Magyarországon is célkeresztbe kerülhetnek a környezetbarátnak álcázott, „zöldremosó” vállalatok

A tudatos fogyasztók táborának erősödésével párhuzamosan egyre több céget érhet a greenwashing, azaz a „zöldre mosás” vádja: a legújabb esetben a holland versenyhivatal kifogásolta a Decathlon és a H&M fenntarthatósággal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatait. Az ehhez hasonló vizsgálatok hazánkban is megszaporodhatnak, hiszen a nemzetközi és hazai hatóságok fokozott érdeklődést mutatnak a különböző zöld állítások vizsgálata iránt. A Deloitte szakértői kiemelték, hogy a vállalatoknak elsősorban transzparenssé kell tenniük működésüket a megfelelő adatszolgáltatás révén, hogy elkerüljék a zöldremosás kockázatát.

Magyarországon is célkeresztbe kerülhetnek a környezetbarátnak álcázott, „zöldremosó” vállalatok

Napjainkban egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a hatóságok a vállalkozások által használt zöld állítások és fenntarthatóságra vonatkozó kijelentések iránt. A greenwashing, azaz a „zöldremosás” megfékezésének már gyakorlati vetülete is van szabályozói oldalról, mely a magyar vállalatokat is érinti. Az Európai Bizottság idén márciusban több módosítást is javasolt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvhez. Egyrészt környezeti és társadalmi hatásokkal bővítené ki azon termékjellemzők listáját, amelyekkel kapcsolatban a kereskedő nem vezetheti félre a fogyasztókat, másrészt pedig megtévesztőnek minősítené azokat a környezetvédelmi állításokat, amelyek nélkülöznek egyértelmű, objektív és ellenőrizhető kötelezettségvállalásokat, illetve célokat a jövőbeli környezeti teljesítményre vonatkozóan. A javaslat értelmében a vállalatok nem használhatnak majd általános értelmű zöld állításokat, ha a termék vagy maga a vállalat előnyös környezeti teljesítménye nem bizonyítható, illetve nem jeleníthetnek meg termékeiken harmadik fél által nem hitelesített fenntarthatósági címkéket.

A bizottsági javaslatokat jelenleg vizsgálja a Tanács és az Európai Parlament. Miután a jogszabályt a társjogalkotók elfogadták, és a tagállamok átültették azt nemzeti jogrendjükbe, a fogyasztók jogsértés esetén jogorvoslatra jogosultak majd.

A holland hatóságok zöldremosással vádolják a Decathlont és a H&M-et

A holland versenyhivatal felismerve, hogy a fogyasztók egyre inkább veszik figyelembe a fenntarthatósági szempontokat, mélyebb vizsgálatot indított, amelynek keretében számos vállalat zöld állításait elemezte. A vizsgálat során derült fény arra, hogy a holland Decathlon és H&M anélkül használt bizonyos fenntarthatósági jelöléseket, hogy magyarázatot adott volna az ilyen jelzővel illetett termékek környezetre gyakorolt hatásáról. Mivel fenntarthatósági termékjelölések is egyre nagyobb szerepet játszanak a fogyasztói döntésekben, így ha a zöld címkékkel ellátott termékek környezeti előnyéről nem érhető el egyértelmű tájékoztatás, akkor a termékek környezetre gyakorolt hatásuk szerinti összehasonlítását megtévesztő, vagy akár hamis állításokra alapozhatják a tudatos fogyasztók.

„A holland példa alapján jól látható, hogy az európai versenyhatóságok egyre nagyobb figyelemmel fordulnak a vállalkozások fenntarthatósági kijelentései felé. Hazánkban sincsen ez másként, a Gazdasági Versenyhivatal is aktuális és nagy jelentőséggel bíró témakörnek tekinti a fenntarthatósági és zöld állítások területét” - hívta fel a figyelmet dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportjának vezetője.

A francia sportkereskedés továbbá környezetvédelmi jelölési rendszert is („Environmental labelling system”) alkalmaz, amelyben a kifogásolt „Ecodesign” jelzővel ellátott termékeket rangsorolják A-tól E-ig, viszont sem a rendszer keretében alkalmazott jelölésekre, sem azok funkciójára vonatkozó magyarázat nem, vagy csak alig érhető el a weboldalon. A fast fashion márka esetében további két gyakorlatot is kifogásolt a hatóság a „Conscious” és a „Conscious Choice” címkék magyarázatának hiányán túl. Egyrészt a H&M termékei leírásánál saját fenntarthatósági vállalásait is feltüntette, tekintet nélkül arra, hogy az adott termék valóban „fenntarthatóbb anyagból” készült-e vagy sem, másrészt azt a látszatott keltette, hogy valamennyi, általa használt pamut „fenntartható”, holott a vállalat az általa használt pamut csak bizonyos részét vásárolja a Better Cotton Initiative („BCI”) keretein belül.
A zöldremosás nem marad következmény nélkül

A vállalatok a hatóság fenti megállapításaira tekintettel különböző kötelezettségvállalásokat tettek: a Decathlon vállalta, hogy fejleszti a weboldalán szereplő zöld állításokat és az azokra vonatkozó megfelelő magyarázatokat, míg a H&M eltávolítja majd a „Conscious” és „Conscious Choice” feliratokat addig, amíg megfelelő módot nem talál a termékekkel kapcsolatos előnyök bemutatására, valamint módosítja a termékek leírását és pontosítja a BCI kezdeményezés ismertetését is. A divatmárka továbbá 500 000 euró adományozását vállalta a fenntarthatóság terén aktív non-profit szervezet részére, a sportkereskedés pedig megfelelőségi program bevezetését, házon belüli és külsős audit lefolytatását is kezdeményezett, valamint 400 000 euró összegű adományt ajánlott fel a fenntarthatósági programok fejlesztése érdekében.

Mit tehetnek a vállalatok a „zöldremosás” elkerülése érdekében?
Átláthatóság biztosítása

A „zöldremosás” elkerülésének alapja az, hogy a vállalatok transzparenssé teszik működésüket, a fenntarthatóság érdekében tett törekvéseiket és eredményeiket, valamint kitérnek a fejlesztendő területeikre is – emelte ki Borek Flóra, a Deloitte Fenntarthatósági és klímaváltozási tanácsadásának menedzsere.

A szervezeteknek ehhez először alaposan fel kell mérniük, hogy működésük - ideértve az ellátási láncunk szereplőit is - milyen hatással van a környezetre és a társadalomra. Csak ezután tűzhetnek ki konkrét és megalapozott célokat fenntarthatósági teljesítményük erősítése érdekében, amelyek megvalósításának folyamatáról érdemes rendszeresen beszámolniuk, hogy biztosítsák azok hitelességét. Nem elég például a vállalatnak „net zero” kibocsátási vállalást tennie, amennyiben az elköteleződéshez nem társulnak tudományon alapuló kibocsátás-csökkentési rövid és hosszú távú célok, melyek összhangban vannak a vállalat stratégiájával is.

Megfelelő kommunikáció

A fenntartóhatóságra vonatkozó állítások és termékjellemzők esetében kiemelten fontos, hogy a vállalatok világos és egyértelmű nyelvezetet használjanak, valamint, hogy azok igazolhatóak legyenek. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2020 decemberében közzétette ún. „Zöld marketing” tájékoztatóját, mely támogatja a vállalkozásokat a megfelelő környezetbarát és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámgyakorlatok kialakításában. A tájékoztató, illetve egyéb nemzetközi keretrendszerek (pl. GRI) előírásai átfogó útmutatóként szolgálnak a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos információk megfelelő közzétételében és a zöldremosási kockázatok csökkentésében. Érdemes továbbá megfontolni a vállalat ESG-állításainak külső szakértő általi hitelesítését is.

A H&M és a Decathlon példája alapján valamennyi vállalkozás számára javasolt a fenntarthatósággal kapcsolatos állításaik és kommunikációjuk felülvizsgálata és az azokra vonatkozó nemzetközi és hazai iránymutatások szerinti aktualizálása a reputációs kockázat csökkentése érdekében. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa; a vállalatok zöld állításainak elsősorban megfelelően megalapozott és valós adatokra kell épülniük - foglalta össze Borek Flóra.

A Wagner-csoportot is a vallásszabadságot megsértő szervezetek listájára vette az Egyesült Államok

Anthony Blinken közleménye szerint az intézkedések azokra a kormányokra és nem állami szereplőkre vonatkoznak, amelyek megsértik az Egyesült Államok kongresszusa által 1998-ban elfogadott nemzetközi vallásszabadság törvény (International Religious Freedom Act) előírásait, és zaklatnak, fenyegetnek, bebörtönöznek, vagy akár meggyilkolnak egyéneket a hitük miatt.
2022. 12. 03. 06:00
Megosztás:

Észak-Macedónia vette át az EBESZ soros elnökségét

Észak-Macedónia vette át Lengyelországtól az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) soros elnökségét a szervezet kétnapos külügyminiszteri konferenciájának pénteki záróülésén a lengyelországi Lódzban.
2022. 12. 03. 05:00
Megosztás:

Akinek készpénze vagy bankbetéte van, ezzel a döntéssel most hatalmasat veszít!

A magyar háztartások megtakarításainak nagy része teljesen védtelen jelenleg, ők csak idén 3000 milliárdot buknak a becslések szerint. Felülvizsgálatra szorulhat a megtakarítás szó klasszikus pénzügyi definíciója is.
2022. 12. 03. 04:00
Megosztás:

A Mol csaknem 500 benzinkutat üzemeltet majd Lengyelországban

A jelenleg még Slovnaft Polska márkanév alatt működő töltőállomásokkal együtt a Mol csoport csaknem 500 töltőállomáson nyújt majd kiskereskedelmi szolgáltatásokat Lengyelországban - tájékoztatta a vállalat pénteken az MTI-t.
2022. 12. 03. 02:00
Megosztás:

Októberben az Apple uralta a kínai okostelefon-piac 25 százalékát

A kínai okostelefon-piacon 25 százalékra növelte részesedését az amerikai Apple cég októberben az iPhone 14 erőteljes eladásainak köszönhetően, azaz októberben minden negyedik Kínában eladott készülék iPhone volt - áll a Counterpoint Research piackutató cég honlapjára pénteken felkerült jelentésben.
2022. 12. 03. 01:00
Megosztás:

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Idén is tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
2022. 12. 03. 00:05
Megosztás:

A Wagner-csoportot is a vallásszabadságot megsértő szervezetek listájára vette az Egyesült Államok

A vallásszabadság helyzete miatt az Egyesült Államok felvette az aggodalomra különösen okot adó országok jegyzékére Kubát és Nicaraguát, Vietnamot és Algériát különleges megfigyelés alá helyezte, az orosz Wagner-csoport pedig a vallásszabadságot megsértő szervezetek listájára került - közölte pénteken az amerikai külügyminiszter.
2022. 12. 02. 23:00
Megosztás:

A magyar gazdaságnak nehéz körülmények között kell teljesítenie

A következő időszakban a magyar gazdaságnak, a gazdaság szereplőinek nehéz nemzetközi körülmények között kell teljesíteniük - hangsúlyozta Varga Mihály pénzügyminiszter pénteken, Budapesten a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) hagyományos éves üzleti eseményén, a 23. Vállalkozók Napján.
2022. 12. 02. 22:00
Megosztás:

Megállapodás született az EU-ban az orosz olaj árplafonjáról

Az Európai Unió tagországai előzetesen megállapodtak a tengeren szállított orosz olaj hordónkénti árplafonjáról, amely 60 dollár lesz - erről tájékoztatta az újságírókat Andrzej Sados, Lengyelország Európai Unió mellé rendelt állandó képviseletének vezetője pénteken. A döntést üdvözölte Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.
2022. 12. 02. 21:00
Megosztás:

97 éves a magyar rádiós műsorszórás

1925. december elsején indult el Magyarországon a rendszeres rádiósugárzás. Az évfordulóról közös ünnepségen emlékezett meg a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület Média Klub szakosztálya, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Postamúzeum.
2022. 12. 02. 20:00
Megosztás:

Forinterősödés péntek kora este

Erősödött a forint a vezető devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2022. 12. 02. 19:30
Megosztás:

Vegyesen zártak a nyugat-európai piacok

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2022. 12. 02. 19:00
Megosztás:

Az OTP húzta le a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 564,08 pontos, 1,22 százalékos csökkenéssel, 45 804,29 ponton zárt pénteken.
2022. 12. 02. 18:30
Megosztás:

Eljött a mobil korszak: ezek a legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek

Míg egyes vállalkozások mobil weboldalakat és alkalmazásokat is alkalmaznak, más cégek a kettő közül csak az egyiket választják. Ez a választás függ a költségektől, a használhatóságtól, a szükséges funkcióktól és a kiszolgált célközönségtől is, a felhasználók azonban mára jobban kedvelik a mobilalkalmazásokat, mint a mobil weboldalakat. A hiba azonban azonnali piacvesztést okozhat, ezért érdemes alaposan tesztelni – áll a Deloitte tanulmányában.
2022. 12. 02. 17:30
Megosztás:

1,7 százalékkal nőtt a cseh GDP a harmadik negyedévben

A harmadik negyedévben 1,7 százalékkal nőtt a bruttó hazai termék (GDP) Csehországban az egy évvel korábbihoz viszonyítva, az előző negyedévhez mérve viszont 0,2 százalékkal visszaesett - közölte a felülvizsgált becslése alapján a Cseh Statisztikai Hivatal pénteken Prágában.
2022. 12. 02. 17:00
Megosztás:

Megválasztották az ország legjobb pálinkáit

A korábbi évek sikerei után idén is kiválasztották a TOP pálinkakiválóságnak minősített pálinkák közül az Agrárminisztérium pálinkáját, az elismerő címet 2022-ben a Lunczer Pálinkaház fürtös meggy pálinkája kapta - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken.
2022. 12. 02. 16:00
Megosztás:

A bíróság leállította a Donald Trumptól legfoglalt iratok szakértői vizsgálatát

Egy szövetségi fellebbezési bíróság csütörtökön leállította a külső szakértő munkáját Donald Trump floridai házában lefoglalt iratok felülvizsgálatára, ami megnyitja az utat a volt elnök elleni vizsgálat folytatása előtt, amelyet az igazságügyi minisztérium (Department of Justice) folytat.
2022. 12. 02. 15:30
Megosztás:

Az amerikai legfelsőbb bíróság fenntartja a Joe Biden diákhitel-elengedési programjának felfüggesztését

Az Egyesült Államok legfelsőbb bírósága az elnök által meghirdetett diákhitel-elengedés végrehajtásának felfüggesztése mellett döntött, jóváhagyva egy alsóbb szintű bírósági döntést, illetve felülbírálva egy másik bíróság határozatát.
2022. 12. 02. 15:02
Megosztás:

Új szereplő a magyar tőzsdén: MULTIHOME Nyrt. becsengetett

Újabb szereplővel bővült a BÉT középvállalatokra specializált platformja, a BÉT Xtend, a MULTIHOME Nyrt. részvényeinek bevezetését kereskedésindító csengetés jelezte a BÉT-en. Az exkluzív minőségben kivitelezett design-otthonokat fejlesztő és forgalmazó társaság a tőzsdére lépés felé vezető úton a BÉT középvállalati szolgáltatáspalettáját is igénybe vette – sikerrel pályázott az európai uniós forrásból megvalósuló Mentor Program keretein belül, amely a finanszírozási oldal mellett szakmai támogatást is nyújtott a megjelenéshez.
2022. 12. 02. 14:30
Megosztás:

Nem drágult a globális élelmiszerkosár novemberben

Jórészt mozdulatlan maradt a globális élelmiszeralapanyag-árak összesített mutatója novemberben, miután a gabonafélék, a húsok és tejtermékek nemzetközi árának csökkenése ellensúlyozta a növényi olajok és a cukor drágulását – jelentette az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO).
2022. 12. 02. 14:00
Megosztás: