanszírozás bevezetése óta 221 vállalkozás szerzett be elektromos autót a konstrukció segítségével.