Magyarországon is célkeresztbe kerülhetnek a környezetbarátnak álcázott, „zöldremosó” vállalatok

A tudatos fogyasztók táborának erősödésével párhuzamosan egyre több céget érhet a greenwashing, azaz a „zöldre mosás” vádja: a legújabb esetben a holland versenyhivatal kifogásolta a Decathlon és a H&M fenntarthatósággal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatait. Az ehhez hasonló vizsgálatok hazánkban is megszaporodhatnak, hiszen a nemzetközi és hazai hatóságok fokozott érdeklődést mutatnak a különböző zöld állítások vizsgálata iránt. A Deloitte szakértői kiemelték, hogy a vállalatoknak elsősorban transzparenssé kell tenniük működésüket a megfelelő adatszolgáltatás révén, hogy elkerüljék a zöldremosás kockázatát.

Magyarországon is célkeresztbe kerülhetnek a környezetbarátnak álcázott, „zöldremosó” vállalatok

Napjainkban egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a hatóságok a vállalkozások által használt zöld állítások és fenntarthatóságra vonatkozó kijelentések iránt. A greenwashing, azaz a „zöldremosás” megfékezésének már gyakorlati vetülete is van szabályozói oldalról, mely a magyar vállalatokat is érinti. Az Európai Bizottság idén márciusban több módosítást is javasolt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvhez. Egyrészt környezeti és társadalmi hatásokkal bővítené ki azon termékjellemzők listáját, amelyekkel kapcsolatban a kereskedő nem vezetheti félre a fogyasztókat, másrészt pedig megtévesztőnek minősítené azokat a környezetvédelmi állításokat, amelyek nélkülöznek egyértelmű, objektív és ellenőrizhető kötelezettségvállalásokat, illetve célokat a jövőbeli környezeti teljesítményre vonatkozóan. A javaslat értelmében a vállalatok nem használhatnak majd általános értelmű zöld állításokat, ha a termék vagy maga a vállalat előnyös környezeti teljesítménye nem bizonyítható, illetve nem jeleníthetnek meg termékeiken harmadik fél által nem hitelesített fenntarthatósági címkéket.

A bizottsági javaslatokat jelenleg vizsgálja a Tanács és az Európai Parlament. Miután a jogszabályt a társjogalkotók elfogadták, és a tagállamok átültették azt nemzeti jogrendjükbe, a fogyasztók jogsértés esetén jogorvoslatra jogosultak majd.

A holland hatóságok zöldremosással vádolják a Decathlont és a H&M-et

A holland versenyhivatal felismerve, hogy a fogyasztók egyre inkább veszik figyelembe a fenntarthatósági szempontokat, mélyebb vizsgálatot indított, amelynek keretében számos vállalat zöld állításait elemezte. A vizsgálat során derült fény arra, hogy a holland Decathlon és H&M anélkül használt bizonyos fenntarthatósági jelöléseket, hogy magyarázatot adott volna az ilyen jelzővel illetett termékek környezetre gyakorolt hatásáról. Mivel fenntarthatósági termékjelölések is egyre nagyobb szerepet játszanak a fogyasztói döntésekben, így ha a zöld címkékkel ellátott termékek környezeti előnyéről nem érhető el egyértelmű tájékoztatás, akkor a termékek környezetre gyakorolt hatásuk szerinti összehasonlítását megtévesztő, vagy akár hamis állításokra alapozhatják a tudatos fogyasztók.

„A holland példa alapján jól látható, hogy az európai versenyhatóságok egyre nagyobb figyelemmel fordulnak a vállalkozások fenntarthatósági kijelentései felé. Hazánkban sincsen ez másként, a Gazdasági Versenyhivatal is aktuális és nagy jelentőséggel bíró témakörnek tekinti a fenntarthatósági és zöld állítások területét” - hívta fel a figyelmet dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportjának vezetője.

A francia sportkereskedés továbbá környezetvédelmi jelölési rendszert is („Environmental labelling system”) alkalmaz, amelyben a kifogásolt „Ecodesign” jelzővel ellátott termékeket rangsorolják A-tól E-ig, viszont sem a rendszer keretében alkalmazott jelölésekre, sem azok funkciójára vonatkozó magyarázat nem, vagy csak alig érhető el a weboldalon. A fast fashion márka esetében további két gyakorlatot is kifogásolt a hatóság a „Conscious” és a „Conscious Choice” címkék magyarázatának hiányán túl. Egyrészt a H&M termékei leírásánál saját fenntarthatósági vállalásait is feltüntette, tekintet nélkül arra, hogy az adott termék valóban „fenntarthatóbb anyagból” készült-e vagy sem, másrészt azt a látszatott keltette, hogy valamennyi, általa használt pamut „fenntartható”, holott a vállalat az általa használt pamut csak bizonyos részét vásárolja a Better Cotton Initiative („BCI”) keretein belül.
A zöldremosás nem marad következmény nélkül

A vállalatok a hatóság fenti megállapításaira tekintettel különböző kötelezettségvállalásokat tettek: a Decathlon vállalta, hogy fejleszti a weboldalán szereplő zöld állításokat és az azokra vonatkozó megfelelő magyarázatokat, míg a H&M eltávolítja majd a „Conscious” és „Conscious Choice” feliratokat addig, amíg megfelelő módot nem talál a termékekkel kapcsolatos előnyök bemutatására, valamint módosítja a termékek leírását és pontosítja a BCI kezdeményezés ismertetését is. A divatmárka továbbá 500 000 euró adományozását vállalta a fenntarthatóság terén aktív non-profit szervezet részére, a sportkereskedés pedig megfelelőségi program bevezetését, házon belüli és külsős audit lefolytatását is kezdeményezett, valamint 400 000 euró összegű adományt ajánlott fel a fenntarthatósági programok fejlesztése érdekében.

Mit tehetnek a vállalatok a „zöldremosás” elkerülése érdekében?
Átláthatóság biztosítása

A „zöldremosás” elkerülésének alapja az, hogy a vállalatok transzparenssé teszik működésüket, a fenntarthatóság érdekében tett törekvéseiket és eredményeiket, valamint kitérnek a fejlesztendő területeikre is – emelte ki Borek Flóra, a Deloitte Fenntarthatósági és klímaváltozási tanácsadásának menedzsere.

A szervezeteknek ehhez először alaposan fel kell mérniük, hogy működésük - ideértve az ellátási láncunk szereplőit is - milyen hatással van a környezetre és a társadalomra. Csak ezután tűzhetnek ki konkrét és megalapozott célokat fenntarthatósági teljesítményük erősítése érdekében, amelyek megvalósításának folyamatáról érdemes rendszeresen beszámolniuk, hogy biztosítsák azok hitelességét. Nem elég például a vállalatnak „net zero” kibocsátási vállalást tennie, amennyiben az elköteleződéshez nem társulnak tudományon alapuló kibocsátás-csökkentési rövid és hosszú távú célok, melyek összhangban vannak a vállalat stratégiájával is.

Megfelelő kommunikáció

A fenntartóhatóságra vonatkozó állítások és termékjellemzők esetében kiemelten fontos, hogy a vállalatok világos és egyértelmű nyelvezetet használjanak, valamint, hogy azok igazolhatóak legyenek. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2020 decemberében közzétette ún. „Zöld marketing” tájékoztatóját, mely támogatja a vállalkozásokat a megfelelő környezetbarát és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámgyakorlatok kialakításában. A tájékoztató, illetve egyéb nemzetközi keretrendszerek (pl. GRI) előírásai átfogó útmutatóként szolgálnak a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos információk megfelelő közzétételében és a zöldremosási kockázatok csökkentésében. Érdemes továbbá megfontolni a vállalat ESG-állításainak külső szakértő általi hitelesítését is.

A H&M és a Decathlon példája alapján valamennyi vállalkozás számára javasolt a fenntarthatósággal kapcsolatos állításaik és kommunikációjuk felülvizsgálata és az azokra vonatkozó nemzetközi és hazai iránymutatások szerinti aktualizálása a reputációs kockázat csökkentése érdekében. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa; a vállalatok zöld állításainak elsősorban megfelelően megalapozott és valós adatokra kell épülniük - foglalta össze Borek Flóra.

Nagyot esett a Facebook / Meta részvény a tőzsdén - mi áll a háttérben?

Tegnap, a piac zárását követően tette közzé első negyedéves gyorsjelentését a Meta, amelyben a vállalat erős eredményt, illetve az idei évre az eddig becsülthöz képest nagyobb beruházásra fordított összeget közölt.
2024. 04. 25. 17:00
Megosztás:

Közösségi finanszírozás – elhaló lehetőség vagy a forrásbevonás jövője?

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá? Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.
2024. 04. 25. 16:30
Megosztás:

Az üzemanyagáraknak a régiós átlaghoz kéne igazodniuk

A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz, hogy a magyar üzemanyagárak ne szakadjanak el attól - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter szerdán.
2024. 04. 25. 16:00
Megosztás:

Eredményes évet zártak a zalai vadgazdálkodók

Sikeresen zárult a 2023/2024-es vadászati év Zalában. Rekordszámú, csaknem 9700 gímszarvas került terítékre - közölte a vármegyei kormányhivatal vadászati és halászati szakügyintézője az MTI-vel.
2024. 04. 25. 15:30
Megosztás:

Újabb hazai vasúti fejlesztések valósulhatnak meg

Újabb magyarországi vasúti fejlesztések valósulhatnak meg a jövőben az Egy övezet, egy út nevű kínai kezdeményezés keretében, ezáltal külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan kerülhet sor a hálózat modernizálására - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben.
2024. 04. 25. 15:00
Megosztás:

Bukarestben nyit központot az Ahold Delhaize

Bukarestben nyit összeurópai informatikai központot a világ legnagyobb kiskereskedői közé tartozó holland-belga hagyományos és online kiskereskedelmi vállalat, az Ahold Delhaize - közölte szerdán a vállalat.
2024. 04. 25. 14:30
Megosztás:

Újra megnyílik a Tudományos Mecenatúra program

A korábbi hasonló célú pályázat folytatásaként újra megnyílik a Tudományos Mecenatúra program, amely idén egymilliárd forintos keretösszeggel segíti a hazai tudományos eredmények láthatóságát és a magyar kutatói közösség bekapcsolódását a nemzetközi vérkeringésbe - tájékoztatta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szerdán az MTI-t.
2024. 04. 25. 14:00
Megosztás:

Nőtt a tartós javak megrendelése az Egyesült Államokban márciusban

Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősebben bővült havi szinten a tartós javak megrendelése márciusban a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdai jelentése alapján.
2024. 04. 25. 13:30
Megosztás:

Felvásárolja a Sprintert a Sameday

Az easybox csomagautomatákat üzemeltető, romániai székhelyű Sameday futárszolgálat magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet magyar szektortársa, a Pick Pack Pontokat üzemeltető Sprinter felvásárlásával - tájékoztatta a társaság a MTI-t szerdán.
2024. 04. 25. 13:00
Megosztás:

Az OPUS GLOBAL Nyrt. osztalékot fizet a tavalyi eredménye után

Az OPUS GLOBAL Nyrt. a 2023-as eredménye után részvényenként 10 forintot, összességében 6,7 milliárd forint osztalékot fizet - mondta a cég vezérigazgató-helyettese az OPUS GLOBAL Nyrt. közgyűlését követő háttérbeszélgetésen szerdán Budapesten.
2024. 04. 25. 12:30
Megosztás:

A Szabó Fogaskerékgyártónak új csarnoka épül

Új gyártócsarnokot építtet a magas minőségű fogaskerekek és hajtóművek összeszerelésével foglalkozó Szabó Fogaskerékgyártó Kft. ez év őszére, a 2,5 milliárd forintos beruházás alapkövét szerdán tették le Kaposváron.
2024. 04. 25. 12:00
Megosztás:

Kétnapos állásbörze a Corvinus Egyetemen

Kétnapos a Corvinus Egyetem idei karrierexpója, ahol több mint kétszáz állásajánlat közül lehet válogatni szerdán és csütörtökön.
2024. 04. 25. 11:30
Megosztás:

Komoly fejlesztést terveznek megvalósítani Kesznyétenben

Egyebek mellett egészségházra, valamint útfejlesztésre fordítják azt a több mint 350 millió forintot, amelyből fejlesztések valósulhatnak meg a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található Kesznyétenben a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz projektjein keresztül.
2024. 04. 25. 11:00
Megosztás:

Már érik a szamóca, jó termés várható

A fűtött és fűtetlen fóliasátrakban már érik a magyar szamóca, május elején a szabadföldi ültetvényeken is megkezdődhet a szüret. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) csütörtökön kiadott körképe szerint az idén kiegyensúlyozott termés várható.
2024. 04. 25. 10:30
Megosztás:

Vegyesen kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 10:00
Megosztás:

A magyar kormány felszólítja a MOL-t és a többi üzemanyag forgalmazót, hogy vigyék le az üzemanyagok árát, különben...

A magyar kormány önkéntes árcsökkentést vár a piaci szereplőktől. Tegnap megjelent a Gazdasági Minisztérium jelentése a magyar kiskereskedelmi üzemanyag árakról.
2024. 04. 25. 09:45
Megosztás:

Vegyesen mozogtak az ázsiai indexek

Vegyesen mozogtak a vezető ázsiai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 09:30
Megosztás:

Kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Kissé elbizonytalanodott a nemzetközi befektetői hangulat, ezért kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) csütörtökön az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. A BUX 437,29 pontos, 0,66 százalékos emelkedéssel, 66 376,55 ponton zárt szerdán.
2024. 04. 25. 09:00
Megosztás:

Május végén nyílik meg az első Primark idehaza

Május 28-án az Arena Mallban nyitja meg első magyarországi üzletét a Primark nemzetközi divatáruház 3100 négyzetméteren - tájékoztatta a társaság az MTI-t szerdán.
2024. 04. 25. 08:30
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel a szerda kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 25. 07:30
Megosztás: